Sokeria puuroon

sokerit pois

Monissa kunnissa myös meillä on päivähoidossa makeiset kielletty kokonaan Mikä on ihan hyvä asia.

Aamulla kun päivähoidossa tarjotaan puuroa lapsilta kysytään haluaako lapsi puuron päälle sokeria?.

Minusta tämä on ristiriitaista. Makeiset pilaa hampaat, mutta sokeri puuron päällä on ei?

Tiedätkö kuinka lapsesi päivähoidossa puuro syödään?
Sokerilla vai ilman?

Minä en puuron päälle sokeria anna. Olenko kamala hoitaja?

22

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei elämä

      eikä edes hampaat puuronpäällissokerista pilalle mene..Ainainen valittaminen on sitten asia erikseen..

    • pph1

      Tämäkään hoitaja ei todellakaan laita puuroon sokeria. Sokeripitoisia ruokia tarjoan ehkä kerran kahdessa viikossa leivonnaisen muodossa tai viiliksenä tms. Noudatan ravitsemussuosituksia niin pitkälle kuin se tällä kulukorvauksella on mahdollista. Nykylapset eivät tahdo syödä mitään makeuttamatonta ja esimerkiksi maustamattomalle jugurtille yökkäillään vaikka seassa olisi muussattuja mansikoita (itsestäni todella makeaa). Sama juttu jos vaihtaa makaronit täysjyvämakaroneiksi. Mielestäni ihan käsittämätöntä, että lasten annetaan kotona syödä tällaista "tyhää" ruokaa.

      Käytäntöjä on yhtä monta kuin hoitajiakin. Osan mielestä lapsille pitää laittaa sokeria joka ruokaan, kun ei muuten ruoka kelpaa. Eräskin laittaa päivittäin välipalalle lättyjä tai pannaria sokerilla ja hillolla, sokerilla kuorrutettua marjapiirakkaa, vanukkaita, ällömakeaa kiisseliä jne. ja se on hänen mielestään ok, koska lapset tietenkin syövät innolla ja siten voi tuntea itsensä hyväksi ruuanlaittajaksi.

      • Muu maa mustikka

        Sokeriton pakastettu mansikka, mustikka ja vadelma ovat aivan järkyttävän kitkeriä.
        En söisi niitä itsekkään, saati sitten nyky lapset. Kesällä on tosin, ovat ihanan makoisia.


    • hoitaja....

      Meidän päiksyssä myös nuo synttärikarkit ovat kiellettyjä, mutta sitten...... Välipalalla on ihan vaan mehusta tehtyjä kiisseleitä, pulla ja kaakao, suklaakiisseliä (vieläpä melko usein) ja sitten maustettuja jugurtteja. Puuroon ei saa sokeria, mutta joskus hilloa.
      Jos lapsi tarjoaa välipalalla kavereille yhden pienen karkin, on siinä todella paljon vähemmän sokeria kuin siinä banaanijugurtissa. Tämä on minustakin kyllä ihan pylly edellä puuhuun menemistä taas. Toki jotkut vanhemmat eivät halua lapselleen antaa sokeria siinä karkin muodossa, mutta voidaan antaa sitten syöttää niitä vanukkaita yms :) Se synttäripäivä on lapsille tärkeä ja lapset itsekin kokevat antamisen iloa........

      Mutta siis itse kysymykseen, et ole kamala hoitaja. En minäkään antaisi turhaan sokeria puuroon, mutta antaisin kyllä tuoda sen synttäkarkin, koska välipalat on todella sokeripitoisia ja hyvin usein! siihen päälle ei yksi karkki mitään vaikuttaisi ja saisi lapsi antamisen ilon :)

    • järkihaloo

      Siis mitä helvettiä? Kuvittelenko, vai tehdäänkö täällä numero jostain parista lusikallisesta sokeria... Miksi syömisestä pitää tehdä niin kamalan vaikeaa? Itse tulisin hulluksi tuossa vaiheessa...

    • ........

      Meidän lasten hoitopaikassa ainakin laitetaan puuroon sokeria. Kotona en laita ja lapset ovat ihan hyvällä ruokahalulla sitä syöneet aina, kunnes uuteen hoitopaikkaan menemisen jälkeen alkoivat vaatia kotonakin puuroon sokeria tai muuten eivät syö. Todellakin se synttärikarkki silloin tällöin olisi paljon parempi vaihtoehto kuin jokapäiväinen sokerin kittaaminen.

      Ja tuolle, jonka mielestä pari lusikallista sokeria on syömisen vaikeaksi tekemistä. Ennen ei ollut mitään ongelmia, lapset söivät kiltisti puuronsa ilman sokeria. Nyt on ongelma, kun haluavat siihen sokeria hoidossa opitun mukaisesti. Eli kyllä ne pari lusikallista sokeria ovat tehneet syömisen vaikeaksi. Eikä kyse edes ole vain parista lusikallisesta sokeria. Jos lapsi on hoidossa arkipäivät vaikka vain kymmenen kuukauden ajan vuodessa, niin kaksi lusikallista sokeria päivässä tekee yli 3 kg sokeria vuodessa! Mielestäni järjetön määrä ainetta, jota lapsi ei tarvitsisi ollenkaan ja jota ilman hän olisi tyytyväinen ja eläisi terveemmin, mikäli sitä ei annettaisi.

      • yks hoitaja

        Miksi et ole hoitoa aloittaessa tehnyt selväksi ettei sokeria puuroon laiteta.
        Enempi minua huolestuttaa se kuinka paljon lapset syövät kotona valmisruokia.

        Minunkin hoidokit kertovat että mennään kauppaan ja ostetaan sitä valmisruokaa mitä lapsi tahtoo.
        Pizzaa, hampurilaisia jopa maksalaatikkoa jota ei suositella lapsille.

        Itse yritän mahdollisimman paljon tehdä välipalojakin itse ettei tulisi ostettua valmiita.
        Mutta kyllä kiisseli on aika mautonta jos et laita sokeria. Mites on meidän aikuisten laita pystymmekö olemaan malliesimerkkinä esim. herkkujen suhteen.


      • miksi ei
        yks hoitaja kirjoitti:

        Miksi et ole hoitoa aloittaessa tehnyt selväksi ettei sokeria puuroon laiteta.
        Enempi minua huolestuttaa se kuinka paljon lapset syövät kotona valmisruokia.

        Minunkin hoidokit kertovat että mennään kauppaan ja ostetaan sitä valmisruokaa mitä lapsi tahtoo.
        Pizzaa, hampurilaisia jopa maksalaatikkoa jota ei suositella lapsille.

        Itse yritän mahdollisimman paljon tehdä välipalojakin itse ettei tulisi ostettua valmiita.
        Mutta kyllä kiisseli on aika mautonta jos et laita sokeria. Mites on meidän aikuisten laita pystymmekö olemaan malliesimerkkinä esim. herkkujen suhteen.

        maksalaatikkoa lapsille saisi antaa? Tietenkään ei liian usein mutta joskus.Eikä kaikki valmisruoka nyt niin pahasta ole.


      • restonomi,
        miksi ei kirjoitti:

        maksalaatikkoa lapsille saisi antaa? Tietenkään ei liian usein mutta joskus.Eikä kaikki valmisruoka nyt niin pahasta ole.

        Pieni sokerilisäys on parempi vaihtoehto kuin lisäaineilla kyllästetyt einekset joista ei edes tiedä, mitä ne sisältävät

        Pointti on siinä, että ruoka-ajat ovat säännölliset eikä niiden välillä napsita mitään. Ja hampaat harjataan aamuin illoin.

        Älkää ihmiset niuhottako vaan nauttikaa elämästä ja antakaa lastenkin nauttia.


      • restonomi,
        restonomi, kirjoitti:

        Pieni sokerilisäys on parempi vaihtoehto kuin lisäaineilla kyllästetyt einekset joista ei edes tiedä, mitä ne sisältävät

        Pointti on siinä, että ruoka-ajat ovat säännölliset eikä niiden välillä napsita mitään. Ja hampaat harjataan aamuin illoin.

        Älkää ihmiset niuhottako vaan nauttikaa elämästä ja antakaa lastenkin nauttia.

        Lisään vielä, että niitä eineksiäkin voi välillä käyttää ihan hyvällä omallatunnolla arkea helpottamaan. Ei niihin kuole.

        Kun ruoka on pääsääntöisesti terveellistä ja monipuolista niin herkuttelu silloin tällöin on sallittua ja jopa suotavaa.


      • päiväkotilainen

        Kuka laittaa puuroon kaksi lusikallista sokeria. Meillä on puuron sekaan laitettavaksi kanelisokeria ja sitä laitetaan puuroannoksesta riippuen pieni tai vähän isompi ripaus, korkeintaan puoli lusikallista koko lautaselliseen puuroa.


      • ihmettelen vaan
        päiväkotilainen kirjoitti:

        Kuka laittaa puuroon kaksi lusikallista sokeria. Meillä on puuron sekaan laitettavaksi kanelisokeria ja sitä laitetaan puuroannoksesta riippuen pieni tai vähän isompi ripaus, korkeintaan puoli lusikallista koko lautaselliseen puuroa.

        Etkö ole kuullut, ettei kanelin säännöllinen käyttö ole suositeltavaa...?


    • soitna1234

      Entäs sitten kaupan valmissalaatit? Meille tuli yhtenä päivänä salaatiksi valmispunajuurisalaattia?
      Eikö punajuuri ole semmoinen vihannes mitä ei suositella syötettäväksi kovin pienille lapsille?
      Meidän päiväkodissa välipaloissa on kyllä sokeria välillä runsaastikin.

    • kohtuus kaikessa

      Mistä lähtien sokerista on tullut myrkkyä?

      • sugersug

        Mistä te sitä sokeria puuron päälle saatte, meillä ei ainakaan keittiö anna sokeria.
        ja tosiaan,liian makeita välipalpja, liikaa leipääkin


    • Mitäs sitte

      No kertokaapa nyt mikä se hyvä ja terveellinen välipala olis mikä teidän pilteille kävisi? Ja mielellään niin että kuuden viikon ajalle joka päivälle eri?
      Siinä teille mietittävää jos ja kun ei saa olla sokeria eikä leipää.....olis ehkä paremi lopettaa koko välipala päiväkodeista.

      • fdh67fg

        onhan noita, hedelmiä pilvin pimein ja voi sitä puuroakin laittaa


    • hoitotätinen

      Puuroa välipalaksi?
      Eihän se tahdo kelvata edes aamulla kaikille.
      Hedelmätkin alkaa tökkiä jos niitä on aina välipalaksi.

      Meillä ainakin syödään leipää ja sokerikaan e iole pannassa. En sitä juurikaan lisää mihinkään, mutta jugurtit, kiisselit ja sen sellaiset löytyvät kyllä välipalatarjonnastani ja sittenkin joutuu usein pähkäilemään, mitä taas keksisi tarjota.

      Minä en ymmärrä, miksi syömisestä pitää tehdä niin vaikeaa. Kohtuus kaikessa, mutta kaikkea saa syödä. Allergiat ja sellaiset tietenkin huomioiden.

      Mutta ehkä vanhemmat pakkaavat itse välipalan lapsilleen mukaan. On siten varmasti sellaista mitä uskaltaa tarjota.

    • outoa on

      miksi tosiaan puuroon (joka siis lähes pelkkää hiilihydraattia jo itsessään!) vielä lisää sokeria? voisilmä se olla pittää.. sen ymmärrän hyvin, että jos vaikka tosiaan pakastetut marjat ei ilman pientä makeutusta alas mene niin on parempi laittaa se lusikallinen sokeria :)

    • kyökinmummo

      Päikyn kyökkinä teen niin paljon leipää itse kuin kerkiän.on halvempaa ja vähemmän lisäaineita/suolaa.lisäksi makua tulee leipään puuron lopusta joka jää aamupalalta.sillä pelkkään vehnäjauhoon leivottu ei maistu miltään!!Lisäksi kyselen lapsilta mitä vihanneksia,hedelmiä ja juureksia tilataan.porkkanat ja kurkku viipaleet on hitti.samoin omena ja päärynä :).mielestäni "et saa ottaa kun 1 porkkana palan" joka on ehkä 2cm pitkä..on tyhmää!jos muksu tykkää jostain vihanneksesta,Niin antaa ottaa vaikka 3.laitan niitä aina reilusti tarjolle.
      Lisäksi teen aamiaselle tulevat kiisselit itse.jolloin voin määritellä sokerin määrän.mutta välipalalle tuleva jauhe"kiisseli" valitettavasti ei sitten olekkaan niin mun ajatusten kanssa linjassa :(.voi kuinka voisin itse tehdä kaikki ruoat.tai edes aamupalan lisäksi välipalan..

      • eimaalaisjärkeä

        Ai saako teillä käyttää puuron jämät leipätaikinaan. Meillä ei saa keittiö käyttää uudelleen mitään, mikä on käynyt lapsiryhmässä. (Mikä tietenkin on tyhmää, mutta hygienia syistä tällainen päätös ollu jo monta vuotta.)


    • kyökimmummo

      Esim. Maidot,levitteet,leikkeleet menee hävikkiin.sillä kylmäketju on katkennut.mutta mikäli maito tai margariini kuumennnetaan vähintään 75.niin sillon saa käyttää.kuumentamatonta Maitoa voi aikuiset käyttää kahviin,mutta leikkeleet/juudstot menee hävikkiin,niitä en käytä edes kuumennettuna.margariinin käytän leivontaan.sillä tuote paistetaan ja silloin se kuumenee yli 75.itse siis en näe ongelmaa tuon puuron suhteen,juuri siksi koska se kuumennnetaan uudelleen,jäähdytetään ja tarjotaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe