Volvomiehet !

on työnalla-

Mitä bensaa pitää käyttää B20 e moottorissa -1971 ?

Entäs lyijynkorvikeaine ?

9

1794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutki+tuumi

      No kuule,jos se käy nakuttamatta 95E:llä,käytä sitä.
      Jos ei,niin tietty 98E ja lisäaineista ollaan niin montaa mieltä kuin mielipidettäkin,jotkut vaihdattaa venttiilit istukkoineen nykybensalle,toiset käyttää jotain lisäainetta/lisäaineita ja useimmat ei mitään koska tutkimuksissa on todettu että ns normaaliajossa ja vähäisillä km olevissa harrasteautoissa ei ole todettu merkittävää kulumista moottoreissa vaikka ajetaan lyijyttömällä ilman lisäkikkoja.
      Tarkoittaa Suomeksi että mikäli harrastat kiihdytyskisoja radalla ,liikennevaloissa tai muuten lyijyä kaasujalassa käytä lisäaineita tai päivitä kone nykybensalle,muuten ei syytä huoleen koska tod näköisesti moni muu paikka hajoaa ennen tai kuski vanhainkotiin ennenkuin kansiremppaa tulossa eli tuumi itse kannattaako ehjä kone purkaa päivittää kalliisti vain varmuuden vuoksi?
      Toki jos kansiremppa muutenkin tulossa niin ehkä sitten tai ehkei kumminkaan.
      Enempi murheita on nykybensalla ja sen alkoholilla kaasuttimeen letkuihin käyntiongelmiin.

    • Kelpo Mies

      Oktaanivaatimus ko. moottorilla on 99 okt. RON, eli 98 ei ihan riitä, ellet muokkaa syttyennakkoa epäedullisempaan suuntaan.
      Lyijyn korvaavaa lisäainetta tarvitset joka tapauksessa. Suosittelen Suomen Kaasutinexpertti Oy:n maahantuomaa Millers VSP Plus -lisäainetta, joka antaa venttiilisuojan ja korottaa bensiinin oktaanilukua kaksi yksikköä.

      Ilman venttiileitä suojaavaa lyijynkorviketta, joka kerran kun pakoventtiili sulkeutuu, se hitsautuu kiinn istukkaan ja taas avautuessaan irtoaa. Tämä repii koko ajan pienen pieniä hitusia venttiililautasen materiaalista ja luonnollisesti lautasen kuluminen on epänormaalin voimakasta.

      Jos käyttää moottorin kunnostamiseen omaansa tai muilta ostettua aikaa ja eritoten omaa rahaa, miksi pitäisi tässä kohtaa luistaa, kun pienellä kustannuksella saa varmistettua asiat varman päälle.

      Sinä et käytännössä näe, mitä moottorin sisällä tapahtuu, ja siksi asiat on syytä varmistaa silloin, kun se on mahdollista ja todellakin suositeltavaa.

      Muista, että nillä henkilöillä, jotka sanovat että "ei siellä mitään tarvita" ei ole penniäkään kiinni projektissasi, ei myöskään vastuuta.

      Tiedossani ei ole yhtään tutkimusta, jonka tuloksena vanhoille moottoreille ei suositeltaisi bensiinin lisäaineistamista, päinvastaisia tuloksia kyllä useitakin, samoin arjen kokemusta ja esimerkkitapauksia.

    • Onpa iltasatuja

      Kylläpä niitä tutkimuksia on tehty ja juurikin vanhojen harrasteajoneuvojen takia,muistaakseni jopa Mobilistissa ollut juttua puhumattakaan ulkomaisista lehdistä.
      1 oktaanin vajaus ei vaikuta kuule yhtään mitään eikä vielä kymmenenkään ellei vanhusta sikapoljeta kunnolla elikkäs höpöjuttua syötän tänne.
      Niinkuin tuossa on kirjoitettukin,kiihdytyshommat sikapolkijat eri juttu!
      Ensinnäkin et voi yhtään tietää noitten lisäaineiden hyötyä jos haittaakaan,syystä että luotat ihan täysin mainokseen tunteeseesi etkä tiedä mitä se litku todellisuudessa on ja onko jopa haitallista-hyödytöntä.
      Yhteenvetona on että tietoa löytyy kun etsii maailmalta ja se todellakin ristiriitaista puolesta tai vastaan noista lisäaineista ja niitä sitten piisaa kymmeniä mitä markkinoilta löytyy.
      Kaikkea mainospropagandaa ei kannata uskoa ja toki möisivät bensankin litran purkeissa mieluusti erikoisbensana,10e litra.....
      Senverta vanha patu ja moottoripää että esimerkisi voi ottaa tallista v-1970 mallisen V8 moottorin joka avattiin rengastusta laakerointia varten ym peruskunnostusta toki samalla suorittaen.
      Ties kuinka paljon maileja,liekö öljyjä pahemmin vaihdeltu tai suodattimia mutta venttiilit istukat yhä huippukunnossa 20v Suomi lyijyttömällä ajon jäljiltä eikä ikään avattu sitten-70,jakopää ketjulla(niinkuin pitääkin) ja täysin kunnossa(toki uusittiin seuraaviksi 40v),kuten öp,vesipumppu jne,mutta lyijybensakoneessa ei siis mitään kulumia niissä kriittisissä osissa lyijyttömällä ajosta ja se on ollut ihan reippaassa kesäkäytössä eikä bensa oktaanit sinnepäinkään mitä sen syntymän aikoihin.

    • Kelpo Mies

      En yleensä vaivaudu väittelemään asiasta tietämättömien kanssa, koska se on täysin hukkaan heitettyä aikaa. Tässä tapauksessa tekstisi sisältää niin paljon virheellisiä väittämiä, että en voi olla niihin puuttumatta.

      1. Mobilisti-lehdessä en muista viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana lukeneeni yhtään polttoaineiden lisäineiden vaikutuksesta kertovaa, tutkimuspohjaista artikkelia. Mutta jos sinulla on niitä väitteesi tueksi esittää, ole hyvä.

      2. Et näemmä ymmärrä edes ottomoottorin perusasioita. Oktaanluku kertoo polttoaineen puristuskestävyyden, ts. sen puristuksen keston, missä tapahtuu itsesyttyminen. Korkeampi oktaaniluku = parempi puristuskestävyys. Moottori, jonka puristussuhde on 8,5:1 pärjää alempioktaanisella polttoaineella kuin 11:1. Sillä, miten moottoria käytetään, ei ole mitään tekemistä polttoaineen puristtuskestävvyyden kanssa

      3. Voin tietää lisäaineiden hyödystä ja voin tietää mitä lisäaine sisältää ja mitä hyötyä siitä saa. Asioista hyvin perillä olemattomat ihmiset käyttävät usein argumenttia "mainospropaganda, mielikuva-höpöhöpö-diipa-daapa" kaikesta siitä, mitä aineiden valmistajat esittävät faktana aineesta. Tosiasiassa aineita valmistavan yhtiön on pystyttävä osoittamaan väittämänsä todeksi, luulottelevan ihmisen taas ei, eli se siitä.

      4. Vai olet sinä löytänyt amerikkalaisvalmisteisen V8:n valurautakansista venttiili-istukat.... Mielenkiintoista.

      Ja kun nyt faktasta on puhe, sitä löytyy täältä, tosin englanninkielisenä:
      http://www.millersoils.co.uk/pdf/automotive/Biofuel in Motorsport and Classics.pdf

      http://www.millersoils.co.uk/automotive/classic-fuel-additives.asp#Ethanol

    • Kelpo Mies

      Ainoa asia, mikä kirjoituksessai pitää paikkansa on se, että bensiini ei tänäpäivänä tosiaankaan ole samanlainen tuote kuin edes 20 vuotta sitten, kaukaisemmista vuosikymmenistä puhumattakaan.

      Tässä nimenomaan korostuu pelkän lyijynkorvikkeen ja todellisen polttoaineen laatua parntavan lisäaineen ero.
      Lyijyn aiheuttaman sivuominaisuutena oli sen palamista hivenen hidastava vaikutus. Ts. liekkirintama eteni paljon hitaammin kuin nykyaikaisen polttoaineen palamisnopeus on. Tämä oli hyvä ominaisuus, koska menneiden vuosikymmenien moottoreiden palotilan muoto ei nykymittareilla ollut kaikkein paras, usein kannet eivät ole edes läpihengittäviä.

      Millersin mangaanipohjainen polttoaineen lisäaine käyttäytyy lyijyn tavoin, hidastaen palorintaman etenemistä, tehden palotapahtumasta sellaisen kuin se aikakautensa ottomoottoreissa on tarkoitus ollakin.

      Tällä asialla ei ole mitään tekemistä moottorin polttoaineen oktaanivaatimusten kanssa, vaan se koskee jokaikistä vanhempaa ottomoottoria, jota ei ole suunniteltu nykyaikaiselle, reformuloidulle moottoribensiinille.

      Hyvä polttoaineen lisäaine ehkäisee myös etanolin aiheuttamat ongelmat, joita ovat: polttoaineen huonontuminen seisonta-aikana, runsas veden liukeneminen polttoaineeseen ja sen aiheuttama korroosio , itse etanolin aiheutama korroosio esim. kevytmetalleille sekä etanolin aiheuttama voiteluöljyn huuhtoutuminen ylimmän männänrenkaan alta.

      Kun kaikki edellämainittu summataan, väitteet siitä, että nykybensiiniä ei tarvitse vanhemmassa kalustossa lisäaineistaa, ovat täysin vailla mitään todellisuuspohjaa.

      Jokainen toki tekee kalustonsa kanssa mitä haluaa, se ei ole minun ongelmani, ei myöskään kenenkään muun. Ongelman muodostaa sen sijaan se, että sellaiset henklöt, joilla ei oikeasti ole hevon perseen vertaa tietoa, mutta luuloja sitäkin enemmän, jakavat uskomuksiaan kuin evankeliumin sanomaa ja se on täysin vastuutonta toimintaa.

      Olen toki avoin asialliselle mielipiteidenvaihdolle, ja pydänkin nyt sinua esittämään faktoja sille, miksi moottoripolttoaineen lisäaineistaminen ei ole tarpeellista, suotavaa tai miksi se on jopa haitallista. Voit aloittaa esittelemällä niitä kansainvälisiä tutkimustuloksia, mikään mutu-tieto ei tässä nyt kelpaa, kuin ei myöskään omat väittämät ilman todisteita.

      Mikä kamala mörkö tässäkin nyt tuo kaupallinen aspekti on ? Itsekö ihmisen pitäisi kaikki tehdä. Kun tutustuu harrastekenttään ja sen ympärillä pyörivään liiketoimintaan esimerkiksi Englannissa, saa kuvan siitä miten sekä isommat ja pienemmät yrittäjät ja harrastajat hyötyyvät siitä, että alalla on kaupallisia toimijoita.

      Ilon ja valon kautta !

    • Kelpo Mies

      Olin vähän eri vuosikymmenien V8-moottoreissa, tuossa venttiili-istukka heitossani, sori. Meni hieman aikaa, ennenkuin sain sisäistettyä tekstisi sanoman.
      Ei 70-lukuisessa amerikkalaisvalmisteisessa moottorissa, lyijytöntä polttoainetta käytettäessä, pitäisi tullakaan mitään normaalia kulumista kummempaa.
      Yhdysvalloissa tuli vaatimus moottorin soveltumisesta lyijyttömälle tai vähälyijyiselle bensiinille vuosien 1971-72 aikana.
      Oktaanitkin on aina riittäneet, sillä versiosta riippuen amerikkalaisen V8:n tai muidenkin perusmoottoreiden oktaanivaatimus on ollut 87 MON, mikä vastasi meikäläistä 92 RON -lukemaa.
      Mutta tämä lyijyttömän bensiinin käyttömahdollisuus koskee siis tosiaan vain amerikkalaisia moottoreita, määrätystä ajankohdasta eteenpäin.
      Ja lyijyttömän bensiinin käyttömahdollisuus ei poista näitä muita nykybensiinin vanhalle kalustolle aiheuttamia ongelmia.

    • Voi hohhoijaa

      Täyttä höpöhöpöä ja tutkiva sekä etsivä ihminen löytää tietoa lisäaineiden hyödystä/hyödyttömyydestä enkä rupea Mobilistin tms numeroinfoja etsimään tähän hätään koska en edes muista minä vuonna juttua oli,kertokoon joka muistaa.
      Oktaaneilla,puristuskestävyydellä ja ajotyylillä on hyvin suora yhteys,koita kiihdyttää rajusti,kohtuulliseti ja kevyesti eri sytytyksen ajoituksilla pikkusen alhaisemmalla bensalaadulla niin voi tulla ahaa ilmiö eikä pitäisi olla outo vieras juttu autoihmiselle,liityy myös jälkikäyntiin.
      USA autot ovat lyijyttömällä -75 alkaen ja katalysaattorit pakolliset,paitsi vientimalleissa.
      Aikaisemmat kuin-75 moottorit eri valmistajilla eroavat paljon=toiset tehtiin jo lyijyttömälle,toiset ei ja puristussuhteet oli noin 8:sta 11:sta mikä tietty vaikuttaa mitä tankkiin lorottaa....
      Polttoaineisiin ei tarvi lisätä mitään etanolia enää nykyaikana,kas kun siinä on 5-10%valmiina!!!!
      Meinaatko että kaivan sinulla ulkomaisia tutkimustuloksia tähän??
      Eiköhän jokainen etsi ihan itse ja etsivä löytää kielitaitoinen vielä paremmin.
      Venttiili-istukat ns yleissana ja sitä käytetään merkistä riippumatta,kas kun kaikki terävät tietää mistä kysymys jos kannet muutettu/orkkikset lyijylliselle tai lyijyttömälle.
      Varmasti eri valmistajien infosivuilla löytyy ihan puolueetonta tietoa ja niitä kannattaa lukea koska heillähän ei ole yhtään sormet pelissä tai rahaa tiedossa,eihän?
      Opiskelkaa perustietoja,ajatelkaa ajatelkaa vielä toisen kerran ihan itse ja netistä lehdistä kirjoista löytyy valtavasti tietoa!

    • Kelpo Mies

      Juu, voiko tuohon enää mitään muuta sanoa kuin "Voi hohhoijaa".

    • kaikenlaisia tyyppei

      Eikö kuulkaa se ole yx lysti mitä jonkin kivikautisen Volvon koneeseen syöttää sisään kun sama kone lie traktoreissa kuin autopuolellakin käytetty.
      Jos käy dieselillä käytä sitä ja jossei niin laita jotain bensaa ja käännä sytytystä senverta ettei nakuta ja jossei auta pistä 98 laatua tankkiin.
      Voipi käyttää myös oktaanibuusteria(kallista) tai sekoitella E85:stakin noihin jos haluaa kokeilla toimiiko,miten ja ehkä säästää muutaman euron kesässä tai sitten ei jos letkut,tiivisteet ja ne suuttimet(jotka tuossa joku mainitsikin)tarvii isontaa.
      Lisäaineet omantunnonkysymys ja jos tuntuu että tarviit niin mitä sitten kyselet täällä?
      Pistät vaikka montaa merkkiä ja nukut tyynesti etkä jahkuta jotain testituloksia tai kokemuksia ihmisiltä.
      Kun et kumminkaan usko niitä,mutta tosiaan valmistajien sivuilta imet infoa,siis onpa tosiaan puolueetonta tietoa ja takuulla ostat autosikin mainosten perusteella ja renkaatkin Teeämmän testien perusteella....
      Teet niinkuin hyvältä tuntuu ja et käytä omaa päätäsi vaan mainostajan niin siinä onnen avaimet elämääsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe