Ylipitkät aamupiirit pienillä

Ei penkittämistä!

Ottakaapa nyt etenkin lto:t ja lastenhoitajat, mutta myös vanhemmat kantaa seuraavaan: Pienten 1 - 3- vuotiaiden ryhmässä ( suurin osa 2-vuotiaita ja joukossa todella vilkkaitakin!) on päivittäin läsnä 10 - 13 lasta. Aamupala syödään n. 8.00 - 8.30 välillä ja se sujuu kutakuinkin kohtalaisen rauhallisesti. Lapset syövät pääpiirteissään itse ja tarvittaessa tietysti autetaan. Tilanne hoidetaan kahden aikuisen voimin. Sen jälkeen siirrytään aamupiiriin, joka sitten kestää pahimmillaan lähes tunnin. Lastentarhanopettaja kun on innostunut ns. akateemisten asioiden opettamisesta näille pienille. En sinänsä vastusta nimien ja nimen alkukirjaimen tunnistamisen opettelua, lasten lukumäärän laskemisen opettelua ja värien tunnistamista, mutta kun nämä asiat käydään läpi jokaisen aamupiiriläisen kanssa, niin tilanne kestää liian kauan. Aamupiiriin kuuluu myös joka päivä viikonpäivän ja säätilan havainnointi, loru tai satu. Pienet eivät kertakaikkiaan jaksa, eikä heidän mielestäni tarvisisikaan jaksaa tällaisia istuntoja, mutta lto on ryhmän vastaava ja hän päättää toiminnasta. Kyseinen lto on pitkään toiminut isompien lasten parissa. Sisäleikkiaika jää näin ollen melko lyhyeksi aamuisin, koska uloslähtö vessatuksineen ja pukemisineen vie oman aikansa. Mielestäni leikkitilanteet, pukemistilanteet, pienten pelit ym. tarjoavat oivan (ja riittävän!) yksilöllisen mahdollisuuden opetella lukumääriä ja värejä ym. tämän ikäisten lasten kanssa. Voin sanoa, että itselläni on jotenkin työnilo vähintäänkin hukassa, kun koen, ettei mielipiteelleni anneta mitään arvoa.

22

8973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soitna12345

      Mielestäni tuo n. tunti on kyllä aika pitkä aamupiirille. Sisäleikille täytyy myös jäädä aikaa ja tosiaan niinkuin kirjoitit niin kyllä leikkiessäkin pystyy opettelemaan lukumääriä ja värejä ym.

    • päiväkotilainen

      Aivan turhaa on tuommoinen aamupiirillä istuminen. Meillä ei piirejä ole muilla kuin eskareilla. Ei alle kolmivuotiaiden tarvitse opetella kirjaimia, värejä ym. piirillä istuen vaan leikin ohessa, kirjoja lukiessa opetellaan näitä asioita. Viime vuonna olin itse pienten ryhmässä eikä piirillä istuttu, mutta väreistä juteltiin leikkiessä, kirjoja lukiessa ja pelatessa, säästä puhuttiin pukiessa ja nimiä ja kirjaimia tuli ihan "vahingossa" opeteltua, kun laitettiin ryhmän seinälle jokaise lapsen nimi isolla kirjoitettuna ja kaikki lapset innostuivat niistä etsimään omaa nimeään ja kyselivät, kenen nimi missäkin lapussa on ja mikä kirjain toi on. Loruja ja lauluja oli erillisillä lyhyillä hetkillä, pukiessa, leikkiessä tai kun joku lapsista halusi ottaa lorupussin. Viikonpäiviä tuon ikäisten ei todellakaan tarvitse tietää, lukumääriäkin voi opetella leikkiessä, pelatessa, lukiessa, siirtymätilanteissa.
      Meillä ei haluta istuttaa edes 4-6 viisi vuotiaita, kyllä ne ehtivät siihen tottua myöhemminkin.

      • pk22

        Ihmettelen miksi tässä oli kolme miinusta!
        Aivan oikein, ei pieniä kuulu istuttaa tuntikausia ja varsinkaan opettelemassa säätä tai aakkosia, ihan hullua!
        Siinähän värit tulee pukemistilanteessa tai lorutellessa.
        Meillä on ruokapiiri ennen ruokaa mutta siihen eivät osallistu kuin "isot" eli kaksivuotiaat, pienet ovat muualla sen hetken. Tuokio kestää n 10 min ei enempää!
        Missä välissä teillä, siis alkup. tehdään "juttuja" kun koko aika kerran menee aamupiiriin!
        Puhukaa pomolle!


    • eräs vaan

      Voisitko ehdottaa, että aamupiiri pidettäisiin pienryhmissä. Eli jokainen aikuinen vetäisi tuoki aina omalla pienryhmälleen (keskimäärin 4 lasta) näin 3 kuuntelisi, kun yksi miettii nimen ekakirjainta jne. yksilöllistä. Pienen piirin aamupiirissä olisi helpompi vetää välillä liikunnallisempaa piiriä esim. aamujumpaa. Piirit lyhenisi ja pienempi porukka olisi helpompi hallita. Ryhmät voisi vaihtua vaika viikottain (siis lapset pysyisi samassa ryhmässä koko kauden, mutta ryhmää vetävä aikuinen vaihtuisi viikottain).

      Tais sitten typistätte aamupiirin 10 minuutiin (vuodenaika, säätila, viikonpäivä katsaus ja joku lyhyt "tietoisku" tai tarina) ja sitten pienryhmiin, jossa ohjattu toimintaa (ohajttua leikkiä, pelaamista (joss tulee niitä numeroiden ja kirjainten alkeita), askartelua jne. Tämä antaisi mahdollisuuden myös jaksottaa uloslähtöä, kun yksi ryhmä voisi lähteä ulos heti aamupalan jälkeen ja tulla sisällle toimintatuokioon/piiriin sitten aikaisemmin ennen ruokailua.

      • Ei penkittämistä!

        Mukavaa kun saa palautetta! Nimimerkille eräs vaan: Kun lto:ta ei ryhmässä vielä ollut, niin juurikin niin toimimme, että toisen lastenhoitajan kanssa jaoimme aamupalan jälkeen porukan pienryhmiin, joille pidimme erilaiset aamupiirit. Ihan pienimpien ( 1 v ) kanssa se sisälsi loruttelua yhdistettynä sormileikkeihin, nimien taputusta, katseltiin kuvakirjaa yms. ja se kesti korkeintaan 10 minuuttia. 2 - 3-vuotiailla oli samoja juttuja, mutta heidän ikätasolleen sopivammassa muodossa kymmenisen minuuttia. Nyt vain on niin, että lto haluaa, että kaikki lapset ovat hänen silmissään, koska päävastuu on hänen! Itse asiassa hän ei sitten tämän maratonaamupiirin jälkeen pidä mitään muita ohjattuja tuokioita, joita me lastenhoitajat ennen pidimme. Meillä oli pieniä laulutuokioita, jumppaa, maalausta ym. säännöllisesti. Nyt kyllä surettaa aika tavalla. Mutta onneksi kesää kohti mennään. Kiitos kaikille vastanneille!


      • hoitaja itsekin
        Ei penkittämistä! kirjoitti:

        Mukavaa kun saa palautetta! Nimimerkille eräs vaan: Kun lto:ta ei ryhmässä vielä ollut, niin juurikin niin toimimme, että toisen lastenhoitajan kanssa jaoimme aamupalan jälkeen porukan pienryhmiin, joille pidimme erilaiset aamupiirit. Ihan pienimpien ( 1 v ) kanssa se sisälsi loruttelua yhdistettynä sormileikkeihin, nimien taputusta, katseltiin kuvakirjaa yms. ja se kesti korkeintaan 10 minuuttia. 2 - 3-vuotiailla oli samoja juttuja, mutta heidän ikätasolleen sopivammassa muodossa kymmenisen minuuttia. Nyt vain on niin, että lto haluaa, että kaikki lapset ovat hänen silmissään, koska päävastuu on hänen! Itse asiassa hän ei sitten tämän maratonaamupiirin jälkeen pidä mitään muita ohjattuja tuokioita, joita me lastenhoitajat ennen pidimme. Meillä oli pieniä laulutuokioita, jumppaa, maalausta ym. säännöllisesti. Nyt kyllä surettaa aika tavalla. Mutta onneksi kesää kohti mennään. Kiitos kaikille vastanneille!

        Teidän pitäisi jutella siellä työpaikalla asiat kuntoon. Palstalla ne ei korjaannu. Valitan.


      • LTO

        Meillä taas tilanne on toisinpäin: alle 3v ryhmässä on aina pidetty aamupiiri koko ryhmälle yhtäaikaa. LTO:na ehdotin, että pidetään edes kaksi erillistä aamupiiriä yhtäaikaa, että lapset saavat osallistua enemmän ja että voi eriyttää toimintoja/asioita lasten iän mukaan (eri asiat alle 2-vuotiaille ja eri asiat 2-3-vuotiaille). "Jotenkin tuntuu hankalalta" oli kommentti, ja asia jäi siihen. Ei haluttu edes kokeilla - uusi toimintatapahan olisi sitonut kaksi aikuista yhden sijaan, enemmän töitä siis...


      • .....
        LTO kirjoitti:

        Meillä taas tilanne on toisinpäin: alle 3v ryhmässä on aina pidetty aamupiiri koko ryhmälle yhtäaikaa. LTO:na ehdotin, että pidetään edes kaksi erillistä aamupiiriä yhtäaikaa, että lapset saavat osallistua enemmän ja että voi eriyttää toimintoja/asioita lasten iän mukaan (eri asiat alle 2-vuotiaille ja eri asiat 2-3-vuotiaille). "Jotenkin tuntuu hankalalta" oli kommentti, ja asia jäi siihen. Ei haluttu edes kokeilla - uusi toimintatapahan olisi sitonut kaksi aikuista yhden sijaan, enemmän töitä siis...

        Näin se usein menee. Ei ole riittävästi ymmärrystä ja osaamista lapsen kehityksellisistä tarpeista ja valmiuksista. Liian varhain liian paljon ei koskaan kehitä taitoja. Kyllä hoitajat enemmän omista tarpeista käsin toimivat eivät eläydy pienen lapsen maailmaan. Valitettavaa, toivoisi kuitenkin että Sinä ltona pystyisit vaikuttamaan kun olet ymmärtääkseni vastuussa pedagogisesti oikeanlaisesta toiminnasta. Paras aamupiiri taaperoille on yhdessä omahoitajan kanssa silloin ryhmässä vain 4 lasta tutun aj turvallisen aikuisen kanssa ja aamupiiri on yhdessä juttelemista ja asioiden miettimistä ei hoitajien esityksiä joita lasten on hiljaa seurattava.


      • päiväkotilainen
        ..... kirjoitti:

        Näin se usein menee. Ei ole riittävästi ymmärrystä ja osaamista lapsen kehityksellisistä tarpeista ja valmiuksista. Liian varhain liian paljon ei koskaan kehitä taitoja. Kyllä hoitajat enemmän omista tarpeista käsin toimivat eivät eläydy pienen lapsen maailmaan. Valitettavaa, toivoisi kuitenkin että Sinä ltona pystyisit vaikuttamaan kun olet ymmärtääkseni vastuussa pedagogisesti oikeanlaisesta toiminnasta. Paras aamupiiri taaperoille on yhdessä omahoitajan kanssa silloin ryhmässä vain 4 lasta tutun aj turvallisen aikuisen kanssa ja aamupiiri on yhdessä juttelemista ja asioiden miettimistä ei hoitajien esityksiä joita lasten on hiljaa seurattava.

        Eihän tuo yksi hoitaja/4 lasta ole mikään aamupiiri, vaan ihan tavallista pienryhmätoimintaa. Ja näin sen tulee ollakin. Meillä toimitaan pienryhmissä, mutta ei meillä ole mitään omahoitajia, vaan ryhmää jaetaan pienempiin ryhmiin ja touhuavat näissä ryhmissä eri aikuisten kanssa.


      • ...
        päiväkotilainen kirjoitti:

        Eihän tuo yksi hoitaja/4 lasta ole mikään aamupiiri, vaan ihan tavallista pienryhmätoimintaa. Ja näin sen tulee ollakin. Meillä toimitaan pienryhmissä, mutta ei meillä ole mitään omahoitajia, vaan ryhmää jaetaan pienempiin ryhmiin ja touhuavat näissä ryhmissä eri aikuisten kanssa.

        Alle kolmevuotiaat hyötyvät eniten yhdessäololsta yhden ja saman hoitajan kanssa.Kehityksellisesti tämän ikäinen lapsi pystyy parhaiten kehittämään erilaisia taitoja jos päiväkodissakin pystytään mahdollisimman paljon keskittää yhdessäolo saman hoitajan kanssa joka myös on näiden lapsien omahoitaja. Näin tärkeitä vuorovaikutuksia tuetaan ja kehitetään Alle kolmevuotiaiden hoidossa kun on keskeisintä juuri mahdollisimman jatkuvat ja läheiset vuorovaikutussuhteet ja että yhteys äitiin säilyy hoitajan avulla pitkästä erosta huolimatta.Tämä on erilaisissa tutkimuksissa todettu varsin ratkaisevaksi asiaksi kun pyritään laadukkaaseen hoitoon taaperoiden kohdalla.Itse asiassa pidetään laadukkaan hoidon kriteerinä että on 1 hoitaja kolmea lasta kohden ja että ryhmässä ei tulisi olla 9 lasta enempää. Kaukana ollaan näistä tavotteista mutta voidaanhan kuitenkin mahdollisuuksien mukaan pyrkiä oikeaan suuntaan eikä päinvastoin. Taaperot eivät vielä ole valmiita toimimaan ryhmässä siksi ns aamupiiri pitäisi olla omanhoitajan kanssa yhdessä olemista, päivän miettimistä ja ehkä jonkun kirjan lukemista jne.


      • 59v. pphoitaja
        ... kirjoitti:

        Alle kolmevuotiaat hyötyvät eniten yhdessäololsta yhden ja saman hoitajan kanssa.Kehityksellisesti tämän ikäinen lapsi pystyy parhaiten kehittämään erilaisia taitoja jos päiväkodissakin pystytään mahdollisimman paljon keskittää yhdessäolo saman hoitajan kanssa joka myös on näiden lapsien omahoitaja. Näin tärkeitä vuorovaikutuksia tuetaan ja kehitetään Alle kolmevuotiaiden hoidossa kun on keskeisintä juuri mahdollisimman jatkuvat ja läheiset vuorovaikutussuhteet ja että yhteys äitiin säilyy hoitajan avulla pitkästä erosta huolimatta.Tämä on erilaisissa tutkimuksissa todettu varsin ratkaisevaksi asiaksi kun pyritään laadukkaaseen hoitoon taaperoiden kohdalla.Itse asiassa pidetään laadukkaan hoidon kriteerinä että on 1 hoitaja kolmea lasta kohden ja että ryhmässä ei tulisi olla 9 lasta enempää. Kaukana ollaan näistä tavotteista mutta voidaanhan kuitenkin mahdollisuuksien mukaan pyrkiä oikeaan suuntaan eikä päinvastoin. Taaperot eivät vielä ole valmiita toimimaan ryhmässä siksi ns aamupiiri pitäisi olla omanhoitajan kanssa yhdessä olemista, päivän miettimistä ja ehkä jonkun kirjan lukemista jne.

        Meillä lauletaan ensin laulu" käsi oikea sanoo hyvää huomenta jne..." sitten nimet taputtaen sanotaan paikalla olevien nimet. Välillä tehdään" kielijumppaa" edistää puheen kehitystä ja on lapsista hauskaa. Lorutellaan ja lauletaan kuukauden laulu.
        Kalenterin avulla katsotaan viikonpäivä ym. sään jokainen saa vuorollaan arvioida ikkunasta katsomalla.
        Lopuksi luetaan kirja. Aikaa kuluu n. 15min.
        Perjantaina sain kuulla että hoidossa olevien sisarrusten kotona toimitaan samalla lailla vapaapäivinä isomman sisarruksen johdolla.
        Järjestelmä tuo lapsille ryhtiä päivään ja lapset tykkäävät siitä.
        Kyllä pphoidossakin on hyvä pitää määrättyjä asioita jotka edistävät lasten kehitystä.


      • päiväkotilainen
        ... kirjoitti:

        Alle kolmevuotiaat hyötyvät eniten yhdessäololsta yhden ja saman hoitajan kanssa.Kehityksellisesti tämän ikäinen lapsi pystyy parhaiten kehittämään erilaisia taitoja jos päiväkodissakin pystytään mahdollisimman paljon keskittää yhdessäolo saman hoitajan kanssa joka myös on näiden lapsien omahoitaja. Näin tärkeitä vuorovaikutuksia tuetaan ja kehitetään Alle kolmevuotiaiden hoidossa kun on keskeisintä juuri mahdollisimman jatkuvat ja läheiset vuorovaikutussuhteet ja että yhteys äitiin säilyy hoitajan avulla pitkästä erosta huolimatta.Tämä on erilaisissa tutkimuksissa todettu varsin ratkaisevaksi asiaksi kun pyritään laadukkaaseen hoitoon taaperoiden kohdalla.Itse asiassa pidetään laadukkaan hoidon kriteerinä että on 1 hoitaja kolmea lasta kohden ja että ryhmässä ei tulisi olla 9 lasta enempää. Kaukana ollaan näistä tavotteista mutta voidaanhan kuitenkin mahdollisuuksien mukaan pyrkiä oikeaan suuntaan eikä päinvastoin. Taaperot eivät vielä ole valmiita toimimaan ryhmässä siksi ns aamupiiri pitäisi olla omanhoitajan kanssa yhdessä olemista, päivän miettimistä ja ehkä jonkun kirjan lukemista jne.

        Mielestäni tuon ikäiset eivät tarvitse mitään aamupiirejä ja eikä siis tuo yksi hoitaja/ muutama lapsi ole mielestäni ole mitään aamupiiriä, mikä on hyvä asia. Meillä ei ole päiväkodissa käytössä omahoitajasysteemiä, vaikka hoidonaloituksessa onkin jokaisella lapsella vastuukasvattaja. Mutta koko ryhmän tai pienryhmän tuokioita, leikkihetkiä ym. pitää jokainen työntekijä, koska eihän aina ole se hoitaja paikalla, kenen "omahoidettava" lapsi on. Ihanteellistahan on, jos voidaan jakaa kaikki lapset hoitajien kesken touhuilemaan, mutta aina se ei ole mahdollista, jos esim. iltavuorolainen tulee vasta kymmeneen tai myöhemminkin töihin. Niin silloin täytyy ryhmä jakaa puoliksi kahdelle hoitajalle.


    • pph1

      Itse perhepäivähoitajana sisällytän lähes kaikki opeteltavat asiat arkisiin toimintoihin. Pidän varsinaisen "opetustuokion" 3-5 vuotiaiden kanssa muutaman kerran viikossa sopivissa väleissä ja ne kestävät yleensä 10-15 minuuttia, maksimissaan puoli tuntia. Aamupiiriä en voi pitää pienen ja epäsäännöllisen ryhmän kanssa.

      Mielestäni teidän kannattaisi keskustella asiallisesti porukalla aamupiirin sopivammasta kestosta ja perustella toiveenne. Lto:n tarkoitus on varmasti hyvä vaikka innokkuus on nyt saanut yliotteen. Ehkä hän kokee itsellään olevan vastuu kaikesta eikä pysty jakamaan sitä muille? Mitä lto tekee muun ajan päivästä?

      • sfv376

        Siis ei oo totta! Tai siis varmaankin on, mutta kun eihän isommatkaan lapset tai saati minä itsekään jaksaisi istua tuntia jossain aamupiirissä. Tarviiko oikeesti 1-vuotiaiden opetella kirjaimia, kun just ovat oppineet vasta kävelemään ja puhuminenkaan ei vielä suju. Sanoja vasta opetellaan. Itse korostaisin syliä ja mukavaa leikinomaista aikuisten läsnäoloa pienten kanssa.


    • ..........

      Kuulostaa ihan kohtuuttomalta ja kaiken lisäksi se on lapsille äärettömän epäterveellistä. Nykyään yksi suurimpia ongelmia on ihmisten inaktiivisuus ja lapsia ei todellakaan saisi altistaa pitkiin istumisjaksoihin ennen eskari-ikää, mahdollisuuksien mukaan ei vielä silloinkaan. Alle kolmivuotias ehtii oppia kaiken tarpeellisen leikin lomassa ja tuollaisella istuttamisella jää vaan monta tarpeellista asiaa oppimatta. Esimerkiksi motoriikan kehittyminen on yksivuotiaille huomattavasti tärkeämpää kuin aakkosten opiskelu, eikä motoriikka istumalla kehity.

      • Ei penkittämistä!

        Ap tässä kirjoittelee! Kiitos kaikesta palautteesta! Olen niin samaa mieltä kanssanne tästä aamupiiritouhusta! Ryhmämme lto on onneksi muuten ihan mukiinmenevä työkaverina, mutta hän ei tosiaankaan ole juuri pienillä työskennellyt ennemmin ja nyt sitten on "mopo karannut käsistä"! Joku tuolla jo kyselikin, millä ajalla meillä tehdään muita juttuja, kun aamupiiri vie leijonanosan aamusta. Aika vähän tosiaankin jää aikaa muuhun. Jotain sentään on kuitenkin muutakin touhuttu. Pomo on joskus ollut aamupiirissä mukanakin, mutta hänen mielestään kaikki on ok! Sen olen itselleni luvannut, että pikkuhiljaa alan kyllä systeemiä muuttamaan!


      • Huoli lapsista
        Ei penkittämistä! kirjoitti:

        Ap tässä kirjoittelee! Kiitos kaikesta palautteesta! Olen niin samaa mieltä kanssanne tästä aamupiiritouhusta! Ryhmämme lto on onneksi muuten ihan mukiinmenevä työkaverina, mutta hän ei tosiaankaan ole juuri pienillä työskennellyt ennemmin ja nyt sitten on "mopo karannut käsistä"! Joku tuolla jo kyselikin, millä ajalla meillä tehdään muita juttuja, kun aamupiiri vie leijonanosan aamusta. Aika vähän tosiaankin jää aikaa muuhun. Jotain sentään on kuitenkin muutakin touhuttu. Pomo on joskus ollut aamupiirissä mukanakin, mutta hänen mielestään kaikki on ok! Sen olen itselleni luvannut, että pikkuhiljaa alan kyllä systeemiä muuttamaan!

        Te vaan nysväätte ja nielette siellä tollaisen lasten terrorisoinnin penkittämällä tunniksi 1-2 vuotiaat! On tämä Suomen lastenhoitoala todella syvältä.
        Kertokaa nyt edes vanhemmille tämä asia, hyväksyvätkö he tämän piinan omille lapsilleen. Voivat laittaa siitä kirjallisen palautteen ihan ylemmälle taholle, ettei sinne päiväkodille jossa se menee mappiööhön.
        Vastauspalautteet sitten myös teidän p.kodille, mitä mieltä mamit ovat tästä!?

        Siis kirje menemään kaikille kodeille, kysely onko tämä heidän mielestään hyvä aamunavaus yksi tunti taaperolle penkissä kirjaimia, värejä ym. jankaten.

        Ei sen lto.n tarvitse tietää tästä kyselystä. Tämän voi hoitajat päättää ihan itsenäisest. Olen töissä päiväkodissa ja meillä ei todellakaan ole tollaista piinaa.


      • lto
        Ei penkittämistä! kirjoitti:

        Ap tässä kirjoittelee! Kiitos kaikesta palautteesta! Olen niin samaa mieltä kanssanne tästä aamupiiritouhusta! Ryhmämme lto on onneksi muuten ihan mukiinmenevä työkaverina, mutta hän ei tosiaankaan ole juuri pienillä työskennellyt ennemmin ja nyt sitten on "mopo karannut käsistä"! Joku tuolla jo kyselikin, millä ajalla meillä tehdään muita juttuja, kun aamupiiri vie leijonanosan aamusta. Aika vähän tosiaankin jää aikaa muuhun. Jotain sentään on kuitenkin muutakin touhuttu. Pomo on joskus ollut aamupiirissä mukanakin, mutta hänen mielestään kaikki on ok! Sen olen itselleni luvannut, että pikkuhiljaa alan kyllä systeemiä muuttamaan!

        Meillä ainakin sekä lto että lh pitävät aamupiirejä. Siihen itsessään voi kuulua nuo laulut (meillä ei ole erillisiä laulutuokioita, joka toinen viikko koko talon lauluhetki), viikonpäivät, sää, vuodenaika, leikkejä, .. Joskus vain mielikuvitus rajana! Meillä on erikseen isommilla ruokapiirit (yleensä satu) ja välipalapiirit (jotain yhteistä koko ryhmälle).

        Kun itse olin pienillä, meillä oli säännöllisesti kädentaitoja, retkiä luontoon, leipomista yms. Pienillä aamupiiri kesti 10-15 min ja sen jälkeen osa ulos. Joka päivälle oli suunniteltu joku juttu toteutettavaksi. Toimintaa piti sekä lh että lto.

        Ehkä tuo teidän lto on hieman kunnianhimoinen. Voisi ehkä muistuttaa mm niistä kädentaidoista. Siinä on pienillä mahdollisuus osoittaa luomisen riemua! Samoin koko ryhmän ei tarvitse olla kaikessa mukana. Lto voisi jakaa vastuuta myös lh:lle.. Pitäähän työssä olla mielekkyyttä. Tsemppiä!


    • eivoiymmärtää

      Mitä ne pienet ja vähän isommatkin saavat siitä piirillä istumisesta. Eikö niitä lauluja ja loruja voi pitää ihan omana juttunaan ilman sään, kirjainten, vuodenaikojen ym. harjoittelmista. Viikonpäivien, sään ym. opettelu saisi olla vasta eskarissa. Tokihan niitä voidaan opetella leikeissä, lauluissa, peleissä, uloslähtiessä ym. tilanteissa. Ei varmasti ole mukavaa lapsille eikä aikuisellekaan lauma piirissä istuvia lapsia odottamassa omaa vastausvuoroa, jännittämässä osaanko vastata, osa ei edes ymmärrä mitä siinä pitäisi tehdä eikä varmasti kymmenen minuutin kuluttua edes muista mistä on puhuttu. Saman ajan voisi käyttää lapsen leikkeihin, liikkumiiseen tai muuhun, missä kaikki saavat koko ajan tehdä jotakin eikä vain istua ja odottaa omaa vuoroa. Ei ainakaan kovin lapsilähtöistä, mutta sehän onkin monen etenkin lto:n perusvika, että kaikki toiminta on aikuislähtöistä, lapsista viis.

    • voivoi1

      Niiiiin vanhanaikaista ja rutiininomaista toimintaa tuommoinen!

    • eräs hoitaja

      Meillä ei nekään 3-5v jaksas istua lähes tuntia, saati alle 3v. Ei tosiaa oo tarkotus penkittää ja noita värejä yms saa leikin yms ohella opetettua. Kyllä pienillekin on aamulla joku pieni hetki jossa katotaan ketä on paikalla ja lauletaan ehkä joku laululeikki tai luetaan kirjaa. Mutta nopsaa siitä pääsee leikkeihin. Nuo 3-5v jaksaa max 20min olla piirissä, aamulla on yksi tavoitteellisempi ja ruokaa odotellessa jotain vapaata mitä mieleen tulee aikuisella tai jollakulla lapsella. Ruokapiiri ei kestä kun ehkä 10min. Kaikkea voi opettaa lapsille arjentoiminnoissa, leikkiaikana jne. Piirit on aika pieni osa loppujen lopuksi. Lisänä säännölliset kädentaituokiot ja musiikkihetket.

      • äöpl.,mn

        Minusta hoitajalla on jonkin sortin tarkkaavaisuushäiriö, jos ei aikuisena ihmisenä jaksaisi istua aamupiirissä yhtä tuntia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2804
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      520
      2642
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe