kiusaamisen sallinut työyhteisö

syntipukki1

Miksi työyhteisö sallii kiusaamisen?

Miksi kiusaamisen jatkuttua pitkään kiusatusta tehdään syyllinen, syntipukki lähes koko työyhteisön toimesta?
Syntipukki-ilmiöhän on joukkoharhaa. Miten sen synty on mahdollista?

Mitä tulisi tehdä kiusaamisen sallineelle työyhteisölle? Jokainen työntekijä on vastuussa tapahtuneesta.

34

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myrkkysoppa

      Työyhteisön mädänneisyyteen ei tarvita kuin yksi käytöshäiriöinen ihminen, joka pahanpuhumisellaan ja valehtelullaan mustamaalaa jotakin henkilöä. Kukaan ei välitäkään tietää totuutta, koska hovinarri kuiskuttelullaan kertoo "totuuden", jonka hovi uskoo. Tarvitsee olla kiero luonne, jotta tälläiseen peliin lähtee. Lumipalloefekti on valmis ja syntipukki saatu, johon projisoidaan omat ongelmat ja huono käytös.
      Mitä jos työyhteisössä on kieroa työnjohtoa myöten? Mitä jos kaikki puhuvat pahaa toisistaan selän takana?

      • jonain päivänä

        Olen silti mieluummin kiusattu kuin kiusaaja. En pysty kuvittelemaankaan aiheuttavani toiselle ihmiselle minkäänlaista kärsimystä. Muistakaa sota-ajan juutalaisvainoja: miten moni luuli olevan oikein heidän tuhoamisensa polttouuneissa, mutta oli myös niitä, jotka tiesivät sen olevan väärin. Ja oikeus lopulta voitti.


      • selviytymiskeinot?
        jonain päivänä kirjoitti:

        Olen silti mieluummin kiusattu kuin kiusaaja. En pysty kuvittelemaankaan aiheuttavani toiselle ihmiselle minkäänlaista kärsimystä. Muistakaa sota-ajan juutalaisvainoja: miten moni luuli olevan oikein heidän tuhoamisensa polttouuneissa, mutta oli myös niitä, jotka tiesivät sen olevan väärin. Ja oikeus lopulta voitti.

        Liittyneeköhän edelliseen kommenttiin mitenkään se, että kerrottuani työpaikkakiusaamisesta minun käskettiin käyttää samoja selviytymiskeinoja kuin hitlerin Saksan juutalaiset keskitysleirillä selviytyäkseen hengissä.

        Tämä katsottiin riittäväksi puuttumiseksi työpaikkakiusaamiseen.


      • selviytymiskeinot?
        selviytymiskeinot? kirjoitti:

        Liittyneeköhän edelliseen kommenttiin mitenkään se, että kerrottuani työpaikkakiusaamisesta minun käskettiin käyttää samoja selviytymiskeinoja kuin hitlerin Saksan juutalaiset keskitysleirillä selviytyäkseen hengissä.

        Tämä katsottiin riittäväksi puuttumiseksi työpaikkakiusaamiseen.

        Minulle eräs työkaveri tuli kertomaan kiusaamisasian ja minun eristämisen tultua päivänvaloon, että ei he puuttuneet asiaan vaikka huomasivatkin, että eräs työkaveri on yht´äkkiä hävinnyt. Kukaan ei kysynyt mitään. Lisäksi hän kommentoi, että tiesiväthän ne hitlerin saksalaisetkin, että naapureita yht´äkkiä katoaa eivätkä hekään tehneet mitään.

        Työpaikkakiusaamiselle ja siihen puuttumattomuudelle yritetään saada hyväksyntä ihmisen ryhmädynamiikan lakien kautta ja historiallisten väkivaltaisten tapahtumien kautta.

        Kaikki hakee ymmärrystä kiusatulta puuttumattomuudelleen ja vaatii anteeksi antoa pyytämättä anteeksi, mutta kukaan ei välitä ymmärtää kiusaamisen kokenutta. Häntä syytetään käyttäytymisen muuttumisesta (vetäytyminen)kiusatuksi tultua ja sairastuttua.

        Ryhmä ei auta selviytymään elämään kiusaamisen jälkeen. Selviytymiskeinot ja voimavarat on hankittava muualta.


      • 230
        selviytymiskeinot? kirjoitti:

        Minulle eräs työkaveri tuli kertomaan kiusaamisasian ja minun eristämisen tultua päivänvaloon, että ei he puuttuneet asiaan vaikka huomasivatkin, että eräs työkaveri on yht´äkkiä hävinnyt. Kukaan ei kysynyt mitään. Lisäksi hän kommentoi, että tiesiväthän ne hitlerin saksalaisetkin, että naapureita yht´äkkiä katoaa eivätkä hekään tehneet mitään.

        Työpaikkakiusaamiselle ja siihen puuttumattomuudelle yritetään saada hyväksyntä ihmisen ryhmädynamiikan lakien kautta ja historiallisten väkivaltaisten tapahtumien kautta.

        Kaikki hakee ymmärrystä kiusatulta puuttumattomuudelleen ja vaatii anteeksi antoa pyytämättä anteeksi, mutta kukaan ei välitä ymmärtää kiusaamisen kokenutta. Häntä syytetään käyttäytymisen muuttumisesta (vetäytyminen)kiusatuksi tultua ja sairastuttua.

        Ryhmä ei auta selviytymään elämään kiusaamisen jälkeen. Selviytymiskeinot ja voimavarat on hankittava muualta.

        "Ryhmä ei auta selviytymään elämään kiusaamisen jälkeen. Selviytymiskeinot ja voimavarat on hankittava muualta."

        Näin olen kokenut. Pääkiusaajan lähdettyä muu porukka suhtautuu tuntuu minuun oudoksuen, koska kiusaajan keksimät puheet varmasti säilyvät heidän mielissään. Toisaalta en koe itsekään kuuluvani työyhteisöön eli olen todellakin vetäytynyt siitä.


      • Voi, voitettuja!
        selviytymiskeinot? kirjoitti:

        Liittyneeköhän edelliseen kommenttiin mitenkään se, että kerrottuani työpaikkakiusaamisesta minun käskettiin käyttää samoja selviytymiskeinoja kuin hitlerin Saksan juutalaiset keskitysleirillä selviytyäkseen hengissä.

        Tämä katsottiin riittäväksi puuttumiseksi työpaikkakiusaamiseen.

        Neuvojalle voisi sanoa, että hänen puolestaan pitäisi käyttää näihin itsekin natseiksi katsomiinsa työntekijöihin samoja konsteja kuin Saksan natseihin sovellettiin sodan jälkeen.


      • ,,,,,,,,,,
        230 kirjoitti:

        "Ryhmä ei auta selviytymään elämään kiusaamisen jälkeen. Selviytymiskeinot ja voimavarat on hankittava muualta."

        Näin olen kokenut. Pääkiusaajan lähdettyä muu porukka suhtautuu tuntuu minuun oudoksuen, koska kiusaajan keksimät puheet varmasti säilyvät heidän mielissään. Toisaalta en koe itsekään kuuluvani työyhteisöön eli olen todellakin vetäytynyt siitä.

        Juuh ei tätä voida lopettaa, me sitä me tätä - ja jokainen on oikeasti yksin ja puhuu itsekseen .....sellaisia kiusaajat ovat.


    • Piiloutuva peto

      Työpaikkakiusaaminen on yksi psykopatian ilmenemismuodoista.Kiusaaja vaikuttaa usein pätevältä ja hänellä on niitä johtajan ominaisuuksia, joilla voi päästä pitkälle.
      Työpaikkakiusaajalla on merkittävässä määrin psykopatian piirteitä.Hän on ns. valkokauluspsykopaatti, jonka tunnistamoinen on vaikeaa. Johtaja kerää ympärilleen hovin, joka hännystelee kiusaajaa. Kiusatusta leivotaan syntipukki, joka joutuu kantamaan kiusaajan ja työyhteisön projisoiman pahuuden.

      Psykopatian tunnistaminen vaatii koulutusta ja kokemusta. Psykiatrian pätevät ammattilaiset tunnistavat psykopaatin, mutta tunnistaminen onnistuu myös maallikolta, varsinkin jos on henkilökohtaista kokemusta psykopaatista ja on perehtynyt psykopatian teoriaan.

      • narsu-tutka piippaa

        Sen aistii kyllä heti, samassa huoneessa ahdistuu,metrin etäisyydellä on jo vaikea hengittää.


      • peacemaker1

        Kiusaajalla on myös kyky uhriutua itse kun maa jalkojen alla alkaa poltella ja on vaara paljastua tekosistaan. Todella pahaa jälkeä saavat aikaan...Itse seuraan tällä hetkellä vierestä avovaimoni selviytymistaistelua lahtelaisen pankin kiusaamisympäristössä.


    • sairas maailma

      Työyhteisö on ei monesti varmasti tajuakaan miten sairaaksi ilmapiiri kehittyy, kun siellä on yksikin taho, joka keittoa hämmentää. Ihmisyys, inhimillisyys ja hyvä toisen kohtelu unohtuu ja kiusaajan ympärille muodostuu hovi, joka peesaa kiusaajaa ja joista ei totuutta irti saa kirveellä veistämälläkään.
      Kiusatulle tulee monia seuraamuksia fyysisellä ja henkisellä oirepuolella ja luonnollisestikin kehittyy katkeruus kiusaajaa ja kiusaamisen sallinutta työyhteisöä kohtaan. Jälkikäteen vielä syyllistetään kiusattua ajatuksistaan ja tunteistaan. Kyseenalaistetaan toisen mielenterveys ja leimataan katkeruus sairaalloisiksi ajatuksiksi. Onko kyse siitä, ettei kuitenkaan osata asettautua toisen asemaan ja miettiä miltä vastaava kohtelu kaikkine eri ilmenenismuotoineen itsestä tuntuisi? Jos toisen terveyttä vahingoitetaan, niin miksi kaltoinkohtelun uhri ei saisi tuntea niinkuin tuntee? Eikö itsepuolustus ole luonnollinen reaktio?

    • silmät auki, hu-huu

      Miten saadaan kiusaamiseen osallistunut työyhteisö avaamaan silmänsä ja katsomaan mihin he ovat osallistuneet ja ottamaan vastuu siitä?
      Miten käy työpaikkakiusaamisen nähneille ja sen kieltäville henkilöille pitkässä juoksussa? Elinikäinen taakkako; joka aika ajoin aktivoituu ja painaa pahasti?

      Miten hoidetaan sairas työyhteisö terveeksi?

      Ajatuksia? Kokemuksia?

    • yksinkertaistaja

      Kuinka mielipuolet ottavat hallintaansa kokonaisia kansakuntia? Samalla tavoin pikku-psykopaatti kaappaa työyhteisön peukalonsa alle. Kyse on täsmälleen samasta dynamiikasta, vain mittakaava on toinen.

      Peruskaava on, että kiusaaja tekee selväksi, kuka on porukan henkinen johtaja ja että hän haluaa aktiivisia nuoleskelijoita apureikseen. Nuoleskelijatyypin voittaa puolelleen lupaamalla tälle etuja ja hyötyä. Statistin osaan voivat jäädä kiusaajan harmittomiksi kokemat tyypit, mutta näidenkin on syytä säestää pomottajaa, kun tämä niin vinkkaa. Hymistelijää hallitaan verhotuilla uhkauksilla. Nuoleskelu ja hymistely ovat kuin valtakirja, jonka kiusaaja taitavasti ottaa ympäristöltään. Saamallaan tuella hän kiusaa. Ilman kannustavaa yleisöä homma ei toimisi.

      Miten kiusaajan kannustajat ja hymistelijät saisi muuttamaan heille luonteenomaisia käyttäymistapoja? Saattamalla heidän johtajansa edesvastuuseen? Sellaista vain ei juuri koskaan tapahdu. Eräässä työyhteisössä ilmapiiri raikastui huomattavasti sukupolven vaihduttua. Kaikkea hallinnut kiusaaja eläköityi ja samaan aikaan yhteisöön tuli useita työntekijöitä ulkopuolelta. Lisäksi nämä sattuivat olemaan riittävän vahvoja, etteivät he omaksuneet talon vanhan väen sairaita tapoja.

      • Ei kannata olla hyvä

        Hajoitaa ja hallita voi niin kovin erimittasuhteisiissa olosuhteissa. Mätä on maailma.


    • silmät auki

      Kiitos ´yksinkertaistaja´ hyvin kuvatusta ryhmädynamiikasta.

      Kun kiusaava johtaja saatetaan vastuuseen vaikka oikeudessa, niin mitä tapahtuu tuolloin kiusaamiseen mukaan menneelle työyhteisölle, joka edelleen kieltää mitään kiusaamista koskaan olleen?

      Miten yksilöt selviytyvät pidemmän päälle?

      • yksinkert.

        Luulen, että tuomion saaneen kiusaajan lähimmät tukijat näyttävät neutraalia naamaa, mutta keskenään vannovat kostoa. Sivustakatsojista suurin osa unohtaa episodin ensi viikolla. Uhrilla on ikuinen leima otsassa, ellei hän ole jo saanut kenkää. Avainasemassa onkin vastuussa oleva johto. Tekeekö se kiusaajan tapauksesta varoittavan esimerkin vai jatkaako kiusaajan ja tämän tukijoiden hyysäämistä? Luulen, että harvalla työnantajalla on resursseja tukea kiusaajia oikeudessa tavan takaa. Jos kiusaaminen tuottaisi työnanjille näkyviä kuluja ja imagotappioita oikeusprosessiin muodossa, tulisi asiallisesta käytöksestä työpaikalla pian ehdoton normi.


    • joka paikan avain

      Nämä työpaikkakiusaamistapaukset pitäisi näköjään viedä järjestelmällisesti oikeuteen, jotta saataisiin ainakin loppumaan nämä väitteet, joiden mukaan työpaikkakiusaajaporukka ottaa kiusatusta syntipukin ja levittelee hänestä tietoa "kiusaajana".

    • veturi

      Täytyy vain ihmetellä, miksi niin monet työnanatajat ovat valmiita sijoittamaan kymmenieätuhansia, jopa yli satatuhatta euroa juristien palkkioihin todistellakseen, että epäasiallisesti ja/tai syrjivästi kohdeltua ei kuitenkaan ole kohdeltu rikoslain 47 luvussa rangaistavaksi säädetyllä tavalla.

      Jos he ymmärtäisivät miten suuria tuotannon menetyksiä tuollaiset esimiehet aiheuttavat työyheisölleen, niin eihän siitä voisi tulla muunlaiseen johtopäätökseen, kuin lopputilin antaminen kiusaajalle.

    • ei mukava kokemus

      Omalla kohdalla oli sellasta, että toiset työkaverit aina kertoivat mitä sen mun kiusaajani oli musta puhunut ja touhunnut silloin, kun itse en ollut paikalla. Kukaan ei käsittääkseni sanonut tälle kiusaajalleni, että pitäis suunsa kiinni ja puolustanut minun tekemää työtä. Tuli sellanen fiilis, että muista työntekijöistä oli ihan ok, kun yks jatkuvasti mollas mua ja mun tekemää työtä heidän kuullen. Se kiusaaja kerran muka jopa väitti mulle itselleni ettei puhunut musta mun selän takana ja samaa sanoi myös yks työkaveri, joka oli kolmantena työntekijänä siinä työpisteessä. Ennen lähtöään, se kolmas henkilö, myönsí, että se mun kiusaajani haukkui jatkuvasti mua. Eipä kuitenkaan viitsinyt puolustaa mua vaan hänestäkin oli ok, mitä se kiusaaja touhus mun selän takana. Aika jännä juttu, kun aiemmin tämä kolmas henkilö hermostui mulle, kun mä puhuin siitä mun kiusaajastani ja sen tekemistä touhuista ja sanoi mulle ettei tykkää siitä, kun toisista puhutaan paskaa selän takana. Tottelin hänen toivomustaan, enkä enää puhunut mitään siitä kiusaajastani hänelle. Eipä hermostunut tälle mun kiusaajalleni vaan hänestä oli ok, kun musta puhuttiin paskaa selän takana. Se kiusaaja antoi esimiehille sen kuvan, että mä olen sen työpisteen heikoin lenkki ja valitti heille kaikesta mun tekemästä työstä. Ilmankos kerrankin yks pomoista kävi kerran sanomassa, että pitäis niputtaa tiettyjä juttuja ja sitten niille ei saa laittaa liikaa hintaa. Eipä se pomo käynyt silloin vuotta aiemmin sanomassa, kun olin vähän aikaa ollut töissä, että olisin liikaa hintaa laittanut tavaroille tai edes käskyttämässä tekemää jotain. Vasta sitten tuli sanomisia, kun tämä kiusaaja oli käynyt valittamassa jatkuvasti mun tavasta muka ylihinnoitella tavaroita ja tehdä töitä. Siirron saatuani toiseen työpisteeseen ei kukaan pomoista käynyt sanomassa, että liikaa olisin sen työpisteen tuotteisiin laittanut hintaa. Eipä se siirtokaan helpotusta tuonut vaan se ärsytti yhtä toista työkaveria sen verran, että sotki mun ja siellä uudessa työpisteessä olleen työkaverin välit, väittämällä, että olin puhunut paskaa siitä työkaverista selän takana vaikka itse oli haukkunut mulle sen henkilön. Oli tosi kiva olla tuon episodin jälkeen siinä työpisteessä ja sitten se väliensotkija ja se mun muka haukkuma kertoivat versioita tapahtuneesta muille. Pikkasen porukka siellä katsoi mua vinosti ja mut eristettiin ja itse eristäydyin muista, koska koin etten voinut luottaa kehenkään siinä työpaikassa. Oli helpotus, kun pääsin pois sieltä helvetistä. Sitten jälkeenpäinkin se väliensotkija oli yhdelle entiselle työkaverilleni väittänyt, että mä muka olin käskenyt jonkun tutuistani soittamaan sille tuntemattomasta numerosta haukkumasoittoja. Eli loppupeleissä musta tehtiin toisten puheissa huono työntekjiä, mollattiin ulkonäköä, olin paskanpuhuja ja puhelinhäirikkö. Aika kiva saldo yhdestä työpaikasta. Aika paljon negatiivisia kokemuksia reilun vuoden aikana pienessä työpaikassa, oikeasti hirvittää, että millaseen paikkaan sitä seuraavaksi joutuu, kun edellinen paikka oli noinkin kamala paikka.

      • Minusta olisi kiva,

        jos työyhteisöjä voisi oikein salaa testata ammattilaisen toimesta, että mitä tapahtuu, kun sinne tuotetaan valmiiksi pedattu "työpaikkakiusattu", josta joku rupeaa kuiskimaan. Seurattaisiin, kuka minkäkin roolin ottaa ja pistettäisiin muistiin, jotta itse kunkin kanssa voi aikanaan käydä asiaa vaihe vaiheelta läpi oikein ajan kanssa, eli kaivettaisiin selvästi syvemmältä kuin yleensä.


    • porukallako tahdotte

      Se on pahimmoilleen niin sairasta peliä tuo kiusaaminen työpaikalla, ettei sitä todeksikaan moni uskoisi. Kai pyrkimyksenä onkin tuhota toinen ja mitätöidä ihmisarvo. Mustamaalaamisella saadaan vielä työpaikasta lähdettyäkin jatkettua myyrän työtä. Toivottavasti jonain päivänä työkaverin, esimiehen tms. tuella ja todistuksella voisi näitä asioita viedä poliisitutkintaan ja kihlakunnan syyttäjä lähtisi ajamaan asiaa ilman, että kiusatulle tulee oikeudenkäyntikuluja. Vähemmästäkin käräjöidään, henkinen kiusaaminen on kuitenkin loppu elämään vaikuttava asia, joten oikeutta kiusatun täytyy saada. Rahallista korvausta aiheutetusta terveyshaitasta ja tuomion myötä myös saadaan selän takana tapahtuvat mustamaalaamiset loppumaan kiusatun mielenterveydestä tms. yksityiselämän asioita koskien.

      Tähän tarvitaan vain yhteiskunnan puuttumista ja sanktioita! Kuinka moni tahtoo vielä kiusata?

    • Työilmapiiritestaaja

      Oikeasti hyvä idea! Siis tuo, että työpaikkoja testattaisiin ammattilaisen toimesta, vähän niin kuin näillä mystery shopping menetelmillä. Tuollainen pesti tulisi ehdottomasti perustaa!

      "Uusi" työntekijä olisikin työilmapiirin testaaja ja kiusaamisen paljastaja. Tämä henkilö tekisi raportin ja tähän pomon olisi pakko reagoida...paitsi jos pomo on se kiusaaja, niin tähän tulisi jonkin ulkopuolisen tahon puuttua...mikä se sitten olisikin..?

      Sellainen ilmiantosysteemi olisi hyvä, eli ihmiset voisivat ilmoittaa, jos jollakin työpaikalla ilmenee kiusaamista, ja tähän paikkaan laitettaisiin tuollainen tarkkailija.
      Kiusaajille vaatimukset muutoksesta tai potkut töistä!!
      Hyvä idea, mutta miten toteutettavissa..?

      • ---------

        Hyvä pojat !


      • häiriöt keskuudessa

        Erittäin hankalaa. Ensinnäkin uuden työntekijän on erittäin hankalaa erottaa kiusaajaa muista työntekijöistä. Vaikka tietäisi henkilönkin jota pitäisi tarkkailla, ei kyseisestä seurattavasta saisi välttämättä vuosikausiin mitään "irti." Niin ovelia kiusaajat monesti ovat, semminkin kun useimmiten ovat myös psykopaatteja. Uusi työntekijä voisi hyvinkin ensi alkuun saada oikeinkin miellyttävän ja nöyrän kuvan kiusaajasta. Tällä tavoin hän houkuttelee uuden tulijan verkkoonsa. Sitten pikku hiljaa hän aloittaa tutkimustyön miten voisi parhaalla mahdollisella tavalla hyötyä tulokkaasta. Pitkällisen tutkimustyön tuloksena, hän lajittelee henkilön hyväksikäytettäviin tai neutraaliin sekä mahdollisesti varottavaan kategoriaan. Ovelasti hän urkkii mitä toiset kyseisestä henkilöstä ajattelee, ja varsinkin onko hän mahdollisesti ylemmän johtajan suosiossa. Jos hän huomaa tulijassa selkärankaa vastustaa ylempää johtoa, hän aloittaa välittömästi tulijan mustamaalaamisen ja mitätöinnin mielistellen johtajaa mitä lipevämmin. Näin hän varmistaa johtajan suosion ja vapaat kädet toimia. Jos johtaja antaa ymmärtää, että hän kaikesta huolimatta pitää tulokkaasta, narsisti palauttaa johtajan ruotuun muutamalla terävällä huomautuksella johtajan muka joskus tekemästä virheestä. Kun johtaja peljästyy kovin, narsisti muuttuu taas silmänräpäyksessä omaksi miellyttäväksi itsekseen. Nyt hänellä on vapaat kädet toimia uuden "tutkivan journalistin" suhteen. Hän voi käyttäytyä miten vain, joko lipevästi tai tarpeen tullen naamarinsa pudottaen, jolloin todellinen ilkeys häivähtää hänen etlaantuneessa naamavärkissään. Tällaista lipeväjormaa on erittäin hankalaa käräyttää yhtään mistään, koska hän on selän takana pahaa puhumalla ja vihjailemalla varmistanut oman selustansa. Lopulta urkkijan lähettänyt johtoporraskaan ei enää tiedä ketä uskoa. Ainoa mahdollisuus tällaisen luonnehäiriöisen pysäyttämiseen on jatkuva kameraseuranta ja jokaisen hänen lausumansa lauseen nauhoittaminen.


    • Naperos

      Dorkalta kun pääsi pois ja entiset hullun "työkaverit" alkoivat kertoa miten olio toimi niin oppi ymmärtämään kuinka hullu työnjohtaja oli ja kuinka sokea toimitusjohtaja on. Luojan kiitos että sieltä pääsi pois ja säälin kaikkia jotka joutuvat siellä työskentelemään

      • Takauma tuli

        Naperos. Olitko Keravalla yksityisellä töissä?


    • kolii

      minäkin sain tarpeekseni tuollaisesta työympäristöstä. jossa muutama tyyppi pyöritti työyhteisöä ja kun en ole mielistelijä tyyppiä, jouduin mustamaalauksen kohteeksi, silmätikuksi. aikani sitä kestin. otin lopputilin . mielestäni ainut keino on lähteä pois. eipä oo ikävä tuollaisia työkavereita. 3kk karenssit tuli. tylyt päätökset itse aiheutettu. miten näytät kiusaamisen. työpaikoilla työsuojeluvaltuutetut voi kuulua samaan sakkiin. esim. liiton neuvot miten pitäisi toimia kiusaamistapauksissa eivät usealle toimi.

    • kiusaajat maksamaan

      Työpaikkakiusaaminen on yleistä valtion, kunnan ja seurakunnan aloilla. Ne ovat luonnehäiriöisten unelmatyöpaikkoja. Irtisanomisoikeus ei täyty käytännössä koskaan, joten kiusaajia ja heidän aktiivisia tukijoita pelätään ja hyysätään. Siis ongelma piilotetaan tai tehdään kiusatusta ongelma hänen sairastuttua.

      Kiusaajt eivät joudu vastuuseen edes taloudellisesti hävittyään oikeudessa. Korvaukset maksetaan veronmaksajien pussista. Jos kiusattu häviää, kaikki menee kiusatun omasta pussista (usein asunto, työpaikka... menee).

      Maksumiehiksi pitäisi saattaa kiusaamiseen syyllistyneet yksilöt ja tehdä aina oikeusprosessien tuloksista julkisia, jolloin työnantaja joutuisi puuttumaan asioihin ajoissa ettei imagotappioita tulisi. Muuta tappiotahan ei ko. alojen johtajille voi tulla nykysysteemillä.

    • syntipukki1

      Onko jollakin kokemusta, näkemyksiä tai ajatuksia siitä, miten sairaan (=työpaikkakiusaaja) johtajansa kanssa sairastunut työyhteisö hoidetaan terveeksi?

      Miten hovilaiset ja myötäilijät nostetaan kaksivuotiaan uhmaikäisen lapsen tasolta takaisin vastuulliseksi aikuiseksi?

      • aktiivinen tarkkailu

        Ilmapiiriä puhdistamalla. Todistetuille kiusaajille kirjallinen varoitus, puhuttelu (puhuttelussa tarkoitus saada kiusaaja häpeämään toimintaansa), jos toiminta jatkuu millään tavalla, niin potkut. Kuppikuntien hajoittaminen. Työpsykologi luennoimaan työpaikkakiusaamisesta, sen tunnistamisesta ja seurauksista sekä uhrille että kiusaajille.


      • oikeuteen

        Suomessa täytyisi oikeasti nuo työpaikkakiusaamistapaukset voida viedä raastupaan järjestelmällisesti. Työterveydellä, työsuojelupiirillä, luottamusmiehellä, henkilöstöpäälliköllä, esimiehellä ja työtovereilla on kiusatun kirjaamien häirintäkokemusten todisteeksi todistamisvelvollisuus.
        Uskoisin, että aika tehokkaasti kiusaamistapaukset loppuisivat Suomessa.


      • veturi
        oikeuteen kirjoitti:

        Suomessa täytyisi oikeasti nuo työpaikkakiusaamistapaukset voida viedä raastupaan järjestelmällisesti. Työterveydellä, työsuojelupiirillä, luottamusmiehellä, henkilöstöpäälliköllä, esimiehellä ja työtovereilla on kiusatun kirjaamien häirintäkokemusten todisteeksi todistamisvelvollisuus.
        Uskoisin, että aika tehokkaasti kiusaamistapaukset loppuisivat Suomessa.

        Juuri noin. Minkäänlainen asennekasvatus ei tehoa ainakaan yhden sukupoleven aikana. Ainoa toimiva lääke on rangaistuksen pelko.

        Toisin sanoen, työnantajien pitää saada rangaistus lainvastaisesta menettelystään. Nykyisen käytännön mukaan on äärimmäisen harvinaista, että työnantajia rangaistaan.

        Tuo johtuu suurelta osin työsuojeluviranomaisen lainvastaisesta menettelystä, jossa mm. työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavaa epäasiallista kohtelua tai työsyrjintää koskevista, työntekijän oikeuksia ja velvollisuuksia koskevista ratkaisuista ei ole voinut valittaa. Tuollainen menettely on mahdollistanut sovellettavien säännösten virheellisen soveltamisen muodostumisen käytännöksi.


      • syntipukki1
        veturi kirjoitti:

        Juuri noin. Minkäänlainen asennekasvatus ei tehoa ainakaan yhden sukupoleven aikana. Ainoa toimiva lääke on rangaistuksen pelko.

        Toisin sanoen, työnantajien pitää saada rangaistus lainvastaisesta menettelystään. Nykyisen käytännön mukaan on äärimmäisen harvinaista, että työnantajia rangaistaan.

        Tuo johtuu suurelta osin työsuojeluviranomaisen lainvastaisesta menettelystä, jossa mm. työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavaa epäasiallista kohtelua tai työsyrjintää koskevista, työntekijän oikeuksia ja velvollisuuksia koskevista ratkaisuista ei ole voinut valittaa. Tuollainen menettely on mahdollistanut sovellettavien säännösten virheellisen soveltamisen muodostumisen käytännöksi.

        Siitä koituu kamalat seuraukset, kun syntipukki vie viranomaisille kokemansa henkisen väkivallan selvittelyn, kun työnantaja ei ole toiminut. Syntipukkia syyllistetään entistäkin enemmän, kun on niin paha ja julma, että oikein oikeustoimiin ryhtyy. Mielenvikainenhan sellainen on. Syntipukin osa on kova.


    • muuttomies1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe