Etäluettava mittari

11+9

Pystyykö sähköyhtiö lukemaan mittaria jos pääkytkin nollassa? Väännän aina pääkytkimen 0-asentaan talveksi ja nyt sähköyhtiöltä tuli lasku, jossa lukee 'arviolasku'. Onko ne nyt saanut luettua mittarin vai perustuuko lasku johonkin arvioon ja hyvittää/laskuttaa lisää kun taas keväällä väännän pääkytkimen päälle ja saavat luettua mittarin?

94

10869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanto

      Kysy sieltä sähkölaitokselta niin saat varmimman tiedon. Oman sähköntoimittajan ohjeissa lukee ettei pidemmäksi aikaa saisi vääntää pääkytkintä pois päältä, ainoastaan remonttien yms. ajaksi. Ja jos kääntää, niin sitten on tyydyttävä arviolaskutukseen joka voi olla ihan mitä vaan.

      Miksi se pääkytkin pitää kääntää nollaan? Eikö voi vaan sammuttaa kaikkia sähkölaitteita?

      • Anonyymi

        Mikäli mittarissa tai keskuksessa on teksti:
        "Pääkytkin ei katkaise jännitettä kWh mittarilta"
        Mittari toimii ja lähettää tiedot vaikka pääkytkin avataan.
        Jännitemittaus toimii, mittari saa käyttöjännitteen koko ajan mutta kun pääkytkin on auki ei virtaa kulje.

        Kannatta siis avata pääkytki kun poistutaan kiinteistöltä, muista kuitenkin tyhjentää pakastin.


    • 14+12

      Minäkin käännän sähkökatkaisijan aina talveksi nollaan lähinnä rikkoutuvien sähkölaitteiden ja hiirien takia.

      Sitä en tiedä, lukevatko mittarin sitten kesäisin, kun ei talvella pysty.

    • kanto

      Kopio sähköntoimittajan sivuilta:

      "Sähköä ei katkaista pääkytkimestä edes pidemmän poissaolon ajaksi. Etäluettavassa mittarissa olevan kytkimen avulla voit katkaista sähköntulon mittarista eteenpäin kiinteistöön, mutta pitää mittarin etäluennassa. Tämä on tärkeää valvonnan kannalta, ja voit myös saada turhaan arviolaskun, mikäli mittariin ei saada yhteyttä.

      Katkaise sähköt pääkytkimestä tai poista sulakkeet, kun kiinteistössä tehdään sähkötöitä."

      Eiköhän sieltä sähkölaitokselta saa ohjeet oman mittarin toimintaan. Tuon ylläolevan tulkitsen niin, että kun sähköt katkaistaan mittarilta kiinteistöön niin ei pitäisi sitten tulla mitään laskutettavaakaan.

      • sus5

        laskutettavaa tulee, ei sähkön kulutuksesta,vaansähkön siirrosta.itselläni on ollut kiinteistön sähkömittari nollilla kun siellä ei käytetä sähköä, ja laskuja tulee,kysyin s.laitokselta miksi laskuja tulee vaikka ei käytetä sähköä,he sanoivat,tulee sähkön siirrosta,minä sanoin eihän kun siellä ei ole kulutustakaan niin mikä siirtomaksu,no mutta se on sitä varten jotta sulla on mahdollisuus käyttää sähköä. kolmeen vuoteen ei ole kiinteistölläni käytetty yhtään kilowattia sähköä ja sähkön siirto maksu on ollut 80 euroa per.vuosi


      • 3LPEN
        sus5 kirjoitti:

        laskutettavaa tulee, ei sähkön kulutuksesta,vaansähkön siirrosta.itselläni on ollut kiinteistön sähkömittari nollilla kun siellä ei käytetä sähköä, ja laskuja tulee,kysyin s.laitokselta miksi laskuja tulee vaikka ei käytetä sähköä,he sanoivat,tulee sähkön siirrosta,minä sanoin eihän kun siellä ei ole kulutustakaan niin mikä siirtomaksu,no mutta se on sitä varten jotta sulla on mahdollisuus käyttää sähköä. kolmeen vuoteen ei ole kiinteistölläni käytetty yhtään kilowattia sähköä ja sähkön siirto maksu on ollut 80 euroa per.vuosi

        Tämä on juuri se asia mitä (tyhmät) ihmiset ei tajua, kunnossa niitä linjoja täytyy pitää käytettiin niitä sähköjä tai ei niin kauan kuin littymä on voimassa.
        Tälläkin hetkellä verkkoyhtiö maksaa minulle palkkaa siitä kun olen valmiina lähtemään heti korjaamaan jos jostain satttuu sähköt katkeamaan.


      • sus5 kirjoitti:

        laskutettavaa tulee, ei sähkön kulutuksesta,vaansähkön siirrosta.itselläni on ollut kiinteistön sähkömittari nollilla kun siellä ei käytetä sähköä, ja laskuja tulee,kysyin s.laitokselta miksi laskuja tulee vaikka ei käytetä sähköä,he sanoivat,tulee sähkön siirrosta,minä sanoin eihän kun siellä ei ole kulutustakaan niin mikä siirtomaksu,no mutta se on sitä varten jotta sulla on mahdollisuus käyttää sähköä. kolmeen vuoteen ei ole kiinteistölläni käytetty yhtään kilowattia sähköä ja sähkön siirto maksu on ollut 80 euroa per.vuosi

        Monilla tuntuu olevan käsitys, että siirtomaksu ja perusmaksu olisivat sama asia. Sekä sähkön myynnissä, että siirrossa voi olla perusmaksu. Lisäksi molemmissa toki on kilowattituntipohjainen maksu. Ettekö hyvät ihmiset osaa lukea niitä laskuja ja hinnastoja?


      • Anonyymi
        3LPEN kirjoitti:

        Tämä on juuri se asia mitä (tyhmät) ihmiset ei tajua, kunnossa niitä linjoja täytyy pitää käytettiin niitä sähköjä tai ei niin kauan kuin littymä on voimassa.
        Tälläkin hetkellä verkkoyhtiö maksaa minulle palkkaa siitä kun olen valmiina lähtemään heti korjaamaan jos jostain satttuu sähköt katkeamaan.

        näinhän se on


      • Anonyymi

        Vanhoissa keskuksissa, mutta uusissa mittaus on aina päällä.


    • Ei pääkytkimestä

      Näin se menee ja ainakin meillä sssoy jätti sähkökaappiin jopa selkokieliset ohjeet.

      Mitäpä hyötyä pääkytkimen käytöstä muutenkaa olisi..? Jos nollavikaa pelkää, niin sähkölaitteiden töpselit vaan irti seinästä. Hiiret syö kyllä halutessaan virrattomatkin johdot :-) Ukkosenilmalla ihan sama onko päällä vai ei, salama ei muutaman millin ilmarakoon pysähdy.

      Kyllä sieltä aikanaan hyvitys tulee..

    • Katko

      Irrottaa talon verkosta ja sähkölaitos näkee sen vikana. Tulevat tarkistamaan ja pistävät laskun perään turhasta käynnistä. Käyhän se niinkin.
      Niinkun tossa on todettu ei pääkytkimen käytöstä ole mitään hyötyä. Jos salama lyö linjaan jossain kauempana niin kyllä se hyppää pidemmänkin matkan. Jos sattuu kymppi osuma niin torpasta ei jää kun kivijalka.

      • 3LPEN

        En tiedä onko millään sähkölaitoksella vielä edes aktiivista seurantaa vikojen kartoittamiseksi etäluentamittareiden kautta, mutta ei mitään laskua voi tulla vaikka olisi ja tulisivat tarkistamaankin.

        On uudempia keskuksia joissa mittari on pääsulakkeiden ja pääkytkimen välissä.


    • saarimökkeiliä

      Yleensä mittarissa on painonappi, josta saa katkaistua kaikki rakennuksen sähköt, vain mittari jää päälle.

      Mittari on hyvä jättää päälle, sähkölaitos saa tietoa vikatilanteissa. Minäkin jätin saarimökille mittariin virrat päälle, ja kas, puolen vuoden hyvitykset kun oli verkkohäiriöitä todettu!

    • Ohjeet luettu?

      "Pystyykö sähköyhtiö lukemaan mittaria jos pääkytkin nollassa?"

      Ei tietenkään pysty (etänä) lukemaan, jos on johdotettu siten, että pääkytkin katkaisee sähköt mittarilta. Miten sammuneesta mittarista lukemaa lähtisi mihinkään. Eikö sähköyhtiö tosissaan toimittanut etäluettavan mittarin käyttöohjetta, vai eikö vaan kiinnostanut lukea? Kyllä siinä lukee, että sähkönkäyttäjän tekemä sähköjen katkaisu tapahtuu mittarissa olevast painikkeesta, ja että sähköjä ei saa esim. poissaolon takia katkaista päätkytkimestä, vaan ainoastaan sähkötöiden ajaksi.

      • lue ohje

        Minun etäluettavasta mittarista ei katkea sähkö pääkytkimestä. Kannattaa tosiaan lukea ne sähköyhtiön ohjeet. Minun taulussani on siitä vielä erillinen tarra liimattuna sinne sähkökaappiin.


      • fyg8oh

        Ei sähköyhtiö voi oikein kieltää sähköjen katkaisua pääkytkimellä, vain esittää toiveen että näin ei tehtäisi.


      • niin?
        lue ohje kirjoitti:

        Minun etäluettavasta mittarista ei katkea sähkö pääkytkimestä. Kannattaa tosiaan lukea ne sähköyhtiön ohjeet. Minun taulussani on siitä vielä erillinen tarra liimattuna sinne sähkökaappiin.

        Niin, kuten edellisessä kirjoitettiin: "jos on johdotettu siten, että pääkytkin katkaisee sähköt mittarilta." Sinulla on siis johdotettu siten, kuten nykyisissä keskuksissa johdotetaan, eli että pääkytkin ei katkaise virtaa mittarilta.


      • Katko
        fyg8oh kirjoitti:

        Ei sähköyhtiö voi oikein kieltää sähköjen katkaisua pääkytkimellä, vain esittää toiveen että näin ei tehtäisi.

        Ei niin. Seuraava lasku onkin sitten arviolasku.
        Naapuri käyttää mökkiä muutaman kuukauden kesällä. Heille tulee talvella ns. nollalaskuja missä on vaan perusmaksut.


      • fyg8oh
        fyg8oh kirjoitti:

        Ei sähköyhtiö voi oikein kieltää sähköjen katkaisua pääkytkimellä, vain esittää toiveen että näin ei tehtäisi.

        Katoppas jotkut laittanut miinusta -no hyvä on voihan sähköyhtiö "kieltää", mutta ei tästä mitään tarvi millään pakolla välittää se on vain toive.


    • likh ihk98 lj ljh

      Taitaa olla jokin siirtymävaihe menossa.

      Riippuu varmaan sähkölaitoksestakin. Itelle laitetttiin pari vuotta sitten etäluettava mittari. Kerran olin mökillä ja laitoksen sähkömies lompsi pirttiin. Sähköt oli päällä normaalisti, mutta laitos ei ollut saanut luettua mittaria muutamaan viikkoon.

      Vika oli luennassa, mittari oli ollut päällä normaalisti. Se menee jotenkin ketjutetusti, talosta taloon ja sitten jostain gsm:n kautta sähkölaitokselle. Mun ja naapurin langaton yhteys oli lakannut toimimasta. Kundi kokeili vaihtaa kaikki mittarin modulitkin, ei auttanut.

      Kundi laittoi lopuksi ulkoantennin ja koitti yhteyttä sitä kautta, eipä toiminut. Sitten se laittoi mulle oman gsm-liittymän, että lukeminen onnistuu jatkossa. Laskua ei tullut, ei voitu keksiä, miksi yhteys oli lakannut toimimasta. Naapuri on täysin tietämätön asiasta, tietenkin, itellä ei ollut muutoksia tapahtunut.

      Ja mittari tosiaan voidaan kytkeä nollatilaan, erillisellä kytkimellä, jos sähköä ei tarvita pitempään aikaan. Itse pääkytkimeen ei saa koskea, koska etälukua varten tarvitaan sähköä. Pääkytkimestä saa kyllä katkaista virran lyhyeksi aikaa, vaikkapa sähkötöiden tekemisen takia, mutta homma vaan ei pelitä, jos vääntää mittarin kokonaan pois päältä.

      Asia kyllä kerrottu selkokielellä ohjeissa ja ihan yleisessä tiedossa. Että oletus, paikallinen sähköliike antaa sulle siimaa näin aluksi, jos et tajua asiaa, pian alkaa korjauskäyntilaskuja tippumaan postissa. Ei ole ilmaista juoksuttaa sähkömiestä turhan takia.

      • Katko

        Joku sentä tajuaa mistä on kysymys.


      • sssssss - sähköä
        Katko kirjoitti:

        Joku sentä tajuaa mistä on kysymys.

        Sama meillä "vahvistin" ilmeentyi sähkökeskuksen päälle ja tuon sain naapuriltani vastaukseksi (sähkömies joka vaihtoi etäluettavia mittareita työkseen) ei koskaan pääkytkimestä koko virtoja pois ja lukeehan tuo jo sähkökeskuksen tarroissa jos jaksaa viitsii ja kykenee luetun ymmärtämään ja sisäistämään , käyttöohjeitahan ei tarvitse lukea ennen kuin on lirissä.


    • poikki vaan

      Olen aina katkaissut päävirran poikki talveksi kun en 2 kk mökillä ole. Naapuri ei ole tehnyt ja hänelle on tullut kulutusta vaikka ei ole edes mökillä. Minulla on tasan 0 kwh ja arviolasku tulee tietenkin. Ja näin teen myös jatkossa ja jos mittari hajoaa niin ei ole minun ongelma. Pari vuotta sitten naapurin mökillä syttyi valot vaikka he eivät edes olleet siellä ja olen kuullut että kulutusta on tullut vaikka ei pitäisi tulla.

      • Juupajuu

        Meillä on varmaan samanlainen riivattu mittari. Kerrankin oli lähtenyt leipäkone yhtäkkiä päälle. Heräsimme tuoreen leivän tuoksuun.

        Asiaan auttoi kun kyläpappi kävi heittämässä pyhää vettä sähkökaapin päälle.


    • miksi poikki

      Jos poltergeist-ilmiöt epäilyttää, niin ota kännykameralla kuva mittarilukemista :-)

      Siinä mikään mittari hajoa, mutta arviolaskujahan makselet.. Onneksi ei tarvitse murehtia moisesta, meillä kun pidetään mökillä 10 asteeen peruslämpö. Eipä mökkiä tulis talvisin muuten käytettyäkään.

      Ai niin.. Meilläkin syttyy ja sammuu mökillä valot, vaikka ei oltaiskaan siellä. Selitys on 15 euron hämäräkytkin, jossa on myös sellainen satunnaiskytkeytymismoodi. Kamala sana, en keksinyt parempaa..

      • Joku vaan

        Ei arviolasku mikään ongelma ole. Laskutus tasataan kun yhtiö saa taas yhteyden mittariin ja lukeman sieltä.


    • vsp,vpe

      Meillä kun tuli uudet etäluettavat mittarit niin vaadittiin että ne pitää olla sellaiset, että voi katkaista sähköt pää kytkimestä ja sellaiset saimme.

      • Anonyymi

        Vai saitte, hah hah. On jo varmaan selvinnyt ettei sellaisia mittareita ole olemassakaan joihin saisi etäyhteyden jos niistä on virta katkaistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai saitte, hah hah. On jo varmaan selvinnyt ettei sellaisia mittareita ole olemassakaan joihin saisi etäyhteyden jos niistä on virta katkaistu.

        Kyllä uusissa mittareissa on mahdollisuus katkasta sähköt etänä.
        Kytkentä on sellainen että pääkytkimen voi avata ja mittaus toimii.
        Ominaisuus puuttuu vanhemmista mittauskeskuksista ja vaatisi niihin keskuksen kytkennän muutoksen.
        Saatte nähdä tulevana saatetaan tuo katkasu ominaisuus ottaa käyttöön.
        Sähköpula näet tulee.

        Uusissa mittareissa on myös kaksitariffimittaus valmiina, yö-päivä/ kesä-talvi.
        Voit lämmittää yösähköllä hiukan halvemmalla.


    • kotkotkoot

      olen minäkin saanut arviolaskun ihan normaalia. kesällä eivät pystyneet lukeen sähköjä sanoivat että mittari oli rikki. joten ei auttanut kun saada joka aukaiseen niille kaapin ja sopia milloin tulevat.

    • Villevirraton

      miksi sähköyhtiöt ei tee tästä "tuotetta" itselleen.. kun on etäluettavat mittarit niin eikös siltä pohjalta jonkun euron kuukaudessa maksavan palvelun saisi aikaiseksi että ilmoitat mittarin mistä haluat seurannan, että miten siellä virrat kytketään ja milloin katkaistaan.. sähköyhtiö pistäis viestin puhelimeen kun virta katkeaa tai kytketään... siis johonkin mökkikäyttöön. kyllähän sitä jokainen omassa kotonaan istuessa näkee palaako siinä kattolampussa valo vai ei..


      Ei sillä mitään murtohälytintä korvaa mutta eihän sitä tiedä jos mökin ollessa käyttämättömänä oot ilmottanu sähköyhtiöön että sulet virrat tältä aikaväliltä ja sitt siellä paukkaakin sähköt päälle ja saisit ilmotuksen viestinä asiasta.. kyllä mä lähtisin tarkastaan...

      Voihan se olla että tällanenkin palvelu on jo.. minä mitään mistään tietämättömän sain muka mielestäni hienon ajatuksen jokunen vuos sitten että miksei tätä etäluettavuutta vois käyttää hyväksi vikakartoituksessa ja hetken ajatuksen jälkeen googlella etittyäni totesin että idea on jo käytössä, keksitty jo jonkun muun toimesta vuosia sitten.....

    • fortum varma

      Mökillä on uuden mallinen mittari josta se napsautetaan vaan pois päältä eikä tarvi lukea erikseen koskaan ,itte miehet sanoivat et noin tehdä,kun asensivat.Tavallaan ylläpitoasento

    • talttahammas

      Meillä sattui näin. Tuli 100eu lasku . Lähdimme kotoa lokakuun alussa 1.10.-13. Sähköt pantiin poikki koska palaamme vasta toukokuulla 2014. mielestämme näin on paras, kuitenkin tuo 100 eu lasku piti soittaa s-laitokselle mikä on ja mistä se muodostuu. S-laitoksen johtaja yritti laittaa meidät maksamaan k.o. laskun sillä ajatuksella että se hyvitetään seuraavassa kulutuslaskussa. Emme hyväksyneet sitä halusimme oikean laskun koska sähköä ei ollut kulunut k.o. aikana no aikansa keskusteltuaan sanoi s-johtaja maksa sitten 60eu jolloin mieheni räjähti se olisi enemmän kuin yleensä kulutettu s-lasku. Taas tuli kiivasta väittelyä laskusta jota ei ollut kukaan käyttänyt, päädyttiin siihen että JOHTAJA soittaa mikä on summa. Hetken päästä tulikin puhelu summaksi jäi 27eu joka on kuulemma perusmaksu siitä kun sähkö kulkee ohimarssia kotimme ohi. Elikkä meitä kaikkia kusetetaan oikein reilusti. Ja voin sanoa että tämä on totta voisin sanoa s-yhtiön nimenkin mutta e-pohjanmaalta se löytyy kuitenkin.

      • P. Deckard

        Ennen sähkö oli edullista, mutta sitten piti Pelastaa Maailma. Kyllä nyt jokaisen nykyisillä sähkön hinnoilla kannattaa kirjata sähkölukemia ylös ja vähäsen tarkistaa miten sähköyhtiöt kusettaa.


    • pellet4

      Kukas näitä valvoo, ei kukaan voivat laskuttaa mielin määrin ja ennen kaikke siirrosta joka on jo nyt 60 % .....missä onkaan Pekkarisen luoma kilpailutus. Verkot valtion hallintaan pakkopkeinoin ja riisto pois

    • Kyllä jämpti on niin

      Ei ne niitä mittareita seuraa se on turha luulo,kysyin juuri etämittarin asentajalta,kun kakkoskodilta katkoivat sähköjä linjavetojen takia,niin sähkö yhtiö kirjoitteli pakkasella kirjeellä koko ajan,no minä soitin että tehän näätte tuliko sähkö vai ei kovin olivat hiljaista sakkia puhelimen päässä,matkaa minulla olisi ollut 300km tarkistaa asia ja sähkölaitos vaikeni kun sanoin että se on sitten teidän vastuulla jäätykö putket jos ne sähköt eu tulekkaan ja pakkasta oli yli -25 astetta.

      etämittarin asentaja toiselta paikkaa kertoi ettei ne niitä katsele,eli suurta ku-setusta tämä on ,saadaan vaan enemmän laskutettua asiakkaita.


      Sitten kysyin kun oli tolpassa vielä sähköt joku aika sitten,niin sähkö miehet olivat itse vaihtaneet en nyt muista tarkkaan nimikettä mutta noita ylijännite suojia tai sulakkeita tolppaan ukkosen takia,noista tuli satojen eurojen lasku asiakkaalle noin vaan,tämä etäluentamittarin asentaja tuumas ettei niitä voisi laskuttaa edes, meitä laskutettiin jokunen vuosi sitten tästäkin.

      Etäluenta mittarin asentaja kertoi puhelimessa että voivat katkaista sähkön jos ei oteta lakisääteistä mittari toiseen kohteeseen,kerroin että soittakaa ajoissa meille että saan kuntaan hyvissä ajoin tiedon että poistavat vesimittarit ja saan putket tyhjiksi,niin jopas muutui ääni kellossa,ettei me nyt ihan tosissaan tulla noin vaan.

      Toistin vielä että soittaakaa sitten ajoissa.

      Tälläistä on huiputus nyt koko suomen maassa ja sähkön siirto kallistuu noin 50% tulevaisuudessa ykkösvuosissa,voi olla että näemme sähköttömiä talouksia maaseudulla hetken päästä useita.

      • Kyllä jämpti on niin

        Niin että jos jollekkin jäi epäselväksi se mitä on sähkö yhtiöt niin se on suurta ku-setusta silmään nai.mista.


    • Eikö teknolgia?

      Älyvapaata sanon mää eiköhän eräs etäluettavan eduista täytyisi olla nimenomaan se että, päästään pois arviolaskutuksesta ja maksellaan vain ja ainoastaan sähkön kulutuksen mukaan?
      Tällä arvio arvaamis keinolla sähköfirma saa lypsettyä,yhä ikkäänkui korotonta lainarahnaa maksavilta asijakkailta.
      Monilla muilla aloilla on muuten vähän samanlaista toimintaa ja pennosistaki
      muodostuu miljuunien rahapotteja.
      Siirtomaksuihin en ota minkäänmoista kantaa vaikka ne ei minusta perustu myöskään muuhun kun huu-haa rahastamiseen.

    • Kaukana mittarista

      Minulla on nyt kolme etäluettavaa mittaria, kotona töissa ja kesämökillä. Mökin mittari on asennettu niin, että sähkän saa katkaista esim. ukkosten varalta ja itse mittari jää käyntiin. Kotona ja töissä taas on kielto, ettei saa turhaan katkoa, mittarissahan on ohjauspainike, jolla asentaja saa virran poikki esim. sähköasennustöiden ajaksi. Mökillä minua huolettaa ukkosvauriot, ensi kesänähän se nähdään, kestääkö mittari.

      • väärin meni..

        "Kotona ja töissä taas on kielto, ettei saa turhaan katkoa, mittarissahan on ohjauspainike, jolla asentaja saa virran poikki esim. sähköasennustöiden ajaksi."

        Painike on nimenomaan tarkoitettu sähkönkäyttäjälle, eikä asentajalle. Asennustöiden ajaksi PITÄÄ katkasita sähkö pääkytkimestä, eikä mittarin painikkeesta.


      • Anonyymi
        väärin meni.. kirjoitti:

        "Kotona ja töissä taas on kielto, ettei saa turhaan katkoa, mittarissahan on ohjauspainike, jolla asentaja saa virran poikki esim. sähköasennustöiden ajaksi."

        Painike on nimenomaan tarkoitettu sähkönkäyttäjälle, eikä asentajalle. Asennustöiden ajaksi PITÄÄ katkasita sähkö pääkytkimestä, eikä mittarin painikkeesta.

        MIttarin painikkeen käyttö on sähköturvallisuusmääräysten vastaista jos talosta pitää katkaista sähköt asennus-tai korjausten takia.
        Ainoa laillinen tapa on avata pääkytkin, sulakkeiden poistokin olisi laillinen, mutta silloin lakkaa mittaus toimimasta.


    • pertti12

      Ei pystylukemaan jos sähkö on katkaistu pääkytkimestä ? laskusi on arviointi

    • aina päällä

      Sähköjen katkaisu pääkytkimestä ei auta salamaniskuun pienimmässkään määrin. Nollavian aiheuttamat vauriot se voi kyllä estää (esim. puu kaatuu linjalle)

      • rmceteo

        Tämä on aika yleinen luulo niillä jotka vähän jotain ymmärtävät mutteivät tarpeeksi sillä suurin osa ukkosen aiheuttamista ylijännitteistä ei suinkaan ole mitään kilovolttien luokkaa joka "hyppää" katkaisimen ilmavälin ylitse vaan vaikkapa esim. vaan sata volttia normijännitteen yli ja tälläisen aiheuttaman vahingon välttämiseen kyllä kytkimen avaus voi hyvinkin auttaa.


    • Sumpsan Sulttaani

      Etäluenta vaatii, että mittarissa on ns. Apusähkö päällä. Luulenpa siitä olevan ohjeenkin "siellä jossakin". Omassa talossa saa asian tietenkin hoitaa kuin tykkää, mutta palveleehan sälaitoskin asiakastaan niin mitäpä siitä kinaamaan. Kaikki sälaitteet yleensä tykkää päälläolosta eikä pakkasessa värjöttelystä, miksi siis katkoa, kulutusta ei ole kun ottaa töpselit "seinästä" ja muissa laitteissa kytkimet nollaan. Sulakkeita voi aukoa tai ruuvailla jos se kiinnostaa. Sähkötekn mallia 1948.

    • Nt nostetaan siirtohintoja joilla maksatetaan nuo etämitterien asennukseta tulleet kulut.
      ALKUPERÄISEN MITTARIN OLEMME ASENNUKSINEEN maksaneet liittymän yhteydessä.
      Jos sähköyhtiö tekee sitten muutoksia jolla hän saa siitä taloudellista hyötyä, maksattaa muutokset asiakkaala

    • Itse haluttu

      Ei etä mittarit verkkoyhtiöiden keksintö ole. Kuka sinne EUhun hinku saa katsoa peiliin? Sitä saa mitä tilaa.
      En oikein ymmärrä mitä jännää siellä taululla tapahtuu että sitä pitää räplätä ja sitten kiukutella kun yhtiö lähettää ihan aiheellisen laskun. Jos selitys on ukkosen varalta?! Kannattaa sitten irrottaa syöttökaapeli ja viedä se jokusen metrin päähän koko talosta.
      Joka on kokenut kun todella salama osuu kohdalle ei senjälkeen enää vaivaudu turhaa askartelemaan pääkytkimen kanssa. Meillä kerran pamahti ja alumiinivalu kotelosta jäi pohja seinään. Sisuskalut oli silppuna ympäri pihaa tunnistamattomassa muodossa. Yhtiön kaverit naureskeli et osuma oli 6 varanumero. 7 oikein niin ei olisi jäänyt seinääkään.

    • Tamppiooni

      Pääkytkin Irrottaa talon verkosta ja sähkölaitos näkee sen vikana. Pääkytkimestä ei saisi ottaa virtoja pois, muuta kun hetkellisesti huoltotoimenpiteiden ajaksi.

      • teppo-o

        Joku täällä joskus ihmetteli sitäkin, että miten ihmeessä sammutettu mittari voi lähettää vikatietoa eteenpäin, ja toinen siihen, että mittarit ovat akuilla varmistettuja. Facepalmasin itsekseni ja menin kakalle. Sen jälkeen taisin vetää kännit.


      • tästä
        teppo-o kirjoitti:

        Joku täällä joskus ihmetteli sitäkin, että miten ihmeessä sammutettu mittari voi lähettää vikatietoa eteenpäin, ja toinen siihen, että mittarit ovat akuilla varmistettuja. Facepalmasin itsekseni ja menin kakalle. Sen jälkeen taisin vetää kännit.

        Ja kyseinen keskusteluhan oli tämä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11973470


    • Stadin sähkäri

      Ootteks te maalaisia ja aivan ilmajohtimien sekä salamien armoilla?
      Kuullostaa jutut sellasilta jotta stadinsähkölle joutusitte maksamaan
      jopa ilamasta jos muuttasitte hesaan vaikka se onki oikeesti ihan ilmasta nii kauan aikaa
      kun ei tartte pullohappea alkaa hengittää vaikka sitäki voi saaha
      jotakin ilmanmaksua tai tarpeettomia ylimääräsiä kuluja?
      Landelta taijatte olla ku mietitte ukonilmoja sähkönjakelussa?
      Onneks ette taju puolijohteista juurikaan ja millä iskulla ne kaikki tuhoutuu?

      • Stadin sähkäri

        Tietokojeeseeni taisi lyyä salama...tai ainakin sähkömagneettinen impulssi...


      • pönttö-kustaa maalta

        Sä oot tainnu ottaa muutaman amppeerin liikaa korvies väliin. Kyllä täällä muualla maailmassa vielä on ilmajohtoja. Ja ilmajohdoilla hoidetaan energian tuonti sinne Stadiinkin, suosittelemaan tutustumaan yhtiöön nimeltä Fingrid. Vai luuletko että 400 kV kaapelit on maahan kaivettu :D


    • Ei se

      ole slamala. Se lon gammasäteilyä.

    • glögitloppu

      Miten nää etäluettavat mittarit toimii? Noin niinkun tekniikan puolesta, että ovatko langattomasti jossain verkossa roikkumassa vai miten?

      • kanto

      • Täydet pisteet
        kanto kirjoitti:

        kvg etäluettavien mittareiden säteily

        https://www.google.com/search?hl=en&q=etäluettavien mittareiden säteily

        Oliskohan parempi pistää foliohattu päähän. Toi säteily nyt on aihe mistä nykymaailmassa ei kannata keskustella.
        Kännykkä, wlan yhteydet, induktioliesi, telkkari, radio, mikroaaltouuni, koko sähköverkko, jopa nykyään autotkin säteilee. Sitä ei pääse pakoon minnekkään.
        Etämittari säteilee vaan sen hetken kun on yhteydessä verkkoyhtiöön muun ajan se on käytännössä "kuollut". Ei niin kun esim kännykkä joka käytettäessä hehkuu korvallisella kokoajan ja paistaa aivosoluja.
        Mittarin yhteys voidaan hoitaa joko verkon kautta langallisena tai GSM yhteydellä.


      • PLC tai GPRS

        Niissä on GPRS-modeemi ja SIM-kortti tai toimivat PLC- eli datasähkö-tekniikalla, eli data kulkee sähköverkkoa pitkin, tai sitten langattomasti mobiiliverkossa.


      • Asiasta tietävä
        Täydet pisteet kirjoitti:

        Oliskohan parempi pistää foliohattu päähän. Toi säteily nyt on aihe mistä nykymaailmassa ei kannata keskustella.
        Kännykkä, wlan yhteydet, induktioliesi, telkkari, radio, mikroaaltouuni, koko sähköverkko, jopa nykyään autotkin säteilee. Sitä ei pääse pakoon minnekkään.
        Etämittari säteilee vaan sen hetken kun on yhteydessä verkkoyhtiöön muun ajan se on käytännössä "kuollut". Ei niin kun esim kännykkä joka käytettäessä hehkuu korvallisella kokoajan ja paistaa aivosoluja.
        Mittarin yhteys voidaan hoitaa joko verkon kautta langallisena tai GSM yhteydellä.

        Sähköverkosta mittari ei säteile ollenkaan, ja GPRS tekniikalla vain juuri lähettäessä. Säteilyn määrä on vaarallisuudessaan verrattavissa kahvikuppiin.


    • tamppiooni

      Minulla on etäluettava sähkömittari sähkökaapissa pihalla ja sulaketaulussa on sisällä vielä erillinen päävirtakytkin, jolla saa sähköt poikki sisältä halutessa. Näin saan asuintalon virrattomaksi .

    • hä-hää !

      Ainoa syy, miksi käännän virrat pois pääkytkimestä, siis koko helahoidosta, on että epäilen naapurini ajavan parran sähkötaulussa olevalla voimavirtapistokkeella ( valovirtapistoke) silloin, kun käyn kaupassa.

    • kokemusta on

      Naapurit todella ovat ovelia, minulle on käynyt Espoossa aivan samalla tavalla, siis naapuri kuppaa ja tekee myös ilkivaltaa. Naapurini vaihtoi vuosien ajan omien loppuun palaneiden lamppujensa tilalle minun ulkovalaisimistani varastetut lamput. Ihmettelin koko ajan, että kyllä noita lamppuja sitten menee ja ei tullut mieleenkään se, että rajanaapurin köyhyydestähän tässäkin oli kysymys.

      Samoin vapaa-ajanasunnolla ollessamme tämä samainen viirapää oli laskenut ulkovesipisteestämme vettä talomme seinustalle viikko tolkulla. Oli erittäin vähäsateinen kesä ja talomme seinusta oli läpimärkä ja sisältä päin oli seinän pinta kärsinyt kosteusvaurioita. Vesilaitoksen lukema muutaman viikon päästä paljasti sen, että kolmen vuoden vedethän ne olivat virraneet talomme seinustalle ja maksettavahan se oli kaikki tyyni.

      Ei auttanut sekään, että poistettiin ulkovesipisteestä kahva, jolla väännetään vesi juoksemaan. Olikin hommanut samanlaisen itselleen ja sama peli jatkui. Vesi piti sulkea rakennuksemme sisältäpäin ja nyt vesilaskumme on niin kuin sen pitää olla hyvin pienen pieni entiseen verrattuna.

      Naapureiden kanssa pitää olla tosi tarkkana ja ihmisistä ei helposti näe päällepäin mitä nämä sisällään kantaa. Minulla meni hirvittävän kauan, ennen kuin ymmärsin mistä on kysymys. Epäilin kaiken kukkuraksi aivan vääriä ihmisiä ennenkuin itsellemme tuli 100% varmuus, kuka se tuota ilkivaltaa ja jäynää tekee.

    • pikkis1

      Mulla alko tulla kuukausittain aina samankokoinen lasku, soitin lopuksi sähköyhtiölle että mitä ihmettä on tapahtunut sieltä kerrottiin että olin tehnyt toukokuussa arviolaskusopimuksen kerroin etten tosiaankaan ole sellasta tehnyt, tutkivat asiaa ja totesivat ettei mittariini oltu saatu yhteyttä. lopputulema oli se että minulla oli tullut maaliskuusta maraskuuhun arviolaskuja kun eivät olleet saaneet yhteyttä mittariini, kukaan ei tullut tarkistamaan, mitä tapahtunut, ennenkuin otin yhteyden sen jälkeen tulivat vaihtamaan mittarin. Tämä ei nyt kyllä liity päävirtakytkimestä virran katkaisuun, mutta ei ne täällä ainakaan kovin äkkiä tule tarkistaan. Tuleepa tarkastettua nyt tämän jälkeen noi suoraan tililtä menevät laskut.

    • Käytän palvelua

      Onhan nykytekniikasta hyötyä kuluttajalle muutenkin kuin oikeansuuruisten sähkölaskujen merkeissä.

      Mm. ssoy:n online-palvelussa voi seurata omaa sähkönkulutusta reaaliaikaisesti. Todella hyvä juttu vallankin niille, joilla on mökin peruslämpö talvellakin päällä. Saman tien voi vaikka myrskyn jälkeen tarkistaa toimiiko lämmitys..

      https://online.sssoy.fi/main/default.asp

      • "reaali"

        reaaliaikaisesti = vuorokauden viiveellä.


      • Asiasta tietävä
        "reaali" kirjoitti:

        reaaliaikaisesti = vuorokauden viiveellä.

        Eipäs, vaan halutessa 5 sec sisään, ellet asu jossain hevon perseessä.


      • jaa-a
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Eipäs, vaan halutessa 5 sec sisään, ellet asu jossain hevon perseessä.

        Minun mökkini on ilmeisesti sitten "jossain hevon perseessä" kun päivittyy kulutustiedot sen kerran vuorokaudessa. Katkoista tulee kyllä tekstiviesti- ja sähköposti-ilmoitukset reaaliajassa.


      • jykkio
        jaa-a kirjoitti:

        Minun mökkini on ilmeisesti sitten "jossain hevon perseessä" kun päivittyy kulutustiedot sen kerran vuorokaudessa. Katkoista tulee kyllä tekstiviesti- ja sähköposti-ilmoitukset reaaliajassa.

        Hohhoijaa -oliskohan vaan niin että eri sähköyhtiöillä on erilaiset systeemit...


      • hohhoijaa...
        jykkio kirjoitti:

        Hohhoijaa -oliskohan vaan niin että eri sähköyhtiöillä on erilaiset systeemit...

        Hohhoijaa - sssoy:stä oli molemmissa kyse.


      • tosi on

        Opettele nyt vaikka ensi Suomea. Jos opetuksesi on yhtä hyvä kuin kielitaitosi niin on hukkaan heitettyä rahaa...


    • Akentti

      Muistakaa että valtio seuraa ja kuuntelee teitä noiden etäluettavien mittareiden kautta. Itse päällystin koko sähkökaapin 10mm lyijylevyllä säteilyn varalta ja lyijylevyn päälystin sitten vielä alumiinifoliolla. Nyt ei valtion akentit pysty seuraamaan minua ja perhettäni

      • Salainen gay clubi

        Hyvä ajatus. Olen miettinyt samaa, miten saan agentit pois salakuuntelemasta, kun homoilemme poikien kanssa mökillä. Teen tuon lyijylevytyksen välittömästi. Olen huolissani, koska seksikumppaneihini kuuluu yläluokan kerma.


      • Ei auta. Data kulkee suurtaajuisena signaalina verkkovirran mukana. Ainut keino on käyttää suodatinta, joka päästää huoneiston syöttöjohdosta läpi vain ja ainoastaan 50 Hz verkkojännitteen.


    • Katkaisen virran pääkytkimestä talveksi,pääkytkimen kohdalla on tarra jossa lukee,saa katkaista pääkytkimestä,lasku tulee joka toinen kuukausi,se sisältää perusmaksun ja jos olen käyttänyt sähköä myös siitä maksu..

    • Theo2013

      Eivät pysty,mutta heti kun väännät virrat päälle mittari lähettää tiedot sähköyhtille. Se arvio laskutushan piti poistua? Tuttavani saa vanhasta kiinteistöstä 50e laskun aina joka kuukausi vaikka ei ole mikään laite päällä ,mutta virrat on päällä hälyttimen takia joka toimii akulla ja aurinko kennolla ja ottaa virtaa verkosta vasta jos rosvo laukaisee hälytyksen.Elikkäs lähettää puhelimiin 6kpl hiljaisen hälytyksen,sekä kytkee kymmenen kameraa päälle joita voi kotona seurata.Ja epäilen ettei noin isoa laskua tulisi vaikka näin kävisikkin,onnenksi ei tarvista ole ollut.

    • mittaria ei pystytä lukemaan, jos pääkytkin on nollassa. mittarityypistä riippuen sähköt katkaistaan mittarilta,tai vlit pyytää mökkimittaria, jossa on erillinen sulake mittarille

    • Asiasta tietävä

      Ei pysty, katkaise mieluummin mittarin omasta katkaisimesta.

    • tyhmä akka

      lievästi tähän keskusteluun liittyen haluaisin kysyä, kun tässä useammassa viestissä on mainittu nää sähkönsiirron perusmaksut, mitkä menee vaik kulutus 0 W. ymmärrän kyllä että niillä kerätyillä rahoilla ylläpidetään/korjataan linjoja ja jätkät päivystää jos jotain vikaa tulee.... mutta mun tyhmään kaaliin ei mahdu miten ne voi olla niin erisuuruisia eri yhtiöillä. kotipaikkakunnalla sähkönsiirron perusmaksu alle 4 € kk ja kesämökki kunnassa yli 16€. kun soitin kesämökki kunnan sähkölaitokselle, se ukkeli käski ostaa agrigaattorin ja luopua sähköstä. kuulosti kyllästyneeltä ja veikkaampa että oli tullut tammikuun aikana useampia kyselyjä kun ihmiset oli saanu yli 33€ laskun kahdelta kk;lta vaik kulutus oli 0 W. miten se hinnoittelu oikein menee?

    • Sähkäri57

      En jaksanut lukea läpi koko ketjua, mutta jos kiinteistö on asuttu vain kesäisin asentaa jalekuverkkoyhtiö uuden pääkytkimen, jonka yhteyteen tulee erillinen pieni sulake mittarin sähkölle ja näissä sähkö katkaistaan edelleen pääkytkimestä kuten ennenkin.
      Omalle mökilleni tuli tälläinen systeemi.
      Monet mittarin vaihtajat ovat vaan niin saatanan laiskoja, että jättävät tuon kytkimenvaihdon tekemättä. Omalla mökillänikin asentaja kiemurteli ja kertoi ettei hänellä ole mukana MK 6mm2 pätkiä jotka tarvitaan kytkimen vaihdossa, mutta minullapa oli ja kytkin vaihdettiin kuten verkkoyhtiö on mittariasentajat ohjeistanut.
      Tuo mittarissa oleva katkaisu ei ole luotettava eikä sillä synnt tarvittavaa avausväliä jos esim tehdään muutoksia mittarin sähkölaitteisiin, vaan sähkö on katkaistava mittauskeskusen erillisestä pääkytkimestä.
      Nythän on sitten uusi kuluerä lisää ilmalinjoen varrella asuville, kaikkiin uusiin liittymiin pitää asentaa ylijänitesuojat, jotka sitten suojaa sitä jakeluyhtiön kallista mittaria. Tuo ylijännitesuoja maksaa pelkästään 180€ ja parhaassa tapauksessa ne uusitaan muutaman kerran vuodessa.

    • hermo1

      Koska se takaraja on,milloin pitää kaikki mittarit olla etäluettavia?
      Minun mökkiin ei ole vaihdettu,vaikka naapureihin jo toissavuonna viimeistään.

      • PÖÖH

        Eipä kannata hermona odotella eteluettavan sähkömittarin asennusta. Etäluettava sähkömittari on Eu:n valvontalaite.


    • PEN sähköä käyttävä

      Sähköyhtiöiden laskutus on lissäntynyt 3 % kun nää etäluettavat mittarit on asennettu.

      • cthrtpe

        Hyvin mahdollista kun jos ollut vielä aiemmin vanhoja pyöriviäkin mittareita käytössä niin ne on vanhemmiten alkanut kuluessaan mittaamaan kuluttajaystävällisesti.


    • etsillaitaas

      Meillä sähkölaitoksen urakoitsija laittoi mittarin. Antoi se jonkun ohjeen mutta meillä oli wc-paperi silloin lopussa niin sillä ohjeella oli muuta käyttöä kuin lukemista.

    • näinsemenee

      Sähkön siirtomaksu on se millä nyt rahastetaan koska fortum myi sähköverkkonsa aussiyhtiölle jonka omistaa venäläiset. venäläisten tarkoituksena on ajaa alas suomen teollisuus sähkön siirtohinnoittelulla. euron korkealla kurssilla ja järjettömällä sähkön siirtohinnalla on jo nyt saatu monet tehtaat alasajotilaan mm metso Tampereella. saksa hyötyy kalliista eurosta ainoana eu maana joten kun saksan bundesbank määrää kurssia niin ei tarvi olla tyhmäkään tajuakseen mistä kysymys. saksa usa ja venäjä britit ja aussit sekä kiina tulee vaan pärjäämään tässä talousodassa.

    • meneejatulee

      Joo, minäkin nään mörköjä sängyn alla enkä koskaan nuku pimeässä. Varmaan monia muitakin on tällä planeetalla.

      • s'hkömöröt

        Rappeutumis tilaan päästetyn sähköverkon kunnostamisen takia verkkoyhtiön osuuteen sähkölaskusta on tulossa suuria korotuksia lähivuosina, kovaa porua asiassa tulee vielä aiheuttamaan se että jakaantuuko kustannukset tasan vai ei, eli maksavatko tästä osansa myös kaupunkiasujat jotka ovat kohtuu kuntoisen verkon alueella.

        -onkohan sitten ollut tässäkin joku salaliitto takana kun on päästetty verkko tähän kuntoon mitä nykyään on :)


    • Pahalta näyttää.

      Kyseessä on huikea rahastus,sähkösiirto ja kulutus siis nousee,vanhat esim:1990 luvun mittarit on kuulema jo niin kuluneita ettei ne mittaa oikeaa kulutusta vaan liian vähän.

      No kaiken päälle sitten maakapeleiden vetoa pitkin poikin suomea ja uusia pylväslinjoja ym...asiakas lypsetään taatustu muutaman vuoden sisällä,on jo kerrottu suomessa sähkönsiiron hinta nousu 50% aivan ykkösvuosiin siis 50% siinä rupeaa monilla mummoilla hymyt hyytymään.

      Pienet eläkkeet ja niistä tulevaisuuden sähköön kuussa helposti 300-500e kuussa.

      Tuttavalle tuli tämän talven pakkasilla yhdessä kuussa yli 500e vaikka on takat ja leivin uunit,voi vaan arvata mikä on kun todella on pakkasta kuukauden ja hiinat nousee 50% voi tulla muutto huoneistoon jo.

      • Valoisaa kesää

        Kannattaa harkita kokonaan sähköliittymästä luopumista ja siirtyä aurinkosähköön. Mökillä ei ainakaan muuta tarvi ja säästö on jumalaton.


    • Säkköton

      Aurinkosähköllä ei tee mitään, jos mökkiä käytetään myös talvella. Ainakin meillä mökin käyttö rajoittuisi 4-5 kuukauteen ilman sähköliittymää..

      • Kesä tulee...

        Kesämökillä ei sähköä tarvi, makselkoot talvimökkiläiset, minä en.


      • kanto

        Näin juuri. Mietin ja harkitsin aurinkosysteemejä kun mökin sähköistäminen tuli ajankohtaiseksi, mutta päädyin sitten kuitenkin oikeaan sähköliittymään. Tulee varmasti lisäämään mökin käyttöä huomattavasti syksy/talvi/kevät -akselilla, mikä on ainoastaan positiivinen asia. Ennen kaikkea en halua uhrata aikaani mökillä aurinkopaneeleiden, säätimien, akkujen ja latausten kanssa turaamiseen, mieluummin plug and play. Mikäli sateisen pimeät ja harmaat talviajat tulevat lisääntymään ei aurinkopaneeleista ole hyötyä. Aurinkosähkön kanssa joutuisin tinkimään liian monesta asiasta eikä sekään kunnolla toteutettuna ole enää edullinen tai halpa. Kaikenlaisia sähkötyökaluja tarvitsen jolloin joutuisin investoimaan myös riittävän suureen aggregaattiin. "Halpaan" aurinkopaneelijärjestelmään verrattuna oikea sähköliittymä lisää kiinteistön arvoa merkittävästi joten en mitenkään koe noita rahoja hukkaan heitetyiksi, vaikka nyt vähän liittymän hinta kirpaiseekin. Aion kuitenkin nauttia sähköstä täysin rinnoin :-)


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe