MIKSI ostatte koiria jobbareilta?

Rantasaunio

Mikä voi olla järkevä syy ostaa sekarotuinen koira jobbarilta? Minusta on äärimmäisen itsekästä vedota siihen, että pennun saa halvemmalla kuin suomalaiselta myyjältä. Jos ei pääse katsomaan pennun emoa ja elinolosuhteita, niin silloin ei pitäisi ostaa. Ei ole sinänsä mitään vikaa siinä, että ostaa pennun ulkomailta, esimerkiksi Virosta, mutta silloin pitää mennä itse paikan päälle tutkimaan olosuhteet.

Toinen asia, mikä pisti silmään keskustelussa Virosta tuoduista koirista: Osa näytti tulleensa huijatuksi, jos pentu ei ollutkaan terve. Tai jos siinä ei ollutkaan niitä rotuja, mitä piti. Paljon suurempi puhallus on kuitenkin ollut siinä, että pentu on saatettu tarkoituksella tuottaa huonoissa olosuhteissa. Katse nyt pois omasta navasta ja ajattelemaan eläinten hyvinvointia.

123

1937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi voi

      Minä mietin ihan samaa.
      Kun ehdoin tahdoin ensin ostetaan se halpa pentu jonka taustoista ei tiedetä mitään, niin sitten on turha itkeä kun ei saadakaan sitä mitä odotetaan/toivotaan.

      Se on valitettavasti täysin arpapeliä kun ostat koiran jonka taustoista et tiedä mitään.

      • stoppentutehtaille

        jep, ja moni naiivina oikeasti luulee "pelastavansa" tämän koiran, kun oikeasti tekee vain tilaa uudelle surulliselle pennulle pentutehtaassa :(

        Se on se vanha juttu, mitä painotetaan joka ikisellä koirafoorumilla, että pentujen emo pitäisi nähdä myös. Jos pennut ei ole vielä edes luovutusikäisiä, mutta emoa ei ole niin jokuhan siinä mättää.

        Jos taas liian halvalla myydään Suomessa vaikkapa niitä vahuinkopentuja, niitä lähtee vääriin käsiin tai liian heppoisin perustein ilman harkintaa otetaan koira, jota ei osata kouluttaa tai isompi sairastuu kun ei osata ruokkia oikein ja sitten hylätään tämä itse ongelmoitettu koira.
        Toki tuntuu hassulta, että se koira voi maksaa satoja, ellei tuhansia euroja mutta jos raha on ainoa tapa saada ihmiset edes vähän harkitsemaan elävän olennon hankkimista, niin hyvä niin.

        Jos kuitenkin löytyy kokemusta ja asennetta jaksaa hankalampaakin koiraa, niin aikuinen rescue koira (niitä löytyy kyllä Suomestakin) on mitä mainioin vaihtoehto.


      • Ei tehtailulle
        stoppentutehtaille kirjoitti:

        jep, ja moni naiivina oikeasti luulee "pelastavansa" tämän koiran, kun oikeasti tekee vain tilaa uudelle surulliselle pennulle pentutehtaassa :(

        Se on se vanha juttu, mitä painotetaan joka ikisellä koirafoorumilla, että pentujen emo pitäisi nähdä myös. Jos pennut ei ole vielä edes luovutusikäisiä, mutta emoa ei ole niin jokuhan siinä mättää.

        Jos taas liian halvalla myydään Suomessa vaikkapa niitä vahuinkopentuja, niitä lähtee vääriin käsiin tai liian heppoisin perustein ilman harkintaa otetaan koira, jota ei osata kouluttaa tai isompi sairastuu kun ei osata ruokkia oikein ja sitten hylätään tämä itse ongelmoitettu koira.
        Toki tuntuu hassulta, että se koira voi maksaa satoja, ellei tuhansia euroja mutta jos raha on ainoa tapa saada ihmiset edes vähän harkitsemaan elävän olennon hankkimista, niin hyvä niin.

        Jos kuitenkin löytyy kokemusta ja asennetta jaksaa hankalampaakin koiraa, niin aikuinen rescue koira (niitä löytyy kyllä Suomestakin) on mitä mainioin vaihtoehto.

        No onhan tuo nyt ihan naurettavaa tehtailua. Ainakin itse ostin pennun viime viikolla ja kaksi tonnia se maksoi, ihan hyvin jo kotiutunut. Normi paikasta ostin, kyl niin vituttaa kaikki tehtailut ja muutkin ihme systeemit joskus ärsyttää. Kaikenlaisia juttuja noiden kans perkele.


      • Maailma-uusiksi

        Sääliksi käy viattomia pikku hauveleita :( kyllä tietynlaiset ihmiset on oikeita kuspäitä!


      • Laillistettua tehtai
        Ei tehtailulle kirjoitti:

        No onhan tuo nyt ihan naurettavaa tehtailua. Ainakin itse ostin pennun viime viikolla ja kaksi tonnia se maksoi, ihan hyvin jo kotiutunut. Normi paikasta ostin, kyl niin vituttaa kaikki tehtailut ja muutkin ihme systeemit joskus ärsyttää. Kaikenlaisia juttuja noiden kans perkele.

        Voihan se 2000€ olla lailistetulta pentutehtailijalta. Ainakin työkaveri kehuu kuinka tienaa rotukoirien myynnillä. Teettääkin paljon pentuja jotta saisi mahdollisimman paljon voittoa. Kehuu niillä rahoilla matkustelevansa perheensä kanssa eksoottisissa maissa.


      • komppaan ap
        Laillistettua tehtai kirjoitti:

        Voihan se 2000€ olla lailistetulta pentutehtailijalta. Ainakin työkaveri kehuu kuinka tienaa rotukoirien myynnillä. Teettääkin paljon pentuja jotta saisi mahdollisimman paljon voittoa. Kehuu niillä rahoilla matkustelevansa perheensä kanssa eksoottisissa maissa.

        Www.fasttubestream.com vakavaa ajateltavaa pentutehtaista.


      • tarkkana vaan
        Laillistettua tehtai kirjoitti:

        Voihan se 2000€ olla lailistetulta pentutehtailijalta. Ainakin työkaveri kehuu kuinka tienaa rotukoirien myynnillä. Teettääkin paljon pentuja jotta saisi mahdollisimman paljon voittoa. Kehuu niillä rahoilla matkustelevansa perheensä kanssa eksoottisissa maissa.

        Voihan kasvattaja kehua,jos haluaa.Ja saahan hän käyttää rahansa miten lystää.
        Mutta rekisteröityjä pentuja ei voi tehtailla jatkuvasti joka juoksusta,niin voi tehdä rekkaamattomille.
        Kannattaa myös katsoa paljonko kasvattaja on panostanut koiriinsa,näyttelytulokset ja koirille tehdyt terveystarkastukset kuvauksineen,kertovat mikä hänelle on tärkeää.
        Jos koiraa ei näyttelyyn viedä,sen rodun omaisuudesta ei ole taetta,terveystulokset kertovat,minkälaisia vikoja koira saattaa periyttää jälkeläisiinsä,tai siitä että koira on rotunsa terve edustaja.


      • tytuyuyi
        tarkkana vaan kirjoitti:

        Voihan kasvattaja kehua,jos haluaa.Ja saahan hän käyttää rahansa miten lystää.
        Mutta rekisteröityjä pentuja ei voi tehtailla jatkuvasti joka juoksusta,niin voi tehdä rekkaamattomille.
        Kannattaa myös katsoa paljonko kasvattaja on panostanut koiriinsa,näyttelytulokset ja koirille tehdyt terveystarkastukset kuvauksineen,kertovat mikä hänelle on tärkeää.
        Jos koiraa ei näyttelyyn viedä,sen rodun omaisuudesta ei ole taetta,terveystulokset kertovat,minkälaisia vikoja koira saattaa periyttää jälkeläisiinsä,tai siitä että koira on rotunsa terve edustaja.

        Kasvattajat tekeekin niin että myy osan pennuista ja sijoittaa osan kahden tai yhden pentueen vaatimuksella. Ja myy ne pennut myös. Pitää useampaa koiraa itsellä ja kun tuotanto loppuu hakee eläkekotia tai lopettaa.

        Näin voi toimia rekattu kannattavasti ilman että syytetään pentutehtailusta vaikka sitä sekin on vaikkakin pennuilla olot ok vaikkakin syntyy pentuja koko ajan. tasaiseen tahtiin omilla tai sijoituskoirilla.

        ja katso kuinka paljon pennutetaan jalostusjärjestelmästä siellä monella jopa yli 200 pentuetta.

        et se siitä.. :( Kovaa bisnestä ilman suurta verotusta.


      • uutta verta kehiin

        mulla on menossa toinen sekarotuinen , koiriin olen ollut tosi tyytyväinen. suomalaisia sekarotuisia. olen tiennyt emän ja isän mutta sen enempää en TAUSTOISTA . kuitenkaan eivät mitään tehtailukoiria. terveitä ja hyviä kunnon koiria.


    • jattaliinajr47

      Osallistun tähän Ruotsin kulmalta.
      On myös kummallista että tänne tuodaan esim Espanjasta katukoiria ja sitten niille haetaan uusia koteja.
      Minkä vuoksi tuodaaan ulkomailta katukoiria?

      • enotaenääkoiraa

        Olen ottanut koiran espanjalaiselta koiratarhalta ja sain siltä parasiittitartunnan. Koiratarhalta otettu koira tulee hintoihinsa sen sairastaessa, eläinlääkäri käynteineen ja lääkkeineen.
        En ota enää koiraa koiratarhalta.


      • kipale

        Joo en kanssa ymmärrä tätä yhtään. Meidän lähellä asuu kaksi koiraa jotka on tuotu Venäjältä, toinen räyhää ja toinen ihan helvetin arka... Toisella ilmeisesti pakkoteetetty pentuja.


    • ilmaiseksi?

      Tuon rescue-koiria ulkomailta että ne saavat täältä korkean elintason maasta paremman elämän ja ottajalle tosi halpa koira.

      • hhans1

        Hei, osaisitko auttaa kun vidoin löytyi koira kaikin puolin mutta se pitäisi saada suomeen jaemme ole mitään rikkaita. onko ehdotuksia?


    • Toisaalta,,,

      ei kaikista ihmisistäkään muutaman viikon ikäisenä taida tietää kenestä tulee koulusurmaaja, muurari, autokauppias tai muuten mukava jannu.
      Toki pentutehtailu bisnesmielessä on vähintäänkin tuomittavaa, mutta pitää sentään tunnepuuskassaan ja kotimaisen koirabisneksen nostattamisinnossaan kyetä erottamaan koirat ja ihmiset toisistaan. Ei kaikki ihmisetkään synny kultalusikka poskessa pumpulien väliin, mutta saattavat siitä huolimatta menestyä elämässään ihan hyvin. Josko joku kulkukoiran ostaja ajatteleekin juuri eläinten hyvinvointia, ostaa eläimelle "paremmat" olosuhteet.

    • Järkeä

      Jos haluaa itselleen vain kivan lemmikin, ei mitään näyttely/metsästyskoiraa miksi siitä maksaa satoja,ellei tuhansia euroja?

      En kannata pentutehtailua, mutta kyllä nuo jalostuspuuhatkin ovat vieneet rotukoiria alaspäin: todella monilla on vaikeita rodullisia ongelmia.

      Vahinkoastutuksiakin tapahtuu. ja mikäs silloin mukavampi kun voi TERVEEN pennun vaihtaa pikkurahalla: pentu pääsee hyvään kotiin eikä kasvattajan tarvitse niitä lopettaa

      Kyllä asia on valitettavasti suomalaisten kasvattajien kanssa että ylihintaa pyydetään tulevaisuudessa mahdollisesti lonkka/silmä ym vikaisista koirista. Miten voi yksikin pentu maksaa esim 4000 euroa? Eihän tietenkään se hullu ole joka pyytää vaan se joka maksaa.

      Minulla itsellä on rekisteröidyiltä kasvattajilta ostettu puhdasrotuinen koira, maksoin siitä 600 euroa sirutettuna, ell tarkastamana ym... halvemmallakin olisin pärjännyt sillä en ymmärrä edes ihmisten kauneuskisoja saati sitten eläinten... mutta sain kivan koiran, joka on KOIRA ja lemmikki, ei mikään siitoseläin tai näyttelypuudeli.

      • seropit kunniaan

        Et olisi voinut asiaa paremmin ilmaista.
        Olen kanssasi täysin samaa mieltä!
        Liian pitkälle jalostetut ja kalliit rotukoirat ovat nykypäivänä niiiiin sairaita, etten KOSKAAN hankkisi itselleni rotukoiraa.
        Kannatan sekarotuisia henkeen ja vereen.
        Halpa ja hyvä vaihtoehto, sekarotuisesta saa uskollisen ja TERVEEN ystävän moneksi moneksi vuodeksi.
        Ja tähän pentutehtailuasiaan; mielestäni se ei ole pentutehtailua jos omistaa kaksi tervettä ja hyvinvoivaa eri rotua edustavaa koiraa, ja haluaa teettää niille jälkeläisiä hyvissä olosuhteissa.
        Mikään ei ole ihanampaa kuin nähdä suloisia ja terveitä sekarotuisia pentuja onnellisten vanhempiensa kanssa.


      • kipale

        Niinpä. Itse ostin koirani ihan tavalliselta perheeltä, eli en mistään kennelistä. Myös halvalla sain, vaikka rotukoira on, kun pentuetta ei rekisteröity. Eikä pentuja siis selkeästi teetetty rahan takia. Muualla samanrotuiset maksaa helposti 1000€. Ja sellaista summaa en kyllä minkäänlaisesta koirasta maksaisi.


      • ser. kunniaan
        seropit kunniaan kirjoitti:

        Et olisi voinut asiaa paremmin ilmaista.
        Olen kanssasi täysin samaa mieltä!
        Liian pitkälle jalostetut ja kalliit rotukoirat ovat nykypäivänä niiiiin sairaita, etten KOSKAAN hankkisi itselleni rotukoiraa.
        Kannatan sekarotuisia henkeen ja vereen.
        Halpa ja hyvä vaihtoehto, sekarotuisesta saa uskollisen ja TERVEEN ystävän moneksi moneksi vuodeksi.
        Ja tähän pentutehtailuasiaan; mielestäni se ei ole pentutehtailua jos omistaa kaksi tervettä ja hyvinvoivaa eri rotua edustavaa koiraa, ja haluaa teettää niille jälkeläisiä hyvissä olosuhteissa.
        Mikään ei ole ihanampaa kuin nähdä suloisia ja terveitä sekarotuisia pentuja onnellisten vanhempiensa kanssa.

        ja minä olen aivan samaa mieltä


      • Dogo Amigo
        kipale kirjoitti:

        Niinpä. Itse ostin koirani ihan tavalliselta perheeltä, eli en mistään kennelistä. Myös halvalla sain, vaikka rotukoira on, kun pentuetta ei rekisteröity. Eikä pentuja siis selkeästi teetetty rahan takia. Muualla samanrotuiset maksaa helposti 1000€. Ja sellaista summaa en kyllä minkäänlaisesta koirasta maksaisi.

        Minkä takia sitten kuvittelet perheen teettäneen pentueen jos ei rahan takia?
        paperittomien koirien tehtailu ei millään tavalla palvele rodun hyvinvointia ja jalostusta. Kyseisiä koiria ja niiden vanhempia ei tutkita, ei käytetä näyttelyissä, luonnetesteissä, kokeissa tms. Esimerkiksi luonne ja työkyky ovat erittäin periytyviä ominaisuuksia. Eikä paperittomia koiria voi käyttää jalostukseen, siis viralliseen sellaiseen. Myös paperittoman koiran harrastusmahdollisuudet virallisella puolella ovat olemattomat.
        Yleensä paperittomien koirien tehtailijat eivät viitsi nähdä vaivaa terveystarkastuttaa koiransa, käydä näyttelyissä, kokeissa yms.kuin sen enempää suunitella astutusta. Nartun partneriksi kelpaa naapurin Murre tai siskon kaima Turre, kunhan on samaa rotua. Eikä aina tarvitse näköjään olla samaa rotuakaan, nitähän voi sitten myydä vaikka labradoodleina ja ties minä hienonkuuloisina "Mixeinä".
        Eli mistään rakkaudesta rotuun asiasta ei voi puhua tehtailijoiden tekosissa.

        Koirien jalostus on mielestäni sitä että kasvatustyöllä on jokin tarkoitus ja ne suunitellaan. Tehtailu taas koirakannan harkitsematonta lisäämistä = paperittomat koirat.

        Ja loppujenlopuksi se rekisteröitni maksaa vain 70e / pentu ei kennelnimen omaaville henkilöille (kennelnimen omaaville 40e) Eli tuo hinta ei ole mikään syy jättää rekisteröimättä. Kyse on vain yksinkertaisesti siitä että paperittomien koirien tehtailijat haluvat minimoida kulut ja saada suuremmat tulot.

        Itse kyllä maksan mielelläi 1000e jos saan pennun jonka taustan tiedän, näen emon, kasvatustilat. tiedän koiran sukupuun, suvun koirien kokeet, luonnetestit yms. tiedän että koiran vanhemmat on tutkittu ja koira saa näin hyvät edellytykset terveyden puolesta (joskaan se ei ole ikinä tae sille). Lisäksi olen nykyisteni koirien kanssa saanut kasvattajilta jatkuvasti apua ja tukea.

        Yleensä paperittomien koirien tehtailijat häviävät kuin pieru saharaan kun raha ja koira vaihtavat omistajaa...


      • sallimunnauraa
        seropit kunniaan kirjoitti:

        Et olisi voinut asiaa paremmin ilmaista.
        Olen kanssasi täysin samaa mieltä!
        Liian pitkälle jalostetut ja kalliit rotukoirat ovat nykypäivänä niiiiin sairaita, etten KOSKAAN hankkisi itselleni rotukoiraa.
        Kannatan sekarotuisia henkeen ja vereen.
        Halpa ja hyvä vaihtoehto, sekarotuisesta saa uskollisen ja TERVEEN ystävän moneksi moneksi vuodeksi.
        Ja tähän pentutehtailuasiaan; mielestäni se ei ole pentutehtailua jos omistaa kaksi tervettä ja hyvinvoivaa eri rotua edustavaa koiraa, ja haluaa teettää niille jälkeläisiä hyvissä olosuhteissa.
        Mikään ei ole ihanampaa kuin nähdä suloisia ja terveitä sekarotuisia pentuja onnellisten vanhempiensa kanssa.

        Liibalaaba. Tutkimusten mukaan sekarotuiset eivät ole sen terveempiä kuin rotukoiratkaan. Ja rotukoiristahan se sekarotuiset on tehty, joten pahimmassa tapauksessa saat sekoituksen, jolla on kaikkien alkuperärotujen perinnölliset sairaudet.


      • sallimunnauraa2
        kipale kirjoitti:

        Niinpä. Itse ostin koirani ihan tavalliselta perheeltä, eli en mistään kennelistä. Myös halvalla sain, vaikka rotukoira on, kun pentuetta ei rekisteröity. Eikä pentuja siis selkeästi teetetty rahan takia. Muualla samanrotuiset maksaa helposti 1000€. Ja sellaista summaa en kyllä minkäänlaisesta koirasta maksaisi.

        Olen rekisteröity kasvattaja, mutta ihan tavallisen perheen parissa kasvatan rotukoirani. Suurin osa suomalaisista rotukoirien kasvattajista kasvattaa kotonaan, oman perheen parissa pienimuotoisesti, tuo nimitys kennel on siinä suhteessa siis harhaanjohtava. Suomessa on vain muutama isossa mittakaavassa bisneksenä ja elinkeinona kasvattava rekisteröity kennel, eli he maksavat myyntituloista verot.


      • tiituli
        sallimunnauraa2 kirjoitti:

        Olen rekisteröity kasvattaja, mutta ihan tavallisen perheen parissa kasvatan rotukoirani. Suurin osa suomalaisista rotukoirien kasvattajista kasvattaa kotonaan, oman perheen parissa pienimuotoisesti, tuo nimitys kennel on siinä suhteessa siis harhaanjohtava. Suomessa on vain muutama isossa mittakaavassa bisneksenä ja elinkeinona kasvattava rekisteröity kennel, eli he maksavat myyntituloista verot.

        Mun tytär oli tälläisen kotikasvattajan luona työharjoittelussa ja sitä välinpitämättömyyden määrää. Tämä paikka on Pirkanmaan arvostetuimpia, mistä ihmiset hakee pentunsa, mutta koirat elää yhdessä huoneessa, kusessa ja paskassa, pihalle pääsee n. 2krt viikossa, lenkille ei koskaan, omistaja selitti, et kun ihmiset tulee kattoo pentuja, niitä ei päästetä siihen huoneeseen, vaan otetaan erikseen eri huoneeseen, ja täysin rahastusta, omistaja kehu, et miten hän tahkoo rahaa näillä pennuilla, ja heiltä löyty kaikki pelit ja vehkeet ja ulkomailla juostiin koko ajan, et tässä nähdään suomen arvostetut ja hyvinhoidetut kasvattajat.


      • sellasta sitten
        tiituli kirjoitti:

        Mun tytär oli tälläisen kotikasvattajan luona työharjoittelussa ja sitä välinpitämättömyyden määrää. Tämä paikka on Pirkanmaan arvostetuimpia, mistä ihmiset hakee pentunsa, mutta koirat elää yhdessä huoneessa, kusessa ja paskassa, pihalle pääsee n. 2krt viikossa, lenkille ei koskaan, omistaja selitti, et kun ihmiset tulee kattoo pentuja, niitä ei päästetä siihen huoneeseen, vaan otetaan erikseen eri huoneeseen, ja täysin rahastusta, omistaja kehu, et miten hän tahkoo rahaa näillä pennuilla, ja heiltä löyty kaikki pelit ja vehkeet ja ulkomailla juostiin koko ajan, et tässä nähdään suomen arvostetut ja hyvinhoidetut kasvattajat.

        Ja miksei tästä tehty kenneltarkastajalle tai elsulle ilmoitusta?


    • Juunappi

      Luuleeko joku, että henkilö joka ostaa halvan koiran jostain pentutehtaasta oikeasti välittää sitten myöhemmin koiran terveydestä?

      • VälitäAidosti

        Kyllä jokaisen pitäisi välittää koiran hintaan ja rotuun tuijottamatta


      • jees

        eine kaikki halvat koirat mistään pentutehtaasta ole. hyviä koiria saa ilmaiseksikin. yhtälailla pentutehtailija voi myydä kalliilla ns. rotukoiria


      • Minä---

        Täällä on yksi joka hankki koiran josta maksoi 80e, ja hoiti sen niin hyvin kuin mahdollista, maksoi ihan kaiken mitä tarvitsi. Kunnes oli pakko lopettaa kun sairauteen ei hoitokeinoa enää ollut. Voin väittää että kukaan ei ole panostanut yhtä paljon koiransa hyvinvointiin kuin minä, niin rahaa kuin aikaakin.


    • näin on

      Mä olen säästänytkin kaikista eniten kun en ole hommannut koiraa ollekaan.

    • OletVäärässä

      Taitaa olla aloittaja pentutehdas-bisneksen pyörittäjä, jonka bisnekset kärsii, kun jostain saa puoli ilmaiseksi söpöjä sekarotuisia ja terveitä piskejä.

      Mielestäni pitäisi lailla kieltää tämä rotukoirabisnes. Lähestyy eläinrääkkäystä tämä sisäsiittoisten eläinmaaimaailman kummajaisten tuottaminen. Terve eläin parittelee sen elukan kanssa, jonka kanssa se pääsee "vahingossa" touhuamaan. Kaikenlainen pakkonaittaminen on suoraan s.aatanasta, eikä tuota terveitä jälkeläisiä.

      • alkukoirat1

        Aivan, täällä on esimerkiksi kuvattu rotukoiria nyt ja sata vuotta sitten, vaikka rotumääritelmät on pysyneet samoina, niin miten nykykoirat voi ollakaan noin sairaan näköisiä (ja eläinlääkärit voinee todistaa, etteivät vain näköisiä vaan muutenkin sairaita)
        Niin kauniita ja terveen näköisiä koiria olleet joskus... ja tähän on mennyt vain 100vuotta

        http://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/09/29/100-years-of-breed-improvement/


      • Mopsityttö
        alkukoirat1 kirjoitti:

        Aivan, täällä on esimerkiksi kuvattu rotukoiria nyt ja sata vuotta sitten, vaikka rotumääritelmät on pysyneet samoina, niin miten nykykoirat voi ollakaan noin sairaan näköisiä (ja eläinlääkärit voinee todistaa, etteivät vain näköisiä vaan muutenkin sairaita)
        Niin kauniita ja terveen näköisiä koiria olleet joskus... ja tähän on mennyt vain 100vuotta

        http://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/09/29/100-years-of-breed-improvement/

        Tuo mopsi on henkilökohtaisesti minulle kaikista järkyttävin tapaus. Kun asuin vielä vanhempieni luona, talomme ohi kulki usein pikkuinen mopsi omistajineen. Sen kuuli jo matkan päähän, milloin tämä koira oli tulossa, koska se päästi kauheaa, korisevaa ääntä mennessään, kun ei henki meinannut kulkea. Itkuhan siinä meinasi tulla parikin kertaa.


      • Vapauttakaa koirat
        alkukoirat1 kirjoitti:

        Aivan, täällä on esimerkiksi kuvattu rotukoiria nyt ja sata vuotta sitten, vaikka rotumääritelmät on pysyneet samoina, niin miten nykykoirat voi ollakaan noin sairaan näköisiä (ja eläinlääkärit voinee todistaa, etteivät vain näköisiä vaan muutenkin sairaita)
        Niin kauniita ja terveen näköisiä koiria olleet joskus... ja tähän on mennyt vain 100vuotta

        http://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/09/29/100-years-of-breed-improvement/

        Rotukoirat on nimenomaan sitä kun lähi serkut tekee pentuja, ihan sairaita ne on.

        Kaikista parhaita sekarotuiset on.

        Sen vuoksi rotukoiria on koska siinä liikkuu rahaa ja sillä saadaan työpaikkoja koira pummeille, ei todellakaan koiria siinä ajatella.

        Päästäkää kaikki koirat keskenään elämään yhtenäisenä rotuna niin saadaan parempia koiria ja ilmaisia koiria.


      • alkukoirat1 kirjoitti:

        Aivan, täällä on esimerkiksi kuvattu rotukoiria nyt ja sata vuotta sitten, vaikka rotumääritelmät on pysyneet samoina, niin miten nykykoirat voi ollakaan noin sairaan näköisiä (ja eläinlääkärit voinee todistaa, etteivät vain näköisiä vaan muutenkin sairaita)
        Niin kauniita ja terveen näköisiä koiria olleet joskus... ja tähän on mennyt vain 100vuotta

        http://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/09/29/100-years-of-breed-improvement/

        En ole "fanaattinen" rotujalostuksen vastustaja. Syystä että: eri rotuisia koiria on jalostettu eri käyttötarkoituksiin, erimoisia koiria siis oikeasti tarvitaan. Kun näillä erimoisilla koirilla on omat rodut, joiden jalostuksessa on vahvistettu tiettyjä ominaisuuksia, paranevat ostajan mahdollisuudet siihen, että hän saa tarvitsemansa koiran. Toisaalta roduilla on myös monille tunnearvoa, erirotuiset koirat ovat syntyneet eri maissa, ja näen rotukoirat vähän kuin "kulttuuriperintönä".

        Toisesta syystä vastustan "millintarkkaa" rotujalostusta, jossa karvan väri tai kiharuus, ym. häviävän pienesti erotettava tekijä erottaa kahta rotua. Tällöin koirat ovat jo todella lähellä toisiaan. Jopa niin lähellä, että toisessa maassa samat koirat voidaan määritellä yhdeksi roduksi, toisessa kahdeksi. Tällöin on selvää, etteivät geeniperimätkään voi erota toisistaan (riittävän) paljon.

        Moinen pikkutarkka viilailu ei myöskään vaikuta koirien "käytettävyyteen" esimerkiksi metsästyksessä, vaan ainoa peruste jalostukselle on ihmisen silmä. Ja tämä ihmisen mieltymys näyttää nykyään valitettavasti olevan yhä vain lisääntyvä trendi koiranjalostuksessa. Ei noita nikin "alkukoirat1" näyttämiä esimerkkejäkään rodun käytettävyyden parantamisen vuoksi ole jalostettu, vaan näyttelykehässä menestyäkseen. Juuri viime viikolla näin eläinlääkärissä käydessäni odotustilassa mopsin, jonka kieli oli jatkuvasti ulkona suusta käymättä kertaakaan sisällä 15 min aikana (ei läähättänyt). Surullista.

        Olenkin sitä mieltä, että "sisarusrodut" voisi yhdistää järkevämmiksi kokonaisuuksiksi, esimerkiksi pystykorvat, noutajat, seurakoirat jne. No, ei ehkä noin paljon kärjistäen, mutta joku tolkku näihin koiramarkkinoihin olisi saatava.


      • ei niin helppoa.
        Mopsityttö kirjoitti:

        Tuo mopsi on henkilökohtaisesti minulle kaikista järkyttävin tapaus. Kun asuin vielä vanhempieni luona, talomme ohi kulki usein pikkuinen mopsi omistajineen. Sen kuuli jo matkan päähän, milloin tämä koira oli tulossa, koska se päästi kauheaa, korisevaa ääntä mennessään, kun ei henki meinannut kulkea. Itkuhan siinä meinasi tulla parikin kertaa.

        Ei se nyt ihan niin simppeliä ole, että automaattisesti joku rotu on sairas, kun sitä on pitkälle jalostettu. Sairaita niistä tulee kun sukusiitos kasvaa. Se on valitettavasti täällä pienessä suomessa riski, vaikka ottais koiran arvostetultakin kasvattajalta. Sen näkee jo siitä, että tuntuu siltä, joka toinen suomalaiselta kasvattajalta" otettu piski on jotenkin hajalla jostain. Kivesvikaa, lonkkavikaa, purentavikaa ja vaikka mitä muuta.

        Meillä on sekä emonsa ja isänsä kautta Suomen ulkopuolelta sukua oleva mopsi-tyttö ja jaksaa muuten lenkkeillä ja liikkua reippaasti enemmän kuin moni muu vastaavan kokoinen pitkäkuonoisempi pikkukoira. Ennemmin hengästyy rohisemaan isäntäväki, kuin tuo perheemme iloinen pikkumopsi. Tervekkin hän on kuin pukki, 2 vuotias, ei kertaakaan pienintäkään vaivaa, ei edes niissä paljon puhutuissa silmissä. Sitä vastoin ihmetyttää kavereiden ja tuttujen "tavallisemmat" rodut, joita saa yhtenään rampata näyttämässä eläinlääkärillä milloin minkäkin tulehduksien, ripulien yms.monenkirjavien vaivojen takia. Meillä tuo "sairaaksi" jalostettu rotukoira senkuin porskuttaa ja nauttii elämästään. Tuolla tahdilla elääkin varmaan vaikka kuinka vanhaksi.

        Avainsana on se, että hoitaa rotua oikein ja pitää koiran ihannepainosta tarkasti huolta. Jos mopsin lihottaa ylipainoiseksi, eikä jaksa sitä ulkoiluttaa tarpeeksi, varmasti siitä tulee huonokuntoinen rohisija. Mopsi ei kuulu kerrostaloluukkuun liikuntavaivaisen mummon lemmikiksi, vaan vaatii kuntoilua yllättävän paljon pysyäkseen huippukunnossa.
        Meidän mopsi on erittäin sutjakka ja jonkin verran sitä röhkimistä kuuluu vain silloin kun se kesällä innostuu kovasti riehumaan kovimmassa helteessä. Tälläisissä olosuhteissa väsyy puhkiläähättäväksi kyllä ihan mikä tahansa koira.


      • On kyllä totta
        ei niin helppoa. kirjoitti:

        Ei se nyt ihan niin simppeliä ole, että automaattisesti joku rotu on sairas, kun sitä on pitkälle jalostettu. Sairaita niistä tulee kun sukusiitos kasvaa. Se on valitettavasti täällä pienessä suomessa riski, vaikka ottais koiran arvostetultakin kasvattajalta. Sen näkee jo siitä, että tuntuu siltä, joka toinen suomalaiselta kasvattajalta" otettu piski on jotenkin hajalla jostain. Kivesvikaa, lonkkavikaa, purentavikaa ja vaikka mitä muuta.

        Meillä on sekä emonsa ja isänsä kautta Suomen ulkopuolelta sukua oleva mopsi-tyttö ja jaksaa muuten lenkkeillä ja liikkua reippaasti enemmän kuin moni muu vastaavan kokoinen pitkäkuonoisempi pikkukoira. Ennemmin hengästyy rohisemaan isäntäväki, kuin tuo perheemme iloinen pikkumopsi. Tervekkin hän on kuin pukki, 2 vuotias, ei kertaakaan pienintäkään vaivaa, ei edes niissä paljon puhutuissa silmissä. Sitä vastoin ihmetyttää kavereiden ja tuttujen "tavallisemmat" rodut, joita saa yhtenään rampata näyttämässä eläinlääkärillä milloin minkäkin tulehduksien, ripulien yms.monenkirjavien vaivojen takia. Meillä tuo "sairaaksi" jalostettu rotukoira senkuin porskuttaa ja nauttii elämästään. Tuolla tahdilla elääkin varmaan vaikka kuinka vanhaksi.

        Avainsana on se, että hoitaa rotua oikein ja pitää koiran ihannepainosta tarkasti huolta. Jos mopsin lihottaa ylipainoiseksi, eikä jaksa sitä ulkoiluttaa tarpeeksi, varmasti siitä tulee huonokuntoinen rohisija. Mopsi ei kuulu kerrostaloluukkuun liikuntavaivaisen mummon lemmikiksi, vaan vaatii kuntoilua yllättävän paljon pysyäkseen huippukunnossa.
        Meidän mopsi on erittäin sutjakka ja jonkin verran sitä röhkimistä kuuluu vain silloin kun se kesällä innostuu kovasti riehumaan kovimmassa helteessä. Tälläisissä olosuhteissa väsyy puhkiläähättäväksi kyllä ihan mikä tahansa koira.

        Yhden koiran olen ostanut, ja kivekset oli ihan päin vittua


      • Julma totuus
        alkukoirat1 kirjoitti:

        Aivan, täällä on esimerkiksi kuvattu rotukoiria nyt ja sata vuotta sitten, vaikka rotumääritelmät on pysyneet samoina, niin miten nykykoirat voi ollakaan noin sairaan näköisiä (ja eläinlääkärit voinee todistaa, etteivät vain näköisiä vaan muutenkin sairaita)
        Niin kauniita ja terveen näköisiä koiria olleet joskus... ja tähän on mennyt vain 100vuotta

        http://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/09/29/100-years-of-breed-improvement/

        Tuo sakemannin uusinmkuva ei vastaa tämänpäivän näyttelykoiraa jonka perä putoaa 40% säkäkorkeudesta! Osa on niin järkyttäviä että itku meinaa päästä ;(
        Samoin nuo kounottomaksi jalostetut koirat jotka melkein tukehtuu innostuessaan..
        Tuommoinen "jalostus" on eläinrääkkäystä! Kyllä ihminen on turhamainen ihanteissaan >:O


      • SeOn adolf
        Julma totuus kirjoitti:

        Tuo sakemannin uusinmkuva ei vastaa tämänpäivän näyttelykoiraa jonka perä putoaa 40% säkäkorkeudesta! Osa on niin järkyttäviä että itku meinaa päästä ;(
        Samoin nuo kounottomaksi jalostetut koirat jotka melkein tukehtuu innostuessaan..
        Tuommoinen "jalostus" on eläinrääkkäystä! Kyllä ihminen on turhamainen ihanteissaan >:O

        Olen samaa mieltä, koiria on jalostettu liikaa. Sitäpaitsi mahtaako suuriyleisö tietää kuka on kehittänyt sen että susikoiralla on viisto takapää. Otappa selvää ja ihmettele.


      • Julma totuus kirjoitti:

        Tuo sakemannin uusinmkuva ei vastaa tämänpäivän näyttelykoiraa jonka perä putoaa 40% säkäkorkeudesta! Osa on niin järkyttäviä että itku meinaa päästä ;(
        Samoin nuo kounottomaksi jalostetut koirat jotka melkein tukehtuu innostuessaan..
        Tuommoinen "jalostus" on eläinrääkkäystä! Kyllä ihminen on turhamainen ihanteissaan >:O

        "Tuommoinen "jalostus" on eläinrääkkäystä!"

        Oikeastaan jonkun pitäisi tehdä aloitus siitäkin aiheesta, miten äärimmäinen jalostus on sairastuttanut koirarodut. Monia sellaisia sairauksia ovat ihmiset viisauksissaan koirilleen luoneet, ettei voi käsittää, kuinka kukaan voi elää ilman syyllisyyttä sellaisia eläimiä jalostaessaan tai omistaessaan. En nyt sano, että kärsivät rodut eivät ole oikeutettuja elämäänsä, vaan pikemminkin, että tällaisten rotujen kasvattajat eivät ole oikeutettuja elämäntapaansa.

        Voin aloittaa listan rotukoirien kärsimistä kammotuksista:
        - spanielien rotumääritelmässä ihanneyksilön otsapenger on hyvin matala. Tämä tarkoittaa sitä, etteivät kasvavan koiran aivot ääritapauksissa mahdu enää aivokoppaan. Ts. kallo puristaa aivoja.
        - bull-roduilla alkaa olla jalostuksen myötä jo niin leveä pää, että pennut eivät mahdu syntymään, ts. poikueet syntyvät keisarileikkauksella.
        - chihauhalla on joissain tapauksissa kasvanut riski siihen, että silmä ei pysy silmäkuopassa kallokopan äärimmäistetyn muodon vuoksi (pullahtaa ulos paikaltaan).
        - massiivisimmat rodut kuolevat hädin tuskin aikuiskoon saavutettuaan.
        - rakenteellisten vikojen lisäksi monilla roduilla on ns. omat "rotusairautensa", jotka johtuvat geeniperimästä.


      • Jalostus pilaa
        ei niin helppoa. kirjoitti:

        Ei se nyt ihan niin simppeliä ole, että automaattisesti joku rotu on sairas, kun sitä on pitkälle jalostettu. Sairaita niistä tulee kun sukusiitos kasvaa. Se on valitettavasti täällä pienessä suomessa riski, vaikka ottais koiran arvostetultakin kasvattajalta. Sen näkee jo siitä, että tuntuu siltä, joka toinen suomalaiselta kasvattajalta" otettu piski on jotenkin hajalla jostain. Kivesvikaa, lonkkavikaa, purentavikaa ja vaikka mitä muuta.

        Meillä on sekä emonsa ja isänsä kautta Suomen ulkopuolelta sukua oleva mopsi-tyttö ja jaksaa muuten lenkkeillä ja liikkua reippaasti enemmän kuin moni muu vastaavan kokoinen pitkäkuonoisempi pikkukoira. Ennemmin hengästyy rohisemaan isäntäväki, kuin tuo perheemme iloinen pikkumopsi. Tervekkin hän on kuin pukki, 2 vuotias, ei kertaakaan pienintäkään vaivaa, ei edes niissä paljon puhutuissa silmissä. Sitä vastoin ihmetyttää kavereiden ja tuttujen "tavallisemmat" rodut, joita saa yhtenään rampata näyttämässä eläinlääkärillä milloin minkäkin tulehduksien, ripulien yms.monenkirjavien vaivojen takia. Meillä tuo "sairaaksi" jalostettu rotukoira senkuin porskuttaa ja nauttii elämästään. Tuolla tahdilla elääkin varmaan vaikka kuinka vanhaksi.

        Avainsana on se, että hoitaa rotua oikein ja pitää koiran ihannepainosta tarkasti huolta. Jos mopsin lihottaa ylipainoiseksi, eikä jaksa sitä ulkoiluttaa tarpeeksi, varmasti siitä tulee huonokuntoinen rohisija. Mopsi ei kuulu kerrostaloluukkuun liikuntavaivaisen mummon lemmikiksi, vaan vaatii kuntoilua yllättävän paljon pysyäkseen huippukunnossa.
        Meidän mopsi on erittäin sutjakka ja jonkin verran sitä röhkimistä kuuluu vain silloin kun se kesällä innostuu kovasti riehumaan kovimmassa helteessä. Tälläisissä olosuhteissa väsyy puhkiläähättäväksi kyllä ihan mikä tahansa koira.

        Mopsisi ei ole terve, terve koira ei röhki kuin possu. Läähättää ja muuten ääntelee kyllä, mutta hengitys ei röhise. 2-vuotias on aika nuorikin, itsellänikin oli koira jolla alkoi sairaudet vasta 2 vuotta ylittäneenä


      • Dogi

        Itse kannatan tätä "kiellettävää sisäsiittoista rotukoirabisnestä". Olen samaa mieltä siitä, että OSA koiraroduista on sairaita liiallisen jalostuksen takia. Minkäs sille mahtaa , kun ihmiset haluavat ostaa muotirotuja. Kun kysyntää on "yli tarjonnan", pentuja halutaan tuottaa enemmän, mikä johtaa siihen, että myös muutkin kuin rodulleen perehtyvät kasvattajat voivat "turvallisesti" tehdä pentuja ilman pelkoa siitä että pennut eivät menisi kaupaksi. Usein tärkeät terveystarkastukset jäävät näiltä pennuttajilta tekemättä. Koiria voi rekisteröidä ketä tahansa, jos sekä narttu että uros on rekisteröity. Mielestäni on huvittavaa kuulla, kun ihmiset yleistää kaikki rekisteröidyt koirat sairaiksi ja väittävät sekarotuisia terveiksi. Tosi asia on se, että rotukoirien terveystulokset ovat tilastollisesti suuremmat kuin sekarotuisilla, joten et voi väittää, että sekarotuiset koirat olisivat terveempiä kuin rotukoirat. Sairaita sekä sisäsiittoisia rotuja pyritään parantamaan, siten että jalostukseen käytetään muita rotuja. Edistyminen ei kuitenkaan tapahdu hetkessä, vaan siihen menee muutaman koirasukupolven ajan.


        Jos ihmiset haluavat terveen ROTUkoiran (huom. Rekisteröimätön koira ei ole rotukoira, vaikka se siltä näyttäisikin) olisi heillä syytä selvittää kasvattajan kasvatusperiaatteet ennen koiran hankintaa. (Sitä varten ovat rotujärjestöt!!!) Osa kasvattajista pitävät muita asioita kuin koirien ulkonäköä ykkösjuttuna, joten myös ne ihmiset , jotka eivät näyttelypuudelia kaipaa voivat ostaa vain lemmikkikoiran. Koiran hankkijan olisi ensisijaisesti siis otettava pentujen kasvattajasta ja mahdollisesta pentue historiastaan selvää.

        Ps. On olemassa myös tunnollisia kasvattajia, ja koiran hankkivalla ihmisellä olisi syytä ottaa nämä asiat selville. Kaikki tämä rotukoirabisnes on siis kuluttajien käsissä, monet valinnat vaikuttavat siihen miten koiran pentuja tehdään. Haluan myös mainita, että minulla ei ole sekarotuisia koiria mitään vastaan (omistan itsekin yhden ihanan), vaan tuomitsen tekstissäni rekisteröimättömät "puhtaat" pennut.

        Pps. Itse en ole koskaan kuvitellut koirien jalostusta pakkonaittamiseksi.. Et taida tietää paljoakaan tästä aihealueesta. Ota selvää näin alkuun esimerkiksi kaksoisastuttamisesta, jossa narttu astutetaan väh. Kahdella uroksella, sekä geenitestauksesta, jossa tunnetusta sairauden geenistä pyritään pääsemään eroon. Ennen kun menet väittämään ja tuomitsemaan asioita kannattaa ottaa myös selvää onko asiat todellisuudessa niin kuin luulet.

        Terv. Koiraharrastaja, ei kasvattaja.


      • glitter
        alkukoirat1 kirjoitti:

        Aivan, täällä on esimerkiksi kuvattu rotukoiria nyt ja sata vuotta sitten, vaikka rotumääritelmät on pysyneet samoina, niin miten nykykoirat voi ollakaan noin sairaan näköisiä (ja eläinlääkärit voinee todistaa, etteivät vain näköisiä vaan muutenkin sairaita)
        Niin kauniita ja terveen näköisiä koiria olleet joskus... ja tähän on mennyt vain 100vuotta

        http://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/09/29/100-years-of-breed-improvement/

        En väitä etteikö rodut olisi muuttuneet vuosien saatossa senhän näkee kuvista.
        Mutta aivan yhtälailla kuvaan voisi laittaa suden ja saksanpaimenkoiran ja vertailla kuinka koiraeläin on siitä muuttunut. Noin niinkuin karkeasti sanottuna.

        Rotujen on tarkoitus muuttua, ja yleensä toivottavana on että kasvattajat keskittyisivät jalostamaan koiria terveempään suuntaan eikä lähteä liiottelemaan, mutta tähän on myös oma vaikutuksensa näyttelytoiminnalla. Niin usein tuomarit ihanoivat ja palkitsevat koiria jotka ovat rotutyypeiltään liioteltuja ja näin ollen näitä palkittuja koiria sitten käytetään jalostukseen. Esim. vielä 70 luvula ei ollut niin paljon virallisia koirarotuja, mitä meillä tällä hetkellä on Suomessa ja mitä muualta maailmalta löytyy.

        Sen verran kuvista voin sanoa että esim. saksanpaimenkoiralla on nykyaikaisessa kuvassa huomattavasti paremmat lihakset.
        Ennen koiria pidettiin narunpäässä pihalla tai muutoin aidatulla pihalla. Osa ei koskaan päässyt lenkille, riitti kun koira sai liikuntaa maatilan pihapiirissä.
        Tänä päivänä useimmat fiksut koiranomistajat oikeasti liikkuttavat koiria, huolehtivat lihaksistosta, hyvästä ruokinnasta ( ei ruuantähteitä tms. kuten ennen. Huomautan että itse henk.koht pidän hyvänä ruokavaliona raakaruokintaa joka on koiran luonnonmukainen ruokintatapa ilman lisäaineita.)


    • Hoopoa toimintaa

      Jos ostan koiran, niin haluan, että se on minun. Olin ostamassa sakemannia kennelistä, mutta minut olisi velvoitettu se lonkkakuvaamaan, käyttämään näyttelyissä, olemaan lähes yhtä perhettä kasvattajan kanssa. Lopulta vaikutti siltä, että kasvattaja hakee vain ilmaista hoitopaikkaa omalle koiralleen eikä ymmärrä luopua siitä. Tarkoitus oli palvella vain kennelin toimintaa. Minä halusin hyvän oman koiran. Ja sen sainkin ihan yksityiseltä, hinta 700e, sillä tuloksia näyttelyistä ei ollut.. Kenneli vetosi myös siihen, että on neuvoa antava kasvatustyössä. Minulla on kyseinen rotu ollut ennenkin, joten en minä enää mitään opastusta tarvinnut.

      Samoin kasvattaja kertoi valitsevansa oikeanlaisen pennun ostajalle. Miten ihmeessä?...kun ei tunne ostajaa. Pitää olla melkoinen selvännäkijä. Todellisuudessa se tarkoitti sitä, että kasvattaja tyrkyttää huonointa pentua sille, joka ei ole näyttelyistä kiinnostunut. Silloin hänen kuuluisi hinnotella koirat eri tavalla ja antaa siten ostajan tehdä valintansa. Jos maksan koirasta 1100-1200e, on minulla oikeus hyvään koiraan. Maksun jälkeen minä omistan koiran!

    • Outoa että näitä katu koiria syynätään ja pelastetaan hirveällä vimmalla ja samaan aikaan nyt ja etenkin 1970 luvullta on esimerkki kun eräs lento kyvytön lintu kuoli sukupuuttoon sen ollessa vielä paikallisen metsästys seuran saalis listalla ja sitämyöten saman seuran ravintolan ruokalistalla? Ainoa suojelu oli jumalattoman kallis annoshinta. Seuratkaa maailman menoa niin eräät valtiot eivät saa salametsästystä kuriin mutta kykenevät toimittamaan kansanmurhan.

    • länsisuomalainen

      Minkä vuoksi tuodaaan ulkomailta katukoiria?

      Jataliinajr7 kysyi. Olen ihmetellyt sitä samaa, mutta lulen tietäväni yhden selityksen. Kulkukoirat ovat yleensä rauhallisia kun kuljeskelevat kaduila. Ne ovat saaneet olla vapaita eikä niille ole syntynyt agressioita ihmistä kohtaan. Aikoinaan kun Suomessakin sai talviaikana vapaasti pitää koiria irrallaan niin ilmiö oli sama. Irrallaan juoksevat koirat eivät koskaan meitä ahdistelleet, ainoastaan pihoissa kytkettynä olleet koirat rähisivät ja rähjäsivät.

    • Ihan samaa mieltä teidän kanssa. Itsekin olen miettinyt uutta koiraa entisen tilalle ja mieluummin ottaisin kyllä ihan suomalaisen koiran. Olen katsellut noita ilmoituksia, joissa suomalaisesta perheestä annettaisiin rescue-koiraa eteenpäin. Se on ymmärrettävää, ettei silloin voi valita haluaamansa rotua ja luultavasti sairauksiakin tulee löytymään...Ja vaikka niitä koiria toisi kuinka paljon tänne Virosta, Venäjältä, Bulgariasta, Espanjasta ja mistä muualta niitä nyt tuleekaan, niin ei se poista ongelmaa sieltä maasta vaan päinvastoin ruokkii sitä vain lisää.

    • hkijhöoij

      Kenneleissä hyvät koirat ovat aina "varattuja"...ellei halua sitoutua kennelin orjaksi. Jos menen esim.autokauppaan. Saan valita auton. Sen maksettuani auto on minun. Jo ostan koiran kennelistä, odottaa osa kasvattajista, että ostaja adoptoi perheeseensä myös kasvattajan.

    • smummix

      Sain eläinsuojelun kautta ihanan koiran. Koira oli elänyt elämänsä ensimmäiset vuodet viisi vuotiaaksi saakka pentutehtaassa. Ei ulkoilua, ei ruokaa, ei vettä - paljon koiria pienessä likaisessa huoneessa.
      Tiesin ottaessani, että vaikeuksia saattaa tulla ja olin siihen varautunut. Koira on ollut minulla nyt neljä vuotta. On sairastanut todella paljon. Krooninen vatsatauti, niska vahingoittunut pentutehtaassa asuessaan, kynsiä puuttuu, vanhoja puremajälkiä ympäri kroppaa. Paljon olemme käyneet lääkäreillä. On ollut kaikenlaisia tulehduksia ja remppaa - mutta nyt menee jo hyvin. Koira nauttii todella elämästään - varsinkin nyt, kun olen oppinut tuntemaan hänen kipunsa ja sairautensa. Koiralla on ihana luonne - aluksi oli toki hirmu vaikeaa totuttaa hänet ulkoiluun ja normaaliin elämään, ei uskaltanut nostaa edes aluksi jalkaansa pissatessa vaikka on poikakoira - senkin opetteluun meni aikaa. Pentutehtaat ovat todella pahoja paikkoja koirille ja tuhoavat koirien elämää ja terveyttä. Tämäkin tehdas mistä minun koirani on oli saanut oikein kennelnimen. Nyt nimi on poistettu, koska pentutehtaan omistaja sai eläintenpitokiellon. Minun koirani on eläinsuojelun kautta - missään tapauksessa en ostaisi koiraa pentutehtailijalta.

    • pokoiå

      Paras paikka ostaa koira on yksityinen ihminen, joka on päättänyt teettää yhdet pennut koiralleen yarkoituksena jättää itselleen yksi pennuista.

      • mielummin kokeneelta

        Nämä yhden pentueen teettäjät eivät välttämättä osaa opastaa pennunostajaa, kun eivät itsekään välttämättä tiedä asioista. Kokenut kasvattaja (joita näköjään mollataan kaikkein eniten) osaavata opastaa niin ruokinnan, kuin turkinhoidon, kuin muissakin elämänvaiheissa missä pennunostaja apuja saattaa tarvita. Myös mahdolliset harrastukset (näyttelyt, käyttökokeet, ym.) ovat kokeneille kasvattajille tuttuja juttuja, joten niissäkin pääsee aika kivasti alkuun, miksei jopa pitkällekin osaavan kasvattajan opastuksella.

        Mikäli kysymys on ns. turkkirodusta, varsinkin trimmattavista, niin kannattaa varmistaa että kasvattaja osaa itse trimmata, edes omansa, vaikka ei välttämättä niitä muuten "ammatikseen" tai näyttelyihin trimmaisikaan. Miten kasvattaja osaa muuten neuvoa pennunostajia ellei itse osaa omaansa tehdä?

        Miten tuollainen "kotikoiransa" astuttaja on valinnut uroksen nartulleen? Tietääkö edes mitä linjoja tai koiria ei kannata yhdistää? Valitsiko vaan sen uroksen mikä asuu lähes naapurissa? Sopivatko nämä kaksi toisilleen suvun tai ominaisuuksiensa puolesta? Kokenut kasvattaja tietää rodun koirista ja linjoista yleensä aika paljon, joten osaa yleensä välttää pahimpia mokia, mitä taasen kokemattomat ei välttämättä tajua, varsinkaan jos eivät älyä kysyä kokeneimmilta rodun ihmisiltä, ja sitä tuskin tulee tehtyä kun astutetaan se oma ihana mussukka sillä naapurin tessukalla. Jep, saman hinnan pyytävät näistä pennuista kuin mitä saa sellaiselta kasvattajalta jolla kokemusta ja osaamista, tulee aivan toisenlainen tuki sen pennuille.

        Minä ainakin haluan tietää koirani sukutaulun, sen esivanhemmat ja sitä kautta saada tietoa niiden sairauksista, pitkäikäisyydestä ja rodunomaisuudesta. Antaa kuitenkin paremmat lähtökohdat kuin että koira on jostain epämääräisestä pentueesta missä esivanhemmista ei juuri ole tietoja, tai että ottaisin kasvattajalta jonka osaaminen ko. rodun kanssa on aika nollassa.


      • ÄläKuuleViitsi
        mielummin kokeneelta kirjoitti:

        Nämä yhden pentueen teettäjät eivät välttämättä osaa opastaa pennunostajaa, kun eivät itsekään välttämättä tiedä asioista. Kokenut kasvattaja (joita näköjään mollataan kaikkein eniten) osaavata opastaa niin ruokinnan, kuin turkinhoidon, kuin muissakin elämänvaiheissa missä pennunostaja apuja saattaa tarvita. Myös mahdolliset harrastukset (näyttelyt, käyttökokeet, ym.) ovat kokeneille kasvattajille tuttuja juttuja, joten niissäkin pääsee aika kivasti alkuun, miksei jopa pitkällekin osaavan kasvattajan opastuksella.

        Mikäli kysymys on ns. turkkirodusta, varsinkin trimmattavista, niin kannattaa varmistaa että kasvattaja osaa itse trimmata, edes omansa, vaikka ei välttämättä niitä muuten "ammatikseen" tai näyttelyihin trimmaisikaan. Miten kasvattaja osaa muuten neuvoa pennunostajia ellei itse osaa omaansa tehdä?

        Miten tuollainen "kotikoiransa" astuttaja on valinnut uroksen nartulleen? Tietääkö edes mitä linjoja tai koiria ei kannata yhdistää? Valitsiko vaan sen uroksen mikä asuu lähes naapurissa? Sopivatko nämä kaksi toisilleen suvun tai ominaisuuksiensa puolesta? Kokenut kasvattaja tietää rodun koirista ja linjoista yleensä aika paljon, joten osaa yleensä välttää pahimpia mokia, mitä taasen kokemattomat ei välttämättä tajua, varsinkaan jos eivät älyä kysyä kokeneimmilta rodun ihmisiltä, ja sitä tuskin tulee tehtyä kun astutetaan se oma ihana mussukka sillä naapurin tessukalla. Jep, saman hinnan pyytävät näistä pennuista kuin mitä saa sellaiselta kasvattajalta jolla kokemusta ja osaamista, tulee aivan toisenlainen tuki sen pennuille.

        Minä ainakin haluan tietää koirani sukutaulun, sen esivanhemmat ja sitä kautta saada tietoa niiden sairauksista, pitkäikäisyydestä ja rodunomaisuudesta. Antaa kuitenkin paremmat lähtökohdat kuin että koira on jostain epämääräisestä pentueesta missä esivanhemmista ei juuri ole tietoja, tai että ottaisin kasvattajalta jonka osaaminen ko. rodun kanssa on aika nollassa.

        No jo oli potaskaa. Luulisi järkevän koiran omistajan osaavan kyllä opastaa koiran ostajaa vaikka olisi ensimmäinen pentue, onhan hän kasvattanut mukavan emon joka on synnyttänyt suloisia pentuja. Ja kyllä ostajat ovat valistuneita että ovat ottaneet selvää etukäteen minkälainen koira heille sopii. Eikä tällainen yhdenpentueen myyjä ole liikkeellä rahankiilto silmissä.


      • Myymässä tuotettasi?
        mielummin kokeneelta kirjoitti:

        Nämä yhden pentueen teettäjät eivät välttämättä osaa opastaa pennunostajaa, kun eivät itsekään välttämättä tiedä asioista. Kokenut kasvattaja (joita näköjään mollataan kaikkein eniten) osaavata opastaa niin ruokinnan, kuin turkinhoidon, kuin muissakin elämänvaiheissa missä pennunostaja apuja saattaa tarvita. Myös mahdolliset harrastukset (näyttelyt, käyttökokeet, ym.) ovat kokeneille kasvattajille tuttuja juttuja, joten niissäkin pääsee aika kivasti alkuun, miksei jopa pitkällekin osaavan kasvattajan opastuksella.

        Mikäli kysymys on ns. turkkirodusta, varsinkin trimmattavista, niin kannattaa varmistaa että kasvattaja osaa itse trimmata, edes omansa, vaikka ei välttämättä niitä muuten "ammatikseen" tai näyttelyihin trimmaisikaan. Miten kasvattaja osaa muuten neuvoa pennunostajia ellei itse osaa omaansa tehdä?

        Miten tuollainen "kotikoiransa" astuttaja on valinnut uroksen nartulleen? Tietääkö edes mitä linjoja tai koiria ei kannata yhdistää? Valitsiko vaan sen uroksen mikä asuu lähes naapurissa? Sopivatko nämä kaksi toisilleen suvun tai ominaisuuksiensa puolesta? Kokenut kasvattaja tietää rodun koirista ja linjoista yleensä aika paljon, joten osaa yleensä välttää pahimpia mokia, mitä taasen kokemattomat ei välttämättä tajua, varsinkaan jos eivät älyä kysyä kokeneimmilta rodun ihmisiltä, ja sitä tuskin tulee tehtyä kun astutetaan se oma ihana mussukka sillä naapurin tessukalla. Jep, saman hinnan pyytävät näistä pennuista kuin mitä saa sellaiselta kasvattajalta jolla kokemusta ja osaamista, tulee aivan toisenlainen tuki sen pennuille.

        Minä ainakin haluan tietää koirani sukutaulun, sen esivanhemmat ja sitä kautta saada tietoa niiden sairauksista, pitkäikäisyydestä ja rodunomaisuudesta. Antaa kuitenkin paremmat lähtökohdat kuin että koira on jostain epämääräisestä pentueesta missä esivanhemmista ei juuri ole tietoja, tai että ottaisin kasvattajalta jonka osaaminen ko. rodun kanssa on aika nollassa.

        "Kokenut kasvattaja" muunnelmineen x 7.

        Ettet vain luokittelisi itseäsi kokeneeksi kasvattajaksi? Entä mistä näitä kokeneita kasvattajia tulee? Kokemattomista aloittelijoista, ehkä? Vai onko koirankasvatuskin sellainen taivaan lahja, joka harvoille valituille annetaan jo syntymässä? Kokemattomat lahjattomat pysyköön pienen piirin ulkopuolella.

        Entä jos se naapurin Tessukka ja minun oma mussukkani ovatkin oikeasti rakastuneet toisiinsa, ja kertovat ihan luonnon toiminnan kautta, että heidät on hyvä lisäännyttää? Ei kaksi tervettä koiraa sairaita jälkeläisiä saa, kaksi epäonnisesti kohdakkain osuvaa jalostuksen kukkaa tosin voivat saada.


      • koiruliyt
        ÄläKuuleViitsi kirjoitti:

        No jo oli potaskaa. Luulisi järkevän koiran omistajan osaavan kyllä opastaa koiran ostajaa vaikka olisi ensimmäinen pentue, onhan hän kasvattanut mukavan emon joka on synnyttänyt suloisia pentuja. Ja kyllä ostajat ovat valistuneita että ovat ottaneet selvää etukäteen minkälainen koira heille sopii. Eikä tällainen yhdenpentueen myyjä ole liikkeellä rahankiilto silmissä.

        ja moni koiranostaja on sellainen jolla jo koiria on ollut. sitäpaitsi ei se koiran kasvattaminen ole avaruustiedettä. tarvitaan vain kiinnostusta, tietoa saa helposti ja maalaisjärkeä.


    • Itselläni ei ole koskaan ollut koiraa, vaikkei minulla olekaan mitään niitä vastaan. (Lähimmin koirapitoon tutustustuin hoitaessassani sukulaisen koiraan tämän ulkomaan matkan ajan.)

      Minustakaan "pentutehtailuksi" kutsuttua toimintaa ei pidä tukea.

      En kuitenkaan näe mitään vikaa esimerkiksi sellaisten järjestöjen kuin "Pelastetaan koirat ry" toiminnassa. Pelastetaan koirat ry tukee hylättyjen, koiratarhoille talteenotettujen koirien ylläpitoa esim., Romaniassa (aiemmin myös Virossa) . Ko. järjestö myös tuo näitä koirarassukoita eläinlääkärin tarkastamina, ja EU- passein varustettuina Suomeen. Haun Suomeen suorittaa järjestön suomalainen edustaja. Suomen päässä omistaja allekirjoittaa kirjallisen sopimuksen koiran hoidosta, jossa sitoutuu noudattamaan tiettyjä ehtoja, ja maksaa "vastaanottomaksut".

      Koska Suomessa ei ole kulkukoiraongelmaa, en näe mitään vikaa siinä, että suomalaiset ovat valmiita ottamaan lemmikikseen ulkomaisia (esim. romanialaisia) kulkukoiria - jonkin hyvin organisoidun suomalaisjärjestön kautta.

      http://www.pelastetaankoirat.com/

      • damienx

        Minä näen jonkinlaisen ongelman ulkomaalaisten koirien tuonnissa suomeen etenki espanjasta. On hirmuinen riski saada näiden koirien kautta suomeen esim. sydänmato joka johtaa kuolemaan. Suomessa ei sitä ole ( vielä) mutta odotetaan tulevaksi mikäli tuontikoiria tuodaan tähän tahtiin. Lisäksi ulkomailla on loisia, joita suomessa ei ole.

        Puhumattakaan siitä, että esim. Espanjassa tehdään bisnestä tekemällä kodittomia koiria, eli siellä tietentahtoen teetetään pentuja, joita myydään sitten kodittomina hylättyinä pentuina. Toki en väitä etteikö siellä olisi oikeastikkin kodittomia koiria.

        Järjestöistä pidän ehkä eniten luotettavana pelastetaan koirat ry:tä.
        Porukka on aktiivisessa yhteistyössä Suomalaisten kanssa. Järjestää mätsäreitä yms. Ja lisäksi muutama työntekijä on suomalainen viron päässä.


    • just wondering

      Hah. Anteeksi nyt vain, mutta kun puhutaan pentutehtailusta....mitä se sitten on että teetetään niille rotukoirille pentuja ja niistä pyydetään HIRVEITÄ hintoja? Jos vaikka pennun hinta on 1200e ja pentueessa on 7 pentua, sehän tekee yhteensä 8400 euroa!! Ja ihan turha väittää että pentujen teettäminen maksaa tuota summaa jollei tarjoile kaviaaria päivittäin :D Ihan täyttä rahastusta koko homma! Ja joo, ei ne pennut kasvattajillakaan kasva aina niin hyvissä olosuhteissa...monesti ihan muualla kuin 100 neliön asunnossa! Kun minä ostin koiran niin jossain ladossa niitä pidettiin (ja oli muuten ihan virallinen ja mainettakin niittänyt kasvattaja). Ja jos on monta koiraa niin saako ne sitä ulkoilua riittävästi? Rohkenen epäillä!

      • rutsaustako

        niin minäkin ostin ensimmäisen koirani kennelistä joka oli kerrostalossa ja kasvattaja oli sitä mieltä että on ok jos vaikka sisar, tai joku lähisukulainen tekee koiran kanssa jälkeläisiä. siis puolsi sukusiitosta.


      • Dogi

        Et taida tietää kuinka paljon 7 pennun pentue tulee maksamaan kasvattajalle.. Mua oikeen ärsyttää kun ihmiset oikeasti luulevat, että kasvattajat keksivät noita summia ihan vaan päästään! Annan tässä sulle esimerkin kuluista (en ole kasvattaja, mutta yhden pentueen kasvattamana kasvattajan kanssa tiedän tosiaan mistä on kyse)

        Oletetaan, että yhden pennun hinta on 1000€ ja pentuja 7. Yksi jää kotiin tai menee sijoitukseen Luulet, että kasvattajalle jää käteen 6000€. sijoituksen varausmaksu 500€, mikä palautetaan omistajille. Tässä kasvattajan kulut:

        Ennen pentuja:

        1. Astutusmaksu urokselle on yleensä 10% pennun hinnasta per pentu. Havainnollistaen, jos yksi pentu maksaa esim. 1000€, 7 pennun pentueesta 700€ menee urokselle.

        2. Emän terveystarkastukset (lonkka-, polvi ja kyynärkuvat) silmätarkastukset, dnageenitestit (rodusta riippuen). Halvimmillaan maksaa n. 400-500€

        3. Ultraäänitutkimukset n.50-100€

        4. Mahdolliset komplikaatiot, kuten keisarileikkaus, jos synnytys ei käynnisty normaalisti.

        Pentujen synnyttyä:

        Matokuureihin apteekista, penturuokiin, pentupaketteihin, rekisteröintiin (40€/pentu =280€) , terveystarkastuksiin, sirutuksiin(n70€/pentu =490€), harjoituspantoihin, leluihin yms. kuluu myös hieno summa rahaa..

        Annetaan kaikille yhteensä karkeasti arvoksi 2000€ pentujen kasvatukseen sekä lisäksi kasvattajan muiden koirien hoitaminen.. Pentujen kasvatukseen on mennyt n. 3300 €. 6000€ kasvattajalle jää 2700€.

        Kasvattaja luultavasti kaiken järjen mukaan käyttää n. 1300€ seuraavan pentueen maksuihin (ennen syntymää), eli emoon ja astutusmaksuihin, joten käteen jää todellisuudessa 1400€. Täytyy myös muistaa, että kasvattaja on kiinni pennuissa 2kk ajan, siivoaa sotkut, sosiaalistaa pennut, etsii hyviä koteja, on vastuussa siitä, millaisiksi koirakansalaisiksi pennuista tulee ja pahimmassa tapauksessa jopa syöttää pentuja itse pipetillä. Antaa parhaassa tapauksessa elinikäisen tuen pentujen omistajille, pitää yhteyttä pennun omistajiin ja on valmis järjestelemään pentutapaamisia.

        Entä mitä jos pentuja jää kotiin? Ei ole halukkaita ostajia? Kasvattajan on hoidettava tulevat rokotukset, kasvavan sosiaalistaminen sekä pentukoulutus.


        Koiran hankkijan olisi syytä vertailla eri kasvattajien hintoja sekä muutenkin kasvatusperiaatteita. Maineikas kasvattaja voi pyytää ekstraa pennuiltaan, jos kysyntää on paljon.


    • 666+666

      Minusta on ihanaa, että joku ottaa riskin ja tuo koiratarhalta koiran, ja tekee työtä sen kanssa. Vaikka tulee vaivaa toisen perään niin siitä huolehditaan ja oikeasti välitetään. Vaikka koira olisi jo aikuinen, niin siihen panostetaan. Se on ihanaa. Näin tuohon smummixin viestiin.


      En kuitenkaan tue pentutehtailua ja sellaisen pennun hankkimista. Mutta valitettavasti tulee aina olemaan välinpitämättömiä ihmisiä, jotka haluavat vain tietynnäköisen koiran mahdollisimman halvalla. Kaikille kun koira ei tunnu olevan yhtä tärkeä perheenjäsen, vaan lähinnä statussymboli ja "päätin ottaa tollasen söpön pikkukoiran eikä maksanu ees paljoo".

      Se on mekoisen totta, että kasvattaja antaa ei-lupaavimman pennun kotiin, jossa ei olla kiinnostuttu näyttelyistä. Mutta mitä sitten? Miksi se ei kelpaa? Kyllä minulle kelpaisi pentu, joka tuskin pärjää näyttelyissä, sillä en ole näyttelyistä kiinnostunut. Siitähän voi saada vaikka kuinka hyvän harrastuskoiran noin muuten. Ja ennenkaikkea perheenjäsenen, jossa ulkomuoto on yks hailee.

      • uypuy8

        Jos myy ei-lupaavinta pentua näyttelyistä ei kiinnostuneelle, niin pennun hinta ei voi olla sama kuin lupaavimmalla pennulla. Hei haloo!


    • tervepentu sinule

      minä itse pentujen myyjänä näytin emon ja olosuhteet.vielä lisäksi sanoin millon penun voi rokottaa,se on tärkeä asia ostajalle.muuten tulee sairaita pentuja markkinoille. ja asikkaalle paha mieli jos pentu kuole melkein heti ostamisen jälkeen.
      kertokaa mitä myyjä on unohtanut kertoa teille,joka on ollut yllätys eläinlääkärin vastaanotolla..ise myin pennut viroon.koska suomessa pyörii tämä virolainen pentutehtailija joka pitää saada vastuuseen ja siihen on lääkeekin olemassa,mutta hoidan asian,kunhan pääsen pois täältä.

    • sdfsdfsdfdsfdsd

      Ihan samanlaisia ne koirat on ei väliä mistä ne on ostettu. koiria saa ilmaiseksikkin

    • uu900

      Tehkää ennemmin lapsia, niin ei tule kukaan määräämään, mitä ruokaa laitat, mihin kouluun viet, mitä harrastatte...
      Pahinpia ovat ne kasvattajat, jotka eivät tee uutta pentuetta, vaan kekittyvät edelliseen pentueeseen. Tunkeutuvat pennun perheeseen ja ei ole omaa elämää.

      • NiinpäNiin

        Älkää tehkö lapsia, koiriakin hoidetaan paremmin. Ulkoilutetaan jokapäivä ainakin kolme kertaa sekä silitellään ja pidetään hyvinä. Toisin kuin lapsi jotka saavat olla omissa oloissaan "siis yksin vailla hoitoa ja lämpöä" pelaavat päivät pitkät tietokonepelejä. Kyllä koiran elämä on terveellisempää kuin lasten.


    • tosiasia

      Ilman muuta kantsii ostaa pentutehtailijalta. Saa pitkäikäisemmän koiran ja säästää selvää rahaa. Eläköön, pentutehtailu.

    • Tyytyväinen emäntä

      Ostin Saksanpaimenkoirani Keltaisen Pörssin kautta yksityiseltä. Sain nähdä molemmat vanhemmat. Hinta 900e. Vanhemmat eivät olleet näyttelyssä käyneitä, mutta upeita koiria.
      En halua käydä näyttelyissä, mutta halusin silti kauniin, upean, terveen ja hyväluonteisen koiran. Sellaisen sainkin.
      Ensin kävin Kenneleissä. Kerroin rehellisesti, etten ole näyttelyistä kiinnostunut. Ne pennut, joihin ihastuin, olivat kaikki varattuja. Tein pari testiä. Ystäväni, joka haki näyttelykoiraa, harrasti suojelua, olisi saanut molemmissa paikoissa valita kaikista pennuista. Pentua, jonka ehdottomasti olisin halunnut, jopa tarjottiin hänelle!!!!
      Eli mieti itse, mistä kannattaa koira hankkia.

      • EipäKannattaisi

        Mitä älyä on ostaa sisäsiittoista koiraa kennelistä jolla on kaikki viat.


    • u9uå9

      Ei Kennelistä kannata koiraa ostaa. Pitäköön itse tyrkyttämänsä rimpulat!

    • moro poro

      moi koirat on tärkeitä eiikä niitä saa olla halvalla missään ja jos on vaika sekarotuinen koira ja eitiiä mitäsiinä on ni aina voikysyä

    • Puhut asiaa

      Totta, eläimen hyvinvoinnin pitää mennä ihmisen pihiyden ym edelle.
      Ja tuo hyvinvointi varmistuu vain varmistamalla se, että pentuja saavat teetättää eläimistä hyvin huolta pitävät ihmiset. Ja kyseiseen ihmisryhmään ei tehtailijat todellakaan lukeudu.

      • Se siintä

        Moni luulee olevansa hyvä koiran omistaja. Mutta aivan turhaan. Niin monta on tullut vastaan jotka ei oikeasti ymmärrä koiran tarpeita. Miksi ihmeessä koiran pitää kulkea tiukassa hihnassa omistajan vierellä aina. Miksei ole vain tilanteita jossa pitää tehdä niin. Ulkoilutetaan liian vähän "pikkukoirakin jaksaa tehdä 20km lenkkejä" ei korttelin ympäri kierto riitä. Koirat eivät koskaan saat tutustua muihin koiriin, sehän on koiralle kumminkin parasta mitä isännän huomion jälkeen saa.


    • Juulia1

      Ei hinta saisi olla ollenkaan ykkösasia ,jos koiraa aikoo perheeseensä adoptoida.
      En pidä ajatuksesta että koira " ostetaan", ei elävää olentoa osteta, se hankitaan tai adoptoidaan.
      Jos koiran perheeseensä hankkii, on ihan sivuseikka mitä hän maksaa.
      Köyhäkin voi säästää ja samalla harkita haluaako ja kykeneekö tarjoamaan koiraystävälle hyvän elämän.
      On hieno asia että rescue-koiria pelastetaan suomeen.
      Koira on paljon paljon enemmän kuin söpö pehmoinen olento ja lelu.
      Koiran hinta pitää olla kallis että päähänpistosta hankkijat pysyvät poissa.

      • Kaikkikoiratkunniaan

        Kyllä halpaa koirakin rakastetaan, se on vain omistajasta kiinni. Eikä kallis koira tarkoita että koiralla olisi hyvä elämä. Jos isäntä perhe ostaa egonsa vuoksi koiran kun on aivan sama mitä koira maksaa, kunhan naapurit on taas kateellisia ...
        Voi teitä vääräuskoisia ja yhden totuuden ihmisiä.


      • kipale

        Ei se hinta saisikaan olla ykkösasia. Ei myöskään niin päin, että "kunhan nyt ostan mahdollisimman kalliilla niin on olevinaan hieno". Ja eiköhän niillä rikkaillakin ihmisillä ole niitä päähänpistoja, varmaan paljon enemmän, kun on rahaa millä ostaa. Itse olen tällainen "köyhä opiskelija" ja itselleni oli iso raha maksaa seefferistä 450euroa. Tiedän että se on seefferistä halpa hinta, mutta kyllä se mun kukkarossa näkyi.


    • Koirien puolella

      Olen täysin samaa mieltä kanssasi!
      Hyvästä kodista kallis koira hyvine tapoinee,
      Ei huonosta kodista halpa koira huonoine tapoinee!

      • TurhaYleistää

        Ei hinta tee koiraa hyväksi. Eikä rikas perhe ole aina hyvä.


    • Olen 10vuotias tyttö

      Olen vastaan koiratehtailijoita se on hirveää rääkkäystä. Ei sellainen ihminen tarvitse eläimiä jos siitä ei osaa huolehtia.
      Sain tuosta aiheesta koulussa kokeen ja sain 10

    • Kennelliitto, eläinsuojeluyhdistykset, eläinlääkäreiden liitot, yms. jatkuvasti mustamaalaavat koirien tuontia ulkomailta, mutta eivät puutu suomalaisten koirien hinnoitteluun. Jos ei suomalaisten rotukoirien hinnat olisi niin pilvissä, niin laskisi tarve hakea koiria ulkomailta. Tämä tuontikoiraviha on lähinnä seuraus, eikä itse ongelma. Pitäisi ratkaista ongelma, jolloin seuraus poistuu itsestään. Seurausten "siivoaminen" ei poista ongelmaa.

    • Keltainen lumi

      kusee kaupungissa.

    • 15+3

      Pentutehtailua ei tule tukea.

      Mielestäni kannattaa hankkia koira, joka tarvitsee esim aikuisella iällä uuden kodin. Silloin ei tue laitonta tai laillistakaan pentutehtailua.
      Eikö kennelliiton koirillakin teetetä aikamoisia määriä pentuja elämän aikana?

    • Verotettavaa tuloa

      Kaikille koirien ja kissojen kustannuksella tienaaville niin kovat verot, että tehtailu loppuu.
      Jos naapuriapukin on osittain verotettavaa, miksi ei pimeä tehtailu.

    • GOD

      Minusta sellaiset jotka osaa tänne kirjoittaa ei vaan ole ymmärtäväisiä el'äintä kohtaan

    • ei rahasta vaan rakk

      Ei se että on kennel, tarkoita pennuilla rikastumista. Minulla on ollut kennelnimi jo 20v, mutta olen teettänyt vain 2 pentuetta.Viimeisen pentueen rahallinen panostus oli 5000e , ennen kuin oli yhtään pentua myyty.uroksen spermakin lennätettiin maailmalta Suomeen ( harvinainen rotu) .Miettikää mitä kaikkia kustannuksia voi olla rotukoirien omistajalla joka teettää " hyvän " pentueen. Näyttelyissäkin pitää käyttää emää, kuten uroskin on käynyt. Niin , tuli 2 pentua, hinta 1200 e,joten repikää siitä paljonko "tienasin "

      • koiramies.

        Kaikki ei halua harvinaista rotua olevaa, yli tonnin maksavaa koiraa. Oikea hinta koiranpennulle on noin 50-200e


      • KoiratKunniaan

        Onko tossa mitään järkeä, hakea nyt spermaa ulkomailta kalliilla kustannuksella, olisit kuule vienyt koirasi maalle niin joku komia uros olisi pannut sen paksuksi. Eikä olisi maksanut kuin polttoainekulun. Olisit tuottanut silloin terveitä ja suloisia pentuja kun ei olisi ollut varmasti sisäsiittoisuutta niinkuin rotukoirilla ja varsinkin harvinaisella sellaisilla kun on pienikanta.


      • hgfhjjjhgj

        No et tosiaan ole tyypillinen kasvattaja..jos vain pari pentuetta 20v aikana..

        Mutta moni enemmän pentueita teettävät yllä rikastuu. Tuolla tavalla ei.


      • GGGGyyy

        Eihän tuota voi kenneliksi sanoa !


    • koiramies.

      Taitaa suomen kennelillä olla ongelmia myydä ylihinnoiteltuja kiskurihintaisia koiranpentuja, ku noin huolestuneita ollaan "pentutehtailijoista" kennel itse on pentutehtailija, ja myy röyhkeään sikahintaan koiranpentuja.

      Tiedän monta koiran kasvattajaa, jotka hoitavat koiranpentunsa hyvin, eivätkä kuulu kenneliin.

      • Rouh

        Täysin totta. Itse ostin koirani Ranskasta vajaa kymmenen vuotta sitten. Sikäläisestä kennelistä. ja hinta oli n. 400€ edullisempi kuin Suomalaisella kasvattajalla vaikka hinnassa oli mukana lennot, rahtilaatikot, sirutukset ym. mitä koirien rahtaamiseen tulee. Rokotuksia oli laitettu vähän tehokkaimilla aineilla, kun sikäläiset eläin lääkärit pitävät Suomea jonain mongoliana tai vastaavana.
        Kaiken tämän lisäksi koira oli pentukoulutettu todella hyvin. Ainut pahavika oli että komennot oli alkuun annettava Ranskaksi, mutta muuten pentu osaisi ilmaista tarpeensa, kuten kouluttaja oli opastanut.
        Suomesta olisin varmaan saanut sellaisen pennun jolle pitäisi opettaa sisä siisteyden, luvan syödä jne.


    • PoroN

      Sekarotuisesta eivät ole yhtään sen terveempiä kuin rotukoiratkaan. Sekarotuisen omistajat vain harvoin tutkituttamassa koiriaan, esim. Ne ihan perus lonkat ja kyynärät silmät. Itseä oikein naurattaa, kun naapurin täti kehuu omistavansa niiiiin terveen koiran, kun tämä on sekarotuinen! Joo-o, terve koirahan siitä ilmiömäisesti syntyy kun mopsi ja bulldoggi laittaa hynttyyt yhteen.. Röhisee sen verran että kuule korttelien päähän, kun se tulee vastaan. Eikä jaksa pitkiä lenkkejä, ja kesähelteillä se viedään vaan kadun toiselle puolelle pissalle ja takaisin, ja jo sillä välillä tuntuu että lämpöhalvaus on ihan just.

      Sekarotuisesta on paremmat mahdollisuudet olla terve, jos se saa terveitä geenejä vanhemmiltaan. Joku ihan oikeasti sekarotuinen (kymmeniä rotuja taustalla, enemmänkin) onkin suuremmalla todennäköisyydellä terveempi kun rotukoira. Harmi vaan että nykyajan seropi tuntuu olevan kahden rodun miksaus, jonka vuoksi se pentu myös suurella todennäköisyydellä perii vanhempiensa huonoja puolia.

      Entisaikaan, kun sekarotuiset "olivat terveempiä", tapahtui myös luonnonvalintaa eli ne huonot pennut eivät selvinneet tai ne vietiin ladon taakse ja päästettiin päiviltä. Sama myös vanhempien koirien kanssa, päästettiin pois eikö turhaan vaan teetetty pentuja kun "tää on sekarotuinen, siksi tää on terve ja me tehdään sillä pentuja että saadaan yks kotia".

      Että älkää tulko pätemään sekarotuisten olevan aina terveempiä kuin rotukoiria. Niin voidaan todeta vasta kun sekarotuistenkin terveyttä tutkitaan yhtä laajalla skaalalla ja tätä kautta todettu faktaksi.

      Mutta tosiasiahan sekin on, että hyvin monessa rotukoirarodussa tullaan olemaan tulevien vuosikymmenien päästä umpikujassa, kun ongelmat vaan lisääntyy (jotkut rodut ovat tässä jamassa jo nyt). Apua saataisiin tekemällä pikaisesti useitakin harkittuja roturisteytykisä, joiden kautta saataisiin reippaasti uutta verta rotuun. Ikävä kyllä useimmat ovat tätä vastaan, eivätkä ymmärrä että kohta heidän rakastamansa rotua ei välttämättä ole. Eivät ehkä itse ole seuraamassa rodun tuhoa, mutta pitäisi ihmisen osata katsoa omaakin nenäänsä pidemmälle.

      • jjjjjjjjj

        itämaan tietäjä ................


      • Faktoja faktoja

        "Kahden keskenään erirotuisen koiran risteytys on todennäköisesti puhdasrotuista terveempi, vahvistaa koirien geenitutkimusryhmä. Rotukoira puolestaan on aina sisäsiittoinen, sukulaiskeskeisen jalostuksen tulos."


    • Apinoiden planeetta

      "ne huonot pennut eivät selvinneet tai ne vietiin ladon taakse ja päästettiin päiviltä. "

      Eikä tätäkään tietenkään enään kukaan tee, ja sitten on kaikenlaisia tärähtäneitä koiria, ja kohta tulevaisuudessa on kaikkien koirat sairaita, ja pitää alkaa apinoita tai jotain muita eläimiä kouluttamaan lemmikeiksi.

      Se että kaikki on aina oikeassa, on ihmisen ahneutta, ei suinkaan suvaitsevaisuutta ole sellainen.

    • sikatehtaat.fi

      Ei millään pahalla mutta aiheeseen liittyy hieman tekopyhyyttä. Samat ihmiset jotka kiivaasti sivistävät toisia pentu tehtaista saattavat usein ladata sikanautaa lautasen täydeltä. Lihateollisuus jos mikä on kunnon pentutehtailua. Koiraa ei saisi käyttää hyväksi mutta ei myöskään muita eläimiä.

      • Totuus irti

        Sinua käyttää hyväkseen ajatuspoliisi, ja olet eläinten eläin.


    • JetsulleenVain

      En kannata pentutehtailuja missään muodossa. On niin väärin että rahan kiiltosilmissä teetään pentuja. Tämä koskee kaikkia tehtailua niin tuontikoiria kuin kotimaisen Kennelliiton koiria, joissa ei ole mitään hyvää muuta kuin alkuperäinen ajatus tuottaa terveitä koiria. On vain mopo karannut käsistä kun teetetään sisäsiittoisia koiria muka koirarodun parhaaksi......

    • Halpahalli kama

      Tätä sivustoa on hyvä jakaa: www.halpapentu.fi kiteyttää hyvin. EMO AINA NÄHTÄVILLÄ!

    • ei rahasta vaan rakk

      Niin , ei se minun rotuni maailmalla ole harvinainen, vaan Suomessa harvinainen, ja siksi sitä spermaa lennätettiin ettei tule sukusiitosta . Haloo ! Ajatelkaa jotain ennen kuni lauotte mielipiteitä.Ei sitä naapurin piskillä voi astuttaa, rotuni kun on jalostettu yli 500 v. sitten omiin tehtäviinsä ja tietysti se ominaisuus pitää säilyttää. Suomen koiramies kuule , ei se Kennelliitto myy yhtään pentua ! Kyllä en on yksityisiä kenneleitä. Miksi mollaatte kenneleitä, se kennelnimi pitää vaan hankkia sääntöjen mukaan , jos aikaa kasvattaauseampia kuin 1 pentue. Tuleeko kasvattajasta jotenkin kelvoton mielestänne jos sillä on "kennel " eli kennelnimi. Jos haluaa rekisteröityjä ja siten kennelliiton sääntöjen mukaisia pentuja ,on hankittava kennelnimi. Turha kirjoitella , jos ei perehdy asiaan

      • Koiruudet

        Ajatteleppa miten paljon parempia pennuista tulisi jos kotimainen puhdasrotuinen seropi siittäisi koirasi. Saisi sisäsiittoinen koirarotu, uutta puhdasta verta joukkoonsa. Kun pakkohan 500 vuodessa koirarodun aikalailla tulla sisäsiittoiseksi. Ajattele nyt edes tämän kerran oikeasti, mitähän Darwinin olisi ollut mieltä asiasta.


    • ei rahasta vaan rakk

      Höpöhöpö, ei se että rotu on ollut yli 500v olemassa, tarkoita että se on sisäsiittoinen.Päinvastoin , sisäsiittoisena se rotu olisi jo ehtinyt sammua .Rodun kotimaassa on paljon sen rodun yksilöitä ja näin ei ole tarvinnut sukusiitoksia tehdä .Työkoirana omistajat sen on aina pitäneet ja tarkkaan harkinneet mitkä on kelvollisia yksilöitä, ei ne ole jättäneet sukua jatkamaan kelvottomia yksilöitä, varsinkin kun kyseessä on jättirotu. Ei tarvitse neuvoa, olen eläimiin koulutettu ihminen ja tiedän jotain jalosttuksesta ja genetiikasta. Mitä käyttöarvoa olisi sekarotuisella pennulla ? Rotu on kehitetty TYÖKÄYTTÖÖN ja nytkö se pitäisi sotkea käyttökelvottomaksi. Täällä näkyy olevan periaatteesta jänkääviä , vaikkei asiasta ymmärrettäisi mitään

    • Koirakake

      Olen kasvattanut yli 200 rotukoiran pentua, enkä tunne itseäni pentutehtailijaksi! Miksiköhän? Jos olisin, niin tuskin Kennelliitto rekisteröisi kasvattejani.

    • fgghffghfgh

      Älä unohda että myös suomessa on pentutehtailijoita ja jopa vuolasvirtapalkittuinakin.

      Viimeksi oli mäyräkoiratehtailija ja muitakin on..

      Paras olisi ostaa tavalliselta kotikoirakasvattajalta joka toisinaan teettää pentueen. Eikä teetä usein.

      Hinta vaikuttaa jos on työtön ja minusta on sama jos on seropi jos on kunnolliselta kotikasvattajalta joka ei tehtaile tai rotukoira rekattuna.

      Kennelit lopettaa koiransa tai antaa pois kun tuotanto loppuu kotikoiraomistaja ei. Eli tavallinen koiranomistaja on paras ja jos vielä oikein rekattu..niin erittäin hyvä.

      Korkea hinta on silloin ok jos itsekin ajattelee jalostusta mutta useimmat vain kotikoiria.

      • fgghffghfgh

        Lisään vielä että normaali koiranomistaja kasvattaa pennut sisällä perheen parissa ja kenneleillä on tarhakoiria..joten siinäkin mielessä tavallisen koiranomistajan pennut houkuttelee enemmän kun on saanut kunnollisen hoidon pennusta asti..

        Alkaa olemaan tuo pentutehtailua vastaan -mainosta ennemmin kenneleille..ja se on hyvää bisnestä josta ei mene edes veroja kunnolla.

        Amerikassa näitä on oikeasti ja meillä on yleensä kennelit niitä suurimpia pentutehtailijoita kovaan hintaan ja sisäsiitos prosentit korkeat. Ulkomailta ei toki kannata ostaa ainakin virolaisissa paljon bisnesaikomuksia myös..ja pennusta ei tiedä mikä on..mutta kiinnittäisin huomiota myös kotimaisiin kasvattajiin.

        Itse katson pennun tosiaan sellaiselta joka ei teetä pentuja joka hetki ja jalostusrekisteristä näkee pentuemäärät..suosin pienimuotoisempaa pennutusta ja huolellisempaa pentukasvatusta ja että pennun vanhemmilla myös hyvin asiat ja ei ole vain tuotantoeläiminä isossa kennelissä.


      • fgghffghfgh kirjoitti:

        Lisään vielä että normaali koiranomistaja kasvattaa pennut sisällä perheen parissa ja kenneleillä on tarhakoiria..joten siinäkin mielessä tavallisen koiranomistajan pennut houkuttelee enemmän kun on saanut kunnollisen hoidon pennusta asti..

        Alkaa olemaan tuo pentutehtailua vastaan -mainosta ennemmin kenneleille..ja se on hyvää bisnestä josta ei mene edes veroja kunnolla.

        Amerikassa näitä on oikeasti ja meillä on yleensä kennelit niitä suurimpia pentutehtailijoita kovaan hintaan ja sisäsiitos prosentit korkeat. Ulkomailta ei toki kannata ostaa ainakin virolaisissa paljon bisnesaikomuksia myös..ja pennusta ei tiedä mikä on..mutta kiinnittäisin huomiota myös kotimaisiin kasvattajiin.

        Itse katson pennun tosiaan sellaiselta joka ei teetä pentuja joka hetki ja jalostusrekisteristä näkee pentuemäärät..suosin pienimuotoisempaa pennutusta ja huolellisempaa pentukasvatusta ja että pennun vanhemmilla myös hyvin asiat ja ei ole vain tuotantoeläiminä isossa kennelissä.

        Olipa kerran..
        Kiltillä perheellä,kauniissa, koiraystävällisessä kodissa, oli myös kiltti koira. Koira oli kilteistä kiltein, ilman mitään erityisiä koulutuksia osasi olla nätisti lasten kanssa, eikä koskaan haukkunut turhaan tai rähissyt kenellekään. Niimpä perhe päätti teettää pennut, jotta muillakin olisi mahdollisuus kilteistä kilteimpään koiraan.
        Mutta kiltit ihmiset eivät ymmärtäneet tarkistaa muita pennutukseen liittyviä asioita, terveyden ja rakenteen periytymistä, kun se koiran hieno luonne oli ylitse kaiken. Niimpä pennuista tuli mitä tuli, mm. e-lonkkainen jonka lopetusta harkittiin vuoden ikäisienä, kivuliaiden nivelten takia...


      • ghytututu
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Olipa kerran..
        Kiltillä perheellä,kauniissa, koiraystävällisessä kodissa, oli myös kiltti koira. Koira oli kilteistä kiltein, ilman mitään erityisiä koulutuksia osasi olla nätisti lasten kanssa, eikä koskaan haukkunut turhaan tai rähissyt kenellekään. Niimpä perhe päätti teettää pennut, jotta muillakin olisi mahdollisuus kilteistä kilteimpään koiraan.
        Mutta kiltit ihmiset eivät ymmärtäneet tarkistaa muita pennutukseen liittyviä asioita, terveyden ja rakenteen periytymistä, kun se koiran hieno luonne oli ylitse kaiken. Niimpä pennuista tuli mitä tuli, mm. e-lonkkainen jonka lopetusta harkittiin vuoden ikäisienä, kivuliaiden nivelten takia...

        Luotatko kenneleihin ..itse kyselin äskettäin sijoituskoiraa..niin vaati kaksi pentuetta ja kun sanoin mitä jos emo ei olekaan sellainen jolla kannattaa teettää pentuetta niin kasvattaja sanoi ihan sama sillä teetetään koska menee sijoitukseen. Että näin. :(

        Ja kuulin että samaisen koiran linjoissa polvivikaa.. :(

        Tavallinenkin kotikasvattaja saa asiat selville Joka rotuyhdistyksellä on JTO josta näkee ja pevisat ja muut kriteerit mitkä vaaditaan hyvään pentueeseen..riittää kun kyselee rotuyhdistykseltään.


    • ghgjgjhjgg

      Kyllä se hintakin ratkaisee jos on työtön tai pätkätyöläinen tonni on liikaa minulle eikä ole kyse itsekkyydestä vaan ettei ole rahaa laittaa siihen enempää.

      Koiralta menee muitakin kuluja ja nekin on huomioitava ja laitan säästöön senkin takia jos koira sairastuu..

      En osta myöskään rotuja jolla paljon sairauksia sillä rahaa ei minulla siihen ole paljon jos jotain sattuu eli ei lyttykuonoa cavaljeeria tai saksanpaimenkoiraa.

      Normaalirakenteinen tulee halvemmaksi.

      Ja koirasta maksan enintään 300-800

      • kodinvaihta. ostanut

        Kyllähän tuolla hinnalla jo rotukoiran saa,ja usein on tarjolla alle vuoden ikäisiä.Ihan hyviä koiria ovat,mutta ostajalle tulikin yllätyksenä miten pajon koirassa on työtä,ja miten paljon se rajoittaa elämää.Silloin nuori koira saa lähteä etsimään uutta kotia,ja joku saa edullisesti hyvän ,usein jo sisäsiistin ja melkein täyskasvuiseksi kasvatetun koiran.
        Nuoresta koirasta jo näkee,että minkälainen luonne sillä on,sitä ei pennusta näe.Minä olen ottanut tälläisen nuoren koiran,ja olen erittäin tyytyväinen valintaani.
        Saman rodun pentuja myydään 1000-1200,minä maksoin omasta 11kk ikäisestä koirasta vain 300.Tutkin tietysti suvun taustat tarkoiun,ja kyselin myös kasvattajalta koiran taustoista,ennen ostopäätöstä.
        Olihan se riehakas,ja kouluttamaton kun se minulle tuli,mutta hyväluonteinen.Mutta nykyään on rauhallinen,ja hyvä käytöksinen.
        Kyllä meni aikaa ja koulutuksissa käytiin,mutta niin se on käytävä pentuna ostetunkin kanssa,jos hyvin käyttäytyvän koiran siitä haluaa.

        Suosittelen lämpimästi muillekkin näitä nuoria kodinvaihtajia.Monille se koiran omistaminen onkin liikaa,ja sitten koira on uutta kotia hakemassa.
        Kun etsit rotukoiraa,kannattaa myös uutta kotia hakevat nuoret koirat käydä katsomassa.Niistä voi kysellä myös kasvattajilta.


      • ghgjgjhjgg
        kodinvaihta. ostanut kirjoitti:

        Kyllähän tuolla hinnalla jo rotukoiran saa,ja usein on tarjolla alle vuoden ikäisiä.Ihan hyviä koiria ovat,mutta ostajalle tulikin yllätyksenä miten pajon koirassa on työtä,ja miten paljon se rajoittaa elämää.Silloin nuori koira saa lähteä etsimään uutta kotia,ja joku saa edullisesti hyvän ,usein jo sisäsiistin ja melkein täyskasvuiseksi kasvatetun koiran.
        Nuoresta koirasta jo näkee,että minkälainen luonne sillä on,sitä ei pennusta näe.Minä olen ottanut tälläisen nuoren koiran,ja olen erittäin tyytyväinen valintaani.
        Saman rodun pentuja myydään 1000-1200,minä maksoin omasta 11kk ikäisestä koirasta vain 300.Tutkin tietysti suvun taustat tarkoiun,ja kyselin myös kasvattajalta koiran taustoista,ennen ostopäätöstä.
        Olihan se riehakas,ja kouluttamaton kun se minulle tuli,mutta hyväluonteinen.Mutta nykyään on rauhallinen,ja hyvä käytöksinen.
        Kyllä meni aikaa ja koulutuksissa käytiin,mutta niin se on käytävä pentuna ostetunkin kanssa,jos hyvin käyttäytyvän koiran siitä haluaa.

        Suosittelen lämpimästi muillekkin näitä nuoria kodinvaihtajia.Monille se koiran omistaminen onkin liikaa,ja sitten koira on uutta kotia hakemassa.
        Kun etsit rotukoiraa,kannattaa myös uutta kotia hakevat nuoret koirat käydä katsomassa.Niistä voi kysellä myös kasvattajilta.

        Itse yritän katsella näitä halvempia...mutta vielä ei ole tärpännyt omassa rodussa.
        Sillä en halua maksaa aikuisesta enään oikein mitään kun vaatii enemmän työstöä jos perusteita ei olla osattu. Oma rotu kun vaativa. :(

        Mutta siis rekatusta pennusta maksan max 700-800. 800 jo hyvätasoinen oltava.

        Ja vanhemmasta en ollenkaan jos vaikka eroahdisteinen tms.

        Seropista hyvä yhdistelmä max 300.


    • en ymmärrä

      Kyllä niillä kalliillakin pennuilla voi olla sairauksia. Tai että on tuotettu pentutehtaassa. Meillä on ainakin sekarotuinen koira, jossa on kultaistanoutajaa ja pitkäkarvaista seefferiä. Ja mitään vikoja ei ole ollut vaikka on jo 11 vuotias. Tosin ennen juostiin ja nyt istutaan puun alla. Koira oli halpa maksoi sen parisataa euroa

      eli ei halpa pentu välttämättä ole sellainen, jolla on vikoja tai että on tuotettu pentutehtaassa.

    • naurattaaaaaaaaaaa

      Enempi olisin huolissani noista "pilalle" jalostetuista ns rotukoirista, jotka eivät tervettä päivää näe. Niillähän on valmiiksi kaikki maailman taudit. Sitten niistä pennuista pitäisi vielä maksaakin. Miksi te ostatten oita pitkälle jalostettuja koiria?
      Näkeehän sen päällekin päin että ne kärsii joka hetkestä.
      Sanokaa yksikin ns rotukoira jolla ei olem itään periytyvää sairautta?
      En uskalla pidättää hengitystä, vastausta odottaessani.

      • Seropin omistaja

        Rotukoiran omistajat kuittaavat tuon sanomalla että

        - seropit eivät ole sen terveempiä, vaan niillä on sairaudet molempien vanhempien roduista
        - siksi ottavat rotukoiran että "tietävät" mitä saavat, tietävät luonteen ja koiran taipumukset

        Olen törmännyt monesti niihin snobirotukoirailijoihin, jotka eivät "rakkia" kelpuuta vaan aidon paperillisen. Arvostan heitä yhtä paljon kuin bemarikuskeja (ulospäin täytyy näyttää että kyllä massia löytyy, sitten juostaan koiran kanssa lääkärissä ja auton kanssa oikomolla, bmw nimittäin johtaa uusien sekä vanhojen autojen kolaritilastoja;) )


      • damienx
        Seropin omistaja kirjoitti:

        Rotukoiran omistajat kuittaavat tuon sanomalla että

        - seropit eivät ole sen terveempiä, vaan niillä on sairaudet molempien vanhempien roduista
        - siksi ottavat rotukoiran että "tietävät" mitä saavat, tietävät luonteen ja koiran taipumukset

        Olen törmännyt monesti niihin snobirotukoirailijoihin, jotka eivät "rakkia" kelpuuta vaan aidon paperillisen. Arvostan heitä yhtä paljon kuin bemarikuskeja (ulospäin täytyy näyttää että kyllä massia löytyy, sitten juostaan koiran kanssa lääkärissä ja auton kanssa oikomolla, bmw nimittäin johtaa uusien sekä vanhojen autojen kolaritilastoja;) )

        Jos viitsisit perehytä asiaan oikeasti tarkemmin huomaisit asian olevan toisin.
        On ihan eläinlääkärien kertomaa että sekarotuinen voi pahimmassa tapauksessa saada molempien vanhempien vialliset geenit, eli jos vaikka emä on rottweiler ja isä saksanpaimenkoira voi näiden kummankin rotujen sairaudet ilmetä pennussa. Toisin kuin esim. puhtaalla rottweilerilla ilmenisi vain omat rotukohtaiset ongelmat.

        "Tietävät mitä saavat" sanontaan taas sanon pitävän paikkaansa. Jos ostan puhtaan saksanpaimenkoiran tiedän minkä kokoiseksi koira kasvaa, paino, käyttötarkoitus ja odotettu luonne.

        Jos ostan sekarotuisen koiran joka on sekarotuinen x sekarotuinen. En tiedä mitä saan, sillä roturisteytykset vaikuttavat myös koiran luonteen muodostumiseen.

        Sekarotuisia koiria ei myöskään esim. lonkkakuvata, joten näin ollen saatetaan teettää nivelrikkoisilla koirilla pentuja tai muita sairauksia sairastavilla koirilla.

        Toisinaan taas sekarotuiset voivat olla hyvinkin terveitä ja pitkäikäisiä. Silloin on saattanut olla tuuria yhdistelmän kanssa. Tai esimerkiksi yhdistelmä mopsi x mäyräkoira on tehnyt pentueista pidempi kuonoisia jolloin mahdolliset hengitysvaikeudet ovat selätetty. Eli asialla voi olla myös kääteinenkin vaikutus, sitä en kiellä.

        Mutta itse en missään mielessä kannata tietentahtoen sekarotuisten tai paperittomien koirien tehtailua.


      • Saku5
        damienx kirjoitti:

        Jos viitsisit perehytä asiaan oikeasti tarkemmin huomaisit asian olevan toisin.
        On ihan eläinlääkärien kertomaa että sekarotuinen voi pahimmassa tapauksessa saada molempien vanhempien vialliset geenit, eli jos vaikka emä on rottweiler ja isä saksanpaimenkoira voi näiden kummankin rotujen sairaudet ilmetä pennussa. Toisin kuin esim. puhtaalla rottweilerilla ilmenisi vain omat rotukohtaiset ongelmat.

        "Tietävät mitä saavat" sanontaan taas sanon pitävän paikkaansa. Jos ostan puhtaan saksanpaimenkoiran tiedän minkä kokoiseksi koira kasvaa, paino, käyttötarkoitus ja odotettu luonne.

        Jos ostan sekarotuisen koiran joka on sekarotuinen x sekarotuinen. En tiedä mitä saan, sillä roturisteytykset vaikuttavat myös koiran luonteen muodostumiseen.

        Sekarotuisia koiria ei myöskään esim. lonkkakuvata, joten näin ollen saatetaan teettää nivelrikkoisilla koirilla pentuja tai muita sairauksia sairastavilla koirilla.

        Toisinaan taas sekarotuiset voivat olla hyvinkin terveitä ja pitkäikäisiä. Silloin on saattanut olla tuuria yhdistelmän kanssa. Tai esimerkiksi yhdistelmä mopsi x mäyräkoira on tehnyt pentueista pidempi kuonoisia jolloin mahdolliset hengitysvaikeudet ovat selätetty. Eli asialla voi olla myös kääteinenkin vaikutus, sitä en kiellä.

        Mutta itse en missään mielessä kannata tietentahtoen sekarotuisten tai paperittomien koirien tehtailua.

        Jos ostan Suomalaista alkuperää olevan Saksanpaimenkoiran on sillä luultavasti

        luiseva peräpää, lonkkavika, allergioita.

        Rotu on jo pilattu!


    • halpa pentu voeha

      Seropi on hieno rotu vaan trokaajat ja takakontista myyvät tehtailijat pilaavat sen maineen luoden imagon ''halvasta,helposta ja sairaasta'' :(
      PRKL kotikasvatus kunniaan niin ei tarvisi takakontista hakea!

    • Yllättävän yleinen tuo varhaisiän dementia?! Lauseen lopussa ei enää muisteta lauseen alkua: "Ihan hyviä ja halpoja pentuja tuolta rajan takaa saa, yhdellä oli matoja, toinen kuoli parvoon..."

    • Rekattu pentu

      Itse ostin 3kk ikäisen pennun 800€ 7 vuotta sitten KENNELNIMELLISELTÄ KOTIKASVATTAJALTA. Sain priiman ja terveen koiran ja kasvattaja on pitänyt yhteyttä, mikä on omasta mielestä todella hyvä asia.

      Nykyään mielestäni on enemmänkin kotikasvattajia kuin mitään kenneleitä, jossa koiria pidetään tarhassa. Ihmiset itse vaikuttavat millaisesta paikasta haluavat pennun.

      Sitten hinta. Itse pidän hintaa takeena terveestä ja hyvälaatuisesta koirasta. Tunnollinen kasvattaja hinnoittelee pentunsa eri hintaisiksi niiden laadun perusteella sekä pohja hinta koostuu luultavasti vanhempien menestyksestä: näyttelyistä ,kokeista, luonnetesteistä yms. Dogi eritteli aiemmassa kommentissaan kasvattajlalle kertyviä kuluja pennuista, ja loppujen lopuksi käteen jäi 7 pennun pentueesta 1400€.. Eikö tuolloin yhden pennun hinta ole 200€?

      Jos ihmiset eivät tienneet niin on oikeasti terveitä rotukoiria, yleistäminen on aina tosi rasittavaa kuultavaa. Jos haluaa terveen koiran, olisi syytä etsiä ja ottaa selvää eri roduista.

      Tottakain Itse jos olisin kasvattaja, haluaisin lupaavimmat pennut tietenkin niille, jotka haluavat sitä käydä esittelemässäkin. Sehän on ihan loogista. Jos halutaan vaan kotikoiraa, niin miksi ei kelpaa samasta pentueesta pentu, jolka eroaa vain "pikkuseikoista" kuten esim. Koosta, kulmauksista tai ylälinjoista. Sitä paitsi, huonompi pentu ei välttämättä tarkoita rumaa koiraa. Siinä vaan ei ole välttämättä näyttelypotentiaalia.

    • rotari

      Mulla ollut 2 sekarotuista. Toinen lopetettiin 8v lihas rappeuman takia. Oli usein sairas.
      Toinen eli 14v ihan terveenä. Sitten puhdas rotuinen labbis oli melko terve, nivelet paukkui, eli 13v.
      Nyt puhdas rotuinen iso koira 6v, ja on jo sairastellut. EI auta aina paperit, jos on vikaa niin on.

    • Roppari

      Miksi sen tarvii olla sekarotuinen? Jobbarit taitavat saada paremmat rahat rotukoirista.

    • Pro koirat
    • Jaksan saanoa
    • Ihanan koiran omista

      En laittanut itselleni sekarotuista koiraa itsekkäistä syistä! Latoin harkiten sekarotuisen koiran, koska sitä ei ole jalostamalla pilattu. Koira on Suomalainen saksanpaimenkoira mix. Suosituimmilla koira roduilla on valtavasti terveydellisiä ongelmia, enkä enää halua tukea sitä toimintaa.

      Suomessa rotukoiria astutetaan jopa sisarruksilla jotta raha juoksee.

      Entinen Rotweilerin sekä Kultaisennoutajan omistaja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe