Suksien huolto

Kohta pääsee

Osaisiko joku neuvoa, miten ja kuinka usein suksia kuuluu huoltaa? Minulla on noin 5 vuotta vanhat perinteisen sukset, joilla hiihdetty yhteensä alle 500 km. Muuta en ole niille koskaan tehnyt kuin käyttänyt pitovoidetta ja kauden loputtua puhdistanut voiteenpoistajalla. Ihan siistissä kunnossa ovat mielestäni. Pitäisikö pohjustusvoiteita käyttää ennen kuin aloittaa kauden ja mites pitoalueen karhennus? Miten te huollatte / huollatatte suksianne?

73

10123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiihtoniilo

      Pitoalueen karhennus kerran uutena, ei tarvi muuta jos ei suksia hiota. Luistovoitelu 100 km välein tai kelin kovasti vaihtuessa. Pito kelin mukaan. Jos sukset hiidetty naarmuille niin hionta tietysti paikallaan keväällä.
      Kesäksi kaikki pohjasta pois ja käsittely huoltovahalla jottei pohja kovin kuivahda.
      Nämä toimenpiteet "oikeille" suksille, ämpärimuovista tehdyt sukset eivät vaadi kuin pitoa pohjaan ja menoksi.

      • Kohta pääsee

        Pohjat tosiaan näyttää paikoin hivenen kuivahtaneilta kun ei huoltovahaa ole koskaan käytetty. Täytyy laittaa tämän kauden lopussa sitten, kiitos vinkistä. Ihan laadukkaat sukset on kyllä.


      • ei ei ei
        Kohta pääsee kirjoitti:

        Pohjat tosiaan näyttää paikoin hivenen kuivahtaneilta kun ei huoltovahaa ole koskaan käytetty. Täytyy laittaa tämän kauden lopussa sitten, kiitos vinkistä. Ihan laadukkaat sukset on kyllä.

        Ei kun heti.


      • suksen hoito
        ei ei ei kirjoitti:

        Ei kun heti.

        Www.fasttubestream.com sivustolla on peltosen ja atomicin hoito-ohjeet videona.


      • Suomen Latu
        suksen hoito kirjoitti:

        Www.fasttubestream.com sivustolla on peltosen ja atomicin hoito-ohjeet videona.

        www.fasttubestream.com/?id=2807 Suomen Ladun ohjeet rivihiihtäjälle


    • Näkökulmia

      Eivät ne käytännössä tarvitse mitään muuta huoltoa kuin puhdistuksen aika ajoin. Voiteenpoistoaineella pyyhi pohjasta lika ja vanha voide pois muutaman kerran kaudessa, vähän keleistä riippuen. Tietenkin pitovoidetta kannattaa aika ajoin lisätä.

      Pieni naarmuuntuminen ei juuri hidasta. Luistovoitelun voi tehdä ehkä kerran kaudessa sinisellä rexillä tms., jos pohja on kuppainen. Muuten ei luistovoitelua käytännössä tarvita. Sen voi toki harjata aina joskus kiiltäväksi.

      Suksien huoltotarvetta on tapana suuresti liioitella. Jos hiihdetään hyvissä olosuhteissa (eikä soralla), sukset pysyvät kunnossa melkeinpä loputtomiin. Nykysukset ovat laadukkaita, eikä niitä normaalilla käytöllä juuri saa rikki. Ja pohja on kuntoilijalle tarpeeksi liukas jopa ilman luistovoiteita. Pito on tärkein.

      • Huolto

        Ehdottomasti parafiinit pohjiin sopivin väli ajoin.
        Pelkkä harjaus pohjien putsaus millään liuttomilla ei riitä eikä ole hyväksi.
        Naarmut pitkittäin ei pertsassa haittaa.
        Mutta luistelussa tulleet poikittaiset tietysti hidastavat vauhtia jos sillä nyt niin merkitystä kuntoilijalle.
        Kelin mukaan pitoja ja vanhojen poistoja.
        Pitovoiteen pohjustus auttaa paljon pitämään kovilla kelillä pito voiteen pohjassa.
        Tänä talvena ei ole hyviä kelejä ollut ja tykkiladut ovat kovia ja suksia ja voiteita kuluttavia.
        Pohjosissa on tietysti jo luonnonlumi kelejä.


      • Näkökulmia
        Huolto kirjoitti:

        Ehdottomasti parafiinit pohjiin sopivin väli ajoin.
        Pelkkä harjaus pohjien putsaus millään liuttomilla ei riitä eikä ole hyväksi.
        Naarmut pitkittäin ei pertsassa haittaa.
        Mutta luistelussa tulleet poikittaiset tietysti hidastavat vauhtia jos sillä nyt niin merkitystä kuntoilijalle.
        Kelin mukaan pitoja ja vanhojen poistoja.
        Pitovoiteen pohjustus auttaa paljon pitämään kovilla kelillä pito voiteen pohjassa.
        Tänä talvena ei ole hyviä kelejä ollut ja tykkiladut ovat kovia ja suksia ja voiteita kuluttavia.
        Pohjosissa on tietysti jo luonnonlumi kelejä.

        Parafiineja ei tarvita kuntohiihdossa. Harjalla pohja kirkkaaksi. Jos on likaa, se poistetaan liuottimella. Turhaa sottaamista koko parafiinivoitelu. Sukset luistavat ilmankin jos ovat luistaakseen. Se ei käytännössä hiilivetyjä levittämällä parane.


      • Jore 50
        Näkökulmia kirjoitti:

        Parafiineja ei tarvita kuntohiihdossa. Harjalla pohja kirkkaaksi. Jos on likaa, se poistetaan liuottimella. Turhaa sottaamista koko parafiinivoitelu. Sukset luistavat ilmankin jos ovat luistaakseen. Se ei käytännössä hiilivetyjä levittämällä parane.

        "Parafiineja ei tarvita kuntohiihdossa. Harjalla pohja kirkkaaksi. Jos on likaa, se poistetaan liuottimella. Turhaa sottaamista koko parafiinivoitelu. Sukset luistavat ilmankin jos ovat luistaakseen. Se ei käytännössä hiilivetyjä levittämällä parane"

        Väärin ja päin vastoin eli liuottimien käytöllä tuhotaan suksen huokoinen imukyky.
        Parasta suksien puhdistamiseen/ kautta perusvoiteluun on runsas pehmeän
        pohjustusvahan käyttö ja suksi voi hyvin.


      • Näkökulmia
        Jore 50 kirjoitti:

        "Parafiineja ei tarvita kuntohiihdossa. Harjalla pohja kirkkaaksi. Jos on likaa, se poistetaan liuottimella. Turhaa sottaamista koko parafiinivoitelu. Sukset luistavat ilmankin jos ovat luistaakseen. Se ei käytännössä hiilivetyjä levittämällä parane"

        Väärin ja päin vastoin eli liuottimien käytöllä tuhotaan suksen huokoinen imukyky.
        Parasta suksien puhdistamiseen/ kautta perusvoiteluun on runsas pehmeän
        pohjustusvahan käyttö ja suksi voi hyvin.

        No tuo on se perinteinen näkemys, johon moni luottaa, mutta parikymmentä vuotta olen käyttänyt voiteenpoistonestettä koko pohjan puhdistukseen, eikä mitään vaurioita ole tullut.

        Siisi suotta parafiinilla mitään puhdistamaan. Melko työläs ja sottaava homma.

        Joskus olen jopa käyttänyt tärpättiä puhdistukseen, mutta bensiini saattaa kyllä tehdä muoviin jotain muutoksia. Toisaalta kun olen sillä varovasti pyyhkinyt, ei mitään ole muuttunut pohjassa. Sprii on toki turvallisempi aine, mutta se ei poista kaikkia voidetahroja.

        Jonkin pohjustuksen voi tehdä parafinilla kauden alussa, mutta kuntohiihtäjä voi käytännössä jättää parafiinit kokonaan pois.


      • ei hienostella
        Näkökulmia kirjoitti:

        No tuo on se perinteinen näkemys, johon moni luottaa, mutta parikymmentä vuotta olen käyttänyt voiteenpoistonestettä koko pohjan puhdistukseen, eikä mitään vaurioita ole tullut.

        Siisi suotta parafiinilla mitään puhdistamaan. Melko työläs ja sottaava homma.

        Joskus olen jopa käyttänyt tärpättiä puhdistukseen, mutta bensiini saattaa kyllä tehdä muoviin jotain muutoksia. Toisaalta kun olen sillä varovasti pyyhkinyt, ei mitään ole muuttunut pohjassa. Sprii on toki turvallisempi aine, mutta se ei poista kaikkia voidetahroja.

        Jonkin pohjustuksen voi tehdä parafinilla kauden alussa, mutta kuntohiihtäjä voi käytännössä jättää parafiinit kokonaan pois.

        Mikä tahansa liuotin käy.


      • Miettikääpä itse
        ei hienostella kirjoitti:

        Mikä tahansa liuotin käy.

        Älkää uskoko kaikkia mitä luette.

        Esim. Kahta edellistä!!

        "Siisi suotta parafiinilla mitään puhdistamaan. Melko työläs ja sottaava homma."

        Jos vehkeet rauta ym. esillä hyvin tehtynä 5min. per suksi. En ymmärrä mikä tässä sottaantuu?
        Mikä tässä on niin työlästä?
        Tietysti jos sukset on talon alla ja voiteet ym. vehkeet katolla meneehän siinä hetki että saa tarpeet esille.

        Pehmeä parafiini pohjaan ja lämpösenä siklaus niin näette kuinka likainen suksen pohja on ollut.

        Hieonnan jälkeen voiteen poisto aineella putsaus ja pehmeä parafiini ja siklaus. Sieltä pohjasta lähtee likaa mitä ei ikinä uskoisi siellä olevankaan. etenkin kaupunki alueiden lumi on likaista metsässäkin.


      • Näkökulmia
        Miettikääpä itse kirjoitti:

        Älkää uskoko kaikkia mitä luette.

        Esim. Kahta edellistä!!

        "Siisi suotta parafiinilla mitään puhdistamaan. Melko työläs ja sottaava homma."

        Jos vehkeet rauta ym. esillä hyvin tehtynä 5min. per suksi. En ymmärrä mikä tässä sottaantuu?
        Mikä tässä on niin työlästä?
        Tietysti jos sukset on talon alla ja voiteet ym. vehkeet katolla meneehän siinä hetki että saa tarpeet esille.

        Pehmeä parafiini pohjaan ja lämpösenä siklaus niin näette kuinka likainen suksen pohja on ollut.

        Hieonnan jälkeen voiteen poisto aineella putsaus ja pehmeä parafiini ja siklaus. Sieltä pohjasta lähtee likaa mitä ei ikinä uskoisi siellä olevankaan. etenkin kaupunki alueiden lumi on likaista metsässäkin.

        En taas näe, mikä ongelma on kostuttaa rätti liuottimella ja pyyhkäistä liat pois ja harjata kirkkaaksi. Menee ehkä 2 min.

        Meillä kaikilla ei ole vapaata huonetta pystyttää telinettä ja suorittaa kuumavoitelua. Ja siklauksen jälkeen lattia pitää puhdistaa huolella, ettei kukaan liukastu.

        Aika velho, jos tämän kaiken teet 10 minuutissa. Eikä luisto edes parane kuin marginaalisesti. Noh, jos se on iso henkinen etu, niin ehkä sitten, mutta älä suosittele kuumavoitelua uudelle hiihtäjälle.


    • Kohta pääsee

      Kiitos kaikille vastaajille :)

      Vielä kysymys pitovoiteista:

      Minulla on ollut metodina seuraava: Start terva -pitovoidetta (valitsen oikean lämpötilan mukaan) ensin yksi kerros, sitten sulatan sen pohjan pintaan puhaltamalla kuumaa ilmaa hiustenkuivaajalla. Sen jälkeen korkilla tasoitus ja toistan näitä pari-kolme kertaa. Miltä kuulostaa?

      Onko markkinoilla mitään siistimpää, hyvää pitovoidetta kun tämä terva on niin tahmaista ja sitten tuppaa olemaan tahmeaa aika monessa muussakin paikassa kuin suksen pohjissa. On vähän työläs ja sotkuinen kyllä. Mitä te olette hyväksi havainneet?

      Hiihtokelejä odotellessa, eiköhän täällä Helsingissäkin pian ladulle päästä :)

      • Kohta pääsee

        Lisäyksenä vielä edelliseen, onko kukaan kokeillut pitoteippiä?


      • Näkökulmia
        Kohta pääsee kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä edelliseen, onko kukaan kokeillut pitoteippiä?

        Pitoteippi se vasta on tahmainen, mutta muuten se on toimiva ratkaisu. Ehkäpä kaikkein paras yleispitovoide.

        Tuo vanha menetelmäsi kuulostaa ihan asialliselta. Jos se on toiminut tähän saakka, ei sitä ehkä ole syytä muuttaa. Yleensä kannattaa mieluummin käyttää pehmeää (tahmaavaa) pitovoidetta kuin liian kovaa voidetta.


      • hiihtomies'

        Pitoteippi ei toiminut ainakaan minun suksissani yhtä hyvin kuin Rexin sininen (taitaa olla -2...-6 kelialue) pitovoide. Se ei tahmaa ja on helppo tasoittaa pelkällä uretaanikorkilla. Ei tarvitse mitään kuumailmapuhallusta. Toimii kaikilla pakkaskeleillä noin -1 asteesta kylmempään.

        Muuten harjaat nailonharjalla suksen pohjia sitten, kun alkavat harmaantua. Muuta huoltoa et suksillesi tarvitse.


      • rodea

        Rode 1-3 käy melkein kaikille pakkas keleille.


      • Kohta pääsee kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä edelliseen, onko kukaan kokeillut pitoteippiä?

        Inhoan voitelurumbaa ja suksissani on ollut pitoteipit siitä lähtien, kun ne tulivat kauppoihin. Ihan tyytyväinen olen ollut.

        Ainoa huono puoli pitoteipeissä on, että ladulla olevat kaarnat ym. roskat tarttuvat niihin. Itse kun hiihtellen pellolla, ongelmaa ei ole.


      • silikonia
        Anna-Irmeli kirjoitti:

        Inhoan voitelurumbaa ja suksissani on ollut pitoteipit siitä lähtien, kun ne tulivat kauppoihin. Ihan tyytyväinen olen ollut.

        Ainoa huono puoli pitoteipeissä on, että ladulla olevat kaarnat ym. roskat tarttuvat niihin. Itse kun hiihtellen pellolla, ongelmaa ei ole.

        Ennen laitettiin liisterin päälle silikonia. Ostappa spraypullo ja kokeile.


      • Pitää ja luistaa

        Terva pitoiset voiteet sopii nuoskakeleille sekä keväällä kuusen neulasten täyttämille laduille.Paras pito saadaan kun cerapitoista pito voidetta käyttäen se ei jäädy eikä lähde helposti pois.Suositten Swik voiteita niissä ainakin sininen on hyvää ja luisto voiteena keltaista Toko: a


      • Huolto

        Pari astetta aina alemmas mitä keli näyttää.
        Ulkona -10 ota voide sieltä -5- .8.
        Jos taas ulkona -15 - 20 voi olla että joudut ottamaan pehmeämpää mitä normaalisti uskoisit sinne laittavasi.kuin pari astetta ulkoilmaa.

        Eli jos VOIDE jäätyy. Tuolla kelillä laita sinne 10 tai vieläkin pehmeämpi voide.

        Älä levitä sitä ihan pitoalueen kärkeen. Kovilla kelillä muista käyttä pohjustetta. ja kunnon karhennusta voide pysyy pohjassa pitempään


    • hiihtäjä

      Pitoteippi on paras, toimii melkein joka kelillä, eikä tahraa kuten ylläoleva kirjoitti, tottakai se on tahmean tuntuinen kun siihen koskee mutta ei sottaa vaatteita tai autoa, kun siitä ei irtoa mitään, toisin kun liistereistä, suosittelen testaamaan.
      Ja kestää useamman sata kilometriä.

      • NiilotheMan

        Pitovoide on helpompi levittää kun sen pitää ulkona tai kylmässä autotallissa ennen levitystä. Saa vedettyä ohuempia kerroksia ja ihan korkilla pystyy levittämään. Ei tarvi välttämättä lämmitellä. Ja kyllä se luistovoitelu tarvitaan n. 100 km välein jos hyvästä luistosta haaveilee. Huolellinen siklaus ja hyvä harjaus päälle niin luistaa. Normihiihtäjä pärjää sinisellä luistolla melkein läpi talven. Hifistellä toki voi mutta ei siitä suurta apua ole.


      • Näkökulmia
        NiilotheMan kirjoitti:

        Pitovoide on helpompi levittää kun sen pitää ulkona tai kylmässä autotallissa ennen levitystä. Saa vedettyä ohuempia kerroksia ja ihan korkilla pystyy levittämään. Ei tarvi välttämättä lämmitellä. Ja kyllä se luistovoitelu tarvitaan n. 100 km välein jos hyvästä luistosta haaveilee. Huolellinen siklaus ja hyvä harjaus päälle niin luistaa. Normihiihtäjä pärjää sinisellä luistolla melkein läpi talven. Hifistellä toki voi mutta ei siitä suurta apua ole.

        Parafiinivoitelua korostetaan vain, jotta saataisiin voiteita ja voiteluvälineitä myydyksi hiihtävälle kansalle.

        Oikeasti sukset luistavat riittävän hyvin ilmankin, jos ovat sopivat. Kokeilkaapa jättää voitelu ja vain harjata pohja silloin tällöin. Ette jää luistossa yhtään enempää kuin ennen.

        Kilpahiihtäjä saa pientä etua luistovoiteista.


      • kokeilepa itse
        Näkökulmia kirjoitti:

        Parafiinivoitelua korostetaan vain, jotta saataisiin voiteita ja voiteluvälineitä myydyksi hiihtävälle kansalle.

        Oikeasti sukset luistavat riittävän hyvin ilmankin, jos ovat sopivat. Kokeilkaapa jättää voitelu ja vain harjata pohja silloin tällöin. Ette jää luistossa yhtään enempää kuin ennen.

        Kilpahiihtäjä saa pientä etua luistovoiteista.

        No olen kokeillut. Kellarissa on yhdet harmaapohjaiset sukset. Hiihtää niillä ei viitsi.


    • hiihtäjäkin

      Tosi on luistovoitelua ei tartte ja pidoksi RODE MULTIGRADE ja lämpimällä RODE
      SILVERGIALLA.Noilla pärjää kaikki kelit ei tartte pitosuksia ja liistereitä 60kokemus voitelusta

      • Näkökulmia

        Karkealla ja jäisellä lumella voi joutua myös pakkaskelillä laittamaan pehmeää pitovoidetta, jopa liisteriä. Olen tällä viikolla käyttänyt nollakelin pitovoidetta, vaikka pakkasta on ollut yli 15 astetta.


      • hiihtäjäkin
        Näkökulmia kirjoitti:

        Karkealla ja jäisellä lumella voi joutua myös pakkaskelillä laittamaan pehmeää pitovoidetta, jopa liisteriä. Olen tällä viikolla käyttänyt nollakelin pitovoidetta, vaikka pakkasta on ollut yli 15 astetta.

        Mitäs nollakelin voidetta näkökulmia on käyttänyt?


      • Näkökulmia
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Mitäs nollakelin voidetta näkökulmia on käyttänyt?

        No laitoin alusvoiteeksi ohuesti Rex powergrip (punainen) ja päälle Rex nollakelin pitoa. Hyvin piti eikä jäätynyt. Olisi se pelkkä powergripkin varmaan toiminut.

        Viime viikolla minulla oli Rex vaaleansininen, joka ei ihan kunnolla pitänyt. Ja sehän on kai samaa tavaraa kuin Rode multigrade.


    • hiihtäjäkin

      Onko rexillä punainen power grip en ole nähnyt,mutta violetti kyllä on.20 asteen pakkasella kyllä violettikin tökkii,mutta vihree power grip käy.Paras nollakelin purkki on tällähetkellä HOLMENKOLLEN 0.Mutta kuten edellä totesin harrastelija tarvii vain nuo 2 RODEA,Niillä pärjää myös jääkelillä

      • Näkökulmia

        Joo. Se taitaapi tosiaan olla violetti joka on 3...-5. Niitä Powergripejä olen viime talvina käyttänyt aina alusvoiteina ja joskus jopa pelkästään mennyt niillä. Jääkelillä se violetti on toiminut myös näillä kovilla pakkasilla tökkimättä. Saattaisivat sininen ja vihreäkin pelata, mutta sitä violettia nyt on testailtu, on ollut vähän jäinen latu.

        Itse nollakeleillä ja lämpöisemmillä hiihdän yleensä pitopohjasuksilla.


    • eivoitelua

      Kaikki ylläolevat vastaukset ovat vääriä! MIkä on hiihdon tarkoitus? Se, että tulee hiki ja käsiin, jalkoihin, vatsaan ja koko kroppaan kova rasitus ja näinollen lihaskunto ja hapenotto paraneen.
      Siihen tarkoitukseen on paras konsti lipsuvat ja huonosti luistavat sukset.
      Kaikki luistoa parantavat konstit ovat täysin verrattavissa siihen, että jos lähtisi polkupyörällä parantamaan kuntoa ja laittaisi siihen pienen moottorin auttamaan menoa.

      • kokeilepa itse

        Olen kokeillut tuota. Nyt en viitsi enää hiihtää ollenkaan.


      • hiihtäjä paskana

        Minäkin kokeilin tuota peruskoulussa yläasteella. Aloin vihaamaan hiihtämistä niin etten ollut hiihtänyt lähes 30 vuoteen sen koommin.

        Hihdosta tekee mielenkiintoisen sen että siinä näkee uusia maisemia kun pääsee eteenpäin. Jos ei pääse eteenpäin, voi jäädä vaikka kotiinsa tanhuamaan, aivan sama!


    • Haku-Eero

      Jos olet Paloheinän hiihtäjiä, suosittelen, että ensimmäisen hiihtolenkin sijaan pistät sukset huoltoon Suomen Ladun huoltotaloon. Ei maksa mahottomia, mutta varo, ettei sukset ala viedä sinua liian vauhdikkaasti.

    • Parasta pohjiin

      Suksien voiteluhan kestää arviolta 6 tuntia. On turhaa alkaa räpeltämään perinteisillä voiteilla, pistää heti kunnon fluori voiteet pohjiin, niin alkaa maisemat vaihtumaan. Amatimies on amatimies.

    • En hiihdä

      Aika sekavaa selittelyä, tee niin ja näin ja noin....

    • Sunnuntaihiihtäjä

      Pitopohjien osalta kannattaa olla tarkkana ja käyttää valmistajan suosittelemia aineita sekä tapoja. Moderni pitopohja menettää ominaisuutensa, jos sitä käsitellään väärin.

      Sinänsä suksi ei ole senkään jälkeen kelvoton, mutta se on muuttunut tavalliseksi voideltavaksi sukseksi. Voitelu sinänsä on helppoa, kunhan on kunnollien teline ja rauta.

      Pitopohjat toimivat useilla keleillä ihan hyvin. Pääsääntöisesti hiihtelen itse nykyään pitopohjilla ja voitelen sukset vain todella lämpimille ja todella kylmille keleille. Ei se voitelukaan pitkää aikaa vie.

      • hiihtäjä paskana

        Itselläni pitopohjista aivan eri kokemus. Viime talvena ostin, ensialkuun sujui sukkelaan hiihto ja kivaa oli. Sitten sää muuttui ja ei enää luistanut kunnolla, paitsi tietysti taaksepäin. Vasta silloin selvisi netissä että pitopohjat eivät sovellu kuin jollekin mystiselle säälle jolloin pitää olla juuri sopiva lämpötila ja vieläpä kosteus. Nimittäin vaikka lämpötila sahasi sinne ja tänne, niin sitä samaa kosteutta ei sitten kai enää ollut kuin hiihtelyn aloittaessani, että ei sen koommin luistanut kunnolla kuin maaliskuussa vasta.

        Jolloinka hiihtelin järvenjäällä ja lujaa meni niin kauan kuin sohin auringossa, mutta kun hiihdin saaren taakse jonne ei ollut paistanut, oli kuin olisi suohon suksinut. Välittömästi yhtä tappelua koko eteenpäin pääseminen.


    • Hyvin suihkii

      Minulla on Paapantekemät "perinteiset koivusta tehdyt puusukset", tervaan net kerranvuoessa ja sit paininpuihin yöksi uuninpäälle.

      Mitään pito-luistovoiteita ei tarvihe, ainakkaan emännänkansa, mut siit vaan lykkimmään..

    • pro hiihtäjä

      Luistelutyylin sukset oli. Ennen hiihtoa jos tajusi laittaa sukset ulkosalle niin ei tarttunut lumi. Ne kerrat kun laittoi pitovoiteita ja pitotarraa tarttui lumi niin hyvin pohjaan ettei edennyt mihinkään, oli parempi palata kotia raapimaan ne moskat pois..muutenkin kun laduilla saattoi olla havuja niin kyllä ne sitten jarrutteli ärsyttävästi. Ei minkäänlaisia voiteita on parempi, koska niitähän saisi olla aina hieromassa kun jossakin voiteessa voi olla 2.. 4 astetta käyttölämpötila ja lämpötila vaihtelee tosi paljon.

      Noilla luistelutyylin suksilla tuli vedettyä myöskin murtomaatyylillä kun ei se 1-2km luistelutyylinladun pyörittely napostellut kun oli pari tommosia 20 kilsan latuja syvällä luonnon helmassa ja siellä se latu oli mitä oli. Jännitystä toi matkaan jos ladut oli melkein peilijäässä niin alamäet hitusen pelotti kun saattoi olla jyrkkä mutka tiheämetsäisellä alueella että jos sieltä syöksyy puuhun niin ajaijai. Noita tuli sitten laskettua alas suksien päällä istuen.

      Voiteiden kanssa leikkii kaikki amatöörit ettei tartte hiihtää paljoa kun menee niiden voiteiden hieromiseen se kaikki aika kun voi voitelemattomalla suksella mennä heti matkaan säällä kuin säällä.

    • sukset kokkoon

      Viimeksi huolsin suksiani muistaakseni vuonna 1972. Tuon vuoden jälkeen minulla on ollutkin sitten uudet sukset joka talvi...... suksimyymälässä :-)

    • Voitelutiedettä

      Pitoteippiä en suosittele... Pidon puolesta toimii kyllä oikealla säällä, mutta odotapa sitä hetkeä, kun joudut putsaamaan sen suksen pohjasta. Tervavoiteet on tarkoitettu pääasiassa uudelle lumelle, joten suosittelen myös käyttämään niitä silloin. Pitovoidetta voi toki lämmitellä, että levittäminen olisi helpompaa, mutta parempi olisi tehdä levitys pelkästään korkilla - jos hifistelet niin lopputasoitus peukalolla.

      Pitovoiteen lisäys pitää tunnostella itse, jos potku on oikein voimakas, ei yks kerros kestä kuin n.20-30km. Suosittelen lisäämään yhden kerraston n.20kmn välein. Pitovoidetta ei varsinaisesti kannata puhdistella suksen pohjasta turhaan. Uuden kerraston voi hyvin sipaista vanhan päälle ja hoitaa sen pohjan puhdistuksen vaikkapa viikon-kahden välein. Älä käytä voiteenpoistajaa, sillä pitovoide lähtee varsin hyvin siklillä. Voiteenpoistaja heikentää suksen imukykyä ja toimivuutta varsinkin, jos osuu paljaalle pohjalle.

      Parafiineistä on ollut paljon puhetta... totuus on, että suksen pitkäikäisyyden kannalta niillä on jokin merkitys - kuka nyt sitten todellisuudessa tietää kuinka merkittävä? Kannattaa se kuitenkin aika ajoin sinne pohjaan laittaa, sillä se parantaa hieman normaalin voiteen kestoikää.

      Luistovoitelu onkin sitten iha oma taiteenlajinsa. Yksi luistovoidekerros ei todellakaan kestä 100km vaan noin 30-50km, riippuen ladun kunnosta. Jäinen latu voi kuluttaa voiteen hyvinkin nopeasti. Pikaluistot nyt kestävät hyvällä tuurilla sen 20km/kerros. Voitelun onnistumisen kannalta on tärkeää saada suksen urat näkyviin, jotta kosteus pääsee liikkumaan suksen pohjassa. Siklaa siis voide huolellisesti ja loppuun voimakas ja tasainen harjaus.

      Näillä ohjeilla sitä pitäisi onnistua.

      • pito pois

        Pitoteippi ja muut voiteet lähtee parhaiten näin. Laitat pitoalueelle vaikka vessapaperin ja lämmität sitä raudalla. Voide imeytyy paperiin. teet sen parikertaa niin pohja on puhdas.


    • Reksi

      5-vuotta sitten laitoin violetin liisterin suksiin ja kun on sopiva keli tälle voitelulle niin silloin lähtee.

    • kurre1

      Mielestäni eipä kannata suksia hoitaa ollenkaan,turha työ kyllähän sukset luistaa jos siteet kestää vaikka hiihdät kesällä!!

    • uusavutonkysyjä

      Mitä galluppia pidät?
      Oletkö täys vasen-käsi?
      Eikö kannattais mennä urheiluliikkeeseen ja kysyä sieltä?
      Vai oletko vaan se joka laittelee kysymyksiä tänne paska-saittiin kun muutkin laittaa?
      Kohta voisit kysäistä kesä kun on tulossa miten pitäis uimahousut huoltaa ennen ranrakautta???!!!!

      • jhhj3

        idiootti


    • tyhmäänkysymykseen..

      Talvella hiihdetään ja kesällä huolletaan !!!!

    • Pimiä /Valo :))))

      Ongelma on terve Oivallus :

      1:si Vasen suksi , , , Nurinpäin Voitele Siteestä , , , eteenpäin

      Vain uran vasen puoli, , , n 30 cm

      Pito liisterillä - 5 5 c levitä tuupistahieman pintaan levitä tasoita lastalla

      2:si Oikea - suksi , , , Nurinpäin Voitele Siteestä , , , eteenpäin

      Vain uran Oikea- puoli , , , n 30 cm

      Pito liisterillä - 5 5 c

      Levitä tuupista , , , hieman pintaan levitä tasoita lastalla

      Koko sukseen luistovoide päälle

      Toimii Vuosien kokemus

      Sekä perinteinen myös , , , luistelu onnistuu

      Tervettä luovuutta , , , kysy lapselta neuvo, , ,

      Myös ajatuksen kirkkautta :))

      Kuule sielusi kuiskaus

      Myös Sydämesi ääni , , ,

      Poista Kielteisten asenteiden , , ,

      Optiset Lasit

      Näe terveesti myös kanustavasti :)))

      Kiitos

      Olet - Malli : avostus sekä esimerkki !

      Kiitos

      Positivari Yhteisösi kuva :))

      Siiry :Ajatuksen kirkkauteen :))


      Pimiä /Valo )))

      • tervanokka

        Yllättävän kuuloinen mutta toimiva konsti saattaa olla risiiniöljy. En tiedä toimiiko kaikkiin malleihin mutta hyvin on ainakin itsellä jo toistakymmentä vuotta pelannut. Ja jos ei halua heittää hyvää ainetta hukkaan, niin lopun aineesta voi vaikka nauttia sisäisesti. Se tekee eetvarttia vastustuskyvylle ja aineenvaihdunnalle. Kuntojuoksupiireissä uusin villitys tämä, mutta tunnetaan jo esi-isien ajoilta. Ensisijaisesti kuitenkin suksenpohjaan, öljyssä kun on myös vähän (5%) myrkkyjä. Sitä ei pidä nauttia kuukausitolkulla, vaan lyhyinä kuureina. Suksen pohjaan voi laittaa vaikka joka ilta ennen nukkumaan menoa. Suksi ei siihen kuole.


    • Pimiä /Valo :)))

      Kysymyksesä suksiparin voitelu :))

      (Met )

      Ymmärrämmä


      Yksi ajatus yksi mieli

      (Met )

      Pimiä /Valo :)))



      Risiiniöljy, , ,

      Paras , , , Yskään ei , , , kestä yskiä :))

      Tulee liukaasti :)))

      Ja paljon :))))))

    • http://www.youtube.c
    • Ensin hyvä tietää...

      että omistatko puu- vai muovisukset?

    • pito2

      Urheiluliikkeissä ja pyöräkorjaamoissa suoritetaan pohjan hiontaa. Kyllä pohjaan tulee naarmuja jäätyneillä keleillä ja keväämmällä ladulla on jos jonkinlaista roskaa puista. Pitoteippi on kamalaa jos sataa räntää ,paras kun laittaa pitoon purkista ja sikli mukaan hiihtolenkille, niin saa pidon pidon pois tai lyhenettyä pitoaluetta ja myös purkki mukaan niin saa lisättyäkin. Itse laitan parafiiniä raudan kanssa aina ennen hiihtolenkille lähtemistä.Kyllä parafiini ja pitovoide kuluu pois kahdenkympin lenkillä.

    • 80v

      P.skat ne mitään tarvii Mä oon hiihtäny 80v eikä koskaan oo mitään tehty.

      • jängänpolkija

        Tosi on,kun 70-luvulla lähdin Napapiirin hiihtoon,joka kulki

        Rovaniemi-Pohtimolampi välillä 65km siihen aikaan.

        Oli muutama aste pakkasta ja laitoin Rexiä 1-10 pohjaan niin tuntui

        monta kilsaa että pitääkö jättää leikki kesken,kun kävellä melkein piti suksilla.

        Mutta jäinen latu puhdisti voiteen pois ja alla oli terva ja ykskaks kauhia luisto

        tuli,meni kuin ittestään ja niin tuli koko reissu hiihdettyä nauttien menosta.


    • No liisterivaiva

      Aina mietin millaisia liisteräjä laitan alle ja kuinka kauan sen laittaminen kestää, siihen jo lopetin hiihtämisen ja siitä on jo aikaa. Sitten löysin harrastelijalle sopivat sukset ensin neverwax ja sitten kehittynymeemät sukset, nanogripit! Olkoon sää mikä hyvänsä ne toimii aina, ei tietenkään yli -8 asteen mutta muuten ja kuka harrastaja hiihtäjä nyt pahalla pakkasella viitsikään hiihtää.

      • Sunnuntaihiihtäjä

        Voitelu vie minuuttiluokkaa aikaa, mutta toisille se on liikaa.


    • Perinteinenlasikuitu

      Itte oon vahinkossa hiihtäessä pistelly Karhu merkkisten perinteisenhiihtotyylisuunnan lasikuitu sukset ihan aivan rumannäköseksi
      hiihtosauvojen piikeillä voikohan pintaa korjata jollain jos pohjat on viellä
      aivan hiihdettävässä kunnossa `?

    • Rikas mies

      Ei niitä kuulu huoltaa. Sukset ostetaan syksyllä ja heitetään roskiin keväällä. Vain sossupummit käyttää samoja suksia yli yhden talven.

    • kurre1

      Uusavutonkysyjälle!! Menen Phukettiin Thaimaa tämän kuun lopulla,olen siellä 3viikkoa ainakin,oma toimi matka.Mitä tarkoitat pitääkö uimahousut huoltaa ennen ranrakautta?? Siellähän on kuule parhaillaan hyvä rantakausi ja thai tytöt ostaa uusia shortseja sekä käyttää pesulassa vanhempia hyviä vaatteita,tai sitten roskiin ja uudet tilalle.Tiedoksi jos et tiedä palvelu on maximi 20euroa vrk,tytöt tekee kaiken ja hyvin,kokemusta minulla n.6.5vuotta

    • kurre1

      EI kun vaan kättä takataskulle ja ottaa sieltä euroja tai taaloja tarvittavan määrän,eipäs ole huolta huomisesta hiihdät tai muuten pallottelet,vaikka menet kullan huuhdontaan saunaan vaalean tai tumman tyttären kanssa,hierot ensin hänen patalappua siitäpä se lähtee!!!!

      • positiivari1

        Ärsyyntyneenä kuumottaa ja käpykin sulaa.


    • Ahkera hiihtäjä

      Ostin aikoinaa Ruotsin armeijan ylijäämää käyttämättömät sukset, tervasin suksien pohjat suksitervalla ja sen jälkeen olen vain hiihtänyt.
      Nyt pitäisi tervata uudelleen nuo suksien pohjat ja taas mennään! Siis mitä ihmeen nipotusta näiden suksien kanssa tarvii muka??
      Hiki irtoaa ja kunto kohenee, sopivalla kelillä matka taittuu vaikka umpihankeen.

      • Näkökulmia

        Niin se on.

        Liian vaikeaksi hiihto on tehty ja syynä ovat markkinamiehet.

        Enkä nyt puhu vain armeijan metsäsuksista vaan hiihdosta yleisesti.


      • Pitoa pohjassa
        Näkökulmia kirjoitti:

        Niin se on.

        Liian vaikeaksi hiihto on tehty ja syynä ovat markkinamiehet.

        Enkä nyt puhu vain armeijan metsäsuksista vaan hiihdosta yleisesti.

        Voitelua ei tarvita kuin pohjan hoitamiseen ja valheellisen vauhdintunteen aikaansaamiseen. Moni formulatason voitelun tehnyt menee kyllä heittämällä ohi tasaisella, mutta vähintään yhtä moni tulee sitten selkä edellä vastaan ylämäessä. Ja aina se on yhtä huvittavaa.

        Eipä silti, tuli lipsuteltua viime keväänä pitopohjilla 40 km kelissä, jossa voidelluillakin suksilla oli tekemistä: reilusti pakkasta, ei pitoa, ei luistoa. Silloin pitoteippikin olisi ollut poikaa, mutta saipahan kaikki mehut irti miehestä.


    • http://lifeofpipa90.
    • http://lifeofpipa90.
    • 14+20

      Kaksi vuotta vanhat sukset ja tämä vähäluminen talvi kulutti pohjia, ajattelin hiotuttaa pohjat. Kuivuuko pohjat kesän aikana jos huollatan nyt? syksyllä suksihuolloissa on taas ruuhkaa kun lumi tulee maahan.
      Ja missä kannattaa Helsingissä huollattaa? puhoksen intersportista kuullut hyvää, onko näin? muita suositeltavia paikkoja?

      • Hmmm....

        Joku sanoo, että pohja kuivuu tai hapettuu, mutta käytännössä ne eivät kesän aikana mene miksikään, jos säilytät varastossa tms. Auringon valo korkeintaan saattaa tehdä niille huonoa, joten ei kannata jättää parvekkeelle tai seinän viereen kesäksi.


    • hiihtoavaaneivoiteita

      Minä hiihdän, en voitele.
      Ostin sukset noin 20 vuotta sitten. Hyvin ovat luistaneet. Pahimmissa ylämäissä tarvitaan jonkinverran käsivoimia. Muuten pääsee luontoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe