Kysymyksiä Lapinjärvestä

Sivariboi96

Aikeenani on joskus tulevaisuudessa suorittaa arneijan sijaan siviilipalvelus. Minua kiinnostaa se, millainen tuo koulutusjakso Lapinjärvellä on. Tiedän pääpiirteittäin, että opetusta on noin klo yhdeksästä neljään ja että vapaa-aikaakin löytyy aika paljon jne.

Oliko koulutusjakso mukava, vai toivoiko siellä kokoajan sen loppuvan mahdollisimman pian? Onko oppitunnit enemmän vain luentotyyppistä kuuntelemista, vai onko siellä paljon ryhmätöitä tai pitääkö siellä tehdä jotain esitelmiä?

Millaiset olot huoneissa on, kuinka monta nukkuu keskimäärin samassa huoneessa? Onko ruoka hyvää? Ilmeisesti suihkut ja vessat sijaitsee jossain käytävällä, eli huoneessa ei ole erikseen? Onko vessoissa ja suihkuissa aina kauhea ryysis, pitääkö siellä jopa jonotella, että pääsee suihkuun? Onko monilla ihmisillä mukana siellä oma tietokone? Onko siellä mahdollisuutta olla ihan rauhassa, omissa oloissaan, jos niin haluaa?

Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku sivarin käynyt jaksaa vastata.

47

6430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihme urkintaa

      Siellä ei aikuisten ihmisten kesken tapahdu kuule mitään sellaista, mikä vähääkään kuuluisi muille ihmisille.

      • monella kokemus

        Silti neuvon varovaisuuteen, jos aiot poimia saippuan lattialta.


      • Pikku virhe
        monella kokemus kirjoitti:

        Silti neuvon varovaisuuteen, jos aiot poimia saippuan lattialta.

        En sivarissa ollessani käynyt suihkussa kenenkään muun kanssa, Armeijassahan suihkussa kuulemma tapahtuu ja sattuu "vahinkoja".

        Sivarissa ei edes tarvitse nukkua toisten poikien kanssa, eikä ole tyynyleikkejä iltaisin wink wink nudge nudge


      • Anonyymi
        monella kokemus kirjoitti:

        Silti neuvon varovaisuuteen, jos aiot poimia saippuan lattialta.

        Myös harjanvartta kuulemma käyttävät...


    • anonyymi sivari

      Olen itse sivarin käynyt ja kadun päätöstäni. Jos vain mahdollista niin lykkää päätöstäsi muutamalla vuodella ja mieti sitten uudestaan kun olet vanhempi ja viisaampi. Tuo sivarinleima on todella ikävä mm. työnhaussa ja yleisesti myös keskusteluissa muiden ihmisten kanssa. Olen saanut pariin kertaan vihaisia pään pyörittelyjä aikaiseksi kun on käynyt ilmi, että olen sivari.

      Koulutusjakso on täysin turhaa paskanjauhantaa. Ainut asia joka jäi käteen oli ea1-kortti. Oppituntien aiheet ovat turhia ja äärimmäisen pitkäveteisiä. Ryhmätöitä oli, mutta niiden määrä oli vähäinen. Yksi esitelmä muistaakseni tehtiin neljän hengen ryhmissä.

      Huoneet ovat ankeat, mutta niissä on kaikki tarpeellinen (eli sängyt neljälle hengelle ja pöytä). Ruoka vastaa pitkälti kouluruokaa. Käytävien päässä yhteiset vessat ja pesutilat. Monilla oli tietokoneet mukana, joillakin jopa telkkari ja pleikkari, että saivat vapaa-ajan kulumaan. Kuntosalia lukuunottamatta keskuksella ei ole juuri mitään tekemistä oppituntien jälkeen. Alueelta saa kyllä poistua vapaa-aikana, mutta lähiympäristössä ei ole mitään. Kauppaankin useiden kilometrien kävelymatka.

      En voi suositella siviilipalvelusta kenellekkään. Tämä on tosin vain oma mielipiteeni. Jos saisin valita uudelleen niin menisin armeijaan. Kun päätöksen on kerran tehnyt niin toista mahdollisuutta armeijan käymiseen ei enää ole ainakaan rauhanaikana. Ei edes vapaaehtoisesti hakemalla palvelukseen. Kannattaa punnita ne omat syyt joiden takia harkitset siviilipalvelusta. Olisiko kuitenkin kannattavaa käydä katsomassa miltä se armeija maistuu? Sieltä pääsee halutessaan pois...

      • Reservin jehu

        Mutta onhan siellä näitä "miehisyyden myytit" - luentojakin. Niillä nuori mies oppii, ettei hänellä oikeasti olekaan pippeliä, joten neitimäinen käytös on täysin oikeutettua.


      • hetkessä ohi

        Voi olla kurjaa ja turhaa paskanjauhantaa, mutta sitä joutuu sentään kestämään vain kuukauden, verrattuna armeijan paskanjauhantaan, joka kestää ainakin sen 6 kuukautta.


      • pohnis1

        Ei tekemistä? Ainakin omana oleskelu aikanani kanttiinissa oli pinkiponkipöytä ja bilispöytä. Yhteinen televisiokin löytyi ja kymmenkunta koneita käytettäviksi. Itse en kadu sivariin menoa ollenkaan ja luennot olivat hyödyksi ja sai ilmaista itseään ja omia ajatuksia. Sivari ei tietenkään sovi kaikille, mutta omalla kohdallani oli todella positiivinen kokemus.


      • Haglund

        "Tuo sivarinleima on todella ikävä mm. työnhaussa ja yleisesti myös keskusteluissa muiden ihmisten kanssa. "

        Joo, presidentiksi ja puolustusministeriksi on turha edes yrittää!

        Eiku hetkinen...

        Asut jossain Pohjanmaalla ja haet duunia paikalliselta Essolta ? :DD


      • Ja tänään vuorossa
        Reservin jehu kirjoitti:

        Mutta onhan siellä näitä "miehisyyden myytit" - luentojakin. Niillä nuori mies oppii, ettei hänellä oikeasti olekaan pippeliä, joten neitimäinen käytös on täysin oikeutettua.

        Juu, armeijasa on kaksikin mahdollisuutta - vemputtaa Tuksun kuville vanhaan Seiskaan tai kaveri anukseen/suuhun.

        Itse olin sairaalassa tekemässä hommia sivariaikana, ja hoitsut kävi kuumina. Sain tussua niin paljon että pallit oli jatkuvasti rusinan kokoiset.

        .


      • astu rivihin

        Samaa mieltä edellisen kanssa. Vuonna -98 aloitin Intissä, mutta siirryin sivariin kun en natsannut tetsaus. Lapinjärven "koulutusjakso" oli täyttä huuhaata, siis sellaista että pakko nyt jotain keksiä näille-meininkiä. Palveluspaikka oli ihan kiva valtionlaitos, mutta "siviiliin" siirtymisen jälkeen olen ikuisesti katunut etten kunnolla vaan pinnistänyt loppuun asti sitä Inttiä. Jos saan suositella, niin käy se intti vaikka hammasta, ei tarvitse sitten myöhemmin selitellä sukulaisille, kavereille ja kaikille kyselijöille sitä sivarijuttua. Pääset helpolla käymällä intin, ei tarvitse sietää homottelua ja ihmettelyä. Eikä tämä koske vain pohjanmaalaisia Essoja, vaan helsingin ydinkeskustaa.


      • buhuu
        astu rivihin kirjoitti:

        Samaa mieltä edellisen kanssa. Vuonna -98 aloitin Intissä, mutta siirryin sivariin kun en natsannut tetsaus. Lapinjärven "koulutusjakso" oli täyttä huuhaata, siis sellaista että pakko nyt jotain keksiä näille-meininkiä. Palveluspaikka oli ihan kiva valtionlaitos, mutta "siviiliin" siirtymisen jälkeen olen ikuisesti katunut etten kunnolla vaan pinnistänyt loppuun asti sitä Inttiä. Jos saan suositella, niin käy se intti vaikka hammasta, ei tarvitse sitten myöhemmin selitellä sukulaisille, kavereille ja kaikille kyselijöille sitä sivarijuttua. Pääset helpolla käymällä intin, ei tarvitse sietää homottelua ja ihmettelyä. Eikä tämä koske vain pohjanmaalaisia Essoja, vaan helsingin ydinkeskustaa.

        Heikkoa on jos antaa muiden mielipiteiden ohjata omaa elämää. Sitä paitsi omasta mielestäni siellä koulutusjaksolla oli varsin kiinnostaviakin luentoja. Ja kuten joku sanoikin, ei sitä tarvitse neljää viikkoa kauempaa kestää.


      • Anonyymi

        Sulla heikko meininki kaikin puolin, vaikutti olevan sivarit tosin 80% samaa jengiä. Ei sinne mennä, että pääsee vähemmällä vaan koska haluaa. Sivarin leima on ainakin mun silmissä ylpeyden aihe, jos tää on jollekin ongelma se ei oo mun ongelma. Latelen sivarileimaa tiskiin millon vaan, jos siltä tuntuu, etenkin työhaastattelussa ettei jää kellekkään mitään epäselväksi, löytyy myös CV:stä.


      • Anonyymi
        Haglund kirjoitti:

        "Tuo sivarinleima on todella ikävä mm. työnhaussa ja yleisesti myös keskusteluissa muiden ihmisten kanssa. "

        Joo, presidentiksi ja puolustusministeriksi on turha edes yrittää!

        Eiku hetkinen...

        Asut jossain Pohjanmaalla ja haet duunia paikalliselta Essolta ? :DD

        Tarkoitukseni on valmistua lestapapiksi...


      • Anonyymi
        Haglund kirjoitti:

        "Tuo sivarinleima on todella ikävä mm. työnhaussa ja yleisesti myös keskusteluissa muiden ihmisten kanssa. "

        Joo, presidentiksi ja puolustusministeriksi on turha edes yrittää!

        Eiku hetkinen...

        Asut jossain Pohjanmaalla ja haet duunia paikalliselta Essolta ? :DD

        ...Kuulut lahkoon jota johtaa sipilä pyhine lahkovaloineeb...


    • anonyymi sivari

      Niin jos saa sivaripaikan.. Jos et saa töitä niin joudut olemaan siellä töissä niin pitkään, että saat töitä muualta.. Monet viettävät koko palveluksensa lapinjärvellä joka vuosi. Kannattaa järkätä itelleen se työpaikka jo ennen kun alkaa se "koulutusjakso".

    • DÄLSD

      Sinne vaan. Pääset miinantallaajaksi alkavaan kolmanteen maailmansotaan saatanan selkärangaton mulkku

      • selkärangaton

        Kyllä siihen selkärankaa tarvitaankin että jaksaa mielistellä ja kumarrella kaikkia itseään täynnä olevia vääpeleitä ja komentajia.


      • Alikessunretku

        Asenteesi takia oma sodanajansijoituksesti ei olisi juuri sen kummempi. Armeija ei kaipaa höyrypäitä, jotka luulevat asepalveluksen ja sivarin olevan vastakkaisissa asetelmissa. Viimeistään konfliktitilanteissa tämä ymmärretään.


    • Sivari on jees

      Itse ainakin voin suositella siviilipalvelusta lämpimästi.
      Kannattaa käydä koulutusjakso kesällä, paikka on veden ääressä ja muutenkin todella mukavaa maalaisseutua. Luentojen mielekkyys riippuu paljon omasta suhtautumisesta kannattaa olla aktiivisesti mukana niin on hauskempaa. Ruoka on hyvää ja aktiviteetteja ei puutu, niitä järjestetään Legioonalaistne toimesta, on futista, säbää, kävelyreissuja.... Päällimmäisenä jäi kuitenkin mieleen kaveri keneen tutustuin. Ollaan pidetty yhteyttä ja hengattu koulutusjakson jälkeenkin.
      Pääsin itse mahtavaan sivaripaikkaan jossa on ollut sivareita jo useamman vuoden ajan. Paikkaa on järkevin käydä etsimään heti kun saat tietää milloin koulutusjaksosi alkaa, älä jätä sitä koulutusjaksolle.

    • Ghjuoko

      Olen kutsunnoissa saanut armeijapaikan, mutta tammikuun alussa hain siirtoa sivariin. Tuleeko tuolta siviilipalveluskeskuksesta aikanaan tieto, milloin se alkaa, vai pitäisikö ite olla sinne yhteydessä..? Haluaisin nimittäin aloittaa sivarin nyt tänä kesänä!

      • toinen sivari

        Sivarikeskuksen sivuilta löytyy yhteystiedot jos haluat esittää erätoiveen. Jos sinut on jo määrätty siviilipalvelukseen niin ei pitäisi olla ongelma.


    • SnadiGay

      Olisi kyllä kiva jos koulutusjakson aikana sais jotain säpinää sängyssä ;)

      • Gayjääkäri

        Menit vääräään paikkaan, armeijassa sitä sutinaa vasta onkin! Suosittelen hakua vekaralle, osastona KymJP. Siellä ei ole koskaan palvellut yhtäkään naista. 2/10 saapumiserän kävin ja meidän miesten välillä tunnelma tiivistyi viikko viikolta! Säpinää riitti sängyssä ja vähän muuallakin koko kuudelle kuukaudelle!


    • SnadiGäy

      huhtikuu 2014 onko homppeleita paikalla? ;)

      • H.E.Tero

        Sivaripuolella ei mutta (h)inttipalstalla varmaan


    • simo hovari

      21.7. lähteviä?

      • moi23456789op

        jööööö


      • simo hovari
        moi23456789op kirjoitti:

        jööööö

        alkaa jo kuumottaa


      • moi23456789opp
        simo hovari kirjoitti:

        alkaa jo kuumottaa

        Noh, kuis? :) Kaipa se tästä. Itellä varmaan kuumottelee vasta sillä hetkellä, kun sinne menee.. :)


      • simo hovari
        moi23456789opp kirjoitti:

        Noh, kuis? :) Kaipa se tästä. Itellä varmaan kuumottelee vasta sillä hetkellä, kun sinne menee.. :)

        nojuu eiköhän se helpota, kaikkihan siellä on samanlaisessa tilanteessa


      • sdfhjsfgjsfgjsfg4235
        simo hovari kirjoitti:

        nojuu eiköhän se helpota, kaikkihan siellä on samanlaisessa tilanteessa

        Onks sul kikkii tai jotain, voin jonkun emailin kautta antaa omani tjsp? :) Ois kiva jutel!


      • simo.hovari
        sdfhjsfgjsfgjsfg4235 kirjoitti:

        Onks sul kikkii tai jotain, voin jonkun emailin kautta antaa omani tjsp? :) Ois kiva jutel!

        löytyy kik, pistä vaikka omas [email protected]


      • Flfpwåqåxmfmxn19383

    • mene inttiin

      vuonna 2000 olin siellä. huonekavereina kaksi saatananpalvojaa jotka kuunteli koko kuukauden black metal musiikkia ja toisella oli myös mukana iso veitsi jolla alko leikkiä joskus keskellä yötäkin. Teki viiltoja käsivarsiinsa. Pelottava kuukausi oli mutta onneksi pääsin heti sieltä pois kun oli palveluspaikka valmiina. Niillä huonekavereilla ei ollu palveluspaikkaa, sinne ne jäi palvomaan saatanaa.

      Intissäkin kävin kaksi kertaa. eka kerralla olin 3 päivää ja toisella 8 päivää sitten lähin sivariin. Oon katunut ratkasua. nyt ikää 34 ja kyllä se sivari hävettää. Työelämä, työnhaku ym.

    • mene inttiin

      Sen verran vielä muistelen että siellä oli kaikkia paska luentoja. Sampsa Oinaala piti mm. jonkun luennon. kaikennäköstä hiihtäjää sielä oli kyllä. neitihomoja, saatananpalvojia, hippejä, punkkareita,

    • whatawonderfullworld

      Mielenkiintoista luettavaa kyllä, tämäkin ketju. Enemmän tai vähemmän sairaalta kuulostavia ihmisiä omine epämääräisine mielipiteineen mutta myös toivon pilkahduksia havaittavissa, jes.

      Itse olen sitä mieltä, että kaikkia tarvitaan. Myös varusmiehiä ja sivareita. Ja on mielestäni mainiota, että on olemassa edes joku mistä valita. Ottaen huomioon sen, että suomen puolustusvoimat on muinaisjäännös, jonka puolesta armeija on pelleilyä ja itsestään epävarmojen poitsujen leikkimistä ja siviilipalvelus mustamaalattua. Ainakaan yhtäkään vaikeammaksi ei siviilipalveluksen byrokraattista puolta voisi tehdä..

      En käsitä, enkä haluakaan, ihmisiä, jotka kävelevät toisten talutusnuorissa eivätkä uskalla elää sen mukaan mitä itse haluavat tehdä. Miten helvetissä voit elää mieleistäsi elämää, jos elät oikeasti toisten ajatuksia ja arvoja? Päässä on tällöin AIVAN varmasti vikaa ja käy sääliksi tälläisiä ihmisiä :D Minut on kasvatettu ajattelemaan OMILLA aivoillani, niin isän kuin äidinkin puolesta. Äitini, kuin myös perustakin perussuomalaisempi isäni, ja koko perheeni tukee aina omia päätöksiäni ja persoonaallisuuden piirteitäni, aina siviilipalveluksen suorittamisesta homoseksuaalisuuteen.

      Jopa vanhankansan isovanhempani, molemmilta puolin, ovat kyselleet kiinnostuneina siviilipalveluksesta ja koko proseduurisopasta, johon olen lusikkani työntänyt. Aivan yhtä innokkaasti olen selittänyt ja kertonut asiasta heille. Ja kyllä, olen myös, nyt jo, kohdannut eriäviä mielipiteitä ja kielteisiä ajatuksia siviilipalveluksesta - jopa lähipiirissäni. Tälläiset ihmiset olen jo aikaa sitten sulkenut pois piireistäni, ahdasmieliset ja itseään täynnä olevat ihmiset kun eivät satu kuulumaan arvomaailmaani :D Heitä on tässäkin ketjussa aikasta monta..

      Ihmiset vois edes yrittää kasvaa henkisesti aikuiseksi ja ymmärtää sen, että toiset haluaa elää omaa elämäänsä ja ajattelevat eri tavoin. Muuten toivotan kyllä onnea vaan ja menestystä tässä(kin) ketjussa epämääräisyyksiä kirjoitteleville ja paskoilla argumenteilla keikaileville.

      Btw, aika monelle nykyajan muijallekin tekisi hyvää käydä jotain, joka kasvattaisi hieman luonnetta. Joku naisten kotitalous ja/tai vanhemmuuskoulu tjsp, joka olisi pakollinen? Nää teiniäidit, jotka vetää joka viikonloppu päätänsä täyteen eivätkä muutenkaan tiedä vanhemmuudesta mitään, räjähtävät kohta käsiin..

    • Thanks

      Pitääkö paikkansa, että siellä siviilipalveluskeskuksessa homot lähentelevät jopa aggressiivisesti? Onko oikeasti tapahtunut raiskauksia, jopa joukkoraiskauksia, joista joillain palstoilla kerrotaan, vaan onko nuo jutut vain pelottelua?

      Onko mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen, mihin huoneeseen pääsee? Jotkut ovat mielellään isoissa porukoissa ja esim. introvertit mielellään pienemmissä.

      • Anonyymi

        Aivan varmasti silkkaa legendaa, en yhtään ymmärrä miksi olisi näin? En ainakaan omalla palvelusjaksollani nähnyt mitään tällaista enkä ole kavereilta kuullut.

        Oman muistikuvan mukaan oli myös eri kokoisia huoneita. Omassa huoneessani oli yksi huonetoveri, mutta muistelen että oli isompiakin, ehkä neljän, ehkä kuuden hengen huoneita.


    • ykpv

      Jos ei ole vielä tietoa, mistä sais sen sivarityöpaikan, niin mikä koulutus noista kannattaisi Lapinjärvellä valita: YKS, KAVA, PP vai VÄKE?

      Tai muutenkin ois kiva tietää noista koulutuksista hyviä ja huonoja puolia.

      • Anonyymi

        Itse olen KAVA:n käynyt ja ainakin itselle kiinnostava. PP:ssä käsittääkseni voi suorittaa monenlaista hyödyllistä, kuten järjestyksenvalvojakortin, tulityökortin ja alkusammutuskurssin. Yleensä näillä koulutuksilla ei kuitenkaan ole mitään väliä työpalveluspaikkaa etsiessä.


    • humanismia
    • Anonyymi

      Saako koulutusjakson aikana käydä kotona?

      • Anonyymi

        Koulutusjakson aikana saa käydä kotona joka viikonloppu, nyt korona-aikana käsittääkseni vieläkin useammin kun ryhmät on pantu puoliksi ja vain osa on lähikoulutuksessa Lapinjärvellä.


    • Anonyymi

      Vuonna 2000 siellä oli sellanen saatanan vittumainen eukko, joka pisti sivareilta kyyneleet valumaan.

    • Anonyymi

      Ekana iltana voi joutua jonkun nistin raiskaamaksi,mutta se on arkipäivää..

    • Anonyymi

      Onkos se se sama paikka, jossa eheytetään homoja sivareita?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe