Nuohousluukku?

tuhkat pois.

Keittiöstä poistettu vanha huonokuntoinen puuliesi, jonka tilalle ajattelimme pientä kamiinaa. Lieden hormiliitäntä (tiilihormi) parikymmentä senttiä lattiasta, hormin pohjalla. Hormin pohjalle kertyneen noen on ilmeisesti saanut poistettua hellan nuohousluukun kautta. Vanhaan hormiliityntään kai voisi asentaa nuohousluukun ja tehdä kamiinalle uusi liityntä ylemmäs, mutta kun se kamiina sitten on sen nuohousluukun edessä. Miten se tuhkan poisto hormin pohjalta sitten olisi toteutettavissa?

8

4166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin minä

      Tuhkaimurilla.

    • 13+14

      Nuohousluukun eteen ei saa laittaa mitään joka haittaa puhdistusta.

      Nosta kamiinaa tai tee uusi reikä hormin toiselle puolelle.

      • kiuas sulkeinen

        Minulla on kiuas saunassa tuhkaluukun edessä. Väli kiukaaseen n.15cm. Meinaatko, että siirrän kiuasta aina nuohoojan käydessä? Kiuas "verkkomallinen", painaa kivineen n. 160 kg.


      • 15+5
        kiuas sulkeinen kirjoitti:

        Minulla on kiuas saunassa tuhkaluukun edessä. Väli kiukaaseen n.15cm. Meinaatko, että siirrän kiuasta aina nuohoojan käydessä? Kiuas "verkkomallinen", painaa kivineen n. 160 kg.

        En väitä, että siirrät mutta piirokset tehdään asetusten mukaan ja asetus edellyttää vapaata puhdistustilaa luukun eteen.

        Ammattimies osaa tehdä hommat ja onhan se vähintäänkin tyhmää tehdä luukun eteen tulisija.

        Tottapa sulla on savupeltikin eri huoneessa. Olen niitäkin nähnyt.


      • kiuas sulkeiset
        15+5 kirjoitti:

        En väitä, että siirrät mutta piirokset tehdään asetusten mukaan ja asetus edellyttää vapaata puhdistustilaa luukun eteen.

        Ammattimies osaa tehdä hommat ja onhan se vähintäänkin tyhmää tehdä luukun eteen tulisija.

        Tottapa sulla on savupeltikin eri huoneessa. Olen niitäkin nähnyt.

        No, eipä tuolle kiukaalle oikein muutakaan järkevää paikkaa meitin saunasta löydy. Ja siinä se on ollut n.50 vuotta. Toki kiuas vaihtunut muutaman kerran.


      • kiuas sulkeiset
        kiuas sulkeiset kirjoitti:

        No, eipä tuolle kiukaalle oikein muutakaan järkevää paikkaa meitin saunasta löydy. Ja siinä se on ollut n.50 vuotta. Toki kiuas vaihtunut muutaman kerran.

        Ai niin se savupelti. Luonnollisesti kiukaan yläpuolella, missä hormikin. Vai, meinasitko, että esim.vessassa?


      • kiuas sulkeiset kirjoitti:

        Ai niin se savupelti. Luonnollisesti kiukaan yläpuolella, missä hormikin. Vai, meinasitko, että esim.vessassa?

        Minulla on savupelti varaston puolella. Tosin kun en siellä jaksa käydä sitä vääntelemässä, niin olen pistänyt toisen kiukaan päältä lähtevään putkeen. Mökillä savupelti on pesuhuoneen puolella. Kiuas samassa hormissa padan kanssa.

        Hormit tuppaavat olemaan usein enemmän tai vähemmän keskellä taloa, joten pellin voi yleensä sijoittaa muihinkin huoneisiin, jos se niihin jotenkin järkevästi menee.


    • Kokeile näitä

      Toiselle puolelle piippua . Tai kamiinan alle muurataan kolme varvia tiiliä. Tähän muuraukseen voi asentaa matalan nuohousluukun josta menee putki piipun pohjaan. Jos kaminassa on jalat, nuohousluukku voi olla vanhassa hellan liitoksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe