MS ja Triptyl-lääke

Marja2

Onko muita ms-potilaita, joille lekuri on määrännyt Triptyliä helpottamaan nukkumista ? Mulle laittoi neurologi tuon ereseptillä, nyt hain sen, mutta en uskalla vielä aloittaa. Sivuvaikutukset voivat olla aika ikävät, ärtyisyys, väsymys, suun kuivuminen yms. Pitäisi korottaa kipukynnystä, vaikka on mielialalääke varsinaisesti. Saas nähdä miten vaikuttaa minuun..

9

2445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei triptyliä ei
    • Mä olen syönyt Triphtyllia jo 2v.
      Ei mulla ainakaan tullu muuta oireita kun suun kuivuminen.
      Hammastahnaksi kannattaa valita oranssi Elmeks,niin ei kuivu hammaspesun jälkeen suu.
      Nyt kun syön tätä lääkettä,nukun hyvin ja vessassa ei tartte käydä ollenkaan öisin.
      Tohon vessassa juoksemiseen ja hermosärkyyn määrättiin kyseinen lääke.
      Sopii minulle.

    • Marja2

      Mulla on paljon erilaisia vaivoja, mm. lääkkeet tuohon virtsaamistarpeen tunteeseen (hermovaurio kuulemma) sekä purentatuki öisin, koska puren hampaita yhteen niin kovasti nukkuessani, että niissä on viiltelyä. Hammastahnana käytän sen takia Sensodynea. Montako tuntia yksi Triptyl 10 mg antaa unta ? Mulla vain noin 4 tuntia, sitten otan puolikkaan Sirdaludin tai Paratabsin. Nukun mielelläni mahdollisimman paljon, valvon myöhään ja nukun pitkään aamuisin, koska olen eläkkeellä. Lihaskipuihin auttavat nuo sirdalud ja paratabs, mitään muuta ms-lääkitystä minulla ei ole. Herään siihen virtsaamistarpeeseen silti öisin pari kertaa. Olen sairastanut nyt ms-tautia 20 vuotta, eläkkeellä ollut jo 15 vuotta. En usko, että pelkkä melatoniini minua paljon auttaisi nukkumisessa.

    • minä

      Mä otan tota Triphyllia 25g,lääkäri määräsi 50g.
      Se auttaa myös hermosärkyyn jota mulla on käsissä,ja se on kyllä ihan sietämätön kipu.
      Lääkkeellä ei sitä tule.
      Olen sairastanut MS;ää 34vuotta,enkä käytä mitään muuta lääkettä.

      • odbe

        Mie oon kohta vuoden syönyt 40mg triptyliä, määrättiin MS-diagnoosin aikoihin kun olin sairaalassa kipujen takia. Hyvin on miulla toiminut eikä sivuvaikutuksia, unikin tulee paremmin.


    • Marja2

      Käytin melkein 3 viikkoa Triptyliä, piti lopettaa, koska olin aina niin väsynyt, vaikka nukuin kuinka paljon. Hermot olivat myös tiukalla, huusin läheisilleni eli parempi olo on mulla ilman tuota lääkettä.. Sairaalasta tuli neurologin kirjallinen vastaus soittoni perusteella, että "haluaisi Sirdaludin tilalle jotain muuta, mikä ei väsyttäisi, mutta antaisi kuitenkin unta." Juu kyllä antoi unta, mutta ei se uni virkistänyt ! Lisäksi kommentti, että arvioi itse hoidon tehoa noin kk:n kuluttua, sen mukaisesti jatkaa lääkettä tai lopettaa sen. No minäpä lopetan tuon, sirdalud on parempi mulle paratabsin kanssa, on edes pari tuntia päivässä virkeä olo !!

      • Olen käyttänty triptyl 25mgx2 ja10mgx2 toistakymmentä vuotta.
        Käytin niitä hermosärkyynnjoka on todellista tuskaa.
        Ei auttanut nukkumiseen, kärsin unettomuudesta edelleen.
        Hermosrkyyn saan nyr gabrion 600mgx6 ja norspan 10yg/tunti kipulaastaria.
        Ei nekään auta. Tuskat on kieltämättä hieman helpottuneet, mutta tuskaa tuskan perään.
        Unettomuuteen saan tenox 20mg ja doxal 10mgx1/2 illalla.
        Ei pysty joka yö kuitenkaan nukkumaan.
        Enpä enää tiedä mikä auttaisi vai auttaako mikään :(


    • Ei sovi mulle

      Minun olon triptyl teki kauhean sekavaksi.Muutenkin siitä tuli huono olo.
      Pää oli ihan sekaisin.Mielummin jotain muuta.
      En halua hölmöillä lääketokkurassa.Sama vaikutus kuin unenpuutteellakin.
      Toisille triptyl vaan sopii ja toisille ei.

    • kelle sopii?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe