Maantiede 2014

Ennii

Moro,
löytyykö täältä yhtään mantsan pänttääjiä kevään pääsykokeisiin? Itse hain Ouluun, Joensuuhun ja Turkuseen, tosin Turun kokeeseen osallistuminen riippuu hyvin paljon siitä, tuleeko sitä ylimääräistä kirjaa luettua..vielä sisäistettävää asiaa riittää kyllä muutenkin :D
Kirjoitin mantsan ylppäreissä muistaakseni jo syksyllä 2011 (..hitto minne nämä vuodet menee) vuoden vaihteen jälkeen aloin luku-urakkaa aloitella. Välivuotta siis pidän ja päivätöissä lusin viikolla, vklp-suunnitelmia tai vapaa-ajan ongelmia ei juuri ole ollut, kun aika kuluu karttoja ja mind map:pejä väkerrellen.
Kanssakärsijöitä?!

46

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooka

      Itse kirjoitin vuonna 2001 ja nyt haen maantiedon opintoihin. Yritän Helsinkiin.

    • Ennii

      ^^Mitä kirjasarjaa ootte lueskelleet? Ite oon kovasti tykästynyt geos-sarjaan, mutta lukion maantiede ja manner sarjaa oon pläränny kanssa läpi. Geos mielestäni laajin, vaikka painotuksia eri asioihin on jokaisessa sarjassa. Mutta Helsingin vanhoja pääsykokeita kurkanneena oon varma, ettei sinne olisi ollut itsellä asiaa esimerkiksi pelkällä lukion maantieteellä..

      • cellofan

        Viimehetken paniikki on jo päällä. Jäätelöä kuluu ja luontodokkarit ryörii xD geoksella mennään täällä. Turkuun hain. Kuis muilla fiilikset, onko täällä maantieteilijöitä liikkeellä?


    • matsaaa

      itselläni ei vielä tuo pääsykoe ole ajankohtainen, mutta mietin että kannattaa hakea opiskelemaan mantsaa jos en ole kirjoittanut sitä ylppäreissä, mutta aijon lukea syventävien kurssien kirjoja itsenäisesti? saako siitä jotain lisäpisteitä jos on kirjoittanut maantiedon?

      • kivaaamantsaa

        No ainakin helsinkiin maantiedosta saa lisäpisteitä E ja L arvosanoilla ja muuten sillä ei ole väliä oletko juuri maantiedon kirjoittanut. Kyllähän nuo asiat voi oppia ihan ilman lukio kursseja mutta onhan tossa päntättävää!


    • Morra

      Mä hain Helsinkiin, Turkuun ja Joensuuhun! Turun menestys on mullakin kyllä kiinni ihan siitä, miten hyvin ehdin tota Maailman tilaa lukemaan. Oon kevään 2012 ylioppilas, tosin haen mantsalle ekaa kertaa. Toka välivuosi siis menossa, lukumotivaatio on aika kova kun kolmatta en enää tahtois. :D

      Aloin kertailemaan syksyllä ja kevään puolella lukemaan kunnolla, mutta tosi paljon on kyllä ollutkin kerrattavaa ja edelleen stressaan että osaanko tarpeeks hyvin. Alkaa pikkuhiljaa jännittää, kun reilu viikko enää Helsingin pääsykokeeseen...

      • eliina

        Jei, täällähä on porukkaa!reippaan viikon päästä on eka koetus oulussa, ja kampuskarttaan perehtyneenä väitän, että pieni hysteria voi iskeä :p paikka ei siis ennalta tuttu, ja kampuskartta sekava ku mikä. Ei muuta ku ajoissa paikalle ja etsimään oikeaa salia. Ehkä ne ajattelevat siellä että karsivat huonoimmat kartanlukijat porukasta ulos jo ennen kokeen alkua, kun eivät löydä oikeaa salia :DD


    • arra1

      Itse aloin lukea helmikuun alussa, mutta tässä on ollut aina välillä ollut muutaman viikon tauko ja nyt viimeiset 3 viikkoa olen lukenut tosi paljon. Haen Helsinkiin ja en ole aikaisemmin hakenut. Olen 2009 vuoden ylioppilas ja on ollut kyllä kertaamista aika paljon, ihan joidenkin yleisivistävien asioidenkin saralta, kuten esimerkiksi atomeista molekyyleihin :D Nyt alkaa olemaan ihan itsevarma olo ja ehkä tässä vaiheessa pitäsikin olla, kun kuitenkin huomenna se koitos sitten on ja halua opiskelupaikan saamikseksi on.

    • apua :D

      Huomenna Helsingin koe! Itellä ainakin jännitys päällä, vaikken uskokaan että mulla on kovin suuret mahikset päästä sisään vielä tänä vuonna. Mut ens vuonna voi sit yrittää uudestaan. :)

      • eliina

        Hui, huomenna!! tsempit kaikille, toivotaan et sattuu hyvät kysymykset.


    • laura4

      Mitä mieltä olitte kokeesta Helsingin kokeessa käyneet? :)

      • jesmi

        Oulusssa koe itsessään oli helpohko, mutta aika loppui auttamatta kesken :p ärsyttäää! Itku ei auta, mitäs oon nii hidas kirjottaa esseetä...


      • c-----:

        Tuntu helpolta, mut en usko että omat pisteet riittää sisäänpääsyyn. Jäi kuitenki positiivinen fiilis ja aika riitti just sopivasti (taisin lähteä joskus 12:55 tms), ens vuonna sit täysillä sisään :)


      • c-----:
        c-----: kirjoitti:

        Tuntu helpolta, mut en usko että omat pisteet riittää sisäänpääsyyn. Jäi kuitenki positiivinen fiilis ja aika riitti just sopivasti (taisin lähteä joskus 12:55 tms), ens vuonna sit täysillä sisään :)

        ja Helsingin koetta tosiaan tarkotin :>


    • bus

      Musta koe oli kans aika helppo. Sananselityksistä tiesin kaikki muut paitsi kaks kohtaa se Landsat ja se f:llä alkava. Se ravintolapäivä tehtävä oli aika vaikee tosi. Se kun piti sijoittaa ravintolat jonnekin. En saanut siihen c) kohtaan varmaan mitään oikein.

    • laura4

      Mulle jäi kanssa aika hyvä fiilis kokeesta, aika meinas vaan loppua kesken :/ Sen kaukokartotustehtävän teinkin sitten viimesessä puolessatunnissa kauheella kiireellä, että saa nähdä miten se meni. Ja Landstattia en kans tiennyt ja se matikkatehtävä missä piti laskea se paino neliökilometriltä (?) jäi puolitiehen, kun en osannut laskea sitä loppuun. Että nyt vaan jäädään jännittämään tuloksia! Perjantaina oliskin sitten vuorossa Turku.. :)

    • meh1

      Mustakin Helsingin koe oli aika helppo! Jäi harmittamaan oma huono lukeminen kun aika pienellä vaivalla olis saanu hyvät pisteet. Sanaselitykset oli kivoja, tosin Landsatiin sain laitettuu vaan et satelliitti, kun ei mieleen tullu tarkemmin mitään. Matikkatehtävät tuntu tosi helpoilta, niiden tekemiseen meni varmaan 5min. Neloskurssi on mun heikko kohta ja se kaukokartotustehtävä oli itelle hankala, kun en ollu ehtiny lukea niitä juttuja kamalasti. C-kohta oli kuitenki helppo ja sain niihin muihinkin jotain oikeeta toivottavasti laitettua. :)

      Turku mullaki suuntana, oon tosi huonosti vaan lukenut ton Maailman tilan niin ei varmaan kovin todennäköstä päästä sinne. Joensuuhun sit vielä yrittää ja ehkä ens vuonna sit uudestaan Helsinkiin. :)

    • Ekaakertaakokeessa

      Koe oli yllättävän mukava. Meinas tulla vähän kiire, mutta ihan hyvin sain kaiken tehtyä (rapautuminen jäi tosin aika lyhyeks, jaiks!). Laskut oli aika helpot ja loogiset, käsitteistä tuli syöksyvirtauksen kohdalla blackout ja aika loppui niin etten muistanut sitä enää sitten. Hei, ootteko kattonu miten teiän ylppäritulokset auttaa hakiessa? Itellä 18,5/20 tulee ylppäreistä pisteitä, mikä antaa pientä toivoa sisään pääsyyn... Toivottavasti helppo koe ei nosta rajoja hirveesti!

      • meh1

        Mulla ylppäripisteitä 17/20, ei mennyt koe niin hyvin että olis noista mitään iloa. Meen ens keväänä korottamaan mun mantsan M:ää, tavotteena L, jolloin saisin sit täydet 20/20p. ens vuoden hakuun. :)


      • Ekaakertaakokeessa
        meh1 kirjoitti:

        Mulla ylppäripisteitä 17/20, ei mennyt koe niin hyvin että olis noista mitään iloa. Meen ens keväänä korottamaan mun mantsan M:ää, tavotteena L, jolloin saisin sit täydet 20/20p. ens vuoden hakuun. :)

        Kuulostaa hyvältä! Oon tosi huono arviomaan omia tuloksia, mutta en usko jääväni hirveän kauas jos rajat pysyvät samanlaisina. Toivotaan, että riittää. :--)


      • meh1
        Ekaakertaakokeessa kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä! Oon tosi huono arviomaan omia tuloksia, mutta en usko jääväni hirveän kauas jos rajat pysyvät samanlaisina. Toivotaan, että riittää. :--)

        Pidetään sulle peukkuja sisäänpääsyn suhteen! Ite kans innolla oottelen tuloksia - lähinnä kiinnostaa tietää, millasiin pisteisiin oma hosuminen riitti, niin tietää sitten petrata ensi vuotta varten. :--D


      • Laura4
        meh1 kirjoitti:

        Pidetään sulle peukkuja sisäänpääsyn suhteen! Ite kans innolla oottelen tuloksia - lähinnä kiinnostaa tietää, millasiin pisteisiin oma hosuminen riitti, niin tietää sitten petrata ensi vuotta varten. :--D

        Onko sisäänpääsijöitä? :D


    • Morra

      Pääsin Helsinkiin! Ei meinaa vielä upota päähän koko asia. :D

      • rrrraaa

        Täällä myös aukesi paikka helsinkiin ja tosiaan aika uskomaton olo :)jeiii!


      • Ekaakertaakokeessa
        rrrraaa kirjoitti:

        Täällä myös aukesi paikka helsinkiin ja tosiaan aika uskomaton olo :)jeiii!

        TÄNNEKKIN AUKESI! 50 pistettä yhteispisteissä, BOOM!


      • jeeee
        Ekaakertaakokeessa kirjoitti:

        TÄNNEKKIN AUKESI! 50 pistettä yhteispisteissä, BOOM!

        huhhu sulla meni tosi hyvin, onnea!! kumpulassa tavataan :----)


    • jesmi

      15. varasija Ouluun. ÄÄÄH niin lähellä mutta niin kaukana!!

      • jeps.

        Mitkähän on ollu pisterajat ku ei tossa kirjeessä mitään lukenu? En lukenut mantsan pääsykokeeseen yhtään ja suureksi ihmeekseni pääsin sisään :o tosin pääsin ykkösvaihtoehtoonikin jonka otan vastaan, joten oot sitten ainakin 14. varasijalla kun minä en ota maantieteen paikkaa vastaan ;)


      • jeps.
        jeps. kirjoitti:

        Mitkähän on ollu pisterajat ku ei tossa kirjeessä mitään lukenu? En lukenut mantsan pääsykokeeseen yhtään ja suureksi ihmeekseni pääsin sisään :o tosin pääsin ykkösvaihtoehtoonikin jonka otan vastaan, joten oot sitten ainakin 14. varasijalla kun minä en ota maantieteen paikkaa vastaan ;)

        ja ois kiva tietää omatkin pisteet! kuinka tiukille on mennyt tms. ihme touhua.


      • jesmi
        jeps. kirjoitti:

        ja ois kiva tietää omatkin pisteet! kuinka tiukille on mennyt tms. ihme touhua.

        62.5 oli muistaakseni alin hyväksyttty, omat pisteet oli mulla kirjeessä kanssa? kai ne aattelee et sisään päässeitä ei pisteet kiinnosta, kuha ovat sisällä :D onnittelut paikasta! ..jeah. pessimisti ei pety, joten en odota mitään.


    • jeps.

      Mulla ei kerrottu mitään pisteistä kirjeessä. :O on kyllä todella outoa. Luki vaan että on hyväksytty.

      • epätietoahdistus

        Millasilta varasijoilta porukka on päässy ouluun tai turkuun?D:


    • oululu

      Ouluun oottelen vielä 2. varasijalta ja yksi on tällähetkellä perunut! Apuaaa Miten muualla! :---)

      • epätietoahdistus

        Mitää yksi vain? masennus. Eiköhän 2. Varasijalta ole vielä ihan hyvät mahdollisuudet :) ärsyttää vain, 2. välivuoden oisin voinu skipata :p


    • oululu

      Joo yksi, mutta ei kuulemma hirveän moni ollut vielä ottanut paikkaa edes vastaan. :) huh vielä viikko jännätään! Toivottavasti ei kävisi huono säkä :/ Monellako varasijalla itse olet ?

      • epätietoahdistus

        14. vasta. Joensuuhun (Jos tilastoja oikein tulkitsin) on viime vuonna ponnistettu vielä 23. (?) varalta, mutta taitaa oulu olla jonkun verran suositumpi :p noh. Avoimeen vuodeksi kasvamaan. Onko kellään tietoa että kuinka noita varapaikkoja ovat oulussa aiempina vuosina jakaneet, ei tilastoja löytynyt?


      • oululu
        epätietoahdistus kirjoitti:

        14. vasta. Joensuuhun (Jos tilastoja oikein tulkitsin) on viime vuonna ponnistettu vielä 23. (?) varalta, mutta taitaa oulu olla jonkun verran suositumpi :p noh. Avoimeen vuodeksi kasvamaan. Onko kellään tietoa että kuinka noita varapaikkoja ovat oulussa aiempina vuosina jakaneet, ei tilastoja löytynyt?

        Tämän minäkin tahtoisin tietää!


    • Ouluun 2014

      Vuoden 2013 tilastoissa näkyy että maantieen koulutusohjelmaan oli 47 hyväksyttyä, eli se varmaan tarkoitaa että 47-35(aloituspaikat)= 12 hyväksyttyä varasijoilta :)

      • epätietoahdistus

        Yäääh inhottavan lähellä! mutta hyvältä näyttää 2. varasija, kärsivällisyyttä :)


    • oululu

      Ei voi muuta sanoa kuin että huhhuh tätä hommaa:

      Soittelin silloin oliko se se 29.7. sinne Oulun Yliopistoon että noh jokos tiedätte varasijojen kohtalon. Sieltä sitten vastattiin, että tänä vuonna eivät ota yhtään ihmistä varasijoilta. Tyyppi jatkoi vielä tyyliin naureskellen, että he antavat hyväksytyn paperit 10:lle ylimääräiselle, koska tietävät muka että niin moni ei tule ottamaan paikkaa vastaan. Ja lisäsi, että se, että olin 2. varasijalla, tarkoitti siis oikeasti sitä, että olin 12. varasijalla?!?!

      Saakeli otti päähän, jos olisi alunperin sanottu että olisin ollut 12. varasijalla, niin olisin miettinyt varmaan vain, että ok, aika hyvä, ja miettinyt jotain muuta tulevalle vuodelle. Mutta nyt tämä "toinen" varasija sai ihan toisenlaiset ajatukset päähän, ja pettymys oli valtava, kun kuulin tuloksen, etten päässytkään sisään.

      MIKSI?!?! Mielestäni tämä on törkeää kusetusta vain. Saakeli.

      Suuntana siis avoin yliopisto oulussa nyt syksyllä = sinne köyhtymään ilman tukia elelemään, jee.

      • epätietoahdistus

        No mitähän nyt ruttoa... ja hei, tää on kans ilmoittautunu avoimeen, mut hajoilen kajaanissa lyhyemmän välimatkan takia. Ensi vuonna sisään,liitäen,perkele! ei saa masentua. Vähän harkitsin että josko yrittäisi keplotella sisään geologian kautta, mutta sitten erehdyin katsomaan pääsykoekirjat; kemiaa ja fysiikkaa. Sekä mantsaa,toki. Joten nyt vaa kapasiteetti oulun mantsaan. Vaikka en ole iloinen, kun et päässyt sinäkään sisään, on ihan lohdullista kuulla että muutkin hajoilee tämän kanssa :D


      • oululu
        epätietoahdistus kirjoitti:

        No mitähän nyt ruttoa... ja hei, tää on kans ilmoittautunu avoimeen, mut hajoilen kajaanissa lyhyemmän välimatkan takia. Ensi vuonna sisään,liitäen,perkele! ei saa masentua. Vähän harkitsin että josko yrittäisi keplotella sisään geologian kautta, mutta sitten erehdyin katsomaan pääsykoekirjat; kemiaa ja fysiikkaa. Sekä mantsaa,toki. Joten nyt vaa kapasiteetti oulun mantsaan. Vaikka en ole iloinen, kun et päässyt sinäkään sisään, on ihan lohdullista kuulla että muutkin hajoilee tämän kanssa :D

        Jep ens vuonna todellakin sissään prkl! Ja kyllä joo onhan se tavallaan mukava kuulla että on muitaki kohtalotovereita :D

        ...paitsi että nyt tuolta avoimestaki tuli spostia että ei ehkä pystytä järkkäämään kaikkia kursseja vähäisen osallistujamäärän takia, jee.


      • epätietoahdistus
        oululu kirjoitti:

        Jep ens vuonna todellakin sissään prkl! Ja kyllä joo onhan se tavallaan mukava kuulla että on muitaki kohtalotovereita :D

        ...paitsi että nyt tuolta avoimestaki tuli spostia että ei ehkä pystytä järkkäämään kaikkia kursseja vähäisen osallistujamäärän takia, jee.

        Höhlä. Ihmettelen kyllä jos ouluun ei saada ryhmää kasaan, mutta jossain kajaanissa riittää osallistujia (?) Nyt on syksyllä hyvää aikaa hioa taktiikkaa ja aloittaa lukemiset hyvissä ajoin. Vaikka sitten ilman avointa. Itsellä ainakin viikonlopun leffaillat tarkoittavat tällä hetkellä hyvin pitkälti avara luonto tai kiehtova maailma-maratonia :D


    • oululu

      Joo niinpä. Vois tulla Kajaaniin tekemään ne kurssit mitä ei Oulussa järjestetä :D pari kaveria asuu nimittäin Kajaanissa ahah. Voi kunpa itsekin jaksaisin ahkeroida..... :D

      • epätietoahdistus

        Tänne vain :) kaljaa ja kartografiaa! blah. Motivaatiosta en tiedä, mutta kyllä kahden välivuoden jälkeen joutaisin kouluun jo


    • oululu

      Noooh hakiko kukaan uuestaan tänä vuonna Ouluun? :D Epätietoahdistus?!?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe