Miten turvallista!?

peace&love

Miten turvallista turistin on liikkua Barcelonan vanhan keskustan kaduilla? Street viewistä kun katselin noita kapeita kujia, niin hieman kylmäsi. Ei juuri katuvaloja ja graffiteilla paikat töhritty. Päivälläkin melkoisen varjoisia kujia. Nuorisotyöttömyys kuulemma korkea ja mamuja paljon. Uskaltaako tuolla liikkua?

69

5007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hsrhsryjystk

      Street view on kuvattu hiljaiseen aikaan, kun ihmisiä ei ole juuri liikkeellä ja monet kaupat ovat kiinni (ja graffitit näiden liukuovissa näkyvät). Kesällä auringonpaisteessa, ihmisten ympäröimänä ja kauppojen ollessa auki iltamyöhään kadut ovat aivan toisen näköisiä.

      Ainoat alueet vanhassa kaupungissa, joita voi pitää arveluttavina ovat El Ravalin sekä La Ramblan eteläosat illalla/yöllä.
      Mamut asuttavat suurimmaksi osaksi eteläistä Ravalia ja maailman vanhinta ammattia harjoitetaan näkyvästi ja jopa aggressiivisesti.

      Barri Goticin puolella on varmaan turvallisempaa kuin Helsingin keskustassa, jos taskuvarkauksia ei lasketa.

      • Kokeile

        Mikä kellekin on turvallista riippuu ihmisestä joka sitä turvaa tai turvattomuutta kokee. Ei ole kaikkia ihmisiä vastaavaa yleistestinukkea jonka avulla laskea turvattomuusmäärä sekä tapahtuneet turvarikokset.

        Kyllä jokaisella on se oma tasonsa asioissa mistä tykkää ja mikä menee yli.

        Löydä siis itse aloittaja tälläisiä asioita, älä kysele toisilta milä on turvallista ja mikä ei. Kun turva asioita muilta kyselee, niin ennemmin tai myöhemmin mistä tahansa asiasta joku sanoo että todella vaarallista, sitäkö odotat?


      • fefscs
        Kokeile kirjoitti:

        Mikä kellekin on turvallista riippuu ihmisestä joka sitä turvaa tai turvattomuutta kokee. Ei ole kaikkia ihmisiä vastaavaa yleistestinukkea jonka avulla laskea turvattomuusmäärä sekä tapahtuneet turvarikokset.

        Kyllä jokaisella on se oma tasonsa asioissa mistä tykkää ja mikä menee yli.

        Löydä siis itse aloittaja tälläisiä asioita, älä kysele toisilta milä on turvallista ja mikä ei. Kun turva asioita muilta kyselee, niin ennemmin tai myöhemmin mistä tahansa asiasta joku sanoo että todella vaarallista, sitäkö odotat?

        Eh...? Jokseenkin sekavasti ilmaistu ja jos nyt yhtään ymmärsin mitä ajat takaa, niin jokseenkin älyvapaata. Tietysti kannattaa kysellä mitkä alueet ovat turvallisia ja kuinka paljon rikollisuutta milläkin alueilla esiintyy. En tiedä mitä ihmettä tarkoitat kun sanot: " Ei ole kaikkia ihmisiä vastaavaa yleistestinukkea jonka avulla laskea turvattomuusmäärä sekä tapahtuneet turvarikokset."

        Tämä "turvattomuusmäärä" lienee nyt yleisemmin tunnettu tehtyjen rikosten määränä ja laatuna. Et todellakaan halua mennä saapastelemaan kovan rikollisuuden jengialueelle pimeän jälkeen.


      • Yli hilseen
        fefscs kirjoitti:

        Eh...? Jokseenkin sekavasti ilmaistu ja jos nyt yhtään ymmärsin mitä ajat takaa, niin jokseenkin älyvapaata. Tietysti kannattaa kysellä mitkä alueet ovat turvallisia ja kuinka paljon rikollisuutta milläkin alueilla esiintyy. En tiedä mitä ihmettä tarkoitat kun sanot: " Ei ole kaikkia ihmisiä vastaavaa yleistestinukkea jonka avulla laskea turvattomuusmäärä sekä tapahtuneet turvarikokset."

        Tämä "turvattomuusmäärä" lienee nyt yleisemmin tunnettu tehtyjen rikosten määränä ja laatuna. Et todellakaan halua mennä saapastelemaan kovan rikollisuuden jengialueelle pimeän jälkeen.

        "jos nyt yhtään ymmärsin mitä ajat takaa, niin jokseenkin älyvapaata"

        Et ymmärtänyt, nimittäin tarkoitukseni oli kertoa jotakin fiksua.

        No aina ei löydy yhteistä säveltä.


      • lsjdiefj
        Yli hilseen kirjoitti:

        "jos nyt yhtään ymmärsin mitä ajat takaa, niin jokseenkin älyvapaata"

        Et ymmärtänyt, nimittäin tarkoitukseni oli kertoa jotakin fiksua.

        No aina ei löydy yhteistä säveltä.

        No menepä viisastelemaan jonnekin muualle.


    • aheeeej

      Peesaan edellistä vastaajaa. Ihan turvallista on, tai ei siis erikoisen turvatonta.
      Näillä mä olen pärjännyt:
      -Käsilaukku toisen olan yli niin, että se on mahan päällä läppäpuoli vasten mahaa, kaikki vetoketjut kiinni.
      - Mukaan kadulle vain sen verran rahaa kuin on päivän tarve.
      - Huijauslompakko suoria ryöstöjä varten: pari seteliä, kuitteja käytöstä poistettuja kortteja (en ole kyllä koskaan tarvinnut)
      - Taskuissa ei arvokasta
      - Kamera ei kädessä
      - Kartta pienissä osissa niin, että sitä voi vilkuilla vaivihkaa (ettei näytä pölvästituristilta)
      - Kuljen siellä, missä on muitakin eli pimeällä en oikaise hämärien pikkukujien kautta.
      Lopputuloksena on, ettei minua n. kymmenestä BCN-käynnistä huolimatta ole koskaan ryöstetty eikä mielestäni edes yritetty.

      Olen yöpynyt Ravalissa ja el Bornissa, pidän Bornia epämiellyttävämpänä. Johtuu ehkä siitä, että ystäväni tuli siellä keskellä päivää ryöstetyksi (roikotti kädessä löysässä otteessa videokameraa).

      Leveiden katujen ei kannata antaa hämätä: esim. Via Laietanalla tulee käsittääkseni aika helposti ryöstetyksi.

      • moramies

        Mulla on yksi toimiva keino suojana aina kaikkialla, Suomessakin. Sen nimi on puukko. Mora taskussa on turvallinen mieli ja kelpaa hymyillä.


      • anssi4

        Millään keinolla et pysty peittämään, että olet pölvästituristi. Jokainen ja varsinkin pitkäkyntinen sen haistaa jo 200 m päähän. Turvakeinot tosin voivat auttaa, ellei törmää varaskoplaan.


      • kamera.pään.päällä

        - Kamera ei kädessä

        No missä pidät kameraa sen aikaa, kun otat kuvia, jalassako?


    • oma roska silmassa.

      Tänään iha kotikonnulla kulki auto , omituisen hiljaa meni... ja piti pitkät päällä etten nähny rekisterikilpee. Että onko täälläkään enää turvallista kävellä?'

      T;suomesta

    • Manuella
    • Satunaismatkailijat

      Onneksi on mahdollisuus liikkua muuallakin kuin mainituilla alueilla, kaupunki on suuri ja tarjoaa paljon muitakin katuja ja osia katseltavaksi ja kuljettavasksi.
      Ja jos epäilyttää, niin vaihdetaan paikkaa tai ainakin kellonaikaa.
      Valitettavan totta on myös se, että jos joku epätoivoissaan yrittää käydä käsiksi, niin ei se aikaa eikä paikkaa katso..

      • _Mika

        En menis slummiin yöllä. Oltiin tyttöystävänkans riossa ja ei me kuljettu yöllä missään. Päivällä näkee ihan tarpeeksi.


    • Vaikutat ihmiseltä, joka pelkää omassa vessassaan eli älä mene! Minä sen sijaan lähden tuonne vappuna ja ajattelin kyllä selvitä hengissä =))

      • rambla pampla hoo

        Jo on kommentit. On ihan asiallista kysyä mahdollisesti paikassa käyneiltä ihmisiltä, millaista jossain kohteessa on.

        Aina tietysti keskusteluihin iskee näitä sankarimatkaajia pullistelemaan, miten he ovat nukkuneet puiston penkillä Phnom Penhissä eikä ollut mitään ongelmia.


    • Kyllä siellä

      on turvallista liikkua. Kaupungissa on jatkuvasti paljon turisteja eli ihmisiä joka paikassa. Kun kestät alueilla ja kaduilla, joilla on muita ihmisiä, niin on perustellusti turvallinen tunne. Varmasti jostain löytyy pieniä hyvin salapäisiä ja vaarallisia sivukatuja, mutta sama tilanne on joka kaupungissa.

      • Gaudi & Calatrava

        Aina on turvallista kunnes jotain tapahtuu. Onneksi ei itsellä mitään ongelmia. On sitten eri asia mikä tunne tulee vaikkapa Ramblalta sivukaduille yöllä yksin poiketessa, pimeää ja hiljaistakin. Barcelona on kyllä mahtava kaupunki. Ihmismäärä voi lisätä turvallisuuden tunnetta, muttä voi olla varkaille hyvinkin otollinen tilanne.


    • hoblaa

      Kyllähän ne suurimmat rosvot tuollakin on ihan paikallisia. Varasteluhan on espanjalaisten pääelinkeino. MInkäs he geeneilleen voivat.

    • Häh?

      Miksi siellä pitäisi liikkua?

    • onko turvallista

      onkohan turvallista lähteä omalla autolla ukrainaan,siellähän on menossa venäläisten ja ukrainalaisten ja janusevi selkkaus.olisi tarkoitus olla kuukausi siellä lomamailemassa.

    • kulkjanies

      Rauhassa sai kulkea..

    • Takapenkin Taavi

      Mikä pakko Espanjaan on yleensä mennä? Kyllä näitä syrjäkujia löytyy Suomestakin.

    • Senkin pölhö

      No kuule sinne vaan!!

    • Elä mää, älä mee

      Minkä ihmeen takia tuollaiseen Barcelonaan pitäisi ylipäänsä mennä? Noita kuvia katsellessa ei innosta pätkääkään. Vaan taisipa tämäki avaus olla ylläpidon provoja.

      • kirjavakissa

        Ei,,Barcelona sucks!! Ihan jos vaiks PIEKSÄMÄELLE piäsis ni voe onnea =) Varmaan mielestäsi, Lontoo, Rooma tai Pariisi on ihan pepusta,,,


    • kapteenska

      Jo 70-luvulla laivameklarit varoittivat meitä liikkumasta ilta-aikaan varsinkin. Tuskin turvallisuus siitä on parantunut. Järjen käyttö sallittua.

    • Nimimerekki

      Ei

    • Barcelonassa, ihan niin kuin muissakin suurissa kaupungeissa pääsee eroon omaisuudestaan ja on vaarallista liikkua joillain alueilla. Itse olen käynyt kyseisessä paikassa useamman kerran yöaikaan ja ihan ilman minkäänlaisia ongelmia. Jopa kaupunkifestivaalin aikaan, jolloin keskusta on tupaten täynnä porukka, oli aivan turvallinen olo. Ramblasilla, metrossa tai puistoissa, joissa asuu paljon porukkaa kadulla on mielestäni helpompi tulla kupatuksi. Järjenkäyttö on sallittua tuollakin. Varma arpa turvattomaan liikkumiseen on se tavallinen tarina. Yksin kännissä vieraanvaraisten varkaiden seuraan ja lopputulos on taattu, sinut putsataan takuuvarmasti ja parhaassa tapauksessa hakataan kaupapäälle. Tuolla alueella liikkuu paljon nuorisoporukoita ja muutakin jengiä, mamuja, ruusukauppiaita, diilereitä etc. Varovaisuus on valttia, mutta turhaan pelkäämistäkään en ehdota esteeksi paikkaan tutustumiselle.

    • oo sole mio

      Moi kaikki!

      Oon lähdössä aurinkolomalle Krimille ensi viikolla. On varattu parin viikon reissu
      täysihoidolla. Ihanaa uintia ja auringonottoa. Onkohan siellä turvallista. Oon kuullu että siellä ei oo taskuvarkaita ollenkaan.

      • AK-47 rauhoittaa

        Ei ole, eikä homopropagandan levittäjiä. Siellä reippaat heteromiesten armeijat takaavat järjestyksen ja turvallisuuden.


      • Väärin muistettu

        Halmehan hakattiin sairaalakuntoon. Jos ryöstö meinaa epäonnistua, nousee aseistettuja Manoloita joka viemäristäkin puukkojensa kanssa. Ovat kuin rottalauma.


    • bcnonmymind

      Olen asunut Barcelonassa puoli vuotta Barri Goticon alueella juurikin pienellä kujalla jossa ei edes ihmisiä liiku päiväs aikaankaan. Tuolla on kulkenut yölläkin ilman ongelmaa (nuori tyttö), mutta tosin yhtenä yönä kuulin kun joku ryöstettiin ikkunani alla. Kodittomiahan siellä nukkuu joka kulman takana, mutta muuten ei ihmisiä tule edes oikein vastaan.

      Ravalin alueella sen sijaan en kulkisi etenkään yöaikaan kun on levottomampi alue. Itse voi paljon vaikuttaa siihen miten kulkee ja käyttäytyy ehkäistäkseen rikoksen uhriksi joutumasta.

    • Surrrrr

      Kaikille parempi kun PYSYT KOTONA!
      Pääset paljon vähemmällä murehtimisella, vielä kun muistat laittaa foliohatun tiiviisti päähäsi!

      • pellepalstoja nämä

        Idioottimanen kommentti. Miksi foliohatut pitää ängetä tähän sekaan, jos joku kysyy, onko itselle tuntemattoman miljoonakaupungin hieman nuhruisen näköisellä seudulla turvallista liikkua.


      • 524öpy
        pellepalstoja nämä kirjoitti:

        Idioottimanen kommentti. Miksi foliohatut pitää ängetä tähän sekaan, jos joku kysyy, onko itselle tuntemattoman miljoonakaupungin hieman nuhruisen näköisellä seudulla turvallista liikkua.

        Siksi, koska jos on noin arka ihminen, TAATUSTI joutuu ongelmiin, koska pelkohan haisee pitkälle. Hänenä en menisi lähikauppaa pidemmälle, sorry.


      • mies 40.
        524öpy kirjoitti:

        Siksi, koska jos on noin arka ihminen, TAATUSTI joutuu ongelmiin, koska pelkohan haisee pitkälle. Hänenä en menisi lähikauppaa pidemmälle, sorry.

        Hesassa ei voi yöllä kulkea kun joku tulee aina uhoomaan ja sitten pitää antaa turpaan. Tänäkin vuonna kolmesti olen joutunut hakkamaan jonkun idiootin kun tulee pyytää tupakkaa ja jos ei ole niin sitten alkaa vit.tuilu. Minä en edes polta tupakkaa. Hakkaan niin että siltä uhoojalta lähtee taju tai se ei enää nouse, yheltä tais käsi mennä poikki jopa.


      • pelkkää faktaa joo
        mies 40. kirjoitti:

        Hesassa ei voi yöllä kulkea kun joku tulee aina uhoomaan ja sitten pitää antaa turpaan. Tänäkin vuonna kolmesti olen joutunut hakkamaan jonkun idiootin kun tulee pyytää tupakkaa ja jos ei ole niin sitten alkaa vit.tuilu. Minä en edes polta tupakkaa. Hakkaan niin että siltä uhoojalta lähtee taju tai se ei enää nouse, yheltä tais käsi mennä poikki jopa.

        Sitten heräsit, vedit kissan käymään ja päästit kellon ulos =) Huusit samalla äidillesi, että joko kahvi on valmista =)


      • Ihan hulvatonta
        mies 40. kirjoitti:

        Hesassa ei voi yöllä kulkea kun joku tulee aina uhoomaan ja sitten pitää antaa turpaan. Tänäkin vuonna kolmesti olen joutunut hakkamaan jonkun idiootin kun tulee pyytää tupakkaa ja jos ei ole niin sitten alkaa vit.tuilu. Minä en edes polta tupakkaa. Hakkaan niin että siltä uhoojalta lähtee taju tai se ei enää nouse, yheltä tais käsi mennä poikki jopa.

        Nykyään ei tosiaan pysty kulkemaan Helsingissä.

        Viime aikoina joku nelikymppinen mies riehuu siellä. Hakkaa kuulemma ihmisiä siellä ja höpisee jotain tupakka juttuja.


    • Ei ole sellaista kaupunkia, missä ei rosvoja olisi. Aina siellä, missä on humalaisia turisteja, on otollinen paikka taskuvarkaille ja muille pikkunilkeille. Olen itse käynyt 27 kertaa Rodoksella ja niihinkin kertoihin sisältyy jos jonkinmoista kanssakäymistä nilkkien kanssa. Tavalliselle turistille Rodos on erittäin turvallinen paikka lomailla, kun kuljeskelee mihin vuorokauden aikaan tahansa yleisiä kulkuväyliä pitkin. Itse oikoilen reittejäni usein hämärien kujien ja pihojen läpi. Kerjään siis verta nenästäni. Sellaista vaan ei ole tapahtunut kuin kerran ja silloinkin kaaduin huoneeni vessanpönttöön. Kreikkalaiset itse ovat rehellistä väkeä, mutta albaanit ovat toista maata. Asuessani 2006 pari kuukautta siellä eräässä sivukuja asunnossa, mekkaloi öisin kujalla aina sama albaanilauma. Ohittaessani heidät he aina tökkivät ja tönivät minua naureskellen. Koska siihen aikaan vielä löytyi kulkukoiria, keräsin niitä asuntoni patiolle ja annoin ruokaa. Koirat seurasivat tietenkin minua ja veinkin ne albaanilauman keskelle. Sanoin,että jos vielä koskette minuun, puree koirani teistä jokaista. Sittemmin sain kulkea rauhassa kujallani. Pyysipä kerran eräs pakistanilainen (!) minulta suojelurahaa 50euroa käyttäessäni hänen kujaansa. Ilmoitin hänelle suomalaisella viittomakielellä (käsi nyrkissä ja viuh), että en hyväksy. Paki hävisi maisemista. Seuraavana päivänä kävin asettelemassa samalle kujalle kättä pidempää valikoituihin piiloihin tulevaisuuden varalle, mutta ei niitä ole vielä tarvittu. En todellakaan aio välttää noita kujia, vaan kävelen aina siellä, missä olen tottunut kulkemaan. Sopii se sitten nilkeille tai ei. Tuttavapiiriini kuuluu myös kaksi paikallista poliisia. He kertoivat, että albaanit ovat joskus jopa ongelma ja antoivat ymmärtää, että ei ole mitään pahaa siinä, jos joudun joskus kurittamaan heitä. Niinkuin siinäkin tapauksessa kun itse päädyin poliisiauton takapenkille, mutta vastapeluri albaani hieman taaemmas, peräkonttiin. Lyhyen ja muodollisen kuulustelun jälkeen poliisit veivät minut samalla autolla vielä hotelliini. Albaani tuntui olevan vielä matkatavara osastolla. Summa summarum. Älkää tehkö niinkuin minä, vaan viettäkää ihanaa lomaa ystävienne ja rakkaittenne seurassa. Minä pidän kujat puhtaina.

      • Sanoisin....

        ....että olet jäänyt 10 vuotiaan bätmänin tasolle.


    • Sanna12345

      Mut raiskattiin tuolla toissa kesänä.Asiasta teki erittäin tuskallisen se, että raiskasivat myös anaaliin.En vieläkään uskalla lähteä pimeällä yksin ulos tai nukkua yksin kotona.Jouduinkin muuttamaan takaisin vanhemmilleni.Olen siis 26 vuotias.

      • Ei sen vertaa!

        Siis ei tosiaan edes sen vertaa ajatella että edes tavallinen vaginaraiskaus.

        Nyt muuten perun kesälomani matkan espanjaan.


      • äqäqäqöld
        Ei sen vertaa! kirjoitti:

        Siis ei tosiaan edes sen vertaa ajatella että edes tavallinen vaginaraiskaus.

        Nyt muuten perun kesälomani matkan espanjaan.

        Sinusta on tehty rikosilomoitus.


      • Vai vielä ilmoitus
        äqäqäqöld kirjoitti:

        Sinusta on tehty rikosilomoitus.

        Ei ole mikään naurun asia, nimittäin minulla on anaali. Edes miehet eivät siis enää voi rauhaisin mielin matkustaa Espanjassa.


      • Ari-Pekka Venäläinen
        Vai vielä ilmoitus kirjoitti:

        Ei ole mikään naurun asia, nimittäin minulla on anaali. Edes miehet eivät siis enää voi rauhaisin mielin matkustaa Espanjassa.

        Anna yhteystietosi, että voimme ottaa yhteyttä.

        Terveisin Itä Uudenmaan Posliini


    • uzimies

      Meitsi on matkustanu siellä sun täällä eikä koskaan ole ollu ongelmia. Tosin mulla on se pikku jekku, että olen aina aseistautunut. Jos joku tavallinen paikka niin puukko riittää, mutta jos matkailen jossain vähän extrememmässä paikassa niin ostan kadulta vaikka uzin tai ak-47:kan ja reteästi kävelen sen kanssa. Kukaan, ja mä sanon KUKAAN ei tuu hyppimään silmille!

    • elämä on

      vaaroja ja on joka paikassa leivänpaahdinkin voi tappaa

    • urts

      No pysy nyt ihmeellä sieltä pois, kun kerran tällaisen huomion olet tehnyt. Mikä ihmeen vimma se vetää ihmisiä kusisiin paikkoihin?????????????

    • oma maa mansikka

      Jos on hinku lähteä vaeltelemaan hölmön turistimaisen näköisenä kartta kourassa pitkin Barcelonan hämärimpiä kujia yöaikaan euronippu taskussa ja kännykkää näpeltäen, niin voi olla ihan varma siitä, että ei uskalla.

    • muolimalla

      Ei kannata mennä oleenkaan, pörsänmäkeä ja Tarmolaa kauemmaksi, jos ei ole kumisaapaat jalassa, ja puukko vyöllä,
      Ne tappaa , ainakin tulee ryöstetyksi, välittömästi,
      Typeriä luusereiden kysymyksiä, pysykää kotona,

      • ei saa kysyä

        Aloittaja kysyi, onko erään eurooppalaisen suurkaupungin tietyllä alueella turvallista. Mitä luuserimaista tällaisessa kysymyksessä on?


    • valitseparempi

      Barcelonassa on kujilla havaittavissa jätekasoja ja epämääräistä sakkia sekä kaiketi kodittomia, jotka asuvat teltoissa huumeruiskuineen. Ei ole turvallista ei.

      www.matkakohde.org

      • merikansa

        Juu kyllä meklarit varoitti menemästä ilta-aikaan vanhaan kaupunkiin, siellä on mm. narkkareita läjäpäin. Meillä oli koko perhe matkassa. Muuten päiväsaikaan ramblat ym. mukava kävellä.


    • turvalliselta tuntu

      Oltiin Barcelonassa viime kesänä ja kyllä siellä on paljon rikollisuutta suurkaupungiksi. Kuitenkin, yleensä turisteja ei oteta muiden kuin käsilaukkuvarkaiden kohteeksi. Toinen riski on huumaaminen baarissa.

      Eli kaksi olennaisinta varotoimea Barcelonassa on
      1) halpa käsilaukku, jos käsilaukkua pitää eikä missään tapauksessa paljon rahaa/ kaikki luottokortit kassissa. Kannattaa varautua siihen, että laukut ja puhelimet lähtee, jos niitä ei koko ajan tarkkaile.
      2) jos menee baariin, ei vedä överikännejä, ei juo tarjottuja drinkkejä laseista eikä jätä lasiaan valvomatta. Yleensä huumatuiltakin viedään "vain" rahat ja puhelimet, harvemmin olen kuullut pahoinpitelystä tai raiskauksesta, se veisi liikaa aikaa.

      Fyysistä väkivaltaa Barcelonassa siis on käsittääkseni hyvin vähän. Siellä ei käsilaukkuvarkauksista tule kovia rangaistuksia, varsinkin kun kohde ehtii yleensä poistua maasta eikä pääse todistamaan, kaikki pahoinpitelyt yms on sitten eri tason ongelmia myös tekijöilleen.

      Toinen asia on sitten, että Barcelona on aika persoonallinen eurooppalainen kaupunki, ja graffitit liittyy siellä julkisiin tiloihin ihan joka puolella. Ei siis kerro alueen hoitamattomuudesta. Me asuimme alueella, joka oli varsin kallis ja superrauhallinen asuinalue, mutta sielläkin oli graffitia hurja määrä.

    • Pepe Barca

      Pepet ryöstelevät kaikkialla, missä on turisteja tai muuten trafiikkia. Romanian mannet päivystävät Barri Gothicossa. Rosvoilla on myös puukot, joita käytetään tarvittaessa. Rautatieasemia ja metroa kannattaa välttää. Ketään ei kunnioiteta - vanhukset (jopa paikalliset) hakataan siniseksiksi keskellä päivää. Lapsiperheet ovat suosittuja uhreja. Poliisi suojelee varkaita.

      Paska kaupunki, joka tosin on EU:n (eli meidän) rahoilla rakennettu näyttäväksi. Ryöstetyksi joutuu 100% varmuudella. Jos ei tänään, niin huomenna...

      Taksit ovat erittäin halpoja ja niitä kannattaa käyttää kulkemiseen. Muuten palvelut ja ravintolat ovat sikahintaisia, vaikka kukaan ei alv:a maksakaan.

    • Barcelona on

      huonoin matkakohde koko Espanjassa.

      Kävin vuonna 99 ja voin sanoa, että se on ainut kerta kun päälleni on syljetty. Katalonialaiset ovat itsestään liikoja luulevaa paslasakkia.

    • Pedro99

      Hei!

      Barcelona on melko turvallinen paikka. Yksin yöllä ei tietenkaan ole hyvä liikkua tuolla niin kuin ei missään muussakaan suurkaupungissa. Vinkkejä Barcelonaan ja Espanjaan voit vilkaista vaikkapa täältä:

      Tietoa ja kuvia Espanjasta:

      http://www.espanja.suomalaisille.com/barcelona.html

    • maikki7

      Jaa, no ei tosiaankaan ole suurimmat rosvot /useimmat rosvot paikallisia,vaan yllätys yllätys, ensisijaisesti marokkolaisia. He varastaa, ryöstää, raiskaa ja tappaa ilman sen kummempia omantunnontuskia. Tosifaktaa on ja ne jotka vastaan väittää niin lukekoon Barcelonan päivälehdet menneiltä vuosilta. Toiseksi bosnialaisia, moldavialaisia ja albanilaisia.

    • Jake12345

      Barcelona on todella siisti ja leppoisan oloinen kaupunki. Me, kaksi just eläkeikään ehtinyttä, asuimme Ramblan oikealla puolella meren rannasta päin katsoen, parin korttelin päässä ja tunsimme olomme varsin turvalliseksi liikkuessamme kaupungilla myös öiseen aikaan.
      Kaupungilla liikkuu paljon niitä paikallisia poliiseja. Tulivat kerrankin 'silmänräpäyksessä' skootterillasn paikalle, kun vaimoni kompastui jalkakäytävällä, kenties varmistamaan, etten tölväissyt häntä katuun, tms...
      Suosittelen Barceloonaa lämpimästi jo Gaudin arkkitehtuurikohteidenkin vuoksi. You know Sagrada Familian, Guellin puiston, ym... Vaikkas Miron museon, jne vuoksi...

      • kysykääminultaneuvoa

        Ihan oikein, onnittelut! Kaikenmaailman besserwisserit tulevat tänne uhoamaan ja tietämään asioita pienestä näkökulmastaan. itse olen matkustanut oikeasti vaarallisissakin paikoissa ja opin jo aikaa sitten että jos joutuu ryöstetyksi tai varkauden kohteeksi missä tahansa löytyy syyllinen vain yhdestä paikasta: peilistä.
        Sama pätee myös Barcelonassa, got it?


    • melkein pöllitty

      Olen saanut kulkea rauhassa. Olen vaalea nainen ja aiemmin olen kulkenut toisen "blondin" kanssa matkoillani. Kaikki ok. Kehon kielellä voi viestittää melko paljon. Paikallisetkin varottavat, eli kehottavat pitämään laukkua tai reppua silmällä.
      Viime kesänä olimme mieheni kanssa. Asuimme Ramblasin lähellä, ja eräänä iltana joku tuli pummaamaan tupakkaa, ei ollut. Varas oli "kohtelias" hoki erilaisia sanoja: "jeees, good, football, okei okei". Toisella kädellä "highfive", jalalla hämäyspotkuja ja vapaalla kädellä känny pois taskusta. Huusin täysillä jotain, varas jähmettyi varmaan yllätyksestä ja nappasin kännykän takaisin. Jälkeenpäin tuli mieleen pelästyä, sen kaveri odotti vähän matkan päässä.

    • Barcelainen

      Olen samaa mieltä "kysykääminultaneuvoa" kanssa. Olen asunut perheeni kanssa Barcelonassa vuodesta 2006 ja käynyt noin 70 eri maassa lähinnä repputuristina ennen sitä. Syy Barcelonaan muuttamiseen oli nimenomaan loistava kulttuuri, hintataso, yhteiskunnan toimivuus mukaanlukien turvallisuus.
      Suur-Barcelonassa asuu lähes sama määrä ihmisiä kuin koko Suomessa. Eli vertailuna pitää katsoa kuinka monta rikosta Suomessa tapahtuu samana aikana. Veikkaampa, että huonosti käy tilastossa. Turisteilla on tapana liikkua aina turistipaikoissa ja lähes kaikki nuo näpistelijät ovat siksi samoilla alueilla.
      Harvoin täällä näkyy keskusteluja esim mahtavasta Gracian kaupunginosasta.

      Katujen siisteydestä.
      Barcelonassa on kullakin alueella yksi "dyykkauspäivä" viikossa. Tuolloin saa klo 20 jälkeen laittaa kadulle mitä haluaa. Sänkyjä, vaatteita, kodinkoneita, huonekaluja jne. Sitten ihmiset ottavat mukaansa mitä parhaaksi katsovat ja yöllä BC-Neta (kaupunkin siivousyhtiö) korjaa loput pois. Turistille tuo näyttää epäsiivolta, mutta tosiasiassa hieno juttu. Kerran yksi ravintola lopetti ja he kantoivat lähes kaiken kadulle. Me otimme astiaston kotiimme ja pari tuolia.
      Meidän alueemme dyykkauspäivä on maanantai.

    • Kupliva Kruunu

      OECD:n määritelmän mukaan Barcelonan metropolialueella asuu noin 3,8 miljoonaa ihmistä, kun taas Eurostatin määrittelemän metropolialueen asukasluku on noin 5,4 miljoonaa.

      • salousitges

        ja saahan sitä ennä vaikka salouhun tuulettamaan itseään jos tuntuu slltä että
        ei härmäläinen usklla kulkee ramblaa pitkn


    • maailmanmeno

      Luin koko ketjun mielenkiinnosta, itse olemme lähdössä Barcelonaan ensimmäistä kertaa. Ihmettelen tätä ihmisten vastauksissa: Miksi pitää kirjoittaa epäasiallisia kommentteja, miksei voi antaa asiallista infoa - niinkuin monet ovat täällä kirjoittaneetkin, kiitos siitä.

    • Kauan_sitten

      Kysehän on siitä, voiko kaikessa rauhassa nauttia nähtävyyksistä ja vaeltelusta kaupungilla (tietenkin normaalijärkeä noudattaen) vai pitääkö koko ajan olla varuillaan sen varalta, että jotain mahdollisesti tapahtuu. Todennäköisesti ei tapahdu yhtään mitään, mutta tuntuuko se lomalta, jos koko ajan saa olla päällä se tunne, että puolet ihmisistä on potentiaalisia taskuvarkaita?

      Olen käynyt Barcelonassa 20 vuotta sitten, se vaikutti silloin aivan turvalliselta paikalta. Sittemmin olen matkustellut paljon Manner-Espanjassa, mutta välttänyt menemästä Barcelonaan uudestaan juuri siitä syystä, että sille on tullut tuo paha maine. Kaupunkina hieno ja kiinnostava, ehdottomasti käymisen arvoinen. Kuten Madrid, Sevilla, Cordoba, Granada.....onhan noita. Malagakin menettelee, kun samalla reissulla käy muualla. Mutta Barcelonasta on niin paljon juttuja ja ihan oikeitakin kertomuksia olen kuullut varkauksista ja varkausyrityksistä, en vain nettitarinaa. Eli olen ajatellut, että Espanjasta löytyy muitakin kaupunkeja, Barcelonalle riitti se yksi käynti.

    • viimeinenvirhee

      Ne graffitit eivät sinun kimppuusi käy, mutta afrikkalaiset laittomat siirtolaiset ja romanikerjäläiset ryöstävät sinut. Hyvällä tuurilla jäät henkiin tai et vammaudu lopuksi ikääsi. Sillä roskasakilla ei ole menetettävää joten suhtaudu asiaan niin kun tuonne matkustat.

    • 12222222222

      On joskus tullut oltua kaverin kanssa barcelonassa yötä mm. puistossa ja asemalla, kerran kohtelias nuorimies kysyi kiinnostaako kama ja toisella kertaa pummi antoi kaverille sätkäpapereita tupakkaa varten. Tosin kaverin kanssa ei olla samsonite-turisteja ja massaakin yhteensä 200kg.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe