Kysymystä

Nastaliejusta

Mitä aiheuttaa auton korin saumoille se hienojakoinen lieju, jota nastarenkaat ovat jyrsineet ja jauhaneet asfaltin pinnasta? Onko se suurin ruostumiseen johtava tekijä?

Entä maalipinnan laadulle. Raapiiko se lieju harjakonessa maalipintaa?

Onko muuta haittaa?

36

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purtso

      Kyllä se pölystä muodostunut tahna pitää kaikki kolot ja peltien liitokset jatkuvasti kosteina ja johtaa auoton korin nopeaan ruostumiseen.

    • kallis nasta

      Autoilijalle nastarenkaiden käyttö tulee erityisen kalliiksi.

      • price&less

        Ihmiset arvostavat omaa elämäänsä eri tavoin.

        Kaikki heti nyt ja velaksi -tyypit valitsevat tottakai kitkarenkaat, koska miksipä ajatella tulevaisuutta, kun auto saattaa lähteä lapasesta rekan eteen jo tänään.


    • Pilalla??

      Käytin uuden Opelini pesussa ja maali himmeni kerralla. Tarkkaan katsottuani maalipinta oli joka paikasta täynnä pikku naarmuja. Saako vahaamalla kuntoon?

      • Anonyymi

        Taisit käyttää pesuautomaatin harjapesussa? Lopeta harjapesut ja ala pestä autosi autonfiksausliikkeissä vaikka kerran kuussa käsinpesussa. Maksaa vähemmän kun automaattien parhaat pesut eli noin 20-25e. Ei havaittavia naarmuuntumisia ja pesuilla takuu. Samalla jo syntyneisiin naarmuihin korjausinfoa ja työtarjouksia. Pienet hiertymät peittyy vuodeksi jo perus kestovahauksilla itsekkin tehtynä.


    • Yhdistelmäsakkaa

      Nastarenkaiden tiestä rouhima aines sisältää pääosin hienojakoista kivipölyä ja asfalttipikeä. Lisäksi siinä on mukana kaikkea muuta, kuten suolaa ja metallipölyä. Tämä seos paakkuuntuu koko alustaan ja kaikkien saumojen väleihin johtaen kosteana sähkövarauksia ja näin aiheuttaen voimakkan ruostumisen plus- keleillä. Vain pitkestoinen liuotus ja lämmin vesi saavat sellaisen mössön lähtemään alustasta.

    • melko mössöä

      Saksassa missä suolataan teitä paljon enemmän autot pysyvät puhtainan ja korit kestävät ruostumatta pitkään. Siellä moottori loppuu autosta ensimmäisenä.

      Suomessa, jossa nastarenkaiden murskaama pöly kulkeuttuu jokaiseen auton rakoon ja aika ajoin tämä pöly kyllästyy suolalla niin autosta häviää ensimmäisenä kori. Moottorilla ajaisi vielä toisenkin korin ajan.

      • taksi-isäntä

        Harjapesua ei pidä käyttää, raiskaa maalipinnan, harjaa ei pidä käyttää myöskään käsin pestessä, oikea vaihtoehto on puhdas sieni.


      • Reksi-Tanki
        taksi-isäntä kirjoitti:

        Harjapesua ei pidä käyttää, raiskaa maalipinnan, harjaa ei pidä käyttää myöskään käsin pestessä, oikea vaihtoehto on puhdas sieni.

        Ja sientä parempi on pesukinnas .


    • Paakkula

      Hieno pölymassa tiivistyy joka koloon ja saumaan. Vuosien kuluessa muodostuu kuivumattomat paakut joka koloon, joten ruostuminen on todella nopeaa. Lokasuojien alta kuumalla vedellä pesemällä voi helpottaa, mutta miten saatte kapeat saumat puhtaaksi?

      • taksi-isäntä

        Painepesuri käsinpesu, siinä auton puhdistuksen lähtökohdat.


      • sitroen.
        taksi-isäntä kirjoitti:

        Painepesuri käsinpesu, siinä auton puhdistuksen lähtökohdat.

        Painepesuria ei missään nimessä! Sillä saa veden menemään niittenkin tiivisteiden ohi/läpi, mistä letkun paine ei mene.
        Vaan jokainenhan tehköön omilleen mitä haluaa.


    • Pölyä henkeen!

      Hirmuiset pölystä muodostuneet liejukerrokset odottavat kuivumista teiden reunoilla. Voi kuvitella mitä sitten tapahtuu kun rekka ajaa vähän sivummalla.

    • hiu

      Asfaltti contra kovametalli - ei kyllä hyvältä tunnu.

    • Hävettävää

      Syksyllä nastarenkaat poistivat ajokohdista pinnotteiden bitumin kokonaan ja koko talven on ollut vuorossa kiven murskaaminen kovamettaikärjin. Harmaaksi hakkautuneet urat ovat tästä kansan uroteosta jäljellä ja jo viime syksynä uudelleenpinnoitetut tiet vaatisivat uuden pinnan kun tie on siirtynyt autojen alustarakenteisiin ja koripinnoille.

      Jokainen voi nähdä nämä harmaat neljä juovaa kantateillämme.

      • lisää hävettävää

        Olehan tarkkana niiden suolauksen aiheuttamien reikien ja repeämien kanssa, kun kulumisuria ihmettelet.
        Kuopat ja repeämät voivat rikkoa autosikin, jos oikein huonosti sattuu kohdalle.

        Suolamyrkyn luontovaikutuksia ei auton tuulilasin läpi näekään. Lapsemme kyllä sitten aikanaan meitä kiroavat pohjavesien puhdistuskuluja maksaessaan...

        Muista myös pestä autosi hyvin aina suolatiellä ajaessasi, suola tuhoaa myös autoja. Erityisesti, jos ruosteenesto ei autossasi ole kunnossa.


    • suolaliejusta

      No ei tuo juurikaan, vaikkei sekään hyväksi ole.

      Vaarallista on sen sijaan se suolaa sisältävä mössö, joka syntyy kun kitkailijoiden vuoksi tielle joudutaan suolaa levittämään.
      Se on se vaarallinen autoillekin. Luonnon ja tiestön tuhoutumisista nyt puhumattakaan..

    • "La Verdad"

      Saksassa suolataan paljon enemmän kuin Suomessa mutta silti suomalaiset hakevat Saksasta ruosteettomia käytettyjä autoja korvatakseen samanikäiset läpimädät entisensä.

      • suolaliejusta

        Noillehan ruosteenestokäsittely onkin erityisen tärkeää ellei sitä ole tehty.

        Saksassa suolan levittäminen on, kuten toteatkin, huikeasti massiivisempaa kuin Suomessa. Suomessa onneksi nastarenkaat korvaavat valtavan määrän suolaustarpeesta.
        Saksassa onneksi suolausaika on onneksi huomattavasti lyhyempi kuin Suomessa ja tuskinpa ne muutamat kymmenet/sadat suomalaiset nyt valmiiksi ruostuneita autoja sieltä käyvät ostamassa. Ehei, autot ovat suomalaisnäkökulmasta hyväkuntoisia ja ennenkaikkea selvästi halvempia.
        Nämä haetut autot eivät ole suosittuja sitten vaihtoautoina täällä Suomessa. Yhtenä syynä juuri heikko ruostesuojaus.


    • Ruostumistakuu

      Siellä missä hölmöjen nastarenkaita ei käytetä eivät autot myöskään ruostu. Näin mm. MB lupaa autoilleen 30 vuoden ruostumattomuustakuun ja B;W 20 vuoden ruostumattomuustakuun. Tuntuu aika hyvältä lupaukselta Suomen oloihin verrattuna.

      • 14+13

        No köykäset on siellä talvetkin..

        Harva ajaa täällä 30 vuotta autolla ja ylipäänsä auton elinikäkin on harvoin 30 vuotta.

        En tiedä millaisia romuja sulla on ollut, kun autosi ruostuvat. Minulla ei moista ruostumisongelmaa ole ollut enää ainakaan 10 vuoteen.
        Ei vaikka teitä Suomessakin suolataan melkoisesti kitkailijoiden takia.


    • mbjee

      Ainakin MB:n takuu edellyttää vuosittaisia tarkastuksia valtuutetussa liikkeessä ja siitä pitäisi saada merkintä huoltokirjaan.

    • aja ö

      Nastarenkaiden irroittama pöly on sekalainen seos kivipölyä, bitumimassaa, orgaanista jauhautunutta roskaa ja metallipölyä joka paakkuuntuu tiiviiksi savimassan kaltaiseksi aineeksi auton ruostumisalttiisiin koloihin ja rakoihin. Ei lie epäselvää mitä se aiheuttaa ohuen maalikalvon alla olevalle peltipinnalle.

    • aivan hirveätä

      Nyt se pölykausi näyttää todella jo alkaneen. Viime vuonna vasta kevättalvella, nyt jo lokakuussa oli ensimmäset rankat nastapölypäivät.

    • Mätää

      Ja nyt on pölyn sijaan paha nastamössö. Tarttuu auton pintaan ja täyttää kaikki santisikolot. Kannattaa nyt ahkerasti pestä erityisesti alustaa, muuten on kevällä jäljellä ruostekasa.

    • Hävetkäämme

      On siinä naurussa pitelemistä, kun turisti saapuu Helsinkiin ja kuraiset autot kaartavat nastat rohisten Espaa pitkin kesäisessä maalliskuun säässä. Olisiko meidän syytä parantua?

      • jotai_rajaa

        Olenpa tavannut monia turisteja Suomessa. Ja monia täällä asuvia ulkomaalaisia. Teiden suolaaminen, nastarenkaat, autojen ruostuminen eivät koskaan ole kuuluneet puheenaiheisiin.


    • hshs

      Tie siirtyi autoni kylkiin. Mitä mahtaa tehdä alustalle, kun kyljet ovat näin hirveät.

      • onSeIhmeAine

        Kannattaa vahata auto joskus, niin kura lähtee helposti irti.


    • immeiset

      Onse tuo Helsinki sitten ihmeelinen paikka,vaikka pas`kalla kävin niin sieltäkö pitää mallia ottaa

    • kerrroksittain

      Jälleen ovat autot mustan bitumimössön kuorruttamia. Kohta bitumit on jyrsitty ja alkaa kiven hakkaus. Kivipöly tarttuukin sitten hyvin bitumimössöö, joka toimii liimana jo valmiina alustassa.

    • hyväTeinitJaTyhmät

      Katupölystä 2% on nastarenkaista aiheutunutta ja se on juuri sitä täsmäpölyä joka ruostuttaa autot, pilaa maalipinnat, imaiseen kiinni ettei irti lähde jne...
      Autot alkoivat tosin paskaantumaan siinä vaiheessa syksyä kun tienpinnat pysyivät märkinä ympäri vuorokauden, eikä nastarenkaita vielä ollut kellään. Ilmeisesti nastarenkaat käyvät öisin itse omin päin jauhamassa teitämme rikki, vaikka omatkin on lukkojen takana ja aamulla jo puhtaina.
      Myös jalkakäytävät ja kevyenliikenteen väylät ovat likaisia, vaikka siellä ei nastarenkailla ajella, mutta ilmeisesti nuo öiset renkaiden karkureissut on siinäkin syynä?

    • Mössönasta

      Suomessa ja itänaapurissa autot näyttävät erilaiselta kuin muissa maissa. Ovat nastamössöstä niin likaisia, että väriä ei erota.

    • kuspäistäVänkäämistä

      Tuo 2% tiepölystä jonka nastat aiheuttaa on melkoista ainetta, se peittää yksin autot kuraan juuri sen täsmäisku ruostuttaa autot, ei suola tai muu mössö.

    • Anonyymi

      Nastoista irtoava metali aiheuttaa ionisoivan varauksen korin ja hiukkasen välille. Seurauksena on pisteruostuminen aluksi ja sitten koko korin tuho.

    • Anonyymi

      Irtosipa tuo "paska" mistä tahansa niin ainahan voit massauttaa autosi pohjan niin huolet poissa. Katsastuksessakin suositellaan auton pohjan massausta viimeistään 4 vuoden päästä ,jos uutena ostettu. No moniko tuon on tehnyt ? Maalipinnat voi toki himmentyä ja suurin syy siihen on suolaus. Pese autosi talviaikaan useammin kun kerran kuussa ja näin estät koriin suolan pinttymisen. Viimeistään syksyllä kunnon kestovahaus ( Autoglym suosikkini) tai pinnoitekäsittely.jos kukkaro kestää. Pinnoitekäsittely esim. Lacroe kestääkin sitten vuosia eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe