Hallintotieteet 2014

sohvi-

Oliskohan täällä muita jotka ovat harkinneet hallintotieteitä lähteä opiskelemaan? Itse haen Tampereelle kyseistä alaa opiskelemaan ja olisi mukava kuulla muiltakin kommentteja aiheeseen liittyen :) Mihin paikkakunnalle haette, miksi hallintotieteet kiinnostavat ym..

67

3837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssuvi

      Moi, mä haen kans Tampereen hallintotieteisiin. Tällä hetkellä erityisesti kiinnostaa ainakin erilaisten järjestöjen hallinto ja sen kehittäminen. Ootko sä jollain valmennuskurssilla? :)

    • sohvi-

      En ole valmennuskurssilla, ajattelin kokeilla josko omat aivot riittäisivät tuon kaamean monistepinon ulkoa opetteluun :)

    • ssuvi

      Sama juttu! Mua pelottaa lähinnä se aineisto-osuus. Ootko aiemmin ollu hallinnon pääsykokeessa, onkohan siinä itse kokeessa kuinka laaja aineisto luettavana?

    • hallat,spatikka,staa

      Se pääsykoemateriaali on ihan helppo, ei tarvitse kuin pari kolme kertaa lukea se kirja lävitse.

      T. Sisään päässyt

    • hallintotiede

      Hei! Oletteko tulostaneet sen aineiston vai onko noi samat asiat siinä Governancen vanhassa painoksessa (uuden hallintotavan jäsentyminen)? Ilmeisesti tuota uutta versiota ei ainakaan ole kirjallisena..

      • Tyug

        Ei löydy kuin sähköisenä versiona, niinkuin sivuilla lukee, mutta toki aineiston saa tulostettua..


    • sohvi-

      Itse vein aineiston tulostettavaksi paikalliseen painoon. Maksoi vain 25€ ja lukeminen helpottuu huomattavasti :) Suosittelen !

      • haölakb

        Oisit lainannu sen kirjastosta tai ostanu sen kirjan..


    • ...

      Eihän hallintotieteisiin ole mitään valmennuskurssia..?

    • Moip

      Minkä verran olette lukeneet?

    • Stadilainen

      Just laitoin tänään hakemuksen tampereelle, täytyneen alkaa lukemaan ja tekemään muistiinpanoja.

    • kysynpähän vaan

      Millaiselle ihmiselle hallintotieteet sopii? Mitä luonteenpiirteitä on hyvä olla? Mihin työllistyy? Onko helppo työllistyä valmistuttuaan?

    • OlpeFIN

      Täälläkin yksi Treelle hakija :) Lisäksi mietin, kannattaako hakea "varana" vaikkapa Vaasaan - mutta eikö sinne ole eri materiaalit? Soittelin aiemmin eri valmennuskurssifirmoihin, eikä mikään niistä tarjoa valmennusta hallintotieteisiin, on kuulemma niin "itsenäisesti sisäistettävä materiaali".

      Mietityttää myös tuo että onko materiaalia saatavana kovakantisena, ois helpompi lukea. Ja millaisella asenteella niitä artikkeleita kannattaa lukea (painotus ym. asiat mietityttää). Lukuvinkkejä / -taktiikoita? :)

    • Moip

      Haluan kanssa kuulla lukuvinkkejä! Mielenkiinnosta kyselen minkä ikäisiä te muut hakijat olette ja mistä? Sekä naisia vai miehiä;D ja minkä verran olette lukeneet?

    • OlpeFIN

      19v m. Vielä en oo saanut aikaseks kun selailla matskua :D

    • Hallintotiede2014
    • Antsu1

      Apua, onko hallintotieteisiin materiaalit? Ainakin Rovaniemen yliopiston sivuilla lukee, että järjestetään aineistokokeena. Onko siis siihen sitten jokin muukin matsku, mikä harjoitella pääsykokeisiin?

      • soffu

        Ainakaan mun ymmärtääkseni Rovaniemelle ei ole ennakkomatskuja :)


    • Haalaribileet

      Hei hallintotieteisiin pänttääjät!

      Tulkaahan maistamaan opiskelijaelämää jo ennen opiskelujen alkua. Saatte lisämotivaatiota loppupuristukseen!

      Poikkitieteellisen Haalaribileet - SUMMER EDITION
      8.5 @ Viihdemaailma Ilona, Tampere

      Facebookissa:
      https://www.facebook.com/events/290139267812064/

      Onnea lukuihin ja nähdään Haalaribileissä!

    • kokemuss

      hallintotieteet sopii poliittisesti oikealle kallistuville

      • hallat biv

        Millä perusteella?


    • Yksihakija

      Täälläkin yksi valmistautumassa hallintotieteiden kokeeseen. Haen Vaasaan. Miten teillä muilla lukeminen on sujunut? Minä olen lukenut kevään aikana muiden opiskelujen ohessa. Alkaa jo valintakoe jänskäämään :)

    • cucu

      Kuinka paljon arvioitte opiskelleenne? Montako kertaa on artikkelit luettu? :D

      • ssuvi

        Miten teidän koe meni? Aineistoa oli paljon, tuli kiire!


    • enpaassytvarmastilap

      Hankala oli. Unohdin totaalisesti Weberin elementit, tokihan ne tiesin kun vain olisin muistanut että niitä kutsuttiin elementeiksi. Vittujen vittu. Toinenki essee tuntu menevän reisille. Jouduin sitten riskillä vastaamaan pariin ärsyttävän epämääräiseen tyhjäksi jääneeseen monivalintaan.

      Voisi ruveta kattelemaan jo uusia töitä... Pessimisti ei pety

    • Moip

      Mulla kävi ihan samalla tavalla.. Unohdin ja kotona sitten muistin!

      • ssuvi

        Joo oli se aika hankala! Mä en huomannu, et siinä talouden kieli jne. tehtävässä niitä esimekkejä piti ettii vaan sivuilta 4-5 :/


    • minähänmyös

      Hah, minäkin ihan samalla tavalla en muistanut niitä byrokratian rationaalisuuden elementtejä... en ole sen puoleen vielä jaksanut myöskään vilkaista, mitä ne edes lopulta olivat : ) Noin muuten on vaikea arvioida miten meni. Monivalintaosio tuntui puoliksi melko helpolta oikeastaan ja puoliksi hakuammunnalta. Muut esseet Weber-kyssärin lisäksi taisivat mennä ihan mukiinmenevästi.

      Saa nähdä miten käy, 132 aloituspaikkaa on paljon ja salista lähtiessä jäi ihan toiveikas olo, mutta ei tässä voi yhtään varmaksi olettaa että sisään pääsisi... on tullut se virhe ennen tehtyä eikä ollut kivaa kun luukusta tipahti laiha kirje : )

      • minähänmyös

        * Siis muut esseet Weberiä lukuunottamatta... jos terävyyteni oli kokeessakin tätä luokkaa niin tuskin kannattaa kovin hyvää tulosta odottaa!


    • hallintotieteilijaks

      Formaalisuus, tehokkuus, asiantuntemus.

      Ite kirjotin siihen vipaan esseeseen päin persettä, viimeksi 10v sitten tarvinnut moisia rustailla..

      Vastarinta:sdasdajskdjaksdkja
      asdada

      Legititeetti: asdklasdlaksdlka

      Projekti-identiteetti: sadasdkjaskdjka

      Saa nähdä, varmaan 0 pojoa tosta :E

    • asdfghjkfghjk

      Hahah, nimenomaan :D samat fiilikset asdfghj

    • OlpeFIN

      Tietääkö kukaan koska noi mallivastaukset tulee utan sivuille?

    • Matkaa850km...

      Meikäläinen hakee Lapin yliopistoon nuita hallintotieteitä kattomaan.
      Ihan täysin toisella käellä haen, en sen kummemmin kyllä aio miettiä taikka valmistautua, yksi opiskelupaikka kun kuitenkin on varma.
      Ihan vain kattomaan menossa, että mimmoset kokeet on. Kokemusta, kokemusta...(:

      • Fitttttttt

        Hello! Oli aika paljon aineistoa, että aika ei meinannut riittää. Monivalinnat meni suht hyvin, mutta rationalisuuden elementit unohtui täälläkin. Mitä kirjoititte kohtaan, jossa oli esim. juridiikan ja taloustieteenkieli jne? Viimevuoden koe oli minusta hieman helpomoi.


      • Epätoivoinen
        Fitttttttt kirjoitti:

        Hello! Oli aika paljon aineistoa, että aika ei meinannut riittää. Monivalinnat meni suht hyvin, mutta rationalisuuden elementit unohtui täälläkin. Mitä kirjoititte kohtaan, jossa oli esim. juridiikan ja taloustieteenkieli jne? Viimevuoden koe oli minusta hieman helpomoi.

        Mitä veikkaatte nouseeko pisteraja paljoa? kun vähän enemmän pisteitä jaossa kun viime vuonna ( 4pistettä) ja monivalinnoista tais väärästä vastauksesta lähteä vaan 0,5 pistettä jos en ihan väärin muista..


    • vaasaaan

      Hei!
      Täällä kans Vaasaan hakija. Pääsykoemateriaalit on tullut luettua varmaan 10 kertaa läpi, mutta tuntuu ettei mitään jää päähän. Olen pitänyt 3 vuotta lukionjälkeen välivuosia ja nyt pitäisi pyrkiä takaisin koulun penkille. Hankalaa tuntuu olevan kun aivot ihan "ruosteessa". Nimien muistaminen erittäin hankalaa. Katsotaan miten käy.. Ainahan voi yrittää ;)

      • Yksihakija

        Minäkin olen lukenut aika paljon, tammikuusta saakka. KAIKKEA on todella vaikea muistaa, mutta yritän muistaa kaikesta ne oleellisimmat asiat. Olen lukenut kevään ajan muiden opintojeni ohella, joten mitään varsinaista lukulomaa en ole ehtinyt pitää ja nyt viimeisinä päivinä onkin hurja tsemppi päällä. Missä te muut teette kokeen? Minä teen Espoossa.


      • Tietäjä

        10 kertaa lukenut läpi ja mitään ei jää päähän? Kuulostaa kyllä pahasti siltä, että päässäsi ei ole mitään! Oletko kertonut lääkärille vaivastasi? Kaikilla ihmisillä ei nimittäin ole aivoja, osa ajattelee esim. perseellään. Sellaisenakin kuitenkin pärjää, etenkin politiikassa -katsokaa esim. Päivi Räsästä!


      • Tietäjä

        10 kertaa lukenut läpi ja mitään ei jää päähän? Kuulostaa kyllä pahasti siltä, että päässäsi ei ole mitään! Oletko kertonut lääkärille vaivastasi? Kaikilla ihmisillä ei nimittäin ole aivoja, osa ajattelee esim. perseellään. Sellaisenakin kuitenkin pärjää, etenkin politiikassa -katsokaa esim. Päivi Räsästä!


    • Vaasaaa

      Itse teen Vaasassa, koska olen vaasalainen. Mitä isompia kokonaisuuksia veikkaatte kokeessa kysyttävän? Itse olen opiskellut etenkin pirulliset ongelmat, koska jotenkin tuntuu että niistä saisi kirjottaa enemmälti tänä vuonna sosiaali- ja terveyshallintotieteen kohtaan.. Julkisoikeudesta en oikein osaa sanoa että mikä olisi olennaista tänä vuonna. Veikkauksia?

    • mmoo

      Voi jesus meni huonosti se julkisoikeusosio.... enhän mä nyt muistanut esim käännettyä todistustaakkaa. ärr

    • :((

      Joo mulla kans sama et julkisoikeus meni ihan plörinäks mutta muuten kait hyvin. Just mäkin arvelin et siinä on pirullisesta ongelmasta yms. Kuitenkin saatto mennä arvokkaat ainakin 10p sivu suun.....

      • mmoo

        Mitä kaikkea mainitsit pirullisesta ongelmasta?


    • ei onnistu

      Miten meni Vaasassa tehneillä pääsykoe? itelle taitaa tulla nolla pojoa siitä oikeustaloustiede- kysymyksestä. Eikä se osio muutenkaan hyvin mennyt.
      Pirullisiin ongelmiinkin kirjotin varmasti kaikkee turhaa ja olennaiset jäi pois.

    • wololoo

      Luin Vaasan matskut kaksi kertaa läpi, kerran maaliskuussa ja toisen kerran pari päivää ennen koetta. Saan oikein-väärintehtävistä vähintään 25p, pirullisista ongelmista varmaan jotain 10 sekä sanaselityksistä ehkä myös 10. Helposti pitäisi siis sisään päästä ellei tule järkyttävää piikkiä aikaisempiin vuosiin verrattuna.

    • wsa

      Mitä veikkaatte Vaasan tämän vuoden pisterajaksi? Hakijoita oli ilmeisesti vähän enemmän viime vuoteen verrattuna. Kuinka moni mahtoi osallistua pääsykokeeseen.. Kokeesta jäi ok olo, vähän mietityttää esseestä saatavat pisteet.

      • hayahoyoo

        Varmaan siinä 30 paikkeilla se taas on, 2013 oli ollut enemmän hakijoita kuin 2012 ja silti pisterajat alhaisemmat kuin silloin, eikä ero viime vuoteen ole kuin 20 hakijaa joista ehkä puolet tulivat kokeeseen.

        Sanoisin että korkeintaan 35, vähintään 28. Sisällä nähdään, nyt voi vetää lepiä kesän.


    • 12+4

      Milloin nuo tulokset on aikaisempina vuosina tullut? Tuolla sivuilla lukee vain että viimeistään 15.7 eli onko se sitten siinä paikkeilla vai onko tuo vain joku viimeinen takaraja ja useimmille tulee tieto jo samoihin aikoihin kuin muissakin yliopistoissa (2-3.7)

    • minullalukee

      Ainakin minun valintakokeessani (Tampere) saamassa lapussa lukee, että valinnan tulokset julkistetaan keskiviikkona 2.7. eli noin puolentoista viikon päästä. Myös tuolla yliopiston sivuilla vahvistetaan tämä sama päivämäärä.

      Onkin kohtalaisen raastavaa tämä odottaminen, mutta odotuksen paremmalla puolella ollaan jo.

    • vaasa1

      Hyväksyttynä Vaasaan:) Jes!

      • HermoilijaHämeestä

        Tuliko sinulle jo kirje yliopistolta vai mistä sait tiedon? Näkyikö kirjeessä paljonko pisteraja tänä vuonna?:)


      • Hakija1
        HermoilijaHämeestä kirjoitti:

        Tuliko sinulle jo kirje yliopistolta vai mistä sait tiedon? Näkyikö kirjeessä paljonko pisteraja tänä vuonna?:)

        Yliopiston sivuilla lukee hyväksyttyjen nimet! :)


      • joujou7

        Meillä samat :D
        syksyllä nähdään


    • Tampere2014

      Ai että on tuskaa odottaa Tampereelle. Vielä viikko..

    • töttöröö

      Pääsin sisään Vaasan, mutta mietytyttää tekeekö tällä hallintotieteiden koulutuksella yhtään mitään ellei ole suhteita ja työkokemusta? Löytyy myös insinöörialalta paikka ja alat kiinnostavat suunnilleen yhtä paljon.

      • Samppa

        Sinuna valitsisin insinööripuolen. Hallintotiede on erinomainen valinta, jos on suhteita, henk.koht. ominaisuuksia ja työkokemusta. Sivuaineet myös ratkaisevat paljon. Tärkeintä on kuitenkin miettiä, että mitä todellisuudessa haluat tehdä, insinööripuoli ja hallintotieteet nääs eroavat toisistaan MELKO paljon. Itse pidän insinööripuolta varmempana vaihtoehtona.


      • töttöröö
        Samppa kirjoitti:

        Sinuna valitsisin insinööripuolen. Hallintotiede on erinomainen valinta, jos on suhteita, henk.koht. ominaisuuksia ja työkokemusta. Sivuaineet myös ratkaisevat paljon. Tärkeintä on kuitenkin miettiä, että mitä todellisuudessa haluat tehdä, insinööripuoli ja hallintotieteet nääs eroavat toisistaan MELKO paljon. Itse pidän insinööripuolta varmempana vaihtoehtona.

        Oletko varasijalla? :D


    • iiiik

      Tuomiopäivä on hyvin lähellä : ) UTA:n sivuilla lukee että 2.7. tulee tulokset mutta voisivatkohan päivittyä tuonne yliopistohaun sivuille jo vuorokauden vaihtuessa? Melko monen muun oppiaineen kohdalla ilmeisesti on usein näin, ei mitään tietoa miten on hallintotieteiden suhteen.

    • oubeibe

      HYVÄKSYTTY. Fiilistä voisi nyt lievästi sanottuna kuvailla semihyväksi. Kiitos yliopistohaku.fi ja sen nerokkaat luojat. Kiitos.

    • tre2014

      Hyväksytty :)

    • Hallari

      Messissä myöskin! oon opiskellut vaasassa jo vuoden mutta nyt pääsin siirtymään Tampereelle :) Vi ses!

    • Vaasa2013

      Osaisiko kukaan kertoa millaiset työnäkymät on koulutuksella sairaanhoitaja sosiaali- ja terveyshallintotieteiden maisteri? MISTÄÄN en löydä tietoa, kuinka he ovat työllistyneet, vaikka sosiaali- ja terveyshallintoa on ilmeisesti lukenut useampikin sairaanhoitaja vuosittain.

    • ShHallTamp

      Tietoja ei löydö, koska terveyshallintotieteitä lukevat eivät valmistu hallintotieteen maisteriksi vaan terveystieteen maisteriksi. Kyseessä ei siis ole "oikea" hallintotiede vaan terveystieteiden maisterin tutkinnon sivuhaara.

      • Vaasa2013

        Mutta ymmärtääkseni virallisesti he Vaasasta valmistuvat hallintotieteiden maisteriksi ja muualta terveystieteiden maisteriksi. Kysymykseni onkin nimenomaan, että eroaako Vaasan (sosiaali- ja terveys)hallintotieteilijöiden työllisyys terveystieteiden maistereista?


    • mörkö

      Hei minkälaiset pisterajat on ollu Vaasassa tänä vuonna? Oliko siellä sama koe kuin Tampereella?

      • 10+78

        En muista


      • Lkuutgvjugddd

        UVA:n sivuilla on pisterajat, katso sieltä. Koe ja materiaali on eri kuin Tampereella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe