Tiedoksi moottoripyörää harkitsevalle.

Ikämies---

On syytä tietää, että moottoripyöräily muistuttaa avioliittoa, siinä odotukset ja realiteetit kohtaa harvoin !

44

895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totuus järkyttää

      Juuri näin. Mukavasta moottoripyöräilystä haaveileva ja pyörän ostavan kaverin kokemat reaaliteetit: Kylmyys tai hiki, viima, vesisade, hirveä meteli kypärän sisällä, olemattomat kuljetusmahdollisuudet ilman hirveitä laukkuhärpäkkeitä, kalliit vakuutusmaksut ja lyhyt ajokausi.

      • no bike, no life

        Parempi prätkällä pöristellä, kuin ajella kotilolla ympäri vuoden...


      • Mukavuus Tekijä
        no bike, no life kirjoitti:

        Parempi prätkällä pöristellä, kuin ajella kotilolla ympäri vuoden...

        Onhan se noinkin eteenkin jos ei laske mukavuudelle mitään arvoa. Itselläni on iso ja tehkas kyykkypyörä ja kyll¨ä vaan niin on että vähissä ne päivät kun pyörällä on mukavampi ajaa kuin autolla. Lähes aina on joko kylmä tai kuuma. Sataa tai on hirveä tuuli. 50km:n jälkeen niska ja hartiat särkee kun joutuu istumaan täysin epäergonomisessa asennossa. Ja ensimmäisen kahvipaussin aikana ei kuule mitään kun meteli kypärän sisällä on sellainen että kuulo menee. Henkilöautossa istuu mukavassa asennossa,mukavassa penkissä. On lämmin,voi kuunnella musiikkia,saa kuljetettua muutakin tavaraa kun kännykkää ja lompakkoa. On siinä tuntuvasti enemmän mukavuutta kuin pyörällä. Toisaalta jos ei mukavaa oloa laske miksikään niin silloin pyörällä ajaminen on mukava harrastus. Kannattaa vaan ottaa ne moottoripyöräily on maailman mukavinta hommaa-lasit pois päältä.


      • TimoEv
        Mukavuus Tekijä kirjoitti:

        Onhan se noinkin eteenkin jos ei laske mukavuudelle mitään arvoa. Itselläni on iso ja tehkas kyykkypyörä ja kyll¨ä vaan niin on että vähissä ne päivät kun pyörällä on mukavampi ajaa kuin autolla. Lähes aina on joko kylmä tai kuuma. Sataa tai on hirveä tuuli. 50km:n jälkeen niska ja hartiat särkee kun joutuu istumaan täysin epäergonomisessa asennossa. Ja ensimmäisen kahvipaussin aikana ei kuule mitään kun meteli kypärän sisällä on sellainen että kuulo menee. Henkilöautossa istuu mukavassa asennossa,mukavassa penkissä. On lämmin,voi kuunnella musiikkia,saa kuljetettua muutakin tavaraa kun kännykkää ja lompakkoa. On siinä tuntuvasti enemmän mukavuutta kuin pyörällä. Toisaalta jos ei mukavaa oloa laske miksikään niin silloin pyörällä ajaminen on mukava harrastus. Kannattaa vaan ottaa ne moottoripyöräily on maailman mukavinta hommaa-lasit pois päältä.

        >> Itselläni on iso ja tehkas kyykkypyörä...joko kylmä tai kuuma. .. niska ja hartiat särkee...täysin epäergonomisessa asennossa. >...ei laske mukavuudelle mitään arvoa...


      • mukavaa oloa hakevil
        Mukavuus Tekijä kirjoitti:

        Onhan se noinkin eteenkin jos ei laske mukavuudelle mitään arvoa. Itselläni on iso ja tehkas kyykkypyörä ja kyll¨ä vaan niin on että vähissä ne päivät kun pyörällä on mukavampi ajaa kuin autolla. Lähes aina on joko kylmä tai kuuma. Sataa tai on hirveä tuuli. 50km:n jälkeen niska ja hartiat särkee kun joutuu istumaan täysin epäergonomisessa asennossa. Ja ensimmäisen kahvipaussin aikana ei kuule mitään kun meteli kypärän sisällä on sellainen että kuulo menee. Henkilöautossa istuu mukavassa asennossa,mukavassa penkissä. On lämmin,voi kuunnella musiikkia,saa kuljetettua muutakin tavaraa kun kännykkää ja lompakkoa. On siinä tuntuvasti enemmän mukavuutta kuin pyörällä. Toisaalta jos ei mukavaa oloa laske miksikään niin silloin pyörällä ajaminen on mukava harrastus. Kannattaa vaan ottaa ne moottoripyöräily on maailman mukavinta hommaa-lasit pois päältä.

        Sohva olohuoneessa on autoakin mukavampi, ei tarvitse seurata ympäristöään skarppina, voi vaan olla, moni onkin päätynyt sohvaan! Kannattaa ottaa ne autoilu on kivaa lasit päästä pois.


      • Pakko liikkua....
        mukavaa oloa hakevil kirjoitti:

        Sohva olohuoneessa on autoakin mukavampi, ei tarvitse seurata ympäristöään skarppina, voi vaan olla, moni onkin päätynyt sohvaan! Kannattaa ottaa ne autoilu on kivaa lasit päästä pois.

        Sohvalla ei ole pakko istua tai maata mutta liikkua paikasta toiseen on lähes pakko jokaisen. Miksei sitä voisi tehdä silloin mahdollisimman mukavasti eikä vapaaehtoisesti antautua kylmyyden, tuulen, sateen, metelin ja huonon ajoasennon uhriksi?


      • Eletään!
        Pakko liikkua.... kirjoitti:

        Sohvalla ei ole pakko istua tai maata mutta liikkua paikasta toiseen on lähes pakko jokaisen. Miksei sitä voisi tehdä silloin mahdollisimman mukavasti eikä vapaaehtoisesti antautua kylmyyden, tuulen, sateen, metelin ja huonon ajoasennon uhriksi?

        Syyksi voisi sanoa, että mielessäni mukavuus on yhtä kuin tylsyys.
        Uusi supermukava auto turhine hilavitkuttimineen on siis myös supertylsä.

        Kesällä aion ajaa prätkällä taas käymään syntymäkaupungissani 300 km päässä.
        Käväisen viemässä vaikka kukat vanhempieni haudoille.
        Oikeastaan mieleni tekisi lähteä matkaan aamuvarhaisella mopolla. Siis oikein sellaisella 50 kuutioisella, jolla voisi ajaa 35-40 km/t pitkin pölyisiä pikkuteitä. Ottaa eväät tavaratelineelle ja ajaa koko päivä. Pysähtyä välillä särkevää takapuolta lepuuttamaan ja haukkaamaan särvintä. Katsella, kuulostella ja haistella kesää. Suoda itselleen pikku lepo. Sitten taas takaisin sarviin ja eteenpäin.

        Luulen että sillä mopolla pääsisin aisteillani vielä lähemmäksi kesäistä luontoa kuin vaikka tonnisella moottoripyörällä.

        Kaikkein intensiivisin kokemus olisi tehdä tuo matka polkupyörällä. Siihen minulla vaan ei kunto riitä. Yksi tuttavani ollessaan joku viisikymppinen ajoi kerran yhtenä päivänä poikki Suomen, siis 350 kilometriä polkien. Kukonlaulun aikaan lähti ja perillä oli yön pimeydessä. Kova jannu, vaikka harvoin puhui kun hiljaisen sorttinen oli.

        Näin minäkin matkan mielelläni tekisin.
        Mukavuuspainotteiset ihmiset hurauttakoon reissut Audilla listahittejä radiosta kuunnellen.. Ei tarvi moikata jos tiellä osutaan kohtaamaan.





        Kaikkein


      • avventuriero
        Mukavuus Tekijä kirjoitti:

        Onhan se noinkin eteenkin jos ei laske mukavuudelle mitään arvoa. Itselläni on iso ja tehkas kyykkypyörä ja kyll¨ä vaan niin on että vähissä ne päivät kun pyörällä on mukavampi ajaa kuin autolla. Lähes aina on joko kylmä tai kuuma. Sataa tai on hirveä tuuli. 50km:n jälkeen niska ja hartiat särkee kun joutuu istumaan täysin epäergonomisessa asennossa. Ja ensimmäisen kahvipaussin aikana ei kuule mitään kun meteli kypärän sisällä on sellainen että kuulo menee. Henkilöautossa istuu mukavassa asennossa,mukavassa penkissä. On lämmin,voi kuunnella musiikkia,saa kuljetettua muutakin tavaraa kun kännykkää ja lompakkoa. On siinä tuntuvasti enemmän mukavuutta kuin pyörällä. Toisaalta jos ei mukavaa oloa laske miksikään niin silloin pyörällä ajaminen on mukava harrastus. Kannattaa vaan ottaa ne moottoripyöräily on maailman mukavinta hommaa-lasit pois päältä.

        Niin..jotkut kiipeää kamalalla vaivalla vuorien päälle vaikka sinne pääsis helikopterillakin.


      • Mukavuus Tekijä kirjoitti:

        Onhan se noinkin eteenkin jos ei laske mukavuudelle mitään arvoa. Itselläni on iso ja tehkas kyykkypyörä ja kyll¨ä vaan niin on että vähissä ne päivät kun pyörällä on mukavampi ajaa kuin autolla. Lähes aina on joko kylmä tai kuuma. Sataa tai on hirveä tuuli. 50km:n jälkeen niska ja hartiat särkee kun joutuu istumaan täysin epäergonomisessa asennossa. Ja ensimmäisen kahvipaussin aikana ei kuule mitään kun meteli kypärän sisällä on sellainen että kuulo menee. Henkilöautossa istuu mukavassa asennossa,mukavassa penkissä. On lämmin,voi kuunnella musiikkia,saa kuljetettua muutakin tavaraa kun kännykkää ja lompakkoa. On siinä tuntuvasti enemmän mukavuutta kuin pyörällä. Toisaalta jos ei mukavaa oloa laske miksikään niin silloin pyörällä ajaminen on mukava harrastus. Kannattaa vaan ottaa ne moottoripyöräily on maailman mukavinta hommaa-lasit pois päältä.

        No, korvatulpat on keksitty ja nappikuulokkeet jos musiikki kiinnostaa.
        Kypärissäkin on valtaviaveroja, kannatta kokeilla useampaa. Pyöränvalinta on makukysymys aketaanko hanurinreikä eteenpäin vai taaksepäin ;=)

        Moottoripyöräily on hyvä stressinpoistaja työpäivän jälkeen, sinne jää ajotaipaleelle työmurheet ja paineet. Itselläni toimii todella hyvin.

        Jos on väärät varusteet, huono ajoasento tai väärä asenne ei pyöräilystä nauti.

        Itselläni alkaa 40-kesä mp:n kanssa keväällä, eikä yhtään harmita, odotan innolla kuten aina ennunkin ;=)


      • B1200

        "Kylmyys ja tuuli"
        Pukeutumisesta kiinni, pukeutumalla paremmin ei kylmyyskään kiusaa, moneen moottoripyörään on mahdollista asentaa myös kahvalämmittimet. Ainoa asia mitä kylmyys hyvän pukeutumisen jälkeen enää haittaa on vain renkaiden lievästi heikentynyt pito. Mikäli kypärän visiirin huurtuminen on ongelmana niin ratkaisuna on pinlock visiiri ja hengitysmaskin(estää henkilöä ulos hengittämästä päin visiiriä) asentaminen kypärään.

        "Hiki"
        Ei ole suuri ongelma, eikä pikku hiki pelota. Takin taskuun voi mahduttaa pienen vesipullon varmuuden vuoksi ettei tule henkilölle nestevajausta. Hyvissä CE hyväksytyissä tekstiilitakeissakin on vetoketjulliset tuuletus taskut ja irroitettava lämpövuori.

        "Vesisade"
        Oikealla pukeutumisella vesi ei haittaa ajoa muun kuin renkaiden pidon heikkenemisellä. Vedenpitäviä ajovarusteistakin on myynnissä vaikka kuinka paljon erilaisia, viileämmillä keleille voi laittaa sadetakin ja sadehousut ajovarusteiden ylle.

        "Hirveä meteli kypärän sisällä"
        Kypärävalinnasta ja ajonpeudesta riippuvainen asia. Yksi ratkaisu on myös silikonista valmistetut ja uudelleen käytettävät korvatulpat 18-22dba korvatulpat riittävät hyvin kuuloa suojaamaan. Jotkut yritykset myös valmistavat "räätälöityjä" korvatulppia esimerkiksi sinun korvamuotosi mukaan.

        "Olemattomat kuljetusmahdollisuudet ilman hirveitä laukkuhärpäkkeitä"
        Totta, mutta moottoripyörään ei ole pakko asentaa mitään laukkuja, hyvin riittää noin 40L selkäreppukin. Lapseton sinkku pystyy tilavalla selkärepulla kuljettamaan 2-3 päivän päivän ruoat. Tyhjä mutta laadukas selkäreppu toimii myös selkäsuojana silloin kun repussa ei ole mitään tärkeää kuljetettavaa.


        "Kalliit vakuutusmaksut"
        Riippuu moottoripyörästä ja vakuutusyhtiöstä. Ei ole lainkaan tyhmä idea vertailla ja kilpailuttaa vakuutusyhtiöitä. Nuoremmalle kuskille joka omistaa 600cc tai tehokkaamman pyörän vakuutusyhtiö IF on usein typerä ja kallein valinta.

        "Lyhyt ajokausi"
        Loppujen lopuksi ainoa suurin haittapuoli, mutta talvitauon jälkeen moottoripyörä innostus on jälleen huipussaan.


      • Mukavaa??
        B1200 kirjoitti:

        "Kylmyys ja tuuli"
        Pukeutumisesta kiinni, pukeutumalla paremmin ei kylmyyskään kiusaa, moneen moottoripyörään on mahdollista asentaa myös kahvalämmittimet. Ainoa asia mitä kylmyys hyvän pukeutumisen jälkeen enää haittaa on vain renkaiden lievästi heikentynyt pito. Mikäli kypärän visiirin huurtuminen on ongelmana niin ratkaisuna on pinlock visiiri ja hengitysmaskin(estää henkilöä ulos hengittämästä päin visiiriä) asentaminen kypärään.

        "Hiki"
        Ei ole suuri ongelma, eikä pikku hiki pelota. Takin taskuun voi mahduttaa pienen vesipullon varmuuden vuoksi ettei tule henkilölle nestevajausta. Hyvissä CE hyväksytyissä tekstiilitakeissakin on vetoketjulliset tuuletus taskut ja irroitettava lämpövuori.

        "Vesisade"
        Oikealla pukeutumisella vesi ei haittaa ajoa muun kuin renkaiden pidon heikkenemisellä. Vedenpitäviä ajovarusteistakin on myynnissä vaikka kuinka paljon erilaisia, viileämmillä keleille voi laittaa sadetakin ja sadehousut ajovarusteiden ylle.

        "Hirveä meteli kypärän sisällä"
        Kypärävalinnasta ja ajonpeudesta riippuvainen asia. Yksi ratkaisu on myös silikonista valmistetut ja uudelleen käytettävät korvatulpat 18-22dba korvatulpat riittävät hyvin kuuloa suojaamaan. Jotkut yritykset myös valmistavat "räätälöityjä" korvatulppia esimerkiksi sinun korvamuotosi mukaan.

        "Olemattomat kuljetusmahdollisuudet ilman hirveitä laukkuhärpäkkeitä"
        Totta, mutta moottoripyörään ei ole pakko asentaa mitään laukkuja, hyvin riittää noin 40L selkäreppukin. Lapseton sinkku pystyy tilavalla selkärepulla kuljettamaan 2-3 päivän päivän ruoat. Tyhjä mutta laadukas selkäreppu toimii myös selkäsuojana silloin kun repussa ei ole mitään tärkeää kuljetettavaa.


        "Kalliit vakuutusmaksut"
        Riippuu moottoripyörästä ja vakuutusyhtiöstä. Ei ole lainkaan tyhmä idea vertailla ja kilpailuttaa vakuutusyhtiöitä. Nuoremmalle kuskille joka omistaa 600cc tai tehokkaamman pyörän vakuutusyhtiö IF on usein typerä ja kallein valinta.

        "Lyhyt ajokausi"
        Loppujen lopuksi ainoa suurin haittapuoli, mutta talvitauon jälkeen moottoripyörä innostus on jälleen huipussaan.

        "Kylmyys/tuuli, hiki, vesisade".... kaikki nuo on voitettavissa JOS haluat kesähelteelläkin pukeutua kuin Michelin-ukko. Joo Goretexit on keksitty mutta nekin liimautuvat kiinni reisiin ja selkään helteellä. Sama juttu nahkapuvussa. Autolla voit ajaa vaikka shortseissa ja säätää lämpötilaa kylmemmäksi tai lämpimämmäksi mielen mukaan.

        "Meteli kypärässä". On olemassa vain äänekkäitä ja vielä äänekkäämpiä kypäriä. Hiljaista kypärää ei olekaan sillä aina ajoviiman pyörteet saa aikaan voimakasta "suhinaa" eteenkin kyykkypyörissä kun pää ja hartiat jää ajoviimalle altiiksi. Lepattavat Goretexit ym. hartioissa lisää tätä melusaastetta.

        "Olemattomat kuljetusmahdollisuudet ilman hirveitä laukkuhärpäkkeitä". Jos haluat kuljettaa mukanasio muutakin kuin pankkikorttia ja lompakkoa tarvitset tosiaan laukkuhelvetin pyörän ympärille tai tosiaan ison selkärepun. No kuka haluaa selkäreppua kantaa selässä? Kun jo muutenkin istuu koukussa niskat ja käsivarret puutuneina niin kuka haluaa vielä kantaa selässä kymmenien litrojen kassia joka saa puutumisen siirtymään lisäksi selkäänkin ja olkahihnat painamaan hartioit? Juu on siinä kuljetusmahdollisuutta kivun siivellä.

        "Kalliit vakuutusmaksut". Teho/painosuhteeseen perustuva vakuutushinnoittelu nostaa vakuutusmaksua reippaasti tehokkaissa pyörissä. Moni keski-ikäinen mies joka haluaa ensimmäiseksi pyöräksi tietysti sen 200hv pyörän eikä ole pyörävakuutusta ennestään saa varmasti sydärin kun ensimmäinen vakuutusmaksu lankeaa maksuun. Bonarit laskee hintaa tietysti mutta on vakuutukset pyöriin joka tapauksessa kalliit verrattuna autoihin.


      • Elämästä En Tingi!

        Kallis skientologinen ikirahastus höpöperustein, totta. Mutta se onkin vain cronybisneksen luvatussa maassa, jossa ei itseään häpeilevät masot paljon oikeuksiensa perään ajattele. . . Pohjolan poloisen saa kiltisti maksamaan jopa sellaisella verukkeella, että antaa tämän pankissa saldonsa tarkistaa!


    • Kerran kesässä

      Kesässä on ainoastaan muutama hetki tai matka, jolloin elokuvien luoma illuusio tuntuisi toteutuvan. Todellisuudessa ainoa "vapaus" on valita määränpää tai ajankohta..mitään muuta vapautta ei liikenteessä ole.

      Hyvinä hetkinä tuuli ja aurinko sattuu olemaan takana ja päivä paistaa juuri sopivasti. Kiermurtelevalla hyväkuntoisella maaseutiellä ei satu olemaan muuta liikennettä, pyöräkin on juuri huollettu ja uudet renkaat eivät rajoita kaarreajoa.

      Taskussa on suurisaldoinen luottokortti ja kaikki ihailee sinua.

      Tietenkään loistavan ajoasennon takia ei p erse puudu ja ilman pyörteily on muutenkin olematonta...harjoitat tyyneyttäsi kun tunnet voiman tarttuvan olemukseesi kaasua käännettäessä.....tietenkään minkäänkäänlaista nykinää ei tunnu pintakaasullakaan..eikä liian laiha seos pauku pakoputkeen moottorijarrutuksessa.

      • Hoo-Deetön

        Hyvä kuvaus! Oikeastaan niin onnistunut, että monille sen lukeminen vastaa jo sinänsä pientä prätkäajelua. Ja samalla säästyy 5...25 tuhatta euroa selvää rahaa.


      • keväästä syksyyn..

        Vapaus ei ole mitenkään rationaalisesti selitettävissä, se on tunnetila korvien välissä. Prätkä muodostaa ikäänkuin kyborgisen jatkeen ihmisen olemukselle.

        Kevätilman raikkaus, patoutunut odotus talven jäljiltä, olo kuin laitumelle kirmaavalla varsalla, viileä viima kasvoilla, jotka on suojattava lämpimällä huivilla. Ääni- ja hajumuisti tuottaa samoja tunteita kuin silloin ensimmäisellä kertaa prätkän sarvissa, olo on kuin huumaantunut, kuin vankilasta päässeellä.

        Kesäpäivien koittaessa, juhannuksen lähestyessä päivät lämpenevät ja yöt lyhenevät. Leuto ilma sallii huivin vetämisen kasvoilta kaulalle, tunnen tuulen lämpimän kosketuksen kasvoilla ja sen mukavan pyörityksen ja paineen vartaloa vasten, moottori jylistää alla laiskaa voimaa, kukkaan puhjenneiden kasvien tuoksu huumaa, kaikki arkihuolet unohtuvat parin tunnin ajelun jälkeen, tämä on parempaa kuin mietiskely, rentouttavampaa kuin rannalla maaten ajatuksiinsa uppoaminen, ajoon keskittyminen vie huomion turhilta mietteiltä, tunnen kuinka vapaudun vähäksi aikaa koko maailman ja omista murheista, järjestelyistä ja jatkuvasta organisoinnista.

        Välillä jätän modernimman pyörän talliin ja hyppään 70 -luvun klassikon selkään, se saa minut tuntemaan itseni jälleen 20 -vuotiaaksi, on kiva ajaa pyörää joka vaatii kuskilta huomiota, ajamista, joka ei kulje tylsästi kuin itsekseen, vaan tarvitsee omistajaltaan taitoa, hallintaa, pyörää joka tuoksuu vielä oikealle prätkälle hiukan rikkaalle säädettyjen kaasareiden puskiessa bensahuuruista, mustaa savua putkista kuskin käskiessä rautaratsua.

        Heinäkuun helteessä sadekuuro yllättää, mutta satunnainen matkaaja suunnistaa sinne, missä näyttäisi olevan repeämä pilviverhosssa, kohta hän tuntee kuuman auringon nostavan höyryä kastuneista nahkavetimistä, silloin aurinko tuntuu paremmalta kuin koskaan, monen asian arvon tuntee vasta kun on käynyt varjon laaksossa. Heivaan huoltikselle kahville, kun siltä tuntuu, siinä unohtuu kalenterit ja aikataulut, palaverit ja muiden säätämät työjärjestykset. Olen sanonut, että matkustan pois muutamaksi päiväksi, en tiedä itsekään miksi aikaa, suunta ja määränpääkin ovat hämärän peitossa, fiiliksen mukaan.

        Syyskuun lopussa 15 asteen lämpötilakin tuntuu hyvältä, ikään kuin olisi saanu jatkoaikaa kesälle. Ajamisessa on tiettya kaihoa, kohta talvi koittaa, mutta nyt otetaan keskipäivän auringosta kaikki ilo irti. Tavataan kavereita ja muistellaan kesän seikailuja, suunnitellaan kenties mitä duunataan prätkälle talven pimeinä iltoina.

        Joku sanoo, ettei ymmärrä tarinastani mitään. Se on sääli, ellei hänellä ole jotain muuta missä voi kokea samoja tunteita. Elämä.


      • samoilla linjoilla
        keväästä syksyyn.. kirjoitti:

        Vapaus ei ole mitenkään rationaalisesti selitettävissä, se on tunnetila korvien välissä. Prätkä muodostaa ikäänkuin kyborgisen jatkeen ihmisen olemukselle.

        Kevätilman raikkaus, patoutunut odotus talven jäljiltä, olo kuin laitumelle kirmaavalla varsalla, viileä viima kasvoilla, jotka on suojattava lämpimällä huivilla. Ääni- ja hajumuisti tuottaa samoja tunteita kuin silloin ensimmäisellä kertaa prätkän sarvissa, olo on kuin huumaantunut, kuin vankilasta päässeellä.

        Kesäpäivien koittaessa, juhannuksen lähestyessä päivät lämpenevät ja yöt lyhenevät. Leuto ilma sallii huivin vetämisen kasvoilta kaulalle, tunnen tuulen lämpimän kosketuksen kasvoilla ja sen mukavan pyörityksen ja paineen vartaloa vasten, moottori jylistää alla laiskaa voimaa, kukkaan puhjenneiden kasvien tuoksu huumaa, kaikki arkihuolet unohtuvat parin tunnin ajelun jälkeen, tämä on parempaa kuin mietiskely, rentouttavampaa kuin rannalla maaten ajatuksiinsa uppoaminen, ajoon keskittyminen vie huomion turhilta mietteiltä, tunnen kuinka vapaudun vähäksi aikaa koko maailman ja omista murheista, järjestelyistä ja jatkuvasta organisoinnista.

        Välillä jätän modernimman pyörän talliin ja hyppään 70 -luvun klassikon selkään, se saa minut tuntemaan itseni jälleen 20 -vuotiaaksi, on kiva ajaa pyörää joka vaatii kuskilta huomiota, ajamista, joka ei kulje tylsästi kuin itsekseen, vaan tarvitsee omistajaltaan taitoa, hallintaa, pyörää joka tuoksuu vielä oikealle prätkälle hiukan rikkaalle säädettyjen kaasareiden puskiessa bensahuuruista, mustaa savua putkista kuskin käskiessä rautaratsua.

        Heinäkuun helteessä sadekuuro yllättää, mutta satunnainen matkaaja suunnistaa sinne, missä näyttäisi olevan repeämä pilviverhosssa, kohta hän tuntee kuuman auringon nostavan höyryä kastuneista nahkavetimistä, silloin aurinko tuntuu paremmalta kuin koskaan, monen asian arvon tuntee vasta kun on käynyt varjon laaksossa. Heivaan huoltikselle kahville, kun siltä tuntuu, siinä unohtuu kalenterit ja aikataulut, palaverit ja muiden säätämät työjärjestykset. Olen sanonut, että matkustan pois muutamaksi päiväksi, en tiedä itsekään miksi aikaa, suunta ja määränpääkin ovat hämärän peitossa, fiiliksen mukaan.

        Syyskuun lopussa 15 asteen lämpötilakin tuntuu hyvältä, ikään kuin olisi saanu jatkoaikaa kesälle. Ajamisessa on tiettya kaihoa, kohta talvi koittaa, mutta nyt otetaan keskipäivän auringosta kaikki ilo irti. Tavataan kavereita ja muistellaan kesän seikailuja, suunnitellaan kenties mitä duunataan prätkälle talven pimeinä iltoina.

        Joku sanoo, ettei ymmärrä tarinastani mitään. Se on sääli, ellei hänellä ole jotain muuta missä voi kokea samoja tunteita. Elämä.

        Tuossa ei ollut mitään liikaa, eikä mitään lisättävää, kaikki on juuri noin. Ihminen jolla on kyky fiilistellä, eläytyä tekemäänsä juttuun ja nauttia, alkaen kevään tuoksuista, voi löytää moottoripyöräilystä nautinnon, joka ei tätä osaa ja vain suorittaa jotakin, kyllästyy pian.


      • Mika....

        Vapautta on kun ei kännykkä kahlitse. Prätkällä ajaessa ei tarvitse puhua kenenkään kanssa ja se on vapautta jos mikä.


      • ...
        Hoo-Deetön kirjoitti:

        Hyvä kuvaus! Oikeastaan niin onnistunut, että monille sen lukeminen vastaa jo sinänsä pientä prätkäajelua. Ja samalla säästyy 5...25 tuhatta euroa selvää rahaa.

        Olen aistivani kirjoituksessa sarkasmia,.


    • Chopper

      Empatiakyky auttaa ymmärtämään sitä, miksi toiset saavat sellaisista asioista mielihyvää, mikä itselle on epämiellyttävää tai jopa vastenmielistä. Lapsena kuuluukin ihmetellä, kuinka "maailmassa monta, ihmeellison asiaa, ne hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa". Vähitellen sitä oppii käsittämään aikuisuuden myötä, kuinka erilaisia olemme ja pidämme täysin erilaisista asioista, saamme mielihyvä asioista jotka voivat olla jollekin toiselle hyvin tylsiä tai ikäviä.

    • Kohta alkaa

      Se onkin kausi kohta alkamassa. Tuskin maltan odottaa.

      • GSX 600

        Lauantaina olis maaliskuun eka päivä. Pitäisköhän varhaisen kevään kunniaksi käydä pieni lenkki ajamassa Suzuki GSXF:llä...
        Tavallisesti olen aloittanut kauden kuukautta myöhemmin. Toki tässä vielä lunta saadaan tänne Lounaissuomeenkin, mutta harvinainen tilaisuus kauden aloitukseen joka tapauksessa.
        No, katsellaan miltä lauantaina näyttää tiet.


      • no bike, no life
        GSX 600 kirjoitti:

        Lauantaina olis maaliskuun eka päivä. Pitäisköhän varhaisen kevään kunniaksi käydä pieni lenkki ajamassa Suzuki GSXF:llä...
        Tavallisesti olen aloittanut kauden kuukautta myöhemmin. Toki tässä vielä lunta saadaan tänne Lounaissuomeenkin, mutta harvinainen tilaisuus kauden aloitukseen joka tapauksessa.
        No, katsellaan miltä lauantaina näyttää tiet.

        Kesällä 2006 tuli ajettua kyykyllä (Fireblade) 24.500 km ja hauskaa oli. Autolla ajaminen täysin toissijaista...


      • Mika.....
        no bike, no life kirjoitti:

        Kesällä 2006 tuli ajettua kyykyllä (Fireblade) 24.500 km ja hauskaa oli. Autolla ajaminen täysin toissijaista...

        Minä olen menettänyt täysin kiinnostukseni autoihin prätkän myötä:-). Muista kuinka viisitoista vuotta sitten sitä intoili uudesta autosta ja sen verhoilun tuoksusta. Nyt ei vois autot vähempää kiinnostaa. Perhe tarvitsee auton, kun vaimo käyttelee sitä ja minun tehtävä on pitää auto kunnossa, mutta ei siitä fiiliksiä saa. Itse kuljen junalla talvella ja prätkällä kesällä ja silloin sitä tuntee olevansa elossa.


      • kampetta kerääntyy..
        no bike, no life kirjoitti:

        Kesällä 2006 tuli ajettua kyykyllä (Fireblade) 24.500 km ja hauskaa oli. Autolla ajaminen täysin toissijaista...

        Auto ei poissulje moottoripyörää, eikä ole vaihtoehto ainakaan varttuneimmille motoristeille.
        Auto on kumminkin "välttämätön" hyödyke. Mutta sekin voi olla joillekkin harrastusväline, erityisesti mobilisteille.

        Itselleni vanha auto on talvi-iltojen viihdykkenä tallissa, mutta pyörä on ajamista varten kuten nykyaikainen käyttöautonikin.

        Toki nuoriso tai vähävaraiset joutuvat priorisoimaan halunsa kohteita , mikä on ihan ymmärrettävää ja viisasta.


    • The real biker

      Laadukas keskusteluketju!

      Tästä näkee, että real bikersit ovat usein myös melkoisia elämänfilosofeja.
      Fuck the cars!

    • Pelkkää fantasiaa...

      Aloittaja on oikeilla jäljillä... Minulla on auto. Oikein mukava ja oikeastaan välttämätön kulkuneuvo Suomen oloissa. Kilometrejäkin tulee vuoden mittaan paljon, kymmeniä tuhansia.

      Minulla on myös moottoripyörä. Sellainen nykyaikainen isokuutioinen peruspyörä, joka on ahkerassa käytössä 7kk vuodessa, satoi tai paistoi. Välillä on hiki, välillä on märkää, mutta aina sitä kevättä kuitenkin odottaa.

      Minulla on myös toinen moottoripyörä. Vanha neljä vuosikymmentä sitten valmistunut nelisylinterinen aikansa superpyörä. Kun aurinko paistaa ja kesäaamu on kauneimmillaan, saa tämäkin peli moottoriinsa raikasta ilmaa. Aikamatka 70-luvulle voi alkaa.

      On mulla kolmaskin. Sekin 70-luvun alussa valmistettu kaksisylinterinen saman valmistajan kuin tuo ym. pyörä. Tuplanokat ja kaikki. Joku tästä sanoikin, että kun on tikissä, niin jokainen kilometri jää mieleen. Yhdyn em. kommenttiin.

      Ja neljäs. Välillä sitä kaipaa maaseudun pikkuteiden rauhaa ja kauniita maalaismaisemia. Tarkoitukseen sopii yksipyttyinen varttilitrainen nelitahtipaukutin mitä parhaimmin. Sekin 70-luvun puolivälistä. Tällä voi ajaa talvellakin.

      Onhan mulla mopokin. Ollut uudesta asti. Kun lähtee illalla Kainuusta matkaan, on jo aamupäivällä Etelä-Suomessa. 16 tuntia yhtäsoittoa. Sanoiko joku, ettei mopolla kerkeä.

      Polkupyörällä pisin päivämatka on 200 km. 350 km on kova suoritus.

      Tämä tarina on tosi.

    • mp seniori vm60

      Moottoripyöräily on kuin lentäisi lentokoneella, mutta vain maanpinnalla.
      Ilmeisesti myös moni ammattilentäjäkin harrastaa myös siksi moottoripyöräilyä.

      Nopea ja hyvä mutka/mäkinen tienpätkä aurinko selän takana ja mutkan jälkeen jykkä nousu mäenpäälle..... aijai siinä kun antaa kaasua tuntuu, että lentää maanpinnalla....

      Täytyypä mennä laittamaan pyörän akku lataukseen....

    • kyllä mulla

      Odotukset täyttyneet! Haittaakse?

    • Chopper

      Aloitin 11 vuotiaana kaksipyöräisillä moottoriajoneuvoilla ajelemisen. Aluksi tietysti mopoilla, 16 vuotiaana kevarilla ja 18 vuotiaana isommilla prätkillä. Kaikki on koettu, mitä tyylisuuntiin tulee ja merkeistäkin melkein kaikki.

      Keväällä kun lähtee ensimmäisiä kiesejä ajamana, niin vieläkin nousee elävänä mieleen ne mahtavat tunteet, jotka koki kevarin puikoissa maaliskuussa joskus 70 -luvulla, kun jäät olivat juuri ja juuri sulaneet asfaltilta ja maassa oli vielä muutoin mukavasti lunta. Äkkiä siinä sormet jäätyi ja nenä punotti, mutta mieltä lämmitti nätti tyttö takana, kädet ja jalat tiukasti kuskin vartalon ympärillä, siinä tietysti piti tytölle näyttääkin ja revittää piikin pyörällä hikisesti ohi autoista 80 rajoituksella :)

      Sitten tuli ison pyörän vuoro ja todellisen vauhdin huuma. Tytötkin olivat kasvaneet naisiksi ja niitähän kyytiin riitti. Asfaltille pyrittiin heti, kun tiet oli kaikkialta edes ajouran verran sulia, piei jääkään ei haitannut ja auto jäi pihalle aina, kun suinkin kelit salli ajamisen.

      Monenmoista on välissä koettu ja lopulta päädytty äijälle tätä nykyä sopivaan pitkäkeula chopperiin, jolla taitetaan niin lomareissut kuin arkiajoakin parhaan mukana, toki iän mukana tuomaa mukavuudenhalua niin, että katsotaan mieluummin paremmat kelit, riittävästi lämmintä ja kuivaa. Tuulen hyväillessä kasvoja, maiseman lipuessa hiljaa ohi, kevään ja kesän tuoksujen huumatessa, sopivia reittejä valitessa jokainen sekunti on hyvää fiilistä ja nautintoa. Nopea taittaminen toiselnlaisella pelillä autobahnaa pitkinkin on koettu, muttei sopinut itselle, tuntui että loma alkaa vasta perillä. Chopperilla loma ja vapaa-aika alkaa aina siitä, kun kone laitetaan tulille. Joku toinen kokee toisin ja se on ihan ok.

      Onko odotukset täyttyneet. Kyllä, ne ovat ylittyneetkin, minusta tuli motoristi, tai biker kuten jotkut haluaa sanoa, siitä hetkestä kun ekan kerran laitoin kaksipyöräisen koneen tulille. Elämän parhaat hetket on koettu rakkaan ja rakkaiden ihmisten, läheisten ja ystävien seurassa ja sen jälkeen prätkän selässä, usein nämä kaikki yhdessä.

      Tiedän, etteivät kaikki koe samon. Toisilla odotukset eivät täyty. Heillä on joku muu asia, joka käy sieluun ja sydämeen. Kyllä sen tietää ja tuntee. Eikä siihen kovin paljon tarvitse elämänviisautta, että ymmärtää sen, kuinka sama asia tuntuu toisesta täysin erilaiselta. Mitään harrastusta ei voi tuomita tyhmäksi, tylsäksi tai huonoksi sen perusteella, ettei se satu itselle kolahtamaan.

      Se on ollut hauska havaita, että sydämeltään motoristit ovat usein melkoisia filosofeja ja romantikkoja :)

    • lonely rider

      Voi tuota unikuvaa, olispa se totta! Vaan harvoin se on leppeä kesätuuli ja lempeä vyöruusu, jos kellään. Täällähän voi tarinoida ja turinoida ja ottaa sitten lisää kaljaa ja taas haaveilla........

    • Me olemme !

      Kurja voi olla joskus mukavaakin...erityisesti silloin kun kun se loppuu.

      Tarkoitan vaan , että kun väsyneenä ja matkaan riutuneena saa leirin pystyyn ...no, heh yleensä majatalon kämppä, sauna ja olut. Silloin tuntee olevansa elossa !

      • Chopper

        Niinpä. Ja liika mukavuus ja helppous muuttu helposti tylsyydeksi. Sen takia se ihminen nousee kotisohvalta tv:n ja tuopin äärestä monesti puuhaamaan asioita, joissa tulee hiki, kroppa väsyy, viima viipuu tai helle porottaa.


    • ruopii

      Ajelin vielä tossa tammikuun alkupuolella mutta vanha jalka sanoi itsensä irti ja ajokauteen tuli katko . Nyt taitaa jo pärjätä ilman nastoja joten rengasjumppa on edessä . Kelit vaatii vain oikean pukeutumisen ja "vähän" asennetta . Sitä en kyllä sano että olis helppoa tai edes mukavaa ,pukeutua moneen eri kerrokseen ja muutenkin toppautua niin ettei taivu , mutta vastaan ajavien autoilijoiden ilme
      kyllä palkitsee kaiken sen vaivan .

    • 10 vuoden tauon jälkee ostin prätkän ja nautin ajamisesta sato tai paisto.

      • ...

        ELÄMÄ ON !


    • Ecomies

      www.ecoclean.fi

    • iron only

      Harmittaa kun nakupyörä hyytyy aina vähänkin reilummassa vesisateessa. Sillä ei viitsi lähteä ulkomaille ajelee. Pitäis vaihtaa, mut muovipyörät ei kiinnosta.

      • super1

        Taitaa olla sinun nakupyörässäsi joko seokset pielessä tai sitten on teknistä vikaa.
        Ei mikään moottoripyörä normaalisti kaatosateessa hyydy.

        Minkä merkkinen /mallin moottoripyörä on kyseessä?


      • Nakulla Grossglockne

        Pikkuisella Hondan 500-kuutioisella nakulla itse tein ekan pitkän reissun Itävallan alpeille ja liki Italian rajalle saakka. Todella ketterä pyörä kolmen laukunkin kanssa, kaikkiaan loistoreissu! Ei missään oikeasti jäänyt kenenkään jalkoihin kun ei kilpaileminen ollut tärkeintä.
        Sade ei ollut mikään ongelma kunnon Rukka-asun ja vettäpitävien kenkien kanssa. Jos mopo oikasti hyytyy sateessa niin kosteutta saattaa päästä esim. tulpanhattuun. Tämä ongelma on tullut huomatuksi nykyisen isomman kaksipyttyisen prätkän kanssa. Säväyttää kun puolet tehoista häviää kesken ajon ja vielä enemmän kun teho hetken päästä kaksinkertaistuu sytytystulpan pätkiessä...


      • super1
        Nakulla Grossglockne kirjoitti:

        Pikkuisella Hondan 500-kuutioisella nakulla itse tein ekan pitkän reissun Itävallan alpeille ja liki Italian rajalle saakka. Todella ketterä pyörä kolmen laukunkin kanssa, kaikkiaan loistoreissu! Ei missään oikeasti jäänyt kenenkään jalkoihin kun ei kilpaileminen ollut tärkeintä.
        Sade ei ollut mikään ongelma kunnon Rukka-asun ja vettäpitävien kenkien kanssa. Jos mopo oikasti hyytyy sateessa niin kosteutta saattaa päästä esim. tulpanhattuun. Tämä ongelma on tullut huomatuksi nykyisen isomman kaksipyttyisen prätkän kanssa. Säväyttää kun puolet tehoista häviää kesken ajon ja vielä enemmän kun teho hetken päästä kaksinkertaistuu sytytystulpan pätkiessä...

        Silikonipohjaista Sähkörasvaa/dielectric grease sinne tulpanhattuun niin ei pitäisi olla ongelmia sateellakaan. Esim. biltemasta akkunaparasvaa jos ei muualta löydy.


    • 2,8 0-100

      Kylmää, kuumaa, märkää, tylsää... Jostain syystä mp-harrastukseni on kuitenkin jatkunut vuosikymmenet siitä, kun 16 kesäisenä kortin sain.

      10 tkm kesässä,oikeastaan lähes aina, alusta ähtien. Työmatka sen verran lyhyt ja autolle tarvetta töissä, että harvoin kuljen pyörällä. Kuitenkin reissuun lähden mieluummin pyörällä kuin autolla. Jälleen ensi kesänä olisi tarkoitus tehdä Etelä-Eurooppaan kolmen viikon reissu. Ei tulisi mieleenkään lähteä autolla.

      Tämänkin harrastuksen ihanuus täytyy oivaltaa, eikä se jokaisella sovi, kuten ei muutkaan harrastukset.

      • Ikitammi

        Tämä harrastus sopii "erähenkiselle" ihmiselle, joka haluaa voimakkaita kokemuksia luonnonvoimista ja elämästä yleensä.

        Minä joskus kokeilin golffia.
        Hyi hitto sitä hienostelun ja omakehun määrää, mitä siellä viheriöillä joutuu sietämään. Nopeasti loppui minulta se harrastus. Sen harrastuksen ainoa tarkoitus tuntui olevan "piireihin kuuluminen".

        Ikinä en moottoripyöräilyä vapaaehtoisesti lopeta.


    • Suzukimies.

      On se silti mukava ajella omalla prätkällä vaikka Italian passoissa taikka Kroatian rannikoilla heinäkuussa. Saattaa tulla viisikin tuhatta kilsaa ajoa edestakaisin mutta ajan kanssa todella hauskaa ja laivoilla saa lohkaistua halutessaan pois tylsimmät viabalticat tai Ruotsin E-neloset.
      Eläkeiän pikkuhiljaa lähestyessä lähialue- ja työmatka-ajoon (alle 10 kilsaa suuntaansa) polkupyörä tuntuu oman fyysisen kunnon kannalta järkevämmälle kulkupelille! Mutta kyllä jokakesäinen reissu vaikka joskus olisi vain naapurimaassa pyörimistä saa minut yhä pitäytymään prätkän omistajana. Ilman muuta vaikkapa Kreikassa mulla on aina jonkunlainen prätkä alla ja maisemat vaihtuu, kuten hotellitkin.
      Joskus 25 vuotta sitten hommasin ekan pienen pyörän ja välillä on ollut taukoa toistakymmentä vuotta. Kotinurkilla pyöriminen on jonniinjoutavaa mutta pitkät reissut kunnon varusteiden kera antavat joka kerta uutta muisteltavaa vanhoille päiville ;-)

    • trivial

      Jalkatapit edessä,
      V2-moottori,
      yhdenistuttava penkki,
      metriset kierteet, ruuveissa ja muttereissa,
      hinta alle 10 000 euroa,
      merkki ja valmistus - Eurooppalainen.

      Minkä merkkinen moottoripyörä se voisi olla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe