Mistä magneetti ja tupla dikikortti?

pakko hankkii

Kertokaas te joilla on makneettit ja kaks dikikorttii.

64

2577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1321325

      Itselläni on kaksi voimassa olevaa digikorttia.

      Jos haluaisin, niin voisin käyttää kumpaakin vuorotellen, meinaan ei ne ratsiassa näe mikä korteista on "uusin"

      • Juupaseipäs1

        Gigantista ostin.


    • Lervo lainaa

      kysy Lervolta lainaksi

    • Dri3

      Kyllä se poliisi näkee ratsiassa, jos on kaksi digikorttia. Sitten vertaillaankin, millä kortilla on ajettu, ja jos on ajettu "kadonneella" tai "varastetulla" kortilla niin ai jai...

      Samaten jos ajaa kaverin kortilla, molemmat saavat sakot ja kaveri voi saada piirturikorttikarenssin....

      Eli mielummin vaikka "unohtaa" käyttää korttia...

      Toki jos piirturissa on etävalvonta alkaa työnanatajakin ihmetellä asiaa, tai jos koneessa käytetään valvontakorttia ja siellä on paljon kortitonta ajoa, niin taas käry käy.

      Manipuloinnistakin on jääty kiinni useasti... eli ei ne magneetitkaan onnea ja autuutta tuo... Kiinni jäädessä jos piirturuia on manipuloitu, otetaan "vamuuden vuoksi" kilvet pois ja määrätään piirturitarkastukseen.....

      Youtubessa on hieno video, kuinka kuljettaja narahtaa magneetista, ajaa tallille ja viskaa nurkkaan, mutta käry vaan kävi...

      • 5645465

        Kerro vielä mistä poliisi tarkistaa mikä kortti on käytössä.

        Itselläni on kortti menossa vanhaksi, tuli KAKSI muistutuskirjettä että kortti pitäisi uusia. molemmille korteille oma, toinen siis kadonnut

        https://www.google.fi/#q=piirturikorttikarenssin jaa että ihan uuden sanan keksit.

        Ja ei se jos kaverin kortilla on ajanut lähdöstä asti ole paha asia, voi selvitä huomautuksella, sama asia jos olisi unohtanut laittaa oman kortin sisään.


      • Dri3
        5645465 kirjoitti:

        Kerro vielä mistä poliisi tarkistaa mikä kortti on käytössä.

        Itselläni on kortti menossa vanhaksi, tuli KAKSI muistutuskirjettä että kortti pitäisi uusia. molemmille korteille oma, toinen siis kadonnut

        https://www.google.fi/#q=piirturikorttikarenssin jaa että ihan uuden sanan keksit.

        Ja ei se jos kaverin kortilla on ajanut lähdöstä asti ole paha asia, voi selvitä huomautuksella, sama asia jos olisi unohtanut laittaa oman kortin sisään.

        Oikeuden ratkaisu on olemassa seuraavasta tapauksesta:
        A unohti piirturikortin työpäivän jälkeen linja-autoon.
        B lähti kuljettamaan autoa huoltoon seuraavana aamuna, unohtaen laittaa oman kiekkonsa koneeseen.
        Liikennevalvonnassa havaittiin, että: B oli kuljettanut autoa ilman piirturikorttia ja että piirturissa oli ollut A:n kortti.

        Poliisi otti kuljettajakortin haltuun, kirjoitti sakot B:lle ja A:lle. Trafi peruutti kuljettajakortin 3 kuukaudeksi. (eli käytännössä tänä aikana ei digipirturiautoa ajeta).

        Päätös on lainvoimainen (ei valitettu määräajassa).

        Liikenteen turvallisuusvirasto voi peruuttaa ajopiirturikortin, mikäli se katsoo, ettei kortin haltija enää täytä kortin myöntämisen edellytyksiä. Ajopiirturikortti voidaan peruuttaa myös, kun korttia käytetään väärin.Kuljettajakortti on aina henkilökohtainen ja sen vuoksi kortti on peruutettavissa, jos kuljettaja jää kiinni kortin tai korttihakemuksen väärentämisestä tai toisen kuljettajan kortin käyttämisestä.

        Kuljettajakortin peruuttamisen edellytyksistä säädetään ajopiirturiasetuksen 14 artiklan 4 kohdan c alakohdassa.

        Käytin sanaa piirturikorttkarenssi, koska uskoin sen olevan selventävä, mutta näemmä kaikki pitää vääntää rautalangasta.

        Kun nämä kikkailut korttien kanssa käyvät yhä yleisemmiksi niin käytäntö kiristyy koko ajan se on selvä.

        Ja mitä tulee poliisin näkemiin tietoihin:

        Poliisi käyttää liikennevalvonnassa yhtenä työkaluna ajoneuvoliikennerekisteriä.
        Ajoneuvoliikennerekisteri sisältää tietoja ajoneuvoista ja niitä kuljettavista henkilöistä. Rekisteriin tallennetaan ajoneuvojen tekniset tiedot, yksilöintitiedot, katsastus- ja hyväksyntätiedot, käyttötarkoitus-, kiinnitys- ja verotus- ja ulosottotiedot. Ajoneuvoliikennerekisterissä on myös tietoja henkilön ajokortista, ajo-oikeudesta, kuljettajatutkinnoista sekä kuljettajan ammattipätevyyteen liittyviä tietoja.

        Sieltä paukkuu tänä päivänä dataa: onko ajokortti voimassa, erityisehdot, monesko ajokortti on, ajo-oikeuksien peruutukset, kuljettajakorttitiedot, ammattipätevyyskorttitiedot, tiedot mylös kadonneista/varastetuista korteista jne.


      • ewtewtwet
        Dri3 kirjoitti:

        Oikeuden ratkaisu on olemassa seuraavasta tapauksesta:
        A unohti piirturikortin työpäivän jälkeen linja-autoon.
        B lähti kuljettamaan autoa huoltoon seuraavana aamuna, unohtaen laittaa oman kiekkonsa koneeseen.
        Liikennevalvonnassa havaittiin, että: B oli kuljettanut autoa ilman piirturikorttia ja että piirturissa oli ollut A:n kortti.

        Poliisi otti kuljettajakortin haltuun, kirjoitti sakot B:lle ja A:lle. Trafi peruutti kuljettajakortin 3 kuukaudeksi. (eli käytännössä tänä aikana ei digipirturiautoa ajeta).

        Päätös on lainvoimainen (ei valitettu määräajassa).

        Liikenteen turvallisuusvirasto voi peruuttaa ajopiirturikortin, mikäli se katsoo, ettei kortin haltija enää täytä kortin myöntämisen edellytyksiä. Ajopiirturikortti voidaan peruuttaa myös, kun korttia käytetään väärin.Kuljettajakortti on aina henkilökohtainen ja sen vuoksi kortti on peruutettavissa, jos kuljettaja jää kiinni kortin tai korttihakemuksen väärentämisestä tai toisen kuljettajan kortin käyttämisestä.

        Kuljettajakortin peruuttamisen edellytyksistä säädetään ajopiirturiasetuksen 14 artiklan 4 kohdan c alakohdassa.

        Käytin sanaa piirturikorttkarenssi, koska uskoin sen olevan selventävä, mutta näemmä kaikki pitää vääntää rautalangasta.

        Kun nämä kikkailut korttien kanssa käyvät yhä yleisemmiksi niin käytäntö kiristyy koko ajan se on selvä.

        Ja mitä tulee poliisin näkemiin tietoihin:

        Poliisi käyttää liikennevalvonnassa yhtenä työkaluna ajoneuvoliikennerekisteriä.
        Ajoneuvoliikennerekisteri sisältää tietoja ajoneuvoista ja niitä kuljettavista henkilöistä. Rekisteriin tallennetaan ajoneuvojen tekniset tiedot, yksilöintitiedot, katsastus- ja hyväksyntätiedot, käyttötarkoitus-, kiinnitys- ja verotus- ja ulosottotiedot. Ajoneuvoliikennerekisterissä on myös tietoja henkilön ajokortista, ajo-oikeudesta, kuljettajatutkinnoista sekä kuljettajan ammattipätevyyteen liittyviä tietoja.

        Sieltä paukkuu tänä päivänä dataa: onko ajokortti voimassa, erityisehdot, monesko ajokortti on, ajo-oikeuksien peruutukset, kuljettajakorttitiedot, ammattipätevyyskorttitiedot, tiedot mylös kadonneista/varastetuista korteista jne.

        Kyllä minulle on monta kertaa käynyt niin että unohtunut laittaa kortti pesään... etenkin "oikeissa" kuorma-autoissa on on piirturi ja mittaristo samaa "dataa" jolloin siitä syttyy merkkivalo, ja huomaan asian.

        Mutta jos on toisen kortti sisällä, niin huonolla tuurilla huomaan asian vasta sitten kun poistan kortin.

        Tuollainen VAHINKO voi siis oikeasti käydä. Ainoastaan yksi ajamani auto näyttää mittaristossa kenen kortti on sisällä.

        Eli jos tuosta meinaisi sakkoa tulla, tulos olisi että mennään oikeuteen, ja sakot kumoon, ja valtio maksaisi mulle vajaa 100€ todistelukustannuksia.

        Ja edelleen, termi "piirturikorttikarenssi" on sanottu kaksi kertaa.. sinä molemmilla kerroilla.

        Ja jos on kaksi korttia itsellä, mitkä voimassa yhtä kauan, niin mistä poliisi tietää onko tarkasteltava kortti uusin??? ei mistään... ei se kortti/piirturi ole yhteydessä mihinkään ja tiedä kuuluuko toimia tai eikö kuulu. ja poliisin tietokoneelta sitä ei näy.


      • ewtewtwet kirjoitti:

        Kyllä minulle on monta kertaa käynyt niin että unohtunut laittaa kortti pesään... etenkin "oikeissa" kuorma-autoissa on on piirturi ja mittaristo samaa "dataa" jolloin siitä syttyy merkkivalo, ja huomaan asian.

        Mutta jos on toisen kortti sisällä, niin huonolla tuurilla huomaan asian vasta sitten kun poistan kortin.

        Tuollainen VAHINKO voi siis oikeasti käydä. Ainoastaan yksi ajamani auto näyttää mittaristossa kenen kortti on sisällä.

        Eli jos tuosta meinaisi sakkoa tulla, tulos olisi että mennään oikeuteen, ja sakot kumoon, ja valtio maksaisi mulle vajaa 100€ todistelukustannuksia.

        Ja edelleen, termi "piirturikorttikarenssi" on sanottu kaksi kertaa.. sinä molemmilla kerroilla.

        Ja jos on kaksi korttia itsellä, mitkä voimassa yhtä kauan, niin mistä poliisi tietää onko tarkasteltava kortti uusin??? ei mistään... ei se kortti/piirturi ole yhteydessä mihinkään ja tiedä kuuluuko toimia tai eikö kuulu. ja poliisin tietokoneelta sitä ei näy.

        Poliisi kun tarkastaa koneelta ajokorttitiedot; tulee tieto myös piirturikortista. Jos sinulla on kaksi korttia; siis vaikka "hukattu, varastettu, kadonnut, tuhoutunut"; kun uusi kortti /kaksoiskappale annetaan, on siinä eri kortin numero. Samalla päivällä olevaa kahta korttia ei ole muuta kuin silloin, kun kortti on uusittu veloituksetta esim. kortin viallisuuden tai painovirheen vuoksi. Tällöin vanha kortti jää haltuun.

        Kenelläkään EI OLE KAHTA VOIMASSAOLEVAA PIIRTURIKORTTIA. Vaikka kortissa päivämäärän mukaan on voimassaolo, niin se ei tarkoita sitä että se oikeasti olisi voimassaoleva. Vanhat kortit, joita ei saada takaisin ja joissa olisi vielä "Virtaa jäljellä" mitätöidään aina ajoneuvoliikennerekisteriin.

        Niin uskomatonta kuin se onkin, poliisikin osaa lukea. Ja mitä turee piirturin yhteyksistä: kuljetusyrittäjä siirtää piirturitiedot joko tikun väliyksellä viranomaisjärjestelmään, ellei piirturi pura itseään automaatiisesti. Datatietonia sieltä löytyy kaikki: niin ajot ilman korttia, voimassaolevilla korteilla ajot, vanhoilla tai kadonneilla korteilla ajot, kuljettajakohtaiset ylitykset yms. Tätä dataa käytetään hyväksi mm. työsuojelutarkastuksia tehdessä.


      • 56566546
        tre_magic kirjoitti:

        Poliisi kun tarkastaa koneelta ajokorttitiedot; tulee tieto myös piirturikortista. Jos sinulla on kaksi korttia; siis vaikka "hukattu, varastettu, kadonnut, tuhoutunut"; kun uusi kortti /kaksoiskappale annetaan, on siinä eri kortin numero. Samalla päivällä olevaa kahta korttia ei ole muuta kuin silloin, kun kortti on uusittu veloituksetta esim. kortin viallisuuden tai painovirheen vuoksi. Tällöin vanha kortti jää haltuun.

        Kenelläkään EI OLE KAHTA VOIMASSAOLEVAA PIIRTURIKORTTIA. Vaikka kortissa päivämäärän mukaan on voimassaolo, niin se ei tarkoita sitä että se oikeasti olisi voimassaoleva. Vanhat kortit, joita ei saada takaisin ja joissa olisi vielä "Virtaa jäljellä" mitätöidään aina ajoneuvoliikennerekisteriin.

        Niin uskomatonta kuin se onkin, poliisikin osaa lukea. Ja mitä turee piirturin yhteyksistä: kuljetusyrittäjä siirtää piirturitiedot joko tikun väliyksellä viranomaisjärjestelmään, ellei piirturi pura itseään automaatiisesti. Datatietonia sieltä löytyy kaikki: niin ajot ilman korttia, voimassaolevilla korteilla ajot, vanhoilla tai kadonneilla korteilla ajot, kuljettajakohtaiset ylitykset yms. Tätä dataa käytetään hyväksi mm. työsuojelutarkastuksia tehdessä.

        "Samalla päivällä olevaa kahta korttia ei ole muuta kuin silloin, kun kortti on uusittu veloituksetta esim. kortin viallisuuden tai painovirheen vuoksi. Tällöin vanha kortti jää haltuun."

        Jos uusii kortin aikaisemmin kuin 3kk ennen kuin menee vanhaksi, niin se tulee samalla voimassaolopäivällä ja myöntämispäivällä kuin alkuperäinen. esim. nimen vaihdon yhteydessä tai jos kortti katoaa tai varastetaan... Tämä tieto on muuten KIVEN ALLA... rahastuksen makua siis.

        Ja totta, jos on kaksi voimassa olevaa korttia, niin numero niissä on eri, vaikka kuvaa ja allekirjoitusta myöden olisi muuten identtiset.

        Mutta ei poliisi vertaa saati että tietokone vertaisi itsestään niitä numeroita.

        Itsellänikin on nyt voimassa KOLME korttia, kaksi ekaa kun tuli väärällä allekirjoituksella ja kuvalla.

        Ja ne vanhoja kortteja ei mitätöidä.. minullekin tuli muistutuskirje kummankin uusimisesta.

        Ainut jännä juttu nyt uusimmassa kortissa on se, että sen voimassaolo alkaa vasta 17. päivä. kaipa piirturi sen silti hyväksyy

        Ja piirturi ei erikseen erittele eri sarjanumeroilla ajettuja kortteja, vaan ainoastaan kuljettajan nimen mukaan, tämä siis testattu.

        Ja usko pois, itse piirturi ei ole yhteydessä mihinkään, se ei tiedä vaikka kortti saataisikin mitätöityä


      • nappikalle
        56566546 kirjoitti:

        "Samalla päivällä olevaa kahta korttia ei ole muuta kuin silloin, kun kortti on uusittu veloituksetta esim. kortin viallisuuden tai painovirheen vuoksi. Tällöin vanha kortti jää haltuun."

        Jos uusii kortin aikaisemmin kuin 3kk ennen kuin menee vanhaksi, niin se tulee samalla voimassaolopäivällä ja myöntämispäivällä kuin alkuperäinen. esim. nimen vaihdon yhteydessä tai jos kortti katoaa tai varastetaan... Tämä tieto on muuten KIVEN ALLA... rahastuksen makua siis.

        Ja totta, jos on kaksi voimassa olevaa korttia, niin numero niissä on eri, vaikka kuvaa ja allekirjoitusta myöden olisi muuten identtiset.

        Mutta ei poliisi vertaa saati että tietokone vertaisi itsestään niitä numeroita.

        Itsellänikin on nyt voimassa KOLME korttia, kaksi ekaa kun tuli väärällä allekirjoituksella ja kuvalla.

        Ja ne vanhoja kortteja ei mitätöidä.. minullekin tuli muistutuskirje kummankin uusimisesta.

        Ainut jännä juttu nyt uusimmassa kortissa on se, että sen voimassaolo alkaa vasta 17. päivä. kaipa piirturi sen silti hyväksyy

        Ja piirturi ei erikseen erittele eri sarjanumeroilla ajettuja kortteja, vaan ainoastaan kuljettajan nimen mukaan, tämä siis testattu.

        Ja usko pois, itse piirturi ei ole yhteydessä mihinkään, se ei tiedä vaikka kortti saataisikin mitätöityä

        Kyllä poliisi ratsioissa seuraa niitä korttinumeroita.
        Samaten kuin korttien kuvakin aina silloin tällöin.
        Yritysksen laitepurun (tiedostoajon) yhteydessä samaten kuin valvontakortilla otetuista tiedoista löytyy myös kortin numero. Samaten kuin siitä valvontatulosteesta löytyy myös kuljettajan syntymäaika, ja kuljettajakortin myöntötiedot.

        Kannattaa etsiä käsiin vaikka VDO:n tai Stoneridgen manuaalista se versio, joka on tarkoitettu viranomaisvalvontaa tekeville... Jos sinulla on hyvä tuttava viranomaispuolella saat kyllä manuaalin, salainen se ei ole vaikkakaan ei yleisesti jaettu...

        Itselläni kun on myös useampi kortti; kuljettajakortti, yrityskortti, korjaamokortti ja valvontakortti, uskoisin, että tässä vuosien varrella on jonkinlainen käsitys tullut, mitä dataa piirtureista on saatavissa...


      • 12321323
        nappikalle kirjoitti:

        Kyllä poliisi ratsioissa seuraa niitä korttinumeroita.
        Samaten kuin korttien kuvakin aina silloin tällöin.
        Yritysksen laitepurun (tiedostoajon) yhteydessä samaten kuin valvontakortilla otetuista tiedoista löytyy myös kortin numero. Samaten kuin siitä valvontatulosteesta löytyy myös kuljettajan syntymäaika, ja kuljettajakortin myöntötiedot.

        Kannattaa etsiä käsiin vaikka VDO:n tai Stoneridgen manuaalista se versio, joka on tarkoitettu viranomaisvalvontaa tekeville... Jos sinulla on hyvä tuttava viranomaispuolella saat kyllä manuaalin, salainen se ei ole vaikkakaan ei yleisesti jaettu...

        Itselläni kun on myös useampi kortti; kuljettajakortti, yrityskortti, korjaamokortti ja valvontakortti, uskoisin, että tässä vuosien varrella on jonkinlainen käsitys tullut, mitä dataa piirtureista on saatavissa...

        No piirturin omaan muistiin jää kuka on ajanut, ei kortin numeroa


      • isw

        Volvon I-stifti-laatikko saattaa poikia magneettien kanssa sohlatessa..


      • kokeiltu on
        56566546 kirjoitti:

        "Samalla päivällä olevaa kahta korttia ei ole muuta kuin silloin, kun kortti on uusittu veloituksetta esim. kortin viallisuuden tai painovirheen vuoksi. Tällöin vanha kortti jää haltuun."

        Jos uusii kortin aikaisemmin kuin 3kk ennen kuin menee vanhaksi, niin se tulee samalla voimassaolopäivällä ja myöntämispäivällä kuin alkuperäinen. esim. nimen vaihdon yhteydessä tai jos kortti katoaa tai varastetaan... Tämä tieto on muuten KIVEN ALLA... rahastuksen makua siis.

        Ja totta, jos on kaksi voimassa olevaa korttia, niin numero niissä on eri, vaikka kuvaa ja allekirjoitusta myöden olisi muuten identtiset.

        Mutta ei poliisi vertaa saati että tietokone vertaisi itsestään niitä numeroita.

        Itsellänikin on nyt voimassa KOLME korttia, kaksi ekaa kun tuli väärällä allekirjoituksella ja kuvalla.

        Ja ne vanhoja kortteja ei mitätöidä.. minullekin tuli muistutuskirje kummankin uusimisesta.

        Ainut jännä juttu nyt uusimmassa kortissa on se, että sen voimassaolo alkaa vasta 17. päivä. kaipa piirturi sen silti hyväksyy

        Ja piirturi ei erikseen erittele eri sarjanumeroilla ajettuja kortteja, vaan ainoastaan kuljettajan nimen mukaan, tämä siis testattu.

        Ja usko pois, itse piirturi ei ole yhteydessä mihinkään, se ei tiedä vaikka kortti saataisikin mitätöityä

        "Ainut jännä juttu nyt uusimmassa kortissa on se, että sen voimassaolo alkaa vasta 17. päivä. kaipa piirturi sen silti hyväksyy"

        Ei hyväksy. Piirturi huolii uuden kortin sisään vasta kortin ensimmäisenä voimassaolopäivänä. Talvella klo 02.00 ja kesällä klo 03.00 eli kun vuorokausi vaihtuu UTC-ajassa. Työkaverilla meinaan sattui tuo kortin vaihtuminen yövuoron ajalle ja fiksuna pysähtyi hiukan ennen puolta yötä levikkeelle, otti vanhan kortin ulos ja löi vuorokauden vaihtumisen jälkeen uuden kortin sisään ja ihmetteli kun ei kelvannutkaan.


    • Rehellistä porukkaa!!

      Rekkakuskit ovat teidemme rehellisintä ja lainkuuliaisinta porukkaa, eiks vaan??!!! Niillä on siis varaa valittaa muiden tielläliikkujien vääri tekemisistä!! Eiks vaan?!! ; )

    • turha diki

      Menkää sellasiin puljuihin duunii missä pelkkiä kiekkoautoja

      • turha diki

        saa ajaa eikä tartte lusmuilla


      • 21546

        Vimpat kiekkoautot olivat 2006... kunnon firmoissa yleinen vaihtoikä autolla on 3-5 vuotta... eli vanhimmat autot ovat 2009-2011 asiallisissa firmoissa


      • 2007 mallia ja makse
        21546 kirjoitti:

        Vimpat kiekkoautot olivat 2006... kunnon firmoissa yleinen vaihtoikä autolla on 3-5 vuotta... eli vanhimmat autot ovat 2009-2011 asiallisissa firmoissa

        Ja millähän perusteella "asiallisessa" firmassa vanhimmat autot mallia 2009....Sillonko vanhan liisinki sopimus loppuu ja auto palautettava.Ja tehtävä uus anomus jos sattuu saamaan uuden pirssin alle.


      • Mieluummin käytetty
        2007 mallia ja makse kirjoitti:

        Ja millähän perusteella "asiallisessa" firmassa vanhimmat autot mallia 2009....Sillonko vanhan liisinki sopimus loppuu ja auto palautettava.Ja tehtävä uus anomus jos sattuu saamaan uuden pirssin alle.

        Kyllä asiallinen firma mitataan ihan muilla kriteereillä kuin autojen iällä. Jos firmassa kalusto on iäkkäämpää se usein kertoo siitä että siellä kalustosta pidetään hyvää huolta ja ajetaan velattomilla autoilla eikä firman tuottoa vähennä osamaksujen suuret korot. Ennemmin minä ajaisin pikkasen vanhemmalla autolla ja tietäisin että firma on vakavarainen eikä tuhlaa rahojaan hienon firman-leimaa esittämiseen.

        Miten muuten määritellään 'asiallinen firma'?


      • riisturit yms
        2007 mallia ja makse kirjoitti:

        Ja millähän perusteella "asiallisessa" firmassa vanhimmat autot mallia 2009....Sillonko vanhan liisinki sopimus loppuu ja auto palautettava.Ja tehtävä uus anomus jos sattuu saamaan uuden pirssin alle.

        Taksanpolkijat ja kepuliyrittäjät ajaa aina vanhoilla romuilla, nelossarjalaisilla ja kanttilampuilla. Eivät piittaa muutenkaan mistään mitään, renkien palkat mitä sattuu, työturvallisuus kuralla, kiekot mustina pitää ajaa jne. jne


      • efwfrewf
        2007 mallia ja makse kirjoitti:

        Ja millähän perusteella "asiallisessa" firmassa vanhimmat autot mallia 2009....Sillonko vanhan liisinki sopimus loppuu ja auto palautettava.Ja tehtävä uus anomus jos sattuu saamaan uuden pirssin alle.

        No se on kuskin ja firman kannalta järkevä pitää uusia autoja.

        Jos wanhat romut ja kiekkoautot kiinnostaa, niin suosittelen seuraavia firmoja

        S. Niiniviita
        Kuljetusliike T. Peltonen
        AB-kuljetus/NVN kuljetus

        Kyllä ainkin itse jos alle tulisi joku 2004 vuoden auto, niin kyllä se ainakin palkassa pitäisi näkyä


      • 44989
        Mieluummin käytetty kirjoitti:

        Kyllä asiallinen firma mitataan ihan muilla kriteereillä kuin autojen iällä. Jos firmassa kalusto on iäkkäämpää se usein kertoo siitä että siellä kalustosta pidetään hyvää huolta ja ajetaan velattomilla autoilla eikä firman tuottoa vähennä osamaksujen suuret korot. Ennemmin minä ajaisin pikkasen vanhemmalla autolla ja tietäisin että firma on vakavarainen eikä tuhlaa rahojaan hienon firman-leimaa esittämiseen.

        Miten muuten määritellään 'asiallinen firma'?

        "Miten muuten määritellään 'asiallinen firma'?"

        Semmonen missä on asiat kunnossa, eli maksetaan vähintään TES:n mukainen palkka.

        Annetaan mahdollisuus noudattaa työ- ja lepoaikoja

        Palkka maksetaan väliltä töihin tulo-töistä lähtö, ei siis vähennetä mitään ruokataukoja tms.

        Kalusto on asianmukaista JA TYÖTEHTÄVÄÄN SOVELTUVAA ja uutta, ei liian isoa, mutta ei myöskään liian pientä. Ja hankittaessa ei ole säästetty "hiluja" pikkusummissa ja jätetty pois esim.. perälaudan kapulaa, peruutuskameraa, tai ilmastointia

        Firma maksaa digikortin (vuoden karenssilla toki), ammattipätevyydet (vuoden karenssilla), työkengät, työvaatteet, työkännykän yms

        Kuskeilla vakio työviikko eli esim. ti-la tai ma-pe... ei niin että töitä on ma-la mutta niistä voi olla vapaapäivä mikä vaan... kyllä tuuraajia löytyy aina viikonlopuksi.

        Ja tosiaan, jos firmalla menee hyvin, ajetaan wanhoilla romuilla, niin kyllä se pitäisi palkassa näkyä.


      • Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika
        44989 kirjoitti:

        "Miten muuten määritellään 'asiallinen firma'?"

        Semmonen missä on asiat kunnossa, eli maksetaan vähintään TES:n mukainen palkka.

        Annetaan mahdollisuus noudattaa työ- ja lepoaikoja

        Palkka maksetaan väliltä töihin tulo-töistä lähtö, ei siis vähennetä mitään ruokataukoja tms.

        Kalusto on asianmukaista JA TYÖTEHTÄVÄÄN SOVELTUVAA ja uutta, ei liian isoa, mutta ei myöskään liian pientä. Ja hankittaessa ei ole säästetty "hiluja" pikkusummissa ja jätetty pois esim.. perälaudan kapulaa, peruutuskameraa, tai ilmastointia

        Firma maksaa digikortin (vuoden karenssilla toki), ammattipätevyydet (vuoden karenssilla), työkengät, työvaatteet, työkännykän yms

        Kuskeilla vakio työviikko eli esim. ti-la tai ma-pe... ei niin että töitä on ma-la mutta niistä voi olla vapaapäivä mikä vaan... kyllä tuuraajia löytyy aina viikonlopuksi.

        Ja tosiaan, jos firmalla menee hyvin, ajetaan wanhoilla romuilla, niin kyllä se pitäisi palkassa näkyä.

        Jos firmalla menee hyvin ja kalusto ehkä ei niin uutta niin miksi sen pitäisi palkoissa näkyä? Meinaatko että firmanomistaja haluaa hyvän tuoton menevän automaattisesti työntekijöiden palkkaan? Voisiko olla niin että omistaja haluaa sen tuoton kuitenkin itselleen ja firmalle?! Jos sinä saat ison tilin rankan tilijakson jälkeen niin haluatko sinä alkaa jakamaan sitä muille, esim.poikaystävällesi vai ehkä käyttää sen omiin tarkoituksiin? Kyllä ne isännät on yhtä ahneita ja itsekkäitä että haluavat voiton tulevan firmalleen/itselleen ennemmin kuin alkaa sitä jonkun räkänokkaitkijäkuskilleen jakamaan eteenkään kun sama kuski myöhemmin tulee itkemään ja valittamaan aivan aiheettomista asioista kuten että mulla on huonot lisävalot, mun autossa on huono ratti, huonot alppitorvet, pieni hytti, istuimessa liian vähän säätöjä ja se on kova. Hajukuusi ei enää haise tai että auton ääri/korivalot eivät näytä joulukuuselta. Tällaista rutinaa kun kuski pitää niin ei taida työnantajan mieleen ihan ensimmäisenä tulla jakamaan firman hyvää tuottoa kuskeilleen! Älä siis Nolo Sika höpötä taas kerran typeryyksiä!


      • Mynämäki rules!!
        efwfrewf kirjoitti:

        No se on kuskin ja firman kannalta järkevä pitää uusia autoja.

        Jos wanhat romut ja kiekkoautot kiinnostaa, niin suosittelen seuraavia firmoja

        S. Niiniviita
        Kuljetusliike T. Peltonen
        AB-kuljetus/NVN kuljetus

        Kyllä ainkin itse jos alle tulisi joku 2004 vuoden auto, niin kyllä se ainakin palkassa pitäisi näkyä

        Lukeeko työehtosopimuksessa että vanhemmalla autolla ajamisesta pitää saada parempaa palkaa? Ja jos lukee niin minkä ikäisestä autosta sitä korotettua palkkaa tulee maksaa?


      • 54645
        Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika kirjoitti:

        Jos firmalla menee hyvin ja kalusto ehkä ei niin uutta niin miksi sen pitäisi palkoissa näkyä? Meinaatko että firmanomistaja haluaa hyvän tuoton menevän automaattisesti työntekijöiden palkkaan? Voisiko olla niin että omistaja haluaa sen tuoton kuitenkin itselleen ja firmalle?! Jos sinä saat ison tilin rankan tilijakson jälkeen niin haluatko sinä alkaa jakamaan sitä muille, esim.poikaystävällesi vai ehkä käyttää sen omiin tarkoituksiin? Kyllä ne isännät on yhtä ahneita ja itsekkäitä että haluavat voiton tulevan firmalleen/itselleen ennemmin kuin alkaa sitä jonkun räkänokkaitkijäkuskilleen jakamaan eteenkään kun sama kuski myöhemmin tulee itkemään ja valittamaan aivan aiheettomista asioista kuten että mulla on huonot lisävalot, mun autossa on huono ratti, huonot alppitorvet, pieni hytti, istuimessa liian vähän säätöjä ja se on kova. Hajukuusi ei enää haise tai että auton ääri/korivalot eivät näytä joulukuuselta. Tällaista rutinaa kun kuski pitää niin ei taida työnantajan mieleen ihan ensimmäisenä tulla jakamaan firman hyvää tuottoa kuskeilleen! Älä siis Nolo Sika höpötä taas kerran typeryyksiä!

        "Jos firmalla menee hyvin ja kalusto ehkä ei niin uutta niin miksi sen pitäisi palkoissa näkyä?"

        Juuri siksi koska firmalla menee hyvin.

        Nykyisessä firmassamme on noin 130 autoa. VANHIN taitaa olla 2007 vuoden Atego. ns. vara-auto... Nyt alkaa 2010 vuode autotkin menemään pikkuhiljaa vaihtoon.

        Omia autoja firmalla on siis tasan tuo yksi, tuo 2007 vuoden auto...

        Eli kyllä siitä jotain "etua" pitää saada jos joutuu ajamaan vanhalla romulla...

        Eli jos on vaihtoehtona samanakaltainen työ, ja toisessa 1996 vuoden 800.000 ajettu Atego ja toisessa 2014 vuoden 20.000 ajettu Antos... kumpaan menen... auto kuitenkin on työkaluista se tärkein...

        Ja meidän firmassa ei tarvitse erikseen valittaa, autoihin tulee uutena ilman anelua jo peruutuskamera, perälaudan kapula, ja ilmastointi.... Pitkän matkan autoihin myös lisäpitkät... Lisäksi autot on tehtäviin soveltuva kokonsa yms. puolesta...

        Mutta OIKEASTI tuntuu että kuljetusalalla firman vaihto on monella tabu, mistä ei saisi edes mainita... manataan vaan kun joutuu ajamaan vanhoja romuja, tai palkka pielessä, tai tulee ylitöitä


      • grtgrerertg
        Mynämäki rules!! kirjoitti:

        Lukeeko työehtosopimuksessa että vanhemmalla autolla ajamisesta pitää saada parempaa palkaa? Ja jos lukee niin minkä ikäisestä autosta sitä korotettua palkkaa tulee maksaa?

        Ei lue, mutta ei lue kyllä työsopimustakaan mun kohdalla jos alla on vanha romu, se sopimus on johonkin toiseen firmaan silloin :)

        Mutta tosiaan jos joutuu ajamaan vanhaa romua, niin silloin tulee työpaikan oikeasti olla TÄYDELLINEN eli esim. töitä 4 päivää viikossa, 7 tuntia päivässä, palkka maksetaan koko työajalta. ja ennen kaikkea että auto on työtehtävään soveltuva...

        Kattelin joku päivä sitten kun vaatekuski jakeli vaatteita kauppoihin... autona semmonen 4,2 korkea auto, missä peräovet ja kylmäkone...

        Wiklund 3,2 metriä

        Anttila 3,15 sisäpihalle 2,8 halliin alas

        Oli hauska katsoa kun kuski jättää auton kadulle, ja temppuilee peräovien kanssa, ja sitten työntelee kadulta alas halliin vaaterullakoita.... Kuski varmaan itsekseen, tai jopa netissä kiroaa tuota asiaa, mutta ei vahingossakaan edes MEINAA vaihtaa firmaan missä olisi asiat kunnossa, eli työtehtävään soveltuva auto...

        No tolla kuskilla on sentään perälaudan kapula, ja se kytketty jopa oikein, että menee lauta kiinni asti kapulalla :)


      • Ressukka olet!
        grtgrerertg kirjoitti:

        Ei lue, mutta ei lue kyllä työsopimustakaan mun kohdalla jos alla on vanha romu, se sopimus on johonkin toiseen firmaan silloin :)

        Mutta tosiaan jos joutuu ajamaan vanhaa romua, niin silloin tulee työpaikan oikeasti olla TÄYDELLINEN eli esim. töitä 4 päivää viikossa, 7 tuntia päivässä, palkka maksetaan koko työajalta. ja ennen kaikkea että auto on työtehtävään soveltuva...

        Kattelin joku päivä sitten kun vaatekuski jakeli vaatteita kauppoihin... autona semmonen 4,2 korkea auto, missä peräovet ja kylmäkone...

        Wiklund 3,2 metriä

        Anttila 3,15 sisäpihalle 2,8 halliin alas

        Oli hauska katsoa kun kuski jättää auton kadulle, ja temppuilee peräovien kanssa, ja sitten työntelee kadulta alas halliin vaaterullakoita.... Kuski varmaan itsekseen, tai jopa netissä kiroaa tuota asiaa, mutta ei vahingossakaan edes MEINAA vaihtaa firmaan missä olisi asiat kunnossa, eli työtehtävään soveltuva auto...

        No tolla kuskilla on sentään perälaudan kapula, ja se kytketty jopa oikein, että menee lauta kiinni asti kapulalla :)

        4pv/viikko ja 7h/päivä??? Tiedätkö että kuljetusalalla on käytössä 80:n tunnin periodipalkkaus?? Eikai mikään firma suostu maksamaan vapaaehtoisesti täyttä palkkaa 56:sta tehdystä työtunnista silloin kun töitä on enemmällekin. Takuupalkka on eri asia. Tiedätkö että varmaan 90% Suomen kuljetusfirmoissa naurettaisiin kaltaisellesi itkijälle jos joudut ajamaan vanhempaa autoa?! Mahdat olla pirun haluttu työntekijä kuljetusfirmoissa kun olet tuollainen pikku-kitisijä ja valittaja!

        *Itkupotkuraivari* "Hei tosi tylsää kun en saa ajaa uutta autoa". *sniif* "Lähden kyllä muualla töihin missä tuhma pomo antaa mulla aina uuden auton"! *sniif* Tosi ikävää kun on tollasia firmoja jotka ei anna aina kaikille uutta autoa ajettavaksi"! *sniif* "Tosi tylsää tollanen". "Olen sentään ajanut ammatikseni jo hurjan pitkän aikaa eli yli neljä vuotta niin kyllä silloin jo pitää saada firman paras auto aina alle"! *sniif* "ÄITII TUU AUTTAMAAN"...!! "Pomot kiusaa"!!!


      • 5646545468
        Ressukka olet! kirjoitti:

        4pv/viikko ja 7h/päivä??? Tiedätkö että kuljetusalalla on käytössä 80:n tunnin periodipalkkaus?? Eikai mikään firma suostu maksamaan vapaaehtoisesti täyttä palkkaa 56:sta tehdystä työtunnista silloin kun töitä on enemmällekin. Takuupalkka on eri asia. Tiedätkö että varmaan 90% Suomen kuljetusfirmoissa naurettaisiin kaltaisellesi itkijälle jos joudut ajamaan vanhempaa autoa?! Mahdat olla pirun haluttu työntekijä kuljetusfirmoissa kun olet tuollainen pikku-kitisijä ja valittaja!

        *Itkupotkuraivari* "Hei tosi tylsää kun en saa ajaa uutta autoa". *sniif* "Lähden kyllä muualla töihin missä tuhma pomo antaa mulla aina uuden auton"! *sniif* Tosi ikävää kun on tollasia firmoja jotka ei anna aina kaikille uutta autoa ajettavaksi"! *sniif* "Tosi tylsää tollanen". "Olen sentään ajanut ammatikseni jo hurjan pitkän aikaa eli yli neljä vuotta niin kyllä silloin jo pitää saada firman paras auto aina alle"! *sniif* "ÄITII TUU AUTTAMAAN"...!! "Pomot kiusaa"!!!

        Niin, mutta kyllä silti voidaan tehdä "tuntipalkkasopimus"

        Ja ei, en edes mene firmaan missä on asiat pielessä, ja jos jossain firmassa missä oon, on asiat pielessä, niin lähden vetämään... kyllä töitä löytyy aina, on varaa valita ajaako sitä vanhaa romua tai eikö aja... oma valinta siis

        Eli turha siitä on valittaa jos joutuu ajamaan vanhaa autoa, tai tekemään ylitöitä, se kun on vapaaehtoista, missän töissä ei ole pakko olla

        Joo, on muuten firmoja mitkä ei anna uusia.... esim juurikin AB-kuljetus... siitä varmana kohutaan vuoden ajan, jos taloon on tulossa UPOUUSI auto, ja spekuloidaan kuka sen saa... muissa firmoiss autot vaihtuu tasaisesti 3-4 vuoden välein


      • lakia noudattava
        efwfrewf kirjoitti:

        No se on kuskin ja firman kannalta järkevä pitää uusia autoja.

        Jos wanhat romut ja kiekkoautot kiinnostaa, niin suosittelen seuraavia firmoja

        S. Niiniviita
        Kuljetusliike T. Peltonen
        AB-kuljetus/NVN kuljetus

        Kyllä ainkin itse jos alle tulisi joku 2004 vuoden auto, niin kyllä se ainakin palkassa pitäisi näkyä

        Lisäyksenä tuohon vielä kuljetusliike Hosike. Vanhat kiekkoautot.


      • uuno6661
        grtgrerertg kirjoitti:

        Ei lue, mutta ei lue kyllä työsopimustakaan mun kohdalla jos alla on vanha romu, se sopimus on johonkin toiseen firmaan silloin :)

        Mutta tosiaan jos joutuu ajamaan vanhaa romua, niin silloin tulee työpaikan oikeasti olla TÄYDELLINEN eli esim. töitä 4 päivää viikossa, 7 tuntia päivässä, palkka maksetaan koko työajalta. ja ennen kaikkea että auto on työtehtävään soveltuva...

        Kattelin joku päivä sitten kun vaatekuski jakeli vaatteita kauppoihin... autona semmonen 4,2 korkea auto, missä peräovet ja kylmäkone...

        Wiklund 3,2 metriä

        Anttila 3,15 sisäpihalle 2,8 halliin alas

        Oli hauska katsoa kun kuski jättää auton kadulle, ja temppuilee peräovien kanssa, ja sitten työntelee kadulta alas halliin vaaterullakoita.... Kuski varmaan itsekseen, tai jopa netissä kiroaa tuota asiaa, mutta ei vahingossakaan edes MEINAA vaihtaa firmaan missä olisi asiat kunnossa, eli työtehtävään soveltuva auto...

        No tolla kuskilla on sentään perälaudan kapula, ja se kytketty jopa oikein, että menee lauta kiinni asti kapulalla :)

        vaik auto ois 6 metrii korkee ja kolme levee vitunko sen kuskille väliä jos rullakoita pitäs läpi kaupungin työtää jos kerran palkan saa tehdystä työstä -----------pöhlö


      • 454564648
        uuno6661 kirjoitti:

        vaik auto ois 6 metrii korkee ja kolme levee vitunko sen kuskille väliä jos rullakoita pitäs läpi kaupungin työtää jos kerran palkan saa tehdystä työstä -----------pöhlö

        No sitten sun kannattaa mennä kaupungin leipäkuskiksi... paikkoja noin 50 päivässä, ja ehkä jopa viidessä lastauslaituri

        Itse ainakin koitan päästä töissä mahdollisimman helpolla, eli ajaa aina niin lähelle kuin pääsee


      • ABSeitoimi
        grtgrerertg kirjoitti:

        Ei lue, mutta ei lue kyllä työsopimustakaan mun kohdalla jos alla on vanha romu, se sopimus on johonkin toiseen firmaan silloin :)

        Mutta tosiaan jos joutuu ajamaan vanhaa romua, niin silloin tulee työpaikan oikeasti olla TÄYDELLINEN eli esim. töitä 4 päivää viikossa, 7 tuntia päivässä, palkka maksetaan koko työajalta. ja ennen kaikkea että auto on työtehtävään soveltuva...

        Kattelin joku päivä sitten kun vaatekuski jakeli vaatteita kauppoihin... autona semmonen 4,2 korkea auto, missä peräovet ja kylmäkone...

        Wiklund 3,2 metriä

        Anttila 3,15 sisäpihalle 2,8 halliin alas

        Oli hauska katsoa kun kuski jättää auton kadulle, ja temppuilee peräovien kanssa, ja sitten työntelee kadulta alas halliin vaaterullakoita.... Kuski varmaan itsekseen, tai jopa netissä kiroaa tuota asiaa, mutta ei vahingossakaan edes MEINAA vaihtaa firmaan missä olisi asiat kunnossa, eli työtehtävään soveltuva auto...

        No tolla kuskilla on sentään perälaudan kapula, ja se kytketty jopa oikein, että menee lauta kiinni asti kapulalla :)

        Et vissiin ole paikkakunnalta..
        Kaikkihan ab ilman c-t kuljetuksen tietää täällä. Aina se jonkun opiskelijapojan siihen saa värvätyksi mutta mites nyt kun c-kortit loppuu (ei ole enää kakaroita palkattavaksi) ja sillä ahneuksissaan on pakut c-rekkarissa..
        Ja kaikki tietää kuinka joviaali "firma" nykyään..?


      • 0300304
        ABSeitoimi kirjoitti:

        Et vissiin ole paikkakunnalta..
        Kaikkihan ab ilman c-t kuljetuksen tietää täällä. Aina se jonkun opiskelijapojan siihen saa värvätyksi mutta mites nyt kun c-kortit loppuu (ei ole enää kakaroita palkattavaksi) ja sillä ahneuksissaan on pakut c-rekkarissa..
        Ja kaikki tietää kuinka joviaali "firma" nykyään..?

        Sitten aletaan vaihtamaan autot koppapakuksi ja pakuiksi...

        Loppupeleissä paripyörällisen 5 tonnisen koppasprinterin ja vastaavan kokoisen pakun kantavuudessa ei ole eroa niin paljoa kuin voisi luulla... tietenkin nämä 3550 kiloiset "veronkiertoautot" voisi rekisteröidä pakuiksi mutta se liian kallista

        Ja kuskit ei lopu kesken, edes ne "tuuraajat" vielä pitkää on enemmän vapaita kuskeja kuin työpaikkoja


    • Dri3

      Kuten tre_magic kertoi asia menee kuta kuinkin niin.

      Ja se että "epähuomisossa" unohtaa kortin käytön tai käyttää väärää korttia, ei mene selityksenä läpi, riitauttaa sen voi. Oikeustapauksista on yksi ainoa sakon kumoaminen viimeisen 10 vuoden ajalta, toista en ole hakemallakaan löytänyt. Se yhden tiedän siksi, että olin itse asiamiehenä oikeudessa ja kyse oli piirturiautolla ajosta ilman diagrammalevyä. Siinä sakot kumottiin.

      Ilman piirturikorttia ajettaessa sekä piirturi ilmoittaa "Ajo ilman korttia" tai TCO merkkivalo vilkkuu, selitykseksi ei käy epähuomio. Kaverin kortilla ajoon myös vahinko on huono selitys. Tahdon nähdä yhdenkin oikeuden päätöksen, jossa toisen kortilla ajamisesta sakot on kumottu. Ihan diaarinumero riittää, saan sillä kaivettua päätöksen.

      Valvontakortti antaa myös todella paljon dataa poliisille, kun poliisimies käyttää valvontakortin koneessa.

      Poliisi ottaa vuoditasolla liikennevalvonnassa pois "vanhoja ajokortteja" ts. sellaisia jotka on poliisille esitetty ratsiassa, ja kun poliisi tekee kyselyn ajoneuvoliikennerekisteriin, tulee data että kortti ei ole voimassa (siis mitätöity kun on ilmoitettu kadonneeksi, tuhoutuneeksi tai varastetuksi tai kun kortinhaltijalle on muusta syystä luovutettu uusi ajokortti).

      Tärkein pointti on siis se (kuten tre_magic:kin toteaa) kenelläkään ei ole kahta voimassaolevaa kuljettajakorttia, eikä myöskään ajokorttia. Eikä myöskään ammattipätevyyskorttia. Aina se edellinen mitätöidään järjestelmään.

      • 556465

        Olihan tolppapoliisiakin vastaan käydyt sakot hävitty aina oikeudessa 20 vuoden ajan... kunnes minä menin ja voitin viime vuonna :)

        Ja ei taatusti oikeus vahvista sakkoa, huomautus voi tulla tommosesta pienestä erehdyksestä.

        Ja totta, piirturi ilmoittaa jos kortti puuttuu, ja auto liikuu... mutta jos on samalla kertaa kun itse unohtaa laittaa kortin (monelle käynyt varmana näin, ja huomannut sen merkkivalin liikkelle lähdettäessä) onkin edellinen kuski jättänyt kortin pesään niin eipä tule mitään ilmoitusta.

        Toki jos oikeuteen mennään, niin otetaan tuloste miten kauan se väärä kortti ollut koneessa, jos laitettu vasta liikkelle lähdössä=selvä huijaus, ja kovat sakot. Jos kortti ollut koneessa esim. 8 tunnin ajan ennen kuin itse lähtenyt liikkeele, käy se vahingosta, ja sakot kumoon, ja lasku valtiolle.

        "Ihan diaarinumero riittää" mikäs se semmonen on :) ihan kun antaa NUMERON niin saat TUOMION (oikea nimi "pöytäkirjasta")

        "Aina se edellinen mitätöidään järjestelmään" silti pyydetään uusimaan se vanhaksi menevä kortti, mikä oli siis vanhoilla tiedoilla.

        Ja jotkut henkilöthän voi saada kuljettajakortin postilla kotiin... ennustaako ne kenties Trafissa koska uusi kortti on saatu perille asti, ja mitätöi vanhan


    • Regge

      Diaari eli diaario tarkoittaa luetteloa, johon merkitään aikajärjestyksessä virastoon tai laitokseen saapuneet tai sieltä lähteneet asiakirjat. Sana pohjautuu latinan sanaan diarium eli päiväkirja.

      Diaari on sidottu kirja, kortisto tai atk-järjestelmä. Siihen merkitään asiakirjalle sen saapuessa annettava oma diaarinumero, saapumispäivä, lähettäjän nimi ja lähettäjän asiakirjamerkinnät sekä lyhyesti asian sisältö. Näiden lisäksi kirjataan kaikki asian vuoksi tehdyt välitoimet eli kirjeenvaihto ja välipäätökset sekä lopullinen toimi tai päätös. Myös viraston omista aloitteista tehdään vastaavat merkinnät. Diaarinumero merkitään kaikkiin asiaa koskeviin asiakirjoihin. Diaarimerkintä on yleensä julkinen ja se vahvistaa asiakirjan saapuneen viranomaiselle.

      Julkisuuslaki edellyttää viranomaisilta hyvää tiedonhallintatapaa, minkä takia diaarijärjestelmät ovat viranomaisille käytännössä pakollisia.

      Kahdesta kortista: Jos haet uutta kuljettajakortiia sen vuoksi että vanha on kadonnut, varastettu, tuhoutunut; vanhan kortin voimassaolo lakkaa uutta korttia haettaessa. Siitä tehdään merkintä silloin ajonevuotietojärjestelmään.

      Jos kortti on toimittu postitse eikä vanhaa korttia ole palautettu, tulee ajossa olla mukana MOLEMMAT kortit, uusi, SEKÄ VANHA. Vanhaa korttia tulee pitää mukana vielä 28 päivää sen voimassaolon päätyttyä (valvontamahdollisuus).

      Kortti toimitetaan postissa, mikäli hakemus on viety ja henkilöllisyys tarkastettu korttia haettaessa. Osa Ajovarman toimpaikoista toimittaa kortin saantitodistuslähetyksenä, osa kirjattuna tällöin vastaaonottopäivä on todennettavissa ja vanha kortti mitätöidään noutopäivän perusteella, seuraavana päivänä. Jos kortti on toimitettu muutoin (kaksi toimipistettä toimittaa ihan normipostina), vanhan kortin mitätöinti tapahtuu seurtsemäntenä päivänä postituksesta. (hallintolain mukainen tiedoksisaantipäivä).

      • 5456156641564654

        Jos kerran vanha kortti mitätöidään, niin miksi sitten siitäkin tulee muistutus että pitäisi uusia.

        Ja jos on turvakielto (aika yleinen kuljetusalalla, esim. lääke- ja arvokuljetuksissa vaaditaan) niin silloin korttia ei saa postill... ajokortin saa, kuljettajakorttia ei


      • solovets
        5456156641564654 kirjoitti:

        Jos kerran vanha kortti mitätöidään, niin miksi sitten siitäkin tulee muistutus että pitäisi uusia.

        Ja jos on turvakielto (aika yleinen kuljetusalalla, esim. lääke- ja arvokuljetuksissa vaaditaan) niin silloin korttia ei saa postill... ajokortin saa, kuljettajakorttia ei

        Turvakiellollinenkin voi saada kuljettajakortin postissa; esim. työnantajan kautta.

        Kahta voimassaolevaa kuljettajakorttia ei voi olla.

        Kyllä kortti tulee peruuttaa myös järjestelmään. Varmaankin voi toki käydä niin, että peruutus jää tekemättä, mutta ei se silti tarkoita sitä, että sinulla olisi useita voimassaolevia kortteja. Sitä on turha yrittää ratsiassakaan perustella että "luulin".

        Ystäväni on poliisi ja tekee liikennevalvontaa: Poliisi saa halutessaan kuljettajatiedot myös tekstiviestillä. Eilen teimme luvallani kuljettajatietohaun. Tekstiviesti on kuljettajakortin osalta seuraavanlainen:

        Kuljettajakortti: 1. sukunimi 2. etunimet 3.syntymäaika 4a 27.10.2012 4b 27.10.2017 4c Liikenteen turvallisuusvirasto 5a 2002**********473 5b 10207288******** Aikaisemmat kuljettajakortit: 0720287********** //ei saatu haltuun//

        Tuossa on siis lyhyt tekstiviestidata: Kortti on saatavissa skannattuna myös ajoneuvopäätteisiin ja kaikkien korttien tietoja pääsee tarkastelemaan myös viestitietoina. Tuo ei saatu haltuun tieto tarkoittaa sitä, että kun aikasempi kuljettajakortti on uusittu, sitä ei ole palautettu.

        Kannattaa myös huomioida, että jos kortin virheellisyyden vuoksi saat uuden kortin (virheellinen kuva, henkilötieto tai allekirjoitus) ja sinulla on oma, oikeilla tiedoilla myönnetty kortti, on kyseessä tarkastustilanteessa myös viranomaisen erehdyttäminen.

        Keskustelimme tuttavani kanssa tuosta valvontajutusta eilen aika kauan. Tuttavani sanoi, että väärennettyjä kortteja on hänelle tullut vastaan yksi, vanhalla kortilla ajoja jokunen, toisen kortilla ajoja jokunen, ilman korrtia ajoja useita. Liikenteen turvallisuusvirasto on tiedottanut korttivirheistä, niitä on ollut noin 400 (tallennuksessa tapahtunut virhe, jonkun muun tietoja kortissa tai väärät tiedot).

        Tarkastustilanteessa poliisi ei aina edes piirturia tarkasta, mutta jos kuljettajakortti katsotaan, sitä yleensä verrataan ajokorttiin. Poliisin järjestelmä antaa euroopan laajuisesti tiedot ajo-oikeuksista (EU-maiden ja Norjan osalta), kuljettajakorteista ja ammattipätevyyksistä. EU haku tosin kestää pari minuuttia, mutta on tien päällä tehtävissä. Tien päällä haku suomalaisesta järjestelmästä vie jokusen sekunnin.

        Hakutietoina näkyy paljon asiaa: ajokortit, kaikki aikaisemmat ajokortit, kuljettajakortit, ammattipätevyyskortit, suoritetut jatkokoulutukset, valokuvat, sakot, etsintäkulutukset, kortinjaltijan omistamat ajoneuvot, entiset ajoneuvot ym ym. tietoa polisii katsoo ratsaustilanteessa vaihtelevasti, joskus katsotaan paljonkin dataa...


      • hkjhjk
        solovets kirjoitti:

        Turvakiellollinenkin voi saada kuljettajakortin postissa; esim. työnantajan kautta.

        Kahta voimassaolevaa kuljettajakorttia ei voi olla.

        Kyllä kortti tulee peruuttaa myös järjestelmään. Varmaankin voi toki käydä niin, että peruutus jää tekemättä, mutta ei se silti tarkoita sitä, että sinulla olisi useita voimassaolevia kortteja. Sitä on turha yrittää ratsiassakaan perustella että "luulin".

        Ystäväni on poliisi ja tekee liikennevalvontaa: Poliisi saa halutessaan kuljettajatiedot myös tekstiviestillä. Eilen teimme luvallani kuljettajatietohaun. Tekstiviesti on kuljettajakortin osalta seuraavanlainen:

        Kuljettajakortti: 1. sukunimi 2. etunimet 3.syntymäaika 4a 27.10.2012 4b 27.10.2017 4c Liikenteen turvallisuusvirasto 5a 2002**********473 5b 10207288******** Aikaisemmat kuljettajakortit: 0720287********** //ei saatu haltuun//

        Tuossa on siis lyhyt tekstiviestidata: Kortti on saatavissa skannattuna myös ajoneuvopäätteisiin ja kaikkien korttien tietoja pääsee tarkastelemaan myös viestitietoina. Tuo ei saatu haltuun tieto tarkoittaa sitä, että kun aikasempi kuljettajakortti on uusittu, sitä ei ole palautettu.

        Kannattaa myös huomioida, että jos kortin virheellisyyden vuoksi saat uuden kortin (virheellinen kuva, henkilötieto tai allekirjoitus) ja sinulla on oma, oikeilla tiedoilla myönnetty kortti, on kyseessä tarkastustilanteessa myös viranomaisen erehdyttäminen.

        Keskustelimme tuttavani kanssa tuosta valvontajutusta eilen aika kauan. Tuttavani sanoi, että väärennettyjä kortteja on hänelle tullut vastaan yksi, vanhalla kortilla ajoja jokunen, toisen kortilla ajoja jokunen, ilman korrtia ajoja useita. Liikenteen turvallisuusvirasto on tiedottanut korttivirheistä, niitä on ollut noin 400 (tallennuksessa tapahtunut virhe, jonkun muun tietoja kortissa tai väärät tiedot).

        Tarkastustilanteessa poliisi ei aina edes piirturia tarkasta, mutta jos kuljettajakortti katsotaan, sitä yleensä verrataan ajokorttiin. Poliisin järjestelmä antaa euroopan laajuisesti tiedot ajo-oikeuksista (EU-maiden ja Norjan osalta), kuljettajakorteista ja ammattipätevyyksistä. EU haku tosin kestää pari minuuttia, mutta on tien päällä tehtävissä. Tien päällä haku suomalaisesta järjestelmästä vie jokusen sekunnin.

        Hakutietoina näkyy paljon asiaa: ajokortit, kaikki aikaisemmat ajokortit, kuljettajakortit, ammattipätevyyskortit, suoritetut jatkokoulutukset, valokuvat, sakot, etsintäkulutukset, kortinjaltijan omistamat ajoneuvot, entiset ajoneuvot ym ym. tietoa polisii katsoo ratsaustilanteessa vaihtelevasti, joskus katsotaan paljonkin dataa...

        huoionin


      • 464848
        solovets kirjoitti:

        Turvakiellollinenkin voi saada kuljettajakortin postissa; esim. työnantajan kautta.

        Kahta voimassaolevaa kuljettajakorttia ei voi olla.

        Kyllä kortti tulee peruuttaa myös järjestelmään. Varmaankin voi toki käydä niin, että peruutus jää tekemättä, mutta ei se silti tarkoita sitä, että sinulla olisi useita voimassaolevia kortteja. Sitä on turha yrittää ratsiassakaan perustella että "luulin".

        Ystäväni on poliisi ja tekee liikennevalvontaa: Poliisi saa halutessaan kuljettajatiedot myös tekstiviestillä. Eilen teimme luvallani kuljettajatietohaun. Tekstiviesti on kuljettajakortin osalta seuraavanlainen:

        Kuljettajakortti: 1. sukunimi 2. etunimet 3.syntymäaika 4a 27.10.2012 4b 27.10.2017 4c Liikenteen turvallisuusvirasto 5a 2002**********473 5b 10207288******** Aikaisemmat kuljettajakortit: 0720287********** //ei saatu haltuun//

        Tuossa on siis lyhyt tekstiviestidata: Kortti on saatavissa skannattuna myös ajoneuvopäätteisiin ja kaikkien korttien tietoja pääsee tarkastelemaan myös viestitietoina. Tuo ei saatu haltuun tieto tarkoittaa sitä, että kun aikasempi kuljettajakortti on uusittu, sitä ei ole palautettu.

        Kannattaa myös huomioida, että jos kortin virheellisyyden vuoksi saat uuden kortin (virheellinen kuva, henkilötieto tai allekirjoitus) ja sinulla on oma, oikeilla tiedoilla myönnetty kortti, on kyseessä tarkastustilanteessa myös viranomaisen erehdyttäminen.

        Keskustelimme tuttavani kanssa tuosta valvontajutusta eilen aika kauan. Tuttavani sanoi, että väärennettyjä kortteja on hänelle tullut vastaan yksi, vanhalla kortilla ajoja jokunen, toisen kortilla ajoja jokunen, ilman korrtia ajoja useita. Liikenteen turvallisuusvirasto on tiedottanut korttivirheistä, niitä on ollut noin 400 (tallennuksessa tapahtunut virhe, jonkun muun tietoja kortissa tai väärät tiedot).

        Tarkastustilanteessa poliisi ei aina edes piirturia tarkasta, mutta jos kuljettajakortti katsotaan, sitä yleensä verrataan ajokorttiin. Poliisin järjestelmä antaa euroopan laajuisesti tiedot ajo-oikeuksista (EU-maiden ja Norjan osalta), kuljettajakorteista ja ammattipätevyyksistä. EU haku tosin kestää pari minuuttia, mutta on tien päällä tehtävissä. Tien päällä haku suomalaisesta järjestelmästä vie jokusen sekunnin.

        Hakutietoina näkyy paljon asiaa: ajokortit, kaikki aikaisemmat ajokortit, kuljettajakortit, ammattipätevyyskortit, suoritetut jatkokoulutukset, valokuvat, sakot, etsintäkulutukset, kortinjaltijan omistamat ajoneuvot, entiset ajoneuvot ym ym. tietoa polisii katsoo ratsaustilanteessa vaihtelevasti, joskus katsotaan paljonkin dataa...

        Voisitko kertoa kummasta järjestelmästä poliisi näkee myönnetyt kortit. KULTI tai PATJA

        Ja normitilanteessa katsotaan vain kortin tiedot omalla ohjelmalla. ja kortti ei ole langaton, se ei tiedä onko se "mitätöity" tai eikö ole.... eli se tarkasteluohjelma ei tiedä onko kortti uusi tai vanha


      • tiellä_taas
        464848 kirjoitti:

        Voisitko kertoa kummasta järjestelmästä poliisi näkee myönnetyt kortit. KULTI tai PATJA

        Ja normitilanteessa katsotaan vain kortin tiedot omalla ohjelmalla. ja kortti ei ole langaton, se ei tiedä onko se "mitätöity" tai eikö ole.... eli se tarkasteluohjelma ei tiedä onko kortti uusi tai vanha

        Tiedot ovat kuljettajatietojärjestelmässä, jonka pohjana on ajoneuvoliikennerekisteri.

        Jos liikennetarkastuksessa katsotaan ajokorttittitiedot; ammattipätevyystiedot samaten kuin kuljettajakorttitiedot tulevat näkyviin. Poliisi kyllä tiirailee kortteja ja sitä että ajo on tehty juuri voimassa olevalla kortilla.

        Oman uskomukseni perusteella, useita kortteja ei ole kovinkaan suurella osalla kuljettajista. Kuitenkin vääriä kortteja/korttien kaksoiskappaleita otettiin haltuun viime vuonna 27 kpl suomalaisilta kuljettajilta (näistä 5 oli suomalaisella kuljettajalla olevia ulkomaisia kortteja).


      • edwdw
        tiellä_taas kirjoitti:

        Tiedot ovat kuljettajatietojärjestelmässä, jonka pohjana on ajoneuvoliikennerekisteri.

        Jos liikennetarkastuksessa katsotaan ajokorttittitiedot; ammattipätevyystiedot samaten kuin kuljettajakorttitiedot tulevat näkyviin. Poliisi kyllä tiirailee kortteja ja sitä että ajo on tehty juuri voimassa olevalla kortilla.

        Oman uskomukseni perusteella, useita kortteja ei ole kovinkaan suurella osalla kuljettajista. Kuitenkin vääriä kortteja/korttien kaksoiskappaleita otettiin haltuun viime vuonna 27 kpl suomalaisilta kuljettajilta (näistä 5 oli suomalaisella kuljettajalla olevia ulkomaisia kortteja).

        Kerro nyt kumpi ohjelma avataan tietokoneesta. KULTI tai PATJA... semmosta kuin "kuljettajakottijärjestelmässä" ei ole olemassakaan....

        Osaatko kertoa kummasta se katotaan... ja se ohejelma (KTKL) millä katotaan kortin tiedot, ei ole edes yhteydessä nettiin, katotaan vaan että ajot ja levot on kohdallaan


    • karvapersepena

      Kunnon karvaperseet ajaa kiekkoautolla perse hiessä, ja halavalla. Läppäripalkka senku läpsyttää ja isännälle tahkotaan tuohta.

      Kuhan vaan saa ajaa, se on pääasia. Mahtavaa.

    • pena vaan

      Digikortillakin voi tehdä 60 tunnin työviikon vielä laillisesti. Ajoaika viikossa 45 tuntia ja lastauksiin ja purkuihin menee vähintään se 15 tuntia. Pitääkö sitä tehdä pidempiä kuin 60 tunnin työviikkoa? Siinä on aivan riittävästi yhdelle äijälle töitä.

    • Z19

      Ajossa missä on paljon mmuuta työtä saa tehdä 60 tuntia yhteensä,kuten edellinen kirjoitti.Itse teen kolme viikkoa putkeen,viikkotauot kotona ja sen
      jälkeen 9 päivän vapaa.Minulle hyvä systeemi,muutama yö autossa ei haittaa.
      Haluan korostaa että ajoaikaa työssäni ei tarvitse ylittää.Viitenä päivänä kolme tuntia muuta työtä,siitä se kertyy.Tämä ei ole mahdollista sellaisessa missä ei ole muuta palkallista työtä.Olen hyvin tyytyväinen kun saan pitää kunnon yötauot.Kuormaa voi kyllä purkaa kun piirturi piirtää taukoa ja sen saa lisättyä muuksi työksi.Toivottavasti tämä ei herätä kenessäkään valtavaa huolta tai raivoa jaksan ihan hyvin!

    • näin itä-suomessa

      Törmäsin tähän viestiketjuun etsiessäni lisätietoja ja huomasin mm. kirjoituksen korttikarenssista. Vaikka se ei sillä nimellä menekään niin sellainen on tosiaankin olemassa. Kun Trafi peruuttaa kuljettajakortin sillä on mahdollisuus asettaa määräaika, jota ennen uutta korttia ei myönnetä.

      No nyt on yhden korttitapauksen tapahtumaketju käyty loppuun(se saattaa olla hyvinkin sama tapaus kuin aikaisemmin kirjoitettu):

      A unohti korttina digipiirturiin työvuoron päättyessä. B lähti kuljettamaan autoa huoltoon, eikä muistanut laittaa omaa korttiaan koneeseen. Liikennevalvonnassa havaittiin B:n kuljettaneen autoa A:n kortilla.

      Seuraukset:
      B sai päiväsakkoja 280 euroa ajopiirturirikkomuksesta.

      A sai päiväsäkkoja 880 euroa oikuedessa, sekä poliisi otti autosta haltuun kuljettajakortin, toimitti sen Trafiin ja Trafi peruutti kortin. Uusi kortti myönnettiin (maksua vastaan) 6 viikon kuluttua.

      Seuraukset A:lle siis oli suhteellisen kovat.

      Tapauksessa oli kyse puhtaasta erehdyksestä, mutta päätöksessään tuomioistuin totesi, että kuljetusalan sosiaalilainsäädäntö on alan pakottavaa lainsäädäntöä ja kuljettajan tulee joka tilanteessa tietää oikea menettelytapa.

      Se että kahdelle eri kuljettajalle tapahtui erehdys (A unohti kortin koneeseen ja B unohti pistää oman korttinsa) ei pidetty uskottavana.

      • 1655646545

        No jos OIKEASTI kyseessä olisi vahinko, eli edellinen kortti pantu sisään vaikkapa 6 tuntia ennen vahinkoa, niin oikeudessa tulisi kuluja vain valtiolle muutama sataa euroa todieelukustannusten muodossa.... mutta jos kortti pantu sisään juuri ennen oman työvuoron alkua, on se selvä huijaus


      • näin itä-suomessa
        1655646545 kirjoitti:

        No jos OIKEASTI kyseessä olisi vahinko, eli edellinen kortti pantu sisään vaikkapa 6 tuntia ennen vahinkoa, niin oikeudessa tulisi kuluja vain valtiolle muutama sataa euroa todieelukustannusten muodossa.... mutta jos kortti pantu sisään juuri ennen oman työvuoron alkua, on se selvä huijaus

        Tässä tapauksessa kortti on ollut koneessa 11 tuntia.

        Syyttäjä esitti istunnossa, että ok, on mahdollista, että kuljettaja unohtaa kortin laitteeseen. Tai on mahdolista, että kuljettaja unohtaa laittaa kortin laitteeseen.
        Näissäkään tapauksissa ei yleensä ole sakolta välttynyt.

        MUTTA SEKÄ SYYTTÄJÄ, ETTÄ TUOMIOISTUIN oli sitä mieltä, että ei ole mahdollista, että sekä edellinen kuski unohtaa kortin laitteeseen, että seuraava unohtaa kortin laiton...

        Näin se meni ja olen kuullut samansuuntaisesta tapahtumasta Satakunnastakin.

        tuossa muuten yksi uutinen piirturiasiasta (vaikkei tähän caseen liitykään)

        http://yle.fi/uutiset/venalaiset_huijaavat_tyonantajaa__suomalaiset_piirturia/7088807


      • 44455445
        näin itä-suomessa kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kortti on ollut koneessa 11 tuntia.

        Syyttäjä esitti istunnossa, että ok, on mahdollista, että kuljettaja unohtaa kortin laitteeseen. Tai on mahdolista, että kuljettaja unohtaa laittaa kortin laitteeseen.
        Näissäkään tapauksissa ei yleensä ole sakolta välttynyt.

        MUTTA SEKÄ SYYTTÄJÄ, ETTÄ TUOMIOISTUIN oli sitä mieltä, että ei ole mahdollista, että sekä edellinen kuski unohtaa kortin laitteeseen, että seuraava unohtaa kortin laiton...

        Näin se meni ja olen kuullut samansuuntaisesta tapahtumasta Satakunnastakin.

        tuossa muuten yksi uutinen piirturiasiasta (vaikkei tähän caseen liitykään)

        http://yle.fi/uutiset/venalaiset_huijaavat_tyonantajaa__suomalaiset_piirturia/7088807

        No tottaki jutussa häviää jos ei puolusta itsesään.. koitettiin mullekin määrät 70€ rikesakkoa koska en hidastanut kameran kohdalla tarpeeks. puolustin itseäni, ja sakko kumottiin aiheettomana.

        Ja mulle käynyt muutamia kertoja niin että unohtanut laittaa kortin koneeseen tai että toisen kortti unohtunut koneeseen mun tullessa töihin...onneks ei ole saamaan aikaan ikinä sattunut, mutta jos kävisi niin huonosti, niin kylllä siinä sakot nurin menisi oikeudessa

        Oikeuteen vain tulosteet missä näkyy kauanko kortti ollut sisällä ennen työvuoron alkua, niin homma sillä selvä


    • rahtarit oy

      Eipä niitä tienpäällä pahemmin tarkistella. Kiinni jos jää , poliisi kehottaa laittaan oman kortin sinne. Ei muuta kuin hyvää matkaa.

      Poliisit ym tietää että jos niistä sakoitettas kuin ruotsissa, täällä ei tulisi mitään rahdinajosta. Kansantaloue siitä kärsisi. Ei muuta kun nyt on näin hyna laki saatu että on laullista ajaa 24 h vrk,, 100h viikkoon. Ajamma.

      • VOI VOI

        ootpa varsinaisen rahtarin esimerkki?? VOI VOI


      • VOI VOI

        Oisko sun viisain mennä lääkäriin?


      • Olette te sankareita!

        Hienoa tietää että sinun asenteellasi ja moraalilla varustettuja "ammattilaisia" löytyy maassamme pivin pimein. Olette te rahtarit vaan todella hienoa ja rehellistä porukkaa. Ei ihme että kuljetusalan maine on sitä mitä se on. Varkaat ja vaimonhakkaajat oppivat tapansa elävästä elämästä mutta rahtireiskat hakee apua ja oppia vielä netissäkin julkisesti.


    • Rikolliset teillämme

      Kai te puliveivari rikolliset pian alatte kyselemään miten saisi itselleen useampia ajokortteja että pystyisitte vieläkin enemmän rikkomaan lakia. On se muuten kumma kun rekkapenat on olevinaan niin ammattilaisia ja niin pirun taitavia kavereita ja aina on vikaa muissa, eteenkin henkilöautokuskeissa ja siitä itketään palstoilla. Sitten kun silmä välttää niin jo etsitään keinoja miten eniten ja parhaiten pystyisi lakeja rikkomaan. Säälittävimmät valittavat kun joku ajaa henkilöautolla nk. alinopeutta mutta itse tekevät jatkuvasti paljon suurempia rikkeitä päivittäin ja rikkeisiin pitää oikein netistä hakea apua vielä suuremmilta ja kokeneemmilta rikollisilta.

      Rekkakuskit, maamme rehellisintä porukkaa!!

    • paavali25

      sinä siinä edellä, ota lääkeesi hyvä ihminen :)

    • Tien päällä

      Vaihda alaa jos näin ajattelet, et ole asenteeltasi sopiva raskaan liikenteen kuljettajaksi. Toivottavasti et " TAPA" liikenteessä syyttömiä ihmisiä. On lait jotka "AMMATTIMIES " huomioi. Ei ne ole tehty ammattikuljettajalle tahallisesti kierrettäväksi. Suosittelen vaikka haudankaivajan paikkaa Sinulle. Voit tehdä pitkää päivää jos asiakkaita.

    • Tien päällä

      Vaihda alaa jos näin ajattelet, et ole asenteeltasi sopiva raskaan liikenteen kuljettajaksi. Toivottavasti et " TAPA" liikenteessä syyttömiä ihmisiä. On lait jotka "AMMATTIMIES " huomioi. Ei ne ole tehty ammattikuljettajalle tahallisesti kierrettäväksi. Suosittelen vaikka haudankaivajan paikkaa Sinulle. Voit tehdä pitkää päivää jos asiakkaita.

    • paabali25

      jaa minulleko sanoit? syö nyt vaan lääkkees äläkä sönkötä siinä!

    • karppa.

      Kuten tuossa jo aiemmin joku sanoi, nii pitääkö sitä tehdä enempää töitä kuin laki sallii Viikko venähtää helposti yli 60 tuntiseksi, ja vielä aivan lain puitteissa voi sen määrän tehdä töitä

      Ajoaika on viikossa 45 tuntia, tai sitä voidaan venyttää kahdesti viikossa 10 tunnin päiväksi, eli ajoaikaa tulee silloin 47 tuntia. Tähän päälle lastaukset ja kuorman purkamiset, niin ollaan helposti yli 60 tunnin työviikossa.

      Jos tuolla tuntimäärällä ei pärjää, niin sitten on taloudenhoito pän mäntyä. Itse teen yleensä 50 tunnin viikkoa, ja siinäkin on aivan riittävästi viikolle pituutta.

      • 78 tuntia/viikko

        Kannattaisiko ensin itse tutustua kunnolla ajo- ja lepoaika-asetukseen ennen kuin sitä alkaa muille opettaa. Ajoaika on tosiaan 9 tuntia vuorokaudessa ja kaksi kertaa viikossa saa pidentää 10 tuntiin. Viikkolepo on kuitenkin pidettävä viimeistään vasta kuudennen ajovuorokauden jälkeen ja viikottainen ajoaika saa olla 56 tuntia. Kahdessa viikossa ajoaika ei saa ylittää 90 tuntia. Tämä on kuitenkin vain ajoaika. Työaikaa rajaavat vain tauot ja levot. Vuorokausilepo täytyy olla 11 tuntia ja kolme kertaa viikossa sen voi lyhentää 9 tuntiin. Viikkolepo kun täytyy pitää sen kuudennen vuorokauden jälkeen, ehtii äkkiä laskettuna työhönsidonnaisuusaikaa kerätä 84 tuntia. Taukoja kun vähentää tuosta työaikalain vaatimat kaksi puolituntista päivässä, saa tulokseksi että yksittäisen viikon aikana on mahdollista tehdä laillisesti 78 työtuntia. Pitäisi kyllä riittää.


    • karppa.

      Tiedän kyllä täysin tarkkaan ajo-ja lepoaika-asetukset. Joten huomautuksesi oli täysin tarpeeton.

    • Kokemustako

      Toisen kortilla on sama kuin asiakirja väärennös.Ja tästä voi saada yli 2000ekun laskun.Mutta automiehethän on tunnetusti typerää sakkia.Asuvat kuin koirat.

      • ifi

        Isännät kun yleensä maksaa kuskien sakkolaput...


      • ifi kirjoitti:

        Isännät kun yleensä maksaa kuskien sakkolaput...

        Maksaako isännät myös kuskille palkan kotiin kun kortti on sakoista kuivumassa? Ja tarjoaa tarveajoihin siksi aikaa taksin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe