KYYNÄRPÄÄN MURTUMAN PARANEMINEN

selja2

Saan ensi viikolla kipsin pois kädestäni eli 6 vko on pian takanapäin. Kyynärpääni murtui kaatuessani ja siihen laitettiin leikkauksessa piikkejä. Pelkään ihan jumalattomasti, että miten kuntoutus etenee, miten saan käden suoraksi ja miten kauan vie ennen kuin käsi normaali tai onko koskaan.
Kertokaa te ko. vamman kokeneet millaista se todellisuudessa on. Olen 50 vuotias nainen.

12

16961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tessa2

      Hei Selja,

      Vähän sivuaa tuota sinun tapausta - minulla murtui värttinäluu viime huhtikuun lopulla, on leikattu, fysioterapiassa olen käynyt kaikkiaan varmaankin n. 30 x ja muuta kuntoutusta päälle. Sairaslomaa oli kaikkiaan 5kk. Käsi (onneksi vasen) ei ole vieläkään 100 % kunnossa, eli edelleen on jäykkyyttä eikä taivu täysin ranteesta. Onneksi ei kuitenkaan ole kipuja.

      Kannattaa pitää huolta koko käden liikkuvuudesta, muutoin on vaara, että käsi todellakin jämähtää paikoilleen eikä mitään ole tehtävissä. Pitää muistaa liikuttaa myös olkapäätä, sillä sekin voi jämähtää, jos varoo kättä ( käsi kun on kokonaisuus - ylhäältä alas ranteeseen saakka) Liikkeitä kivun sallimissa rajoissa, joka päivä usean kerran päivässä. Toivottavasti olet asiantuntevissa käsissä hoidon suhteen!

      Paranemista toivotellen Tessa2

      • Selja2

        Kiitos Tessa vastauksestasi. Minulla itselläni on ranne murtunut n. 8 v sitten ja muistan kuinka vaikeaa se oli. Nyt on kyseessä kyynärpää mikä käsittääkseni on vielä hankalampi tapaus.
        Ihmetten kovasti, että vastaavia tapauksia ei muka ole tai lue tätä palstaa. Olisi niin kiva kuulla hieman kuntoutuksesta ja aikatauluista.


    • näin kävi

      Terve luu luutuu parissa viikossa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      Kuntoutus on avainasemassa ja se kestää ja on itsestä kiinni.

      Naapurilla oli hoitovirhe, jonka johdosta kyynärpää sökönä ehkä lopun ikää. Pidettiin liian kauan kipsiä ja jätettiin luunsirut käteen.

    • kyynärpää leikattu

      Minulta murtui kyynärluun yläosa kaatuessani pyörällä, meni siis kokonaan poikki ihan kyynärnivelen läheltä, mutta oli niin hyvässä asennossa, että kipsiä ei laitettu. Viiden päivän sisällä pääsin leikkaukseen, jossa kyynärluu laitettiin paikoilleen yhdellä piikillä joka kiristettiin vaijerilla paikoilleen. Nyt leikkauksesta aikaa viikko ja minun mielestäni (vaikka koskaan mitään en aiemmin murtanut olekaan) alkaa olla ihna hyvällä mallilla. Leikkaushaava paranee ja viikon kuluttua hakasten (16 kpl) poisto. Sain käteen kantositeen jota olen käyttänyt lähinnä kivun lievitykseen ja käden rasittamisen estämiseen. Suurimman osan päivästä olen nyt kuitenkin viime päivinä ollut ilman kantosidettä, jotta käsi saa myös liikettä kivun sallimissa rajoissa. suoraksi menee melkeen kokonaan, mutta koukkuun laitettaessa vain 90 astetta, johtunee varmaan vaan siitä kun tosiaan viikko sitten vasta leikkaus oli ja en uskalla sitä paljoa taivutella ettei leikkaushaava aukea kun sitä jouduin jo päivä leikkauksen jälkeen käydä näyttämässä kun vuoti melkoisesti, mutta ei ollut kuitenkaan revennyt. Fysioterapeutti lupaili että käsi tulisi takaisin normaalikuntoon, koska olen vielä nuori ja todennäköisyydet paranemiseen hyvät.
      Itse leikkaus meni hyvin. Jännitin aluksi lähinnä nukutusta, mutta ei siinä ollut mitään pelottavaa. En muista edes hetkeä milloin nukahdin. Nukutus aine jonkun verran kirveli, mutta pian sitä olikin jo taju kankaalla. Heräsin heräämöstä kolme tuntia nukutuksen jälkeen, josta leikkaus oli kestänyt 1h15min. Pahoinvointilääkettä kannattaa varmuudeksi pyytää nukutuksen yhteyteen, jos aikoo kotiin päästä saman päivän aikana ja luulee että saattaisi pahoinvointia nukutuksesta tulla. Minäkin pyysin ja pahoinvointia ei ollut laisinkaan. Kotiin pääsin klo 15 samana päivänä. Nukkuessa melkeinpä meni loppupäivä ja yö. Kipulääkkeinä Panacodia, Panadolia ja Buranaa. Niillä olen pärjännyt, kun pahimpiin kipuihin aina säästänyt Panacodit. Joka päivä olen ollut paljon liikkellä ja yrittänyt parhaani mukaan yhdellä kädellä pärjäillä.

      Tässä nyt oli yleisesti oma kokemukseni tähän mennessä, toivottavasti jollekkin siitäkin on joskus jotain apua vaikka ei nyt aiheeseen täysin vastannutkaan.

      • Anonyymi

        Kiitos.Sama edessä. Hyvin kuvailtu.


    • rike

      heips

      minulla murtui 2v sitten kyynärpää ja värttinäluu ja nyt kun olin kuvissa - oli "pieni"
      siirtymä - ei kuulemma haittaa - uusi kuva perjantaina.
      kupu välillä sietämätön.
      kaaduin kun piti mennä uimaan - mutta en päässyt niin pitkälle asti.
      mutapohja ja siihen sitten liukastuin.
      kuinka kauan teillä on ollut esim kipuja.
      lääkkeitä on mutta ei paljon apuja - vaikka olen tuplasti ottanut.
      yritän parhaani jumpata sormia - mutta ovat vielä kun makkarat- enempi turvotus mennyt.

    • Kyynärpäämurtunut

      Kirjoittelin tänne muutama vuosi sitten kyynärluun murtumisesta nimimerkillä "kyynärpää leikattu" Nyt käsi on täysin kunnossa ja kaikkea voin tehdä aivan kuten ennen murtumaakin. Piikit ja vaijeri poistettiin puoli vuotta leikkauksen jälkeen koska ne aiheuttivat turvotusta ja kipuja ollessaan niin lähellä ihoa. Jäljellä enään arvet tuosta tapahtumasta. :)

      • Olecranonleikattu072017

        Kuinka kauan sinulla "kyymärpäämurtunut" meni, että käsi tuntui "normaalilta"? Jäikö sulle käteen ojennusvajausta, kipuja tms. ollenkaan?


    • hapsu81

      Minulla murtui kyynärpää (olecranonin murtuma) helmikuussa, leikattiin pari päivää tapaturman jälkeen (liukastuin jäällä) yksityisellä ja kuntoutuminen on ollut todella hidasta. Olen edelleen sairaslomalla ja todennäköisesti sitä vieläkin jatketaan. Kädessä on kipuja etenkin kiertoliikkeissä ja osittain kyynärpään alue on todella tuntoherkkä.

      Aluksi oli ongelmana kämmen ja sormet (kyseessä siis oikea käsi, minun heikompi käsi), joiden turvotus kesti tosi kauan. Edelleen sormet turpoavat säiden vaihtelun takia. Sormien hermot on tarkistettu eikä niissä näkyny mitään pysyviä vaurioita. Fyssarilla olen käyny 8 kertaa ja vielä ainakin 7 on jäljellä. Vakuutusyhtiö kustantaa, koska on kyseessä tapaturma. Lääkärikin on ihmetellyt käteni todella hidasta paranemista. Luutuminen etenee kyllä normaalisti ja kuvissa on kaikki kunnossa. Myös kyynärpäähäni laitetut naulat ovat alkaneet painamaan, koska ne ovat niin pinnassa. Autolla en pääse ajamaan vielä ainakaan elokuussa, mikä oli tavoitteena.

      Fyssari sanoi, että ensimmäiset puoli vuotta leikkauksen jälkeen kuntoutuminen on kaikkein nopeinta. Toipuminen saattaa kestää jopa kaksi vuotta.

      Kuinkahan kauan vielä menee, että olen työkykyinen (teen opettajansijaisuuksia)? Voidaanko käsi vielä joutua leikkaamaan uudelleen, kun käsi ei ole vieläkään kunnossa. Lisähuomiona vielä, että käden kuntouttamista vaikeuttaa saman käden kiertäjäkalvosinoireyhtymä, minkä vuoksi painoja ei voida käyttää apuna kuntoutuksessa.

    • Mietteliäs98

      Itsellä mutui kyynerpää kolme vuotiaana pahasti ja oli 1-2 kuukautta kipsissä ihmetellyt ku vieläkin kipuja olen nyt täysi ikäinen

    • Anonyymi

      Minulla leikattiin oleocronian murtuma n. 3 kuukautta sitten. Sairasloma ja tukiside oli 6 viikkoa lääkärin määräyksestä mutta en pitänyt sitä kuin 4 päivää kotiuduttuani koska se oli aivan surkea. Aloin varovasti liikuttaa kättä sarananivelen liikkeiden suuntiin mahdollisimman pian, sormia liikuttelin hyvin paljon kokoajan. N. 3 viikon jälkeen pystyin jo tekemään varovasti itsenäisesti ruokaa ja soitin pianoa ehkä viikon jälkeen leikkauksesta. Elin normaalisti en syönyt kipulääkkeitä ja voin hyvin. Jätin sairaslomani kesken ja menin töihin (opettajan työt), nyt käsi suoristuu suoraksi mutta ylitaivutusta ei tule. On jäykähkö ja tuntuu ikävältä esim vetää jotain suoristuneella kädellä, normi askareet onnistuvat. Ei kestä ihan koko kehon painoa vielä ja mitä enemmän painoa, sen huonommin ojentuu suoraksi. Heikohko mutta siedettävä. Ketju aiheuttaa kipua. Jos käsi osuu hiemankaan johonkin niin ketju aiheuttaa suuren mustelman ja turpoamisen koko kyynärpäähän ja on tosi kosketusarka silloin. Luutuminen oli ok 6 vkon kontrollin jälkeen ja vuoden päästä aikaisintaan saisi piikit ottaa pois.

    • Anonyymi

      Hei,

      onko kellään kokemusta tunteeko piikkejä jotka laitetaan leikkauksessa? Tarkoitan että kun kättä liikuttaa niin tunteeko sillon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3414
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3210
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2822
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2072
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1835
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      140
      1460
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1260
    Aihe