Poliisin ylijohdon lausunto SMDno/2009/2437

wreipgjweirp

Poliisin ylijohdon kissojen pitämistä koskeva erittäin selkeä ja asiallinen lausunto SMDno/2009/2437 löytyy täältä:

http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu14/home.nsf/files/Vastaus kirjeeseen kissan vapaana pidosta/$file/Vastaus kirjeeseen kissan vapaana pidosta.pdf

ja linkki lyhennettynä versiona: http://ra.fi/Isc9

Olkoon tämä opiksi ja ojennukseksi myös niille holtittomille lemmikkejään heitteillä pitäville kissanomistajille!

.

97

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäkä jäkä

      Kissoja tullaan pitämään vapaana hamaan maailmanloppuun saakka.
      Ehkä omistajille langetettu vankeusrangaistus, 2000 euron sakko, hirtto, sähkötuoli- tai muu kuolemantuomio vähentää vapaana pidettävien kissojen määrää.

      • kerwfgekr4jfpewlkr

        Vapaana liikkuvien kissojen määrä pienenee merkittävästi myös loukku-lopetus-menetelmällä.


      • bgfdhb
        kerwfgekr4jfpewlkr kirjoitti:

        Vapaana liikkuvien kissojen määrä pienenee merkittävästi myös loukku-lopetus-menetelmällä.

        paras keino


      • KissatIlmanRajoja
        kerwfgekr4jfpewlkr kirjoitti:

        Vapaana liikkuvien kissojen määrä pienenee merkittävästi myös loukku-lopetus-menetelmällä.

        EU sallii vapaan liikkuvuuden!


      • w9rjpfiw2j4f
        KissatIlmanRajoja kirjoitti:

        EU sallii vapaan liikkuvuuden!

        Höpöhöpö!

        Sulla on eu:t housuissas.


    • perhanan perhana

      Ei prkl. Minua ainakin enemmän potuttaa koiran paskat teiden reunoilla kun vapaana olevat kissat

      • rewipiewp

        Koiran paskat pysyy useimmiten siellä teiden reunoilla, mutta vapaina liikkuvat kissat tulevat pihoihin asti tekemään pahojaan.


      • 12345+987654

        Minua potuttaa irtokissojen paskat ja kuset omistamallani alueella.Koirat eivät sentään tule minun pihalle asioilleen.Koirista jos on ongelmaa, voi aina haukkua omistajan pystyyn.Kissalla ei ole omistajaa mukanaan, vaikka joskus paskan määrästä päätellen vois niin kuvitellakkin ...


      • 5678ij9ij
        12345+987654 kirjoitti:

        Minua potuttaa irtokissojen paskat ja kuset omistamallani alueella.Koirat eivät sentään tule minun pihalle asioilleen.Koirista jos on ongelmaa, voi aina haukkua omistajan pystyyn.Kissalla ei ole omistajaa mukanaan, vaikka joskus paskan määrästä päätellen vois niin kuvitellakkin ...

        Nauraatti toi koiranomistajan pystyyn haukkumien..tehoiskohan, jos sille louskuttais?
        Kissan omistajat on hankalampia, kissa on eläin, josta omistajat unohtavat kantaa vastuunsa.


      • öö totanoin
        12345+987654 kirjoitti:

        Minua potuttaa irtokissojen paskat ja kuset omistamallani alueella.Koirat eivät sentään tule minun pihalle asioilleen.Koirista jos on ongelmaa, voi aina haukkua omistajan pystyyn.Kissalla ei ole omistajaa mukanaan, vaikka joskus paskan määrästä päätellen vois niin kuvitellakkin ...

        Minkälainenhan kissarotu kun ei peittele tarpeitaan? Tätä kysyy valjaissa ulkoiluttaja, ns. lenkkipolkujen varsilta se katsoo hyvän kohdan, johon kaivaa kupan tekee sitä tai tätä, ja peittelee. emme pihoissa käy, emmekä lasten leikkipaikoilla.


      • pussittakaasvaan
        öö totanoin kirjoitti:

        Minkälainenhan kissarotu kun ei peittele tarpeitaan? Tätä kysyy valjaissa ulkoiluttaja, ns. lenkkipolkujen varsilta se katsoo hyvän kohdan, johon kaivaa kupan tekee sitä tai tätä, ja peittelee. emme pihoissa käy, emmekä lasten leikkipaikoilla.

        Eipä peittelystä ole mitään hyötyä, jos se peittelypaikka on lasten hiekkalaatikko, tai keinujen alunen.Sieltähän ne esiin tulee jokatapauksessa.

        Omistajien kannattaa kerätä kissansa kakat ja kuskata roskiin, tai ainakin omalle maalle.


    • Voi kun oot söpö.

      No hei, tulihan lyhyempi valivaliketju. käytii paskomasa naapurin rappuun
      ja minä murjasin oikee punaviinipaskan ilkeimmän naapurin ovelle. Kissani
      juoksenteli vapaana, ettei se kakka ole kisani syy.

      Se on hyvä, että poliisijohto antaa ohjeita. Pitäiskö ryhtyä kasvattamaan
      kukkia kissani paskassa, pössyttelijöitä kyllä riittää.

      Voi kuinka suloista katsella vapaitten kissojen kirmailua naapurin pihamaalla.
      Pöljemmille tiedoksi, ne on naapurin omia kissoja.

    • typerykset

      On se kummallista kun kissan omistajat kuvittelevat ettei heidän tarvitse noudattaa lakia. Lemmikin heitteillejättö on jatkuvaa.

      • Pakko Miitero

        Polliisi ylijohdolta unohtui määritellä kotipiiri. Itse pidän omana kotipiirinäni koko rivitalo kiinteistöämme, siis koko rivitalomme pihaalueen ja myös naapurissaolevan metsikön eli puistoalueen.


      • kis,kiisss
        Pakko Miitero kirjoitti:

        Polliisi ylijohdolta unohtui määritellä kotipiiri. Itse pidän omana kotipiirinäni koko rivitalo kiinteistöämme, siis koko rivitalomme pihaalueen ja myös naapurissaolevan metsikön eli puistoalueen.

        Kissa on heitteillä, jos et ole sitä vahtimassa.Jos sinua ei näy, kissan saa ottaa kiinni, ja toimittaa löytölään turvaan vaaralliselta maailmalta, ja huonolta omistajalta ;D


      • osta kotipiiri
        Pakko Miitero kirjoitti:

        Polliisi ylijohdolta unohtui määritellä kotipiiri. Itse pidän omana kotipiirinäni koko rivitalo kiinteistöämme, siis koko rivitalomme pihaalueen ja myös naapurissaolevan metsikön eli puistoalueen.

        Kotipiiri, on omistamasi alue, kuten oman ok-talon piha-alue.Ei vieraan omistuksessa oleva.Kyllähän fiksu sen jo sanasta "kotipiiri" tajuaa.
        On vahdittava ettei kissa sieltä poistu, ihan omin silmin katsottava, ja puututtava heti kissan kulkuun ennen kun se sieltä karkaa.

        Helpoiten onnistuu pitkällä feksillä, jos kissa lähetyy rajaa.Nappi pohjaan, niin kissa pysähtyy.Sitten huutelet takaisinpäin, ja jos ei tule, nykäiset fleksistä.
        Ilman fleksiä ei kannata pitää, joku loukuttaa tai ottaa muuten kissan kiinni , ja joutuu maksamaan hoitolalle jos sen takaisin haluaa.Tai kissa voi kadota iäksi ;(


      • 34567890+pokjhnjm,
        Pakko Miitero kirjoitti:

        Polliisi ylijohdolta unohtui määritellä kotipiiri. Itse pidän omana kotipiirinäni koko rivitalo kiinteistöämme, siis koko rivitalomme pihaalueen ja myös naapurissaolevan metsikön eli puistoalueen.

        Sun kotipiiri on se alue jonka olet vuokrannut, tai sitten sossu sen vuokrannu sun käyttöön.Yhteiset pihaalueet ei todellakaan ole kissalle sopivia alueita.Jos et jaksa vahtia, luovu kisusta ;)


    • Pakko Miitero

      Nimenomaan kotipiiri on jotain muuta kuin 'omistamani alue', muutenhan käytettäisiin yksiselitteistä termiä omalla omistamallaan maa-aluella tms.

      Jos kotipiiri olisi vain itse omistettualue niin vuokralla-asujilla ja asunto-osakeyhtiöissä () ts. rivi ja kerrostaloasukkaat) ei olisi kotipiiriä lainkaan.

      Kotipiiri on siis johonkin aivan muuhun sidottu käsite kuin omistusoikeuteen.

      Idiootiksi nimittelijän kommenttiin että jos ja kun poliisin antaman sakon perusteella määritellään onko kissa kotipiirinsä ulkopuolella niin Suomessa ei lienee yhtään kissaa joka olisi ikinä ollut kotippirinsä ulkopuolella, koska näitä sakkoja ei varmaan koskaan ole kirjoitettu, tai ehkä muutama.

      • i4orgjp3wijgp3w

        Parahin Pakko Miitero! Olepa hyvä ja lopeta tuo turhanpäiväinen mussutus!

        Kuka ja missä on väittänyt, että poliisin antaman sakon perusteella määriteltäisiin henkilön kotipiirin rajoja?

        Kun poliisi kirjoittaa lemmikkiään heitteillä pitävälle kissanomistaja-idiootille sakon, hän ILMAISEE OMAN TULKINTANSA siitä, onko kissa ollut HEITTEILLÄ vai ei.

        Tiettävästi jopa lemmikkejään HEITTEILLÄ pitävät kissanomistaja-idiootit kaikesta mussutuksestaan huolimatta ymmärtävät kotipiirin rajat kuitenkin hyvin samalla tavalla kuin poliisit, koska oikeustapauksia on niin kovin vähän.

        Saitoina ja itaroina henkilöinä heille tulee paljon halvemmaksi maksaa ne muutamat päiväsakot kuin lähteä riitelemään selvästä asiasta oikeudessa.

        .


    • poliisi posesta

      Kyllä tuo kotipiiri pitäisi selvittää selkeästi. Jokamiehenoikeudestakaan ei nyt
      löydykkään mitään matkaa kotirauhalle. Että nämä poliisitkaan ei välttämättä
      ymmärrä missä se kotipiiri on (paitsi poliisipiiri). Eihän se minun kissoja haittaa,
      heillä on käännetty metsästysoikeus maanmiehenmaalla.

      Lukekaa venäjän lakia, siellä on annettu pressalle valta tulla naapurivaltioon
      suojelemaan "maanmiehiä". Huomatkaa, nämä suomen kahjot politiikot
      allekirjoitti tämän sopimuksen. Putin voi tulla pantsareineen suojelemaan
      pienen suomen kamaralle maanmiehiään.

      Joten minä sovellan tätä pykälää ja menen suojelemaan kissaani naapurin
      puolelle. Muistakaa myös metsästyslakia, metsästystä ei saa häiritä. Et voi
      häiritä minun kissaa, kun hän selvästi kyttää hiirtä sinun omistamalla
      kiinteistöllä.

      • ioijupiujpiupj

        Hehheh!

        Kissanomistaja-idiootin VIIMEINEN OLJENKORSI: kotipiirin rajojen määrittely!!

        Nyt on touhu jo todella epätoivoista!! HAAAAAAAHHHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAA!!

        Laitapa huviksesi googleen "kotirauhan suojaama alue"! Tiettävästi sitäkään ei ole absoluuttisen tarkasti laissa määritelty, mutta sopii sinunkin miettiä, millä tavalla se mielestäsi eroaa henkilön kotipiirin rajojen sisäpuolisesta alueesta.

        .


      • lue sitä lakia

        Lueppa sitä metsästys laikia, kun kissa on poissa omalta maalta.Ja se metsästää vieraan omistamalla alueella, se kissa luokitellaan villiintyneeksi.

        Kissa luokitellaan haittaeläimeksi, se on haitallinen luonnon eläimille siis.Kissa ei kuulu suomen luontoon.

        Kissat eivät saa metsästää muiden pihoissa, eivät saa sinne edes mennä.
        Kissoja saa ottaa kiinni, sitä et saa häiritä, jos se tapahtuu naapurin pihalla.Korkeintaan voit huudella kisua pihassasi.
        Ei muuten kannata päästää kissaa loukkuun, vievät sen eläinhoitolaan.Siellä tulee haukkuja kurjille kissan heitteillejättäjille, sieltä saa tosin myös ohjeita kissan pitoon Jotkut oppii kerrasta, toiset tarvitsevat useamman oppitunnin ;)


      • pienpetojen nappaaja

        Jos meijän liki asut.Älkää toki häiriintykö metsästysviettisestä koirastani, joka ottaa kissasi kiinni, jos se pihalle ilmestyy.En vaivaudu kertomaan sinulle, ettet saa kissaasi pihaani tuoda, varmaan ymmärrät sen, sitten lopulta.
        Voit kysyä kuitenkin asiaa etukäteen poliisilta, niin kissasi säästyy kurjalta kohtalolta, ja sinä surulta.Kun he sinulle kertovat, ettet saa vieraiden pihoihin tulla sinäkään luvatta.Alue on aidattu, ei kannata ilmestyä kisun kanssa yllättäen.koira vahtii aluettaan , ja pitää reviirinsä tyhjänä tunkeilijoista.Ihmisille se on kyllä kiltti, mutta metsästysvietti sillä on kova, kaikki hiiretkin nappaa pihasta.Mutta mikä parasta, ei mene naapurien pihaan, ei vaikka olisi vapaanakin.Eikä välitä pikkulinnuista.
        Viihtyy omassa "kotipiirissä".


      • äkkilähtötulee

        Varo koiraa, ja kerro myös kissalle se koira on ottanut tavaksi metästä siellä samalla pihalla XD


    • ertghbgvcx

      Kissa on heitteillä kun se on toisen omistamalla alueella.Kotipiiri on omassa omistuksessa oleva alue.
      Kaikilla ei ole omaa maata.
      Ei kannata kissaa päästää muiden maille, voi käydä niin ettei se sieltä palaa.
      Mummo voi ottaa sen omaksi, koira voi sen listiä, tai omistaja kuskata kauas hoitolaan.
      Jos välittää kissasta, ei päästä sitä muiden omistamalle alueelle.Lakikin sen kieltää.
      Osta iso maatila vähintään 20hehtaaria, siellä kissalle on tilaa, mutta silti sen voi supi, kettu tai ilves mukaansa ottaa.Se on luonnonelukoiden luonnollista käytöstä, nälkäänsä nappaavat helpon saaliin.

      • pwi4gjpw2ijrf

        No ei.

        Heitteillä oleva lemmikkieläin on määritelty Suomen Laissa, asetuksessa nro 49/1992 seuraavasti:

        "Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa."

        Lue vaikka ihan itse; linkki asetukseen tässä:
        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920049

        Henkilön omistamat maa-alueet eivät läheskään aina ole kotipiiriä, sillä esim. jokamiehen oikeudet tilapäiseen leiriytymiseen, marjastamiseen ja sienestämiseen ovat voimassa alueen omistussuhteista riippumatta.

        .


      • ygfds
        pwi4gjpw2ijrf kirjoitti:

        No ei.

        Heitteillä oleva lemmikkieläin on määritelty Suomen Laissa, asetuksessa nro 49/1992 seuraavasti:

        "Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa."

        Lue vaikka ihan itse; linkki asetukseen tässä:
        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920049

        Henkilön omistamat maa-alueet eivät läheskään aina ole kotipiiriä, sillä esim. jokamiehen oikeudet tilapäiseen leiriytymiseen, marjastamiseen ja sienestämiseen ovat voimassa alueen omistussuhteista riippumatta.

        .

        Kannattaa talteenottaa.jne...


      • ei vieraaseen pihaan
        pwi4gjpw2ijrf kirjoitti:

        No ei.

        Heitteillä oleva lemmikkieläin on määritelty Suomen Laissa, asetuksessa nro 49/1992 seuraavasti:

        "Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa."

        Lue vaikka ihan itse; linkki asetukseen tässä:
        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920049

        Henkilön omistamat maa-alueet eivät läheskään aina ole kotipiiriä, sillä esim. jokamiehen oikeudet tilapäiseen leiriytymiseen, marjastamiseen ja sienestämiseen ovat voimassa alueen omistussuhteista riippumatta.

        .

        Kissan hoidotta jättäminen ja hylkääminen on eläinsuojelulain mukaan kiellettyä. Metsästyslaki kieltää niinikään kissan hylkäämisen ja myös sen heitteillejätön. Euroopan neuvoston lemmikkieläinsopimus puolestaan määrittelee heitteille jättämisen ja hylkäämisen. Sopimuksen mukaan koditon kissa on heitteille jätetty tai hylätty. Heitteille jättämisestä on kysymys myös silloin, kun kissan omistaja päästää kissansa ilman valvontaa kotipiirinsä rajojen ulkopuolelle.


    • kiskittelen pihassa

      Jos jonkun kissa ilmestyy pihallesi, voit sen ottaa talteen.
      Jos omsitajasta ei ole tietoa, tai muutenkin, kuljeta kisu lähimpään löytöeläintaloon.
      Siellä kissa saa hyvää hoitoa, ja ehkäpä uuden huolehtivan omistajan.
      Huonossa tapauksessa kissansa heitteillejättänyt omistaja hakee sen sieltä, ja saat viedä sen viellä muutaman kerran uudestaankin sinne, mutta kyllä ne itsepäisemmätkin lopulta uskovat.
      Että kissan paikka on omistajansa luona, ja omistajan jatkuvassa valvonnassa, tai muuten se löytyy löytöeläintalolta :)

    • asdf345ghjk

      Kevät tuli ja taas lääkitys unohtui, niinkö?

      Kumma kun et ole huolissasi isoista koirista, jotka ovat irrallaan siellä ja täällä ja aiheuttavat paljon suurempaa vahinkoa, jopa ihmishenkien menetyksiä, ympäri maata.

      Työllistävät poliisejakin nykyään niin, etteivät he ennätä vaarattomien kissimirrien perään, vaikka sinä kuinka uliset nettipalstoilla.

      • kisut heitteillä :(

        Tais osua.....XD


    • ja v####

      Vihaisten koirien omistajat ovat juuri näitä "kissaihmisiä", jotka ei osaa/jaksa kouluttaa koiriaan. Jokaisesta koirasta saa hyvin koulutetun, mutta se vaatii valitettavasti äärimmäistä sitoutumista koiraansa ensimmäiset 1-2 vuotta.

    • Pakko Miitero

      On suorastaan hupaisaa miten suurta tuskaa jotkut kantavat vapaana ulkoilevista kissoista. Totuus kuitenkin on että ei ole rottia eikä muita jyursijöitä alueilla joissa kissat vaeltaa. Eli vapaana kulkeva kissa on hyötyeläin taajama alueella. Mieleeni palaa muisto kun eräässä keskisuuressa kaupungissa alettiin kapungin toimesta loiukuttamaan irtokissoja, kissat saatiin kesän aikaan pois pihoilta seurauksella että omakotitalo alueet saivat rotat riesoiksensa.

      • Rosvot linnaan

        Tuolla viitataan lain kunnioittamiseen.
        Minun kissa ei ole opiskellut lakikissaksi ja hyvä niin. Hän menee vaistojen varassa
        pienpetopyyntiin, kyylää kaiket yöt juoppoja, retkuja, avionrikkojia ja etenkin
        lestinheittäjiä.
        Poliisiylijohdon tiedote on aivan välttämätön kissapalstalla. Odotankin innolla,
        milloin ensimmäinen kissapidätys tehdään kotimaisessa tv-poliisisarjassa.


      • tervemenoa heippistä
        Rosvot linnaan kirjoitti:

        Tuolla viitataan lain kunnioittamiseen.
        Minun kissa ei ole opiskellut lakikissaksi ja hyvä niin. Hän menee vaistojen varassa
        pienpetopyyntiin, kyylää kaiket yöt juoppoja, retkuja, avionrikkojia ja etenkin
        lestinheittäjiä.
        Poliisiylijohdon tiedote on aivan välttämätön kissapalstalla. Odotankin innolla,
        milloin ensimmäinen kissapidätys tehdään kotimaisessa tv-poliisisarjassa.

        Heippa vaan , ei tuu ikävä.


      • repigjp3wirj

        Höpöhöpö!

        Kissan paikka EI OLE HEITTEILLÄ.

        Lemmikkieläimen omistajan tehtävä on huolehtia lemmikkinsä turvallisuudesta ja valvoa sen tekemisiä.

        Omituista, että mm. nimim. Pakko Miiteron kalloon ei tuommoinen yksinkertainen asia millään mahdu.

        .


      • luxusasuntoXD
        repigjp3wirj kirjoitti:

        Höpöhöpö!

        Kissan paikka EI OLE HEITTEILLÄ.

        Lemmikkieläimen omistajan tehtävä on huolehtia lemmikkinsä turvallisuudesta ja valvoa sen tekemisiä.

        Omituista, että mm. nimim. Pakko Miiteron kalloon ei tuommoinen yksinkertainen asia millään mahdu.

        .

        ......Pakko Mulkero ei myöskään tajua, että ei ulkokissoja tarvita enää mihinkään, rotamyrkyllä pysyvät näppärästi jyrsijät kurissa puutarhassa.
        Kissat pelkää rottia, tappavat vain viattomia taivaan lintuja ;(

        Onko joillakin niinpaljon kodissaan hiiriä, että kissa on ulos unohdettava....voi pyhä jysäys missä rotanpesässä ihmiset asuvat vielläkin XD


      • Pakko Miitero
        luxusasuntoXD kirjoitti:

        ......Pakko Mulkero ei myöskään tajua, että ei ulkokissoja tarvita enää mihinkään, rotamyrkyllä pysyvät näppärästi jyrsijät kurissa puutarhassa.
        Kissat pelkää rottia, tappavat vain viattomia taivaan lintuja ;(

        Onko joillakin niinpaljon kodissaan hiiriä, että kissa on ulos unohdettava....voi pyhä jysäys missä rotanpesässä ihmiset asuvat vielläkin XD

        Ei se rotan myrkkykkään pelkkiä jyrsijöirä tapa, sinä voi mennä naapurin mummon puudeli ja talitintit kaikki tyyni. Toisaalta mikä ongelma se on jos kissat tappavat lintuja, mikä niistä niin erityisen viattomia tekee, päinvastoin niistä monethan ovat haittaeläimiä, varsinkin taajamissa. Toisaalta itse olen laittanut kymmenisen pönttöä vuodessa jo lähes kymmenen vuotta, joten mä olen niiden kanssa sujut, vaikka kissani lintupaistin aina silloin tällöin onnistuukin nappaamaan.


      • kattia_kanssa
        Pakko Miitero kirjoitti:

        Ei se rotan myrkkykkään pelkkiä jyrsijöirä tapa, sinä voi mennä naapurin mummon puudeli ja talitintit kaikki tyyni. Toisaalta mikä ongelma se on jos kissat tappavat lintuja, mikä niistä niin erityisen viattomia tekee, päinvastoin niistä monethan ovat haittaeläimiä, varsinkin taajamissa. Toisaalta itse olen laittanut kymmenisen pönttöä vuodessa jo lähes kymmenen vuotta, joten mä olen niiden kanssa sujut, vaikka kissani lintupaistin aina silloin tällöin onnistuukin nappaamaan.

        joo eipä ne kissat suomen lintuja sukupuuttoon tapa, ne linnunpoikaset (ja aikuiset) jotka kissa tapaa kuolisivat joka tapauksessa oravan tai kärpän suihin. Ongelma ei olekkaa lintujen kuoleminen vaan se että kissan tappamina ne eivät päädy metsän otusten ruuaksi, toisaalta tietysti taajamassa näitä metsän pienpetoja ei niin kauheasti muutenkaan ole.


      • 349otgf3p+94f+34
        Pakko Miitero kirjoitti:

        Ei se rotan myrkkykkään pelkkiä jyrsijöirä tapa, sinä voi mennä naapurin mummon puudeli ja talitintit kaikki tyyni. Toisaalta mikä ongelma se on jos kissat tappavat lintuja, mikä niistä niin erityisen viattomia tekee, päinvastoin niistä monethan ovat haittaeläimiä, varsinkin taajamissa. Toisaalta itse olen laittanut kymmenisen pönttöä vuodessa jo lähes kymmenen vuotta, joten mä olen niiden kanssa sujut, vaikka kissani lintupaistin aina silloin tällöin onnistuukin nappaamaan.

        Pöh!

        Epätoivoista selittelyä.

        Naapurin mummon puudelilla ei ole yhtään sen enempää asiaa vieraisiin pihoihin kuin kaltaistesi holtittomien ihmisten kissoillakaan. Jos se tunkee paikalle ja sattuu syömään rotanmyrkyt, niin se on voivoi.

        Ja jos kissojen tappamat linnut eivät ole ongelma, niin eipä kai ne kissattomien tappamat kissatkaan ole mikään ongelma?

        Vai mitä?


      • 5678ijnm,
        349otgf3p+94f+34 kirjoitti:

        Pöh!

        Epätoivoista selittelyä.

        Naapurin mummon puudelilla ei ole yhtään sen enempää asiaa vieraisiin pihoihin kuin kaltaistesi holtittomien ihmisten kissoillakaan. Jos se tunkee paikalle ja sattuu syömään rotanmyrkyt, niin se on voivoi.

        Ja jos kissojen tappamat linnut eivät ole ongelma, niin eipä kai ne kissattomien tappamat kissatkaan ole mikään ongelma?

        Vai mitä?

        Puudelin voi kuskata eläinhoitolaan irtokoirana ;)


      • vaatii älyä ilm.
        Pakko Miitero kirjoitti:

        Ei se rotan myrkkykkään pelkkiä jyrsijöirä tapa, sinä voi mennä naapurin mummon puudeli ja talitintit kaikki tyyni. Toisaalta mikä ongelma se on jos kissat tappavat lintuja, mikä niistä niin erityisen viattomia tekee, päinvastoin niistä monethan ovat haittaeläimiä, varsinkin taajamissa. Toisaalta itse olen laittanut kymmenisen pönttöä vuodessa jo lähes kymmenen vuotta, joten mä olen niiden kanssa sujut, vaikka kissani lintupaistin aina silloin tällöin onnistuukin nappaamaan.

        Voi ummikkoa, myrkyt laitetaan tietysti ohjeitten mukaan, niin ettei puudelit eikä linnut niitä saa.Sellaisiin lukittaviin syöttiastioihin tai muuten niin,etteivät ole väärille lajeille tarjolla.
        Voi ihan itsekkin tehdä sellaisen, isompaan muoviseen poksiin reijät kulmiin, ja sen sisälle kiinnittää pienemmän poksin jossa reijät myös.Koko poksin voi kiinnittää vaikka rakennuksen seinään ja lukita.Eipä ole sitten väärien saatavilla.


      • Myrkkyä ullakolla
        vaatii älyä ilm. kirjoitti:

        Voi ummikkoa, myrkyt laitetaan tietysti ohjeitten mukaan, niin ettei puudelit eikä linnut niitä saa.Sellaisiin lukittaviin syöttiastioihin tai muuten niin,etteivät ole väärille lajeille tarjolla.
        Voi ihan itsekkin tehdä sellaisen, isompaan muoviseen poksiin reijät kulmiin, ja sen sisälle kiinnittää pienemmän poksin jossa reijät myös.Koko poksin voi kiinnittää vaikka rakennuksen seinään ja lukita.Eipä ole sitten väärien saatavilla.

        "Voi ihan itsekkin tehdä sellaisen, isompaan muoviseen poksiin reijät kulmiin, ja sen sisälle kiinnittää pienemmän poksin jossa reijät myös.Koko poksin voi kiinnittää vaikka rakennuksen seinään ja lukita.Eipä ole sitten väärien saatavilla."

        Onko noin? Olen lukenut myrkkymainoksista, että myrkkyä syöneet jyrsijät tuntevat myrkyn vaikutuksesta janoa, ja suuntaavat välikatosta, tai missä nyt sitten majailevatkaan, ulos. Niinpä paikallinen pienpetokanta saa syötäväkseen myrkytettyjä hiiriä. Myrkyt sitten kertyvät ravintoketjussa. En usko, että ongelma on suuri, mutta luulisin silti, että kissa olisi ekologisempi vaihtoehto.


      • kissat riesana
        Myrkkyä ullakolla kirjoitti:

        "Voi ihan itsekkin tehdä sellaisen, isompaan muoviseen poksiin reijät kulmiin, ja sen sisälle kiinnittää pienemmän poksin jossa reijät myös.Koko poksin voi kiinnittää vaikka rakennuksen seinään ja lukita.Eipä ole sitten väärien saatavilla."

        Onko noin? Olen lukenut myrkkymainoksista, että myrkkyä syöneet jyrsijät tuntevat myrkyn vaikutuksesta janoa, ja suuntaavat välikatosta, tai missä nyt sitten majailevatkaan, ulos. Niinpä paikallinen pienpetokanta saa syötäväkseen myrkytettyjä hiiriä. Myrkyt sitten kertyvät ravintoketjussa. En usko, että ongelma on suuri, mutta luulisin silti, että kissa olisi ekologisempi vaihtoehto.

        Ekologista ei ole kyllä kerätä vieraan kissan paskoja omasta kasvimaasta viikottain, vuosittain eihän? Mites pitää pihastaan tuollaisen 100neliötä kissanpaskattomana?


        Meillä on vuosia jo ollut riesana vieraat kissat, siis niiden jokapaikkaan tekemät ulosteet.
        Niitä kissoja on luultavasti ainakin neljä, joten ulosteenkin määrä on huikea.Ja kyllähän se virtsakin haisee, ovenpielissä ja ulkorakennuksessa jne.

        Silti pihassa, ja ulkovarastossa on hiiriä, ja jopa rottia(jäljet näky lumessa), siellä muuten kissatkin salaa käyvät paskalla.Ei vaikuta hiirikantaan kissojen nurkissa paskominen, hajua ja paskaa kyllä on, mutta ei se vähennä hiirien määrää.

        Myrkyttämisestä ei pienpedoille ole mitään haittaa, eihän ne kenenkään pihassa tai ulkovarastoissa metsästä tai asu.Ei ainakaan meillä.Ohjeiden mukaan kun laittaa myrkkysyötit, niin ei ole mitään vaaraa niistä muille.

        Itselleni en ikinä ulos vapaaksi kissaa ottaisi, onhan tuossa jo vuosia näyttöä ettei se pihasta hiiriä vähennä.Enkä halua aiheuttaa vieraille ihmisille haittaa kissan ulosteista, siitä haitasta on itsellä liikaakin kokemusta. Enkä myöskään haluaisi että eläimeni on teillä tietämättömillä, ja ties missä vaaroissa.

        Kannattaa oikeasti ottaa se lemmikki itselle iloksi, ei muille riesaksi.
        Jos huomaa että se oma kissa käy ulkoilemassa muiden pihoissa, niin se myös sata varmasti kakkaa sinne vieraalle pihalle.
        Ystävällisesti voisi edes naapureilta kysyä, onko kissasta ollut haittaa, ja saako kissa vieraaseen pihaan tulla? Ja jos sen joku kieltää, niin sitten on vain kissa pidettävä niin, ettei se muiden pihoihin mene, kyllä vaihtoehtoja löytyy.
        Lain mukaan kissan on oltava omistajansa alueella, muiden pihoille ei ole lupaa kissaa päästää.
        Joten noudattakaa kissanomistajat lakia, ja huolehtikaa että kissa pysyy vain siellä omassa pihassa.


    • se parempi koti :)

      Kertokaapas kissan heitteilläpitäjät.
      Miksi kissallenne ei riitä se oma piha, onko ruoka tai hoito huonoa, vai miksi sen kissan on tultava jatkuvasti muiden pihoihin?

      Miksi täällä oikein vaatimalla haluaa kissansa naapuriin, eikö olisi parasta ottaa kissa itselle, eikä naapurille?
      Naapuripa voi olla kissalle allerginen, tai ei vain niistä pidä.

      Tuntuu että joidenkin kissat viihtyy vieraissa paremmin kuin kotona,(vähän kun joidenkin puolisotkin...) jotkut kissat ovat poissa ihan kokonaisia viikkojakin.Jotkut katoavat omistajiltaan iäksi.

      Kyllä täytyy olla heitteillä olevilla kissoilla todella huonot kodit, kun kissat siellä ei viihdy ;(

    • 1918 jotain.

      Jep, minäpä kerron heitteille jätöstä.
      Muistan hämärästi lapsuudesta tämmöisen tarinan. Metsässä oli mökki
      ja liisa lassen kanssa asui lapsilaumansa kanssa talossaan. Nämä lapset
      juoksenteli vapaana ja hankkivat elantoaan erilaisilla askareilla. Koska
      lapset oli heitteillä, kutsuttiin lasse kuulusteluun. Lasse meni ja iltapäivällä
      lasse ammuttiin hiekkakuoppaan. Lapset jäi edelleen heitteille.

      Sai kirkonkylän loukuttajat yhden punikin pois päiviltä. Lahtarit nostelee
      maljoja tyytyväisinä. Lapset kasvoivat puoliorpoina, mutta VAPAINA.

      Hyvä Reino, Ville, Hanna, Vieno, Matias, Kosti ja Alma.
      Minulla on OIKEUS pitää kissojani vapaana ulkona, uhri on annettu??

      • igjpjw3p4

        Näyttääpä ottavan kissan HEITTEILLÄ pitäminen todella koville.

        Ihmeellistä onpi se.

        Ei ihmisellä ole mitään oikeutta rääkätä eläimiä. Jos / kun olet lemmikkieläimen ottanut, velvollisuutesi on huolehtia siitä lakien ja asetusten mukaisesti.


      • Maailmalla nähtyä
        igjpjw3p4 kirjoitti:

        Näyttääpä ottavan kissan HEITTEILLÄ pitäminen todella koville.

        Ihmeellistä onpi se.

        Ei ihmisellä ole mitään oikeutta rääkätä eläimiä. Jos / kun olet lemmikkieläimen ottanut, velvollisuutesi on huolehtia siitä lakien ja asetusten mukaisesti.

        Ihanaa nähdä ulkomailla kissoja vapaana kaduilla ja jopa ruokapaikoissa. Lapset ihastelevat ja silittelivät niitä.


      • 43ojtp34-jt2
        Maailmalla nähtyä kirjoitti:

        Ihanaa nähdä ulkomailla kissoja vapaana kaduilla ja jopa ruokapaikoissa. Lapset ihastelevat ja silittelivät niitä.

        Mitä ihanaa siinä nyt muka on?

        Onhan Suomessakin kissoja vapaana kadulla. (Vaikka ei tietenkään pitäisi)

        Et taida olla ihan kunnossa?


      • ei kannata ....
        Maailmalla nähtyä kirjoitti:

        Ihanaa nähdä ulkomailla kissoja vapaana kaduilla ja jopa ruokapaikoissa. Lapset ihastelevat ja silittelivät niitä.

        Ei kannattas...sienitautia yms, niisstä kulkukateista saa.


    • Ihme sähläystä

      Minäpä kerron myös tarinan. Ajoin viime vuonna 80km alueella 127km/h. No menetin kortin ja sakot. MINUN mielestäni tämä ei ole oikein, koska olen mielestäni hyvä kuski. No kortin menetystä pidän uhrauksena, joten onko minullakin oikeus päästää kaikki kolme koiraani ulos aitauksesta?

      • vapaus koirille ok

        Saat toki päästää, omalle pihalla,miel silloin kun vieras kissa on pihassa, ja tarkoituis on se häätää sieltä nopeasti takaisin omistajansa hoiviin.


      • utelias :)

        Kyllä sulla on oikeuksia vaikka miten, jos sulla on aitaus, sulla on ilmeisesti myös omaa maata.
        Siellä saat pitää koiriasi vapaana, ei tarvitse aina aitauksessa pitää.
        Tietysti kannattaa katsoa ettei koirulit häiritse rauhoitettuja elukoita, harvoin niitä pihassa tosin onkaan,kissat eivät ole rauhoitettuja.Joten ovet auki vaan...anna koirillen hetki vapautta, ja saa ne välillä toteuttaa metsästysvaistoaankin.

        Mitäs pörröisiä ihanuuksia sulla muuten tarhassa on?


      • ,,,,,,
        utelias :) kirjoitti:

        Kyllä sulla on oikeuksia vaikka miten, jos sulla on aitaus, sulla on ilmeisesti myös omaa maata.
        Siellä saat pitää koiriasi vapaana, ei tarvitse aina aitauksessa pitää.
        Tietysti kannattaa katsoa ettei koirulit häiritse rauhoitettuja elukoita, harvoin niitä pihassa tosin onkaan,kissat eivät ole rauhoitettuja.Joten ovet auki vaan...anna koirillen hetki vapautta, ja saa ne välillä toteuttaa metsästysvaistoaankin.

        Mitäs pörröisiä ihanuuksia sulla muuten tarhassa on?

        2 karjalankarhukoiraa ja 1 jämptlanninpystykorva.


      • pystiksiä
        ,,,,,, kirjoitti:

        2 karjalankarhukoiraa ja 1 jämptlanninpystykorva.

        Kivat rodut, pirtsakoita koiria :)


    • Tosion

      noin faktisesti kissa ei ole heitteillä silloin kuin laki sen heitteilä olleeksi tulkitssee, omatoimisesti ulkoileva, kodin omaava kissa ei ole heitteillä, sanan merkitys mielessä, vaikka laki näin asian tulkitsisi.

      • pihalla oot

        Lukihäiriökään ei normisti estä tajuamasta miten lakia tulkitaan.Sinulla on jokin häiriö, mikä estää tajuamasta todellisuutta.

        Kissa on heitteillä, kun se ei ole omistajansa pihassa ja valvonnassa.Mitä et tajunnut?
        Jos esim.mun pihaan tulee kissa, se on silloin heitteillä.


      • 34orjpw23oijerp2o

        Höpöhöpö!

        Lain mukaan sinua kuitenkin lemmikin HEITTEILLEjättämisestä rangaistaan.

        .


      • kun kukaan ei välitä

        Kerro se koiralle joka vahtii sitä pihaa johon heitteillä oleva kissas menee, ei taida sitä koiraakaan kiinnostaa yhtään sen enempää, et onko sillä kissalla jotain kotia.
        fakt vaan


    • ???

      Anteeksi kuinka?

    • näin se menee

      Melkein viisi vuotta sitten annettu lausunto, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä. Kissamme ovat ulkoilleet vapaana ennen ja jälkeen tuon lausunnon ja tulevat ulkoilemaan jatkossakin. :)

      • elämänkevät

        Taas sinä.......ja samat tekstitXD


      • vapaus parasta
        elämänkevät kirjoitti:

        Taas sinä.......ja samat tekstitXD

        Ja taas sinä, eikä vähäinen älysi riitä vieläkään asiasta keskustelemaan. XD

        Vapaus on kissalle parasta.

        Poliisiylijohdon lausunto on merkityksetön. Oikeuslaitos meillä lakia tulkitsee, eikä yhtään vapaalla olevan kissan omistajaa ole tuomittu kissan heitteillejätöstä. :)


      • huonot omistajat XD
        vapaus parasta kirjoitti:

        Ja taas sinä, eikä vähäinen älysi riitä vieläkään asiasta keskustelemaan. XD

        Vapaus on kissalle parasta.

        Poliisiylijohdon lausunto on merkityksetön. Oikeuslaitos meillä lakia tulkitsee, eikä yhtään vapaalla olevan kissan omistajaa ole tuomittu kissan heitteillejätöstä. :)

        Keskustelemaan...onko mielestäsi keskustelua, vängätä täällä vuodesta toiseen lakipykäliä vastaan?
        Mitä keskustelemista siinä on, ihan turha tapella asiasta täällä.
        Jokainen voi itse tarkistaa miten" lain mukaan kissaa pidetää", on turha kitistä jos ei lakia ymmärrä eikä kykene sen mukaan kissaansa hoitamaan.

        Aika moni kissanomistaja on heitteilläolevan kissansa menettänyt, kun taidot ei vaan sen hoitamiseen riitä.
        Useamman kerran kun sama kissa hoitolaan pääsee, ei sitä omistaja enää heitteille jätettäväksi takaisin saa.Kun ei pysty tarjoamaan kissalleen riittävän hyviä ja turvallisia oloja, ja kissan lain vastaisesti heitteille jättää.

        Tyhmä on se joka ei lakia ymmärrä, ja osaa sitä noudattaa.Lakihan on tehty tyhmien vuoksi, fiksummat tajuavat asiat muutenkin.Tyhmille on väännettävä rautalangasta, eikä silti aukene XD


      • ootssevasensaapas
        vapaus parasta kirjoitti:

        Ja taas sinä, eikä vähäinen älysi riitä vieläkään asiasta keskustelemaan. XD

        Vapaus on kissalle parasta.

        Poliisiylijohdon lausunto on merkityksetön. Oikeuslaitos meillä lakia tulkitsee, eikä yhtään vapaalla olevan kissan omistajaa ole tuomittu kissan heitteillejätöstä. :)

        Kyllä luki ja ymmärryshäiriöisen kanssa on vaikea keskustella.Kaikkien äly ei näköjään riitä lukemaan ja tulkitsemaan lakitekstejä.
        Ei edes elämästä tietämätön lapsi voi olla noin ymmärtämätön.Ellei ole jotain "häikkää" kehityksessä.


      • vapaa ja onnellinen
        huonot omistajat XD kirjoitti:

        Keskustelemaan...onko mielestäsi keskustelua, vängätä täällä vuodesta toiseen lakipykäliä vastaan?
        Mitä keskustelemista siinä on, ihan turha tapella asiasta täällä.
        Jokainen voi itse tarkistaa miten" lain mukaan kissaa pidetää", on turha kitistä jos ei lakia ymmärrä eikä kykene sen mukaan kissaansa hoitamaan.

        Aika moni kissanomistaja on heitteilläolevan kissansa menettänyt, kun taidot ei vaan sen hoitamiseen riitä.
        Useamman kerran kun sama kissa hoitolaan pääsee, ei sitä omistaja enää heitteille jätettäväksi takaisin saa.Kun ei pysty tarjoamaan kissalleen riittävän hyviä ja turvallisia oloja, ja kissan lain vastaisesti heitteille jättää.

        Tyhmä on se joka ei lakia ymmärrä, ja osaa sitä noudattaa.Lakihan on tehty tyhmien vuoksi, fiksummat tajuavat asiat muutenkin.Tyhmille on väännettävä rautalangasta, eikä silti aukene XD

        Ymmärrän harmistuksesi, koska et ole pystynyt löytämään yhtään ainoaa tapausta, jossa oikeuslaitos olisi tulkinnut kissan vapaan ulkoilun heitteillejätöksi tai edes lainvastaiseksi. Ressukka joudut vuodesta toiseen turvautumaan tuohon merkityksettömään lausuntoon. Yritä jaksaa. XD


      • yök
        vapaa ja onnellinen kirjoitti:

        Ymmärrän harmistuksesi, koska et ole pystynyt löytämään yhtään ainoaa tapausta, jossa oikeuslaitos olisi tulkinnut kissan vapaan ulkoilun heitteillejätöksi tai edes lainvastaiseksi. Ressukka joudut vuodesta toiseen turvautumaan tuohon merkityksettömään lausuntoon. Yritä jaksaa. XD

        Vajaata...


      • kissanhylkäämälle
        vapaa ja onnellinen kirjoitti:

        Ymmärrän harmistuksesi, koska et ole pystynyt löytämään yhtään ainoaa tapausta, jossa oikeuslaitos olisi tulkinnut kissan vapaan ulkoilun heitteillejätöksi tai edes lainvastaiseksi. Ressukka joudut vuodesta toiseen turvautumaan tuohon merkityksettömään lausuntoon. Yritä jaksaa. XD

        Tietämättömyytesi lakipykälistä, ja älyttömyytesi ihan ihmetyttää.

        Vänkää vaan seuraavat vuoteskin täällä itsekses, muut osaavat sentään lukea, ja ymmärtävät mitä laki tarkoittaa.
        Eikä kukaan valitettavasti jaksa pönkittää laittomuuksiasi ja vääriä uskomuksiasi.
        Kirjoituksista 80 prossaa onkin sun omia tuotoksia, hieno sisältö elämässä.
        Säälittävää, oikeesti, miten jollain voikin elämässä olla sisältönä vain suoli24 XD


      • åowepgw23ojgrpw3o
        vapaa ja onnellinen kirjoitti:

        Ymmärrän harmistuksesi, koska et ole pystynyt löytämään yhtään ainoaa tapausta, jossa oikeuslaitos olisi tulkinnut kissan vapaan ulkoilun heitteillejätöksi tai edes lainvastaiseksi. Ressukka joudut vuodesta toiseen turvautumaan tuohon merkityksettömään lausuntoon. Yritä jaksaa. XD

        Höpöhöpö!

        Sellaisia oikeustapauksia ei ole olemassa siitä syystä, että kissanrääkkääjäidiootille tulee paljon halvemmaksi maksaa ne muutamat päiväsakot suosiolla kuin lähteä riitelemään sekä häviämään kiista niistä oikeudessa.

        Edes sinä et taida olla niin suuri ääliö, että moiseen taistoon uskaltaisit ryhtyä. Vai mitä?


      • vapaa kisu
        kissanhylkäämälle kirjoitti:

        Tietämättömyytesi lakipykälistä, ja älyttömyytesi ihan ihmetyttää.

        Vänkää vaan seuraavat vuoteskin täällä itsekses, muut osaavat sentään lukea, ja ymmärtävät mitä laki tarkoittaa.
        Eikä kukaan valitettavasti jaksa pönkittää laittomuuksiasi ja vääriä uskomuksiasi.
        Kirjoituksista 80 prossaa onkin sun omia tuotoksia, hieno sisältö elämässä.
        Säälittävää, oikeesti, miten jollain voikin elämässä olla sisältönä vain suoli24 XD

        Kappas vain. elämäntapatrolli täällä purkamassa katkeruuttaan kun ei löytänyt yhtään omaa kuvitelmaa tukevaa oikeusjuttua. XD

        Meillä kissat ovat taas nauttineet päivän aurinkoisesta säästä ja seikkailleet tuntikausia ulkona. Sinä reppana kiehut raivosta ja purat pahaa oloasi nettiin. XD


      • Vapaat söpöläiseni.
        ootssevasensaapas kirjoitti:

        Kyllä luki ja ymmärryshäiriöisen kanssa on vaikea keskustella.Kaikkien äly ei näköjään riitä lukemaan ja tulkitsemaan lakitekstejä.
        Ei edes elämästä tietämätön lapsi voi olla noin ymmärtämätön.Ellei ole jotain "häikkää" kehityksessä.

        Voi kuinka ihanaa oli käyskennellä vainioilla vapaitten kissojeni kanssa.
        Poistuin paikalta laittamaan kisuilleni ruokaa. Oli vähän vaikeata vääntää
        fasaanipataa, kun tinjami oli loppu. Mutta ongelmaan löytyi onnellinen
        ratkaisu. Kisuni raatelivat naapurin pulttiterrieriä ja raakaa lihaa saivat
        aivan itse.


      • wiefjpwijpew
        Vapaat söpöläiseni. kirjoitti:

        Voi kuinka ihanaa oli käyskennellä vainioilla vapaitten kissojeni kanssa.
        Poistuin paikalta laittamaan kisuilleni ruokaa. Oli vähän vaikeata vääntää
        fasaanipataa, kun tinjami oli loppu. Mutta ongelmaan löytyi onnellinen
        ratkaisu. Kisuni raatelivat naapurin pulttiterrieriä ja raakaa lihaa saivat
        aivan itse.

        Ja sitten sinä heräsit.

        Sinä onneton kriminaali teet rikollisia eläinten heitteillejättämistekoja nukkuessasikin.

        Häpeäisit!


      • bullinkanssaleikkien
        Vapaat söpöläiseni. kirjoitti:

        Voi kuinka ihanaa oli käyskennellä vainioilla vapaitten kissojeni kanssa.
        Poistuin paikalta laittamaan kisuilleni ruokaa. Oli vähän vaikeata vääntää
        fasaanipataa, kun tinjami oli loppu. Mutta ongelmaan löytyi onnellinen
        ratkaisu. Kisuni raatelivat naapurin pulttiterrieriä ja raakaa lihaa saivat
        aivan itse.

        Hahhaaaa...bulli söis sun kissat, et kerkeis aata sanoo XD


    • 7+67

      Kissanvihaajien aivottomat hörinät voi jättää omaan arvottomuuteensa. Kissalle parasta on vapaus ja jokainen vastuullinen kissanomistaja tarjoaa kissalleen mahdollisuuden vapauteen. Vain äärimmäisen itsekäs ja typerä ihminen ottaa kissan sellaisiin oloihin, joissa kissan vapaanapito ei ole mahdollista. Kissanvihaajista julmimpia ovat sisäkissojen pitäjät, sillä he toteuttavat vihaansa käytännössä tuhoten kissaparoiltaan nautinnon elämästä.

      • niin väärin ;(((

        Kyllä heitteillejätettyjen kissojen omistajia toki saakin vihata, heillä ei heru lämpöä eikä suojaa ulos jättämilleen kissaparoille.
        Kissalle se"vapaus" ja heitteillejättö, on usein kuolemantuomio joka omistaja sille antaa.
        Ja tuohon siis syyllistyy se kissaansa niin paljon muka "rakastava" omistaja.
        Omistajan vika on jos kissa kuolee ennenaikaisesti autotielle, tai joutuu muutoin onnettomuuteen.
        Se on huonon omistajan valinta jättää kissa ulos ilman valvontaa, ja kissan kuolema hänen vastuullaan ja omallatunnollaan, ei kenenkään muun.

        Voi miten kissat saavatkaan kärsiä, kun saavat huonon ja välinpitämättömän omistajan, joka ei lakipykälistä eikä kissan elämästä piittaa.

        Sydämmetön omistaja jättää kissansa vaaroihin kulkemaan, ja valitsee kissalleen sen vaarallisen elämän, täynnä kärsimystä ;(((


      • ihanpimee jauhaa

        Sun kissoille on kyllä parasta, että ne pääsevät mahdollisimman pian pois sun luota.

        PAKENE KISSA HENKESI EDESTÄ! :O .... .... .... -_- .... .... .... :D

        Ja kissat kiittää :)


      • hahhhahhhaaaanauraaa
        ihanpimee jauhaa kirjoitti:

        Sun kissoille on kyllä parasta, että ne pääsevät mahdollisimman pian pois sun luota.

        PAKENE KISSA HENKESI EDESTÄ! :O .... .... .... -_- .... .... .... :D

        Ja kissat kiittää :)

        reps..XD


      • päivitä tietosi pian

        Sinulla on vanhentunutta tietoa kissoista, nykyään jo tiedetään, että kissan on parempi elää sisällä ja vain valvotusti ulkoillen.
        Päivitä sinäkin tietosi :)

        Linkkiä ulkokissa vs sisäkissa:

        http://www.cat-world.com.au/indoor-vs-outdoor-cats


        ja kyllähän kissan hoidon tason näkee, kun ottaa kymmen vuotiaan sisäkissan ja yhden saman ikäisen ulkokissan.ja vertailee niitä...
        Sisäkissa on silloin viellä elämänsäkunnossa, elinvoimainen ja pirteä.
        Ulkokissa....maatuneena....jossain.

        Sisäkissat voi elää 20vuotiaiksi, ulkokissat noin 5 vuotiaiksi.
        Yhden sisäkissan elämän aikana, ulkokissan pitäjällä on jo samassa ajassa se neljäs kissa menossa...

        Oletko kokeillut koskaan googlettaa kuvahaulla "sisäkissa" ja sen jälkeen "ulkokissa"?
        Kyllä minusta se "sisäkissa" kuvassakin näyttää huomattavasti "ulkokissa"a terveemmältä, ja onnellisemmalta.


      • nii n
        päivitä tietosi pian kirjoitti:

        Sinulla on vanhentunutta tietoa kissoista, nykyään jo tiedetään, että kissan on parempi elää sisällä ja vain valvotusti ulkoillen.
        Päivitä sinäkin tietosi :)

        Linkkiä ulkokissa vs sisäkissa:

        http://www.cat-world.com.au/indoor-vs-outdoor-cats


        ja kyllähän kissan hoidon tason näkee, kun ottaa kymmen vuotiaan sisäkissan ja yhden saman ikäisen ulkokissan.ja vertailee niitä...
        Sisäkissa on silloin viellä elämänsäkunnossa, elinvoimainen ja pirteä.
        Ulkokissa....maatuneena....jossain.

        Sisäkissat voi elää 20vuotiaiksi, ulkokissat noin 5 vuotiaiksi.
        Yhden sisäkissan elämän aikana, ulkokissan pitäjällä on jo samassa ajassa se neljäs kissa menossa...

        Oletko kokeillut koskaan googlettaa kuvahaulla "sisäkissa" ja sen jälkeen "ulkokissa"?
        Kyllä minusta se "sisäkissa" kuvassakin näyttää huomattavasti "ulkokissa"a terveemmältä, ja onnellisemmalta.

        Onko parempi pitkä tylsä elämä sisällä vai lyhyt antoisa elämä ulkona, jokainen itse päättäköön... Ikävä kyllä kissoja hylätään sisälle pieniin yksiöihin ja ollaan itse päivät töissä ja illat kyläillään. Siellä kisu yksin kyyhöttää kotona, onhan se fyysisesti turvallista mutta henkisesti eläinrääkkäystä.


      • 2345ojhv
        päivitä tietosi pian kirjoitti:

        Sinulla on vanhentunutta tietoa kissoista, nykyään jo tiedetään, että kissan on parempi elää sisällä ja vain valvotusti ulkoillen.
        Päivitä sinäkin tietosi :)

        Linkkiä ulkokissa vs sisäkissa:

        http://www.cat-world.com.au/indoor-vs-outdoor-cats


        ja kyllähän kissan hoidon tason näkee, kun ottaa kymmen vuotiaan sisäkissan ja yhden saman ikäisen ulkokissan.ja vertailee niitä...
        Sisäkissa on silloin viellä elämänsäkunnossa, elinvoimainen ja pirteä.
        Ulkokissa....maatuneena....jossain.

        Sisäkissat voi elää 20vuotiaiksi, ulkokissat noin 5 vuotiaiksi.
        Yhden sisäkissan elämän aikana, ulkokissan pitäjällä on jo samassa ajassa se neljäs kissa menossa...

        Oletko kokeillut koskaan googlettaa kuvahaulla "sisäkissa" ja sen jälkeen "ulkokissa"?
        Kyllä minusta se "sisäkissa" kuvassakin näyttää huomattavasti "ulkokissa"a terveemmältä, ja onnellisemmalta.

        Ihan tosi on.


    • säästämään

      Yksiössä kärsii ihminenkin, en suosittele kummallekkaan.Kannattaa kerätä rahaa, ostaa luxuskämppä, sinne kissa takan eteen lämmöstä nauttimaan ;)

    • KS1

      Kissansa vapaana pitävän täytyisi joskus seurata sen tekemisiä. Kissa tappaa kaikki itseään selvästi pienemmät eläimet, eikä tee sitä ravinnon saamiseksi vaan tappamisen halusta. Itse olen omasta pihastani nähnyt naapurin "Mirrin" kantavan tappamiaan oravan poikasia, linnun poikasia ja myös täysikasvuisia. Hiiretkin tietysti kelpaavat, mutta rottaa kissa lähtee yleensä karkuun. Taajama-alueilla pihoja on monta ja samoin saalistuspaikkoja. Eräs tuttavani osti viisi fasaanin poikasta istutettavaksi täysikasvuisina luontoon. Jollakin tavalla naapurin kissa oli päässyt niiden häkkiin. Kun tuttavani meni häkille syöttämään fasaaneja, oli niistä neljä pinossa tapettuna keskellä häkkiä ja viides henkihieverissä häkin seinällä. Ravinnon hankkimiseksi olisi yhdessäkin ollut liikaa syömistä. Kuitenkin ko. kissa oli perheensä lemmikki, jota kotona syötettiin. Tämäkin tapahtui taajamassa. Miksi ihmiset, jotka haluavat pitää kissaa lemmikkinään, päästävät kissansa vapaasti liikkumaan. Heidän pitäisi asua haja-asutusalueella.
      Entinen muutaman kymmenen vuoden takainen metsästyslaki pitäisi palauttaa voimaan. Siinä mainittiin suorasanaisesti: "Kissan, joka tavataan omistajansa pihan tai puutarhan ulkopuolella, saa tappaa." Se koski tosin silloin myös haja-asutusalueita.

      • piwhfgrepij

        Ihan samanlaisia tuhoja kissa tekee haja-asutusalueella kuin taajamassakin.

        Sellaisia ihmisiä, jotka päästävät kissansa vapaasti liikkumaan, ei pitäisi asua yhtään missään. Minkä takia haja-asutusalueen pieneläimet muka olisivat vähempiarvoisia ja HEITTEILLÄ juoksevien kotikissojen leluiksi sopivampia kuin taajamien vastaavat?

        Ja vanhan, HYVÄN metsästyslain sanamuoto oli jotenkin niin, että "kissa on lainsuojaton muualla, kuin omistajansa pihassa tai puutarhassa". Kovasti hyvä laki oli se.

        ,


    • klu5s

      Täysin merkityksetön lausunto. Kissamme saavat ulkoilla vapaana ihan entiseen malliin.

      • tää kissan ottaa kii

        Jotkut ne rikkoo lakia, toisten pihojen jatkuva turmelu.Vastaa suunnilleen näpistystä kaupasta.
        Kuta kuinkin kissan jatkuva pihalle änkeäminen, heitteillejättö jne, = järjestysrikkomus, eläinsuojelurikkomus ja kotirauhanrikkominen.
        Joillekkin ne sattuu ne paskatkin naapurit, pahimpia ovat nuo kissansaheitteillejättäjät.


      • 67+7
        tää kissan ottaa kii kirjoitti:

        Jotkut ne rikkoo lakia, toisten pihojen jatkuva turmelu.Vastaa suunnilleen näpistystä kaupasta.
        Kuta kuinkin kissan jatkuva pihalle änkeäminen, heitteillejättö jne, = järjestysrikkomus, eläinsuojelurikkomus ja kotirauhanrikkominen.
        Joillekkin ne sattuu ne paskatkin naapurit, pahimpia ovat nuo kissansaheitteillejättäjät.

        Sinulla ei vieläkään taida olla muuta sisältöä elämässä, kuin trollailla täällä. Surullista.


      • mistään tietämättömä
        67+7 kirjoitti:

        Sinulla ei vieläkään taida olla muuta sisältöä elämässä, kuin trollailla täällä. Surullista.

        Sinä iso yhä vain täällä jatkuvasti myös, muut ovat pieniä tyttösiä vain sinuun verrattuna, niinhän se meni XD


    • 699

      Voi hyvänen aika sentään että tästä samasta asiasta tapellaan vuodesta toiseen! Ei ole todellista! Niinkuin laissa sanotaan kissojen ja myös koirien kiinnipidosta niin eiköhän niitä voida noudattaa. Itselläni on kissoja ja ulkoilevat tarhassa. En niitä ikinä päästäisi kuljeskelemaan irti liikenteen yms.vaarojen sekaan. Myöskin ymmärrän että kaikki ihmiset eivät pidä kissoista ja halua niitä pihoihin pyörimään. Itse en pidä lapsista ja metelin nostasin jos niitä omaan pihaani alkaisi tuppautumaan. Pihassani käy muitten kissoja. Ne eivät minua häiritse mutta huolettaa tietenkin minkälaiset omistajat niillä on kun antavat kissojensa vilkkaan tien, junaradan yms.luona liikkua. Naapurillani on kissa joka juoksentelee aina irti. Olevinaan kovin eläinrakkaita ovat mutta eipä huoleta missä katti on ja jääkö junan tai rekan alle. Eipä niitä kiinnosta kenen pihassa käy paskalla kun itse ovat niin hemmetin hienoa väkeä. Ymmärrän tuohtumuksen jos kissat käyvät kuseskelemassa lasten hiekkalaatikot tai ovien kulmiin. Varsinkin leikkaamattomien kollien hajuhan on hirveä. Vastuuntuntoa vaaditaan siis eläinten omistajilta enemmän. Pidetään jokainen omistamme huolen!

      • pikkumaisuus pois

        Minä asun rivitalossa ja kissani ulkoilee silloin tällöin vapaana asuntoni takapihalla ja sen takana olevalla kaupungin joutomaalla. Seuraan kissani tekemisiä ja liikkumista ikkunasta tai valtaisaa olevan Gps-laitteen avulla. Ei pitäisi olla olla kellään nokan koputtamista. Hyvää pääsiäistä vaan kaikille!


      • p4ijejfp3wo
        pikkumaisuus pois kirjoitti:

        Minä asun rivitalossa ja kissani ulkoilee silloin tällöin vapaana asuntoni takapihalla ja sen takana olevalla kaupungin joutomaalla. Seuraan kissani tekemisiä ja liikkumista ikkunasta tai valtaisaa olevan Gps-laitteen avulla. Ei pitäisi olla olla kellään nokan koputtamista. Hyvää pääsiäistä vaan kaikille!

        Poistuessaan pihastasi kaupungin joutomaalle kissasi on HEITTEILLÄ. ( Koska silloin se on ilman valvontaa mistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella ).

        Ei kai sinullakaan ole mitään nokan koputtamista, jos joku poksauttaa kiusankappaleesi päiviltä siellä samaisella joutomaalla?

        Eihän?


      • Vapaana lentävä kisu
        p4ijejfp3wo kirjoitti:

        Poistuessaan pihastasi kaupungin joutomaalle kissasi on HEITTEILLÄ. ( Koska silloin se on ilman valvontaa mistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella ).

        Ei kai sinullakaan ole mitään nokan koputtamista, jos joku poksauttaa kiusankappaleesi päiviltä siellä samaisella joutomaalla?

        Eihän?

        Hei taas Kissojen ystävät. Käytii rollailemassa, minulta katkesi luudasta varsi
        laskeutuessani ja kuparipannu meni kolhuille. Mutta Kissani, Kissani selvisi
        kolhuitta ja olin suunnattoman iloinen. Siksipä:
        Annoin Kissalleni luvan käydä paskomassa naapurin narsissi ice follies
        kukkapenkkiin, kun hän, naapuri, ei antanut rahaa, meidän käytyä virpomassa.


      • wgtj3459itgpåeorgkpo
        Vapaana lentävä kisu kirjoitti:

        Hei taas Kissojen ystävät. Käytii rollailemassa, minulta katkesi luudasta varsi
        laskeutuessani ja kuparipannu meni kolhuille. Mutta Kissani, Kissani selvisi
        kolhuitta ja olin suunnattoman iloinen. Siksipä:
        Annoin Kissalleni luvan käydä paskomassa naapurin narsissi ice follies
        kukkapenkkiin, kun hän, naapuri, ei antanut rahaa, meidän käytyä virpomassa.

        Se on TROLLAILUA, ei rollailua.

        Opettele huolehtimaan kissastasi asiallisesti!


    • vapaa ja onnellinen

      Lausunnosta huolimatta kissamme nauttivat vapauden iloista koko pääsiäisajan ja sama meno jatkuu. :)

      • eiwjfiwerjpoiwje

        Niinpä.

        Rikolliset ja eläinrääkkääjät eivät noudata lakia.

        Sellaista se on kriminaalien elämä.

        .


    • Iloinen kissan omist

      Aattele kun mä vapisen, kun kuulen piipaa äänen.

      Kissani lähti kuseksimaa tuonne perämettään.

      • ILVESTÄ KEHIIN

        Toivottavasti näkee reissuillaan sen ainoan luontoon kuuluvan kissan.LOL


      • owrgkepöowjkrpe

        Sinulla on syytäkin vapinaan, sillä eläinten heitteillejättäminen ja hylkääminen on rikollista.

        .


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe