Migreeniin sairastunut

migreniros

Minulla todettiin vajaa 10 vuotta sitten migreeni. Podin silloin kroonistunutta päänsärkyä (n.2kk) jonka todettiin olevan migreeniä. Tänä aikana viime syksyyn "kohtaukset" olivat lieviä, en saanut esim. auroja. Joskus silloin tällöin harvakseltaan valot kävivät silmiin tai haistoin kaiken normaalia selvemmin, tiesin että kohta alkaa särkemään päätä ja nappasin pari buranaa. Eli kaikki oli "hyvin" tähän syksyyn saakka.

Tein syksyllä paljon töitä (mm. 3 vkoa putkeen) ja yksi kaunis päivä sain sitten aurallisen kohtauksen kesken työpäivän. Oksensin ja lähdin kotiin. Seuraavana päivänä menin lääkäriin ja sain täsmälääkkeeksi Oriptanin 800mg buranaa.

Siitä asti kohtaukset ovat kiusanneet joka päiväisestä harvempaan. Olen selvästi huomannut kohtausten liittymisen kuukautiskiertoon sekä siihen miten nukun. Selviä laukaisevia tekijöitä en ole huomannut. Lisäksi kohtaukset vaihtavat silmää, enemmän vasemmalla puolella ja joskus kovassa kohtauksessa molemmissa silmissä. Kohtaus kestää 20-30min jonka aikana olen täysin toimintakyvytön. En pysty menemään pitkälleen koska jos näin teen alan voimaan pahoin, muutoin en kohtausten aikana oksenna. Kohtaukseen otan 2x Oriptan sekä 2x 800mg buranaa. Kun kohtaus loppuu voin jatkaa toimintaani normaalisti. Ainoa oire mikä jää on kohtauksessa olevan silmän huono näkö (koko loppu päivän) sekä välillä kylmä hiki.

Nyt kyselenkin vasta sairastuneena, että onko muilla kohtaukset riippuvaisia menkkakierrosta? Vaihteleeko muilla silmät, eli kummassa kohtaus on? Oletteko saaneet estolääkitystä millä kohtausmäärillä?
Kiitos teille jos vastaatte :)

5

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konkarikertoo

      L-arginiini voi poistaa migreenin ja kannattaa tutkituttaa kilpirauhanen kunnolla.

      • migreniros

        Häh, vaikuttaako ne migreeniin? Mulla todettiin kasvaimia kilpirauhasissa vuos sitte ja nyt niit oli kontrollissa tullu lisää. Mut ne niin pieniä, ettei niille tehty mitää vielä.


    • migreeni

      Mulla migreenikohtauksia saa aikaan stressin laukeaminen (työviikon/tenttiviikon jälkeen usein kohtaus perjantaina iltapäivästä alkaen). Myös kierto/ unet vaikuttaa. ELi nukun pari yötä juuri kuukautisten alla usein huonosti ja silloin saattaa laueta kohtaus. Onneksi minulla särkylääke lepo/uni hämärässä ja viileässä auttaa hyvin ja olen lähes aina muutaman tunnin kuluttua jokseenkin toimintakykyinen. Seuraavana päivänä jo työkykyinen.

    • avun saanut

      Kannattaa ottaa se särkylääke heti kun ensioireet tulevat raakaa cola-juomaa tai kuppi kahvia- Tämä yhdistelmä toimii...ainakin useimmilla.

    • 89g8g7

      Migreenin voi ja laukaiseekin usein menkat, siis kuukautiset vaikuttavat,
      sekä huonosti nukuttu yö ja liian lyhyet yö unet. Mutta, myöskin oireeton migreenikohtaus on mahdollinen.

      Minulla halvaantui vyötäröstä alaspäin ja päänsärkyä ei ollut lainkaan.
      Kaikki palautui ennalleen kun alkoi oksentaminen ja sitä sitten riitti yhdelle kertaa.
      Se työpäivä menikin sitten ensiavussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe