Automaatilla tulee parhaat kuvat

nykyaikaa!!

Kuvaan järkkärillä aina automaatilla. Kuvat onnistuvat lähes aina! En ymmärrä, että miksi niin moni valistaa käyttämään manuaali-asetuksia järkkärillä kuvatessa. Olen niitä joskus kokeillut, ja tuli paljon paljon enemmän epäonnistuneita otoksia. Tai kuvaa ei ehtinty säätämiseltä ottaa ollenkaan. Varmaan jotain paikallaan olevaa kukkaa kuvetessa vielä toimii, mutta usein kuvia pitää ottaa suhkot nopeasti, jossa etenkin automaatti on paras.

Lisäksi nykyisistä järkkäreistä löytyy paljon mukavia automaattisia ohjelmia. Omansa potretteihin, maisemiin, makroon, lapsiin, lumeen, ilotulitukseen, pimeäkuvaukseen jne. jne. Noissa tulee lähes aina hyvät asetukset tilanteeseen. Kuvat erittäin harvoin epäonnistuvat.

Rupeeppa säätämään aukkoa, aikaa, isoa, valkotasapainoa, tarkennusalueita jne. joka asialle erikseen kun tilanne on mennyt jo kauan aikaa sitten ohi. Ei jää kuin suttuisia muistoja albumiin.

Väitetään myös, että automaatilla kuvatessa järkkäri on kallis pokkari. Ei todellakaan ole. Jos väännät vaikka automaattisen potretti-asetuksen päälle kuvaat halvalla valovoimaisella 50mm 1.8 prime-linssillä, niin tulee erittäin paljon parempia muotokuvia kuin yhdelläkään pokkarilla. Sama pätee vaikka maisemakuvia ottaessa maisema-asetuksella ja laajakulmaisella linssillä. Iso ero pokkariin vaikka automaattia käytetty. Puhumattakaan hämäräkuvauksesta valmiilla hämäräasetuksilla ja valovoimasella tai kuvanvakaajalla olevalla linssillä.

Manuaalilla kuvaaminen ja sen hehkuttaminen ovat jäänne ajasta, jolloin automatiikka ei ollut niin hyvää.

42

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka hehkuttaa???

      "Manuaalilla kuvaaminen ja sen hehkuttaminen ovat jäänne ajasta, jolloin automatiikka ei ollut niin hyvää."

      Kuka hehkuttaa ja mitä ja missä ja milloin??

      Ja mikä ihmeen manuaalilla kuvaaminen? Kyllä se valotustieto kaikilla perustuu tavalla tai toisella tietoon vallitsevasta valoosta ja M-moodissa vaan ruuvailet aukkoa ja aikaa sen perusteella. Väittäisin että ei edes ole olemassa mitään käsisäätökuvausta ja on päivänselvää että kuvat epäonnistuvat jos valotus perustuu näppituntumaan eikä valotusmittaritietoon.

      Taidat kuulua herkästi narratavissa olevaan kansanosaan jolle joku on kertonut satuja "käsisäätö"kuvauksesta

      • NEXIST

        Manuaaliasetuksilla kuvaaminen on tosi helppoa esim Sonyn NEXillä. Adapteriin vaan kiinni joku vanha käsissätöobjektiivi josta voi asettaa halutun aukon säätörenkaasta ja siten myös syväterävyyden. "Takatelkkarista sitten aika-asetus kohdalleen valotusmittarin antaman säädön mukaan. Helppoa ja yksinkertaista, ei tartte valottaa summassa mutuna automaatilla vaan halutuilla käsisäätöasetuksilla.


      • LUMIXG5
        NEXIST kirjoitti:

        Manuaaliasetuksilla kuvaaminen on tosi helppoa esim Sonyn NEXillä. Adapteriin vaan kiinni joku vanha käsissätöobjektiivi josta voi asettaa halutun aukon säätörenkaasta ja siten myös syväterävyyden. "Takatelkkarista sitten aika-asetus kohdalleen valotusmittarin antaman säädön mukaan. Helppoa ja yksinkertaista, ei tartte valottaa summassa mutuna automaatilla vaan halutuilla käsisäätöasetuksilla.

        Eihän se noin vaikeaa ole. Objektiivin säätörenkaasta asetetaan aukko ja kaikki muu (valotusaika, ISO-arvo ja WB) jätetään automatiikan hoideltavaksi.


    • olevalla linssillä

      ”järkkäreistä löytyy paljon mukavia automaattisia ohjelmia. Omansa potretteihin, maisemiin, makroon, lapsiin, lumeen, ilotulitukseen, pimeäkuvaukseen jne. jne.… Rupeeppa säätämään aukkoa, aikaa, isoa, valkotasapainoa, tarkennusalueita jne. joka asialle erikseen kun tilanne on mennyt jo kauan aikaa sitten ohi. Ei jää kuin suttuisia muistoja albumiin.”

      Järkkäreistä löytyy Aukon esivalinta (Av tms). Rupeeppa selaamaan automaattisia ohjelmia, potretteihin, maisemiin, makroon, lapsiin, lumeen, ilotulitukseen, pimeäkuvaukseen jne. jne.…. joka asialle erikseen kun tilanne on mennyt jo kauan aikaa sitten ohi. Ei jää kuin hataria muistoja valikkojen selaamisesta. Puhumattakaan hämäräkuvauksesta valmiilla hämäräasetuksilla ja valovoimasella tai kuvanvakaajalla olevalla linssillä.”

    • Ei manuaalisäätöjen käytön pidäkään olla mikään itsetarkoitus. Olennaista on osata valita tilanteeseen sopivat asetukset. Suurimman osan kuvista ottaa kyllä P:llä tai jopa Autolla. Tosin noin valovoimaisen linssin kanssa kannattaa hieman miettiä ja käyttää vaikka Av:ta, jotta syväterävyys ei ole mitä sattuu. aiheohjelmilla toki voi varmaan hoitaa homman.

      Ongelma noissa aiheohjelmissa on, ettei oikein tiedä mitä ne tekevät. Eri kameroissa voi olla eri ohjelman ja samatkin voivat toimia eri lailla. Ei oikein voi oppia miten asiat tehdään yleisesti, jos luottaa pelkkiin ohjelmiin.

      Ei järjestelmän isoin kennon tuma etu mihinkään katoa automaateilla. Jos kuvaa vaikka jossain museossa suhteellisen hämärässä, järkkärillä ottaa autolla onnistuneen kuvan kerralla, kun kompaktilla joutuu säätelemään ja ottamaan useita kuvia, eikä lopputulos siltikään vastaa sitä, mitä järkkärillä. Silti jos haluaa kaiken irti kannattaa oppia säätämään hieman itsekin.

    • jhfhsgfyasg

      Nykyaikaa?
      Automatiikka ei ole olenkaan parantunut, se perustuu edelleen samaan keskimääräiseen arvaamiseen.
      Edelleenkään kamera ei osaa tarkentaa oikeaan kohteeseen, eikä ehdi mukaan nopeisiin liikkeisiin. Automatiikka ei myöskään osaa käyttää terävyysaluetta oikein.
      Jo pitkään kameroissa ollut valotusautomatiikka ei edelleenkään osaa säätää valotusta niin, että haluttu pääkohde valottuisi oikein.
      Korjausta siis tarvitaan. Monet vain käyttää manuaalin sijaan erilaisia automatiikkan vaikuttavia korjauksia.

      Nykyaika ei ole ollenkaan muuttanut valokuvauksen perusteita. Se on vain antanut tumpeloillekin mahdollisuuden saada keskimäärin onnistuneita valotuksia standardi olosuhteissa.

      Se joka ei osaa käsisäätöista kuvausta ei ymmärrä valokuvauksesta enempää kuin lehmä uudesta veräjästä ja osa tilanteista jää siksi myös kuvaamatta.

    • Kiteyttäisin näin; automatiikalla näppäilijä ottaa kuvan ja katsoo näytöltä, mitä tuli. Ammattilainen/edistynyt harrastaja "näkee" kuvan mielessään jo ennen kuvan ottoa ja toteuttaa sen sitten hankkimillaan tiedoilla ja taidoilla. Tässä on se olennainen ero. Kyllä valokuvauksesta jää jotain aivan olennaista oppimatta, jos ei vaivaudu selvittämään itselleen, mitä suljinajat ja aukot tarkoittavat ja miten ne lopulliseen kuvaan vaikuttavat.

      • amatöörivielä

        Samaa mieltä..

        Ja toisaalta, ymmärrän myös sitä mistä aloittaja kertoo.. Muistan yhdenkin kerran kun piti ottaa kuva melko hämärässä paikassa.. Säädin aukkoa, herkkyyttä ja yritin kovasti tehdä kaikkeni ettei kuvasta tulisi "tärähtänyt".. Noin viisi minuuttia sen tilanteen jälkeen muistui mieleen, että myös siitä kuvan valoisuudesta olisi voinut tinkiä hieman. Vastaavia sattui useampaan kertaan kun haki tuntumaa järkkäriin. Tuntui ettei millään ehdi ajatella kaikkia asetuksia.

        Toisaalta, automatiikkaa voi myös hyödyntää. Ei kukaan järkevä ihminen rupea väittämään että olet kuvaajana täysi nolla, ellet osaa käyttää kameraa ihan manuaalitilassa. Ja onko se sitten niin autuaaksi tekevä, jos pyörittelee valotusaikoja ja säätää sitä niin että etsimen alalaidassa vilkkuva valoisuusmittari asettuu asteikon keskelle? Kun käytännössä sama hoituu esimerkiksi Av-tilassa, jolloin saat itse säätää aukkoarvon vapaasti ja automatiikka sovittaa valotusajan siihen sopivaksi. Jos tarvitsee säätää valotusta, niin senkun "kertoo" automaatille mitä haluaa ja kone laskee sopivan arvon.

        Käytännössä moni noista eri kuvaustilojen asetuksista hoituu jo sillä että valitsee tilanteeseen sopivan optiikan (objektiivi, polttoväli) ja säätää aukon. Sillä pääsee jo pitkälle. Ja kun alkuun pääsee, niin sitten voi pikkuhiljaa opetella enemmänkin erilaisten säätöjen vaikutuksista siihen lopputulokseen ja vähitellen kehittyä kuvaajana.

        Joku on joskus sanonut, että automaatilla onnistuu n. 90% kaikista kuvista.. Mutta se mihin ylipäätään tarvitaan järjestelmäkameroita tai kuvaamiseen perehtyneitä kuvaajia on se loput 10%, ja todennäköisesti se on juuri sitä aluetta jossa tehdään ne huikeimmat kuvat.


    • 10-kuva

      Automatiikalla näppäilijä katsoo näytöltä ennen kuvan ottamista millainen kuvasta on tulossa ja tekee tarvittavat säädöt.
      Valistunut näppäilijä tietää, mitä suljinajat ja aukot tarkoittavat mutta ei asettele niitä itse vaan jättää ne automatiikan hoidettavaksi je keskittyy ohjailemaan sitä automatiikkaa.

    • tuli jo

      Kyllä valokuvausharrastuksen pitää olla täysin automaattista.

      Kameran pitää osata automaattisesti mennä oikeaan paikkaan, säätää itsensä valottamaan, zoomaamaan ja säätämään valotuksen oikein sekä lauteta automaattisesti juuri oikealla hetkellä. Tärkeätä on myös, että kamera laittaa hyvät meitsie-kuvat mun nettiin.
      Ei sellainen harrastus ole kivaa jossa kuluu aikaa ja pitää osata tehdä jotakin itse.
      Harrastuksessa pitää kaiken tulla heti valmiiksi automaattisesti.

      On ihan typerää jos kamerassa pitää kelata valikoita, kääntää tai painaa jotain nappeja kun haluaa valokuvan. Kuka haluaa ajatella jotain valotuksia kun haluaa vain hyvän valokuvan?

    • Canonisti minäkin

      Tuossa se ero juuri on! Hyvällä automaatilla onnistuu melkein aina. Jos viitsii opetella valottamaan käsin, onnistuu aina.

      Käsisäädöllä oppi myös ymmärtämään valotukseen vaikuttavat tekijät. Kun ne ymmärtää, ymmärtää myö, koska voi valottaa automatiikalla ja koska ei.

    • onnistuu aina

      Hyvällä automaatilla kameraan vaihtuu automaattisesti myös sopiva optiikan putken tötterö. Ei ehdi käsin vaihtaa objektiivia joka asialle erikseen kun tilanne on mennyt jo kauan aikaa sitten ohi.

    • Automaatilla onnistuu melko usein varsinkin jos antaa vielä ISO valinnankin automaatille. Jos vielä osaa valita valotuksen määrittelyyn pisteen, keskialuepainotuksen tai matriisin niin ollaan jo pitkällä,

      On kuitenkin tilanteita jolloin automaatti ei osaa valottaa juuri oikeaa kohdetta oikein jolloin voidaan käyttää plussia ja miinuksia jotka lisäävät tai vähentävät automaatin antamaa valomäärää ja taas voimme onnistua.

      Hankalissa tilanteissa joita aina ajoittain sattuu on manual asento varmin tapa onnistumiselle, nuo saattavat tietysti olla tilanteita joihin ei automaattinäppäilijä ei koskaan joudu.

      Pro ja semipro rungoistahan, ainakin Nikonilla, puuttuvat "aiheohjelmat" joita esim. minäkään en koskaan käytä vaan osaan muutoinkin päätellä ja asettaa oikeat arvot kameraan halutun tuloksen saamiseksi. Ainakin parin koelaukauksen jälkeen.

      • ojgkergn

        Aiheohjelmat puuttuu kaikista paremmista, koska niillä ei ole mitään virkaa, eikä niitä voi muokata. Vievät vain säädintilaa.
        Paremmissa kameroissa on sensijaan mahdollisuus ohjelmoida omia käyttäjäsäätöjä (Total recall) joitakin usein toistuvia tilanteita varten, jolloin ei tarvitse tehdä mitään säätöjä yllättävän tilanteen sattuessa. Riittää kun valitsee ennalta säädetyt asetukset Ux. X tarkoittaa säätimessä olevan talletuspaikan numeroa. Esiohjelmoituja säätöjä voi kuitenkin tarvittaessa edelleen muuttaa kuvauksen aikana, mutta ne ei talletu pysyvästi ilman menusta kaivettavaa talletuskäskyä.

        Muutamat useita merkkejä käyttäneet on valittaneet, että käyttäjäohjelmat puuttuu Nikonista. En tiedä Nikonista, mutta Canonissa ne on olleet jo kauan. Joissakin vanhemmissa malleissa aiheohjelmien lisäksi.


    • fdsfsdfsfs

      Automaatti yleensä kasvattaa mielummin ISO-arvoa kuin suurentaa aukkoa tai pidentään valotusaikaa. Automaatilla ISO-arvot ovat välillä todella isoja. Korkea ISOn takia kuviin tulee ikävää kohinaa.

      Automaatti ei myöskään lähes koskaan käytä isointa objektiivin sallimaa aukkoa. Tuosta kuitenkin olisi hyötyä vaikka hämärässä sisätiloissa kuvatessa, tai jos haluaa kunnon bokehin.

      Jos haluaa täysin pysäyttää liikkeen vaikka lapsia tai urheilua kuvatessa, niin siihen ei löydy mitään automaattista ohjelmaa. Suljinaika pitäisi osata laittaa nopeaksi.

      Manuaali-asetuksia tarvitaan jos haluaa kuvata time lapsea.

      Automaatilla kuvatessa ei opi mitään omasta objektiivista. Vaikka millä aukoilla tukee tarkin kuva jne.

      Aika monia mahdollisuuksia menettää järkkärin kanssa jos aina kuvaa automaatilla. Siinä ei myöskään opi mitä muuta kuin kuvan sommittelua. Menettää paljon mielenkiintoisesta harrastuksesta.

      Jossain oli neuvo, että kokeile kuvata kuukausi pelkästään M-asennolla. Ota samasta kohteesta kuvia eri asetuksilla. Vertaile sitten koneelta siten, että pidät asetukset kuvasta näkyvillä. Kuvatessa kannattaa tuijottaa sitä valoitusmittaria, joka kertoo, että onko valituilla säädöillä kuva paljonkin yli-tai alivaloittumassa. Siitäkään ei aina haittaa varsinkin jos haluaa hakea vähän taiteellisempaa näkemystä.

    • Wanha Gubbe

      Itse opin aikoinaan kuvaamaan filmillä pelkällä käsisäädöllä ja ulkoisella valotusmittarilla. Ehkä siitä on jäänyt päälle se, että haluan kertoa kameralle perusasetukset. Vaikka usein käytänkin automaattia, on aukko tai aika vakio, samoin maksimiherkkyys. Silloin homma pysyy paremmin hallussa. Usein otan samasta aiheesta useamman kuvan eri valotuksella, minkä nykyiset kamerat tekevät jo automaattisesti. Samoin HDR asetus on usein käyttökelpoinen.

      Sitten kun aletaan oikein säätämään jalustan kanssa, on se vanha käsisäätö edelleen kunniassa. Sillä saa juuri sellaisen kuvan kuin haluaa. Eikä nykyisin edes tarvitse odottaa diojen kehitystä.

    • Autopilotilla

      Eli käytännössä et kykene säätämään juuri mitään edes valoisuutta siis EV arvoa -/ säätimellä AUTO asennossa koska kameran sisällä oleva pieni Japanilainen insinööri tekee sen puolestasi haluamallaan tavalla mikä ei aina ole hyvä.
      Onko muuten kaksi säätöpyörää sinulle tuttu juttu?
      Jos ei nii kyllä nykyaikainen järjestelmäkamera on senverran monimutkainen
      vempain valikoineen ja ilman valikoita ja tarvittavia nappeja jotta osta joku neuvova "alottelijamalli" ja unohda kunnon
      kamerat ja kuvat.
      Sitäpaitti M kirjaimen lisäksi voi olla A ja vaikkapa S kamerassa en vaan tiiä mitä ne meinaa?

    • aloittajalle.

      Mitä teet järkkärillä kun pokkarillakin hoituu sama eli automatiikka hoitaa??? Järkkärin yks suurimmista eduista on juuri se että siinä on mahdollisuus käsisäätöihin mitä taas harvasta pokkarista löytyy joten sun (=aloittajan) tapauksessa ei järkkäristä ole juurikaan hyötyä, hommaa pokkari äläkä elvistele kuvaavasi järkkärillä kun et osaa edes hyödyntää sen ominaisuuksia!

      • autojärkkäri

        Höpöhöpö, "et osaa hyödyntää sen ominaisuuksia"... siis mitä sä hölmö oikein puhut?
        Olen itse kuvannut kolmekymmentä vuotta, suurimmaksi osaksi käsisäädöillä ja kun nykyisellä huippujärkkärillä oikein haluan hyödyntää sen ominaisuuksia, kuvaan automaatilla.
        Siis kaikki automatiikka peliin, RAW-kuvia, tai millä nimellä niitä raakakuvia milläkin merkillä nimitetään, ja hyvää tulee. Ihan voit itse säätää lopputulokset.
        Tai sitten voit pipertää niitä hengettömiä suomalaisia otoksia.
        Mitä parempi järkkäri, sen parempi automatiikka. Pitäisköhän näiden menneen maailman amatöörien panostaa kalustoon jos ennakkoluulot ovat tollaisia...?


      • älä jauha paskaa
        autojärkkäri kirjoitti:

        Höpöhöpö, "et osaa hyödyntää sen ominaisuuksia"... siis mitä sä hölmö oikein puhut?
        Olen itse kuvannut kolmekymmentä vuotta, suurimmaksi osaksi käsisäädöillä ja kun nykyisellä huippujärkkärillä oikein haluan hyödyntää sen ominaisuuksia, kuvaan automaatilla.
        Siis kaikki automatiikka peliin, RAW-kuvia, tai millä nimellä niitä raakakuvia milläkin merkillä nimitetään, ja hyvää tulee. Ihan voit itse säätää lopputulokset.
        Tai sitten voit pipertää niitä hengettömiä suomalaisia otoksia.
        Mitä parempi järkkäri, sen parempi automatiikka. Pitäisköhän näiden menneen maailman amatöörien panostaa kalustoon jos ennakkoluulot ovat tollaisia...?

        Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa! Pätee sun tapauksessa ainakin. Ei se automatiikka ole järkkäreissä sen parempi kuin laadukkaassa pokkarissakaan, samaa elektroniikkaa niissä käytetään vai luuleksä että ne tekee eri automatiikat järkkäreille ja pokkareille? Mitäs järkee siinä olis kun kustannukset nousis?


    • tekniikkakehii

      Aukon esivalinta kannattaa opetella.

      Muuten olen samaa mieltä ap.n kanssa.

    • Makuasioita

      Kaikki on omasta halusta / osaamisesta kiinni. Jotkut tykkää kuvata P tai "automaatti" asetuksella, jotkut S (Tv) tai A (Av) asetuksella ja toiset tykkää taas kuvata M asetuksella. Jokainen kuvatkoon ihan kuten itse haluaa. Pääasia on että on tyytyväinen ottamiinsa kuviin.

      Jotkut ovat sitä mieltä että "automaatti" asetuksen kanssa kuvaaminen ei ole mitään oikeaa valokuvaamista, vaan että itse pitää osata säätää kaikki. Itse en ole tätä mieltä, vaan jokainen kuvatkoon omalla tyylillään.

      Toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä.

    • niin moni valistaa

      Automaatilla menee parhaat kuvat, niin moni valistaa.
      Ihan tärkeintä on ymmärtää, että jos tällä palstalla moni jotakin valistaa niin mistä se tulee.
      – itsellä on FF-kennoinen,
      – itse olen kuvannut Hasselbladilla 30v,
      – itse olen käynyt ihan ulkomailla kuvaamassa.
      – itse tiedän mikä o paaras kamera,
      – itse käytän aina kuvanvatkaajaa
      – itse kuvaan aina hämäräkuvia
      – itse olen aina oikeassa,

      Mikä ero on kuvissa jos toinen on otettu automaattiasetuksilla ja tioinen samoilla manuaaliasetuksilla?
      Mistä se automaatti saa tiedon siitä minkälaisen syväterävyysalueen haluan kuvaan?

      ”Toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä.”
      Itse tyykkäisin automaattityttäristä, mistähän niitä tulee?

    • iA on hyvä?

      Jos automaatilla tulee parhaat kuvat niin vika on päässä, ei kamerasssa.

      Aina kannattaa kuvata niillä asetuksilla joilla saa parhaat kuvat. Automatiikasta on paljon apua jos ei osaa säätää mitään ja kuvaa käsivaralta arkoja tipuja hämärässä.

    • Kameran näkökyky

      Kaikissa yleensä parhaissa ja kalleimmissa ammattilaisten käyttämissä järjestelmä kameroissa ei edes ole AUTO asetusta eikä yleensä sen enempää aiheohjelmiakaan..
      Sen sijaan ne ovat useinmiten helposti ja monipuolisesti muokattavia sekä ergonomialtaan ja kestävyydeltään erinomaisia mutta myös ennenkaikkea
      luotettavia työkaluja osaavan käsissä joka saa kyllä niillä aikaan normaalisti parempia kuvia
      etenkin haastavissa ja vaativissa kuvaustilanteissa kun aloittelija tai harrastelija kameran täys automatiikalla.

      • Ammattilaispalsta

        Ohoh, minäkin haluan tuollaisen Ammattilaisen monipuolisen ja helposti muokattavan järjestelmä kameran.
        Kun laitan aukon ja ajan ihan käsin, olen Ammattilainen.


      • Ammattilaispalsta kirjoitti:

        Ohoh, minäkin haluan tuollaisen Ammattilaisen monipuolisen ja helposti muokattavan järjestelmä kameran.
        Kun laitan aukon ja ajan ihan käsin, olen Ammattilainen.

        Ammattilaisuutesi vaatii myös harkintakykyä ISO asettelussa/valinnassa koska se on oleellinen suure noita aikaa ja aukkoa määritettäessä niin harrastajana kuin ammattilaisenakin!


      • Ammattilaispalsta
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Ammattilaisuutesi vaatii myös harkintakykyä ISO asettelussa/valinnassa koska se on oleellinen suure noita aikaa ja aukkoa määritettäessä niin harrastajana kuin ammattilaisenakin!

        Aniin, se ISOhan se vielä oli joka piti säätää. Huhhuh, kyllä se ammattilaisen elämä on vaativaa!


    • automaati ulkokäytös

      vastinetta aloitukseen.

      Käsisäädöillä saa lähes aina, tai aina parempia, kuvia kuin automaatilla, sinua vain riittää automaatin kuvat.

      Kerskuin vuosituhannen vaihteessa digikameraani , kaupassa hinta 14ooo mk, varusteineen, kun vertasin silloin yleiseen filmikameraan, vasta nyt ymmärrän että olin täysin väärässä.

      Videokamerassa säädän valotusajan jos on vähänkin liikkuva kohde ja sisätiloissa, samoin valkotasapainon. Toki värilämpötilan voi säätää editointiohjelmalla, mutta sitä ei voi säätää PORTAATTOMASTI, ne pienet virheet pitää vain hyväksyä.
      ( ei värilämpötilaa ei voi äätää portaattomasti ja aaltomaisesti kuten äänenvoimakkuutta)

      Peilittömätömässä järkkärissä on valkotasapainon säätö videokuvauksessa lähes pakko, toki monelle tulos kelpaa, mutta he eivät taida ottaa samanaikaisesti toisesta kuvauskulmasta videokameralla. Valokuvauksessa rajoitan myös usein ISO arvon 100. Pakkosalama on myös usein käytössä.

      Valmiisiin ohjelmiin en ole 15 v käytön aikana innostunut, joskus kyllä käytän lumimaisemakuvausta kun kesällä rannalla kuvaan. Silloin saan OSASTA kohdetta hyvän kuvan jonka sitten liitän samasta paikasta toisella asetuksella otettuun kuvaan.

      ” Puhumattakaan hämäräkuvauksesta valmiilla hämäräasetuksilla” --------- ainakin minun kameroiden hämäräkuvausohjelmat ovat tarkoitettu todella hämärään ja lähes liikkumattomiin kohteisiin, ne eivät miellytä yhtään, käsisäädöillä saa paremman kuvan.

      Digipokkarissa on aina käsisääto ja ISO 80 asetus, ihme ja kummma, sillä saa aivan tärähtämätöntä kuvaa vielä 1/8 sek ja joskus tietysti laitan tuelle ja itselaukaisijalle.
      Salamallakin otan ISO 80, kun on oma ja 4 pientä orjasalamaa niin saa 4-5 metriin loistavasti.

    • sitten ohi

      ”En ymmärrä, että miksi niin moni valistaa käyttämään manuaali-asetuksia järkkärillä kuvatessa.”

      Tuossa on ideaa.
      Minä en ymmärrä miksi moni ajaa manuaalivaihteisella autolla kun automaatilla onnistuu lähes aina.
      Manuaalilla ajaminen ja sen hehkuttaminen ovat jäänne ajasta, jolloin automatiikka ei ollut niin hyvää.
      Iso ero mopoautoon vaikka automaattia käytetty.

    • vain puhallus.

      nykyaikaa on sekin kun ei ole kameraa lainkaan on vain puhelin kameralla.

      kyllä puolenkilon kameramieheltä jää ne nopeat jutut kuvaamatta ja äänittämättä, pari kertaa on poliisikin pysäyttänyt ja kun olen laittanut rintataskusta kameran kuvaamaan videota ovat puhuneet todella fiksusti.

    • U. Mpi Jurri

      Mistä kamera tietää milä aukolla ottaakuva?

      • ottaakuva?

        No siinä kamerassa on sellainen ajatustenlukija joka tietää minkälaisen syväterävyysaluaan haluat.


      • evb7

        toisissa sen saa määrättyä, minun molemmissa se näkyy käsikäyttöasennossa ennen napin painallusta. eiköhän sen voi myös tarkistaa heti kuvanoton jälkeen kamerasta kun katsoo kuvaa ja sen tietoja.


    • 920

      Itse oon kuvannut aika monta vuotta M-valotuksella, välillä kokeillut automaatttaikin. Lähiaikoina oon taas jonkinverran kuvannut automaattivalotuksella mutta taas tänään tuli semmoset olosuhteet että käänsin M-valotukselle...pysyvästi.
      Kun valaistus pysyy samana mutta aiheen tummuudet muuttuvat, on automaattia korjattava jatkuvasti riippuen minkä tummuista aihetta kuvassa sattuu olemaan, M-valotuksella ei tarvi tehdä mitään muutakuin sitten kun valaistus muuttuu.

      Miksi taistella automaattia vastaan, kun voi säädellä valotusta valaistuksen mukaan?

      • sit aukkoa säätämään

        "M-valotuksella ei tarvi tehdä mitään muutakuin sitten kun valaistus muuttuu."

        en kyllä tajunnut,
        siihen saakka kun valasitus muuttuu.

        Valotan kohteesta heijastuvan valon mukaan, aivan jokainen kuva valottuu eri tavalla kohteen tummuuden tai vaaleuden mukaan. Valaistus ei muutu, mutta samakin kohde heijastaa valoa erilaisen määrän jokaksesta kuvauskulmasta

        nimim. perusasetukseni on aina oma iso-asetus, tai iso-rajoitus ja oma valotusaika.
        Annan automaatin päättää ensimmäisen kuvan valotuksesta, em.omin rajoituksin.


      • vnmsv
        sit aukkoa säätämään kirjoitti:

        "M-valotuksella ei tarvi tehdä mitään muutakuin sitten kun valaistus muuttuu."

        en kyllä tajunnut,
        siihen saakka kun valasitus muuttuu.

        Valotan kohteesta heijastuvan valon mukaan, aivan jokainen kuva valottuu eri tavalla kohteen tummuuden tai vaaleuden mukaan. Valaistus ei muutu, mutta samakin kohde heijastaa valoa erilaisen määrän jokaksesta kuvauskulmasta

        nimim. perusasetukseni on aina oma iso-asetus, tai iso-rajoitus ja oma valotusaika.
        Annan automaatin päättää ensimmäisen kuvan valotuksesta, em.omin rajoituksin.

        Et ymmärrä et, että lumi vaatii oman säätönsä ja graniitti toisen, kumpaakaan ei voi automaatilla ilman korjauksia kuvata.


      • 920
        sit aukkoa säätämään kirjoitti:

        "M-valotuksella ei tarvi tehdä mitään muutakuin sitten kun valaistus muuttuu."

        en kyllä tajunnut,
        siihen saakka kun valasitus muuttuu.

        Valotan kohteesta heijastuvan valon mukaan, aivan jokainen kuva valottuu eri tavalla kohteen tummuuden tai vaaleuden mukaan. Valaistus ei muutu, mutta samakin kohde heijastaa valoa erilaisen määrän jokaksesta kuvauskulmasta

        nimim. perusasetukseni on aina oma iso-asetus, tai iso-rajoitus ja oma valotusaika.
        Annan automaatin päättää ensimmäisen kuvan valotuksesta, em.omin rajoituksin.

        Eilen kuvasin taas hautajaisia ihan kivassa valossa. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta, kuvassa oli mustaa varjossa, valkoista suorassa auringonpaisteessa, tummaa kuusiaitaa varjossa. Tilannekuvauksesta kun oli kyse, niin kuva-alalla olevien tummien ja valkoisten kohtien määrä vaihteli kuvasta toiseen mutta valon määrä pysyi koko ajan vakiona.
        Muutaman ruudun otin automaatilla, mutta totesin samantien liian vaikeaksi ja vaihdoin M-valotukselle. Taivaasta mittasin niin että kaikkein kirkkaammassa kohdasta paloi hitusen puhki ja annoin kameran raksuttaa, pieniä hienosäätöjä toki tehtiin tilanteen mukaan mutta ei läheskään niin paljon mitä olisi automaatin korjauksia tarvinnut tehdä.
        Kun on silmälasien käyttäjä, niin etsimeen on välillä vaikea tiirailla kun aurinko paistaa välistä. M-valotusta on helpompi hallita.
        Kun kirkas pää on otettu talteen, niin tumasta päästä on kaivettava yksityiskohtia sen mitä sieltä nyt saa, automaatilla otetuissa valotus olis tilanteen mukaan ihan mitä sattuu.

        Pentaxissa on yksi ainut hyvä puoli jonka kameraani tahtoisin, vihreä nappi jolla saa M-valotuksella klikattua valotuksen kohdalleen josta on hyvä jatkaa käsin säädellen. se helpottaisi suuresti äkillisissä valaistuksen muutoksissa.
        Peilittömissä järkkäreissä esim. OM-D on livevaroitusvärit käteviä, nekin saisi kamerassa olla. Muuten mennään vanhoilla peilijärkkäreillä.


      • Autopilotilla

        Käsittääkseni AUTO asennossa ei juuri mitään voi korjailla/säätää vaan kamera päättää yleensä kaikista valotussäädöistä ym..
        Ei edes ainakaan kaikissa kameroissa EV -/ arvoa mikä on mielestäni perusvaatimus mielekkäälle kuvaamiselle järjestelmäkameralla.
        Järjestelmäkameraa ei ole paljookaan älyä hankkia jos ei halua osaa viitsi tai voi
        käyttää sen kuvausmahdollisuuksia senkään vertaa jotta niistä hyötyisi oikeasti.
        Sensijaan jo A tai P asennossa voi kuvaaja säätää ja vaikuttaa kuvaan melko paljonkin jos vaan hiukankaan perehtyy ja osaa.
        Ja yllättävän paljon voi oppia kokeilemalla jopa yrityksen ja erehdyksen kautta.
        M asento täysmanuaali on vaikeaa monelle mutta varmasti helppoa semmoiselle kokeneelle
        joka osaa ja tietää?
        Vertaisin tätä hieman automatiikalla tai vailla automatiikkaa soittamiseen joillain kosketinsoittimilla soittimilla eli lopputulos voi olla eri kummallakin tavalla mutta paremmuudesta ei kannata edes mielikuvitella taikka alkaa taistella
        semmoisen kanssa joka osaa semmosetkin soinnut jota et ilman
        autoakin.


    • livevaroitusvärit

      Meitä on moneen junaan automaatilla ja ilman.

      Mistä se tulee, että joku voi tietää mikä on paras tapa mitata valotus ja valottaa, automaatilla eli ei?
      Pitääkö kuvien olla aina yhtä tummia riippumatta siitä kuinka valoisassa ne on kuvattu?

      Kyllä meidän äiti teidän äidin voittaa!

    • oo7.

      Olet oppinut varmaan RAW kuvien säätämisen, minäkin kyllä kuvaan aina myös RAW muotoon mutta en ole niitä hyödyntänyt.

      Kuvaan esim. hautajais- aurinkotaivas-kuvia niin että kuvaa erikseen taivasta ja kirkasta on 4/5 kuvasta ja vain vähäsen horisonttia ja siten useampia kuvia hautajaisväestä, jossa taivaan osuus on todella pieni.

      Yhdistän nuo sitten jo 10 vuotta käyttämälläni tutulla Paint Phop jota osaan käyttää täydellisesti.

      Tuollaiset ovat hyviä kirkkaassa paisteessa, yleisillä paikoilla olen niitä vuosia käyttänyt, mutta en vielä perhe- tai tuttujen kuvaamisessa.
      http://fi.taobaoshoppingagent.com/item/special-95-cm-large-fishing-umbrella-hat-umbrella-hat-umbrella-umbrellas-portable-anti-fishing-fishing-supplies-13840624857.html

      http://fi.taobaoshoppingagent.com/item/uv-day-fishing-umbrella-hat-umbrella-fishing-equipment-high-permeability-umbrella-outdoor-umbrella-12890964337.html

      ---------------------------------------------
      "Et ymmärrä et, että lumi vaatii oman säätönsä ja graniitti toisen, kumpaakaan ei voi automaatilla ilman korjauksia kuvata."

      Totta, vaativat eri säädöt, mutta ainakaan mun kameroilla Ranta-, tai Lumimaisema- yms. asetuksilla ei tule hyväksyttäviä kuvia vastaavissa olosuhteissa, vaativat erilaiset säädöt.
      Ja tässäkin jos mahdollista, jos aikaa, kuvaan ylä-ala-vasenta-oikeaa osaa ja yhdistän niitä.

    • määvaan

      Kyllä melkeen kaikki tulee kuvattua joko aika tai aukko esivalinta ohjelmilla. Saa hallitua terävyysaluetta paremmin, josta automaati ei ymmärrä enenpää kuin sika satellitiista. Nopeita kohteita kuvatessa ehdottomasti manuaali johon lätkäistään aika ja aukko manuaalilla ja automaatti iso arvo sen saavuttamiseen = sopivan tarkka kuva ja pomminvarma liikkeen pysäytys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe