myyttejä KTM:n menestymiseen

econi

Olen siis parikymppinen jätkä ja opiskelen toista vuotta laskentatoimea. Tässä vastikään huomasin, että kauppatieteen opiskelun maailma on täynnä ihmeellisiä väittämiä, mitkä parantaisivat uraasi.

Eli tässä siis ainakin osa mitä on tullut vastaan:

1. myytti. Työkokemus

En tiedä mistä tämä johtuu, mutta yleinen mielipide tuntuu olevan että opiskeluvaiheessa kaupallisen alan kokemus on hyväksi urallesi. Olen tästä samaa mieltä, mutta myytti onkin, että kaupassa hyllyttäminen ja kassalla istuminen ovat "kaupallisen alan työkokemusta".

Itse pidän ajatusta naurettavan, että kassatyökokemus antaisi mitään valmiuksia "oikeaan" työelämään, ja että se olisi arvokkaampaa kuin jokin muu työkokemus. Vanhempani ja opettajat sekä muut ikäihmiset tuntuvat pitävän kassalla istumista arvokkaana työkokemuksena.

2. myytti. AUK - RUK

Tämä pätee muihinkin aloihin, mutta tämä vanha käsitys siitä että armeijassa saatu johtaja kokemus olisi arvokasta työelämässä, on hyvin yleinen. Tuolla olikin erittäin pitkä lanka asiasta kauppatieteiden foorumilla.

Tässäkin tapauksessa, korkean reserviarvon kannattajat ovat ikäihmisiä, ja ehkä organisointia lukuunottamatta, en näkisi armeijassa opetetuilla johtamistaidoilla mitään käytännön arvoja tämän päivän työelämässä.

3. myytti. verkostoituminen.

Tämä ei ole ehkä erittäin usein avattu myytti, mutta minun mielestäni myytti tämäkin. Opiskelijan verkostoitumisen mahdollisuudet ovat melko rajattuja ja nekin pääsäntöisesti kohdistuvat omiin ikäluokkiin. Tämä on minulle myös vähän hämärä käsite, koska mielestäni, ei suhteiden määrän pitäisi olla meriitti työhön palkatessa.

Verkostoitumisen hyötyihin liittyvä keskustelu onkin mielipidetasolla, ja siksi kutsunkin sitä myytiksi.

4. myytti. Koulun valinta.

Paljon näkee foorumeilla keskustelua siitä, että mihin kouluun kannattaisi mennä. Argumentteja ja vasta-argumentteja jaellaan puolesta ja vastaan, mutta hyvin vähän, jos ollenkaan, tulee esille konkreettista näyttöä sille, että koulun valinnallasi olisi juuri väliä.

Juuri tämä keskustelu häiritsee minua, koska tämä ruokkii hakijoiden kuvaa elitistisistä työnantajapiireistä, jotka palkkaisivat vain yhdestä koulusta. Monesti keskustelusta unohtuu se että, valtaosa hakijoista hakevat lähimpään kouluun ja valtaosa valmistuneista pyrkivät työllistymään kotipaikkakunnalleen.

Tämä saa aikaan illuusion että helsingissä palkattaisiin vain helsinkiläisiä, mutta todellisuudessa, helsinkiläiset hakevat helsinkiin. Oli kysymys koulusta tai työpaikasta.

Kutsun koulun valintaa myytiksi, koska varsinaista näyttöä on hyvin vähän tai sitä on hankala kerätä. Todellisuudessa koulumenestyksesi ja persoonasi ovat suurin osa siitä, mitä työnantajat sinusta katsovat.

Halusin kerätä näitä myyttejä tänne esille, jotta opiskelijat voisivat itse pohtia että mistä myytit ovat syntyneet, pitävätkö ne paikkansa ja kannattaako niitä noudattaa?

Itse jouduin valitsemaan mukavan työpaikan ja kassalla istumisen väliltä, ja vaikka paine oli kova valita "paremman työkokemuksen" takia kaupan kassa, valitsin mukavan työpaikan.

Haluan myös sanoa, että vaikka en arvosta kassatyökokemusta yhtään enempää kuin vaikka sonnan lapioimista, ikäihmiset jostain syystä arvostavat, ja he tulevat olemaan meidän työnantajiamme. Sama homma armeijan johtajakoulutuksessa.

Älkää siis käyttäkö puolta vuotta ylimääräistä aikaa armeijassa, tai älkää menkö kaupankassalle töihin, jos mukavampi vaihtoehto on tarjolla, tai älkää menkö 1000km:n päähän kouluun pois perheenne luota, tai älkää osallistuko joka ikiseen koulun kissanristiäisiin, jotta opisitte tuntemaan joka ikisen koulukaverinne, vain siksi että pelkäätte tulevan työpaikkanne puolesta. Tehkää edelliset asiat siksi että haluatte, jos haluatte.

Ellei juuri täydellinen urakehitys ole se mitä haluat elämältäsi, tee ne kompromissit, jotka tekevät elämästäsi elämää.

Oma mielipiteeni on että taloustieteellinen ei ole mikään vaihe elämässäni, jossa täytyisi tehdä loputtomasti uhrauksia tulevaisuuteni eteen. Minun tulevaisuuteni on jo alkanut, ja olen jo aloittanut valinnat, joilla parannan elämän laatuani nyt, en tulevaisuudessa.

PS. Jos jollakulla on esittää näyttöä siitä, että myyttini eivät olisi myyttejä, laittakaahan tänne linkkejä tulemaan. Kertokaa toki mielipiteitänne ja kokemuksia jos sellaisia löytyy.

6

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd22

      Taitaa koulun nimellä olla merkitystä lähinnä joissain harvoissa rahoitusalan töissä, esim. jotkut kansainväliset investointipankit/konsulttifirmat taitaa palkata vain Aallosta valmistuneita. Suurta osaa tämä ei kosketa.

      Mitä tulee koulun valintaan, niin suurelle osalle muistakin kuin Aallosta valmistuneille löytyy duuni Uudeltamaalta, eikä sieltä missä ovat koulunsa käyneet. Esim.
      -Turun kauppakorkeakoulu, ensimmäinen työ Uudellamaalla 40%, kyselyhetken työ Uudellamaalla 54%
      -Tampereen yliopisto, 47% ja 48%
      -Vaasan yliopisto 43% ja 45%

    • Vasta-argumentti....

      Onnee vain aloittajalle, tuolla asenteella kukaan ei halua palkata sua. Ensinnäkin naurettavaa tuollainen ajatus, että kaupan kassalla istuminen ei olisi hyvää kokemusta työelämästä. Se, että näet konkreettisesti työelämän käytännöt, toimit asiakasrajapinnassa, näet toimitusketjun jne. avartaa näkemystäsi erilaisissa yrityksissä toimiessasi. Itse olen tehnyt näitä sanomisia "paskanakkeja" ja ne ovat olleet loistavaa kokemusta, sillä tulevaisuudessa johtaessani ihmisiä, tiedän, mitä se suorittava työ oikeasti onkaan, osaan asettua ihmisten asemaan, ymmärrän toiminnan jalkauttamisen merkityksen ja sen, miten esim. päivittäinen työnteko voi poiketa yrityksen strategiasta. Nimenomaan asiakasrajapinnalla toteutetaan sitä yrityksen strategiaa..

      AUK/RUK: Itse arvostan esimerkiksi RUK-koulutusta, sillä jotta sinne pääsee, tarvitaan motivaatiota ja sitä, että korvien välissä liikkuu jotakin. Se, että ihminen haluaa vapaaehtoisesti mennä armeijassa esimerkiksi RUKiin, kertoo tosi paljon ihmisen luonteesta, ei pelkästään johtamistaidoista.

      Verkostoituminen on todellakin tärkeä juttu. Ensinnäkin se, että kouluaikana on kavereita, joiden kanssa voi tehdä yhteisiä harkkatöitä, viettää aikaa ja vaihtaa ajatuksia on tärkeää. Ne ihmiset, jotka näet kauppakorkeassa ympärilläsi, ovat niitä ihmisiä, jotka tulevaisuudessa pyörittävät tätä palettia. Ja jos kattoo yritysmaailman meininkiä niin kyllä siellä suhteilla pelataan.

      • Salesman12

        Kyllä minusta vähittäiskaupanalan työkokemus on tärkeää. Siinä näkee juuri näitä vasta-argumentoijan kertomia asioita. Toisaalta ymmärrän myös aloittajan näkökulman. Kaupan ala ei ole mitään varsinaista myyntityötä jos sitä ajatellaan myyntimielessä. Kun olet istumalla kassalla et esim. tokaise asiakkaalle esim. "pitäisköhän sun kuule sittenkin ostaa tuota sinistä maitoa tuon punaisen sijaan". Toista sen sijaan on puhelinmyynnissä, jossa sinun on luotava tarve asiakkaalle ja perusteltava tarkkaan miksi tämän kannattaisi juuri nyt ostaa tämä tuote. Sama tietysti myös face-to-face myynnissä.


      • Onko noussut hattuun?

        Mielipiteitä on monenlaisia, mutta onhan se toki totta, että kaupan kassalla työskenteleminen ei anna valmiuksia niihin työtehtäviin, joihin korkeakoulutuksella ensisijaisesti tähdätään.

        Voit istua kaupan kassalla vaikka viisi vuotta, mutta siltikään et sillä työkokemuksella pääse esimerkiksi tilintarkastajaksi, jos Sinulla ei ole vaadittavaa koulutusta siihen hommaan.

        Tämä "asiakasrajapinnassa työskenteleminen" taas tulee työelämään siirryttäessä koskettamaan enemmän markkinoinnin opiskelijoita kuin esimerkiksi laskentatoimen tai rahoituksen opiskelijoita.

        "Onnee vain aloittajalle, tuolla asenteella kukaan ei halua palkata sua."

        Ei tuollainen "sillä tulevaisuudessa johtaessani ihmisiä"-asenne ole yhtään sen parempi.

        Toki reserviupseerikoulusta saa loistavat eväät työelämään, mutta turha kuitenkaan kuvitella, että yksikään työnantaja palkkaa johtotehtäviin suoraan koulunpenkiltä.

        Toki tavoitteita saa ja pitää olla, mutta ripaus nöyryyttäkään ei ole pahitteeksi.


    • KTM85

      Olen itse ollut joskus aikoinaan muutaman kuukauden siwan kassalla ja voin sanoa että siitä on suurin piirtein yhtä paljon apua kaupallisella alalla menestymisessa, kuin esim. toimiessasi siivoojana.
      Opettelet ehkä näpyttelemään kassakonetta ja laskemaan käteistä rahaa nopeammin, mutta siitä ei kaupallisen alan urassa tule olemaan sinulle paljoakaan hyötyöä.
      Toki kassalla, kuten suurimmissa osissa muissakin työpaikoissa, on se sosiaalisuuden hyöty.
      Jos työ olisi melkein MITÄ TAHANSA muuta kuin kassalla istuminen, mutta sisältäisi yhtä paljon asiakkaiden kanssa tekemistä, siitä voisi olla jo suuri apu tulevalla urallasi, mutta kassalla siitä ei ole mitään hyötyä, nimittäin nykyään kassalla riittää vain että moikaa asiakasta, ottaa maksun vastaan ja antaa kuitin.
      Hienoja termejä jokin ylempi kommentoija kyllä käytti kassatyönteon hyödyista, sai hymyn suuhun ja facepalmin samaan aikaan (myötähäpeä).

      Ja aloittajalle; Myytti 3, verkostoituminen

      • Vasta-argumentti

        Kaikesta työkokemuksesta on aina hyötyä. Se, että osaat nähdä sen duunarin näkökulman on jo jotain. Ja pointti oli ylipäätään perus duunarin hommista, ei pelkästään kaupan kassan työstä. Se, että tietty työtehtävä ei välttämättä anna tiettyjä edellytyksiä johonkin tehtävään ei ole pointtina, vaan ylipäätään kokemuksen ja näkökulmien kerääminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe