Pitäisikö olla huolissaan kaveristani?

normaaliakotämmöinen

Mulla on kaveri, jonka olen tuntenut siitä asti, kun olin itse alle kolme ja kaverini oli neljä vuotta.

Olin yhdeksän ja kaverini kymmenen, kun ensimmäisen kerran ajattelin, että ompa harvinaisen tyhmä kymmenenvuotiaaksi. Sen jälkeen tuo ajatus tuli useasti uudestaan, pian se alkoi tulla joka kerta kun olin hänen kanssaan.

Muistaakseni paria vuotta myöhemmin kun olimme 11 ja 12-vuotiaat, sanoin sen hänelle suoraan, että miten kukaan 12-vuotias voi olla noin tyhmä. Varmaan olin sanonut sen hänelle jo aikaisemminkin, mutta niitä kertoja en muista. Useasti mulla on mennyt hermo hänen kanssaan, kun hän on mun mielestä ollut vain niin TYHMÄ. Idiootti. Dumb.

Olen varmaan montakin kertaa nuorempana katkaisuut välit häneen, koska en ole jaksanut sitä aivan normaalin maalaisjärjen puuttumista ja sitä että joka hemmetin asian sai hänelle selittää oikein rautalangasta vääntämällä, aivan yksinkertaisimmatkin asiat. Hänellä ei ollut minkäänlaista maalaisjärkeä käytössään, ei senkään vertaa, mitä keskiverto 11-12 vuotiaalta voisi odottaa.

Nyt, kun itse täytän tänä vuonna 15 ja kaverini täyttää 16, olen yhä sitä mieltä että hän on poikkeuksellisen tyhmä, olen ollut koko ajan 9-vuotiaasta eteenpäin. Tyhmyys ei varsinaisesti ole se mistä kirjoitan, vaan se ettei hän ole ollenkaan 15-vuotiaan tasolla.

16-vuotta täyttävällä on jo murrosikä takana päin, ja murrosiän aikana pitäisi itsevarmuuden nousta. Vaan eipä ole noussut kaverillani, hänellä ei itseasiassa ollut murrosikää ollenkaan. Hän ei riidellyt vanhempiensa kanssa, hän ei valehdellut vanhemmilleen, hän ei vihannut vanhempiaan, ei kapinoinut, ei huutanut, ei haistatellut heille, ei karannut kotoa kertaakaan, ei tehnyt mitään "murrosiän hölmöilyjä", ja totteli aina kiltisti, hän ei tehnyt MITÄÄN murrosikään liittyvää. Vaikka hän sai olla ulkona vain ilta 7-8aan ja olisi halunnut saada olla pitempään ulkona, hän ei koskaan riidellyt kotonaan siitä eikä mistään muustakaan. Korkeintaan jupisi itsekseen että "hohhoijjaa taas tota äitiä, kaikkea se keksii..." ja painui yläkertaan, ei edes paiskannut ovea kiinni perässään.
Hän ei suutu koskaan kellekkään. Ja miksi hän ei suutu, ei siksi että hän olisi niin yliarmollinen, vaan koska hän ei uskalla suuttua, sen näkee hänestä. Jos joku tekee jotain täysin sopimatonta ja yliampuvaa hänelle tai vaikkapa hänen huoneessaan, joka ei todellakaan ole hyväksyttävää (ei olisi kenenkään mielestä), hän alkaa korkeintaan itkeä, tuskin edes sitä. Hän ei ikinä pidä mykkäkoulua, murjota, ole vihainen, huuda, tai mitään muutakaan vastaavaa, ei MITÄÄN mikä kertoisi hänen olevan vihainen tai edes että hän ei hyväksyisi tekoa. Luulen hänen pelkäävän muiden mielipiteitä ja sitä että hänestä puhuttaisiin pahaa, jos hän suuttuisi.

Hän harvoin myöskään kehtaa sanoa todellista mielipidettään mistään. Hän vain naureskelee hermostuneesti ihmisten seurassa, oli hän sitten minun tai kenen tahansa muun seurassa. Koulussa hän on yleensä itseään kaksi vuotta nuorempien kanssa, seiskaluokkalaisten. Se johtuu varmaan siitä, että hänen omalla luokallaan hän on aina ulkopuolinen. Hän on heidän luokallaan ainut, joka ei kuulu mihinkään kaveriporukkaan. Häntä pidetään luokan epäsuosituimpana, rumimpana, hänellä on yksi luokan huonoimmista keskiarvoista --> häntä pidetään luokassakin tyhmänä. Onneksi meidän koulussa on kivat seiskat, muuten hän olisi aika lailla yksin. Me kasitkaan ei oikein haluta häntä mukaan, ei kukaan jaksa tuollaista ihmistä pitää mukana.

Tiedän, että häntä pidetään aika ällöttävänä. Hän on TODELLA laiha, varmaan ihan alipainoinenkin. Hänellä on pitkät, aina yhtä likaiset hiukset, hän pureskelee kynsiään ja kaivelee joskus luokassa nenäänsäkin. Eli ymmärrän kyllä sen että häntä pidetään ällöttävänä. Paritansseissa ne luokan kunnollisetkaan pojat eivät halunneet koskea hänen käsiinsä, vaikka kaikkia muita tyttöjä suostuivatkin pitämään kädestä tanssin ajan.

(jatkuu seuraavassa viestissä)

11

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaaliakotämmöinen

      (jatkoa)

      Jos hän onnistuu saamaan hyvän kaverin, hänestä tulee todella takertuva. On ollut sekin aika, kun olin itse se ketä kohtaan hän oli hyvin takertuva. Hän tuli halaamaan aina kun näki mut, joka välkkä. Hän halusi kertoa mulle kaiken ja odotti samaa multa, hän halusi kävellä mun kanssa koulumatkat ja halusi koulussa aina syödä mun kanssa samassa pöydässä ja hän oli mielistelevä.

      No eihän tuollainen toimi, ei toimisi kenenkään kanssa. Päästin meidän välit etääntymään, koska huomasin, että en ollenkaan nauttinut hänen seurastaan. Yleensä kävi niin, että olin älyttömän turhautunut, kyllästynyt ja pahalla tuulella oltuani hänen kanssaan. Sitä hän kertoi silloin itkeneensä useana yönä, että me ei oltu enää niin hyviä kavereita kuin ennen. Tulihan siitä vähän huono omatunto, varsinkin kun kyseessä oli ihminen, jolla nyt ei muutenkaan oikein ollut kavereita.

      Olen joitain kertoja koettanut hänelle puhua siitä, ettei hänellä oikeastaan ole kavereita, mutta hän kieltää asian. Hän sanoo, että onhan hänellä paljon kavereita, ja alkaa luetella luokkalaistensa nimiä. Nämä ihmiset ovat joskus olleet kaverini kavereita, mutta nykyään he eivät ole enää keskenään tekemisissä muuten kuin luokassa.

      Lapset ja teinit muuttuvat nopeasti. Varmaan kaikilla se on tässä iässä niin, että ollaan aivan erilaisia kuin mitä ollaan vaikkapa vuosi sitten oltu. Kaverini sanoo, että hänellekkin on tullut hurjasti lisää itseluottamusta viimeisen vuoden aikana. Kaipa se on niin, kyllä kaverini itse itsensä varmasti paremmin tuntee kuin mä hänet.

      Mutta mitään näkyvää muutosta hänessä ei tapahdu.Hän ei vaikuta yhtään itsevarmemmalta kuin ennen, hänen tyylinsä ja ulkonäkönsä ei ole muuttunut ala-asteen lopusta yhtään, hän naureskelee vieläkin hermostuneesti ja pitää mielipiteensä omana tietonaan(ei kerro edes hyville kavereille). Hän on myös tosi huono päättämään mistään ja hidas tekemään valintoja. Hän ei tiedä mitä tulevaisuudeltaan haluaa (tämä tosin on varmasti hyvin tavallista 15-vuotiaana), mutta häntä ei myöskään kiinnosta miettiä tulevaisuuttaan. Hän ei kehity minnekkään millään elämän osa-alueella (niin tai ainakaan mä en näe sitä).

      Hänessä ei esim viidessä vuodessa ole tapahtunut mitään muuta muutosta kuin että häntä ei enää kiinnosta leikkiminen ja nykyään hän haluaisi poikaystävän. MITÄÄN muuta eroavaisuutta en keksi kaverissani.

      Kaverini ei itse kuitenkaan tajua, miten asiat ovat. Hän ei tiedä, kuinka tyhmänä häntä pidän (mä ja kaikki muut jotka hänet tuntevat), hän ei tajua, että hän on aivan poikkeuksellisen epävarma (hän itse kuvailee itseään aina lyhyeksi ja hulluksi, mitä hän ei tosiaan ole. Hän on yli 170cm pitkä, eli ei mikään lyhyt, ja hullu hän on vain luullessaan itseään jotenkin hulluksi tai riehakkaaksi; hän sanoo itseään aina lyhyeksi ja hulluksi, koska hän HALUAISI olla lyhyempi ja riehakkaampi), hän ei halua myöntää olevansa epäsuosittu, hän luulee että meidän luokalla olisi parikin jätkää lätkässä häneen (tämäkin on toiveajattelua, hän HALUAISI että häneen oltaisiin lätkässä), hän ei itse huomaa, miksi hän ei sano mielipiteitään ja miksi hän omn niin epävarma. Hän ei myöskään ymmärrä, miksi häntä pidetään ällöttävänä.

      Olen joskus ihan tosissani miettinyt, että onko kaverillani joku aivovaurio, onko hän jotenkin jälkeenjäänyt. 15-vuotias ei vaan ole ollenkaan tuollainen. Ihan liioittelematta voin sanoa, että pidän häntä enemmän jonain 11-vuotiaana.

      Anteeksi tämä maratoonikirjoitus, yritin kirjoittaa asiat lyhyemmin kuin mitä ne aluksi tässä olivat ja koetin pätkittää tekstin osiin, jotta sitä olisi mukavempi lukea. Toivottavasti luette edes osan, käytin tähän paljon aikaa ja en tosiaan tiedä, pitäisikö kaveristani olla huolissaan. Toivottavasti en myöskään kuulosta ylimieliseltä, sitä pyrin kirjoettaessani välttämään. Tiedän, että unohdin mainita jotain, mutta ehkä ihan hyväkin ettei tekstiä tule enempää.

    • VItuttaako?

      Herää kysymys, tarvitseeko sinun välittää, mitä se sun persettä kutittaa?
      Antaa ihmisen olla niinkuin on. Tai sitähän nykyään ainakin kaikille toitotetaan.
      Ja ku miettii, ni on se mukava että tähänkin suuntaan poikkeuksia on, ettei kaikki ole sellasia saatanan räkänokkasia paskapäitä jotka tuolla kännää röökaa ja turhaa työllistää pelastuslaitosta. (Saatana kun niillä mopoillansa kolaroivat, ni pitäsivät perkele huolta että edes henki lähtis, ettei tarvitse turhaa sairaalapaikkaa arvottomalla elämällään viiä.)

    • Aikuinen Absolutisti

      Eräs kaverini oppi puolustamaan itseään vasta lukiossa. Siihen asti on aina tehnyt just niin kuin pyydetään. Ihan totta, sille oli kauhistus jos joku otti sallittua useamman pinaattiletun. Jotkut kehittävät persoonallisuuden vähän myöhemmin kuin toiset. Muuten on oikeasti todella älykäs, pitkä rivi ysiä ja kymppiä, aikoo lääkikseen.

      Myöskään ei ole mitään vikaa ihmisessä, joka ei hölmöile teininä. Itse olin sangen helppo teini. Voisin väittää, että ovia paiskottiin huomattavasti vähemmän kuin lapsuudessa. Olen kumminkin erittäin temperamentikas ja sangen kuumapäinen, mutta en silti riekkunut iltoja kaupungilla, karkaillut kotoa tai muuta sellaista tyhmää. Meillä on aina riidelty ainoastaan siivoamisesta, joka ei siis tosiaankaan ole minun mieleistäni puuhaa :D. Kyllä nekin kinat oikeastaan väheni murkkuiän myötä. Minä pidin huoneen oven kiinni ja siivosin kiltisti aina kun oli vieraita tulossa. Vanhemmat puolestaan mäkättivät vähemmän.

      Jos nyt unohdetaan sinun asennevammasi, niin sanoisin kyllä, että kaverillasi saattaa olla tyyliin asperger tai jotain muuta. Voi olla olemattakin. Vaikuttaa pikkuisen omituiselta tuo käytös. Olen kuitenkin varma, että vaikka hänellä olisi mitä, niin hän ei sinulle sitä kertoisi. Jakaisitko itse huolesi kaverille, joka jatkuvasti kertoo, että olet tyhmä, ällöttävä ja muutenkin huono ihminen kun et osaa edes riidellä? Kyllä aloittaja, olet huono ystävä.

    • Koli

      Pakko sanoa, että ainoa tyhmä viestissäsi olet sinä, tyhmä. :-). Voi luoja kuinka ihminen voi olla tyhmä. :-)

    • erilaisuuspitäähyväksyy

      Ärsyttävää, ettei luokkanne hyväksy erilaisuutta. Säälin tätä tyttöä

    • Jalaa1

      Ainoa, joka on tyhmä/ahdasmielinen, olet sinä itse. Et selkeästi hyväksy muiden erilaisuutta. Jokainen, kun meistä sattuu olemaan omanlaisensa.
      Onko se joku mitta, että paiskoo ovia, ja huutaa kuin sekopää? Ei mun mielestä. Kannattaisko ottaa sinun itseäsi niskasta kiinni ja kasvaa hieman? Suosittelisin, että käyttäytyisit järkevästi kaveris seurassa, ja vaikka kysyisit, että onko hänellä kaikki OK?

    • werberrt

      jokainen nuori kehittyy eri lailla eikä murrosiän uhma ole must juttu jokaiselle

      hän kehityy myöhemmin ja ammattikoulun käytyään tai muun koulutuksen hän menee omalla tahdillaan eteenpäin.
      mutta kun laitetaan 25 vuotta eteenpäin ja menette luokkakoukoukseen nin hän ion yhä se laiha kurvikas tyttö johon luokkatoverit etenkion pojat kiinnittävät huomion koska te muut olette jo hieman fat lookissa koska olette eläneet ja meneet ja tehneet tenavia ja siinä sivussa takapuolikin on kasvanut metrillä hän on samankkokoinen sinkku ja lapseton, sit alkaa olla kehnääjää ympärillä
      sekin taas hänelle myöhemmin

      • aloittaja55555

        Pistää todella vihaksi se ettei aloitusta viitsitä lukea kunnolla ennen vastaamista.

        En mä häntä tyhmäksi tai ällöttäväksi tai miksikään muuksikaan hauku. On raivostuttavaa että kun sanon että olen suutuspäissäni haukkunut häntä 11-12 vuotiaana, niin te ajattelette että teen sitä yhä. EN TODELLAKAAN.

        Suututtaa myöskin tuo että mä olen nyt muka sitten huono kaveri ja en muka hyväksy erilaisuutta. Mä IHAN TOSISSANI en ollut varma, onko kaverini normaali, MÄ EN TIENNYT mitä ajatella hänestä. Nyt tiedän, että on se varmaan ihan normaali, mutta ihmiset voi kehittyä tosi eri tahtiin. Ja toi hirrmuisen pitkä viestihän on kaikki sitä että mä nimenomaan välitän kaveristani ja olin siitä huolissani. Tosiaan vituttavaa että se ymmärrettiin väärin ja tulkittiin kusipäisyydeksi.

        Ja tuolla murkkusähläämisellä tosiaan siis tarkoitin että hän ei tee MITÄÄN murrosikään liittyvää, EI MITÄÄN NOISTA koskaan. Kyllä mä tiedän, että jotkut on tosi helppoja tapauksia. Mutta tuo murkkuiättömyys lisättynä noihin muihin sai mut epävarmaksi kaverin normaaliudesta.

        Kannattaa selkeästi olla huolissaan kavereista ja kannattaa varsinkin kirjoittaa siitä tänne, sut julistetaan paskaksi kaveriksi ja tyhmimmäksi ikinä. Hyvä kun vaivauduin :)


      • mietippässitäjonnekakara
        aloittaja55555 kirjoitti:

        Pistää todella vihaksi se ettei aloitusta viitsitä lukea kunnolla ennen vastaamista.

        En mä häntä tyhmäksi tai ällöttäväksi tai miksikään muuksikaan hauku. On raivostuttavaa että kun sanon että olen suutuspäissäni haukkunut häntä 11-12 vuotiaana, niin te ajattelette että teen sitä yhä. EN TODELLAKAAN.

        Suututtaa myöskin tuo että mä olen nyt muka sitten huono kaveri ja en muka hyväksy erilaisuutta. Mä IHAN TOSISSANI en ollut varma, onko kaverini normaali, MÄ EN TIENNYT mitä ajatella hänestä. Nyt tiedän, että on se varmaan ihan normaali, mutta ihmiset voi kehittyä tosi eri tahtiin. Ja toi hirrmuisen pitkä viestihän on kaikki sitä että mä nimenomaan välitän kaveristani ja olin siitä huolissani. Tosiaan vituttavaa että se ymmärrettiin väärin ja tulkittiin kusipäisyydeksi.

        Ja tuolla murkkusähläämisellä tosiaan siis tarkoitin että hän ei tee MITÄÄN murrosikään liittyvää, EI MITÄÄN NOISTA koskaan. Kyllä mä tiedän, että jotkut on tosi helppoja tapauksia. Mutta tuo murkkuiättömyys lisättynä noihin muihin sai mut epävarmaksi kaverin normaaliudesta.

        Kannattaa selkeästi olla huolissaan kavereista ja kannattaa varsinkin kirjoittaa siitä tänne, sut julistetaan paskaksi kaveriksi ja tyhmimmäksi ikinä. Hyvä kun vaivauduin :)

        Aloitus viestissäsi sanoiy: "olen yhä sitä mieltä, että hän on tyhmä" "Olen miettinyt, että onko hänellä aivovaurio" "Myös hänen luokkalaisensa pitävät häntä tyhmänä"

        Ja kaveri ei ole omituinen. Itsekkin pian 15, ja kapina henki vain pienellä tasolla. Pärjää kotonakkn paremmin, jos hyvät välit perheesern.


    • E jaksanu ees lukee loppuun.

      Mitä väliä? Jos hän ite on ilonen, niin mitä se sua liikuttaa, että hän on outo?

      • Ja hei. Mäkin tiedän miltä tuntuu, kun tyypit käsittää tarkoituksen väärin. Teeksti vaan joskus näyttää muulta kuin pitäisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe