Lääkärin suhtautuminen tinnitukseen

Parempaa huomista

Miten teihin ja tinnitusvaivaanne on suhtauduttu lääkärissä, kun olette hakeneet apua tinnituksen aiheuttamiin kammottaviin päiviin ja öihin, kun ei unikaan tule, että saisi hetken helpotusta.

Oma kokemus on hymyn kanssa toteamus: kyllä totut, huominen on parempi, ei unilääkkeitä, ei rauhoittavia, kuuntele kellon tikitystä, musiikkia jne, kun tuntuu, että pää räjähtää eikä iloa eikä energiaa löydy mihinkään. Sitä parempaa huomista ei ole tullut, vaan aina pahempaa ja kellon tikityksen ja vesihanan tippumisen kuunteleminen on kidutusta.

110

8063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Suhtautuminen oli välinpitämätöntä, katsomista korviin ja toteamista että kaikki on kunnossa ja raha pois.
      Ovat kai kyllästyneet tinnivaivaisiin kun tietävät etteivät pysty auttamaan.
      Ei pitäisi periä maksua kun kerran jo etukäteen tietävät että yhtä tyhjän kanssa.

      • friikkikö?:D

        Itselläni ei ole tinnituksesta kokemusta. Ajattelisin vaan, että voisiko auttaa, jos ylipäänsä pyrkisi elämään miljöissä, joissa ei altistu liikaa metelille. Jos esim. olet töissä päiväkodissa tai jossain tehtaissa, joissa joutuu ehkä pitämään kuulosuojaimia, raksa- ym. muut meteliherkät työt, niin voisitko yksinkertaisesti ajatella vaihtavasi työpaikkaa?

        Ja sitten kaikki bändiesiintymiset ym. Ootki aatellut mahd. vähentäväsi konserteissa käyntiä - puhumattakaan, jos olet esiintyvä artisti? Tai siinä, missä paaperollesi laitat ne suojaimet, laita itellesikin.:)

        En tiiä, saattoi mennä ihan metsään... Mutta tulee myös mieleen, jotta ei altistuisi tinnitukselle - heistä siis aatellen, keillä ei vaivaa vielä ole - vosiko ihminen vähän miettiä millaisille melusaasteille itseään elämässään altistuttaa - ? Vai onko tuolla metelin määrällä mitään tekemistä tinnituksen puhkeamisen kanssa? Itse voisin ajatella, että voisi ollakin.

        Tai jollain mulla stressiä aiheuttavalla asialla? kenties? Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus...


      • Kokemusta on
        friikkikö?:D kirjoitti:

        Itselläni ei ole tinnituksesta kokemusta. Ajattelisin vaan, että voisiko auttaa, jos ylipäänsä pyrkisi elämään miljöissä, joissa ei altistu liikaa metelille. Jos esim. olet töissä päiväkodissa tai jossain tehtaissa, joissa joutuu ehkä pitämään kuulosuojaimia, raksa- ym. muut meteliherkät työt, niin voisitko yksinkertaisesti ajatella vaihtavasi työpaikkaa?

        Ja sitten kaikki bändiesiintymiset ym. Ootki aatellut mahd. vähentäväsi konserteissa käyntiä - puhumattakaan, jos olet esiintyvä artisti? Tai siinä, missä paaperollesi laitat ne suojaimet, laita itellesikin.:)

        En tiiä, saattoi mennä ihan metsään... Mutta tulee myös mieleen, jotta ei altistuisi tinnitukselle - heistä siis aatellen, keillä ei vaivaa vielä ole - vosiko ihminen vähän miettiä millaisille melusaasteille itseään elämässään altistuttaa - ? Vai onko tuolla metelin määrällä mitään tekemistä tinnituksen puhkeamisen kanssa? Itse voisin ajatella, että voisi ollakin.

        Tai jollain mulla stressiä aiheuttavalla asialla? kenties? Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus...

        Ei auta työpaikan vaihto. Kerran tullut tinnitys ei häviä, vaikka menisit hautausmaalle töihin. Sitten, kun pääsee asiakkaaksi, ei enää tarvitse tinnituksesta kärsiä.

        Itselläni tuo tuli, kun taliaivona porasin kaikuvassa tilassa. Ainutkertainen hölmöily ja kerrasta rupesivat korvat soimaan. Kaksi vuotta oli nukahtaminen vaikeaa ja hiljaisuudesta en voi enää koskaan nauttia. Enää ei sirinä päiväsaikaan häiritse, mutta yhä vituttaa.


      • Kuunainen

        Aloittajalle:

        Mulla ollut kenkku humina ja tikitys vasemmassa korvassa jo kohta 10 vuotta. Välillä menee jokunen päivä, että se ei vaivaa niin paljoa, mutta alkuvaiheessa meinasi mennä sen kanssa hermot ja menee välillä vieläkin, jos siihen syventyy. Sen huomasin kaikkien kuulo-.ym- tutkimusten jälkeen, että kun sain niskalihakseni ja hartialihakseni pois jumista huminat ja tikitykset katosi aina vähäksi aikaa. Jokin yhteys nilläkin on kyseiseen asiaan, jonka myös korvatautien erikoislääkäri myönsi ja itse kehottkini minua menemään muutaman kerran fysikaaliseen/hierontaan.

        Mutta enpä tällä hetkellä nyt itse välitä tinnityksestä mitään, kun on lonkkanivelet seuraavaksi menossa vaihtoon ( tapaturman takia) ja se ei kyllä hymyilytä. Ennemmin saa tinnittää niin paljon, kun huvittaa, mutta tuo toinen asia kammottaa :(


      • television testikuva
        friikkikö?:D kirjoitti:

        Itselläni ei ole tinnituksesta kokemusta. Ajattelisin vaan, että voisiko auttaa, jos ylipäänsä pyrkisi elämään miljöissä, joissa ei altistu liikaa metelille. Jos esim. olet töissä päiväkodissa tai jossain tehtaissa, joissa joutuu ehkä pitämään kuulosuojaimia, raksa- ym. muut meteliherkät työt, niin voisitko yksinkertaisesti ajatella vaihtavasi työpaikkaa?

        Ja sitten kaikki bändiesiintymiset ym. Ootki aatellut mahd. vähentäväsi konserteissa käyntiä - puhumattakaan, jos olet esiintyvä artisti? Tai siinä, missä paaperollesi laitat ne suojaimet, laita itellesikin.:)

        En tiiä, saattoi mennä ihan metsään... Mutta tulee myös mieleen, jotta ei altistuisi tinnitukselle - heistä siis aatellen, keillä ei vaivaa vielä ole - vosiko ihminen vähän miettiä millaisille melusaasteille itseään elämässään altistuttaa - ? Vai onko tuolla metelin määrällä mitään tekemistä tinnituksen puhkeamisen kanssa? Itse voisin ajatella, että voisi ollakin.

        Tai jollain mulla stressiä aiheuttavalla asialla? kenties? Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus...

        Tinnitus ei johdu aina meluvammasta. Itse en ole hankkinut tinnitusta melussa, vaan oikea korvani alkoi vinkua erään voimakkaan päänsäryn jälkeen. Korvalääkäri selitti sitä, että se on eräänlainen väärä muistijälki. Se vaan vinkuu, vinkuu, vinkuu, ihan kuin television testikuva.

        Alussa tuntui, että pää räjähtää, niin sietämättömältä vinkuminen tuntui. Nyt siihen on jotenkin tottunut, mutta ihan hiljaisessa en pysty olemaan, koska silloin vinkuminen korostuu.

        Eläisin kyllä mieluummin ilman vinkumista.


      • korvat vinkuu
        television testikuva kirjoitti:

        Tinnitus ei johdu aina meluvammasta. Itse en ole hankkinut tinnitusta melussa, vaan oikea korvani alkoi vinkua erään voimakkaan päänsäryn jälkeen. Korvalääkäri selitti sitä, että se on eräänlainen väärä muistijälki. Se vaan vinkuu, vinkuu, vinkuu, ihan kuin television testikuva.

        Alussa tuntui, että pää räjähtää, niin sietämättömältä vinkuminen tuntui. Nyt siihen on jotenkin tottunut, mutta ihan hiljaisessa en pysty olemaan, koska silloin vinkuminen korostuu.

        Eläisin kyllä mieluummin ilman vinkumista.

        Ota pari paukkua eli naukkua illalla ennen nukkumaan menoa niin et kuule vinkumisia. Ainakin itse teen välillä niin, että saan nukuttua.
        Korvat vinkuu ja vonkuu välillä niin, että yöllä herään siihen. En tiedä mistä sellainen vaiva on tullut, kun en koskaan ole pitänyt kovasta musiikista tai kovista äänistä. Lapsena minulla kyllä on ollut välikorvantulehduksia ja sukulaisellani on tinnitusta. Käyn kerran viikossa hartia-niskahieronnassa eli niiden lihasten jännitystiloista siinä ei ole kysymys.


      • antti rokka
        friikkikö?:D kirjoitti:

        Itselläni ei ole tinnituksesta kokemusta. Ajattelisin vaan, että voisiko auttaa, jos ylipäänsä pyrkisi elämään miljöissä, joissa ei altistu liikaa metelille. Jos esim. olet töissä päiväkodissa tai jossain tehtaissa, joissa joutuu ehkä pitämään kuulosuojaimia, raksa- ym. muut meteliherkät työt, niin voisitko yksinkertaisesti ajatella vaihtavasi työpaikkaa?

        Ja sitten kaikki bändiesiintymiset ym. Ootki aatellut mahd. vähentäväsi konserteissa käyntiä - puhumattakaan, jos olet esiintyvä artisti? Tai siinä, missä paaperollesi laitat ne suojaimet, laita itellesikin.:)

        En tiiä, saattoi mennä ihan metsään... Mutta tulee myös mieleen, jotta ei altistuisi tinnitukselle - heistä siis aatellen, keillä ei vaivaa vielä ole - vosiko ihminen vähän miettiä millaisille melusaasteille itseään elämässään altistuttaa - ? Vai onko tuolla metelin määrällä mitään tekemistä tinnituksen puhkeamisen kanssa? Itse voisin ajatella, että voisi ollakin.

        Tai jollain mulla stressiä aiheuttavalla asialla? kenties? Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus...

        Ketkä pyllynsilmät laittoivat miinuksia tällaiselle henkilölle, joka asiallisesti tässä "lääkäreiden ja asiantuntioiden" foorumissa kirjoittavat?
        Tinnitus johtuu aivojen, kehon ja korvan rakenteiden yhteisestä ongelmasta.
        Mm verenpaineet vaikuttavat tähän. Osansa tekee melualtistus, osuutta on myös aivojen toiminnallisilla häiriöillä.
        Ihminen on kokonaisuus ja osiensa summa.
        Kuulo muodostuu useasta fyysisestä tekijästä. Kuuleminen on todella mutkikas asia. Mekaaniset korvan osat esim vasara ja alaisin yhdessä aivojen toiminnan kanssa muodostavat kuulemisen ja ymmärtämisen prosessin.
        Korvaimplantin asentamisen jälkeen ihminen joutuu opettelemaan kuulemisen uudella tavalla. Mutta kysyt että mikä auttaa? Helpointa olisi vastata, että yritä saada kehosi rentoutumaan ja löytämään fyysisen ja henkisen tasapainon. Tästä on usein apua.


      • GamerGirl91
        television testikuva kirjoitti:

        Tinnitus ei johdu aina meluvammasta. Itse en ole hankkinut tinnitusta melussa, vaan oikea korvani alkoi vinkua erään voimakkaan päänsäryn jälkeen. Korvalääkäri selitti sitä, että se on eräänlainen väärä muistijälki. Se vaan vinkuu, vinkuu, vinkuu, ihan kuin television testikuva.

        Alussa tuntui, että pää räjähtää, niin sietämättömältä vinkuminen tuntui. Nyt siihen on jotenkin tottunut, mutta ihan hiljaisessa en pysty olemaan, koska silloin vinkuminen korostuu.

        Eläisin kyllä mieluummin ilman vinkumista.

        Minulla sama juttu, en usko että melusta on tullut (toki kovalla olen musiikkia kuunnellut)

        Mutta minulle diagnosoitiin HAH eli hyvälaatuinen asentohuimaus. Oikeanpuolimmaisessa korvassani tasapainoelimen neste hyytyy/kiteytyy itsestään helposti. Ei voi mitään. Suvussa esiintynyt tätä samaa ja menieren tautia myös.

        Oikea korva sanoo iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii kimeästi ja samalla toinen ääni on sellaista ei niin kimeää vaan vaimeampaa, ja se on katkonaista.
        Vasemmassa SAATTAA aavistuksen verran olla kimeää tinnitusta myös. Jos tuota katkonaista ääntä ei olisi ja tinnitus olisi tasainen molemmissa korvissa niin helpottaisi asiaa, suorastaan rentouttaisi mennä nukkumaan.

        Saan nukuttua öisin, kunhan en keskity kuuntelemaan tinnitusta.


      • poupouaa12
        korvat vinkuu kirjoitti:

        Ota pari paukkua eli naukkua illalla ennen nukkumaan menoa niin et kuule vinkumisia. Ainakin itse teen välillä niin, että saan nukuttua.
        Korvat vinkuu ja vonkuu välillä niin, että yöllä herään siihen. En tiedä mistä sellainen vaiva on tullut, kun en koskaan ole pitänyt kovasta musiikista tai kovista äänistä. Lapsena minulla kyllä on ollut välikorvantulehduksia ja sukulaisellani on tinnitusta. Käyn kerran viikossa hartia-niskahieronnassa eli niiden lihasten jännitystiloista siinä ei ole kysymys.

        Minä en pysty juomaan mitään ilman että se vahvistaa soimista. Pari tuoppia niin pitää odottaa tuntikausia ennen kuin pystyy taas saamaan unta. Aivan hillitön mekkala.


      • Tinnitusta vuosia
        friikkikö?:D kirjoitti:

        Itselläni ei ole tinnituksesta kokemusta. Ajattelisin vaan, että voisiko auttaa, jos ylipäänsä pyrkisi elämään miljöissä, joissa ei altistu liikaa metelille. Jos esim. olet töissä päiväkodissa tai jossain tehtaissa, joissa joutuu ehkä pitämään kuulosuojaimia, raksa- ym. muut meteliherkät työt, niin voisitko yksinkertaisesti ajatella vaihtavasi työpaikkaa?

        Ja sitten kaikki bändiesiintymiset ym. Ootki aatellut mahd. vähentäväsi konserteissa käyntiä - puhumattakaan, jos olet esiintyvä artisti? Tai siinä, missä paaperollesi laitat ne suojaimet, laita itellesikin.:)

        En tiiä, saattoi mennä ihan metsään... Mutta tulee myös mieleen, jotta ei altistuisi tinnitukselle - heistä siis aatellen, keillä ei vaivaa vielä ole - vosiko ihminen vähän miettiä millaisille melusaasteille itseään elämässään altistuttaa - ? Vai onko tuolla metelin määrällä mitään tekemistä tinnituksen puhkeamisen kanssa? Itse voisin ajatella, että voisi ollakin.

        Tai jollain mulla stressiä aiheuttavalla asialla? kenties? Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus...

        Voi hyvänen aika sentään.
        Tinnitus ei läheskään aina johdu metelistä eikä varsinkaan ole itse-aiheutettu vaiva.
        Olen suojellut korviani aina, koska sisareni sai aivokalvontulehduksen seurauksena riesakseen hermostovauriot ja tinnituksen. Siitä huolimatta sain riesakseni tinnituksen sisäkorvan tulehduksen seurauksena seitsemän vuotta sitten. Se liittynee myös kilpirauhasen vajaatoimintaan.
        Olen jo tottunut tähän seuralaiseeni. Tiedän, että jos syön Buranaa, se on pahempi se ääni pari viikkoa, joten en syö särkylääkkeitä, ellei ole pakko.
        Sykettä nostava liikunta pahentaa sitä hurjasti ja lisää taajuuksia, joten en sitten liiku niin, että syke nousee.
        En käy konserteissa, koska saan myös kolmoishermosärkykohtauksen sellaisten seurauksena. En ole koskaan käynyt konserteissa. Puhelintyötä ehdin tehdä vuosikausia, se voi olla osasyyllinen.


      • lääkärit ei välitä

        Totta puhut kyllä kokemukset on surkeita lääkäreistä. Itsellä meni kuulo toisesta korvasta läkäri tutki pitkään ja sano tulehtunut lääkekuuri. tiesin heti että ei pidä paikkaansa. Kun kuuri lopui ollin miettinyt mitä sanon sanoin että jos et tiedä lähetä sellaiselle joka tietää. kun valitin ettei kuuri auttnut sanoi että uusi kuuri sanoi että ei sitä kaikkea tarvi kuullakaan no työni oli sellaista että piti kuula tosi hyvin. suutuin moisesta käytöksestä lähetti kuitenki oikealle korvalääkärille. tämäkää ei tiennyt mutta sanoi tiedän missä tiedetään se oli oikea diaknoosi ja asiat alkoivat rullata.
        12 tuntia leikkaus kuulohermokasvain hyvälaatuinen pahassa paikassa. suomen paras neuro kirurki. jälkivaivana tinnitys. Ei voi korjata mutta "opettelemalala voi syrjäyttää äänen taustalle jolloin uni ei häiriinny. Tälle ensinmaintulle lääkärille hommasin lopputilin valittamalla lääkintöhallitukseen.


    • poupouaa12

      Minä olen kärsinyt tinnituksesta jo 18 vuotta. Ensimmäiset kaksi vuotta olivat kamalimmat kun hiljaisuuden menettäminen oli niin iso isku. Varsinkin yöt olivat vaikeita.

      Lääkäri ei voi tinnituksessa auttaa oikeastaan millään tavalla. Ainoa kunnon hoitokeino on neutraloida sitä korvien soimista. Itse pysyttelen pienessä hälinässä jatkuvasti ja öisin laitoin musiikkia soimaan hyvin hiljaisella äänellä (Adiemus on tässä vallan mainio) tai sitten radion hiljaiselle kohinalle. Eikä sen siis tarvitse olla kovalla, vaan juuri niin lujalla että hädin tuskin kuulet sen. Nykyään käytän vain äänekkäämmin tikittävää kelloa mutta musiikissa on se hyvä puoli, että siihen keskittyminen rauhoittaa. Valitsee vaan taustalle jotain lempimusiikkiaan.

      Kaupunkiasumisessa on tinnitusihmisillä se hyvä puoli, että aina on jonkin sortin mekkalaa joka leikkaa pahimman helinän korvista pois.

    • sirpali

      Myynnissä on tyynyjä, jotka soittavat hiljaista musiikkia. Kuulema auttaa joillakin tinnitukseen.

    • kuka mitä häh

      Mene korvalääkärille, äläkä näihin arvauskeskuksiin, ite olen valittanut arvauskeskuksessa lääkärille korvakivusta ja tinnituksesta, nyt on tilanne se että toisessa korvassa on suuri kuulon alenema, sairaalan korvalääkäri antoi minulle lääkekuurin jonka pitäs auttaa myöskin tinnitukseen, itellä vielä lääkekuuria jäljellä joten en vielä tiedä miten auttaa, pyydä arvauskeskuksesta lähete sairaalaan tai mene yksityiselle korvalääkärille ja mene hyvissä ajoin koska tämä kuulon alenema ei ole mitään herkkua.

      • ? ?

        Kertoisitko vielä mitä lääkettä käytät? Olen aina ollut siinä käsityksessä että tinnitykseen ei voi vaikuttaa muuta kuin heti kuulovaurion tultua happihoidolla. Ilmeisesti tämä on kuitenkin väärä käsitys?


      • aurinko100
        ? ? kirjoitti:

        Kertoisitko vielä mitä lääkettä käytät? Olen aina ollut siinä käsityksessä että tinnitykseen ei voi vaikuttaa muuta kuin heti kuulovaurion tultua happihoidolla. Ilmeisesti tämä on kuitenkin väärä käsitys?

        Hei.Olen lukenut Michael Castlemanin kirjasta Terveyskasvit ,Pariisissa tehty tutkimus tinnituksesta,Neidonhiuspuu auttoi tinnitukseen,saa terveyskaupasta.


    • suhisee ja sihisee

      Mulla ei vaivaan auta edes pieni meteli, vaan pitäis todellakin kuunnella kuullokkeilla musiikkia kokoajan.
      Oudointa vaivassa on se, että kotona se pahenee, mutta töissä/harratuksissa sitä ei tiedosta. En osaa nukkua kuulokkeet korvilla, joten oli pakko ruveta syömään unilääkkeitä.
      Sain niitä suht helposti, eikä lääkäri vähätellyt vaivaa, jos ei siihen mitään hoitokeinoakaan osannut neuvoa.
      Olen huomannut että stressi vaan pahentaa vaivaa, samoin se jos niskoissa on jumia, vaikka lääkäri sanoi, ettei niillä olis vaikutusta.
      Kyllä siihen tosiaan jotenkin tottuu, mulla kestänyt nyt 6 vuotta.

    • totuttele

      Mulla todettiin vuosi sitten ja siihen liittyi myös äkillinen kuulonmenetys toisesta korvasta. Suhtautuminen oli asiallista, erikoislääkäri totesi, että "älä anna sen häiritä, hoitoa ei ole". Mainitsi myös että ajan myötä tilanne suhteessa muihin tasoittuu, kun monella sama tilanne tulee iän myötä vastaan. Mutta siis minun tilanne ei tule paranemaan. Minusta se on asiallista myös sanoa, jos mitään ei voi tehdä.

      Kun ei kerta hoitoa ole, niin omaa asennetta pitää muuttaa. En anna sen häiritä. Erityisiä lievityskeinoja en ole kokeillut.

      • kannattaa testata

        Kannattaa käydä magneettikuvauksessa silllä muuten esim oireetomana etenevä akustikusneurinooma on lääkäreille lähes tuntematon sairaus. Ei vie henkeä mutta vaatii 10-12 tuntia pitkän neurogirurgin tekemän leikkauksen jota harva kirurgi osaa tehdä kunnolla koska tapauksia on vähän ja harjoitus puuttuu.


    • Sumpsan Sulttaani

      Liki 50 vuotta paperitehtaan melussa ja "sen ajan" suojaimilla jne... kerran kerroin tt-lääkärille.. nuori nainen arveli, että purentaongelma, käy hampilääkärissä, josta muuten olin juuri tullut.. kun oli oikein kipuakin ostin apteekista "korvatippoja" muutama kerta ohjeen mukaan ja helpotusta tuli. Halpa konsti, kannattaa kokeilla

    • jopa vähäisempää nyt

      On suhtauduttu asiallisesti. Menin suoraan korvalääkärille. poupouaa12..nimimerkillä on hyvä vastaus. Itse kuuntelen radion kohinaa yöllä ja nyt nettiradio pienellä. Alussa se hiljaisuuden menetys sattui, mutta ei voi mitään. Nykyään tosin jo joitakin aikoja voi olla hiljaisuuttakin, eikä korva soi.
      Korvalääkärin ohje taustaäänen voimakkuudelle oli muistaakseni "juuri sen verran kovalle, että juuri ja juuri erotat sen tinnituksen".
      Eli käy alan lääkärillä.

    • samma här..

      Aika monella tätä on,,, melkeinpä kaikilla joissain vaiheessa . Itselläkin jo 30 vuotta .... ei häiritse kun tietää ettei mitään vakavaa ole taustalla.

      Jos lääkärit eivät huolestu ja esim. korva-alueen magneettikuva on otettu, ei hätää. Kyllä siihen tottuu kun ei ajattele sitä koko ajan.

    • "kiusallista"

      Hakeudu hyvä ystävä Korvalääkärille jos et yksityiselle halua mennä (ovat kalliita) niin pyydä lähete kunnanlääkäriltä erkoislääkärille niin siellä parhaiten tietävät mitä voi tehdä ja mistä on eniten apua Sinulle.
      Itse olen vaikeasti kuulovammainen ja aina ovat auttaneet ja neuvoneet erikoislääkärit kyllä tietävät mitä on tehtävissä ainakin itse luotan heihin.
      Toivon että saat avun ,edes helpotusta tinnitukseesi minulla ei ole koskaan korvat soineet niin sikäli en varmaan osaa sanoa miten pahalta se korvien soiminen tuntuu mutta osaan ajatella ettei se helppoa ole !.
      Toivotaan parasta että saat apua.

    • TH 2014

      Olen kärsinyt tinnituksesta vuosia, jopa leuka on siirretty purennan korjaamisen takia. Olen kokeillut kaikkea, joogaa, akupunktiota, fysioterapiaa, äänihierontaa, hierontaa, jumppaa ja mitä vaan, mikä voisi auttaa. Keskussairaalan sairaalapsykiatrian psykologi sanoi, että käypä hoito on:"nappia naamaan, että lakkaa harmittamasta" Paras neuvoni on radio. Sen pitää soida niin hiljaa, että aivot joutuvat valitsemaan tinnituksen ja musiikin välillä. Eli siis opetat aivojasi olemaan kuuntelematta. Sitten vaan mielialalääke naamaan ja musiikki soimaan. Ei harmita enää!!

    • poupouaa12

      Lisään tähän vielä sen, että oma tinnitukseni alkoi teininä, kun kävin kaverin bändiä kuuntelemassa. Seisoin kaiuttimen edessä enkä olisi voinut arvata, että musiikkikonsertissa tarvitsisi korvatulppia. :D

      Lähdin välittömästi musiikin alettua ulos, kun korviin sattui. Ulos päästyäni en kuullut 10 minuuttiin kuin huminaa ja siitä lähtien on korvat soineet. Tosiaan nyt jo sen 18 vuotta.

      Kuulovaurio siitä minullekin tuli, ei kuitenkaan alenema vaan kuuloni herkistyi. Kuulen hyvin kaikki mahdolliset äänet ja kovat äänet ihan sattuvat korvissa. Ilmeisesti lääkäri mittaa ensisijaisesti kuulonalenemaa, mutta on olemassa myös sellainen tarkkuuteen liittyvä vaurio, joka ainakin minulla aiheuttaa sen etten aina saa ihmisten puheesta selvää. Moni luulee minua tyhmäksi kun en vaan ymmärrä, mitä minulle juuri sanottiin.

    • Tinnitus on tavallinen vaiva ja johtuu melun aiheuttamasta vauriosta korvalle. Jos oikein olen ymmärtänyt, kyse on simpukassa sijaitsevien värekarvojen vaurioista. Tiettyjä taajuuksia havaitsevat värekarvat jäävät ikään kuin ärtyneeseen tai aktivoituneeseen tilaan ja tuottavat jatkuvaa kuuloaistimusta. Itse olen kärsinyt siitä noin 20 vuotta ja aikanaan kävin aika laajassakin tutkimuksessa keskussairaalassa. Siellä pystytään määrittelemään tinnittävät äänen taajuudet aika tarkastikin.

      Jotkut saavat sen herkästi, toiset eivät juuri mitenkään. Pirullista siinä on se, että etukäteen ei tiedä, kuka on herkkä ja kuka ei. Jatkuva melualtistus on riskitekijä, mutta joskus kertarysäys riittää. Elämme melkoisen hälyn keskellä, ja vaikka yksittäisten koneiden ja liikennevälineiden tuottamaa melua on saatu rajoitettua, kokonaiskuormitus ei ehkä olekaan vähentynyt.

      Kun kävin keskussairaalassa tutkimuksissa, jokin lääke oli tulossa. Ehkäpä se sitten ei koskaan päätynyt markkinoille. Se kuitenkin tiedetään, että stressi ja väsymys lisäävät tinnitusta. Tinnitus taas lisää stressiä ihan silkalla olemassaolollaan ja sillä, että esimerkiksi sosiaaliset tilanteet saattavat vaikeutua. Lisäksi kuulovaurioihin voi sisältyä yliherkkyys ainakin joillekin taajuuksille: ensin kyseistä taajuutta ei kuulu, sitten se kuuluu kivulloisen kovana.

      Periaatteessa tinnitus ei poistu koskaan. Tutkimusten jälkeisinä vuosina huonontuneen kuuloni alue kuitenkin parani selvästi, vaikka ongelma ei poistunut kokonaan.

      Toivoa siis on!

      Olennaista on huolehtia kuulostaan. Kuulosuojaimia pitää käyttää jo ennen kuin muut sellaisia kaipaavat. Rock-konsertteihin ei mennä suojaamattomin korvin, eikä ole väärin ottaa tulppia mukaan sinfoniakonserttiinkaan, vaikka puristit voivatkin moista paheksua. Kyse on kuitenkin siitä, kuuleeko vastaisuudessa musiikkia enää lainkaan. Päiväkodit ja alakoulut voivat myös olla pirullisia paikkoja tinnituksesta kärsivälle. Hälyisässä ravintolassa keskusteleminen ei ehkä onnistu ollenkaa, vaikka hiljaisessa paikassa tinnitus ei vaikeuttaisi puhumista mitenkään.

      Oma kokemukseni on, että tinnituksen yltyminen varoittaa varsin tehokkaasti stressistä - yleensä jo ennen kuin keskittyminen alkaa olla vaikeaa tms. Samaan pakettiin kuuluu myös Sumpsan Sulttaanin mainitsema purentaongelma. Jos yläkropan lihakset leukaa myöden ovat jatkuvassa jännityksessä, jonkinlainen stressitila ilmeisesti vallitsee. Ja korvat soivat.

      Jonkintasoisen tinnituksen kanssa oppii elämään. Se voi kuitenkin äityä todella pahaksi ja rasittavaksi, joten jos jo nyt korvat soivat, kaikki kuulon tarpeeton kuormittaminen pitää lopettaa välittömästi. Stressi-tinnitus-kierteen katkaisemiseksi on myös opeteltava keinoja. Tosin ne nyt ovat kaikille periaatteessa tuttuja: säännölliset elämäntavat (olisipa minullakin!), terveellinen ravinto, liikunta, kohtuus työnteossa jos siihen pystyy vaikuttamaan jne.

    • Aina soi!

      - Räjähti aikoinaan kaasuletku olkapäällä, sen jälkeen korva soinut, välillä kovemmin välillä häipyen lähes olemattomiin, eikä tähän soimis-ongelmaan ole mitään parannuskeinoa olemassa, mullekin ehdotettiin korvahermojen poikkileikkaamista ja kun kysyin, loppuuko tinnitys, vastattiin että mitään varmuutta ei ole! Ainut mikä oli varmaa, oli kuulon menetys korvasta, mutta aattelin pitää tään mielummin tään vähäisenkin kuulon sentään!
      - Välillä tuntuu, että tämä on jotenkin yhteydessä verenpaineeseen ja sitten niska/hartiaseuden lihasjäykkyyteen, sillä kun nämä vaivaa tinnituskin kovenee...?
      - Lääkkeeksi käytän Betahistin 8mg...mutta eipä sillä ole ollut sanottavaa vaikutusta..kuten ei aiemmin Betasercilläkään...elikkäs ei tähän ole vielä lääkettä keksitty...vaan eipä ole taidettu tallaiseen vaivaan pahemmin panostettukkaan...varmaa ois muuten kyllä, vaikka vahingossa joku keksiny lääkkeen, vaikka jonkin muun lääkkeen sivuvaikutuksen yhteydessä, onhan näitä sattunut ennenkin...?
      - Että ei tässä auta, kun kärsiä ja kyllähän tähän on jo yli 30vuoden aikana jotenkin tottunu, että tämäkin tuntuu välillä ihan nornaalilta elämään kuuluvalta ääneltä...paree koittaa olla kun mitään vaivaa ei oiskaan...!:):):)

      • kaikkea sitä

        Oho ... ei vinkunut hetkeen ;))


      • Apua saa kun sitä etsii.
        Soiko sulla?


    • Motomotomoto

      Tinnituksesta on tullut kärsittyä 15 vuotta.
      Siihen tottuu.
      Parannusta vaivaan ei ole vielä olemassa, millään poppakonstilla et vaivaa poista.
      Maailmalla on kyllä onnistuttu jo parantamaan tinnitus koerotilla, joten toivoa sopii että meikäläisen elinaikana tulis ihmisillekin helpotus.
      Helpointa on kun hyväksyt vaivan.
      Pahimmillaan joillain se on moottorisahan voimakkuutta vastaava ääni.
      Itse jos vaimon kanssa katsotaan yöllä telkkaa lapsien nukkuessa, en usein kuule kun hahmot puhuvat.
      Mutta ei se haittaa, tottumiskysymys =).

    • minun kokemus

      Minulla myös meni flunssan seurauksena kuulo oikeasta korvasta ja se alkoi meluamaan. Punkin puremaa epäiltiin, sekin vie kuulon? Kuitenki tuo melu on rauhoittunut edellisenä syksynä otetulla rankalla kortisoonikuurilla ja samanaikaisesti otsaonteloon tiputettavilla Flixonase 400 mg tipoilla. Nuo tipat ovat myös vahvaa kortisonia. Hyvin pientä ulinaa sieltä kuuluu, mutta se ei enää haittaa. Kuulokin hiukan korjaantui tuo lääkekuurin jälkeen. Eli minulla jotain korjaantui pään sisällä, mutta mitä korvalääkäri epäili polyyppeja. Herkät ovat nuo korvat olleet ja hyvin kutisevat, mutta niihinkin olen saanut apua apteekista ostamillani Otogur-tipoilla. Nuo tipat ovat ainoat, jotka ovat toimineet, kun korvakäytävät syyhyävät. Korvat rauhoittuat muutoinkin. Tippoja vaan korvakäytävään ja ajatus muualle niin kyllä sitä pääsee eteeenpäin tämänkin ongelman kanssa.

    • Hoirut

      Itsellä on tinnitys alkanut 22-vuoden iässä, jatkunut nyt 2-vuotta. Itse opin - ihme kyllä - tämän kanssa elämään ja muistan sen olemassaolon vain kun on hiljaista ja en ajattele mitään muuta.

      Alku oli kuitenkin kamalaa kun tuntui, että pää hajoaa. Yleensä laitoin myös taustalle hälisemään jotakin ja yksin kotona ollessa hurisi pöytäkone "tyhjäkäynnillä" vieressä, vaikken sitä käyttänytkään. Kanssa televisio oli päällä, vaikken sitä katsonut.

      • mikä taajus hyvä ?

        Minä saan taas sirityksen korviini kun pöytäkone on päällä. Se jotenkin laukaisee sen sirinän joka ilm. on tinnitusta ;((


    • 11+19

      Minullakin soittaminen oli n 2 vuotta, kerran yrittin kertoa terveydenhoitajalle, ja hän kysyi "mitäääääääääääää?". Vastasin " ei mitä, ei mitä, kaikki on hyvä". Pikkuhilja se meni pois, en huomannut.

    • suomi4

      Mistä se tinnitus johtuu eli mikä sen aiheuttaa?

      • heppuli1

        Ei ole olemassa yhtä tinnityksen aiheuttajaa niitä on useita ja ne on tapauskohtaisia,olen hoitanut niitä ja joissakin onnistunut.


    • Hirvimies

      Olen metsästänyt 35 v ja ilman äänenvaimentajaa. 30-06 kivääristä lähtee aika pamaus. Ennen epäiltiin salametsästyksestä, jos oli äänenvaimennin. Ja minä tyhmä en hankkinut sitä. Hirvenkaatoja 59 kpl ja korvat vinkuu..

      • kutvonen1

        sama kivääri täällä ja peuroja ja hirviä ammuttu useita , metsästänyt olen 1976 lähtien. molemmat korvat vinkuu. myös radalla tulee tilanteita kun ei ole suojia korvissa. tv, auki ja sohvalle nukahtaa mutta kun menee sänkyyn niin eipä vinkuna anna nukkua.oma vika ei auta mikään.


    • !!!!!!!!!!!!!!!!

      Käy hierojalla. Niska hartia lihakset jumissa.

    • tangoa melussa

      Hanki vakuutus ja mene yksityislääkärille. Tinnitus vain ei olisi saanut alkaa enen vakuutuksen ottamista joten ...

      Korva/nenä/kurkkulääkäri on varmaan parempi kuin yleislääkäri ja tinnitukseen on todella hoitoa jo olemassa.

      Vältä tästedes melua.. Korvatulpat konsertteihin ja ei missään nimessä musaa saa kuunnella kovalla volyymillä korvanappisysteemillä ... jos olist nuo tiennyt, niin olisit normaali ja terve.

      Mulla pienio tinnitus lavatansseista saatuna, mut olen jo vanha muija ja pidän nyt kyllä tulppia ettei pahene. Ei hoitoa itellä vielä tarvi jos tälläisenä pysyy.

    • betaserc..57

      itse olen kärsinyt ainakin 15vuotta vasemman korvan tinituksesta.Nyt pari kolmevuotta suhinasta ja sihinästä. Itse ajoin syy yhteyttä MENIERIN oireyhtymään ,monien terveyskeskusten käytien jälkeen vihdoin sain lääkkeellisen hoidon alkamaan, vaikka varmaa diagnosia olekaan. Hussiin on aika tulossa jossain vaiheessa ,jo nyt voi kertoa betaserc 24mg kertaa 2 päivässä on alkanut tehoamaan, tulee toimeen JES..VAROTUKSENA VEREPAINELÄÄKEEN KÄYTTÄJILLE VOI AIHEUTTAA ÄKILLISEN VEREPAINEEN LASKUN niin kävi.muuten ihan hyvin, aikaa odotelleessa korvalääkärille...

    • Parempaa huomista

      Avaaja lisää:

      Olen löytänyt vastauksen:

      Aloin vastauksen perustella syödä runsaasti laksatiiväejä ja mahani toimii nyt mainoisti.

      KIITOS AVUSTA, T

      T. AVAAJA

      • emmentalio

        Ai, kysymyksessä olikin pelkkä trolli. En huomannut laksatiivivastaustasi.

        Eipä silti trolleja Suomi24 syöttää näissä etusivun avauksissa yleensäkin.


    • emmentalio

      Minulle lääkäri on sanonut, ettei sille voi mitään. Se on on vaurio, jota joutuu vain kärsimään. Ei se ole hauskaa, mutta siihen kyllä jotenkin tottuu ajan mittaan. Minun tinnitukseni ei tunnu enää niin häiritsevältä, kun olen jo ehtinyt totutella siihen vuosien aikana.

      Lääkärille tulee ensimmäisenä mieleen, että se on omaa syytä, kun kuuntelee rokkia täysillä päivat pitkät. Sellainen lääkäri voi haistaa XXXX. Minun tinnitukseni ei voi johtua liian kovasta melusta, koska olen aina välttänyt sitä, enkä kuuntele musiikkia korvanapeilla enkä muutenkaan kovalla.

      Sinä olet käyttänyt taustaääntä. Sen neuvon yleensä aina saakin. Minä pidän radiota hiljaisella

      http://www.tinnitusyhdistys.fi/

    • ........

      Kraniosakraaliterapiaa fysioterapeutilta tai osteopaatilta. Akupunktiotakin kokeilisin tilanteessasi.

    • Tinnituksenvoittanut

      Tinnitukseen auttaa musiikki ! :)

      Itellä on kanssa ollut tinnitusta, mutta ei tosin noin pahana ja on ainakin jollain osin helpottunut, kun kuulokkeilla on kuunnellut musiikkia HILJAA. eihän se auta jos sitä täysillä luukuttaa mutta just sellanen että ihan vähän vain kuuluu niiin auttaa :)

    • kuulohermot

      Tinitus ei välttämättä edes tule korvasta , korvista aivoihin johtava kulohermo on se mikä voi olla syyllinen , Tinnitus = ehkä katoamaton , sen taso muuttuu . Minun korvasta kuulo on alentunut hyvin voimakkaasti vaan tini ei . Turhaa viisastelua että se liittyisi korvan toimintaan .

    • Apu Ylhäältä

      Jeesus vain voi parantaa tinnityksen. Minulta paranti voimallisessa kokouksessa Tampereella. Eikun rukousta kehiin. Eikä sen jälkeen ole tinnittänyt. Tosi on !!!

      • ...

        Kyllä näin on, kiitos että todistit!


    • kaarinas

      Itse en pysty kuuntelemaan musiikkia taustaäänenä, se jotenkin ärsyttää, olen kotona täydessä hiljaisuudessa. Tinnitukseni on korkeaa kuin sinfonian korkeimmat äänet. Ensin kuulo heikkeni ja sen seurauksena alkoi tinnitus. Vaiva on kestänyt n 13 vuotta, eikä se useimmiten enää häiritse, siihen todellakin tottuu. Stressaantuneena kärsin myös tinnituksesta enemmän, jolloin yritän keskittyä johonkin mielekkääseen puuhaan etten kuuntelisi sitä koko aikaa.

    • kissankello2356

      Minulla ollut nyt 2v ja alkoi isomman leikkauksen jälkeen,
      kuten myös kroonistunut oikeanpuolen hermosärky.
      Päässä sirisee todellakin kokoajan,
      huonosti nukutun yön jälkeen pahenee.

      Lääkärin mukaan on kyseessä jokin "sähköinen" häiriö, joka saattaa lieventyä ajan mittaan...
      Toivon todella..

    • kokenut2

      Itse olen tottunut elämään asian kanssa, ollut tämä vaiva jo 13 vuotta. Jos mikään muu ei auta, niin mene nukkumaan vasta kun olet valmis romahtamaan sänkyyn, tämä toimii aina ja et varmasti huomaa tinnitystä.

      • Voi kun olisi eläk..

        Mutta kun töihinkin pitää herätä ajoissa, niin ei voi käydä myöhään nukkumaan.
        Kunnon unilääke ja ajoissa nukkumaan ja jaksaa taas ja vaiva ei nin häiritse.


    • ainoa todistettavasti toimiva hoito on hiljainen musiikki, 15 vuotta testattu

    • ....................

      Minulla on korvat soineet koko ikäni, mutta olen kuitenkin täysin tottunut siihen enkä edes huomaa koko asiaa, ennen kuin rupean ajattelemaan sitä.

    • t35y5y3y3

      itselläni matala verenpaine aiheutti joskus tinnitystä. Söin magnesium tabletteja joista sain matalan verenpaineen.
      Kokeilepa verenpaine arvojasi? Kokeile vitamiineja, luin artikkelin jossa sanottiin kai d vitamiini TAI joku muu en muista mikä, parantaisi tinnistystä..

    • äänet on aisti

      Tinnitystä on monenlaista eli sen "haitta" myös yksilöllinen!

      Itselläni lähinnä yhtäjaksoinen erittäin korkea ääninen joka tavallaan peittyy arjen askareissa tausta ääniin, mutta täyshiljaisessa sen huomaa. Yhtäjaksoisena siihen tosin turtuu ja lopulta sitä ei erityisemmin mieti ja "kuule".

      Korvakäytävien tukkoisuus myös lisää "sointia" joten kannattaa puhdistaa korvakäytävät säännöllisesti kertyneestä kuonasta ja epäpuhtauksista. Jopa liuotteita kannattaa käyttää sitkeän kuonan poistoon.

      Jos omistatte ns. ääniraudan (a-rauta, saa musiikkiliikkeistä) jota kitaransoittajat yleensä käyttävät, niin test. korvien tukkoisuuteen on helppoa. Kilauta rautaa kevyesti esim. pöydän reunaan ja aseta ääniraudan pallopää pääsi keskelle kontaktiin... se soi joko molemmissa tasaisesi tai korostuneesti toisessa,siinä tukkoisemmassa!

      Käyttäkää ihmiset kuulosuojaimia/ tulppia metelissä sekä korvaläppiä pakkasella.

      Kuulo on aisteista eräs tärkeimmistä!

    • järkeä korviin

      Paras apu on ennalta ehkäisy. jos on pakko mennä mölykonsertteihin niin kunnolliset korvatulpat korviin ja ei eturiviin. Kaikenlaiset kuulokkeet roskikseen.

    • jatkuva humina korvi

      Itselläni ei varsinaista ääntä kuulu, mutta sellainen jatkuva matalataajuinen humina, joka ei mene mitenkään pois. Kerran kuukaudessa saattaa tulla hetki jolloin humina kuin taikalampusta katoaa ja voi sitä autuutta, kun on täydellinen hiljaisuus. Mistäköhän tämä voi johtua?

      Verenpainetta ei ole, korvissa ei ole tulehdusta, korvatulpat päässä matala humina kuuluu myös... joskus myös kaikki äänet tuntuvat liian kovilta ja jonkun esineen tippuminen lattiaan aivan sattuu korviin tai pelkkä musiikin kuuntelu. Onkohan minulla yliherkkä kuulo? Ei tämä tinnitukselta vaikuta?

      haluaisin hiljaisuuden!!

    • sepä se

      Mulla on jatkunut soiminen jo kohta 4 vuotta yötäpäivää ja välillä soi toinenkin eli stereona!
      Ääni on kuin suihkuturbiinikone ja välillä vaan tulee korkeampana pillinä!
      Apua ei oo ja se raastaa hermoja vaikka en sitä aina näytäkkään,ajatukset harhailevat välillä itsensä lopettamisesta jne.
      Lääkärissä käydessäni huomasin välinpitämättömyyttä lekurissa ja se siitä.
      Vaikeata on välillä nukahtaa ja toivottavaa ettei yöllä heräisi!

    • Ihsahn

      Itselläni alkoi korvat soimaan 2 vuotta sitten mutta ei se ollu tinnitus,pikkuhiljaa on vinkuminen alentunut korvissa...ensin vasemmalla puolella ja nyt oikealla puolella.Lääkäri sanoi että se on tinnitus ja sille ei voi mitään (idiootti lääkäri kun ei vaivannut laittaa asiaa eteenpäin) Alku oli kyllä kamalaa ja vuoden jälkeen huomasin helpotusta.Oma diagnoosi on että joku tai jotain on jumissa niskassa.

      Luin muuten yhdeltä cannabisforumilta että pössyttely olisi ollut apuna.Uusia käyttäjiä kehui että se auttaa siinä tärkeimmässä eli nukkumisessa.

      • 1324

        Lääkärit kitjoittavat niitä ikivanhoja BE- humpuukilääkkeitä, joilla ei ole muuyta vaikutusta kuin että korvat alkavat kaiken lisäksi hurista. Nuo lääkkeet, joiden vaikutustapaa edes ei tunneta, niitä ei saisi käyttää. Voivat vaikuttaa vaikka mihin, vaikka aivoihin ties miten. Kukaan ei tiedä ei edes valmistaja.
        Mutta niiden kirjoittaminen auttaa lääkäriä pääsemään eroon hankalasta potilaasta nopeasti.

        VAATIKAA kunnon paneutumista asiaanne.

        Koska vaiva on monen asteinen, niin aina löytyy noita vähättelijöitä että kyllä siihen tottuu ja ei se paljon haittaa, ja lääkäritkin luulevat sitten, että niin on kaikilla. Mutta monilla tinnitus on TODELLA PALJON haittaava. Kamalimpia on se laji, jossa kuuluu jatkuva vihlova kirskunta (niin kuin entisajan linja-auton jarrut joskus - no vain vanhempi polvi on kuullut).


      • laitontakin

        Cannabiksesta voi taas saada psykoosin ja sitäkautta sktsorenian ja sitäkautta taas ihmiset jättävät sinut yksin. Ei kukaan halua olla hullujen kanssa missään tekemisissä.


    • luuviulu1

      Meillä auttaa tuohon vaivaan Magneetti korvaan kiinni esim. laastarilla. Puoliso hankki Energetixiltä magneettikorun joka on siistimpi käyttää eikä näytä niin rujolta.

      • ....................

        magneettikoru! Moneen kertaan tehottomaksi todistettu, mutta yhä nuo kauppiaat koettavat joka palstalla niitä myydä. Älkää uskoko.


    • auttaisinjos

      Itselläni ei ole kokemusta, mutta äidilläni oli tinnitus ja hän aikoinaan yritti selittää lääkärille nämä oireet lääkärit ??? mitä mikä tota vaivaa, vuosikausia meni aikaa kunnes löydettiin tämä diagnoosi ; mikäli silloin ymmärsin oikein aiheutti myös tasapainohäiriöitä , en tiedä; en ole asiantuntija, mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen ei todellakaan mitenkään mukava olotila , auttaisin jos pystyisin ;(

    • Hra Kuulonalenema

      Pari tinnituksesta kärsivää tuttavaani laittavat radion yöksi päälle juuri sen verran kovalle, että peittää tuon tinnitusäänen(kenellä sitten tuo tinnitus on pirinää, ulinaa tai mitä onkaan).
      He ainakin sanovat, että se auttaa.
      Radio on kuitenkin sen verran hiljaisella kuitenkin, ettei ne radio-ohjelmat itsessään valvota voluumillaan ja se on kuitenkin taustaäänenä paljon miellyttävämpi, kuin tinnitus.
      Ehkä se sama konsti auttaisi myös päiviin, eli joku miellyttävä ääni taustalle tinnitusta peittämään.
      Vaivaanhan ei itsessään ole parannuskeinoa:/:(
      Tietysti on sitten nuo rauhoittavat ym. nappulat, jotka voivat auttaa, mutta kukapa niitä nyt kovin mielellään ainakaan syö.
      Ja niihinkin varmaan tulee pitkässä juoksussa aikamoinen toleranssi, jolloin eivät enää auta.

    • tiittiitii

      Itsellä oikea korva tinnittää ja apuna nukahtamiseen melatoniini 3mg ja puheradiota 30 minuutin ajastuksella, sammuu siis kun olen yleensä nukahtanut.

    • Mukikorva

      Mites tällainen korvavaiva, kun mua vaivaa..?:/
      Eli mulla menee äänet aika herkästi sekaisin "puuroksi", jos on monta eri äänilähdettä pienellä alueella. Esim joskus työpaikan taukohuoneessakin on ihan turha olla missään mukana silloin, jos siellä tulee oikein kunnon "kälätyssirkus".
      Tai sitten kun on muutenkin taustamelua, ei kauhean kovaakaan mutta selkeä, niin en saa mitään selvää mitä toinen sanoo normiäänellä sopivan matkankin päässä.
      Sen kyllä kuulen, että toinen puhuu, mutta taustamelu sotkee sit sen verran, että toinen voi puhua ihan mistä vaan, enkä saa tolkkua.
      Muutenkin välillä tuntuu, kuin olisi mukit korvilla, et lähellä puhuttu normipuhekin kuullostaa, kuin se tulisi kaukaa vaimeana. Ja siinäkin sama juttu, kuulen toisen äänen, mutta just sen verran että tajuan toisen sanovan jotain. Asiasta ei hajuakaan.
      Mulla korvat välillä alkaa itsekseen(vasen erityisesti) soimaan. Välillä on matalaa ujellusta tai sitten korkeampaa vinkunaa, niin kuin aikanaan oli tämän Ylen testiruudun ääni.
      Kävin yhteen aikaan lääkärissä, mutta sain sieltä aina vain selityksen näihin vaivoihin, että korvakäytävien paineissa on jotain(väliaikaista..??..) häiriötä sekä lähteissä Duact-merkkistä flunssalääkettä, mikä nyt ei edes auttanut edes sitä 10 päivää, mitä sitä sai kerralla syödä kuurina. Joten lopetin lääkärissä käymisen, kun ajattelin et tyhjän saa pyytämättäkin..:(
      Kaikista veemäisin on se, että aika moni, kenelle olen sanonut asiasta, niin joko väittävät mun teeskentelevän tai sitten kohtelevat kuin vammaista. Kun tietenkin mulla nyt menee aika herkästi äänekkäässä ympäristössä sanomiset ohi, kun en saa niistä mitään tolkkua/kuulen totaalisen väärin.
      Ja tietysti joskus menee sitten hermot, vaikkei tosiaankaan saisi ja ärähdän sit aika ilkeästikin joskus toiselle niin sekin on sit aika persuksiista..:(
      Olen tosin sairastanut pienenä aivokalvontulehduksen. Et saattaisiko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa, vaikka se ei ole muuten jättänyt mitään vaurioita.

      • 18+15

        Sulla on ns. melukorva, sama täällä. Pitää oikein keskittyä mitä toinen sanoo meluisessa ympäristössä. Huomaa, että puhe on äänitaajuuksien aaltoliikettä ja toiset äänet sekoittavat tätä aaltoliikettä ja kumoavat vastakkaisia "aaltoja". Niiden yhteisvaikutus on sitten yksilöllistä.


      • poupouaa12

        Mainitsin tuolla aiemmin että minulle kun tuli kuulovaurio, niin se ei alentanut kuuloa vaan herkisti sitä ja vaikutti puheen ymmärtämiseen. En aina kuule mitä toinen puhuu vaan puheesta tulee epäselvää muminaa. Varsinkin puhelimessa puhuminen on tämän vuoksi mukavaa.


      • Mukikorva
        18+15 kirjoitti:

        Sulla on ns. melukorva, sama täällä. Pitää oikein keskittyä mitä toinen sanoo meluisessa ympäristössä. Huomaa, että puhe on äänitaajuuksien aaltoliikettä ja toiset äänet sekoittavat tätä aaltoliikettä ja kumoavat vastakkaisia "aaltoja". Niiden yhteisvaikutus on sitten yksilöllistä.

        Just.
        On kyllä aika perseestä tämä vaiva, vaikka siihen kai on jo tottunutkin.
        Välillä vaan nuo sosiaaliset tilanteetkin rassaa sen verran, et olen mieluummin ilman, kun ei sitä kuitenkaan saa tolkkua toisen puheesta.
        Ja hiljaisempi/normi peruspuhumisen kuuntelu tosiaan ulkona pienessäkin taustamelussa on aika turhaa.
        Ja tuo ihmisten töykeys..Vaikka kai se sit näyttää niin vajakiltakin jo, kun toinen katselee pää kallellaan hölmön ilme naamalla ja seuraa toisen suun liikkeitä siinä samalla.
        Mutta onko tällaiseen mitään apuja?
        Et oikein korvalekurin diagnoosilla saisi vaikka jonkinasteisen kuulolaitteen tms?
        Kun olen ainakin kuullut, et joillekin, joilla menee äänet sekaisin, olis laitettu koje korvaan ja auttaakin vielä ainakin suht hyvin.


    • Kylmät kädet

      Itselläni korvien soiminen vie vain huomion pois naapurien metelöinnistä ja makkarin ikkunan alla olevasta vilkkaan autotien äänistä. Itse tinnitus ei haittaa. Se varmaan haittaisi, jos ei olisi tätä 24/7 meteliä ympärillä.

      Eli muutappa äänekkääseen asuinympäristöön, suosittelisin.

      • Lämpimät jalat

        Sähän olet sama kylmäkäsi, kun on tuolla kevyen liikenteen palstalla käynyt uhkailemassa tappavasi poliisin, jos joskus sakottavat sinua siitä, ettet käytä heijastinta. Olet vielä painottanut puhuvasi teoreettisesti, että JOS sakottavat niin sitten losahtaa. Meinaat kai, ettei sinua voi sitten syyttää väkivallan suunnittelusta virkavaltaa kohtaan.
        Ja horissut siellä jotain muuta yhtä pimeätä/sairasta.
        Jokos olet käynyt hakemassa uudet lääkkeet?


    • alku pahinta

      Minulla meni 2,5 vuotta tottua. Aluksi se kyllä tuntuu ihan helvetilliseltä ja siltä että miten tähän ikinä tottuu. Itse tein iltaisin niin että kuuntelin rauhallista musiikkia hiljaa korvalapuilla ja sitten kun alkoi tulla uni niin jätin korvalaput pois.

      Aiheutin omani kuuntelemalla liian kovalla musiikkia eli oma moka. Erityislääkärissä kumminkin selvisi että kuulo on yhä normaalilla tasolla. Ehkä parempi näin koska nyt olen sitten korvatulpat päällä melussa enkä kuuroudu ennenaikaisesti :)

      Jos tinnituksen pystyy joskus parantamaan niin varmaan haluaisin parantaa sen mutta en jos siinä olisi mitään isompia riskejä. Nyt 8 vuotta tapahtuneesta en ajattele asiaa päivittäin ja ahdistun siitä vain muutaman kerran vuodessa (harrastan kumminkin musiikkia ja käyn paljon keikoilla eli ei kovin paha).

    • Tinnittää!
    • hvinhän nuo

      Hyvin ovat suhtautuneet, pojallani on, mutta kun ei ole mitään hoitokeinoa eikä onneksi mitään lääkitystä ole tuputettukaan. Telkkari on auki yönkin, että kuuluu taustahälyä, hyvin pärjää kun on alle kouluikäisestä sitä kuunnellut.

    • Rin-tin-tin..

      Vasen korva on tinnittanut reilut viis vuotta. Sitä ei oikeastaan enää huomaa, ehkä muutaman minuutin ajan päivässä eli olen tottunut siihen.

    • Tinnitus on tosi yleistä. Tässäkin osiossa on varmaan tullut ilmi, että oire on hyvin yleinen. Syitä on monia, esim. lääkkeet. Antibiootit ym. Minä sain asperiinijohdannaisia särkylääkkeitä 20v. virtsarakon reumaan. Sain seurauksena tinnituksen. Lääkäri sanoi, että ei voi auttaa, täytyy tappaa. Vitsinä tietenkin. Olen nyt 67 v, Olen siis kärsinyt oireista n. 47 v. ja rakkoreumasta yli 50 v. Kumpaankaan ei ole apua saatavissa. Pakko vain tottua, vaikka koko ajan vinkuu ja humisee korvissa. Sinäkin totut.

    • 4+18

      Minulla tulee välillä vasempaan korvaan joskus matala tai kimeämpi ääni, joka alussa on voimakas ja hiljenee loppua kohden. Muuten sitten hiljaisuudessa kuuluu suhinan tapaista ääntä, ärsyttää perkeleesti mutta ei voi mitään.

    • veli#

      Kun jätin pois kaikki makeat ja sokerin niin tinnitys on huomattavasti heikentynyt,kannattaa kokeilla.

    • ÖDKslfk

      Minulla korvat soivat kuin olisin 10 metrin syvyydessä veden alla 24/7. Asialle ei ole lääketieteellistä apua. Tilanteeseen on vain sopeuduttava kuten mihin tahansa krooniseen vaivaan. Pahempi olisi kipu, johon mikään lääke ei auta. Pakoon et pääse. On vain pakko keksiä keino millä pystyy elämään sen kanssa. Todennäköisesti tinnittävillä on vertaistukiryhmiä. Sieltä saattaisit saada parempia neuvoja ihmisiltä, jotka kärsivät samasta vaivasta. Lääkäri kertoo sen mitä voi kun tietää ettei hoitokeinoa ole.

    • 1+11

      Itselläni on ollut melkein 30 vuotta toisessa korvassa todella kimeä, hento ja jatkuva tinnitusääni pulssin mukaan kuuluva humina. Stressaantuessa tms. humina kovenee. Tinnitus saattaa kuulemma johtua otoskleroosista (todettu poliklikikalla pitkällisten tutkimusten jälkeen n. 30 v. sitten) tai olla johtumatta. Huminan saa kuulemma lakkaamaan jos poistattaa sydämen. ;)

      Olen tottunut noihin ääniini niin, etten edes ajattele niitä kuukausiin. Vasta kun joku puhuu tinnituksesta niin kiinnitän huomiota omiin vinkunoihini.

      Täällä on tullut jo hyviä ohjeita. Yritä keskittyä kaikkeen muuhun paitsi tinnitukseen, laita radio hiljaiselle (kunnes lakkaat kiinnittämästä tinnitukseen huomiota) ja suojaa kuulo. Korvatulpat mukaan joka konserttiin.

    • VeeÄn

      Minulla on soinut syntymästä asti ja kovaa. Kuulossani ei ole kuitenkaan vikaa. Joskus soi vielä tuplasti kovempaa muutamia sekunteja silloin tällöin ja silloin noteeraan asian ja / tai silloin kun siitä puhutaan.

      Kun puren hampaat tiukasti yhteen niin tinnitus voimistuu rajusti sekunnin ajan. Oman vaivani syy lienee siis elimellinen eli jostakin puristuksesta tai paineesta johtuva.

      Lääketiedehän ei ole tästä vaivasta ollenkaan kiinnostunut vaikka uskon että asia ainakin omalla kohdallani olisi helposti selitettävissä ja hoidettavissa. Tulisi yhteiskunnalle ilmeisesti liian kalliiksi alkaa kirurgisesti hoitamaan ongelmaa joten se julistetaan psyykkiseksi sairaudeksi.

      Koska minulla on tinnittänyt rajusti lapsesta asti niin en koe sitä haittana vaan olen oppinut itse elämään sen kanssa. Leikkisästi olen sanonut että maailmassa vinkuu mutta kaikki ei sitä kuule.

    • Itselläni on lievä tinnitus. Väliin huomaan sen, väliin en, ja joinakin päivinä se on pahempi kuin toisina.

      Musiikki auttaa ohjaamaan huomioni siitä pois.

      • suhisee

        Sain tinnityksen reilut kymmenen vuotta sitten. Olin korvalääkärillä j kaikkia kokeet otettiin ja tutkittiin tarkkaan. Mitään kuulon alenemaa eikä muutakaan löytynyt. Itse pelkäsin Menierin tautia, mutta mitään ei löytynyt.

        Itse luulen. että stressillä on osuutta asiaan. Tein silloin hyvin stressaavaa asiakaspalvelutyötä (face to face) ja jonoja oli koko päivän. Tauot jäivät pitämättä monta kertaa.

        Myöhemmin on tullut verenpainetta ja kolesterolia, mutta tinnitys on aina samanlaista, ei kovin kovaa huminaa ja ihan kuin korva olisi jotenkin tukossa. Lääkkeet eivät ole parantaneet asiaa, mutta olen oppinut olemaan välittämättä. Ihmettelisin, jos ei enää korva suhajaisi. Musiikki auttaa, hiljaista ja klassista pitää olla, jopa tietokoneen ääni auttaa, kun tässä näppäilen.


    • unettomuus

      Aloittaja, et maininnut, mikä tinnituksesi aiheuttaa. Mainitset kuitenkin olevasi uneton: onko lääkärisi keskustellut kanssasi siitä, että unettomuus nimenomaan aiheuttaa tinnitusta? Itselläni tinnitus alkoi ja paheni unettomuuden myötä ja sitten oli taas vaikeampi nukkua. Kyseessä on siis itseään ruokkiva kehä. Oma lääkärini ei suhtautunut vaivaan vakavasti, mutta unettomuuteen sain hoitoa, kun se meni överiksi = burn out. Vaivoja kesti pari vuotta. Nykyään nukun melko paljon ja tinnutuskin on kadonnut.

      • Parempaa huomista

        Tinnituksen syytä ei löytynyt, unettomuus alkoi tinnituksen myötä, kuulun kuulemma siihen 1 prosentin joukkoon, joiden tinnitus on erittäin vaikea. Lääkäri, joka tutki oli korvatautien erikoislääkäri. Olet oikeassa siinä, että olen joutunut ns. noidankehään tämän vaivan kanssa.

        Kiitos samalla kaikille keskusteluun osallistuneille, on helpompi mennä taas eteenpäin, kun tietää ettei ole yksin kamppailemassa tämän vaivan kanssa.

        Erityiskiitos sille "aloittajalle", jonka vatsa toimii laksatiivien ansiosta, sait minut hymyilemään pitkästä aikaa.

        Hyviä ohjeita tuli, valitettavasti alkupaniikissa euroja kului hierontaan, akupunktioon, hammaslääkäriin jne, joista ei ollut apua.

        Kaikesta huolimatta parempaa huomista ja kevään odotusta.


    • apapp1

      Minulla tinnitus on kestänyt 20 vuotta se alkoi kun menin nukkumaan, tuli pientä pätkittäistä kohinaa josta se on vuosien myötä pahentunut jatkuvaksi sihisevän vinkuvaksi ääneksi. Syynä tinnitukseeni on todennäköisesti meluisa tehdastyö noin 40 vuoden ajalta ja joskus 70-luvun alussa ei mitään kuulosuojaimia käytetty. Korvalääkärillä olen käynyt, mutta ei sieltä mitään apua tullut joten täytyy vain yrittää elellä tinnituksen kanssa.

    • Miukumauku1

      Itsellä tinni alkoi parikymppisenä kuulon alenemisen yhteydessä. Nyt lähestyn kolmeekymppiä. Otoskleroosi todettiin ja leikattiin. Tinni ei helpottanut, mutta kuulo parani, ainakin muutamaksi vuodeksi. Nyt taas kuulo huonontunut, kuulokojeet sain molempiin korviin.
      Tinni ei ole helpottanut missään vaiheessa, mutta oman vinkumiseni kanssa pystyn elämään, ei vaikeuta nukahtamista kuin harvoin. Välillä en edes huomaa tinnitusta ja välillä soi todella lujaa. Mutta aina se on läsnä. Alkoholi ja krapula itsellä taas voimistavat tinniä.
      Korvalääkäri sanoi viime käynnillä, että tinnitukseen ei kokeilla lääkitystä (lääkityksellä tarkoitan mm. uni/masennuslääkkeitä) ennen kuin koko elämä menee päin persettä. Ei pysty nukkumaan, kaverisuhteet ja työelämä kärsii.
      Kuinka moni todennut akupunktiosta tai luontaishoidoista olevan hyötyä? Niitä en ole kokeillut.
      Olen aina suojannut kuuloni keikoilla tms. Itseaiheutettua tinnitukseni ei ole.
      Verenpaineenikin on matala ja huimauskohtauksia esiintynyt silloin tällöin. Niitäkin on tutkittu, kun mitään ei ole löytynyt on sanottu, että tarkkaile syömisiä. Rasvan ja suolan käyttöä. Ylipainoa ei ole ja aika terveellisesti syön.
      Menieren tautiakin suvussa on, mutta sitä ei itselläni ole vielä ainakaan todettu. Siihenhän ei oikein muuta hoitoa ole kuin terveet elämäntavat.
      Huono kuulo ja tinnitus siihen päälle vaikeuttavat aika paljonkin töissä kuulemistani. Mitä-sana on varmastikin useimmiten käyttämäni sana. Onneksi suurin osa ystävistä ja työkaverit ymmärtävät. Harva osa taas ei ymmärrä ja hermostuu, sanoo etten kuuntele. Vaikka kuinka kuuntelisin, niin en kuule. Täysin eri asia. Ja vaikka sanon, että puhuisitko kovempaa, kuuloni on huono, niin ei sitä äänenvoimakkuutta siltikään nosteta.
      Joskus tekee mieli vain nyökytellä päätä, että juujuu, kun tietyille ihmisille kyllästynyt aina sanomaan kuulovaivoistani. Varmasti tuttu tilanne kaikille kuulovammaisille.
      Tietyt voimakkaat kiminä-äänet myös sattuvat korviini. Kuten lasten kiljuminen.
      Vaikka asenteeni on mahdollisimman positiivinen enkä anna tinnin/kuulon rajoittaa elämääni enempää kuin se väkisinkin rajoittaa, niin olisi ihanaa vaikka kesälläkin mökillä, kun kuulisi luonnonäänet ja rauhan. Mutta kuunnellaan vinkumista sitten.
      Jaksamista kaikille kanssasiskoille ja-veljille!!

    • mävaan

      Oma kokemus tinnutuksesta on, että pitää huolehtia tarvittavasta levosta ja niska-hartiaseudun vetreydestä. Eli hierojalle ja/tai jumppaa säännöllisesti. Tinnutukselle ei voi mitään, sen kanssa on vain pakko oppia elämään.

    • Apua saanut

      Itse kävin yksityisellä korvalääkärillä, joka laitti lähetteen aluesairaalaan tarkempiin tutkimuksiin ja kirjoitti Betaserc- lääkkeestä reseptin. Tutkimuksissa ei löytynyt korvista vikaa, eikä kuulo ollut alentunut. Itselläni auttoi tuo Betaserc lääkitys. Kokonaan se ei tinnitusta vienyt, mutta hiljeni huomattavasti.

      • aaaaaaaaaa

        Vaikea uskoa, että vaimeneminen olisi lääkkeen ansiota.
        B on pahoinvointilääke Menierin tautiin.
        Kummallista että sitä vielä yleensä kirjoitetaan.


    • Tinnittää
    • untapalloon...

      Huoneen lämpötila on liian korkea jos ei tule uni silmään. Tuuletusikkuna yöksi auki ja ilma kiertää ja hapensaanti huoneessa on turvattu, varsinkin jos nukkuu mh-ovi kiinni.

      Univaje aiheuttaa kuuloherkkyyttä, ja kaikki pienetkin äänet ärsyttävät.

      Kun saat univajeen kuntoon rupee kuuloaisti normalisoituun ja tinitystä ei haittaa nukkumaan mennessä.

      Poistakaa makuuhuoneesta kaikki tikittävät kello.

    • vitamiinia poskeen.
    • MonoTinnitus

      Silleen on tinnitukseen suhtauduttu, että tyyliin: "niin ikäväähän se tinnitus on, mutta ei sille nyt voi tehdä mitään"...Sitten on tyrkytetty rentoutuslääkettä, masennuspillereitä jne.
      No, onneksi en ole tarttunut noihin edellä mainittuihin, vaan olen jollain tavalla tottunut tähän ainoastaan toisen korvani tinnitykseen monen vuoden ajan.
      Eikä minun toisen korvani ainut vaiva ole tinnitus, vaan siinä on muutakin, ja on tehty monen monta magneettikuvausta jne., mutta korvalääkäreillä ei ole antaa mitään vastausta, mistä kaikki oireeni toisessa korvassa johtuvat, ja lisäksi myös poskionteloissakin aika ajoin.
      Allergiatesteihin ei edes ole laitettu korvalääkärien toimesta, koska ne ovat niin kalliita, ja enhän ole tuottava henkilö yhteiskunnalle, vaan ns. kuluerä, joten tuntuu, että ei halutakkaan tutkia kunnolla, koska minut halutaan eliminoida mahdollisimman pian kuluttamasta yhteiskunnan varoja joskus jopa eläkeiän saavutettuani, jos nyt näiden vaivojeni tutkimattomuuden vuoksi edes elän sinne saakka.
      Olen vaan tullut siihen tulokseen, että korvalääketiede on tinnituksen osalta aivan ns. "lapsen kengissään" eli eivät tiedä täsmästi yhtään mitään, mistä tinnitus johtuu, pelkästään vaan arvailua syistä. Sitten potilasta juoksutetaan siellä ja täällä leukakirurgia ja hammaslääkäriä, fysioterapeuttia myöten, vaikka kuulokin olisi jo lähtenyt tinnikorvasta kokonaan.

    • Juoksutetaan

      Potilasta juoksutetaan.
      Eihän se bisnes muuten pyöri, jos potilas ei juokse siellä ja täällä ja eri paikoissa.

    • Rivatril

      Rivatril auttaa kaikkiin vaivoihin, ittellä krooninen selkäkipu, masenus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja vatsaongelmia. Rivatril 0,5 mg kuuriluontoisesti, auttaa kaikkeen, ei kannata pelätä bentsoja.

    • Bing
    • Senior- DI

      Tinnituksen aiheuttaja on kuulohermon vaurioituminen liiallisessa metelissä, jota nykyinen "maailman meno" jatkuvana liiallisena ympäristömeluna pahentaa, esim. liikennemelluna, tarpeettoman kovana musiikin soittamisena julkisilla paikoilla, konserteissa ,kodeissa , korvakuulokkeilla. Nykylapset-nuoret tulevat kärsimään pahemmin tinnituksesta kuunneltuaan jatkuvasti kuulokkeilla liian suurella volyymilla. Mitään todellisia hoitokeinoja en ole löytänyt yli 50 v. vanhaan työperäiseen tinnitukseeni. Hermot on hallittava ja yritetävä rentoutuaa hiljaisella musiikilla. Meluisia paikkoja ja tiloja on vältettävä.
      Kaavoittajat , ympäristö- ja rakennussuunnitelijat eivät tajua, mitä kuulo- ja kongnitiivisia vaurioita he aiheuttavat "muodikkaalla" tiivisrakentamisella. Ei ymmärretä, että 10 desibelin melun lisäys vastaa melun 10-kertaistumista ja 20 dB:n 100-kert. jne (logaritminen asteikko). On ylivoimainen tehtävä rakentaa 65-70 dB:n katumelun varteen asuintaloja. joissa olisi sallittu 35 dB:n melutaso. Eikö riitä,että yli miljoona suomalaista kärsii melusta.

    • hammaslääkäri auttoi

      Itselläni auttoi hammaslääkärillä teetetyt hammastuet. Pidän niitä joka yö ja uni on nyt levollisempaa. Hampaani ovat kyllä jo ihan kuluneet, kun en itse ymmärtänyt että puren öisin hampaitani. Saman tien tinnitus on häipynyt, se alkoi 2009 vuonna sairastamani sikainfluenssan yhteydessä, se ei vaurioittanut korviani, mutta purin entistä enemmän hampaitani silloin.

    • Kilpirauhanen.

      Mitä kokemukseen tulee lääkärin kiinnostuksesta tinnitukseen ja sen hoitoon, niin tuntui, että kiinnostus on kovin vähäistä. Vaiko onko tieto aiheesta niin vähäistä, että muuta syytä tinnitukseen ei löydy kuin se kovin tavallinen melualtistus.

      Tuon luontaisemman näkemyksen mukaan tinnitus voisi olla yksi kovin monien muidenkin oireiden ja ongelmien kirjossa, mitä KILPIRAUHASEN VAJAATOIMINTA voi aiheuttaa!

      http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_kakkostyypin_kilpirauhasen_vajaatoiminta

    • Piiipp

      Minulle terveyskeskus lääkäri kertoi ettei tinnitykselle voida mitään.

    • pyövelikemi.

      Kemin pyövelipoliisi kyllä pari tinnitusta nujertaa.On kyllä häikäilemätön vallan giljotiini.Tämä putkamestari,mestaaja,etten toteaisi säälittämättömyyden lahtauspenkin valvoja.hymysuin katsonee myrkkyruiskausta.

      Pelkistettynä sanoisinpa näin.Suomen julmimman poliisit kemissä.

      Ainakin kun katsoo silmiin valtaa käyttävää,kemilästä julmuripollaria.

      Mahtavia pallukkamahoja.

    • elämää nähnyt

      Olen 75v korvat huutaa jatkuvasti,minulla se on melun aiheuttama.Ei sille lääkärit voi mitään.On huutaneet 20v joskus enemmän joskus vähemmän.Kärsi kurja olet nähnyt parempiakin päiviä!!!!

    • Kuuroko

      Tuli sitte varmaan kerrasta kuulovaurio ravitolan konsertista. Kuulo huononi todella paljon ja puheesta ei tahdo saada mitään selvää. Kuulo oli hyvä ennen tuota keikkaa. Ja nyt 2 tuntia myöhemmin puheen kuuleminen on kuin aku ankan ääntä, suhisee ja pihisee korvissa ja omaa ääntä tuskin kuulee. Onka ravintoloilla mitään vastuuta tällaisissa tilanteissa?..

      • Anonyymi

        Ainoa vastuu on aina tuollaisessa paikassa kävijällä itsellään vaikka soitettaisiin helkkarin kovalla. Varmaan laissa on jotain rajoituksia desibeleille ja niitä muka näennäisesti seurataan (seurataanko edes) mutta silti joka paikassa soitetaan musiikkia tasoilla jotka voi aiheuttaa kuulovaurion ja tinnituksen. moni ei välttämättä ole tietoinen tinnitusriskistä ja se tulee yllätyksenä kun korvat alkaakin soida ja saa kovan möykän seurauksena kuunnella tinnitusta lopunikäänsä tai saa korvat herkkinä sitten jatkossa vältellä kovia ääniä. Pahimmillaanhan tuo on todella paljon elämänlaatuun, nukkumiseen, ja jopa työkykyyn ja voi rajoittaa elämää. Toissijaiset negatiiviset vaikutukset terveyteen voi olla suuria esim. voimakkaasti lisääntyneen stressin ja unen häiriintymisen vuoksi. Silti asiaan kiinnitetään minimaalisesti huomiota.

        Miettikää jos näkövaurioihin suhtauduttaisiin samalla tavoin. No, niihin suhtaudutaan vakavammin.

        Mutta kuulo voidaan tuhota ihmisiltä, ihan laillisesti ilman että kukaan todennäköisesti joutuu vastuuseen. Itsepähän ihminen on meluun mennyt.

        Jos jossain soitetaan niin lujaa että omiin korviin käy tai epäilee sen olevan korville haitallista niin paras päätös on aina lähteä melusta kauemmas tai jopa kokonaan pois. Mikään ei ole kuulontuhoamisen tai tinnituksen arvoinen paikka olla.


    • fuckyoulääkärit

      en ole saanut lähetettä tutkimuksiin vaikka lääkäri tiennyt että korvani tinnittää :( ja vaik ei voida tinnitykselle mittään nii voi kai sinne vitun lähetteen lähettää tutkimuksiin koska mulla ainaki lukee paperissa et jos ilmenee pahempii ongelmii nii sit laitetaa lähete mut ei, ärsyttää ku kuulen joka sanan melkee väärin ja jne :) ja oon 20 että jee...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe