Hyviä, edullisia kissanruokia?

ruuan vaihto mirreil

Mitkä olis hyviä kissanruoka-merkkejä? Kun oon ajatellut vaihtaa whiskasin ruuat parempiin, kun kaikkialla puhutaan niistä, ettei ne ole kissoille hyviä.

Mitkä sitten olis? Pienellä budjetilla mielellään uusia ruokia. :) Onks ne parempi laatuiset ruuat sitten aina kalliimpia kuin esim whiskas? Ja varsinkii ku pitää ostaa eri ruuat. Junnulle junioria ja Neidille senioria.

176

19753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuuiiu

      Feline porta sensitiveä suosittelen. Mustissa ja Mirrissä 2kg pussi maksaa 11,90e ja sisältää 70% kanaa. Zooplus.fi'ssä sama pussi 9,99e ja 10kg säkki 39,90e.

    • jjyyrr

      Ei ole syytä vaihtaa. Whiskas on tutkitusti laadukasta ruokaa.

      • öxgöm

        Hei! Unohdit linkittää sen puolueettoman tutkimuksen kissojen kuivaruuista!


      • öxgöm kirjoitti:

        Hei! Unohdit linkittää sen puolueettoman tutkimuksen kissojen kuivaruuista!

        kuivaruuat on hyvä olla rasvaisia että turkki kiiltää ja ei tuu suolisto ongelmia itse olen keittänyt kauppahallin sydäntä kasvattanut kissan ruohoa ja antanut pateita ettei meijän mölli suttaa naamaansa :D


      • Anonyymi

        Ootko edelleen sitä mieltä :DDD


    • ap...

      Entäs se PrimaCat? Onks se hyvää ruokaa kissalle??

      • kissa herkuttelee

        On ne paremmat ruoat hieman kalliimpia. Zooplussalta olen ostanut märkäruokaa grau, miamor, granatapet, schmusy, ovat kohtuuhintaisia, tosin isompia eriä ovat. Marketista mjauta ostanut ja antanut kyllä myös sitä whiskasia, ettei mene liian yksipuoliseksi. Kannattaa opetella lukemaan sitä tuoteselostetta.

        Kuivaruoka kannattaa olla laadukas, esim. porta 21 sensible, edullinen, acana orijen, applaws on jo kalliimpia. Parhaimmistoa ovat power of naturen, hinta vain tulee kalliimmaksi jos joutuu tilaamaan sydänystävästä. Itse vaihtelen raksuja ettei kisut kyllästy.


      • hyvä on

        Prima Cat on hyvä ruoka,ainakin kuivaruoka naksut muistaakseni viljattomia,ainakin Senior tuote.Olen itsekin ostanut ja kissa tykännyt,niissä on myös karvapallojen ehkäisy vaikutus


      • minävaanmoikka
        hyvä on kirjoitti:

        Prima Cat on hyvä ruoka,ainakin kuivaruoka naksut muistaakseni viljattomia,ainakin Senior tuote.Olen itsekin ostanut ja kissa tykännyt,niissä on myös karvapallojen ehkäisy vaikutus

        vehnättömiä, ei viljattomia. Lihaprosenttii 28,5-50 %


    • 101

      Laadukkaat ruuat tulevat halvemmiksi, sillä niissä on ehtaa tavaraa enemmän kuin markettipöperöissä, joten annoskoko on pienempi. Täällä jo mainittu porta 21 sensible ja applaws ovat hyvä. Kummastakin on penturuoka erikseen. Taste of the wild on myös hyvä ruoka ja se sopii niin pennulle kuin vanhuksellekin.

    • faktaa saatavilla
      • håhå

        Onneksi sinua ei kukaan enää ota tosissaan. Senkun laitat tuota linkkiä joka keskusteluun. Ei se mitään muuta.


      • qwer´+08u9i

        Kylläpä vaan meidän kissat noista kaupanruuista sairastuivat. Ei mikään yllätys jos syötät lihansyöjälle ruokaa jossa on 4% lihaa ja loput ravintoarvoiltaan kissalle yhtä tärkeitä kuin sahajauho..


      • qwer´+08u9i kirjoitti:

        Kylläpä vaan meidän kissat noista kaupanruuista sairastuivat. Ei mikään yllätys jos syötät lihansyöjälle ruokaa jossa on 4% lihaa ja loput ravintoarvoiltaan kissalle yhtä tärkeitä kuin sahajauho..

        Miten sun kissat sairastui, ja miten sen tietää johtuiko se ruuasta?


      • antsuui

        10 vuotta maitokaupan raksuja ja annospusseja leikatulle urokselle ja virtsakiviä näkyi helminauha ultrassa. kiitos paljon.
        liuotushoitoa ja parani hyvin. siitä lähtien ylläpitoraksut eläinlääkäriltä ja kana filesuikaleita, lemmikkikaupan annospusseja. kaikkee muuta paitti maitokaupan jätettä ja nyt 15v hyvin jaksaa


    • hdfhd

      Kuivaruuat viljattomina versioina eläinkaupasta, niin ei voi mennä metsään. Marketista ei saa lainkaan kelvollisia raksuja. Lisäksi laadukas raksu käy sekä aikuiselle että pennulle, ei tarvitse olla eri ruokia.

      Märkäruokia on ihan hyviä sekä marketissa että eläinkaupassa. Valitset vaan niitä missä ei ole viljaa tai muitakaan kasviperäisiä tuotteita mainittu ainesluettelossa. Niin helppoa, sen kun lukee purkin kyljestä niin näkee mikä on hyvää ja mikä ei.

      Tosin markettin halvoissa märkäruuissa on käytetty paljon teurasjätemössöjä, ja itse tuotteen nimessä mainittua lihaa on yleensä joku 4%.
      Jos haluaa jotain parempaa, niin esim. eläinkaupasta saatavassa Carny tölkkiruuassa on huomattavasti laadukkaammat raaka-aineet, ja silti hinta on edullinen.

      • hyjyjyje

        Siinä taas yksi, joka ei tiedä asioista mitään, mutta päteä vain pitää yrittää. Tai sitten olet näitä palstan vakioprovoja.

        Kuten yltä näet, asiaa on tutkittu ja marketeista saa erinomaisia raksuja. Sama pätee märkäruokiin. Mitä ihmettä luulet jauhamisellasi voittavasi? Selvät tutkitut faktat kumoavat provosi kiistatta.


      • 158
        hyjyjyje kirjoitti:

        Siinä taas yksi, joka ei tiedä asioista mitään, mutta päteä vain pitää yrittää. Tai sitten olet näitä palstan vakioprovoja.

        Kuten yltä näet, asiaa on tutkittu ja marketeista saa erinomaisia raksuja. Sama pätee märkäruokiin. Mitä ihmettä luulet jauhamisellasi voittavasi? Selvät tutkitut faktat kumoavat provosi kiistatta.

        Ja sinä se et vieläkään ymmärrä, että kissa ei tarvitse markettiruokien sisältämiä viljoja ja väriaineita yhtään mihinkään. Vaikka vertailu sanoisi mitä.
        Meidän kissa sai pahan allergisen reaktion markettiruuista, joten se siitä laadusta. Olisiko tässäkin tapauksessa pitänyt vain sokeasti luottaa johonkin vertailuun? Eikä ajatella kissan hyvinvointia ollenkaan? Mitä?


      • Mört
        158 kirjoitti:

        Ja sinä se et vieläkään ymmärrä, että kissa ei tarvitse markettiruokien sisältämiä viljoja ja väriaineita yhtään mihinkään. Vaikka vertailu sanoisi mitä.
        Meidän kissa sai pahan allergisen reaktion markettiruuista, joten se siitä laadusta. Olisiko tässäkin tapauksessa pitänyt vain sokeasti luottaa johonkin vertailuun? Eikä ajatella kissan hyvinvointia ollenkaan? Mitä?

        Minulle sanoi lemmikkikaupan nainen tänään, että nämä Felinen kissanruoat ovat erittäin halpoja laatuunsa nähden. Tämä merkki ei mainosta ja pakkaukset ovat aika vaatimattoman näköisiä, joten myyvät kuluttajien hyvien kokemuksien tuomalla maineella. Kahden kilon pussi maksoi 11€. Kokemusta on vaan tosiaan kolmen ruokailun verran, mutta kissa ei ihan samaan malliin lipittele vettä ja raksut tosiaan tuntuivat jotenkin kunnon tavaralta.

        Arvostaisin tosi paljon sitä, etten joutuisi näkemään kissaani kärsimässä virtsakivistä, ja sitten maksamaan kalliita eläinlääkärimaksuja. Jos lähdetään siitä, että kissan luonnollista ravintoa on hiiri ja muu pienriista on varmasti ihan turhaa, että Friskies kissanruokapussin ravintosisisällössä on ensimmäisenä vilja, sitten maissi, ja sitten vasta liha.


      • Teurasjätteestä

        Vaikka monet katsovatkin lihapitoisuutta, ei kissalle ole mitään siitä, että mukana on teurasjätettä. Päinvastoin, kissanruoan tulisikin sisältää kaikenlaisia sisäelimiä ja ns. heikompia osia. Kissahan syö luonnossa pääosin hiiriä ja pieneläimiä ja syö ne kokonaisina luineen ja sisäelimineen. Itse olen usein nähnyt ulkokissojen syövän luonnoneläviä, ei niistä mitään jää jäljelle, korkeintaan muutama höyhen linnuista. Eli teurasjätteistä valittaminen on turhaa, ei kissat mitään aitoa filettä tarvitse. Pikemminkin pelkkien fileiden syöminen olisi erittäin epäterveellistä, koska silloin monet välttämättömät ravintoaineet jää saamatta.

        Viljaa ei kissa sen sijaan tarvitse.


      • Kisinjau

        Luonnonvaraiset kissaeläimet eivät syö pelkkää sisäfileetä, kyllä ne vetää teurasjätteet siinä ohessa. Eli ne osat ruhosta, jotka ei nirsoille ihmisille kelpaa, vaikka ovat ravintoarvoltaan kelpo tavaraa. Esimerkiksi koneellisesti luun vierestä irrotetut lihahiput ovat virallisesti teurasjätettä.

        Siinähän jotkut tekevät virheen kun ajattelevat, että kissa on lihansyöjä, ja syöttävät sitten pelkkää lihaa. Siinä jää monet tarpeelliset ravinteet saamatta.

        Itse ostan märkäruoat ihan marketista, mutta valitsen merkkejä, joissa ei ole viljaa eikä sokeria. Kuivaruoan ostan eläinlääkäriltä. Lisäksi menee jonkin verran lihoja (esim. possun sydäntä).


      • .....

        Joopajoo, ostin viljatonta versiota eläinkaupasta, eipä juuri hyödyttänyt, kissa ei syö niitä vaikka olisi kuinka nälkäinen. Sensijaan Lazin häränliha raksut tekevät kauppansa. Harvoin syö raksuja, yleensä lihaa tai kanaa, joskus lihaa rakana joskus kypsennettynä. Kala ei kelpaa.


      • rtghjk,
        hyjyjyje kirjoitti:

        Siinä taas yksi, joka ei tiedä asioista mitään, mutta päteä vain pitää yrittää. Tai sitten olet näitä palstan vakioprovoja.

        Kuten yltä näet, asiaa on tutkittu ja marketeista saa erinomaisia raksuja. Sama pätee märkäruokiin. Mitä ihmettä luulet jauhamisellasi voittavasi? Selvät tutkitut faktat kumoavat provosi kiistatta.

        Miten 4% lihaa sisältävä ruoka voi olla millekään lihansyöjälle laadukas?


      • ölkjhgfd
        ..... kirjoitti:

        Joopajoo, ostin viljatonta versiota eläinkaupasta, eipä juuri hyödyttänyt, kissa ei syö niitä vaikka olisi kuinka nälkäinen. Sensijaan Lazin häränliha raksut tekevät kauppansa. Harvoin syö raksuja, yleensä lihaa tai kanaa, joskus lihaa rakana joskus kypsennettynä. Kala ei kelpaa.

        Jos kala ei kelpaa niin kannattaa seurailla miten reagoi kalaa sisältäviin mutta muun makuisiin ruokiin. Meillä ei kala kelvannut ja myöhemmin paljastui että oli pikkuhiljaa allergisoitunut kalalle. Oireet huomasimme vasta kun iho räjähti ihan käsiin :( Lähes kaikissa ruuissa on kalaa.. Toivottavasti kuitenkin on kyse vain nirsoilusta :)


    • Kaspar

      kissojen kuivaruoka kinastelu on kuin väittely mikä tupakka on terveellisintä. MIKÄÄN kuivaruoka ei ole terveellistä kissalle

    • Sannnnnnni

      Merkeistä on turha tapella; lue sisällysluettelo huolella. Mitä kissa söisi jos itse hankkisi ruokansa? Maissia, viljaa ja lisättyjä mineraaleja & sokereja? Vai lihaa?

      Whiskasissa ja joka ainoassa kaupan safkassa on valitettavasti pelkkää vitaminoitua viljaa; vähän sama jos ihminen söisi vitaminoitua styroksia. Ruoansulatus ei saa siitä paljoa irti.

      Toisaalta ei kissan mitään leikettä tarvitse syödä; leikkaako se hiirestä muka kylkipaistin?

      Mitä kuivaruoan terveellisyyteen tulee niin mikään eläinproteiini joka on lojunut lämpimässä ei ole terveellistä kellekään ja kissan tulee saada syödä monta pientä ateriaa: kiva jos ehdit ollat kotona laittamassa viisi märkäruoka-ateriaa päivässä, mutta useimpien on pakko olla töissä että nämä safkat saa ostettua. Itse ainakin jätän ison kasan nappuloilla täytettyjä virikeleluja aamulla ja märkää kiposta saa illalla.

      (Jos nyt merkit mainitaan niin meillä menee Applawsia kuivana koska korkeaproteiininen kuitenkin täyttää paremmin joten hiekkalaatikossakin on vähemmän puhdistamista; netistä saa halvalla kun tilaa hitosti. Märkänä Mjauta jossa, vaikkakin aika vähän sitä lihaa mitä pitäisi, on ruotsalaiset aineet ja koska sikäläinen lainsäädäntö on tiukkaa, tuskin löytyy sairauteen kuollutta lemmikkieläintä tai hulluja lehmiä, kuten amerikkalaisissa tai kiinalaisissa ruoissa voi olla. Lisäksi viimeisen myyntipäivän marinoimaton kanafile uppoaa hyvin kun sitä sattuu kohdalle).

      • 6+0

        Siinä taas yksi joka ei tiedä asioista mitään, mutta päteä pitää yrittää.


      • no johan nyt..

        Paskat mitään kaupan märkäruokia kun vaikka broilerin jauhelihaa.. Aivan turhaa tuollainen purkkiruuan syöttäminen..


    • Mört

      Ostin kissalleni broilerin siipiä, mutta ne ei jostain syystä maistu. Tuo aiemmin mainitsemani Feline maistuu niin, ettei kuulemma enää naapurinkaan kissanruoat kelpaa (jotain ruotsalaista merkkiä). Olisin todella mielelläni ostamatta yksittäispakattuja kissan märkäruokapusseja tai purkkiruokia jo ekologisista syistä, mutta myös niiden lemun takia. Kissa ei huoli omin kätösin jauhamaani rasvaista lammastakaan, saati sitten hyljettä. Keitetyt sydämet ja maksatkin tais jäädä lautaselle. Sen sijaan koirani vieroksuma Acana- nappula kelpaa. Täällä landella nälällä opettaminen on varsin hankalaa. Onko jollain tietoa, mitä ihmeen taikatiivistettä noihin märkäruokiin laitetaan, jotta ne on niin makoisia? Se liemihän niissä näköjään parasta on!

      • 8+18

        Täältä minäkin uutena kissanomistajana ostan.Varsinkin säästöpakkaukset edullisia,kun kilohintaa katsoo ja helpottaa valintaa,kun arvosteluja asiakkailta voi lukea.
        Carnyn tölkkejä,Miamorin kuivaruokaa,Animondan märkäpusseja oli viimeksi tilauksessa.
        Raakaa lihaa annan myös ja kalaa.Keitän järvikaloista päät ,maksat ym. ja ovat herkkua.Kaupanlihoista ostan päiväysvanhenneita marinoimattomia lihoja pakastimeen.Annoksina kun pakastaa,voi laittaa kissan kuppiin kotoa lähtiessä sulamaan ja kissa syö myöhemmin,kun ruoka on lämmennyt huoneenlämpöiseksi.


      • deepeedee

        Kunhan tilaa DPD:llä.... DHL tuo paketin kotiovelle työaikaan ja jos et just sillä siunaamalla sekunnilla satu olemaan kotona niin saat itse noutaa paketin postista. Mukavaa silloin kun ei ole autoa! DPD:n kanssa voi sentään sopia uuden toimitusajan.


    • urts

      Hiiri

    • kissanystävä

      Monien kissat syö laadukkaampaa ruokaa kuin pientä eläkettä saavat vanhukset. Kyllä minä olen kissojen ystävä itsekin, mutta meidän sekarotuinen katti kyllä tykkää aivan "kotiruuasta" koska se syö mielellään (ja paljon) lihaperunamuusia ja perattuja silakoita. Ja välillä se oikein nauttii jäätelöpakkauksen kartongin nuolemisesta, sille näyttää maistuvan parhaiten vaniljajäätelö. Siis ihan kunnon "kotiruokaa" syövä katti se on.

      • Cattimus

        Senkin idiootti, ei kissalle saa syöttää ihmisten ruokaa! Ihmisten ruuissa on mausteita ja kaikkea mahdollista mitä kissa ei tarvitse eikä saa syödä. Kissa on lihansyöjä, kissa tarvitsee vain lihaa ravinnokseen, ei mitään perunamuusseja jne.

        Surullista lukea kuinka tyhmiä jotkut kissanomistajat ovat... :(


      • ei-kaupunkikissaa
        Cattimus kirjoitti:

        Senkin idiootti, ei kissalle saa syöttää ihmisten ruokaa! Ihmisten ruuissa on mausteita ja kaikkea mahdollista mitä kissa ei tarvitse eikä saa syödä. Kissa on lihansyöjä, kissa tarvitsee vain lihaa ravinnokseen, ei mitään perunamuusseja jne.

        Surullista lukea kuinka tyhmiä jotkut kissanomistajat ovat... :(

        Täsmennys: kissa on älykäs eläin, kyllä se itse osaa "näyttää" mistä ruuasta se pitää ja mistä ei. Meillä on ollut vuosien aikana useita kissoja, koiria ja muita eläimiä koska asumme maaseudulla. Meidän lihaperunamuusia syövä kissä ei ole kaupunkikissa. Kissamme jopa syö ruohoa ja siksi sille on ikkunalaudalla kukkaruukussa kasvamassa aina ruohoa jota se tykkää välillä maistella. Kesäisin se itse on jopa ollut mansikkamaalla syömässä tuoreita mansikoita ja kyllä sille maistuu silloin tällöin jopa pari kolme pakastemansikkaakin. Mutta banaanista se ei tykkää lainkaan vaan näyttää selvästi mielensä. Myöskään meidän koiramme ei pidä banaanin tuoksusta lainkaan. Kyllä me olemme oppineet tuntemaan mitä kukin eläin syö ja mistä tykkää koska eläinkin osaa olla aika "herkkusuu" kun se saa itse päättää mitä maistelee. Meillä on ollut aina kissa, jopa vaimoni kolmen raskauden aikana. Meidän kissoilla ei ole koskaan ollut toksoplasmoosia joka onkin riskin aihe perheissä joissa vaimo on raskaana. Kissamme osaa itse päättää mitä se syö, sille maistuu jopa hiiret joita maatalouspaikasta aina löytyy, mutta myyriä se ei syö vaikka tappaakin niitä(pihamaalla näkyy joskus kuolleita myyriä). PS. kissankin hajuaisti on varsin hyvä ja siksi se osaa itse valita mitä syö ja mitä ei. Ei vähätellä kissan älykkyyttä.


      • .....
        Cattimus kirjoitti:

        Senkin idiootti, ei kissalle saa syöttää ihmisten ruokaa! Ihmisten ruuissa on mausteita ja kaikkea mahdollista mitä kissa ei tarvitse eikä saa syödä. Kissa on lihansyöjä, kissa tarvitsee vain lihaa ravinnokseen, ei mitään perunamuusseja jne.

        Surullista lukea kuinka tyhmiä jotkut kissanomistajat ovat... :(

        Cattimus, sain päivän naurut. Katti on sellainen eläin että se syö mitä ITSE haluaa. Jos et ole pitänyt elukkaa nälässä sille on turha tarjota ruokaa mistä se ei pidä, oli se kuinka terveellistä hyvänsä.


      • fghjkliuy
        ei-kaupunkikissaa kirjoitti:

        Täsmennys: kissa on älykäs eläin, kyllä se itse osaa "näyttää" mistä ruuasta se pitää ja mistä ei. Meillä on ollut vuosien aikana useita kissoja, koiria ja muita eläimiä koska asumme maaseudulla. Meidän lihaperunamuusia syövä kissä ei ole kaupunkikissa. Kissamme jopa syö ruohoa ja siksi sille on ikkunalaudalla kukkaruukussa kasvamassa aina ruohoa jota se tykkää välillä maistella. Kesäisin se itse on jopa ollut mansikkamaalla syömässä tuoreita mansikoita ja kyllä sille maistuu silloin tällöin jopa pari kolme pakastemansikkaakin. Mutta banaanista se ei tykkää lainkaan vaan näyttää selvästi mielensä. Myöskään meidän koiramme ei pidä banaanin tuoksusta lainkaan. Kyllä me olemme oppineet tuntemaan mitä kukin eläin syö ja mistä tykkää koska eläinkin osaa olla aika "herkkusuu" kun se saa itse päättää mitä maistelee. Meillä on ollut aina kissa, jopa vaimoni kolmen raskauden aikana. Meidän kissoilla ei ole koskaan ollut toksoplasmoosia joka onkin riskin aihe perheissä joissa vaimo on raskaana. Kissamme osaa itse päättää mitä se syö, sille maistuu jopa hiiret joita maatalouspaikasta aina löytyy, mutta myyriä se ei syö vaikka tappaakin niitä(pihamaalla näkyy joskus kuolleita myyriä). PS. kissankin hajuaisti on varsin hyvä ja siksi se osaa itse valita mitä syö ja mitä ei. Ei vähätellä kissan älykkyyttä.

        "Kissamme jopa syö ruohoa" Kannattaisiko vähän perehtyä siihen minkälaisen eläimen omistaa :D Kissan kuuluukin syödä sitä ruohoa ja siinä ei ole mitään erikoista. Hyvä että pidätte ikkunalaudalla. Ja jopa hiiriä... Tän on oikeesti pakko olla provo!


    • kissanainen4

      Minulla on ollut ja on nytkin kissa. Muusta en tiedä, mutta ostan sellaista ruokaa mitä kissa tykkää syödä, sillä meidän kissat ei katso hintaa vaan makua. Että käy niinkin kallisruoka jää kuppiin.

      • 3Timo

        No toi nyt kyllä EI ole mun mielestä välttämättä se OIKEIN tapa!! :/

        Et kait sä lapsiasikaan kasvattais pelkällä karkilla, suklaalla ja jäätelöllä?
        (ja tuskin ne montaa vuotta tollasella ruokavaliolla eläiskään?)


    • mjauu

      ei hyvää päivää. onko laadukas kallimpaa ????
      mun mjiuku syö vain kaviaaria, hanhenkauloja, valkoisia tryffeleitä......
      juo pyrenneiltä tuotua lähdevettä

    • Maalaisjärkeä OK

      Minä en osta kissoille mitään valmisruokia. Mutta jokainen tekee, miten parhaaksi näkee, onhan se tietenkin helppoa. Sama kun ihmisillä, heittää einespussi mikroon.

      Kalastan kesällä niin paljon, että kissat saa särkeä, ahventa ja silakkaa. Perkaan ja pakastan annospusseissa aina parin pvän annoksen. Lisänä vettä ja vaihtelevasti itse keittämääni lihamössöä ilman mitään lisäaineita, suolaa tai viljaa.
      Lihamössöön ostan jämäpaloja kauppahallin lihakauppiaalta, näin on homma pelannut jo kohta 10v. Reseptejä on netissä paljonkin, englanniksi etupäässä, kannattaa googlata.

      Kissat ovat olleet tähän asti terveitä ja hyvinvoivia. Kesällä pääsevät maalle ulkoilemaan paljonkin, talvet menee etupäässä sisällä, kun kaupungissa ei oikein uskalla kisujen kanssa mennä edes valjaiden kanssa ulos. Pelkäävät liikaa autoja, eivätkä tykkää valjaista. Molemmilla nimikkopanta aina kaulassa, jos ulkoilevat maalla ja yöt sisällä.

      • Puutteita

        Ei kissoille kaloja perata tarvitse, normaalit kissat pystyvät syömään pienet kalat kokonaisina ruotoineen ja sisäelimineen. Luonnossahan kissat syövät saalistamansa pienriistan kokonaan ja edes luita ei jää jäljelle. Olen itse nähnyt usein syövän pyydystämiään hiiriä, ei niistä jää edes luita tai karvoja jäljelle. Ei kissat syö vain parhaimpia lihaosia vaan kaiken saaliistaan.

        Luonnossakin suuret petoeläimet keskittyvät yleensä syömään saaliistaan ensin sisäelimet ja vasta sen jälkeen lihaa. Vaikka ihmiset luulevatkin lihan olevan tärkein osa, oikeasti eniten ravinteita ja energiaa tulee petoeläimille sisäelimistä, ei itse lihasta. Jopa vielä luustakin tulee paljon ravinteita, vaikka sitä ei näin ihmisen näkökannalta ymmärretäkään.

        Jos keittämässäsi lihamössössä on mukana kaikenlaisia sisäelimiä, niin sitten tuo on ok. Mutta pelkän lihan ja kalan tarjoaminen ilman "perkuujätteitä" tekee ravinnosta yksipuolista. Sisäelimet ovat täysin välttämättömiä kissoille ja niin on muuten koirallekin.


      • Maalaisjärki OK
        Puutteita kirjoitti:

        Ei kissoille kaloja perata tarvitse, normaalit kissat pystyvät syömään pienet kalat kokonaisina ruotoineen ja sisäelimineen. Luonnossahan kissat syövät saalistamansa pienriistan kokonaan ja edes luita ei jää jäljelle. Olen itse nähnyt usein syövän pyydystämiään hiiriä, ei niistä jää edes luita tai karvoja jäljelle. Ei kissat syö vain parhaimpia lihaosia vaan kaiken saaliistaan.

        Luonnossakin suuret petoeläimet keskittyvät yleensä syömään saaliistaan ensin sisäelimet ja vasta sen jälkeen lihaa. Vaikka ihmiset luulevatkin lihan olevan tärkein osa, oikeasti eniten ravinteita ja energiaa tulee petoeläimille sisäelimistä, ei itse lihasta. Jopa vielä luustakin tulee paljon ravinteita, vaikka sitä ei näin ihmisen näkökannalta ymmärretäkään.

        Jos keittämässäsi lihamössössä on mukana kaikenlaisia sisäelimiä, niin sitten tuo on ok. Mutta pelkän lihan ja kalan tarjoaminen ilman "perkuujätteitä" tekee ravinnosta yksipuolista. Sisäelimet ovat täysin välttämättömiä kissoille ja niin on muuten koirallekin.

        Just näin. Taisin kirjoittaa epäselvästi, eli tuo "lihamössö", mistä puhuin on juuri suuremmaksi osaksi niitä sisäelimiä, jotka lihakauppias muuten heittäisi pois tai päiväys on tulossa vanhaksi.
        Eihän siinä muuten olisi mitään järkeä tai rahansäästöä, että kissoille tarjoaisi sisäfilettä :)

        Sen verran nuo katit kuitenkin valikoi ruokaansa, että pakastekalojen pehmeät sisäelimet ne tuppaa jäädä syömättä, siksi ne perkaan. Mutta kalojen evät, ruodot ja rangat jätän narskutettavaksi, niistä kissat tykkää.

        Moni tuttavani tekee näistä edullisista sisäelinpaloista samantyylistä lihamössöä koirilleen.


      • kisuja kolme <3

        Kissa on lihansyöjä, ei kalansyöjä!

        Kala kissan ruokinnassa :

        Kalaa on perinteisesti pidetty kissan herkkuna. Monille kissoille se maistuukin hyvin. Kalassa on myös runsaasti kissalle tärkeää proteiinia ja rasvaa. Kalaravinnossa piilee kuitenkin muutama vaara:

        Raaka järvikala voi sisältää loisia. Järvikala on aina syytä kypsentää.
        Raaka kala sisältää yleensä tiaminaasi-nimistä entsyymiä, joka tuhoaa B1-vitamiinia kissan elimistössä. Runsas raa’an kalan syöttäminen saattaa johtaa B1-vitamiinin puutokseen. Kypsentäminen tuhoaa tiaminaasientsyymin.
        Kalan rasva on tyydyttymätöntä. Sen käsittelemiseen kissan elimistö tarvitsee runsaasti E-vitamiinia. Mikäli kissa syö runsaasti rasvaista kalaa, voi E-vitamiinista syntyä puutos. Tätä kutsutaan keltarasvataudiksi. Kissan oma rasvakudos muuttuu keltaiseksi ja muhkuraiseksi. Sairaus on kivulias ja saattaa johtaa kissan kuolemaan.
        Hyvä nyrkkisääntö on, että kalaa kissalle olisi hyvä tarjoilla enintään noin kerran viikossa.


      • Kissa = elukka
        kisuja kolme <3 kirjoitti:

        Kissa on lihansyöjä, ei kalansyöjä!

        Kala kissan ruokinnassa :

        Kalaa on perinteisesti pidetty kissan herkkuna. Monille kissoille se maistuukin hyvin. Kalassa on myös runsaasti kissalle tärkeää proteiinia ja rasvaa. Kalaravinnossa piilee kuitenkin muutama vaara:

        Raaka järvikala voi sisältää loisia. Järvikala on aina syytä kypsentää.
        Raaka kala sisältää yleensä tiaminaasi-nimistä entsyymiä, joka tuhoaa B1-vitamiinia kissan elimistössä. Runsas raa’an kalan syöttäminen saattaa johtaa B1-vitamiinin puutokseen. Kypsentäminen tuhoaa tiaminaasientsyymin.
        Kalan rasva on tyydyttymätöntä. Sen käsittelemiseen kissan elimistö tarvitsee runsaasti E-vitamiinia. Mikäli kissa syö runsaasti rasvaista kalaa, voi E-vitamiinista syntyä puutos. Tätä kutsutaan keltarasvataudiksi. Kissan oma rasvakudos muuttuu keltaiseksi ja muhkuraiseksi. Sairaus on kivulias ja saattaa johtaa kissan kuolemaan.
        Hyvä nyrkkisääntö on, että kalaa kissalle olisi hyvä tarjoilla enintään noin kerran viikossa.

        Asuin lapsena saaristossa ja navetassa eli vaihtelevasti katteja. Katit elivät varmasti 90% pelkällä kalaruualla. Joskus nappasivat muutamia hiiriä kiinni.
        Kateista 3 eli lähes 20-vuotiaaksi ilman sairauksia.
        Yksi jäi huuhkajan kynsiin nuorena, oilisko ollut 3-4 vuotias. Sitä me lapset itkettiin ja raadon jäänteet haudattiin.

        On nykyajan saivartelua, että elukat saa heti sairauksia, jos ravinto ei ole 100% joidenkin terapeuttien laskemaa.

        Sairastuu kaupungin pulut ja länsimaiset ihmiset pelkkää pizzaa vääntämällä - ehkä sairastuu, ehkä ei.
        Taisi olla hiljattain artikkeli jostain miehestä, joka on syönyt viimeiset 25v pelkkää pizzaa ja voi hyvin. Eli se siitä ravinto-opista.


      • Ekologi Hki
        kisuja kolme <3 kirjoitti:

        Kissa on lihansyöjä, ei kalansyöjä!

        Kala kissan ruokinnassa :

        Kalaa on perinteisesti pidetty kissan herkkuna. Monille kissoille se maistuukin hyvin. Kalassa on myös runsaasti kissalle tärkeää proteiinia ja rasvaa. Kalaravinnossa piilee kuitenkin muutama vaara:

        Raaka järvikala voi sisältää loisia. Järvikala on aina syytä kypsentää.
        Raaka kala sisältää yleensä tiaminaasi-nimistä entsyymiä, joka tuhoaa B1-vitamiinia kissan elimistössä. Runsas raa’an kalan syöttäminen saattaa johtaa B1-vitamiinin puutokseen. Kypsentäminen tuhoaa tiaminaasientsyymin.
        Kalan rasva on tyydyttymätöntä. Sen käsittelemiseen kissan elimistö tarvitsee runsaasti E-vitamiinia. Mikäli kissa syö runsaasti rasvaista kalaa, voi E-vitamiinista syntyä puutos. Tätä kutsutaan keltarasvataudiksi. Kissan oma rasvakudos muuttuu keltaiseksi ja muhkuraiseksi. Sairaus on kivulias ja saattaa johtaa kissan kuolemaan.
        Hyvä nyrkkisääntö on, että kalaa kissalle olisi hyvä tarjoilla enintään noin kerran viikossa.

        Kyllä kala on myös LIHAA!


      • Sannnnnnni
        Kissa = elukka kirjoitti:

        Asuin lapsena saaristossa ja navetassa eli vaihtelevasti katteja. Katit elivät varmasti 90% pelkällä kalaruualla. Joskus nappasivat muutamia hiiriä kiinni.
        Kateista 3 eli lähes 20-vuotiaaksi ilman sairauksia.
        Yksi jäi huuhkajan kynsiin nuorena, oilisko ollut 3-4 vuotias. Sitä me lapset itkettiin ja raadon jäänteet haudattiin.

        On nykyajan saivartelua, että elukat saa heti sairauksia, jos ravinto ei ole 100% joidenkin terapeuttien laskemaa.

        Sairastuu kaupungin pulut ja länsimaiset ihmiset pelkkää pizzaa vääntämällä - ehkä sairastuu, ehkä ei.
        Taisi olla hiljattain artikkeli jostain miehestä, joka on syönyt viimeiset 25v pelkkää pizzaa ja voi hyvin. Eli se siitä ravinto-opista.

        Ja on sitä tupakanpolttajiakin jotka elävät satavuotiaksi; yksi poikkeus ei mitenkään todenna todennäköisyyttä vääräksi. Itse tykkään käyttää kissan hyvinvointiin vähän enemmän rahaa, koska jos kissa sitten kuitenkin sairastuu niin eläinlääkärihän se vasta kalliiksi käykin. Itse saan sentään työterveyshuollon.

        Ja tosiaan, mieluiten ne söisivät raakaa kalaa, ruohoa ja jostain syystä patonkia. Lapset ottaisivat karkkia ja energiajuomia. Kaikki saavat silti kiltisti syödä mitä aikuiset ihmiset ovat terveelliseksi määrittäneet.


      • Anonyymi
        kisuja kolme <3 kirjoitti:

        Kissa on lihansyöjä, ei kalansyöjä!

        Kala kissan ruokinnassa :

        Kalaa on perinteisesti pidetty kissan herkkuna. Monille kissoille se maistuukin hyvin. Kalassa on myös runsaasti kissalle tärkeää proteiinia ja rasvaa. Kalaravinnossa piilee kuitenkin muutama vaara:

        Raaka järvikala voi sisältää loisia. Järvikala on aina syytä kypsentää.
        Raaka kala sisältää yleensä tiaminaasi-nimistä entsyymiä, joka tuhoaa B1-vitamiinia kissan elimistössä. Runsas raa’an kalan syöttäminen saattaa johtaa B1-vitamiinin puutokseen. Kypsentäminen tuhoaa tiaminaasientsyymin.
        Kalan rasva on tyydyttymätöntä. Sen käsittelemiseen kissan elimistö tarvitsee runsaasti E-vitamiinia. Mikäli kissa syö runsaasti rasvaista kalaa, voi E-vitamiinista syntyä puutos. Tätä kutsutaan keltarasvataudiksi. Kissan oma rasvakudos muuttuu keltaiseksi ja muhkuraiseksi. Sairaus on kivulias ja saattaa johtaa kissan kuolemaan.
        Hyvä nyrkkisääntö on, että kalaa kissalle olisi hyvä tarjoilla enintään noin kerran viikossa.

        Mun lapsuudenkissa söi vain keitettyä lahnaa. Sitä äitini haki torilta joka ikinen lauantai 20 vuotta. Sinnikäs oli rakas äiti. Joskus kissa lätki mannapuuroa ja raakaa kananmunan keltuaista. Koskaan ei ollut sairas. Vanhuuteen nukkui pois.


    • santtukolli

      ainakin mä olen syöny hiiriä oravia ja pikkulintuja .
      olen elämäni kunnossa ja jaksan mirrejä kiksutella ja kuseksia nurkkiin.
      auton alle oon parikertaa jääny mut ei oo haitannu yhtään ,kun on hyvä yleiskunto ,niin takaiskuista toipuu nopeasti.
      naapurin hullu äijäkin kumautti lapiolla päähän ,mut eipä saanu henkeä kollista.
      palkkioksi panin niitten tyhmän siiamilaismirrin paksuksi ja kusin kynnysmatolle ja kävin vääntämässä tortut traktorinpenkille.siitäs sai mitäs läksi lapiolla hakkaamaan.
      ne kaupan kuivapapanat on jollekkin homokolleille vaan , ei ne millekkään tosikissoille oo tarkotettu.
      mä sanon että liikuntaa ja elävää ravintoa siinä terveen kissan salaisuus ja levätä kans pitää sellanen 18 tuntia vuorokaudessa.
      tälläi keväisin on kiva mouruta naapureiden ikkunan alla ja sitten kun alkaa lentelemään kaikenlaisia esineitä ,voi ottaa nopean spurtin ihan urheilumielessä.
      omaa kotiväkeä ei kannata suututtaa liikaa kun tulee se kylmä talvi ,niin saa lämpimän sisäpaikan ja joskus voi saada pöydästä kähvellettyä jotain kunnon makkaraa tai jotain sellasta.
      niin sitä vaan ,että kyl ne ns kissanruoka tsydeemit mitä kaupasta ostavat on ihan perseestä .

    • Ricoo

      Annan vain kissoilleni raakaa lihaa enka koskaan raksuja epäterveellistä ovat

    • -Kaisa-

      Itse tehnyt testiä marketti ja eläinkaupan ruoista. Sama määrä ruokaa niin eläinkaupan kestää paljon kauemmin.

    • nainen ja mirri

      en mie tiiä , kun miun mirri on aina kosteana , johtuisko lie ruokavaliosta vai mikähä sil on.
      makkaraa mie olen koittant hälle syöttää ,mut ain kostuu .
      en mie tiiä mie romahan kohta.

    • kissa5

      Royal canin kanakuivanakerot ovat parhaita sanoisin ....

    • Joskus saa hyvaa?

      Prismassa oli ilmeisesti alennus poisto myynnissä joitain Mjau merkkisiä Ruotsalaisia isännän tekemiä kissan maalais pateita hintaan 0,29 E 370gramman
      rasia vaikii panna paremmaksi ainakaan hinnan kohdalla ja valmistajan kotisivujen mukaan muka maistuu
      heidän kissoille koska tuotepäällikkönä toimii kokenut kissa?

      • ihan hyvä

        Ovat hyviä ne ruotsalaiset MJAU ruoat,eivätkä sisällä viljaa.Monipuolinen valikoima.
        Ihan hyvä valinta ostaa sitä kissoille .Hinta-laatusuhde kohdallaan.


    • 3971

      Mä en ymmärrä, miks noita purkkiruokia syötetään niin paljon kissoille kun ihan ehtaa LIHAA saa alta kahden euron kilohinnalla. Siis HALVEMMALLA kuin tuota purkkiskeidaa missä on vain lihaan verrattavissa olevia tuotteita ja proteiinit korvattu jollain maissivalkuaisella, mikä ei elukoihin edes imeydy.

      Oikea osoite siis esim KENNELREHU.

      • jokuvet

        Täällä kirjoittelee eräs eläinterveyden ammattilainen. Jos raha ja aika eivät ole rajoittavat reunaehdot, etsikääpä kirjastosta Anitra Frazierin amerikanmaalla kirjoittama teos The Natural Cat, tai laajennettu The New Natural Cat. Sieltä reseptisivu "I'll Do Anything for My Cat"-kotiruokaohje, ja eiku kokkailemaan raakaravintoaterioita. Suomalaisesta/suomenkielisestä materiaalista en koskaan ole löytänyt yhtä hyvää ohjetta. Toki Rafaelon kiusaus-ohjettakin voi googlettaa, se on uunissa haudutettava kotiruoka. Sitä käytettäessä vitamiinitäydennys on välttämätön. Myös monityydyttymättömät rasvahapot esim. kalaöljyn muodossa on syytä muistaa. Tuore rasvainen kala on tunnetusti hyvää turkille!
        Kissan nirsous on usein "koukuttumista" tiettyyn ruuan aromi-ainesosaan. Varsinkaan aikuiselle hyväkuntoiselle kissalle ei ole haittaa vaikka ruuan vaihdoksessa ensin nirsoiltaisiin. Ruokia voi tarjota sekaisin niin, että ensin uutta ja vanhaa on samassa kipossa, ja sitten vanha jätetään asteittain pois. Kyllä uusikin ruoka alkaa kulua, kunhan kissalla on kunnon nälkä.
        Omat kissani tosin ovat syöneet jo vuosia, lähes koko ikänsä, Lara-merkkistä kuivamuonaa jota myyvät Bento Kronenin edustajat. Yhdeksän vuotta mennyt ihan kivasti. Hinta-laatusuhde miellyttää minua.
        Tutustukaapa myös netti-eläintarvikekauppa Zooplusin valikoimiin!


      • barffia kissoille

        Samaa mieltä, meidän kissa oli aikoinaan oikein hyvä kuntoinen ja söi raakaa lihaa, esim. sydäntä, maksaa, munuaisia, jauhelihaa, kalaa jne. Ei sairastellut ei ollut mitään ongelmia. Sukulaisellani on kissoja, joista toisen pitää hakea kolme-neljä kertaa vuodessa, ihottumaan lääkepiikki eläinlääkäriltä, ja tämä sukulainen ei usko minua, ettei anna niitä teollisia viljamössöjä. Ja vielä eläinlääkärin ohje kissan ruokintaan :

        "Monipuolinen ja oikeanlainen ravinto on kissan hyvinvoinnin perusta. Ihmisille tai koirille eli sekasyöjille sopiva ruoka ei sovi kissalle, joka on puhtaasti lihansyöjä. Sopimaton ravinto aiheuttaa sairauksia, rasittaa maksaa ja munuaisia, ja voi aiheuttaa vatsavaivoja, virtsakiviä sekä jonkin aineen puutostiloja ja/tai liikasaantia. Kissan on saatava ravinnosta riittävästi korkealuokkaisia ja -laatuisia proteiineja ja rasvaa sekä riittävästi vitamiineja ja hivenaineita.

        Kissanpentu tarvitsee vähintään neljä pientä ateriaa päivässä. Kissan kasvaessa aterioiden määriä voidaan vähentää samalla kun ruoan määrää lisätään. Puolivuotiaana kissa tulee jo toimeen kahdella aterialla päivässä.

        Kissa on siis 100%:sti lihansyöjä, joten markettien hyllyillä notkuvia kissanruokia kannattaa välttää, sillä ne ovat lähinnä vilja/lisäaineseoksia, jotka sisältävät lihaa sen 5-15%. Vehnä on kissalle täysin turhaa hiilihydraattia, joka lihottaa kissaa, altistaa kissan virtsakiville, ja pilaa kissan hampaat. Kissan elimistöön kerääntyneet lisäaineet puolestaan altistavat luonnollisestikin erilaisille sairauksille ja kasvaimille."


    • kiskiskiiiiiiiiis

      eikä kukaan kiellä tekemästä itse kissan ruokaa......isompi satsi kerralla ja annokset pakkaseen.
      helppo ja hyvä

    • Ja mirri kehrää:)

      Turhaan vaihdat Whiskas on hyvä muona ja kotiruokaa päälle..
      Rasvaista sianlihaa.

    • kissapsykiatri

      -- mulla oli kissa ja söi muroja ,mutta jos oli muroa ja tonnikalaa rinnakkain ,sylkäsi vain muroihin ja ahmi tonnaria , -- kannatta siis sekoittaa murot ja tonnikala sekaisin ,niin ei auta kursailu.

    • GamerGirl91

      Kaksi kissaa, 3x90€ zooplussasta Applaws kana. Eli 2x7,5kg säkkiä. Yhteensä kuusi säkkiä vuodessa.

      Sen lisäksi maustamattomat kanankoivet (nypi ite liha irti niistä), seitifileet... Eipä tuo ole kallista. Merikalan antamista olen vähentänyt saasteiden takia(fukushiman vuoto jo alaskassa vaikuttaa mm. alaskanseitiin)

      Kananmunatkin menee, mutta vain keltuainen raakana, valkuainen mieluusti kypsytettynä (tuhoaa jotain vitamiinia kissan elimistössä raakana)

      Kanan sydämiä ja muitakin kannattaa hankkia. Soita lähimmälle teurastamolle ja kysy liikenisikö heiltä alehintaan jotain sisäelimiä kuten sydämiä ja munuaisia.

    • kissatäti

      Meidän katti söi lazi katzia purkista ja raksuina, kalaa annoin, vaihdetiin herkkupaloja ,mikä millonkin maistui....eli 18 vuotiaaksi.....joten älkää vouhottako. Navettakissat elää hiirillä ja lämpimällä maidolla. turkki ei ehkä kiillä . Tämä ruoka vouhotus on teollisuuden ja rahan aikaan saamaa.

    • entinen kassatyttö

      Prosessoidut ja teolloset ruuat ovat ihan sitä viimeisintä moskaa mitä voit antaa kissallesi, tai syödä itse. Kissa on nisäkäs kuten sinä ja teille sopii hyvin samat ruuat. Esim mitä et syö loppuun niin siitä kissa jatkaa.
      Välttäkää perunaa, se on vain ravitoköyhää tärkkelystä.
      Syökää rasvaisia ruokia, jotta kylläisyyshormooni saadaan liikkeelle. Ei tarvitse montaa kaloria syödä kunhan ruoka on rasvaputoista.
      Pahin virhe on syödä valmiita eineksiä ja prosessoituja ruokia. Pelkkää myrkkyä.
      Kioski ruokaa voitte syödä vaikka 1500 kcal annoksen joka ei vie nälkää, muuta kuin pelkästään lihottaa.
      Ei tarkoituksella sisällä rasvaa, jotta olisit edelleen nälkäinen ja söisit lisää.
      Oikein rasvaisella ruualla alle 500 kcal riittää hyvin 24h. Enempää ei voi syödä koska rasva tekee kylläiseksi.

      Osta koirallesi luomutuotteta. Jauheluha on todella laadukasta.

      Älä syötä missään tapauksessa maccarin ruokaa. Mainostavat kierosti että heidän pihvinsä on 100 prosenttisesti possua. Onhan se jos ei muun eläimen lihaa ole käytetty. Lihapitoisuus on kuitenkin vain 3,5 %. Ja usko,sinä et halua tietää mitä lihaa se on (100% sisäelimiä, mm. Peräsuolta).
      Ja tämä on totta.

      • 1010

        " Kissa on nisäkäs kuten sinä ja teille sopii hyvin samat ruuat."

        Väärin. Kissa on 100% lihansyöjä ja ihminen on sekasyöjä. Kissalle ei siis sovi ihmisen ruoka, ellei se ole lihaa.


      • 3Timo
        1010 kirjoitti:

        " Kissa on nisäkäs kuten sinä ja teille sopii hyvin samat ruuat."

        Väärin. Kissa on 100% lihansyöjä ja ihminen on sekasyöjä. Kissalle ei siis sovi ihmisen ruoka, ellei se ole lihaa.

        Juuri näin!


    • Kissaa ei tule

      pitää sellaisissa oloissa, missä se ei voi kulkea vapaana
      ja pyydystää itse ruokaansa!
      Kissan pitäminen kaupunkioloissa on eläinrääkkäystä!

      • 3Timo

        Entäs koiran? Pythonin? Krokotiilin? Marsun?
        Mitä lajeja saa, ja mitä ei pitää kaupungeissa?
        Ja missä se sanotaan?


    • ....................

      Meidän äiti osti meidän Misu-kissalle usein kaupan kalatistikiltä kokonaisia silakoita. Kyllä olivat Misun suurinta herkkua ja kaikki syötiin päätä ja häntää myöden; mitään ei jäänyt jäjelle! Ja jälkiruuaksi maitoa höystettynä kermalla.

      • ghjkkjj

        monet kissat ovat laktoosi-intolerantteja. onneksi olkoon. mahdollisesti aiheutitte kissallesi mahanpuruja


      • ei maitoa

        Kissalle ei saisi antaa maitoa tai kermaa,vaan vettä.Saa maha-suolistotulehduksen jos juottaa maitoa ja kermaa.
        Paremmin kissat kestävät suoraan lypsettyä maitoa mitä ei ole pastöroitu.
        Kyllähän kissat juo maitoa,mutta seuraukset huomaa ajan kanssa.


    • surre

      Murren murkinasta löytyy kaikkea terveellistä - tsekkaa nettisivut -

    • Faunattaressa myydään Catz finefood, se on meidän Nöpön herkkua. Siinä on täyttä lihaa ainakin 50-80%. plus vitamiinit ym. päälle. Suosittelen. Ostan annospusseja aina 1-3krt kuussa eri makuja, maksaa n. 1,45e per annospussi
      Ja kyllä Nöpön turkki kiilttää. Muuten kissani saa raksuja täysravintona ja Whiskas, Latz, Kitekat ym. ja välillä teen itse kattilallisen kanaseipuuroa, josta saan kauhottua pakastimeen annospusseja. Se on helppo ohje. Osta maustamattomia kananfileitä ja keitä isossa kannellisessa kattilassa n.25min lisää halkaistut alaskan seitifileet joukkoon ja keitä, kunnes on kypsää n.25min lisää. Kun noin tunti on kulunut, lisää 2 ruokalusikallista kaurahiutaleita ja sekoita, kunnes siitä tulee se puuromainen koostumus. Anna jäähtyä ja tarjoa kissallesi. Loput kannattaa laittaa annospusseina pakkaseen (huom, jäähtyneenä).

    • wernerska

      Kissalle voi antaa monipuolisesti kaikkea ruokaa mitä itsekin syö ja kissa suostuu syömään. Pois purkkiruuat riksut ja raksut. Kalaa ja jauhelihaa, makkaraa, perunaa kissa syö lähes mitä vaan, kun se opetetaan pienenä, maitoakin voi antaa ja vettä se juo kun itse tarvitsee. On tosiasia että kissat elävät vähemmän aikaa jos niille syötetään valmista kissanruokaa ja tämä on tutkittu juttu, kissat myös helposti kyllästyvät samaan kissanruokaan, jota sitä pitää myös vaihdella aika ajoin. Hiiriä kissa syö kaikista mieluiten ja olisi hyvä jos kissa saisi niitä itse pyydystää, siihen se on luotu.

    • kissan kaveri

      Meidän katti syö vain Whiskas muonaa ja Laz raksuja! Muut merkit eivät kelpaa ja ne ikäänkuin "peitellään" kaapimalla lattiaa kuin hiekkalaatikolla käydessä... :D

      Syö myös ajoittain hieman raakaa lohta kun sitä on valmisteilla perheen ruokailuun niin toki kissallekkin pieni annos. Kissa vaikuttaa hyvinvoivalta ja virkeän leikkisältä ja tarkkaavaiselta, ikää n. 8-10v ei aivan tarkkaa ikätieto.

      Kissa on maatiaiskissa, sellainen norjanmetsäkissan näköinen pitkäkarvainen kolli.

      • Meidän kissa tykkää hiiristä on halpaa.


    • Kuka näistä jalostetuista eläimistä enää ottaa selvää, mikä niille on parhaaksi...

    • Pekka Töpöhäntä

      Woi kiesus...on ihmisillä murheet! Katti on saalistajaeläin ja peto,yöksi pihalle niin kyllä se ruokansa löytää ,kesä tulossa ja lintupaistia löytyy yllin kyllin jotta katti on tyytyväinen! Heittäkää ne felinet ja wiskasit roskiin....

      • 3Timo

        Kissat olis kuollu sukupuuttoon MILJOONIA vuosia sitten, jos LINNUT olis niitten luontainen saaliseläin!! Jyrsijöitähän kissat enimmäkseen luonnossa syö.

        Ei se kissa SUOTTA ole niin ylpeän näköinen jos ja kun saa linnun saaliikseen! :P Kyllä se on saavutus sille kissallekin!


    • Kissojen Ystävä

      Voi hyvät ihmiset, ei tämä ole näin vaikeaa!

      Kunhan ostatte kissallenne sellaista ruokaa mikä ei sisällä viljoja, sokereita ja muita tarpeettomia aineita (väriaineet jne) niin ruoka on hyvää kissallenne. Esim. osa Whiskasin kissanruuista on aivan hyvää kissalle, lukekaa vain ne tuoteselosteet läpi niin selviää. :)


      - Kissafani

    • 3Timo

      Markettikissanruoka, varsinkaan murot, EI OLE kissanruokaa!
      Tai ainakin iso osa sen sisältämistä aineista ei ole, vaan suhahtaa kissan lävitse joten hyöty niistä kissalle on puhdas NOLLA, ja haitta sinulle paljon enemmän papanoita korjattavaksi kissanvessasta!

      Ja hyviä taas on lähes kaikki eläinkaupoissa myytävät, varsinkin raksut. Mutta! Asummehan SUOMESSA, joten: Hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan! :/

    • ZOOPLUS

      Marketeista et saa laadukasta kissanruokaa, se on selvä.

      Tilaa zooplussalta! Postikuluja ei ole jos tilaa 40 eurolla kerralla. Zooplussastakin löytyy huonoja kissanruokia, valitse laadukkaimpia. Esimerkiksi applaws ja almo nature on hyviä merkkejä.

      Älkää hankkiko eläimiä jos ette pysty syöttämään niille kunnon ruokaa!

      • ZOOPLUS

        Zooplussalta saat siis samat ruoat halvemmalla kuin Suomesta!


    • Raakaruokaa!

      Osta raakaruokaa; liha- ja sisäelinsekoituksia, lisäksi esim. kanankauloja ja siipiä. Halpaa ja taatusti terveellistä!!
      Kissa on 100% lihansyöjä, joten markettiruoka on sille kelvotonta ravintoa (sisältää lihaa korkeintaan 5%).

    • saariston mies

      Riippuu kissasta. Meillä saaristossa kissat syövät pääasiassa kalaa mutta aika paljon ne katit pyydystävät itsekin ruokansa. Kaupunkioloissa kissat syövät näitä nimenomaan kaupoista ostettavia kissanruokia. Muualla maailmassa isot kissat voivat syödä jopa ihmisiä. Näin ainakin tiikerit tekevät Intiassa. Joka puolella maailmaa on erilaisia isoja ja pieniä kissoja joten on niillä paljonkin toisistaan poikkeavia ruokia. Kanadassa ja Yhdysvalloissa puumat napsivat itse lohia puroista ja vastaavaa on saattavat kotikatit kalastaa myös Suomessakin. Kyllä siitä kissan kynsiin joku ahven tai silakka usein joutuu jollei sitten pyydystä lintuja. Hyvää ruokaa varmaan on sekin.

    • hullu kissanainen

      Ei tossa testissä ollut oikeen yhtäkään oikeasti laadukasta=viljatonta kissanruokaa. Hill's ja Royal Canin on tunnetusti pelkkää rahastusta, terveellistä ruokaa saa edullisemminkin.

      Opetelkaa lukemaan tuoteselosteita ja ravintosisältöjä. Huonoissa ruuissa on usein viljaa, ja kasviperäisiä proteiineja on lisätty jotta ravintosisältö näyttäisi paremmalta, ja kissan tarvitsemaa lihaproteiinia on niukalti. Moni markettiruoka sisältää sokereita, joita kissa ei ravitsemuksellisesti tarvitse ja ne saattavat olla haitallisia hampaille. Teurasjätteet ovat hyvää ruokaa kissalle, mutta monessa tavallisessa ruoassa tuhkapitoisuus on suuri joka kertoo siitä että on käytetty teurasjätteiden jätteitä, eli esim. luujauhoa, josta kissa ei saa hirveästi irti. Kalkin takia luutakin on hyvä olla, mutta jos se korvaa lihan niin...

      Tauriinia on lisätty ruokiin, koska sitä saa vain raa'asta lihasta, eli jos kypsennät kissoille lihaa niin tauriini jää saamatta ilman ravintolisiä.

      Itse tilaan zooplussasta isoja säkkejä Porta 21 sensibleä, Taste of the Wildia ja Applawsia vaihdellen, ettei kisut kyllästy. Raksut ovat perusruokaa, jonka lisäksi annan Cosma, Animonda carny yms. viljattomia märkäruokia ja mushin raakaa kanaa ja lihaa, sekä joskus sydäntä ja muikkuja yms. Kissat ovat lihaksikkaita, reippaita, karvanlähtö on vähäistä ja turkki kiiltää. Ylenmääräinen karvanlähtö ei todellakaan ole normaalia, puhumattakaan lihavuudesta ja virtsakivistä&munuaisongelmista jotka seuraavat vääränlaisesta ravinnosta lähes vääjäämättä. Oma ruokintatapani ei tule merkittävästi kalliimmaksi kuin markettiruoat, sillä ravitsevaa ruokaa ei tarvitse syödä niin paljon, joten kyse on vain viitsimättömyydestä ja välinpitämättömyydestä.

    • Kissan ruokaa

      Mistäpä sitä tavallinen kuluttaja tietäisi mikä on hyvää ja mikä pahaa kissan ruokaa maistamatta, kissat kun ei puhu, maukuu kyllä jos haluaa määrättyä merkkiä ja siitä voi päätellä myös kun kuppi on tyhjänä niin ruoka on maistununna.

    • Kala.eemeli

      Hanki halpa soutuvene. Katiskoja ja verkkoja. Toivottavasti on järvi lähellä tai jos omistat mökin, niin sieltä sitä edullista ruokaa saa. Ahventa ja särkeä, sekä haukea yms...

    • Idiootit

      Tyhmää ottaa lemmikki kärsimään kerrostaloon ja vielä miettiä mitä ruokaa vähillä rahoillaan sille ostaisi. Idiootit. Luonnossa kissa söisi mitä vaan. Idiootit.

      • Otappa selvää ensin

        Kotikissa ei uskalla ulkoilla ja ei tulisi pärjäämään ulkona saalistaen viikkoakaan.


      • lihaa mullekin

        On toki tärkeää lemmikin kohdalla ajatella myös, mitä se luonnossa söisi. Kissa ei todellakaan syö "mitä vaan". Kissa on luonnossa petoeläin ja ensisijaisesti lihansyöjä.
        Se asia, että "mummon kissa maalla söi aamulla kaurapuuroa" on vain puolitotuutta. Mummon kissa maalla oli päivät ulkona ja söi hiiriä, myyriä, jopa pikkulintuja, ja sai näin erittäin monipuolista ravintoa. Mummon kissa myös yöpyi lämpimässä, joko ihmisten kanssa tai vaikkapa navetassa lehmien kanssa.

        Kissa ei ole Suomen luonnossa ollut koskaan, ainoa meillä ulkona selviävä kissaeläin lie ilves. "Kotikissa" on tänne tullut tuontieläimenä, ja ihmisen kanssa muuttunut jalostamatta tai jalostaen "lemmikiksi", eikä selviä luonnossa. Samoin on esimerkiksi (kasvissyöjä) lehmä, joka taas on pitkälti tuotantoeläin. Ei lehmänkään kuulu luontaisesti ammua navetassa, mutta näin me ihmiset olemme päättäneet.

        Kissa pärjää kerrostaloasunnossa ulkoilematta oikein hyvin, edellyttäen, että sille annetaan virikkeitä, ja hyvää ravontoa...sekä myös sitä hellyyttä ja rapsutuksia. Lehmäkin pärjää navetassa ja laitumella oikein hyvin. Tehokanala lie jo arvelluttavaa, tosin eivät ne kanat osaa muusta haaveilla.


    • hmmmmm..

      Kun mä paistan riistakäristystä niin mirri tulee heti kerjäämään

    • Osta kissan ruokasi lemmikkiliikkeestä. Tavallisen kaupan kissanruoassa on usein liikaa jauhoja ja liian vähän lihaa, mitä kissan pitäisi oikeasti syödä. Tai paremmin sanottuna, kissan pitiäsi luonnostaan syödä raakaa lihaa.

      Aivan kuten ihmisellä, vääränlainen ruokavalio aiheuttaa kissassa kroonisia sairauksia (kuten diabetestä).

      Eli lemmikkiliikkeestä, tai sitten ostat tavallisesta kaupasta pakastamatonta jauhelihaa.

    • kissafani79

      Kun liittyy zooplussaan, niin tilatessa sieltä tuotteita saa myös bonuspisteitä. Jos tilaat 30 eurolla, saat 30 bonuspistettä. Pisteet jäävät aina varastoon, ne eivät tietääkseni koskaan nollaannu.

      Palkkiokaupasta (http://www.zooplus.fi/bonuspoints/products) voi sitten halutessaan valita bonuspisteillä lunastettavaksi vaikkapa herkkunaksuja tai leluja tai tarvikkeita.

      Zooplussan paketti tuodaan aamulla kotiovelle. Paketin tulo toki kestää noin viikon (tulee Saksasta).

      Ja itse kysymykseen. Äidilläni on kissa. Sille on viimeiset 9 vuotta syötetty kaupan kuivaraksuja. Muuten se barffaa (siansydäntä, jauhelihaa, broileria, poroa jne). Mitään purkkiruokaa ei ole koskaan suostunut syömään. Sitten sille tilattiin Zooplussasta Royal Caninin raksuja (olikohan joku hair and skin). Meni muutama viikko ja äiti sanoi ettei kissasta lähde enää sellaisia määriä karvaa, mitä aikaisemmin. Ero oli kuulemma huomattava.

      Minä ostin kissalleni eläinliikkeestä kokeiluun raksuja, joissa oli 70-80 % lihapitoisuus. Ihmettelin sitten että eikö kissalle raksut maistu, kun kuluu niin vähän. Ja se pieni pussi kesti vaikka kuinka kauan. Yllättäen kun niissä oli jotain energiaakin...

    • anna riisipuuroa ja perunoita, niitä meidän Mikki ainakin syö... ja Latz on hyvää Mikille....ja ainakaan meillä päin ei puhuta Whiskasin tuotteista etteivätkö olisi hyviä ja kisusi kyllä itse kertoo hyvinkin selkeästi,mistä pitää....ja kalaa voit myös kokeilla.... tonnikala maistuu ainakin meillä. Myös Kitekat on ollut ok Mikin suhteen.....

    • ljnlkjnlkjnljnkl

      Yp.n viesti!

    • 20 9

      monipuolisuus ja vaihtelu on myös tärkeää. Teetkö muuten itsellesi kotiruokaa? Muista silloin tarjota kissoille myös tuoretta lihaa, vaikkapa leikkaamalla kyljyksistä ne rasvaiset reunat pois kissojen lautaselle (ihan sama siis, onko kissa juniori vai seniori)
      Maalaisjärki mukaan myös. Kissa on alkujaan petoeläin ja lihansyöjä. Ei mikään viljan tai makkaran pupeltaja. Kissaeläimen luontaiseen ravintoon kasvikset kuuluvat vain kasvissyöjien vatsalaukun kautta tulevista jo osittain sulatetuista kasviksista. Se, että kissa mielellään syö ruohoa, on taas keino saada aikaan oksennus, jolla karvapallot tulee ulos suolistosta.
      Vaihtele siis ruokia ja merkkejä, mutta muista myös tuoreruoka, liha, sisäelimet ym.

    • Juu ostakaa kissa

      Kissat ovat yhteys saatanan maailmaan, eli helvettiin.

    • luomu on parasta

      Eläinlääkäri antoi hyvän ohjeen kissamme ruokavalion suhteen:
      Luomuruoka on parasta kissalle.

      Niinpä olemme vieneet sisäkissamme säännöllisesti ulos ja mirri onkin kunnostautunut erinäisten pikkujyrsijöiden ja lintujen nappaamisessa ja syömisessä. Kymmenittäin hiiriä ja lintuja pörröinen ystävämme popsii kesässä.
      Yleensä aivan kaikki myös tulee syötyä ja voi sitä tyytyväistä ilmettä ja kehräystä!

      Kunto on pysynyt hyvänä ja kissassa on kehitty varsin taitava hiirestäjä ja linnustaja. Varmaan selviäisi luonnossa.

      Tämä ei ole provo ja niin kauhealta kun se tuntuu muiden eläinten nirrin nappaaminen ajattelen asiaa siten, että kissa toteuttaa luonnollista saalistusviettiään ja asia on luonnon mukaista. Muutama hiiri ja lintu on päästetty karkuun kun vaikutti siltä, ettei kissa ollutkaan nälkäinen vaan halusi vaan "leikkiä".

    • Välttäkää raksuja

      Ziwipeak, varsinkin märkäruoat ovat laadukasta sapuskaa. Kissasi ansaitsee parasta.

    • määrä/laatu/kokonais

      Olisi varmaan hyvä mainita tästä valmistajien ruokinta suosituksesta sen verta
      et yleensä noin on noin 100gramman annospaketissa ja suosittelevat jopa alkaen painoiselle
      4pussia päivässä...monelle käypi nii et tuokin suositus tupl..yltittyy kun samaan
      aikaan kissankupppeihin pannaan sekä märkä että, kuivamuonaa,,päiväannokset voi tuplaantua jos hän syö kaiken?
      Kissa saapi nii paljon kaloria ja sokeria jotta lihoo ja sairastuu kun ei liiku sekä
      saattaapi tulla viellä aikuisiän kekkostyypin diabetes.
      Eri kissaroduissa ja yksiköissä on eroja nii nirsoudessa, ylensyömisessä kun lihomistaipumuksessa.
      Minun musta kissani näyttäisi rumalta läskinä.
      Nälässä ei kannata pitää muttei myöskään liikaa anniskella mitään huonoa tai hyvää kissalleen.
      Eläintarhassa suuria perusterveitä kissapetoja ei ruokita edes joka päivä eikä ne semmoseen
      kuole jos jäävät päiväksi vailla saalista kunhan saavat riittävästi joku toinen päivä
      tosin vitamiineja ym. lihaan lisäävät..

      • Elukkatohtori

        Juu eläinläärissä yleisin moitteen syy onki kissan lievä ylipaino etenkin sellasilla
        kissanomistajilla jotka luulee kattinsa olevan huippukunnossa..
        hampaat on toinen homma jos ei niitä harjata ja henki tuoksuu..


    • kkk...kkk...kkk...

      kissanruoka on bisnestä!!!!!!! miksi ei markkinoilla ole kissojen omistajien lanseeraamaa merkkiä?? mikä olisi edullinen ja tietenkin terveellisin,kissojen parhaaksi tehty,ja omistajien!!!!!!!!!!!!!

      • Herätkää!

        Koska markkinat on juuri sitä mainitsemaasi bisnestä, siksi ei ole.

        Sitäpaitsi eiköhän ne kaikki kissanruuat ihan terveellisiä ole, taitaa olla pelkkää kissahifistelijöiden vinkumista tämä koko aihe.


    • KiSSuTTi♥

      Pääasiahan on se, että kissa saa edes ruokaa, mutta jos rahaa on ylimääräistäkin, niin silloinhan kannattaa antaa laadukkaampaa. :)

    • viskasviskasviskas

      viskassi on parasta kissalle!

    • Josera

      Siiryttiin Josera kissanruokaan ja ensivaikutelma hyvä ja maistuu. Hintalaatu suhde kohdallaan

      • kissa sairastuu

        toivottavasti et pelkkää kuivamuonaa syötä... hyviähän ne raksut kissoista on mutta märkäruokaa pitäis pääsääntöisesti antaa.


    • marre1

      Itse ostan kissalleni ruokaa, jossa on mahdollisimman vähän viljaa. Opiskelijabudjetilla olen löytänyt jopa noita brändättyjä tuotteita paremmat pöperöt markettimerkeistä. Märkäruuaksi miun neiti syö Pirkka-pateita, joissa suurimmassa osassa ei ole ollenkaan viljaa. Rainbowllakin on jotain samantyylisiä. Laadukkaan kuivanappulapussin bongasin Lidlistä Opticat-merkiltä. Kuivaruoassa on samat proteinipitoisuudet kun markettien kalleimmissa merkeissä :)

    • 18+9

      Zooplus.fi, ilmainen kotiinkuljetus, eläinkaupanlaatua markettihinnalla.

    • kattimaija33

      Kaupan kissanruuat on turhia! Laitan lähes päivittäin ruuan perheelle ja samalla myös perheen kissoille, eli kanaa, kalaa, lihaa, keittoja, kasviksia ym. Maitoruokia myös (ei ole 40 vuoteen ollut yhtään laktoosi-intoleranttia kurapyllykattia, kaikille on maito maistunut...) ja velliä, puuroa ym. Kissoille menee kalanperkkeet, kanannahkat, lihan kalvot ja jänteet ym. ihmisille kelpaamaton. Varmuuden vuoksi kissankupissa on myös marketin raksuja, mutta siihen ne yleensä saavat jäädäkin, kun on muutakin tarjolla, ja lopulta nakkaan viikon lojuneet kissanraksut ajokoiran kuppiin. Kaupan kissanruuat ovat uusi keksintö, kissa on ollut ihmisen kotieläin vuosituhansia, ja teollisia kissanruokia on ollut tarjolla muutaman kymmenen vuoden ajan.

    • Torille kalaa ostaan

      Parasta ravintoa kissalla on raaka kala itse ostan kerran viikossa silakoita tai muikkuja ja silloin meidän pojalla on kalapäivä. Myös pakasteseiti on sen herkkua,eilen tein kalakeiton seitistä ja laitoin kalakuutiot sulamaan pikkuisen kuppiin ja voi sitä pummaamista kun en antanut niitä vasta kun sulivat kunnolla. Kyllä meidän kisulle kelpaa melkein kaikki valmisruuatkin,mutta niissä on varmasti paljon kemiaa jota ei ole hyvä syöttää jokapäivä. Ton raakana annetun kalan vaikutuksen huomaa kissan turkista, ei lähde karva ja kiilto on aivan mahtava toisin ,kuin kuiva/märkäruokaa pelkästään syövälla naapurin kissalla.

      • Kurrrnau

        Torille kalaa ostaan.
        Nyt olet ihan metsässä. Kala ei periaatteessa kuulu kissan lautaselle ollenkaan. Sitä ei saisi antaa kuin korkeintaan kerran viikossa vähän. Siinä oli jokin kissalle haitallinen juttu jos usein syö. En nyt muista mikä. Kissalehdessä oli juttu asiasta. Muistisääntönä voi pitää sen että sitä syötetään mitä eläin luonnossakin söisi. Ei kissaeläimet kalasta. Ei ihmisen nyt tarvitse hiiriä ja rottia sisäkatille jahdata vaikka niitä esim. isäni katti maalla syö melkein joka päivä.


      • Naukurr
        Kurrrnau kirjoitti:

        Torille kalaa ostaan.
        Nyt olet ihan metsässä. Kala ei periaatteessa kuulu kissan lautaselle ollenkaan. Sitä ei saisi antaa kuin korkeintaan kerran viikossa vähän. Siinä oli jokin kissalle haitallinen juttu jos usein syö. En nyt muista mikä. Kissalehdessä oli juttu asiasta. Muistisääntönä voi pitää sen että sitä syötetään mitä eläin luonnossakin söisi. Ei kissaeläimet kalasta. Ei ihmisen nyt tarvitse hiiriä ja rottia sisäkatille jahdata vaikka niitä esim. isäni katti maalla syö melkein joka päivä.

        haista sinä pazka


      • tässä tietoa
        Kurrrnau kirjoitti:

        Torille kalaa ostaan.
        Nyt olet ihan metsässä. Kala ei periaatteessa kuulu kissan lautaselle ollenkaan. Sitä ei saisi antaa kuin korkeintaan kerran viikossa vähän. Siinä oli jokin kissalle haitallinen juttu jos usein syö. En nyt muista mikä. Kissalehdessä oli juttu asiasta. Muistisääntönä voi pitää sen että sitä syötetään mitä eläin luonnossakin söisi. Ei kissaeläimet kalasta. Ei ihmisen nyt tarvitse hiiriä ja rottia sisäkatille jahdata vaikka niitä esim. isäni katti maalla syö melkein joka päivä.

        Tässä SEY:n sivuilta lainattu tietoisku kalan vaaroista kissalle.


        Raaka kala on kissalle kyseenalaista ruokaa. Monissa kaloissa on tiaminaasi-entsyymiä, joka voi aiheuttaa kissalle vitamiinipuutoksen. Liika kalansyönti saattaa myös sekoittaa kissan rasvatasapainon ja aiheuttaa keltarasvataudin.

        Muutamista kalalajeista kissa voi lisäksi saada lapamadon, joka heikentää kissan kuntoa. Terveellisesti ruokittu kissa syö liha- ja sisäelinpohjaista ruokaa, ja kalaa vain noin kerran viikossa.

        Raaka kala on suuressa määrässä syötettynä haitallista kissalle. Kala sisältää tiaminaasi-entsyymiä, joka tuhoaa B1-vitamiinia eli tiamiinia. Tiaminaasia on eniten särkikaloissa ja silakassa. Yleensä kissat kuitenkin syövät sen verran muutakin kuin raakaa kalaa, ettei vitamiininpuutos pääse pahaksi. Näin esimerkiksi vapaana kulkevat maalaiskissat, joille saatetaan syöttää paljonkin raakaa kalaa. Järkevä kissanomistaja ei tietenkään ehdoin tahdoin aiheuta kissalle lievääkään puutostilaa. Kuumennus tuhoaa tiaminaasin.

        Suurin vaara vakavan B1-vitamiinin puutostilan syntymiseen on nirsoilla sisäkissoilla, jotka eivät suostu syömään muuta kuin kalaa. Alkuoireena on pelkkä ruokahaluttomuus ja yleiskunnon lasku. Ääritapauksissa seuraa kouristuksia, pakkoliikkeitä ja muita hermosto-oireita. Näinkin vakavia tapauksia tulee valitettavasti silloin tällöin eläinlääkärin vastaanotolle.


      • kantapään kautta
        tässä tietoa kirjoitti:

        Tässä SEY:n sivuilta lainattu tietoisku kalan vaaroista kissalle.


        Raaka kala on kissalle kyseenalaista ruokaa. Monissa kaloissa on tiaminaasi-entsyymiä, joka voi aiheuttaa kissalle vitamiinipuutoksen. Liika kalansyönti saattaa myös sekoittaa kissan rasvatasapainon ja aiheuttaa keltarasvataudin.

        Muutamista kalalajeista kissa voi lisäksi saada lapamadon, joka heikentää kissan kuntoa. Terveellisesti ruokittu kissa syö liha- ja sisäelinpohjaista ruokaa, ja kalaa vain noin kerran viikossa.

        Raaka kala on suuressa määrässä syötettynä haitallista kissalle. Kala sisältää tiaminaasi-entsyymiä, joka tuhoaa B1-vitamiinia eli tiamiinia. Tiaminaasia on eniten särkikaloissa ja silakassa. Yleensä kissat kuitenkin syövät sen verran muutakin kuin raakaa kalaa, ettei vitamiininpuutos pääse pahaksi. Näin esimerkiksi vapaana kulkevat maalaiskissat, joille saatetaan syöttää paljonkin raakaa kalaa. Järkevä kissanomistaja ei tietenkään ehdoin tahdoin aiheuta kissalle lievääkään puutostilaa. Kuumennus tuhoaa tiaminaasin.

        Suurin vaara vakavan B1-vitamiinin puutostilan syntymiseen on nirsoilla sisäkissoilla, jotka eivät suostu syömään muuta kuin kalaa. Alkuoireena on pelkkä ruokahaluttomuus ja yleiskunnon lasku. Ääritapauksissa seuraa kouristuksia, pakkoliikkeitä ja muita hermosto-oireita. Näinkin vakavia tapauksia tulee valitettavasti silloin tällöin eläinlääkärin vastaanotolle.

        Joo, uutena kissanomistajana ketuttaa ettei kukaan ei kasvattaja eikä ell viittineet tästä kalasta mainita! Sain sitten itse huomata kun kissa tuli kipeäksi ja kärttyisäksi. Kissathan rakastaa kalaa ja saattaa kovastikin nirsoilla muulle sapuskalle mutta ei sitä kalaa pidä antaa kuin pari kertaa viikossa.

        Onni onnettomuudessa huomasin oireilun ajoissa ja ei tarttennu lähteä eläinlääkäriin kun vaan korjasi asian ja nyt tiedän paremmin.


    • tirlittan1

      Oikeesti tosi hyviä kissanruokia ei ole olemassakaan...perustelen sillä että ne kaikki on teollisesti tuotettuja! Sisältää jos mitäkin mitä kissa ei luonnollisesti edes syö. Ihan turhia väri ja lisäaineita ja mitä kummallisia lisukkeita, porkkanaa, herneitä jne kunhan vaan jollain pöperöllä pussisaadaan täyteen ja tyhmältä kuluttajalta rahat pois! Omat kissat ovat jo äänestäneet jaloillaan kupin luota pois jos siihen teollista töhnää laitan!
      Pitäs kait ruveta kalastamaan ja kasvattamaan hiiret itse, siitä kissa kiittäs!

    • Valitut ruuat

      Löysin juuri Valittujen Palojen kirjan jossa kerrotaan kissalle kotitekoisesta ruuanvalmistuksesta.

    • zazazz

      meiän katti syö eläinkaupan kuivamuonaa, keitettyä seitä, raakaa kanaa ja naudanlihaa, Latz-hyytelöitä ja vähän muitakin valmiita ruokia. Ikää on 18 vuotta eikä vielä yhtään harmaata karvaa ole neidissä. Tuo naudanliha ja kana ei tule siinä mielessä kalliiksi, että eihän sitä kissalle anneta kuin vajaa nyrkinkokoinen pala kerrallaan.

    • Mistä VP ruokakirja?

      Valitut ruuat: mistä tuon Valittujen palojen kirjan löytäisi?

    • Hirmustin

      Onhan niissä kilohinta kovempi, mut raksuja kissa tarvitsee vähemmän(eli ovat "energiatehokkaampia") joten se tasaa aika hyvinkin tuota hintaeroa.
      Raksuissa esim Applaws ja Golden Eagle ovat hyviä korkean lihapitoisuutensa vuoksi. Märkäruuissakin Applaws on ainakin hyvä, ainakin oma kattini syö niitä hyvällä halulla.
      Markettiruuasta (omallani testattu taaskin;)) Gourmet-merkin mousset tekevät kauppansa, varsinkin tonnikala- ja lohimousset.
      Tietenkin kissalle olis hyvä antaa lihaa ja sisäelimiäkin 1-2 krt/vko jos vain ne kelpaa. Ihan normi jauhelihakin käy.

    • Kokemusta on!

      Täältä poistetaan viestit, jotka ei suosittele allergioita aiheuttavia valmisruokia!?
      Kissalle voi ihan hyvin syöttää raakaa lihaa esim. broiskua ja possun sydäntä ja keitettyä kalaa, esim. seitä ja järvikalaa, välillä herkkupaloiksi katkarapuja ja kermaakin silloin tällöin. Tämän olen kokeillut ja parinkymmenen vuoden ajan, useammalla kisullani, jotka ovat terveenä eläneet, vanhin 19 vee!
      Eihä kissat hiiriä ja talitinttiäkään keitä! Kissalle anettu liiallinen kasvisruoka on sama, kuin antaisi kanille makkaraa!

    • Faktaonnäin

      Kyllä fakta on että kissa on LIHANSYÖJÄ. Ei katti kaipaa lisäaineellisia ja maustettuja kasvissydän herkkumurkinoita. Pienestä pitäen lihaa yms. nenän eteen niin ei tarvitse pelleillä allegioitten ym. sairauksien kanssa. Kissan elimistö pystyy sulattamaan hiiren mahalaukullisen verran vilja / kasvisruokaa ilman ongelmia. Teolliset valmisruoat ovat ...kaa. Koiranikin syö itse keitetty lihapuuroa ja tuossa menee kuin ohjus vielä 13,5 vuotiaanakin. Katit ovat syöneet aina lihaa.

      • naminami3

        Juu ja kissat yleensä vielä jättää sen hiiren mahalaukun syömättä luonnossakin.


    • Itse kissoillani vaihtelen ruokaa jotta ei kyllästyisi. Joskus on dayaa, latzia, whiskasia, friskiesiä, kitekattia, realia ja muitakin. Courmet menee nopeasti kissoilla ja se on yksi hyvä. Kannattaa ostaa myös miuta.

      • höh:(

        voi kissa raukkaa


      • 5y5

        Ihan laadukkaita ruokia syötät kissoillesi. Hyvä niin.


      • Hirmustin

        Oikein.
        Kissa kyllästyy hyväänkin ruokaan, jos sitä samaa syöttää viikkokausia. Eli on ihan hyvä, jos on vaikka 3-4 eri vaihtoa edes, mitä voi kierrättää.
        Oma kattini tykkää myös tuosta Gourmetista, Sitten syö myös Whiskasia sekä Applawsia.
        Mutta on kyllä sellainen kissa, ettei 2-3pvän pidempiä jaksoja kerrallaan syö samaa safkaa, sitten täytyy tarjota toista vaihteluksi.


    • Minun kissani syö

      Minusta kissa tarvitsee muutakin kun pelkkää ruokaa tai juomaa vaikka ne söisivät ja makaisivatkin vain koko ajan tekemättä mitään hyödyllistä?
      Ruokamerkillä ei ole paljookaan väliä jos kissa ei saa muuta kun hyvää tai huonoa ruokaa.

      • Minun kissani syö

        Lissään tohon et tunnen varsin nirsoja kissanomistajia mutta sellaiseksi kai opiskellaan jossakin?
        Minun kissani kyllä syö liki kaikkea muttei sentään kakkaa niinkui apinat avarassaluonnossa tekivät telkkarissa eräässä jaksossa?


      • Minun kissani syö
        Minun kissani syö kirjoitti:

        Lissään tohon et tunnen varsin nirsoja kissanomistajia mutta sellaiseksi kai opiskellaan jossakin?
        Minun kissani kyllä syö liki kaikkea muttei sentään kakkaa niinkui apinat avarassaluonnossa tekivät telkkarissa eräässä jaksossa?

        Suomes pitäskin perustaa kissoille oma ravintola jossa tarjottas tevettä ruokavalijoo ja oikeita virikkeitä ...tekisin sen jos olisin riittävän rikas ja innostunut liikeideasta? Ja jos Suomentasavalta olisi Suomi vapaamielinen maa.
        Ihmisravintoissa kun usein anniskellaan epäterveellisiä annoksia kallilla hinnoilla ??Ties millä tähdillä ties kelle julkkiksille?


      • Ei toi onnistu
        Minun kissani syö kirjoitti:

        Suomes pitäskin perustaa kissoille oma ravintola jossa tarjottas tevettä ruokavalijoo ja oikeita virikkeitä ...tekisin sen jos olisin riittävän rikas ja innostunut liikeideasta? Ja jos Suomentasavalta olisi Suomi vapaamielinen maa.
        Ihmisravintoissa kun usein anniskellaan epäterveellisiä annoksia kallilla hinnoilla ??Ties millä tähdillä ties kelle julkkiksille?

        Ooks hullu siitä se vasta rähinä syntys jos nälkäsiä kissapetoja tulis samaan ravintolaan yhtäaikaa?


      • Minun kissani syö
        Ei toi onnistu kirjoitti:

        Ooks hullu siitä se vasta rähinä syntys jos nälkäsiä kissapetoja tulis samaan ravintolaan yhtäaikaa?

        Minä ainakin tilaisin silakat muikku soossilla jos oisin kissa kissa ravintolassa?


    • ruoka puolen asiaa

      en oo huomannu koko asiaa mutta meidän mummon katit kyllä on semmosia etteivät paljoa syö niille riittää kyllä murkinaa,kyllä ne saattaa maksaakki ku katoin sitä yhtä merkkiä ni makso vaa 1€ joten mitä vielä?

    • Mört

      Minun mielestäni täällä keskusteleminen alkaa tuntua perin masentavalta. En ymmärrä tätä toisille kettuilua ja vihaamista, jota täällä viljelee joka toinen kirjoittaja. Onko kukaan kertonut, että sanoma menee useimmiten perille helpommin positiivisella otteella, kuin ruoskalla? Kissoista taidatte tykätä onneksi kaikki ja tiedätte, ettei niillekään karjuen kannata nappulanvaihtoa ehdotella.

      • 2013

        No tuolle provoilijalle, joka täällä on pyörinyt vaikka miten kauan ja linkitellyt jotakin ihme ruokavertailua, on sanottu myös ystävällisesti eikä mitään vaikutusta.


      • 8+8

    • Mummo 1014

      Mitä kissat söi joskus 30 vuotta sitten ?

      • kissalle lihaa

        Hiiriä ja pikkueläimiä. Eli sitä mitä kissan kuuluukin syödä. Ei mitään markettihömppää.


    • kumma-katti

      Mitä pitäisi tehdä kotikissalle joka on alkanut nauttia kahvipöydässä kahvia ja kahvipullaa? Näin ainakin meidän katti tekee, aamuisin se jopa naukumalla pyytää päästä kahvipöytään ja sille pitää antaa maitokahvia latkittavaksi ja sitten se joskus tahtoo nautti kahviin kastettua pullanpalaa. Kyllä se syö kunnon lihaa eikä ole väliä onko se punaista tai valkoista. Kummallista on se, että sille on turha tarjota "halpamakkaroita" niille se näyttää samaa kuin omille ulosteille eli tahtoo peittää ne tassullaan. Myöskään metvurstia se ei syö koska se on liian suolaista. Kyllä kissa osaa näyttää elekielellä mitä se ei tahdo syödä. Uskokaa vaan kissaa. Ja kumma kyllä se joskus tahtoo syödä 2-3 mansikkaa ja onpa se maistanut appelsiinin palaakin. Tuo katti taitaa olla oikein "herkkusuu" koska jäätelöstä se oikein riehaantuu.

      • Kissat eivät maista

        makeaa.

        Oiskohan joku puutos?
        Muistan yhden kissan joka joi olutta. Se ois sitä litkinyt kui paljo. Mutta sillä kisul oli B vitamiinin puutos.


    • Kissani

      Näimpä marketissa uutta: suomalaista Best-In kotoisa kissan tuoreateria, joka sisaltää kanaa, persiljaa eikä mitää muuta. Ostin ja kokeilin, kisuilleni 9 veet maistui hyvin. Harmi vain,et Best-Inii on koirille enemmän vaihtoehtoja, kuin kisuil, mut jos vaa sitä ostaa ja lähettää palautetta vaikka, niin ehkä kisuilleki tulee enemmä vaihtoehtoi.
      Muuten olen kissoilleni ostanu mitä sattuu huvittamaan, ihan Rainbowsta Royal Caniniin, ääripäitä, paremmin menee Friskiesit Latzit. Ja kaikki ruuan tähteet tulee annettuu ja niitä ainakin maistavat. Silakkaa ja maitoa välillä.

      • monipuolista

        Oho, näyttää tosi hienolta ja vielä kotimaista! Mistäs ihmeestä tota Best-Iniä saa marketista? Ei ole Espoossa näkynyt. Pitää näköjään laittaa kaupalle pyyntöä. Sitä niin mielellään ostaisi suomalaista. :)


    • monipuolista

      Mites nää keskustelut kääntyy tällaisiksi kun yksi kysyy ruokamerkkejä vaan!

      Meillä syödään sekaisin eläinkaupan liharuokia ja markettiruokia ja nyrkkisääntönä on että ei viljoja. Noissa tuoteselosteissa saa kyllä olla hemmetin tarkkana eikä niissä kaikkea ilmoiteta. Markettisapuskassa kun lukee "liha ja eläinperäiset tuotteet" niin se tarkoittaa teurasjätettä. Huomasin viimeeksi rainbown jossain ruoassa termin "kasviperäiset proteiinit" ja totesin että jahas soijaa siis eikä mitään kissalle sopivaa proteiinia! Eläinkauppa tuotteissakin on tätä teurasjätettä esim. Royal Canin, Miamor peruspussit, Iams on sitä ja Hilssissäkin on viljaa. Paremmissa lukee suoraan vain "kana" tai "kalkkuna" tms. eli on ehtaa kamaa ja on yleensä myös hieman kalliimpaa.

      Meillä ostetaan Gourmet Perle pusseja, Pirkka pusseja, Latzin pusseja, Rainbown silakka ja sardiini 150g tölkit välillä, joskus Sheba pusseja, joskus Mjau. Noissa gourmet pusseissa ainakin näyttäisi että se teurasjäte on ihan oikeita revittyjä lihapaloja tms.

      Laadukkaampia sapuskoja voi ettiä zooplus.fi tarjouksista(kokoajan vaihtelee) ja tilata sieltä. Meillä suosittuja on mm. Cosma original (hieno laatu, kalassakin luuta mukana jne.), Applawsin erimakuiset kanat, Porta 21. Vähemmän suosittuna on ollut myös Smilla, Almo nature, Animonda Carny Ocean, Schesir, Miamor Fine Filets jne. Markettiruokaa saa tuoltakin, tuoteselosteet lukee sivulla. Tilaus DPD:llä kotiovelle.

      Kaikki noi kalliimmat sapuskat ei ole vitaminoituja, ovat vain täydennysravintoa, joten niiden kanssa tulisi syöttää vitaminoitua sapuskaa marketista tai aptus multicat -pilleri murskata sekaan.

    • Minnin emäntä

      Kuten nimimerkki 'Kokemusta on' aiemmin kirjoitti, tuoreravinto on kissalle hyvää ja terveellistä ja tulee purkkiruokia edullisemmaksi. Oma kissani (11 v) on pennusta saakka syönyt monipuolisesti vaihdellen raakaa, perkaamatonta muikkua, jonka leikkaan saksilla pieniksi palasiksi, maustamattomia porsaan lihasuikaleita (herkuttelupäivinä kinkkusuikaleita), porsaan munuaista, sika-nauta-jauhelihaa (kaikki siis raakana), silloin tällöin keitettyä seitiä ja katkarapuja. Juomana veden lisäksi kahvikermaa, tosin oikea kerma olisi varmaan vielä mieluisampaa. Kaikille kissoille maito/kerma ei kuitenkaan sovi. Iltaisin Minni saa muutama kuivatun kalan (kuore/muikku-sekoitus, kotimainen tuote) ja niitähän menisi vaikka kuinka paljon.
      Purkkiruokaa tarjoan joskus lähinnä pitääkseni ruokavalion monipuolisena, mutta eiväthän ne oikein tahdo maistua.
      Kesällä ulkoilutan kissaani valjaissa, ja kyllä se hiirestäminen tuolloinkin sujuu! Tosin usein saalis paljastuu päästäiseksi, jota kissa ei syö.
      Kissasta on paljon iloa ja seuraa.

    • Minga

      Kerran yksi koira-asiantuntija tokaisi minulle kysyessäni markettiruokien ja parempien eroa: "Syötä vaan kissallesi markettiruokaa, jos haluat sen sairastuvan!"
      Halvin kissanruoka lienee marketissa €3/kilo, kallein €8. Syötän kissalleni vaihtelevasti kalliita markettinaksuja ja vielä kalliimpia erikoisliikkeestä ostettuja. Hiekkiksestä päätellen sen maha ja munuaiset ovat kunnossa!

      • vaikeaa

        Musta on tosi vaikea syöttää kissoille pelkkää parempaa ruokaa koska kissat kyllästyy kaikkeen alta aikayksikön, lakkaavat syömästä jos samana päiväbä on samaa sapuskaa jopa kahdesti! Ja käyvät säännöllisesti ja kovaäänisen dramaattisesti kuopimassa sitä sapuskaa maan alle niin että kaikki vesikipotkin meinaa lentää ihan vaan omistajalleen on nyt varmasti selvää että paskaa on!


        Mielelläni syöttäisin kunnon lihoja mutta katit vaatimalla vaatii välillä gourmettia ja latzia marketista... nämä on pennusta asti opetettu syömään kokoajan eri ruokia sekaisin niin varmaan tästä kyse.


      • 133
        vaikeaa kirjoitti:

        Musta on tosi vaikea syöttää kissoille pelkkää parempaa ruokaa koska kissat kyllästyy kaikkeen alta aikayksikön, lakkaavat syömästä jos samana päiväbä on samaa sapuskaa jopa kahdesti! Ja käyvät säännöllisesti ja kovaäänisen dramaattisesti kuopimassa sitä sapuskaa maan alle niin että kaikki vesikipotkin meinaa lentää ihan vaan omistajalleen on nyt varmasti selvää että paskaa on!


        Mielelläni syöttäisin kunnon lihoja mutta katit vaatimalla vaatii välillä gourmettia ja latzia marketista... nämä on pennusta asti opetettu syömään kokoajan eri ruokia sekaisin niin varmaan tästä kyse.

        Latzissa ja monissa muissa halppisruuissa on sokeria. Vaikka kissa ei maista makeaa, sokeri tekee ruuasta "paremman" makuisen eikä kissa sitten osaa syödä muita ruokia.


    • kissuusrakas

      Mikä estää tarjoamasta ihan normi ruokaa kissoile?
      Ajattele itse mikä olisi normiherkku kissalle?
      Siis oikeasti???
      Hiiri. Hiiri on sinun kissasi mieliherkku.
      Hiirenkokoinen annos on myöskin normi annos kissalle.
      Mielestäni sopii kissalle se hiiren kokoinen annos,.
      Jos enempää tarjoat,saat lihavan kissan.issuusrakas

    • Mikkelinpimu

      En itse syö hiilareita - etenkään vehnää tai sokeria - joten pikkasen epäilyttää syöttää lihansyöjälle ruokaa jossa on yli 30% vehnää tai ruokaa jonka tekee Mars. Jauheliha tai pakasteseiti on usein merkkiruokia halvempaa ja parempaa. Omat kissat syövät samaa lihaa jota ostan itselleni (jauhelihaa tai kanaa) ja pyydystävät hiiriä ulkona, joten eivätköhän saa vähän kaikkea. Vähän kaupan kuivaruokiakin menee. Menin vahingossa syksyllä ostamaan "laadukasta" kuivaruokaa - Hillsin Science Plania - jotenkin olen mennyt tähän ansaan että kalliimmat ruuat parempia. Mutta kissani eivät suostu syömään, kaupan peruskuivaruoka maistuu kissoille paremmin. Eikä minun kissani ole erikoisen kranttuja. =/

    • accd1

      Hill's ja Royal Canin eivät ole hyviä ruokia kissoille. Esim. Orijen ja Acana ovat hyviä kuivaruokamerkkejä.

      • ---

        Kyllä Hill's ja Royal Canin ovat hyviä ruokamerkkejä kissoille.


      • accd1
        --- kirjoitti:

        Kyllä Hill's ja Royal Canin ovat hyviä ruokamerkkejä kissoille.

        Tässä esim. Royal Canin Sterilised -ruuan sisällysluettelo:

        "Kuivattu siipikarjanvalkuainen, maissi, kasvivalkuaisuute*, maissigluteeni, kasvikuidut, hydrolysoidut eläinvalkuaiset, eläinrasvat, maissijauho, juurikaskuitu, kivennäisaineet, hiivat, kalaöljy, frukto-oligosakkaridit, soijaöljy."

        Taitaa olla suurimmaksi osaksi maissia kyseinen ruoka (maissi, maissigluteeni, maissijauho). Lisäksi proteiinia tulee kasvivalkuaisuutteesta sekä soijaöljystä eläinperäisten proteiinien sijasta. Sisältää hyvin vähän eläinperäisiä aineita, joita kissa tarvitsee.


    • tupsukkalm51

      Olen antanut vuoron perään Wiskasia, Friskiesia, Latzia ja Kitekattia. Vaihtelen sen takia, että kissani tykkää vaihtelusta. Kerran ostin Schebaa niin ei kelvannut, Kuivaruokaa syö vain silloin tällöin, joten yleensä se on Latzia. Turkki kiiltää niin että melkein oman kuvansa näkee.

      • voihuoh

        Ei se turkin kiilto kerro mitään siitä, miten sisuskalut voivat


      • kyllä vain
        voihuoh kirjoitti:

        Ei se turkin kiilto kerro mitään siitä, miten sisuskalut voivat

        Itse asiassa kertoo hyvinkin paljon.


    • Liina-Kaisa

      En voi ymmärtää sellasia ihmisiä jotka ottaa kesäkissan ja sitten tappaa ne loppukesällä ravunsyötiksi. Onhan se tietysti ilmasta syöttiruokaa, mutta kuitenkin... Onkisitte edes pari särkeä rapumertaan eikä mitään kissoja, hävetkää!

    • Latz viljaton

      meillä kissa syö vain Latzin märkäruokia ja nekin vain annospuuseissa olevia,ei peltipurkki ruokaa.On hyvä valikoima erilaisia makuja.Senior-ruoka eniten käytetty meidän kissalla.
      Pysynyt hyvin terveenä 13 vuotta.Latz ruoat eivät sisällä viljaa,paitsi naksut.Niitä en osta kissalleni.Ostan kuivaruoaksi Perfekt fit,niissä ei viljaa ja on ruoansulatusta edistävää ja suoliston karvapalloja ehkäisevää ruokaa.
      Hampaat meidän mirrillä vitivalkoiset ja ehjät vaikka ikää on niinkin paljon.
      Moni unohtaa että kissat tarvitsevat naksuja just hampaiden takia,ehkäisee hammaskiveä kun on välillä kuivaa purtavaa,tietenkin pitää muistaa olla vesiastia aina tarjolla.

      • 916

        Perfect fitissä on vehnää ja joissakin myös maissia. Mistään marketista tuskin saa viljatonta nappulaa.
        Ja naksut eivät ehkäise hammaskiveä. Papu menee rikki heti kun se osuu hampaaseen.


    • accd1

      Kissat eivät tarvitse kuivaruokaa, eteenkään hampaidensa takia. Kunnon lihapalat, kanan kaulat ym. auttavat hampaiden kunnossapidossa.

    • Lemonjuice1

      Onko latz Kissanruoista mielipiteitä? Tätä oon antanu niille 8-9v nyt ja friskies kuivamuonaa joskus.

      • Kotiruoka1

        Latz ja Friskies taitaa olla saman talouden tuotteita.. Cibaun hairball ihan edukas ja hyvä.


    • tärkeempääkinmietittävää

      Kissan elimmistö ei kykene muodostamaan tauriinia vaan sen on välttämättä saatava sitä ravinnosta, mikä on kissalle elintärkeä vitamiini etenkin näön ja pimeänäkökyvyn kannalta, mitään koiranmuonia ei kissoille suositella koska niitten ravinnontarve poikkeaa toisistaan radikaalisti.

    • Siksimjau

      Mjau. Ruotsalainen , ruotsissa tehty ruotsakaisesta lihasta. Tutkitusti ruotsin elintarviketutannon raakaaineet on eun puhtaimpia, puhtaampia kuin suomen, puhumattakaan saksan tai ranskan tuotannosta

      • valehtelet

        Ei pidä paikkaansa.


    • Siksimjau

      Jaa siis mikä ei pidä, perustele apina..

    • kissanlihotus

      Älä ainakaan ala noudattaa valmistajan melko yleisesti paketissa suosittelemaa ruokintaohjetta jonka mukaan n.4kiloselle laiskanpulskealle vähän liikuntaa harrastavalle sisäkissalle täytys anniskella noin 3-4 n.85-100g annospussillista päiväs märkämuonaa jos et toivo läskiä kattia joka sairastaa..ihan vähän kaikenlaista muutakin kun ylipainoa. Lellikit tuppaa jo muutenkin lihomaan ylipainoseksi eräitte ihmisten ruokinnassa.

      • hanneshyv1

        Huonoa ruokaa pitää syöttää paljon, se ei imeydy elimistöön. Turha sitä ruokamäärintää on itse alkaa päättämään jos paskaa ostaa...Laaturuoka niin ohjeisarvotkin oikeat ja ruokaa kuluu vähemmän. Näin itse tein ja rahaa menee yhtäpaljon kuussa, vaikka pussin hinta nousi 10e!!


    • Kissaystävä

      Älä hyvä ihme syötä Whiskassia. Sisältää vain viljaa, väriaineita, suolaa, sokeria ja lisäaineita.TÄYSIN käsittämätöntä että sitä saa myydä!!! Zooplussasta osta Purizonia, kanapohjainen,erittäin maistuva ja laadukas ruoka. Eläinkaupasta saa usein tarjouksesta laadukkaisiin raksuja. Marketin Latz junior märkäruokaa esim sheba ja Perle pusseja voi syöttää eläinkaupan pussien rinnalla. Myös raakaa liiallista kananmunaa voi tarjota, keitettyä kanaa jne.
      Zooplussasta voit ostaa Royalin ja esim Miamorin pusseja edullisemmin. Kissa pitää vaihtelusta. Mutta nappulan täytyy olla laadukas!!! En suosittele yhdellekään kissalle marketin ruokia pelkästään.
      Joku Whiskassia halpa raksu tappaa kissan , suullista että saa myydä ruokia, jotka vaaraksi kissan terveydelle 😢

      • Kissaystävä

        Ei liiallista kananmunaa, vaan luullista broitsun/ kalkkunan lihaa....krrr...tämä ennakoiva tekstinsyöttö😣


    • Miumaumourun

      Ei siitä kissasta kuolematonta saa vaikka kuinka kalkuloisi ja optimoisi sen safkat. Järki käteen! Perusasiat kun tiedostaa, niin se riittää. Ei teillä sitten muuta elämää ole kuin miettiä mirrin murkinoiden koostumusta? Itse en ehdi tavaamaan kaikkien pussien ja purkkien ainesosia. Kuivaruokana meillä Orijen, Pure Natural tms., märkäruoka Applaws, Deluxe Primacat ym. Ostan isoja eriä ja seuraan alennuksiaiin pääsee lähelle markettien hintoja vaikkei nyt ehkä ihan niin alas sentään. Kaapissa yleensä useamman kuukauden varasto. Joskus tarjotaan myös kissanherkkuja.

    • Näin99

      Marketeissa viljattomat ja sokerittomat vaihtoehdot:

      -Primacat
      -Almo Nature
      -Mjau(sama valmistaja kuin bozita felinellä)
      Parasta tietenkin on raakaruokinta,itse annan raakaruokaa ja Bozita felineä :) Raksut turhia

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe