Oletteko huomanneet?

Puututaan ajoissa

Kuinka paljon koirapalstoille tulee kysymyksiä ja vastaan tulleita ongelmia. Yleensä kirjoitetaan tänne, kun ongelma on jo hyvin pitkällä. Koira on purrut toista koiraa jopa ihmistä. Koira käyttäytyy täysin hallitsemattomasti, tuhoaa kodissa kaiken, ei osaa käyttäytyä hihnassa, vetää ja yritää kaikkien kimppuun. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.

Eikö koiran omistajat OIKEASTI osaa kääntyä oikeiden ihmisten puoleen. Mikäli olette ostaneet koiranne kasvattajalta, joka on luvannut asioissa neuvoa ja olla teidän tukenanne, kysykää heiltä. Mikäli tätä apua ei ole, viekää koiranne koulutuksiin tai pahimmassa tapauksessa menkää tapaamaan ongelmakoirakouluttajaa. Mutta tehkää se AJOISSA ! Kun nähdään että käytös muuttuu ei-toivottavaksi, tehkää asialle jotain, älkää odottako siiihen tilanteeseen, jolloin käytöstä ei pysty enää mitenkään hallitsemaan.

4

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pah!

      Jumalauta, nyt on pakko avautua.

      1) kasvattajaa kiinnosti tämä koira tasan niin kauan, kun huomasi, että näyttelykalua siitä ei tehty/tullut/voinut tulla. Eli apuna ongelmiin oli: Tsemppiä!

      2) olen maksanut niin pos. kuin neg. kouluttajillekin sievoiset summat, suatana soikoon. Eli maksanut ja yrittänyt - ollut kursseilla ym.

      3) tilanne eskaloituu suhteellisen nopeasti, eli se sinun rajasi "ajoissa vs. enää mitenkään pysty hallitsemaan" on siinä ongelmatilanteessa (,joka oikeasti syö miestä) on hankala määrittää.

      Ymmärrän, että koet olevasi tässä hyvällä asialla, mutta OTA idealistisuudessa huomioon, että ihmisiä & koiria (=eläimiä) tässä kaikki ollaan ja persesoikoon, virheitä tulee. Älä läpätä, äläkä ennen kaikkea yleistä, asioista ennen kun koet kaiken 110%.

      • Edellinensensanoi

        Plus että "ongelmaa" ei ehkä koeta ongelmaksi kun vasta sillon kun sinun mielestä on jo myöhästä. Ja monet saa tältä palstalta vinkkejä ja ideoita mitä kokeilla jos koiran kanssa on ongelmia.


    • Tokitoki

      Totta.Mutta kun noita tosi tietäjiä löytyy aina:)) Ja miten helppoa sille toiselle on aina sanoa,minä kun tiedän.....

    • NO, joo

      minkään neuvo kun ei aina kelpaa. Minulla ainakaan ei todellakaan ole täydellisiä koiria eikä niistä tulekaan, mutta kelpaavat meille. Eihän kukaan seppä syntyjään ole, mutta kehittyä voi. Itelläni on pari rekkua, uros ja narttu. Parin vuoden ja kuuden vanhoja, nuorempi uros ja vanhempi narttu. Molemmat leikattuja, sosiaalisia ja "yleensä" kaikkien kanssa toimeen tulevia. Ja nämä ovat siis koirissa numerot 4. ja 5.. Vasta vuosiensaatossa olen oppinut ehkäpä suhtkoht oikeat tavat ja ehkäpä jotenkuten jopa sen koiranlukutaidon. Siltikin täytyy sanoa, että pahoja tai remmiräyhiä ei oo ollu yksikään koiristani. Mennään siis melkein 40 vuotta taaksepäin jolloin kasvatusmetodit olivat ihan toiset kuin nykyään. Ja tietty nyt tiedetään koirista paljon enemmän kuin silloin. En esim. ole koskaan fyysisesti kurittanut koirani, siis IKINÄ. En tiedä, mutta olen aina rakastanut eläimiä ja suhtautunut niihin kunnioittavasti. Olen myös ihan nuorena jo alkanut seurailemaan eläinten touhuja ja suorastaan lumoutunut niiden kekseliäisyydestä jne. Mutta paljon, paljon olen kokeillut myös vinkkejä mitä olen näiltäkin palstoilta löytänyt. Ainahan myös tulee uusia koiranomistajia, jotka eivät vaan ole tutustuneet asioihin etukäteen, vaan sitten hädissään täällä kysyvät ja parempi niin, sillä ei se kysyvä tieltä eksy. Mielelläni itsekin neuvon jos joku vastaan tullessaan ottaisi tietoa vastaan, mutta enpä mene minäkään neuvomaan ilman kysyjää. Pari kertaa olen yrittänyt keskustella, jos selkeesti näen ongelman jollain, mutta huomannut miten toista hävettää eikä jäädä kuuntelemaan eikä haluta edes ottaa vastaan mahdollista neuvoa. Ja aika paljonhan noita ongelmia tuntuu ihmeisillä olevan. Olin tänään parin tunnin ihan tavallisella Sunnuntai-lenkillä ja laskimme sitten puolisoni kanssa ns. ongelmaiset tapaukset. Vastaan tällä lenkillä tuli 13 koirakkoa, joista 5 käyttäytyi siedettävästi, 1. loistavasti ja loput 7. oli vaihtelevasti kamalasta hirveään. Raukkaparat, siis koirat ja vähän säälittää omistajatkin. Yllättävintä oli, että tässä joukkiossa oli 2 teini-ikäistä koirineen, joiden koirat olivat hyvinkin mallikkaasti ja tottelivat suht. hyvin. Tosin tyttäret kertoivat pitävänsä kerran viikossa kavereiden ja heidän koiriensa kanssa ns. koirakoulua. Sehän on mitä mainioin homma kerätä oma porukka tuttujen kanssa ja aina kuulemma löytyy joku vanhempi osaava neuvoja. Hyvä homma totesin minäkin ja saankin vierailla joskus katsomassa nuorison koirakoulua. No, joo tottahan sekin kumminkin on, että ei ajoissa osata hakea neuvoa, mutta toive olisi, että edes kuunneltaisiin jos joku sanoo, että nyt ei oo asiat mallillaan. Olen itse aina alkanut ohjamaan ja opettamaan koiriani heti niiden tullessa taloon. On se pentu sitten 7 vko tai 3 kk. JA TYÖLÄSTÄ sekä vaativaa pennun kouliminen pienestä aikuisuuteen on, mutta lopussa aina KIITOS seisoo. Meillä tehdään koirille aikaa vähintään 3 tuntia arkisin ja 10 tuntia viikonloppuisin, eli n. 25 tuntia viikossa ei ole paljon omasta ajasta. Jos sitä ei saa annettua, kannattaa jättää koiran hankinta väliin, kunnes sille on tarpeeksi aikaa. Tämän lisäksi myös ne harjaukset, hieronnat yms. hellyttelyt ihan vaan telkkua katellessa, ei oo vaikeeta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      91
      4286
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4202
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3966
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2807
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2521
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2003
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1649
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe