Hevonen ei anna ottaa kavioita

huolestunut..

Käyn hoitamassa 4 vuotiasta suokkitammaa, joka on hoitaessa ja muutenkin käsitellessä todella kiltti, ainut asia mitä ei millään anna tehdä, on takakavioiden puhdistus.

Hevonen nostaa ja antaa etukaviot puhdistaa, mutta takajalkoja kun yrittää nostaa,
- hevonen nostaa kyllä jalan,
mutta alkaa potkimaan ja riuhtomaan jalan kanssa,kavioiden puhdistus ei siis näin ollen onnistu.

Olen alkanut itse hieman jännittää, jos hevonen vaikka potkaiseekin joku päivä minua jalalla potkiessa ja riuhtoessaan.. :/

Mikä avuksi?

6

2586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunut..

      VOISIKO JOKU AUTTAA?

    • Kasiro

      Nosta jalka reittäsi vasten kuin kengittäjä, niin että kinner on kainalossasi. Monet hevoset rauhoittuvat jo siitä kun jalka on tuella.

      Toinen ikävämpi vaihtoehto olisi huulipuristin mutta siihen tarvit jonkun joka osaa sitä käyttää ja on pitämässä sitä sen aikaa kun puhdistat jalkoja.

      Tai ainakin tarvit jonkun joka johtaa hevosen huomion muualle siksi aikaa. Avustaja voisi heilutella makupaloja hevosen nenän edessä hetken ennenkuin antaa palan.

      Muuta ei nyt tule mieleen.

    • Samaongelma

      Itselläni oli sama ongelma. Mutta ratkaisin asian itse. Miten nostat hevosen jalan? Nostatko sen vuoniskarvoista, vai nostatko sen ylös vuoniksesta?

      Itse nostin ennen vuoniskarvoista, ja ihmettelin mikä oli ponin ongelma kun se huitoi jalkaansa sillä tavoin.

      Tässä pieni vinkki huitomiseen:
      Rauhoitu. Astu todella lähelle hevosen takajalkaa. Lähde pikkuhiljaa liu'uttamaan kättäsi hevosenjalkaa pitkin kohti vuoniskuoppaa. RAUHALLISESTI. Ota rauhassa vain. Olkapää on vahvuutesi nyt, kun olet kumartunut hevosen takajalalle. Tönäise aivan pienesti olkapäälläsi hevosen lautasta. Tässä vaiheessa, jos hevonen ei ole nostanut jalkaansa, tönäise lujemmin. Sittenkun hevonen on nostanut jalkansa, ja jos se huitoo, ota siitä lujasti kiinni, ja toru. Voit raivota sille, aseta sille rajat. Se ei saa olla pomosi. Sinä käsket, ja sinä olet sen pomo. Pidät vieläkin lujasti kiinni kaviosta. Vedä jalka rauhallisesti taaksepäin, ja laske se sitten polveasi vasten. Muista kehua.Noniin, putsaa se sitten :)

      Pahimmassa tapauksessa, ota mukaasi raippa.

    • mörrinkäinen

      Määrittelepä "raivoaminen". Jos alat karjua sille kurkku suorana, heppa hermostuu kahta kauheammin. Ärähtäminen on yksi asia, karjuminen kitarisat lepattaen on aivan toinen juttu eikä sillä tavalla saa aikaan kuin harmia. Rajat pitää asettaa, kyllä, mutta ne pitää opettaa hevoselle ennen kuin niitä voi siltä vaatia.

      Raippa toimii joillekin, toisen hermostuvat siitä vain lisää. Ja nyt puhutaan nuoresta hevosesta, joten en kyllä raipan kanssa alkaisi pelleillä ennen kuin kaikki mahdolliset muut keinot on kokeiltu. Silläkin voi saada paljon enemmän hamia kuin hyötyä. Tosin tuossahan sanottiinkin, että vain pahimmassa tapauksessa, mitta siltikin...

    • Addu

      Kannattaisi aloittaa vaikka sillä että silittäisi jalkaa tai hieroisi sitä niin että hevonen tottuu kosketukseen. Jos hevonen ei tykkää että sen jalkoihin kosketaan. Muista myös lähestyä hevosta niin että se näkee sinut kunnolla ja silittele sitä ennen kuin yrität nostaa jalkaa. Myös peseminen voi auttaa. Miten hevonen reagoi harjatessa tai muissa tilanteissa

    • kettunennn

      Antaako hevonen muiden puhdistaa kaviot nätisti? Ettei vaan ole mitään kipuja. Mutta jos antaa muille niin sitten vaan tiukasti jalasta kiinni etkä luovuta! Kyllä se siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe