Syrjäytyneet nuoret!

opiskelija6

Heippa. Olen valmistuva sairaanhoitaja ja teen tutkimustyötä nuorten hyvinvoinnista. Olisi hienoa, jos saisin tätä kautta vastauksia ja kertoisitte kokemuksianne. Mitkä syyt ovat aiheuttaneet syrjäytymisesi? Mitä ongelmia syrjäytyminen puolestaan aiheuttaa? Oletko saanut apua syrjäytymiseen tai sen tuomiin ongelmiin? Jos vielä ikäsi näkyisi vastauksessa, niin olisi hieno homma. Kiitos jo etukäteen.

26

2152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalevip72
      • kalevip72

        Tuossa nyt alustavasti miksi syrjäydytään


    • näinon

      Syrjäytymisen aiheuttaa kela, sossu ja työkkäri.

      Niin kauheaa haukkumista ja alistamista ei muualla kohtaa paitti terveyskeskuksessa.

      • Anonyymi

        Kela ja sossu hyysää liikaa nuoria. Jos loppuos rahanjako niin työ alkais maistumaan. Varsinkin mamun lapsukaisia hyysää aivan liikaa mitään ei tartte tehdä kun rahaa tulee


    • kylmä maailma

      Vieläkös sulle kelpaa vastaukset, vai oletko jo tutkimuksesi saanut valmiiksi?

      Opiskelin AMK:ssa ja sairastuin vakavasti fyysisesti. Sydänoireiden ja väsymyksen arveltiin olevan psyykkistä alkuperää. Hoitovirheiden seurauksena olin pari vuotta sänkysairaana ja sossusta on saanut 300€ kuussa. Mitään muita tukia en saa.
      Yhteiskunta käänsi selkänsä, kun sairastuin.
      Sairastumiseni tapahtui aikana, kun oli juuri ollut ne kouluampumiset ja mielenterveysbuumi oli pahimmillaan. Kaikkia ja kaikkea epäiltiin etenkin, jos olit alle 30 vuotias mies.

      Samaan aikaan vasemmistopuolueet SDP, Vasemmistoliitto ja SKP hyysäävät narkkareita ja oikeistopuolueet, kuten perussuomalaiset ja kokoomus väittävät kaikkia työttömiä narkomaaneiksi. Olen poliittisessa mielessä leimattu narkomaaniksi. Poliittisilta puolueilta ei löydy erittelevää termiä sellaisille henkilöille, jotka ovat syrjäytyneet hoitovirheen vuoksi.

      • minä

        Otan osaa :(
        Poliitikot ovat paskiaisia.


    • keltainen jousi

      Ite olen kanssa syrjäytynyt ja se on johtunut siitä miten ihmiset kohtelivat minua. Minua kiusattiin ja kiusataan edelleenkin, koska ihan tuntemattomat ihmiset nimittelemät minua julkisilla paikoilla ollessani. Eli omalla kohdallani ihmisten moraalittomuus on ollut se suurin syy miksi olen syrjäytynyt. En uskalla enää taistellakkaan sitä vastaan mitä olen, ihmisen mielenterveys ei vaan kestä sitä tiettyy pisteeseen asti, että muut eivät kohtele sinua kuin ihmistä jolla on tunteet ja omat haaveet.

      Apua olisin saanut vielä teininä ollessa, mutta omat vanhempani kielsivät sen minulta. Se oli hyvin traumatisoivaa, koska olin pistänyt koko tulevaisuuteni sen varaan, ja nyt en ole sitten yrittänytkään hakea apua sen jälkeen. En edes tiedä jos sitä saisi ilmaiseksi missään.

    • huolestuttavaa

      Pakko kommentoida tätä aihetta. Siis, itse olen nuori ihminen tällä hetkellä vailla opiskelupaikkaa ja työpaikkaa, mutta en silti koe itseäni yhteiskunnasta syrjäytyneeksi. Täytyy hyväksyä, että on erilaisia elämäntilanteita ja usein ne menevät ohitse ja ihminen saa sitten jossain vaiheessa kiinni tästä yhteiskunnasta.

      Luulenpa, että syrjäytyminen on sellaista, että se alkaa jo hyvin nuorena. Monilla se voi alkaa vaikka peruskoulun päättymisen jälkeen 15-16-vuotiaana kun yhtäkkiä pitäisi päättää haluaako lukioon vai mihinkäs ammattiin kannattaisi valmistua. Ja monet ovat siinä iässä liian nuoria päättämään sellaisia asioita ja mielestäni Suomen koulutusjärjestelmä painostaa liikaa nuoria hakemaan HETI koulun loppumisen jälkeen vaikka ammattikouluun. Ei välivuoden pitäminen voi olla mikään kauhea asia noin nuorena, eikä se aiheuta syrjäytymistä vaan väärien valintojen tekeminen aiheuttaa, kun motivaatio voi olla sen takia hukassa.

    • tiiina_87

      Omalta kohdatani voin sanoa että syrjäytyminen,ja miten sen nuori kokee on yksilöllistä .

      Vaikka mulla ei ole työpaikkaa, en silti koe itseäni täysin syrjäytyneeksi..
      Itse koen että ne jotka on pinnallisia ja tyhmiä ovat niitä syrjäytyneitä.

      Koska pinnalliset ihmiset ei pääse kovin pitkälle..Koska se maailman kuva liikkuu pelkästään oman navan ympärillä ja esim.vaatteiden ym paskan.

      • syrjäytynyt

        Itel syrjäytymisen aiheutti mt ongelmat. Ja en vaan varmaakaan sopeudu tähä yhteiskuntaa.


    • jKOP

      mnulla onn lukkuhariö six olenn vähän tallanenn syrjatyny mut påivä kerallaann menään etepäinn . hyvä kevätä kaikille :)

      • no vastataan..

        Hyvää kevättä sinulle myös. Usealla palstalla olen sinut nähnyt.


      • lkuharrio

        vainin


    • N22

      Mitkä syyt ovat aiheuttaneet syrjäytymisesi? Mitä ongelmia syrjäytyminen puolestaan aiheuttaa? Oletko saanut apua syrjäytymiseen tai sen tuomiin ongelmiin? Jos vielä ikäsi näkyisi vastauksessa, niin olisi hieno homma. Kiitos jo etukäteen.


      - Mielenterveysongelmat, ja ei mitään "yhyy kun minua masentaa kun en saanut uutta mokkanahkahametta" vaan psykoosit, syömishäiriö, vakava toistuva depressio, vääristynyt minäkuva, ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö

      - Syrjäytynyt on jätettä, et ole mitään yhteiskunnalle tai muille ihmisille. Olisit parempi kuolleena.

      - En ole saanut apua, lukuisista pyynnöistä huolimatta. Enää en jaksa edes yrittää.

      Nainen 22vuotta.

    • no vastataan..

      Omassa tapauksessani alku syntyi koulukiusaamisesta. Samanaikaisesta vanhempien työpaikkakiusaamisesta. Missään ei ollut rauhallista. Kuuden vuoden kiusaamisen jälkeen lopetin puhumisen muualla kuin kotona. Joitain kavereita oli, mutta minä tunsin itseni ulkopuoliseski kuuntelijaksi. Ja sitä olinkin, pelkkä tarkkailija.

      Jossain vaiheessa tuli psykoosi, kuulin ääniä, näin hahmoja koulun valkoisilla seinillä. Mieleni jakautui kahtia. Toinen persoona piiskasi jaksamaan. Väsyin enemmän ja enemmän, sinnittelin vuosia väkisin. Kesätyöt jäivät, en jaksanut. Lopulta väkisin eteenpäin meno loppui ammattikorkeakoulussa. En enää jaksanut lähteä asunnoltani.

      Pääsin hoitoon, kiitos koulupsykologin ja sen että sain vihdoin suutani auki. Seitsämän vuoden kuntoustus- ja hoitojakso. Monia eri paikkoja ja terapiota, lääkkeitä jne. lopulta sairaseläke kroonisen masennuksen ja psykoottisten oireiden vuoksi. Oireet jatkuvat, hoidon loputtua olen alkanut eristäytyä muista jälleen. Tulevaisuudelta en odota mitään. Lääkkeitä syön.

      En nyt niin hirveän nuori enää ole, mutta syrjäydyin nuorena. Ikäni on 29.

    • eräs tapaus

      Olen kärsinyt nuoresta asti pahasta sosiaalisesta ahdistuneisuudesta. Sain kuitenkin suoritettua maisterin tutkinnon yliopistossa kiitettävin arvosanoin. Herkkyyteni vuoksi en kuitenkaan jaksa nykyisessä vaativassa työelämässä.

      En pääse sairaseläkkeelle koska en ole kuulemma tarpeeksi sairas. Työkkärissä olen saanut karenssin koska olen kieltäytynyt "kursseista". Sosiaalitoimikin leikkasi toimeentulotukea 40 prosenttia kun en suostunut pompoteltavaksi.

      Elämäni on aineellisesti hyvin niukkaa. Harrastan lähinnä kirjallisuutta ja osallistun paikallisen taide- ja kulttuuriseuran toimintaan. Politiikkaa ja yhteiskunnallista keskustelua tulee myös seurattua tiviisti.

      En tosin ehkä niin kauhean nuori enää ole, alle kolmikymppinen kuitenkin. Ja onko tällainen elämä syrjäytynyttä? Ei ole rahaa eikä perhettä mutta en kuitenkaan ole syrjäytynyt maailman menosta.

      • valinta edessä

        Tuota tietä olen myös miettinyt. Jos vaakakupissa on oma mielenterveys ja toisessa jatkuva kyykytys niin jossain vaiheessa on pakko tehdä valinta.

        Työttömyys on tämän yhteiskunnan suurin rikollisuuden muoto, eikä yksikään rangaistus ole riittävä, vaan samasta "rikoksesta" voit saada jopa elinkautisen (ikikarenssin).


    • Eipä sinuakaan minun syrjäytyminen muuten kiinnostaisi ellei se auttaisi sinua valmistumaan ammattiin.

    • Syrjittynäjätetty

      Minä olen syrjitty. Olen nuori ja minulla on jatkuvasti tylsää ja minua kiusataan. Uskoisin isoimmaksi syyksi syrjiytymiseen sen että minua käytetään hyväksi rahallisesti ja sen että kaverit syrjii minua. Syrjiminen taas masentaa ja tulee entistä syrjitymmäksi. Kaverit syrjii ja masentuneena ei jaksa tehdä mitään ja on syrjittynä. Syynä on monenlaisia asioita.

    • Anonyymi

      Kyllä tosiasia on nuorten syrjäytymisessä. Eivät muslimit sopeudu suomeen kun tietävät että suomalaiset ei halua mustaa väkeä. Nousee uhittelemaan ja näyttävät että ollaan kovia olevinaan siinä vaiheessa nopeasti takaisin kotimaahan väri kertoo kotimaan. Mitä hyötyä on kalliilla rahalla roskasakkia pelastaa. Suomessa halveksitaan muslimeja

      • Anonyymi

        Siinä olet oikeassa. Suomessa ei koskaan hyväksytä muslimeja käyttäytyvät hyvin ylimielisesti haukkuvat kadulla suomalaisia ja sanotaan että rasismia. Hah hah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä olet oikeassa. Suomessa ei koskaan hyväksytä muslimeja käyttäytyvät hyvin ylimielisesti haukkuvat kadulla suomalaisia ja sanotaan että rasismia. Hah hah

        Maassa maan tavalla tai maasta pois. Tämä vanha sanonta on edelleen pätevä.


    • Anonyymi

      Ei voida enää puhua hyvinvoinnista, sillä ollaan vahvasti menossa huonompaan.
      Agressiivisuus ja mielenterveysongelmat ovat voimakkaasti vaan lisääntyneet.
      Näilläkin palstoilla on asiallisen keskustelun sijaan usein vain toisten mielipiteiden vuoksi haukkumista ja solvaamista eli tuntuu kuuppa kiristävän .

    • Anonyymi

      En ymmärrä miten aina joku sossutäti tai työkkärin täti luulee että olen syrjäytynyt ja voin huonosti sen takia että olen työtön. Siis kun mut kutsuttu työkkäriin niin siellä on sossuntäti, työkkärin täti, joku spygoloki, joku harjoittelija eli 4 ihmistä haastattelee minua. Kysyvät paljonko juon alkoholia, onko harrastuksia, paljonko käytän huumeita, miksi teen rikoksia. Aina sama juttu , sanovat että minun pakko mennä kuntouttavaan. Tekevät työllisyyssuunnitelman niin että minä en saa sanoa siihen mitään.

      Minä en juo viinaa, minä en ole koskaan tehnyt mitään rikoksta. en polta tupakkia. Minulla ei ole velkaa ulosotossa ollut koskaan. Minulla ei ole elämänhallinnassa ongelmia.

      • Anonyymi

        Sen verran on tullut oltua tekemisissä näiden sossutätien kanssa että ihmetyttää se jahkailu.
        Jostakin asiasta laaditaan useita muistioita ja kokouspöytäkirjoja, mutta mitään päätöstä ei saada aikaiseksi vaikka luulisi riittävästi perusteita löytyvän jos haluaa löytää.
        Samaa asiaa vaan pyöritellään ja asiasta jaaritellaan menemättä suuntaan tai toiseen.
        Vai onko tarkoitus vain työllistää itsensä " liian paljolla työllä" ?
        Kaikissa viranomaispäätöksissä pitää asianosaiselle varata tilaisuus tulla kuulluksi.
        Eihän päätöksen kohdehenkilöä voida sivuuttaa. On eri asia jos ei halua lausua mitään.


    • Anonyymi

      Miten hikky viettää äitienpäivää ? Jatkaako syrjäytymistä ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe