Odotan lasta uudelle miehelle ja epävarmuus valtaa mielen...

nanna2

Vauva oli suunniteltu, mutta nyt kuitenkin lähinnä kaduttaa ja pelottaa kaikki...Minulla on aikaisemmasta liitosta kaksi tyttöä, ja tästä uudesta suhteesta nyt sitten tulossa tämä kolmas lapsi. Ikää minulla on 40 vuotta.

Jotenkin ihan hirveä vauvakuume iski, ja tuntuu, etten kyennyt enää ajattelemaan selkeästi..olisi varmaan pitänyt odottaa, mutta ehkä on tarkoitettu niin, että saamme tämän lapsen nyt. Olemme olleet yhdessä vähän yli 2 vuotta. Tietenkin haluaisin, että kaikki menisi hyvin, mutta miehen kanssa ei parisuhde kuitenkaan ole parhaimmalla mahdollisella tolalla. Kuitenkaan aborttia en halua tehdä.

Jotenkin haluaisin varautua myös siihen, että eroamme jo ennen lapsen syntymää tai sen jälkeen. Miten olette selvinneet, löytyykö samantapaisessa elämäntilanteessa olevia?

8

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa tilanteessa

      Minä olen ihan samassa tilanteessa. Ikää hitusen enemmän. Avioiduin uudelleen. Parisuhde ei ihan helppo...tai ehkä olisi, jos olisimme molemmat nuoria ja lapsettomia..mutta nyt meillä on uusioperheen haasteet. En ole oikeastaan voinut koko raskausaikana olla varma, kestääkö avioliittomme. Tosin minua ei kaduta. Tämä on oikeastaan viimeinen "mahdollisuuteni". Ikää tulee koko ajan lisää. Mutta minua pelottaa...ei se, että jääkö tai lähteekö mies...kyllä vauvan kanssa selviää...vaan se, että miten selviän tästä raskaudesta ja synnytyksestä...yritän luottaa sairaalan henkilökuntaan ja taitoihin...mutta välillä purskahdan itkuun pelkästä pelosta (en ikipäivinä voinut kuvitella, että raskaudesta tulisi näin vaarallinen). Ja sekin pelottaa, että nyt kun menetän kohtuni todennäköisesti, niin miten se muuttaa parisuhdetta...

    • 3+2

      En ole samassa tilanteessa kuin sinä, mutta haluan lapsia ja en miettisi sekuntiakaan mitä tekisin vaikka parisuhde loppuisi tai menisi muuten alamäkeen alkuraskauden aikana.

    • täälläkin

      Minulla myös kaksi kouluikäistä lasta aiemmasta liitosta, ja nyt odotan kolmatta uuden miesystävän kanssa. Harkitsin myös aborttia aluksi, koska lapsi ei ollut suunniteltu, emmekä edes asu miesystäväni kanssa yhdessä. En kuitenkaan pystynyt tekemään aborttia. Tilanne on ristiriitainen, koska en halua muuttaa yhteen miesystäväni kanssa ja suhteemmekin on rakoillut pahasti koko raskauden ajan. Olen onnellinen tulevasta vauvasta, mutta parisuhteeseen liittyvät ristiriidat painavat mieltä, kun pelkään, miten ne yhteiseen vanhemmuuteemme vaikuttavat. Eli epävarmuutta täälläkin, mikä ikävästi varjostaa raskauden onnea.

    • nanna2

      Onpa kiva saada tällaisia "järkeviä" vastauksia. Jos tästä aiheesta olisi jollain muulla foorumilla mennyt kirjoittamaan, vastaukset voisivat olla hieman erityylisiä...Kiitos siis vastauksistanne! Väärin sanottu, että "ihanaa, että joku muukin on samassa tilanteessa", mutta silti helpottaa vaihtaa ajatuksia.

      "Samassa tilanteessa", voimia sinulle odotukseen! Itse en vielä tiedä, mitä mahtaa olla edessä, sillä viikkoja on vasta 5 5. En ole edes soittanut neuvolaan vielä. Ajattelin soittaa vasta hieman myöhemmin, kuitenkin niin, että ehdin niskaturvotusultraan ja muihin tutkimuksiin.

      Raskausoireet ovat kyllä sellaiset, että laittavat minut uskomaan, että raskaus voi ja kehittyy hyvin.

      Uskon kyllä, että tulen toimeen tarvittaessa yksinkin. Ja aborttia en oikeasti voi oikein edes harkita! Olen varma, että kun käärön saa syliin, miettii, että miten olen sellaista voinut edes miettiä...Omat vanhempani ja sukulaiseni asuvat kauempana, miehen sukulaiset taas asuvat tässä lähempänä. Varsinaista tukiverkkoa minulla ei ihan lähellä ole. Onneksi vanhemmat lapseni ovat jo ekalla ja kolmannella luokalla, eli eivät enää ihan pieniä. Täytyy vain ottaa käyttöön MLL:n lastenhoitajat ym. tuki, mitä tässä tilanteessa voi saada.

      Olemme siis miehen kanssa yhdessä, hän ei ole mihinkään lähdössä. Kuitenkaan en jotenkin koe saavani häneltä kaipaamaani tukea ja mietin joskus, merkitseekö tämä raskaus hänelle mitään. Tosin miehille raskaus tässä vaiheessa varmasti onkin aika epäkonkreettista. Itse asiassa hän osti turvakaukalonkin jo pari kk sitten :), vaikka raskaudesta ei vielä tiedetty mitään. Onpa sitten valmiina, kuulemma :). Eli kyllä hänkin tätä vauvaa haluaa. Ehkei vain osaa sitä näyttää? Mietin myös, että kun hänellä on kaksi lasta ennestään, että jollei koe asiaa enää niin ainutlaatuiseksi? Minulle kyllä jokainen lapsi on ihme ja ei ole sen ihmeellisempää synnyttää kolmatta kuin ensimmäistäkään. Minulle jokainen raskaus on yhtä ainutlaatuinen. Ehkä kaipaisin häneltäkin enemmän sellaista ainutlaatuisuuden kokemusta...vaikea selittää :).

      Ja kai sitä pitää myös olla onnellinen, jos tässä iässä vielä ylipäänsä tulee raskaaksi, ei sekään ole itsestäänselvää! Jokin tarkoitus siinä on. Ja jokin on pitänyt minut ja miehen yhdessä, vaikka helppoa ei aina ole ollut...Jos joku haluaisi kirjoitella, sähköpostiosoitteeni on [email protected]. Asun Tre:en lähistöllä muuten.

      • Ei abortille

        No vähän samanlaisessa tilanteessa ollaan ja kyllä tää lopunperin tuntuu ihanalle, vaikka sitä sojkus tuleekin mietittyä, että mitä sitte jos...


    • Onhan se hienoa

      olla raskaana, mutta eihän tuossa iässä kyllä enää odotella. Nyt on ihan viimeinen hetki tehdä se viimeinen. Olethan jo 60v silloin, kun lapsi on 20 vuotta.

    • sellaista vaan

      No eikös useimmat miehet suhtaudu alussa naisensa raskauteen vähän noin, että siinä tulee naiselle sellainen tunne, että haluaakohan mies tätä lasta olenkaan???
      Muistelen itsekin miettineeni ap:n tavoin mieheni käytöstä ihan raskauden alussa, vaikka vauvaa oli yhdessä yritetty ja hartaasti toivottu. Vasta siinä vaiheessa, kun vatsa alkaa kasvaa ja pienokaisen liikkeet on selvästi havaittavissa mieskin sen tajuaa paremmin, vaikka koko raskauden ajanhan mies on tavallaan ulkopuolinen alulle saattamastaan uudestä ihmistaimesta.

      Ap. ainakaan minulle ei nyt ihan täysin auennut, miksi epäilet miehesi olevan lähdössä nyt raskauduttuasi, jos hän on ollut itsekin vauvaa kanssasi haluamassa? Siitähän tuo turvakaukalonkin osto on selvä osoitus.

      Yritä nauttia alkaneesta raskaudestasi ja eiköhän se mieskin viimeistään siinä vaiheessa ala huomioida, kun sinulla vauvamasu alkaa kasvaa.

    • anna miehelle aikaa

      Omakohtaisesti voin sanoa, että alkuraskaus oli ainakin mulla melko yksinäistä ja mies ei oikein reagoinut raskauteeni mitenkään, jatkoi vaan entisiä juttujaan musta ja raskaudestani välittämättä. Asia alkoi valjeta hänelle vasta siinä vaiheessa, kun mulla vatsa alkoi pyöristyä. Ehkä sunkin mies tulee mukaan vähän jälki junassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe