mitä opetat ihmisen synnystä?

äippäpäippä

Biologian tunnilla lapsille opetetaan koulussa, että ihminen on kehittynyt apinasta.

Uskonnon tunnilla opetetaan, että Jumala loi maan ja ihmiset yms.

Mikä on totuus teidän perheessä. Itse uskon tuohon apinajuttuun ja olen sanonut muksuille että voivat itse päättää kumpaa uskovat, biologian opea vai uskonnon opea.

15

1002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

      vertaa uskonnollisia,evlut seurakuntaan kuulutaan,mutta jostain kautta se uskomus että jumala loi meidät on jäänyt "totuudeksi" niin että oisko kuitenkin edes se piirun verta sitä uskonnollisuuta meidänkin perheessä.Tytär käy kyllä pyhäkoulussa joten silläkin on oma osuutensa meidän perheen uskontokasvatuksessa.

    • jumitus

      Lapset itse päättäkööt mihin uskoo sitten myöhemmin kun sen aika on. Pääasia on se että kerrot lapsille että uskovat opettajaansa. Eli bilsan tunneilla pitää uskoo apina tarinaan ja uskonnon tunnilla sitten jumalaan. Jos bilsan kokeissa kysytään miten maailma on syntynyt ja kirjoittaa että jumala loi kaiken niin ei mene läpi vaikka kuinka itse siihen uskoisi. Että silleesti.

    • Lilla

      Minulla on ollut aina mielessä, että miksei näitä asioita voi yhdistää? Kukaan ei sano että luominen tapahtui oikeasti 7 päivässä, tämä on vain vertauskuva. Miksei Jumala yhtä hyvin ole voinut luoda meitä miljoonien vuosien aikana apinoista ihmisiksi?

      • H. Sapiens 7 päivässä

        Samaa minäkin olen miettinyt, ja lapsille olen selittänyt juuri niin, että apinasta ollaan kehitytty, mutta Jumala on ollut siinä mukana (eli 7 päivää on vertauskuva; tosin enhän minä itsekään tästä asiasta varma ole ;)).

        Sitten samaan hengenvetoon on toki todettava, näistä asioista ei ole täyttä varmuutta, ja Jumalan olemassaolosta ei varsinkaan ole mitään konkreettista todistetta, sillä kysehän on uskosta. Ja että kaikki ihmiset maailmassa ei edes usko Jumalaan, tai uskovat johonkin muihin jumaliin, ja että jokainen päättää itse, uskooko vai eikö, ja uskooko apinateoriaan, luomisteoriaan, avaruusolentoihin tai mihin tahansa.


    • Anssi

      Kolulaiset on joskus kysellyt että onko ihminen tullut apinasta vai onko jumala luonut ihmisen. Jälkimmäinen heidän on jotenkin helpompi uskoa (=taikatemppu), mutta se vaatii enemmän keskustelua että miten apina voi muuttua ihmiseksi. Lapsi voikin kysyä että onko isoisän isä ollut apina :) Miljoonien vuosien evoluutio on lapsen ajatusmaailmassa aika abstrakti käsite.

      Olen sanonut että minusta että apinateoria on totta, mutta jotku uskoo myös luomisteoriaan.

    • uskoo ken tahtoo

      eli siis mä uskon apinateoriaan ja oon se lapsille kertonut mut he saavat uskoa mihin haluaa =) kakki kuulutaan kyllä kirkkoon ja siis käydään sielläkin jos kutsuja käy vihkiäisiin=)

    • Judd

      En minä ymmärrä miksi lapset pitäisi uskontotunnille laittaa. Mielestäni on moraalitonta syöttää pienille lapsille moista humpuukia.

      Eri asia on sitten myöhemmin kirkkohistoria, joka valottaa yhteiskunnallista puolta ja jossa uskontoja ja niiden roolia käsitellään suht tasapuolisesti.

      • Anssi

        Sattuu vaan olemaan niin että suurin osa suomalaisista kuuluu evankelis luterilaiseen kirkkoon ja kun kuuluu kirkkoon, ei voi jäädä poisi uskonnon opetuksesta. Jos haluaa lapsensa pois uskonnon opetuksesta, niin sitten pitää erota kirkosta ja moni ei ole siihen valmis, kun haluaa varmuuden ja vanhoje tapojen vuoksi kuulua kirkkoon.


      • Judd
        Anssi kirjoitti:

        Sattuu vaan olemaan niin että suurin osa suomalaisista kuuluu evankelis luterilaiseen kirkkoon ja kun kuuluu kirkkoon, ei voi jäädä poisi uskonnon opetuksesta. Jos haluaa lapsensa pois uskonnon opetuksesta, niin sitten pitää erota kirkosta ja moni ei ole siihen valmis, kun haluaa varmuuden ja vanhoje tapojen vuoksi kuulua kirkkoon.

        "varmuuden ja vanhoje tapojen vuoksi" Varmuuden vuoksi? Ai jos se jumala olisi SITTENKIN olemassa?

        Hih se oli vitsi... No joka tapauksessa minä en tahdo että lapselleni tuputetaan moista roskaa vielä arvostelukyvyttömässä iässä ja suojelinkin lapseni siltä eroamalla kirkosta. Vanhoja tapoja on paljon eikä ne kaikki ole hyviä.

        Jokainen tietty tekee oman valintansa.


      • Anssi
        Judd kirjoitti:

        "varmuuden ja vanhoje tapojen vuoksi" Varmuuden vuoksi? Ai jos se jumala olisi SITTENKIN olemassa?

        Hih se oli vitsi... No joka tapauksessa minä en tahdo että lapselleni tuputetaan moista roskaa vielä arvostelukyvyttömässä iässä ja suojelinkin lapseni siltä eroamalla kirkosta. Vanhoja tapoja on paljon eikä ne kaikki ole hyviä.

        Jokainen tietty tekee oman valintansa.

        Minusta on väärin että uskonnon opetuksesta ei voi saada vapautusta, jos kuuluu kirkkoon.

        Aika moni ei varsinaisesti usko jumalaan, mutta ei uskalla erota kirkosta, kun pelkää että seuraa pahaa kun kuolee ja jumala onkin olemassa :) Kirkon mukaan kirkkoon kuuluminen ei pelasta vaan se että uskoo poikaan. Eli ihan turhaan ne kuuluu kirkkoon, jotka eivät usko.


      • Minna
        Anssi kirjoitti:

        Minusta on väärin että uskonnon opetuksesta ei voi saada vapautusta, jos kuuluu kirkkoon.

        Aika moni ei varsinaisesti usko jumalaan, mutta ei uskalla erota kirkosta, kun pelkää että seuraa pahaa kun kuolee ja jumala onkin olemassa :) Kirkon mukaan kirkkoon kuuluminen ei pelasta vaan se että uskoo poikaan. Eli ihan turhaan ne kuuluu kirkkoon, jotka eivät usko.

        Minusta on jotenkin hirveän ristiriitaista kuulua kirkkoon jos ei itse ole yhtään uskonnollinen eikä edes usko Jumalaan. Miksi siis kuulua kirkkoon? Siksikö kun kaikki muutkin kuuluu? Ei uskalleta näyttää omia mielipiteitä? Vai onko se siksi että on hautapaikka varattuna ja häätkin saa siellä viettää?

        "Aika moni ei varsinaisesti usko jumalaan, mutta ei uskalla erota kirkosta, kun pelkää että seuraa pahaa kun kuolee ja jumala onkin olemassa :)"

        Ehkä monet eivät uskallakaan erota kirkosta kaiken varalta jos Jumala onkin olemassa, mutta voin taata ettei taivasosuus kilahda sen perusteella että on kuulunut kirkkoon...


      • Nakke3
        Anssi kirjoitti:

        Minusta on väärin että uskonnon opetuksesta ei voi saada vapautusta, jos kuuluu kirkkoon.

        Aika moni ei varsinaisesti usko jumalaan, mutta ei uskalla erota kirkosta, kun pelkää että seuraa pahaa kun kuolee ja jumala onkin olemassa :) Kirkon mukaan kirkkoon kuuluminen ei pelasta vaan se että uskoo poikaan. Eli ihan turhaan ne kuuluu kirkkoon, jotka eivät usko.

        "Minusta on väärin että uskonnon opetuksesta ei voi saada vapautusta, jos kuuluu kirkkoon."

        Mitä helvettiä? Joko uskotaan johonkin tai sitten uskota. Taidat olla sitä sakkia, jolle kyllä kelpaa kirkkohäät, lapsen kaste ja ilmaiset hautajaiset hautapaikka, mutta mitään ei tietenkään kirkkoon päin voi anneta koska siitä halutaan "vapautus". Huoh, mikä logiikka.

        Toivottavasti joku on takonut kymmenessä vuodessa päähäsi vähän järkeä.


    • Minna

      että Jumala on luonut ihmisen.

    • Toivo T

      Minun lapseni lähentelevät jo 30 vuotta eli en opeta heille enää mitään, mutta kerron, mitä "opetin". Periaatteessa en edes opettanut mitään, mutta vastasin aina rehellisesti ja totuudenmukaisesti heidän kysymyksiinsä. Vastasin heidän "hankaliinkin" kysymyksiin aina totuudenmukaisesti ja rehellisesti silloin, kun kysymykset esitettiin. Näin jälkikäteen olen erittäin iloinen, että minulla oli kanttia kertoa heille totuudet kakistelematta. Kerroin kaikki elämään liittyvät asiat (myös sukupuoliasiat) silloin, kun he niitä kysyivät. Kerroin totuuden myös uskonnoista: Ne ovat häikäilemättömien ihmisten keksimät järjestelmät hallita heitä tyhmempiä ihmisiä ja perustuvat vastaaviin mytologioihin kuin Kalevala. Ihmisen synnystä kerroin tieteellisen totuuden.

      Minulla on koko ajan ollut erittäin hyvät ja luottamukselliset välit lapsiini. Esimerkiksi murrosiässä he kertoivat paljon asioista, joista ei varmaankaan yleensä kerrota. Niistä tuli hyviä keskusteluaiheita. Väitän, että jos olisin valehdellut heille haikaroista, joulupukeista, helvetistä, suojelusenkeleistä jne, suhteemme eivät olisi muodostuneet niin luottamuksellisiksi.

    • älä viitsi

      Biologian tunnilla ei takuulla opeteta, että ihminen polveutuu apinasta. Jos opetetaan, niin kirjoita biologian kirjan kirjoittaja ja kirjan nimi, että voimme muutkin siihen tutustua.
      Uskonto ja biologia ovat kaksi eri oppiainetta. Usko on uskon asia, mutta biologia ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe