Ilmapallo mahassa..

Pakko kysellä,onko kellään odottavalla samaa vaivaa kun mulla; melkein jokailta on navasta ylöspäin sellanen ilmapallo turvotus,että maha ihan pinkee ja kova ja ahistaa..? :( Sitten yön aikana se vajuu normaaliksi. Päivän myöte se maha palloutuu söipä mitä vaan. Ja esim.eilenkin söin yllättävän vähän koko päivään,mutta vaiva vaivasi koko päivän. Kikkakolmosia kellään tähän ongelmaan? Kätilö vaan tokas,että saattaa vaivata tuo läpi raskauden(siis ekassa ultrassa vasta käyny) Että kiva.

13

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emiliax

      Itselläni oli alussa noita ongelmia, mutta tuossa noin rv 16 alkoi helpottaan. Muista juoda paljon vettä, vaikka se toki on outo ohje kun silloinkin vatsa "turpoaa" kun juo paljon (vain hetkeksi), mutta lopulta se vie tuota ilmapallo turvotusta pois mikä tulee iltaisin. Kyllä se sitten helpottaa toisella kolmanneksella ja joillekkin tulee sitten loppuraskaudesta takaisin:) Tuo on täysin normaalia, että ei hätää sen puolesta.

    • Kvvk

      Vaikka tuntuukin, että mikä tahansa turvottaa, niin kannattaa silti karsia ainakin nopeita hiilihydraatteja ruokavaliosta, ne turvottavat kaikista eniten. Pastat, pullat, vaaleat leivät, (ja toisaalta myös ruisleipä jos tuntuu, että se käy vatsan päälle) ja etenkin sokeri. Paljon kasviksia ja marjoja tilalle.

    • Kvvk: Tiedostan kyllä sen..ja olenkin aina ollu hiilarihiiri ja nyt raskausaikana tuntuu,että makea maistuis normaalia makoisemmalta ;( Ja yritänkin tässä pikkuhiljaa niitä vähentää..ihan se jo ois muutenkin hyvä, ei pelkästään sen pallomahan takia.. Mut mä yritän, yritän! :) Ja toivon että helpottais se masuonkelma ainakii jossai vaiheessa..aika inhottava muuten.

      • Enään ei turvota

        Ehdotan, älä juo ollenkaan maitoa!
        Vältä myös muitakin maitotuotteita. Minulla ykskaks yllättäen ei enään sovi maito. Maha turpoo jo yhdestä lasillisesta, tulee myöskin kauheet ilmavaivat.

        Tätä kannattaa kokeilla näin aluksi :)


    • Voihan nyyh,kohta ei voi mitään syödä tai juoda,mitkä normaalisti kuuluu mun ruokavalioon-juurikin maito ja ruisleipä. :D Mitä mie sitten syön..jotkut väittää että hedelmissäkin on niin paljon sokeria,ettei niitäkää pitäs syyä. Eikä raskausaikana suositella laihuttamistakaan.. ja tuskin paastoa.. mutta kaikkea on vähennettävä/luovuttava,että pystyy olemaan tämän mahan kanssa. On outoa,melkeen ihan huolestuttaa,jos tää ei olekaan normaalia.... :(

      • Enään ei turvota

        Kokeile vaan yhden tuotteen jättämistä kerralla, siis vain kokeilu. Jos vaivat loppuu siihen kun et juo maitoa niin se oli siinä sitten.

        Minäkin mietin aikani, mistä ihmeestä tämä turvotus ja ilmavaivat johtuvat. Sitten tajusin, kun olin ruvennut juomaan maitoa ruoan kanssa. (aikaisemmin vettä).

        Lopetin vain maidon, vaiva loppui heti. Käytän juustoa, jogurttia, lagtoositonta piimää joskus, hedelmiä laitan rahkaan.

        Aikuinen ei edes tarvitse maitoa.


    • emiliax

      Kyllä itse huomaat mikä sinulle sopii ja mikä ei. Itselleni ei ole tehnyt tuo maito mitään ja ennen raskautta en edes juonut maitoa. Ruisleipä on hyvä, koska tarvit kuituja! Ei toki ole tarkoitus lopetta kaikkea syömistä ja hedelmiä sekä vihanneksia suositellaan syötäväksi jotta saat vitamiinejä. Ihan oli muuten neuvolan vinkki tuo veden juominen, saat nesteen kulkemaan ja toinen hyvä on ananas.

    • Pitää nyt ainakin niitä nopeita hiilareitä välttää ja kuulostella milloin minkäkin syömisen jälkeen alkaa tuntumaan turvotusta. En tosissaan pysty ruisleipää jättämään kyllä enkä hedelmiä.. :/ Mutta kiitosta kaikille! Ja ps.vettä koitan kyllä litkiä aina kun muistan ja mahd.paljon!

    • Mikähän minua vaivaa

      Minulla sama ongelma, ei ollut ensimmäisessä raskaudessa. Ajattelin jo että olen pitemmällä kuin luulenkaan, kun maha kasvaa ja turpoaa ja ilmapallot poksuu mahassa niinku sikiö jo potkisi siellä. Mutta tämä lienee sitten normaalia. En nimittäin ole edes ensimmäisellä neuvolakäynnillä ehtinyt käydä :D Uutenavuotena tein negatiivisen testin, mutta sen jälkeen tuli vain ihan mitätön pieni vuoto joka kesti peräti 2päivää. Kuun lopussa neuvola. Pahoinvoinnitkin loppui jo viikko sitten ja kesti kuukauden. En tiiä yhtään kuin pitkällä tämä jo on, jännittää kyllä. Neuvolaan vaan ei saanut aikoja aikaisemmin.. :(

    • jhhköhä

      Mulla on kyllä navasta alaspäin kuin pinkee pallo, kuin vesiilmapallo, potkupallo. Pahoinvointi mulla pahimmillaan ja välillä heikottaa ja pöyrryttää, nyt 9 0 sekä ilmavaivoja ja ummetusta.

    • jhfkjh

      Turvotus on aika normaalia.
      Alkuraskaudesta varsinkin monilla on jo pinkeä pallo maha mutta se tasottuukin lähes kaikilla koska kyse on vain turvotuksesta siinävaiheessa!
      itsellä turvotus uusiutui (seka ekassa raskaudessa että nyt toisella) suunnilleen rv24 kohdalla ja ekalla kesti loppuun asti.
      Aamulla maha on normaali tähän vaiheeseen kuuluva vauvamaha mutta iltaan kun päästään on maha täys ilmapallo, pinkeä ja ahistava.
      Olen kokeillut maidotonta, viljatonta, "hiilaritonta" (hiilarit kasviksista ja 2hedelmästä/pv) ja ties mitä kaikkea mutta silti turvotus tulee joka päivä. Nyt menossa rv27 ja ne vaatteet mitkä aamuisin mahtui päälle ei enää illa mene :D

      • Kuulostaa niiiin samalta! Miekii oon nyt koittanu vältellä kaikenlaista,mut ei tullu tepsivän. Eikä syömättäkään pysty olemaan tässä elämän tilanteessa :D Mutta koitamme jaksaa tämän vaivan kanssa. Pääasiahan se on,että vauvalla on kaikki ok! :)


      • hgfljgh
        mie0 kirjoitti:

        Kuulostaa niiiin samalta! Miekii oon nyt koittanu vältellä kaikenlaista,mut ei tullu tepsivän. Eikä syömättäkään pysty olemaan tässä elämän tilanteessa :D Mutta koitamme jaksaa tämän vaivan kanssa. Pääasiahan se on,että vauvalla on kaikki ok! :)

        Paljon vettä ja liikuntaa riittävästi. Ei se turvotusta kokonaan vie mutta helpottaa vähän :)
        Ja tottahan se on että pääasia on kun vauva voi hyvin ja syö niin että itsekkin jaksaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe