Tein näin vapaaehtoisessa eläkkeessä

Suunnittelija_

Eläke pienempituloisen vaimon nimiin. Maksuja maksettu vuoteen 2005 saakka jolloin maksut sai vähentää minun tuloistani, jotka olivat huomattavasti suuremmat.

Eli progressiivisesta verotuksesta johtuen verottaja maksoi maksetuista summista suunnilleen 45 % vähennyksien ansiosta.

Säästöt kiinni sijoitussidonnaisissa tuotteissa Mandatum Life. Kokonaismaksettu summa on nyt kasvanut n. kaksinkertaiseksi, ja tästä summasta siis verottaja maksoi aikanaan tuon n. 45 %.

Kun eläkkeen nosto alkaa n. neljän vuoden kuluttua, on eläkeveroprosentti vaimollani n. 25 ja vielä tuo kokonaispottikin ehtii kasvamaan muutaman prosentin vuosituotolla.

Nähdäkseni ihan hyvä suunnitelma - vaikka itse sanonkin, muutoinhan nuo vapaaehtoiset eläkevakuutukset eivät missään nimessä kannata, vaan isomman rahakasan saa käyttöönsä, kun sijoittaa vastaavan säästösumman esim. hyvin valittuun indeksirahastoon tai ETF:ään.

Ja kun vaimoni jää aikanaan eläkkeelle n. 7 vuotta on työeläkkeen ja tämän vapaaehtoisen eläkkeen ansiosta nettotulo tilille sama kuin on nettopalkka nyt.

Jess!

6

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toiveita vain

      Ja kun vaimo huomaa tämän, ottaa eron ja lähtee lämpimiin maihin. Siinähän ruikutat ilman rahaa.

      • Suunnittelija_

        Todettakoon Toiveita vain, että tämä lisäeläke on tarkoitettu nimen omaan vaimoni käyttöön, toki olen osannut itse omani huolehtia.
        Sinänsä huvittavaa, että kun kaun sitten esittelin tämän suunnitelman eräänä säästämis/sijoittamismuotona silloiselle eräälle eläkevakuuttajalle IFA:lle, Independent Financial Advisor heppu siinäkin yritti, että ai sä tuolla tavalla pidät vaimon nuhteessa, että sitten aikanaan hyvä eläke koittaa...
        Todettakoon vielä, että rahastot joissa varat ovat, ovat Danske Investiä
        Ja vielä että, kallistahan tällainen sij./säästämismuoto on ja on perusteltua vain tuolla verokompensaatiolla.


      • AaveMariaa
        Suunnittelija_ kirjoitti:

        Todettakoon Toiveita vain, että tämä lisäeläke on tarkoitettu nimen omaan vaimoni käyttöön, toki olen osannut itse omani huolehtia.
        Sinänsä huvittavaa, että kun kaun sitten esittelin tämän suunnitelman eräänä säästämis/sijoittamismuotona silloiselle eräälle eläkevakuuttajalle IFA:lle, Independent Financial Advisor heppu siinäkin yritti, että ai sä tuolla tavalla pidät vaimon nuhteessa, että sitten aikanaan hyvä eläke koittaa...
        Todettakoon vielä, että rahastot joissa varat ovat, ovat Danske Investiä
        Ja vielä että, kallistahan tällainen sij./säästämismuoto on ja on perusteltua vain tuolla verokompensaatiolla.

        Eikös tuo pääomavero ole kaikista vapaaehtoisista eläkkeistä tuo 30%


      • Suunnittelija_
        AaveMariaa kirjoitti:

        Eikös tuo pääomavero ole kaikista vapaaehtoisista eläkkeistä tuo 30%

        Olin siinä käsityksessä, että sen aikainen vakuutus, jota voitiin vähentää ansiotulojen piirissä, aikanaan verotetaan sitten eläkeveroprosentin mukaan.

        Tarksitin asian Veronmaksjain Keskusliitosta, jonka ainaisjäsen olen. Ja näin on! Oikeassa olin.:)

        Tuo pääomaverotusprosenttisääntö tuli voimaan 2006 ja sen jälkeen otetuille eläkkeille.


      • Eläkemutteri
        Suunnittelija_ kirjoitti:

        Todettakoon Toiveita vain, että tämä lisäeläke on tarkoitettu nimen omaan vaimoni käyttöön, toki olen osannut itse omani huolehtia.
        Sinänsä huvittavaa, että kun kaun sitten esittelin tämän suunnitelman eräänä säästämis/sijoittamismuotona silloiselle eräälle eläkevakuuttajalle IFA:lle, Independent Financial Advisor heppu siinäkin yritti, että ai sä tuolla tavalla pidät vaimon nuhteessa, että sitten aikanaan hyvä eläke koittaa...
        Todettakoon vielä, että rahastot joissa varat ovat, ovat Danske Investiä
        Ja vielä että, kallistahan tällainen sij./säästämismuoto on ja on perusteltua vain tuolla verokompensaatiolla.

        Muistelen joskus lukeneeni, että nämä omat säästöeläkkeet vähentävät työeläkkeen suuruutta. Ainakin niitä markkinoitiin siinä mielessä, että voi jäädä nuorempana eläkkeelle. Valtio joka tapauksessa leikkaa eläkettä, jos on ollut valtion palvelun jälkeen yksityisellä, koska valtion yleinen eläkeikä on 65 vuotta. Jos itse olisin jäänyt yksityissektorilta eläkkeelle 63-vuotiaana, valtio olisi leikannut valtiolta kertynyttä eläkettä ja olinhan jo menettänyt n. s. lisäeläkkeet yksityissektorille joutuessani.


    • älä ole tyhmä

      Ihan ok, mutta sisältää valtavan riskin. Jos akkas heivaa sut ulos liitosta, niin hän kuitaa sun maksaman eläkeen ja sinä jäät "nuolemaan nappejäs.
      Tyhmyydestä sakotetaan Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe