Mun tarina, nenäleikkaus

Kokemus :)

Mä sain avun nenäleikkauksesta vuosia kestäneeseen itseinhoon :) operaatiosta on vasta vähän aikaa ja turvotusta on edelleen, mutta lopputulos on jo nyt nähtävissä ja se on kiva! :) tästä se vielä paranee kun turvotus vähitellen lähtee.

Kävin terapiassa 5 vuotta keräten samalla rahaa leikkaukseen. En tullut terapian avulla sinuiksi ison, pitkän ja kyömyn nenäni kanssa. Mulla oli paha olla ja häpesin itseäni, vaikka ympärillä ystävät hyväksyivät mut sellaisena kuin olin. Ystävät yrittivät sanoa, ettei nenässäni ole mitään vikaa. Mutta itse koin nenän kuin omituisena kasvaimena keskellä naamaa ja tahdoin siitä normaalin. Lapsena mua haukuttiin koulussa nenäni takia ja lisäksi kuulin myöhemminkin aikuisiällä kommentteja nenästäni.

Kävin leikkauksessa Suomessa. Leikkaus onnistui. Tulos ei varmasti mikään maailman upein ja kaunein ja hienoin nenä, mutta en sitä hakenutkaan, enkä usko että sellaista on realistista kenenkään lähteä hakemaan.

Lopputuloksena sain siromman, lyhyemmän, kyömyttömän nenän joka ei ole viivoittimella vedetyn suora vaan kauniisti kovera eli nenänpää on hienonhienosti hieman pysty :) Naisellinen sirompi nenä :) Hymiöiden määrästä voitte päätellä fiiliksen! Lopputulos on täysin luonnollisen näköinen, ei näytä leikatulta. Tottakai malttamaton perfektionisti sisälläni löytää tästäkin pientä viilattavaa, mutta show me the perfect nose! :) Tämä nenä on kouluarvosanoin 10- :)

Olen niin onnellinen! :) nyt voin keskittyä elämässä tärkeämpiin asioihin! Niin kuin olisi vuori nostettu niskastani pois! Voin tuntea itseni vihdoin normaaliksi :)

Tämä oli vain henkilökohtainen kokemukseni. Jos joku ulkonäkösi seikka häiritsee elämääsi pitkään, eikä terapiakaan saa muutettua fiiliksiäsi, niin silloin, jos asia on mahdollista muuttaa se kannattaa muuttaa.

Itse kävin vuosien varrella kolmella eri plastiikkakirurgilla konsultaatiossa. Lisäksi selaisin netin läpi aiheesta. Osaan varmaan tämän suomi24 keskustelupalstan kirjoitukset ulkoa aiheesta. Lisäksi selaisin englanninkielisiä artikkeleita ja ihmisten kokemuksia nenäleikkauksista, toipumisesta ja tyytyväisyydestä lopputulokseen. Keskustelin terapiassa leikkauksesta, kirurgin valinnasta, mahdollisesta lopputuloksesta ja siitä voisinko sittenkin hyväksyä itseni alkuperäisen nenäni kanssa. Keskusteltiin paljon muustakin....selattiin elämäni läpikotaisin keskustellen monen monta kertaa.

Itseäni pelotti ennen leikkausta eniten se, että nenä olisi leikkauksen jälkeen aivan järkyttävä leikatun näköinen tms. Tai että nenään ei tulisi mitään muutosta.

Sattumalta tapasin harrastuksen kautta ikäiseni nuoren naisen, jolle oli tehty nenäleikkaus. Hänen nenänsä ei näyttänyt lainkaan leikatulta vaan oikein kivalta normaalilta nätiltä nenältä. Lisäksi nettiä selatessani löysin erään tytön blogin, jossa hän kertoi nenäleikkauksestaan kuvien kanssa ja nenä näytti kauniilta. Ystäväni oli käynyt eri lääkärillä kuin tuo blogissa esiintynyt tyttö. Molemmat lääkärit olivat kuitenkin juuri ne suomalaiset kaksi plastiikkakirurgia, joiden konsultaatioissa olin käynyt ja joita pidin vaihtoehtoina, joilla nenäni olin ajatellut leikkauttaa. Eräs kolmas plastiikkakirurgi karsiutui vaihtoehtojen listalta heti tavattuani hänet. Hän oli myöhässä, kiireinen eikä kuunnellut tapaamisessa toiveitani.

Leikkauksen suorittaneelle lääkärille vein mukanani kasan valokuvia ja piirroksiani toivomastani nenästä. Keskusteltiin ja hän tutki kuviani ja kertoi mikä voisi olla realistinen lopputulos ja mikä taas ei. Hän ymmärsi mitä haluan ja kertoi toiveeni olevan realistinen.

Leikkauspäivän aamuna käytiin sitten vielä läpi tavoite ja lääkäri kertoi miten leikkaus toteutetaan. Oon vaan niin onnellinen, että kaikki meni hyvin ja sain siromman kyömyttömän nenän! :)

Lääkärilleni iso lämmin kiitos! :)

12

2464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nenän vuoro

      Hienoa, että olet tyytyväinen lopputulokseen. Kuulostaa hyvältä. Kuka sut leikkasi? Ja kuka se toinen hyvä leikkaaja oli? Kertoisitko? Voisi olla apua muille samaa miettiville. Kuten minulle :)

    • Kokemus :)

      Sä löydät noi kaks kirurgin nimeä, kun googlaat "jos joku kaipaa hyvää nenäkirurgia", "blogi nenäleikkaus" ja "nenäleikkaus klinikka 22". Molemmat lääkärit päteviä ja mukavia. Myös plastiikkakirurgian sairaanhoitaja eri klinikalta sanoi mulle kerran, että jos nenää menet operoimaan kummalle tahansa, niin olet hyvissä käsissä :) Kokemus siis omasta nenästä toisella ja kaverin nenä leikattu toisella. Lisäksi yksi kaveri laitattanut silarit samalla jolla kävin nenäleikkauksessa ja nätit tosi luonnolliset silikonit tuolla mun kaverilla ja hänen isänsä, joka lääkäri, oli kaverilleni suositellut kyseistä lääkäriä.

      Mutta lopputulokseen ja omaan tyytyväisyyteen vaikuttaa myös omat odotukset. Eli kunnolla keskustelua lääkärin kanssa ennen mitä tahansa leikkausta. Tutki netistä kuvia, ota niitä mukaan vaikka konsultaation ja kerro mitä haluat, sen jälkeen kuuntele ja mieti ja harkitse. :)

      Ja nenäleikkauksesta toipuminen vaatii malttia! :) Nenä on turvoksissa kauan ja näyttää turvotuksen takia helposti omaan silmään hieman paksulta nakilta, vaikkei muut sitä huomaa :) sit se turvotus vähenee ja vähenee :)

    • carb23

      Hei, kävin itse nenäleikkauksessa 24.3,jossa nenän luuta kavennettiin. kun sain lastan pois nenä oli pieni ja siro, nyt leikkauksesta on kulunu 3 viikkoa ja nenä on turvonnut lähes alkuperäiseen muotoonsa. Onko teillä vastaavia kokemuksia?

    • onnellinen nainen

      Nenä on 6kk kuluttua jo parempi ja vuoden päästä optimaalien. Turvotuksia voi kestää vielä pitkään.Minultakin leikattiin ruma,vino ja kyömyinen (noita-akan nenä) Ja olen onnellinen pienmmästä ja minulle sopivasta suorasta nenästä. Nenänkärkeä muotoiltiin sirommaksi.Tämä kirurgi leikkasi Mehiläisessä Tampereella.

    • carb23

      onnellinen nainen, osaatko kertoa yhtään tarkemmin millainen sun parantumis vaiheesi oli? Millainen neäsi oli 3-4 viikon kuluttua? ja milloin huomasit että nenä lähti pienentymään?

    • onnellinen nainen

      No hei taas, Minun nenä oli turvoksissa vielä pari kuukautta mutta yllättäen sitä ei muut huomanneet. Nenä oli siis kauttaaltaan turvoksissa ja jos pidin vaikka aurinkolaseja päässä niin jälki jäi nenän yläosaan. Nenä pieneni koko ajan pikkuhiljaa ja varmaan puolen vuoden päästä oli pienetynyt vaikka hieman turvotusta olikin jäljellä. Vuoden päästä oli jo pienentynyt.

    • kevätnenä

      Moi! Minä kävin kanssa viime maanantaina toteuttamassa vuosien haaveeni eli nenäleikkauksen. Kyömy poistettiin nenän selästä ja nenä on vielä paketissa joten en tiedä lopputulosta...tiistaihin asti pitäisi pitää lastaa ja teippejä. Jännittää tuleeko nenästä hyvä. Pelottaa jos toipuminen on mennyt jotenkin pieleen kun olen touhunnut kotitöitä ja kumarrellut toipilasaikana, vaikka ei kait saisi, mutta kun ei ole ole ollut kipuja. Miten te muut joille on tehty leikkaus oletteko levänneet kokoviikon? Mulle on vaikeaa olla vaan jos ei ole aivan pakko.

    • carb23

      Kyl mä ainaki jonki verran touhusin, mut kyl mä pyrin välttämään kumartelua, en edes tiedä mihin se kumartelu vaikuttaa? Ilmoittele sitten kevätnenä tänne miten se sun nenä lähtee parantumaan : ) Onko teillä muuten tietoa kuinka kaun pitää välttää auringonottoa? ja mitä haitta vaikutusta auringonotosta on?

      • nenukki

        Oisitko voinut laittaa kuvaa nenästä ennen jälkeen? :) kuka leikkautti? Oliko sulla pyöreä nenä mitä kavennettiin vai oliko semmoinen kyömy ?


    • 2+8=10

      Minä kävin viime syksynä leikkauttamassa nenäni, siitä on nyt reilu ½v ja nenä on palautunut hyvin, mutta ei varmaan vieläkään ole ihan siinä lopullisessa muodossaan, mutta tyytyväinen olen silti, vaikkei ihan symmetrinen lopputulos olekkaan. Lähtökohta mulla oli tosi haastava.
      Nenänpään turvotus on kaikista sitkeintä. Pahin turvotus oli noin kuukauden verran leikkauksesta. Aamuisin nenä oli parin kuukauden ajan tosi turvonnut. Turvotukseen vaikutti myös omat syömiset, eli iltasella vedetyt ranskalaiset makkaralla näkyivät hyvin aamulla peilissä :D

      Pienten lasten äitinä mulla ei ollut mitään mahdollisuuskia lepäillä leikkauksen jälkeen. Ensimäisenä iltana koitin ottaa rennommin, lääkkeetkin vielä vaikuttivat (toimenpide tehtiin puudutuksessa). Kyllähän se kumartelu tuntui inhottavana paineena nenässä, mutta ei ois onnistunut makoilut pitkiä aikoja.

    • viisasaikuinenneuvoo1907

      Nenäleikkaus on todella vaikea operaatio niin kirurgin kuin paranemisprosessin kannalta.

      Jos suunnittelet nenäleikkausta, mieti ensin olisiko jokin kevyempi vaihtoehto tilalle parempi, esim:
      - pieni leukaimplantti jolloin nenä jää vähemmän hallitsevammaksi kasvoissa
      - täyteainepistoksilla voi muovata nenää, esim. kyömy lähtee kun sen ylä- ja alapuolelle laitetaan hieman korotusta
      - meikkivarjostuksilla voi kaventaa ja muotoilla nenää edestäpäin katsottuna
      - korosta silmiä ja huulia vahvalla meikillä jolloin huomio kiinnittyy enemmän niihin
      - kokeile erilaista kulmakarvojen mallia
      - korkea ja tuuhea kampaus pienentää kasvoja
      - opettele näkemään nenäsi toisella tavalla, arvosta persoonallisuutta
      - tutustu videoita katsomalla, miten nenäleikkaus tehdään ja mitä siinä tapahtuu niin saatat muuttaa mielesi

      Nenäleukkauksen riskejä ja haittoja voivat olla mm.
      - hengitysvaikeudet nenän kautta
      - niistämisvaikeudet
      - tunto-ongelmat, tunnottomuus, hermokivut
      - nenän palelu kylmässä ulkoilmassa
      - tyytymättömyys lopputulokseen
      - epäsymmetrinen tai luonnoton nenä
      - arvet
      - nukutuksen tai leikkauksen aiheuttamat komplikaatiot

      Muuta huomioitavaa liittyen nenäleikkaukseen
      - lastaa pidetään vähintään viikko
      - hengität ensimmäisten päivien ajan pelkästään suun kautta, mikä aiheuttaa suun ja huulien kuivumista sekä kurkkukipua
      - lasta voi aiheuttaa kutinaa ja ihomuutoksia
      - yhdellä kerralla ei välttämättä ole mahdollista saada suurta lopputulosta
      - jokaisen ihmisen nenä on erilainen joten kirurgi ei voi etukäteen taata sinulle juuri sitä lopputulosta mitä on ajateltu
      - muut ihmiset voivat pitää sinua pinnallisena kauneusleikkauksesi takia
      - nenäleikkaus maksaa paljon

    • Anonyymi

      Nostetaan, ketään viime aikoina käynyt leikkauksessa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe