Mummi ei halua jakaa perintöä

saila4

Onko hänellä asumisoikeus, vai voiko talon laittaa myyntiin.

15

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omg1

      Mitä minä juuri luin? Ota nyt ensin selvää, kuka talon omistaa ennenkuin myyntiin laitat!

    • ...

      Joopajoo.

      Perehdy asioihin ensin. Mieti edes se, kuka/ketkä omistavat talon. Sitten olemassa perintökaari, perunkirjoitukset, testamentit, kaikenlaiset sopparit. Mutta jos ei omista, myyminen mahdotonta. Ihmeestä näitä raatokärpäsiä aina alkaa pörräämään haaskalla rahankiilto silmissä.

      =DW=

    • Halkea kateuteesi

      Ei sen mummin kuulukaan jakaa perintöä! Sehän elää vielä ja sillä on täysi oikeus kuluttaa omat rahansa miten haluua. Mikä haaskansaalistaja sinä olet? Kyllä sen mummin omaisuus perukirjoitukseen selvitetään. Halkea vain kateuteesi niin että vihreä suolensisällys vaan roiskuu!

    • Buthkj99

      Sanoisin näin, että jos ei halua jakaa, niin olkoon jakamatta. Mitä ongelmaa tuossa on?

      • Mummiansa kaipaava

        Myyköön mummisi talonsa vaikka eurolla naapurille jos haluaa.Hänellä täysi oikeus päättää itse.Onko mummisi sulle vain rahan arvoinen?Uskon mummisi tietävän vastauksen tähän.Eikö sulla ole mitään kunnioitusta häntä kohtaan?Olet varmasti"fiksuna"lapsenlapsena laskenut euroissa kaiken kuluttamasi ajan rakkaan mummisi seurassa?


    • Toivon mummillesi

      oikein pitkää ja tervettä elämää.

      • Väärät, huonot tavat

        Espoossa eräs miniä oli puhunut pahaa anopistaan lapsilleen koko heidän kasvuikänsä ajan, himoinnut vain mummon asuntoa.

        Kun poika tuli aikuiseksi, hän meni ja tappoi mummonsa.

        Siinä meni mummon elämä. Samoin sen pojan.


      • Siksikö juuri
        Väärät, huonot tavat kirjoitti:

        Espoossa eräs miniä oli puhunut pahaa anopistaan lapsilleen koko heidän kasvuikänsä ajan, himoinnut vain mummon asuntoa.

        Kun poika tuli aikuiseksi, hän meni ja tappoi mummonsa.

        Siinä meni mummon elämä. Samoin sen pojan.

        menikin naimisiin, kun suunnitteli asunnon valtaavansa?

        Minäkin olen mummo, ja minäkin olen juuri nälkää nähden ammattiini opiskellut, kun piti saada työ, josta saa palkan, jolla elää,
        ja elättää mahdollisen itse perustamansa perheen.

        En ala kuvailla, millaista elämämme oli vielä naimisiin mentyämmekin ainakin parinkymmenen vuoden ajan.

        Nykynuoren on mahdotonta sitä käsittää.

        Halusimmme rutiköyhyydessämme vielä säästää, esimmäisen ulkomaanmatkan teimme vasta lasten päästyä ylioppilaaksi, ja se matka oli halvin, minkä voi saada.

        Säästimmekö epäihmisiä varten?

        kasvatimmeko hirviöitä, jotka eivät antaisi meidän edes elää elämäämme loppuun saakka rauhassa?

        Juoppoja ja hullujako heistä tulee?


      • Minun appivanhempani
        Siksikö juuri kirjoitti:

        menikin naimisiin, kun suunnitteli asunnon valtaavansa?

        Minäkin olen mummo, ja minäkin olen juuri nälkää nähden ammattiini opiskellut, kun piti saada työ, josta saa palkan, jolla elää,
        ja elättää mahdollisen itse perustamansa perheen.

        En ala kuvailla, millaista elämämme oli vielä naimisiin mentyämmekin ainakin parinkymmenen vuoden ajan.

        Nykynuoren on mahdotonta sitä käsittää.

        Halusimmme rutiköyhyydessämme vielä säästää, esimmäisen ulkomaanmatkan teimme vasta lasten päästyä ylioppilaaksi, ja se matka oli halvin, minkä voi saada.

        Säästimmekö epäihmisiä varten?

        kasvatimmeko hirviöitä, jotka eivät antaisi meidän edes elää elämäämme loppuun saakka rauhassa?

        Juoppoja ja hullujako heistä tulee?

        eivät antaneet meille mitään, koska he olivat sitä mieltä, että jos alkaa antamaan rahaa, lapset kuvittelevat rahan tulevan sieltä jatkossakin.

        Siihen aikaan ei ollut päiväkoteja eikä mitään avustuksia, ei opintoarahaa, ei opintovelka-mahdollisuutta.

        Nykyihmiset eivät edes tiedä, miten kurjaa elämä oli.


      • Mummeli xyz
        Minun appivanhempani kirjoitti:

        eivät antaneet meille mitään, koska he olivat sitä mieltä, että jos alkaa antamaan rahaa, lapset kuvittelevat rahan tulevan sieltä jatkossakin.

        Siihen aikaan ei ollut päiväkoteja eikä mitään avustuksia, ei opintoarahaa, ei opintovelka-mahdollisuutta.

        Nykyihmiset eivät edes tiedä, miten kurjaa elämä oli.

        jos alkaa antaa rahaa, niin saaja joutuupi kiitollisuudenvelkaan, ja itsetuntonsa alenee,

        siitä aiheutuu vihaa ja välit menevät huonoiksi.

        Olen silti antanut synttärilahjoina rahaa.

        toiset appivanhemmat antavat vain karkkrahan verran.
        Ei mitään muuta.

        Diabetes seuraa karkin syönnistä.

        vaikka hedelmssäkin on sokeria, niin ei niin paljon.

        Pitää syödä 40 omenaa, ennenkuin on yhtä paljon sokeria syönyt kuin on yhdessä karkkipussissa.

        Lisäaineita karkeissa on kaikkein eniten vielä kaupan päälle.


    • jätä mummi rauhaan

      Jos mummi on siis leski, ja vanhan kansan mukaan ilman sen kummempia avio-tms. ehtoja? Aviopuolisolla on asumisoikeus avioparin yhteiseen asuntoon toisen kuoleman jälkeen. Mummi siis omistaa asunnosta puolet, ja toisen puolen omistaa "vaarin" perikunta (elossa olevat lapset, tai jo kuolleiden lasten lapset jne) Perikunta siis omistaa/on perinyt asunnosta puolet, mummi omistaa toisen puolen, mutta leskellä (mummilla) on asumisoikeus asuntoon.

      Asioissa voi olla yhdestä yhdeksäänsataan mutkaa matkassa, jos asioista on tehty joskus eri sopimuksia, testamentteja ym ym. vai mennäänkö ihan perintökaaren mukaan. Onko perheessä "sinun ja minun ja yhteisiä" lapsia? Onko edesmennyt "vaari" yleensäkään asuntoa omistanut? Onko avioparilla ollut keskinäinen testamentti jne jne.

      Oletko sinä isovanhempiesi ainoa rintaperillinen ? Eli oletko vaarin kuoltua maksanut perintöverot vaarisi osuudesta asuntoon? Vai onko niin, että asunto onkin kokonaan mummisi, eikä edesmennyt vaari ole sitä omistanut ollenkaan?

      Anyway, leskellä on asumisoikeus. Normaalitilanteessa leski myös omistaa asunnosta 50% (ei siis ole perinyt, vaan omistaa), koko perikunta toisen 50%.
      Mummi saa asunnossa asua niin kauan kuin haluaa (siitäkin huolimatta, että perillisten on maksettava perityn osuuden perintövero) Leskimummi ei voi kylläkään myydä asuntoa ilman toisen puoliskon omistajien (perikunta) suostumusta.

      Perintöä on aika turha jakaa niin kauan, kun ihmiset ovat elossa (ellei perinnönjättäjät niin halua itse tehdä jo elossaollessaan)

      • pientä fiksausta

        Asiaa, tähän kuitenkin tarkennus: Leskimummi voi kyllä myydä osuutensa asunnosta joko tulevalle perilliselle/perillisille tai kenelle tahansa ulkopuoliselle, eri asia toki haluaako kukaan ostaa, varsinkin kun se elinikäinen asumisoikeus hänellä kuitenkin on.


    • Jos vielä 4-kymppise

      -nä odottelee joltakulta rahaa elättääkseen itsensä, on asenne väärä.

      Mummisi on opiskellut nälkää nähden, sitten kasvattanut lapsensa kahta työtä puurtaen ja säästäen asuntoansa varten rahaa...yhdessä toisen pienipalkkaisen kanssa...

      Mene ja tee sinä samoin!

    • Sanoit totuuden!

      Jos olisin tiennyt tuon ahneen ilkeyden, mitä nyt vanhana olen saanut kokea, en olisi yrittänyt niin hikisesti koko elämääni, säästää ja lahjoittaa.

      Niin köyhä en ikinä ole ollut, että jotakuta kuolemaan olisin toivonut.

    • oma aina oma

      Voiskohan tässäkin olla yksi syy eroon vanhalla iällä, kun tietää mitä tulossa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe