Kärri

Puu-ukko1

Minkälainen kärri olisi klapien ajossa hyvä, puulaitainen vai teräslaitainen? Voisi ajatella puulaitojen olevan hiljaisemmat klapeja kärriin viskoessa. Kumpi olisi teräslaidoissa kestävämpi, maalattu pinta vai Aluzink pinta.

22

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kustaa Lärvätsalo

      Jos mun pitääs kärryä ajatella klapikoneen jatkeena, niin ostaisin hyvän mutta halvan kippikärryn. Kärrynrungollakaan/alustallakaan ole väliä onko se tehdastekoinen tai maasepäntekoinen kuoma-auton alustasta tehty. Sillä siis ei ole väliä. Mutta tekisin siihen sellaiset harvasta laudoituksesta täyskorkeat laidat. Säästyy yksi työvaihe kun klapit kuivuu hyvin ilmavilla laidoilla varustetussa kärryssä. Saahan siihen kärryyn toki olla olemassa erikseen ne hiekanajolaidatkin. Umpilaidat hidastaa kuivumista oli ne sitten puusta tai teräksestä. Eli sahattavan rangan täytyy olla kuivaa, että ne voi suoraan kipata latoon. Toki teräslaidallisissa tehdastekoisissa on mahdollista avata alin laitakerros kuivumisen editämiseksi. Tulevana kesänä meinaan vanhan tuorerehulaidallisen yleisperäkärryn ladata klapia täyteen. Niissä laitakorkeus oli muistaakseni 2,5-3m, kun normaalien tuorerehulaitojen päälle laitetaan vielä korokelaidat. Verkkokaaret siihen vielä ja kevytpeite, niin harasoo kyllä klapia mahtuu kuivumaan. Jos peräkärryn lavalle laittaa vielä rivin kuormalavoja, siten että ilma pääsee liikkumaan/vaihtumaan pohjallakin niin aina parempi. ---Mutta pelkään klapien ajeluun ja kippailuun taitaa suora puulaitainen olla kipatessa helpoin. Nämä tehdastekoiset ovat tavallisesti tehty , niin että keskikarikan kohta pantaa kipatessa, niin että mälli leviää kuitenkin.

    • Klapi Hemmo

      Ensinnäkin se, että miten niitä klapeja ajelet sillä kärryllä??? Onko kyseessä joku harrastelija homma vaiko jotain isompaa? Onko tarkoitus säilöä niitä klapeja siinä kärryssä? Kuivia vaiko tuoreita klapeja?
      Meinaan, että siinä ei juuri ole merkitystä mimmoset laidat on, jos teet koneella klapeja ja kuljetin viskoo klapeja kärryyn.

    • tosi hyvä.
    • Klapeja tehny

      Vahvat teräslaidat on klapien ajossa hyvät, ei tarvii varoa kuormaajalla kuormatessa ja kipatessa klapit tulee kuitenkin alas hyvin. Alusinkki on tietty hyvä, jos on joskus hitsattavaa, niin ei saa niin helposti sinkkimyrkytystä, hengityssuojain pitää silti olla.

      Itse oon kuskannu klapeja vanhalla yleisperävaunulla, jossa on korokelaidat tehty suorasta pellistä, eikä missään ole kuormanpurkua vaikeuttavia esteitä. Saa klapit hyvin purettua kuormasta, pitää vaan muistaa, että märkä koivuklapi painaa aika paljon, ettei kuljetinketju ja rattaat mene rikki. Ja pitkään ei voi säilyttää siinä kärryssä, alkaa klapit homehtumaan, ellei laita puhallinta perälautaan ja pressua sopivasti rakoselleen etureunasta, sillon kuivaa hyvin. Vaan mitä sitä koneellisesti kuivaamaan, kun purkaa kuorman kuivumaan katokseen trukinlavojen päälle.

    • Kärry täyteen klapej

      Minä aion tehdä peräkärryn täyteen klapeja ja antaa niiden kuivua siinä. Tietenkin laidat auki alhaalta ja ylös ilmkanava pressun alle.

      Kysymys kuuluukin, kestävätkö renkaat puiden painon (n. 800 kg/m3) kunnes ne ovat kuivuneet polttokuiviksi (n. 300 kg/m3)? Vai pitäisikö laittaa pölkyt rungon alle?

    • Maanilveilijä

      Jos tuloo märkä kesä ja maa muuttuu letoksi, niin kyllä kannattaas harkita ponttooniakin tai hirsilaakonkia alle.

    • Vaakaäijä

      Sekaisin heitetty lapukasa ei paina 800kg/m3. Eikä lähellekään, puustahan ne tehdään eikä lyijystä.

    • Kärry täyteen klapej

      Tarkoitat siis, että vaikka klapit pinoaa peräkärryyn, ei kuutiopaino tuoreelle puulle voi olla kuin 3-4oo kg, ja renkaat kyllä kestää?

      • Klapeja tehny

        Tuossa on 2,4m3 klapihäkki täynnä tuoreita klapeja, joka painaa melko tarkkaan 1000kg. Helppo siirtää trukkihaarukalla taikka etukuormaajalla ja puut kuivuu hyvin.


      • Klapeja tehny
        Klapeja tehny kirjoitti:

        Tuossa on 2,4m3 klapihäkki täynnä tuoreita klapeja, joka painaa melko tarkkaan 1000kg. Helppo siirtää trukkihaarukalla taikka etukuormaajalla ja puut kuivuu hyvin.

        ...niin se kuva vielä http://aijaa.com/KzpeYs


    • mietri

      Kellä olis myynnissä hydraulihalkasijaa joka pelaa 2000v agrikaatilla käytettykin käy puh,0500675504 sp [email protected]

    • 920

      Mikä on kärri?

      • Akseli Teli

        Son kuule sellaanen, suorakaiteen muotoonen lava, johona on 2 tai 4 pyöriäästä ja laakeroitua köhköryä alla. Joskus näitä köhköröitä voi olla eneeki. Sitte siinä on silimukalla varustettu n. 1,3meeterin aisa (rökötööri vetoosis), josta se otetahan hinauksehen ja veretähän siitä. Täs lavas on tavallisesti lairat, jotta saarahan pysymähän tavaraa, ja myös korootes lairakki, notta mahtuu vieläki enee. Sitte kippiki on , tavallisesti hytraulinen, varusteena jottei tarvitte kinnastella tyhyjöön kans. Ja jos mennähän yleeselle tielle, niin pitää olla asian mukaaset valot ja heijjastimet, nottei kissalan poijjat anna sakkoja. Niin ja jos on painua liikaa kaikkiastansa täs koko hömsklöpis, pitääki olla jarrujaki vielä täs erellämainitus lavas. Tällaasia lavallisia juttuja saa myös autojenki perähän, nätyysempiä vain. --Jotta tällaasta kyhööstä sanotahan johonaki kärriksi, meilläpäin pruukatahan sanua kärryksi. Myös fyrryyksi karahteeratahan johonaki näitä. -- Joku voiis viä täyrentää tätä määritelmää, jotta pääset täs sivistäväs seuras taas träille mitä niinku meinaamma.


      • 920
        Akseli Teli kirjoitti:

        Son kuule sellaanen, suorakaiteen muotoonen lava, johona on 2 tai 4 pyöriäästä ja laakeroitua köhköryä alla. Joskus näitä köhköröitä voi olla eneeki. Sitte siinä on silimukalla varustettu n. 1,3meeterin aisa (rökötööri vetoosis), josta se otetahan hinauksehen ja veretähän siitä. Täs lavas on tavallisesti lairat, jotta saarahan pysymähän tavaraa, ja myös korootes lairakki, notta mahtuu vieläki enee. Sitte kippiki on , tavallisesti hytraulinen, varusteena jottei tarvitte kinnastella tyhyjöön kans. Ja jos mennähän yleeselle tielle, niin pitää olla asian mukaaset valot ja heijjastimet, nottei kissalan poijjat anna sakkoja. Niin ja jos on painua liikaa kaikkiastansa täs koko hömsklöpis, pitääki olla jarrujaki vielä täs erellämainitus lavas. Tällaasia lavallisia juttuja saa myös autojenki perähän, nätyysempiä vain. --Jotta tällaasta kyhööstä sanotahan johonaki kärriksi, meilläpäin pruukatahan sanua kärryksi. Myös fyrryyksi karahteeratahan johonaki näitä. -- Joku voiis viä täyrentää tätä määritelmää, jotta pääset täs sivistäväs seuras taas träille mitä niinku meinaamma.

        Ahaa....se on vähä niinku kärry, mutta ei taira kuitenkaa olla....


      • Pönttö Einari
        Akseli Teli kirjoitti:

        Son kuule sellaanen, suorakaiteen muotoonen lava, johona on 2 tai 4 pyöriäästä ja laakeroitua köhköryä alla. Joskus näitä köhköröitä voi olla eneeki. Sitte siinä on silimukalla varustettu n. 1,3meeterin aisa (rökötööri vetoosis), josta se otetahan hinauksehen ja veretähän siitä. Täs lavas on tavallisesti lairat, jotta saarahan pysymähän tavaraa, ja myös korootes lairakki, notta mahtuu vieläki enee. Sitte kippiki on , tavallisesti hytraulinen, varusteena jottei tarvitte kinnastella tyhyjöön kans. Ja jos mennähän yleeselle tielle, niin pitää olla asian mukaaset valot ja heijjastimet, nottei kissalan poijjat anna sakkoja. Niin ja jos on painua liikaa kaikkiastansa täs koko hömsklöpis, pitääki olla jarrujaki vielä täs erellämainitus lavas. Tällaasia lavallisia juttuja saa myös autojenki perähän, nätyysempiä vain. --Jotta tällaasta kyhööstä sanotahan johonaki kärriksi, meilläpäin pruukatahan sanua kärryksi. Myös fyrryyksi karahteeratahan johonaki näitä. -- Joku voiis viä täyrentää tätä määritelmää, jotta pääset täs sivistäväs seuras taas träille mitä niinku meinaamma.

        Hitto kun tuo Pohjanmaan murre on mukavaa, ihan tuli hyvälle tuulelle tuota lukiessa. Muistan jo lapsuudestani, kun meillä kävi isän liikemiestuttu Pohjanmaalta ihan vaan mukavia puhumassa, kun oli huonekaluja kauppaamassa täällä suunnalla ja kävi samalla tässä lähistöllä maata viljelevää velipoikaansa katsomassa. "Tulkaa kuuntelemaan, kun ukko puhuu jämerää murretta" muistan jonkun sanoneen...


      • 920
        Pönttö Einari kirjoitti:

        Hitto kun tuo Pohjanmaan murre on mukavaa, ihan tuli hyvälle tuulelle tuota lukiessa. Muistan jo lapsuudestani, kun meillä kävi isän liikemiestuttu Pohjanmaalta ihan vaan mukavia puhumassa, kun oli huonekaluja kauppaamassa täällä suunnalla ja kävi samalla tässä lähistöllä maata viljelevää velipoikaansa katsomassa. "Tulkaa kuuntelemaan, kun ukko puhuu jämerää murretta" muistan jonkun sanoneen...

        Ei ainakaan täälä Etelä-Pohojammaalla mistään kärristä puhuta. Taitaa olla jotaki Hetjärven juttuja.


      • Akseli Teli
        920 kirjoitti:

        Ei ainakaan täälä Etelä-Pohojammaalla mistään kärristä puhuta. Taitaa olla jotaki Hetjärven juttuja.

        No kuulekku mäki oon pohojalaanen, mutta vähä kierrelly maata siinä ku tahkuaki (kakarana useenki jouruun pyörittöhön sitä tahkua, ku kirves meni useen tylysäksi). Niin olihan se kärri vähä outo sana, muttei poikennu oikeen palio kärry sanasta, niin aivaku hoksasin vahingos, jotta kärrystähän siinä puhet on. Mutta jos sua ei oo päästetty kotua ikinä kirkonkylää eremmäs, niin ymmärrän kyllä notta pieniä vaikeuksiaki voii olla ja tulla ymmärtämises. Ja suomen kieles yhyrenki kiriaamen lisäys tai poisjättö taikka muutos tarkoottaa aiva jotaki muuta, niin voiihan siinä kyllä ajatus pörpähtää vähä sivuraiteelle. Mutta voin sanua , notta matkaalu avartaa ja sivistääki, oon ittekki havaannu. Ja ku ei esitä tyhymiä kysymyksiä vääräs paikas, vaan kuunteloo viisahempia korvat höröllä, niin voii joskus jopa näyttää ittekki viisahalta. Ainaki seuraavalle voiiki jo esittää hiukan asiantuntiaa ja viisahempaa.


      • Äläpä näsistele 920
        920 kirjoitti:

        Ei ainakaan täälä Etelä-Pohojammaalla mistään kärristä puhuta. Taitaa olla jotaki Hetjärven juttuja.

        Kyllä se on kärri ihan ymmärrettävää puhetta kärrystä. Asun täällä Päijät-Hämeessä ja kyllä täälläkin monet puhuvat peräkärristä taikka pelkästä kärristä. Sen verran olen minäkin Suomea kiertänyt ja joskus jopa ulkomaillakin käynnyt, että monenlaista nimitystä olen erilaisille tavaroille ja asioille kuullut. On kuuppaa, koussikkaa ja nappoa, sekä saavia, korveeta ja tiinua, sekä aspia, kopitsaa ja määrlyä.

        Kärry, kärri, kosla, lavetti, traikku... kiesi, trilla, vankkuri... jokainen tietty tarkalleen hieman eri väline, mutta monessa puheesa menevät sekaisin sulavasti tahattomasti ja tarkoituksella.

        Murteet ovat Suomessa, jos sitten muuallakin aika erikoisia ja suomalaistenkin on joskus vaikea ymmärtää toisiaan. Jokunen vuosi sitten Unkarissa Budabestin yliopiston suomenkielen opiskelijat olivat ihmeissään, kun järjestin heille Aku Ankan, joka oli turun murteella, "Siis onko tämä oikeasti muka suomenkieltä..."


      • 920
        Äläpä näsistele 920 kirjoitti:

        Kyllä se on kärri ihan ymmärrettävää puhetta kärrystä. Asun täällä Päijät-Hämeessä ja kyllä täälläkin monet puhuvat peräkärristä taikka pelkästä kärristä. Sen verran olen minäkin Suomea kiertänyt ja joskus jopa ulkomaillakin käynnyt, että monenlaista nimitystä olen erilaisille tavaroille ja asioille kuullut. On kuuppaa, koussikkaa ja nappoa, sekä saavia, korveeta ja tiinua, sekä aspia, kopitsaa ja määrlyä.

        Kärry, kärri, kosla, lavetti, traikku... kiesi, trilla, vankkuri... jokainen tietty tarkalleen hieman eri väline, mutta monessa puheesa menevät sekaisin sulavasti tahattomasti ja tarkoituksella.

        Murteet ovat Suomessa, jos sitten muuallakin aika erikoisia ja suomalaistenkin on joskus vaikea ymmärtää toisiaan. Jokunen vuosi sitten Unkarissa Budabestin yliopiston suomenkielen opiskelijat olivat ihmeissään, kun järjestin heille Aku Ankan, joka oli turun murteella, "Siis onko tämä oikeasti muka suomenkieltä..."

        Noooh.....leikkiähän tämä saivartelu on. Ottaa vaan korvahan tuallaaset sanat.


    • konservatiivi1

      Kunhan on hyvät renkaat, kippi ja valot, laitojen korkeuden voi tehdä mieleisekseen. Muuten, jos myytte ja toimitatte asiakkaille klapeja, oletteko muistaneet maksaa trafille traktorin päivämaksun. Jos ette ja sattuu poliisi tai tulli ratsaamaan, saattaa tulla trafilta monen tonnin arviolasku, Näin käy jos ajaa kevyesti verotetulla löpöllä.

      • Pönttö Einari

        Tottahan toki muistetaan päivävero, taikka sitten on ihan verotettua dieseliä tankissa. Tosin kokemus on osoittanut, että päivävero on edullisempi maksaa. Pidin nimittäin joitakin aikoja sitten uutena ostamaani Valtraa tehtaan jäljiltä monta kuukautta pelkällä verollisen dieselin tankkauksella, kun oli tiedossa useampia verollisia ajoja. Paljon kalliimmaksi tuli, vaikka olihan se helppoa, kun ei tarvinnut erikseen alkaa miettimään veroja ja polttoaineita. Lopetin dieselillä ajot välittömästi, kun säännölliset kuljetustarpeet loppuivat satunnaisiksi.
        Vaan kuinka moni sitten muistaa tehdä korjauserät veroilmoitusta tehdessään, kun on käyttänyt maatalouden kalustoa yksityiskäyttöön? Tämän nimittäin uskon monelta unohtuvan, vai olenko väärässä..


      • Pönttö Einari
        Pönttö Einari kirjoitti:

        Tottahan toki muistetaan päivävero, taikka sitten on ihan verotettua dieseliä tankissa. Tosin kokemus on osoittanut, että päivävero on edullisempi maksaa. Pidin nimittäin joitakin aikoja sitten uutena ostamaani Valtraa tehtaan jäljiltä monta kuukautta pelkällä verollisen dieselin tankkauksella, kun oli tiedossa useampia verollisia ajoja. Paljon kalliimmaksi tuli, vaikka olihan se helppoa, kun ei tarvinnut erikseen alkaa miettimään veroja ja polttoaineita. Lopetin dieselillä ajot välittömästi, kun säännölliset kuljetustarpeet loppuivat satunnaisiksi.
        Vaan kuinka moni sitten muistaa tehdä korjauserät veroilmoitusta tehdessään, kun on käyttänyt maatalouden kalustoa yksityiskäyttöön? Tämän nimittäin uskon monelta unohtuvan, vai olenko väärässä..

        Tuota polttoaineratsiaa jäin vielä pohtimaan, että tekeekö poliisi niitä, kun olen ollut polttoaineratsiassa, niin poliisin ratsia oli erikseen, jossa katsottiin kalusto ja tullin porukka otti polttoaineesta näytteet. Kertaakaan poliisi ei ole minulta polttoainetta ratsanneet. Yhden kerran liikkuvanpoliisin pojat epäilivät meidän tankkaavan farmari-pösöön (bensiinifarkku!!) polttoöljyä, kun täytin löpökanistereita takakonttiin. Pidin jonkinmoisen puhuttelun ja pojat luikkivat kaljupunaisina siitä kahville...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe