Makaran teko kotona

WURSTI

Hei!
Nyt olisi kiva saada vähän neuvoja.. Olen tehnyt kaksi kertaa makkaraa kotona ja lopputulos on ollut näin aloittelijalsi ihan ok. Olen tehnyt "Choritzoa ja Bratwurstia" ja käyttänyt lampaansuolta.. Lihana suurelta osin sianlihaa (Kylkeä,niskaa ym ja lisäksi ihan valkoista talia. Maku on suurinpiirten ok mutta jostain syystä pannulla , pienellä lämmöllä paisettaessa on ollut ongelmana se että "rasvat" tihkuvat pannulle ja kuoreen jää lihat ja mausteet. Lopputulos on kuivahko,kiinteähkö, mutta ei kimmoisa , olisin tavoitellut tavoitellut tehdasvalmisteisen tyyppistä vähän "notkeampaa" lopputulosta. Minulla ei ole ollut massassa yhtään jauhoja eikä muutakaan sideainetta , mitähän voisi kayttää ?

Kertokaahan muutkin kokemuksia - odotan mielenkiinnolla hyviä vinkkejä

17

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herkkuwursti

      Tuo on aika yleinen ongelma kotimakkaroissa, rasva ei tahdo oikein pysyä sisällä.
      Oletko esikypsentänyt makkarasi, vai laitatko suoraan pannuun ?
      Sideaineena voi käyttää esim hiukan jauhettua ohraa, mutta sillä ei vielä ongelmaa ratkaista. Ras´vana kun käyttää pelkästään sianselkää, sitä "valkoista lihaa ja saa sen kunnolla sekoitettua kylmään massaan, niin se voi vähän auttaa. Sitten esikypsentää makkarat. Suolavettä kattilaan ja vedenlämpö ei juuri yli 70 astetta. itse olen antanut kypsyä vedessä noin 15min. Sen jälkeen voi savustaa makkarat ja sitten jäähdyttää ne yön yli. Valuu se rasva sittenkin hieman pannulle, mutta makkarat pysyy jo mehukkaina. Yksi tapa on sitten käyttää nitraattia, mutta en ole kotimakkaroihin halunnut sitä käyttää. Joten omakohtainen kokemus asiasta puuttuu.

      • WURSTI

        Ekallakerralla " keitin makkaroita isossa kattilassa väljässä vedessä jolloin rasvaa irtosi , oli varmaan liian kuumassa . Pitääkin kokeilla sitä 70 asteista vettä. On ollut myös ajatuksena laittaa seuraavaan kokeiluerään esim. kokonaisia ohraryynejä (pitänee liotella / keittää ?) . Mulla oli kuningasajatuksena pyrtkiä tekemään "aitoa lihamakkaraa"., oli mulla kylläkin paahdettua sipulisilppua ym. vähän mukana mausteeksi. Ei se makkaranteko mitenkään vaikeeta ole , mulla on vaan vaatimustaso aika korkeella. Mielenkiintoinen harrastus, suosittelen kaikille


      • WURSTI

        Vielä tosta jauhetusta ohrasta senverran että paljonko sitä pitäisi olla kun mulla oli ekallakerralla n.7,5 kg massaa ja tokallakerralla runsas 4 kg. Pitääkö se "jauho " liottaa vedessä ? Pitääkö lisätä vettä tai muuta nestettä. Voisiko ajatella että massa kuumentaisi sekottamisen yhteydessä ja senjälkeen laittaisi suolee. Onko rasvan "ulostulo" paremmin hallittavissa jos bkäyttää paksumpaa suolta esim. sika ?

        Tyhmiä kysymyksiä , olisin kiitollinen vinkeistä


      • ex nakkimestari
        WURSTI kirjoitti:

        Vielä tosta jauhetusta ohrasta senverran että paljonko sitä pitäisi olla kun mulla oli ekallakerralla n.7,5 kg massaa ja tokallakerralla runsas 4 kg. Pitääkö se "jauho " liottaa vedessä ? Pitääkö lisätä vettä tai muuta nestettä. Voisiko ajatella että massa kuumentaisi sekottamisen yhteydessä ja senjälkeen laittaisi suolee. Onko rasvan "ulostulo" paremmin hallittavissa jos bkäyttää paksumpaa suolta esim. sika ?

        Tyhmiä kysymyksiä , olisin kiitollinen vinkeistä

        liha aineet sulla on oikein hyvät , sidonta aineeksi sopii keitetty perune , paerunajauho ja maitojauho . massa eisaa olla liian kiinteää eli teet esim, lihalientä jolla notkistat massan saa olla aika löysää , nitraatti on väriaine , ja jos haluat savun makua niin savustus ensin sitten höyryssä keitto , niin varmaan onnistuu .


    • herkkuwursti

      Nitraatin kanssa on oltava tarkkana jos käyttää, en muista ulkoa, oliko jotain 5g kiloa kohti maksimi.
      Neste on toki tärkeää ja sitä voi käyttää makuaineena, voi käyttää viinistä lihaliemeen, niin kuin ex nakkimestari sanoi.
      Älä liota niitä ohraryynejä ennen käyttöä, koska silloin ne eivät enää sido nestettä
      Kokonaiset ohraryynit on ryynimakkaroihin, mutta murskatut sopivat sidosaineeksi.
      Itse en paljoa niitä ole käyttänyt, korkeintaan 50g kiloa kohti.

      • ex nakkimestari

        eri mieltä ohra ryynin käytöstä , kyllä ne pitää keittää ekana ettei turpoa makkaran kypsytys vaiheessa ja riko suolia muutenkin ryynimakkarat pitää täyttää aika löysiksi keitin vettä voi käyttää sidonta aineena , ja jos haluaa punaisempaa ryynäriä tai muuta makkaraa niin verta joukkoon .niin se vain menee .


    • herkkuwursti

      Kun ohraa käyttää vähän rikottuna, niin eipä ole turvonnut ja rikkonut suolta. Koko ohran käytön idea on ollut nesteen imeminen. Jos liotat sen ennen, niin ei se itseensä enää mitään ime.
      Ryynimakkaroistahan ei tässä ollut kyse. Lue ajatukselle muiden kirjoitukset, niin pääset jyvälle asiasta.

    • WURSTI

      Kiitoksia asiantuntevista vastauksista, laittakaa nyt vielä omia reseptejä kehiin,
      Itse olen jauhanut lihat kahteen kertaan myllyllä ja senjälkeen suoleen. Mulla on Kenwoodin yleiskone jossa lihamylly, en ole kuitenkaan sillä sekoittanut vaan käsin olen massan sekoittanut. Jotkut antavat massan huilata kylmässä yön yli ja vasta seuraavana päivänä tehneet makkarat -onko sillä merkitystä?.
      Aiemmin ketjussa oli puhetta savustamisesta - mikähän on oikeanlainen menetelmä makkaran savustukselle, se ei liene kuitenkaan kaloissa käytetty savulaatikko.?
      Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.

      WURSTI
      joka on vasta aloittelija hyvän harrastuksen parissa

    • ex nakkimestari

      ihan oikein teet , mutta voisit jauhaa grossi terällä esim, possun tai naudan filettä 1 kolmasosan joukkoon tulee hyvä purutuntuma , massan säilytys yö yli johtuu taas siitä että massaan lisätty neste imeytyy massaan . savustus pitää tehdä lihasavustamossa ei se kummoinen tartte olla kun saa leppä savua aikaisek ja saa makkaroihin nätin värin ja maun , makkarat kuivana savuun ei tuu raitoja .

    • herkkuwursti

      Ei se neste kyllä seisottamalla imeydy, ja file nyt on aivan turhaa makkaraan laittaa.
      Halvemmalla saa parempaa sidekudosta sisältävää raaka-ainetta.
      Rasvan sekoittumiseen vaikuttaa massan lämpötila, se ei saisi nousta yli 13 asteen ja mikäli tingit hiukan siitä makkaran lihaisuudesta, etkä halua rikottuja ohraryynejä käyttää, niin perunajauho on se mitä ammattimaisessa makkaranvalmistusprosessissa yleensä käytetään. Se imee nestettä hyvin, eikä luovuta nestettä makkaraa kuumennettaessa niin helposti. Maksimissaan voit käyttää sitä massaan noin 8%. Silloin se ei vielä sanottavasti vaikuta makuun. Silloin kun itse käytän jauhoa, lisään sitä maksimissaan 4% massan painosta.

      Lammasmakkara

      Lampaan jauhelihaa 4kg
      porsaan silava 2kg
      mustaherukka mehua 4dl
      vettä 1l
      herbamare 100g
      valkosipulia 1dl
      sipulia 1/2 dl
      rosmariini 14g
      pippuria 2g

      Tuossa helppo ja hyvä lammasmakkara. Sen voi tehdä lampaansuoleen nakiksi, tai porsaansuoleen mikäli haluaa isompaa jöötiä.

      • ex nakkimestari

        taisit itse keksiä ettei massan lepyytys ime nestettä , mutta oot tehnyt makkaroita kun osaat arvostaa nestettä ja silavaa makkaranteossa , perunajauho on ihan hyvä , ja vielä sanon että jos käyttää ohra suurimoita keitä ensin , ja vielä makkaraan kuuluu kamara , helppo lisä kun oikein tekee´kautta laittaa , herkkuwursti tietää varmaankin miten .


    • herkkuwursti

      Olen tehnyt makkaroita ihan ammatikseni, että jotain pitäisi asiasta tietää. Nesteen pysyminen makkaran sisällä ei ole kiinni siitä antaako massan seistä, vaan siitä, että ainesosat ja rasva on sekoitettu tarpeeksi alhaisessa lämpötilassa, muuten rasva jää irtonaiseksi osaksi massassa. Esikypsennyksen ja mahdollisen savustuksen jälkeinen nopea jäähdytys (kylmä vesi liotus) on asian suhteen ensiarvoisen tärkeä. Sama myös sen esikypsennyksen suhteen. Veden lämpötila ei saisi ylittää 70 astetta. Itseasiassa ammattimaiset makkaran valmistajat käyttävät max. 60 asteista vettä, mutta kotioloissa ei ole vehkeitä pitää veden lämpötilaa kovin tarkasti. kun 70 asteiseen 10 litran kattilaan laittaa vaikka 5kiloa kylmää makkaraa, niin lämpö putoaa helposti alle 50 asteen, sitä on sitten siitä noistettava.

      Niin kuin sanoin rikottua esikypsennettyä ohraryyniä EI PIDÄ ESIKYPSENTÄÄ, vaan koko idea on sen nesteen imemisessä, että se on kuivana massaan lisätty.
      Sen kanssa massan parin tunnin asettuminen on toki paikallaan.

      • ex nakkimestari

        nyt kun sanoit että esikypsyttettyä ohraa niin olen samaa mieltä , mitä mieltä olet savustus ennen keittoa vai jälkeen , ainakin mun aikana kun tein makkaroita savustus ensin kuivaus kypsytys , ei muuten paha resepti lampaasta , itse laittaisin veden tilalle lihaliemen ja vielä kun mietin niin hunajaa vähän . kyllä siitä hyvää tulee .


      • herkkuwursti
        ex nakkimestari kirjoitti:

        nyt kun sanoit että esikypsyttettyä ohraa niin olen samaa mieltä , mitä mieltä olet savustus ennen keittoa vai jälkeen , ainakin mun aikana kun tein makkaroita savustus ensin kuivaus kypsytys , ei muuten paha resepti lampaasta , itse laittaisin veden tilalle lihaliemen ja vielä kun mietin niin hunajaa vähän . kyllä siitä hyvää tulee .

        Savustus vasta esikypsennyksen jälkeen, muuten on vaarana makkaroiden halkeaminen savustuksessa, mikäli lämpökontrolli ei ole täysin hallussa. ammattimaisessa savustuksessa lämpötilan ja kosteuden säätö on toki aina asteen tarkkuudella, mutta kotioloissa savupöntössä asia on vaikeammin valvottavissa.
        Esikypsennys suola- tai muuten mausteisessa vedessä, että makkaroiden maut ei karkaa esikypsennysliemeen.

        Kuivattavat makkarat on sitten eri juttu. Esim. salamia kuivataan pari viikkoa ja kaksi kertaa päivässä annetaan 15min. savua.


    • makara

      jos haluaa kokoliha makkaraa niin ostaa possun fileen ja tunkee sen sian suoleen ja ei kun grilliin viereen vaikka pirkka grillimakkara voin vaan sanoo kumpi on parempaa .

      • Taltta1

        Senkin makara, tapoit hyvän keskustelun. Minäkin olen yrittänyt kotikonstein makkaroita tehdä, eipä ole häävisti onnistuneita. Kaipaan asiantuntijoiden ohjeita, reseptejä ja kokemuksia. Nyt on vakavasta asiasta kysymys!


      • ex nakkimestari
        Taltta1 kirjoitti:

        Senkin makara, tapoit hyvän keskustelun. Minäkin olen yrittänyt kotikonstein makkaroita tehdä, eipä ole häävisti onnistuneita. Kaipaan asiantuntijoiden ohjeita, reseptejä ja kokemuksia. Nyt on vakavasta asiasta kysymys!

        kyllä makara oli suht koht oikeassa että liha lihana ja makkaraan pitää laittaa myös rasvaa , jauhoa ja nestettä että saadaan mehukas makkara oli se sitten mikä liha pää raaka aineena niin tarvitaan sidosaineita mukaan ja nestettä massan kosteuden yllä pitämiseen . siitä se napsahtava makkara syntyy .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4140
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4022
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3874
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2667
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2455
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2052
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1920
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1579
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe