Hidas lähiverkko

Sisäfilmi

Hei kaikki! Onko kenelläkään tietoa miksi WLAN:in ja LAN:in kautta tiedostojen siirto tietokoneelta toiseen on niin tuskallisen hidasta? Nopeus on useimmiten vain 1 mbps luokkaa, ja välillä se tippuu vain muutamaan sataan kilotavuun. Videoiden striimaaminen on yhtä hankalaa, Full-HD videoita ei suoraan sanottuna pysty katselemaan ollenkaan, pätkii sietämättömästi. 720p videotkaan eivät toimi täydellisesti, pahimmillaan 720x576 resoluution videot pätkivät, jotka on kuvattu videokameralla.

Eli voinko säätää joitain asetuksia modeemissa jotta nopeus menisi paremmaksi? Mulla on ZyXEL modeemi, malliltaan jotain 660, en muista tarkkaan juuri nyt. ZyXELin perään on liitetty A-Link RR24AP(i ) reititin toimimaan tukiasemana.

Olisi kiva jos joku täällä osaisi antaa neuvoja miten voisi parantaa tota tiedostojen siirron nopeutta, samoin striimauksen.

9

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeile vaihtaa wlan kanavaa. Meinaan että jos alueella on paljon samalla kanavalla toimivia wlan verkkoja.

      • Mulla oli kanava 6. Huomasin että täällä on pari 6 kanavalla, 1 kanavalla, 2 kanavalla ja 3 kanavalla toimivia verkkoja. Itellä on nyt kanava 13, eli verkkoni ei enää ota häiriötä muihin. Ongelmia on kuitenkin yhä. Full-HD videot toimivat nyt muutaman sekunnin normaalisti, kunnes kuva hyytyy.

        Onko muita keinoja? Kokeilin vaihdella 802.11 vaihtoehtoja sekä suojausta, ei vaikutusta. Palautin ne mitkä oli, eli 802.11b g ja WPA/WPA2 suojaus.

        Osaatko sanoa miten pääsen A-Linkin asetuksiin irroittamatta sitä ZyXEListä? Jotta pääsen A-Linkiin, joudun irrottamaan verkkokaapelin, eli erottamaan ZyXEL ja A-Link toisistaan. ZyXELiin pääsee silloin ku ne on yhdessä, muttei A-Linkiin.


      • tuplamakiaa
        Sisäfilmi kirjoitti:

        Mulla oli kanava 6. Huomasin että täällä on pari 6 kanavalla, 1 kanavalla, 2 kanavalla ja 3 kanavalla toimivia verkkoja. Itellä on nyt kanava 13, eli verkkoni ei enää ota häiriötä muihin. Ongelmia on kuitenkin yhä. Full-HD videot toimivat nyt muutaman sekunnin normaalisti, kunnes kuva hyytyy.

        Onko muita keinoja? Kokeilin vaihdella 802.11 vaihtoehtoja sekä suojausta, ei vaikutusta. Palautin ne mitkä oli, eli 802.11b g ja WPA/WPA2 suojaus.

        Osaatko sanoa miten pääsen A-Linkin asetuksiin irroittamatta sitä ZyXEListä? Jotta pääsen A-Linkiin, joudun irrottamaan verkkokaapelin, eli erottamaan ZyXEL ja A-Link toisistaan. ZyXELiin pääsee silloin ku ne on yhdessä, muttei A-Linkiin.

        Kokeile siirtää kanava numero riittävän kauas 6:sesta. . Sitten näet
        auttaako se. Toi 13 on hyvä vaihto, mutta jos ei riitä, niin laita vielä kauemmas.

        Älä koske WLANin suojauksiin. Toi, minkä palautit on paras suojaus asetus.

        Parhaat ohjeet saat etsimällä hakukoneella laitteen nimellä ja mallilla.

        No, juu, jos erottaa A- Linkin kaapelin Zyxelistä, niin silloin ei luonnollisestikaan
        pääse A- Linkkiin.

        Onko sinulla muita laitteita vielä lisäksi WLAN verkossa?


    • Se käyttää 802.11b ja g standardia. Eli mulla on käytössä 11 ja 54 megan yhteydet. Tiedonsiirto jostain kumman syystä ei hyödynnä edes hitaamman B-standardin nopeuksia. Samaa hidastelua ilmenee myös LAN-kaapeleilla olevien koneiden välissä. Mun käsittääkseni mulla on 100 MB:n boxit, joten eihän niissä voi olla ongelmaa?

    • Ehdotuksia...

      Paljonko sun sisäverkossa on liikennettä? Onko verkkolaitteet vanhoja tai kaapelit huonoja tai liian pitkiä? Kokeile irrottaa sisäverkko internetistä, vaikuttaako nopeuteen?

    • Eli kerrataas

      1. Yhteys on hidas wlan reitittimestä toiselle koneelle wlanin ja Lanin kautta?

      Vastaako nopeustesti laajakaistasi nopeutta jos teet testin noilla kummallakin tavalla: http://www.speedtest.net/

      2. Entä jos testaat pelkästään modeemia? Eli jos siitä laittaa LAN piuhan toiseen koneeseen niin onko siirtonopeus edelleen hidas?

    • Vastauksia tuohon toiseen, ei vapusen kommenttiin: Ei verkkolaitteet kovin vanhoja oo. Mulla menee kaks pitkää LAN-kaapelia ZyXEListä. Pöytäkoneeseen menee muistaakseni 40 metrin LAN johtuen siitä että kyseisessä koneessa ei ole WLAN-tukea ja kone on toisella puolella kämppää ja modeemi toisella puolella. 25 metrinen menee A-Linkiin. Netin nopeus kaikilla koneilla on sama. Parhaimmillaan jopa HD-laatuiset videot toimivat YouTubessa, mutta lähiverkossa huonommin.

      Vapunen:

      1. Kyllä.

      Netin nopeustesti vastaa sitä mitä ADSL-linjasta tuleekin. Tässä ei ole mitään ongelmaa.

      2. Ainakin niin oon kokeillut, että oon jättänyt A-Linkin kokonaan pois ja yhdistänyt WLANilla ZyXELiin väliaikaisesti. Sama tulos, tämän kokeilin Android puhelimella. Eli en itse ainakaan usko A-Linkin kuormittavan liikennettä. LAN-kaapelin avulla en ole kokeillut vielä, mut en usko et se vaikuttais ainakaan paljoon.

      Onko tietoa et olisko tietokoneissa jonkinlaista systeemiä joka rajoittaisi liikenteen nopeutta lähiverkossa?

      • Ehdotuksia...

        Eihän nuo johdot liian pitkiä ole, mutta pitkät johdot saattavat ottaa häiriöitä enemmän kuin lyhyet. Onko sulla mahdollisuutta testata lyhyellä johdolla? Ja jos nuo johtokoneet ovat suht. lähellä toisiaan, niin koneiden ja reitittimen väliin voisi ehkä pistää kytkimen (ei ole kallis).

        Ja onhan tuo 54 megan yhteys jo aika vanhaa kamaa, ehkä laite ei vaan jaksa puskea bittejä.

        Vai olisko jonkun verkkolaitteen asetuksissa hidasteita?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe