Eläkkeellekkö?

vaiheessa?

Olen ollut jo kohta vuoden sairauslomalla. Kaaduin käden kanssa viime talvena ja syksyllä vasen olkapää leikattiin.
Ei ole kuntoutunut vieläkään niin että töihin pääsisin.Viime talvena sain jopa diagnoosin keskivaikeasta masennuksesta joka kylläkin helpottui kun pääsin pois raskaasta siivoustyöstä...

Viime vuodet olen toiminut siivoojana.Mitään ammattikoulutusta ei minulla ole.

Nivelrikko etenee niin,etten voi kävellä ontumatta ja oikea olkapääkin oirehtii.
Omalääkärini terveyskeskuksessa ei ole tehnyt muuta kuin kirjoittanut B-todistusta toisen perään.Yksityiselle ei ole varaa mennä.Ei vaikka saisinkin takautuvasti rahat takaisin Kelasta.

Kohta tulee täyteen se 300 päivää,jonka Kelan piikkiin saapi sairastaa,mitä sitten?
Työpaikkaa ei ole,mihin palata sillä meidät irtisanottiin jo viime huhtikuun lopussa.

Mitä ihmettä tekisin jotta toimeentuloni säilyisi edes jokseenkin samansuuruisena kuin se nyt Kelan rahoilla on? Saan nyt kelalta noin 900 euroa kuussa,jolla pärjään itse kun avopuoliso maksaa vuokran ja sähkön.
Minä maksan sitten kaiken muun. Ruuat,vaatteet,pesuaineet,nettiyhteydet, ymsyms.


Uudelleenkoulutus Ilmarisen kautta?
Vajaakuntoisena työnhakijaksi?
Mitä muita vaihtoehtoja on?

Hulluksi tulee kun näitä miettii ja kun ei tiedä,mikä olisi paras vaihtoehto.

7

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeläinen

      Pyydä omalääkäriä kirjoittamaan b-lausuntoon haetaan eläkettä.. siihen sitten täytät eläkeanomuksen ja toimitat molemmat Kelaan joka sitten otettettuaan kopiot niistä itselleen lähettää ne vakuutusyhtiölle..

      • se sama

        Voit tietenkin anoa eläkkeen lisäksi kuntoutustukea sillä samalla b-lausunnolla.
        Silloin voit kuntoutua rauhassa ja miettiä jatkoa. Haetko töihin vai kouluttaako vakuutusyhtiö uuteen ammattiin...


      • terve työkyvytön?
        se sama kirjoitti:

        Voit tietenkin anoa eläkkeen lisäksi kuntoutustukea sillä samalla b-lausunnolla.
        Silloin voit kuntoutua rauhassa ja miettiä jatkoa. Haetko töihin vai kouluttaako vakuutusyhtiö uuteen ammattiin...

        Kuntoutustuen hakeminen ja saaminen ovat sitten kaksi eri juttua. Itselläni tuli sairaspäivärahakausi täyteen. Lääkäri totesi edellen työkyvyttömäsi. Kirjoitti b-lausunnon ja laitoin kuntoutustukirahahakemuksen joka evättiin.
        Kuntoutuksessa kävin ja käyn edelleen.
        Nyt laitetaan taas uudelleen hakemus menemään. Kelan mielestä olen vielä tarpeeksi työkykyinen, muiden mielestä en. Kelan hylkäysperusteena on vain ja ainoastaan etteivät he katso minua sairaaksi eikä näin ollen työkykyni ole tarpeeksi alentunut.
        Minkäs tässä sitten teet? Itse olin aina luullut että kuntoutustukea saa kuntoutuksen ajalta.Vaan eipä se näin mene.


    • vaiheessa?

      Mikä vakuutusyhtiö?

      Kuulun siihen tyhmään ryhmään,joka ei ole ottanut mitään vakuutuksia.

      Mieluiten oppisin uuteen ammattiin,jossa ei tarvitse seistä jaloillaan kuten siivousammatissa tarvitsee.

      Mutta mitä kautta se tapahtuu niin,etten menettäisi nykyistä tulotasoani?

      Eläkkeelle tuskin pääsen kun lienen liian terve? Minullahan on vain nivelvaivoja.
      Terveyskeskuksessa olevaa omalääkäriäni ei näytä vähemmän kiinnostavan tulevaisuuteni.Eikä häntä voine vaihtaa??
      Kuntoutustuki on pienempi kuin nykyinen sairaspäivärahani,sehän olisi vain 60% nykyisestä sairauspäivärahastani. Joka sekään ei ole kuin noin 900 euroa kuussa.
      Jos tuosta vielä pienenee niin en pärjää ilman sossua ja sinne en halua kun en siellä ole aiemminkaan ollut tähänastisessa elämässä.

      Antakaa vinkkejä,miten kouluttautua uuteen ammattiin mahdollisimman edullisesti tai miten toimia,etteivät nykyiset tuloni pahemmin pienene.

      Sossun palveluita en kaipaa,haluaisin tulla toimeen itse.

      • ei ole helppoa

        Et sinä todennäköisesti sossusta mitään saikikaan jos sinulla avopuoliso on. Hänen kun katsotaan sitten elättävän sinut jos itse et pärjää. Tietysti jos puoliso kovin pienituloinen niin voitte sieltä jotakin saada. Sossussa ei katsota oletteko naimisissa vai ette vaan olette siellä yksi taloudellinen yksikkö jonka yhteiset tulot ja menot ratkaisevat tuen saannin.


      • periksi antamatta
        ei ole helppoa kirjoitti:

        Et sinä todennäköisesti sossusta mitään saikikaan jos sinulla avopuoliso on. Hänen kun katsotaan sitten elättävän sinut jos itse et pärjää. Tietysti jos puoliso kovin pienituloinen niin voitte sieltä jotakin saada. Sossussa ei katsota oletteko naimisissa vai ette vaan olette siellä yksi taloudellinen yksikkö jonka yhteiset tulot ja menot ratkaisevat tuen saannin.

        Nyt haet oikeutta työkyvyttömyyseläkkeelle. Vaikea ja kivinen tie usein, mutta periksi antamattomuus palkitaan.
        Kyllä ihmisen syödäkkin pitää, eikä olla kenenkään elättinä. Vaan kun on noin sairas kuin sinä, niin eläke on oikea osoite joko kuntoutuseläke tmv. riippuu siis iästä kannattaako kuntouttaa tai onko mahdollisuus kuntoutumiseen.


    • vaiheessa?

      Työeläkettä saisin tällä hetkellä 740 euroa ja varmaan tuosta verot pois.

      Kävin tänään olkapääni leikanneen lääkärin lopputarkastuksessa ja hänen kanssaan asiat etenivät siten,että hän kirjoittaa minulle nyt sitten lähetteen jatkotutkimuksiin lonkasta ja oikeasta olkapäästä,koska omaläälärini terveysasemalla ei sitä ole tehnyt.
      Saan myös B-todistuksen tuonne Ilmariselle jotta voin sitä kautta hakea mahd uudelleenkoulutukseen.
      Ja jos tuon Kelan kanssa tapellessa menee kovin pitkään niin voinen siinä välissä hakeutua vajaakuntoiseksi työnhakijaksi ja saada sitten liiton? kautta päivärahaa??

      Hankalaa saada tietoa eri vaihtoehdoista kun ei oikein tiedäkkään niitä kaikkia.

      Mutta katsotaan nyt,miten homma etenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe