Älykäs vai viisas?

Oletteväärässä.

Onko sama asia vai ei? Tarkoitetaanko älykkäällä ihmisellä sitä että ymmärtää asioita paremmin kuin tavalliset ihmiset, esim. Kuvapulmat, kuviot, jne. Ja onko viisas sitten sellainen joka tietää paljon asioita? Esim. Muistaa mitä on lukenut, oppinut, jne... Eli onko älykäs ja viisas ihan eri asioita? Mitä mieltä te olette? Koska minusta ne ovat täysin eri asioita.

24

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulen tietäväni

      Minulla heräsi epäilys, että et ole kumpaakaan, sillä tätä asiaa on jauhettu liiankin kanssa jo aiemmissa keskusteluissa. Sen takia ihmettelen, miksi aiheesta piti avata uusi ketju.

      Ettet vain ole aineissa?

    • öljkjkkjh,njnh,

      Älykkyys on täysin yliarvostettua, viisaus tärkempää, joskin ihanne se kai olisi jos on sekä älykäs että viisas. Minulle viisaus tarkoittaa siitä, että ihminen käyttää älyään elääkseen sovussa muiden kanssa, viisas ei toivo muille huonoa ja viisaalla on korkea moraali, mitä ihmisten kunnioittamiseen tulee.


      Itselleni älykkyys subjektiivisesti - objektiivisestihan sitä käsitettä ei vielä kukaan ole osannut määritellä - tarkoittaisi ehkä sellaista jotakin todella hyvää ja hyväntahtoista tilannehuumoria arjen erilaisissa tilanteissa, eli älykäs ihminen on usein sellainen, että osaa jotenkin tunnistaa erilaiset luonnetyypit sosiaalisesti, eikä pyri nolaamaan seurueessa niitä, joilla ei ole yhtä hersyvä ulosanti. Ainakin kun itse ajattelen elämässäni tapaamiani ihmisiä, jotka olen mieltänyt älykkäimmiksi tapaamistani ihmisistä, niin ne on melkein säännönmukaisesti olleet niitä, jotka saavat seurueessa muut nauramaan kanssaan ja joilla on kyky keventää tunnelmaa ja saada ihmiset tuntemaan olonsa hyväksi, riippumatta millainen ihminen on tai että missä seurueessa ovat. Joku voisi ajatella, että puhun sosiaalisesta älykkyydestä. Itse ajattelen että älykyyskäsityksiä on yhtä paljon, kuin on ihmisiäkin.


      Kieltämättä korkeasta älystä viestii usein myös lukeneisuus, eli kohtuullisen fiksut pystyvät keskustelemaan ainakin jonkin verran melkein aiheesta kuin aiheesta. Ns. Fakki-idiootit tms. pätemisen tarpeiset ovat sitten oma lukunsa: itse en koskaan käytä esimerkiksi oman alani sanastoa ja termistöä sellaisten ihmisten seurassa arjen tilanteissa, jotka eivät alastani mitään tiedä. Vaikeaa on tietysti keskustelupalstoilla keskustella sellaisten kanssa, jotka eivät tiedä edes että miten yhteiskunta toimii ja jotka sitten jankuttaa jostakin julkisesta sektorista jne. Samaten rasististen tekstien postaajien kanssa on todella vaikea keskustella netin keskustelupalstoilla, koska he tahallaan rikkovat sitä kirjoituskoodistoa, joka yleisen tapakäsityksen mukaan pidetään sopivana.


      Pitää muistaa, että ns. "älykäs" voi olla vaikkapa IQ- testauksen perusteella myös sellainen ihminen, joka on käynyt vaikka pelkän kansa- /peruskoulunkin, mutta ei sellaisten kanssa yleensä tieteestä ainakaan tee mieli keskustella, koska he eivät osaa tieteen tutkimusmetodeja.


      Mihin muuten pohjautuu joidenkin alemmuudentunne sivistyssanojen käyttämisen vuoksi? Mä lun olin lapsi, muistan kuinka jotkut kakarat valitti, kun käytin niin paljon sivistyssanoja ja he eivät osanneet tai tajunneet niitä... Älykkäin on ehkä se, joka ei korosta itseään.

      • 1+18

        "Itselleni älykkyys subjektiivisesti - objektiivisestihan sitä käsitettä ei vielä kukaan ole osannut määritellä..."

        Ei älykkyys ole sellainen ominaisuus kuten vaikka ihmisen paino, joka voidaan määrittää luonnonlakien pohjalta. Älykkyydeksi on aikanaan alettu kutsua ihmisen kognitiivisia kykyjä joihin liittyy mm. päättelykyky, ongelmanratkaisukyky ja oppimiskyky. Näitä ominaisuuksia on alettu mitata testeillä joiden perusteella voidaan määrittää indeksi, ÄO. Ajan mittaan termiin älykkyys liittynyt niin paljon myönteistä suhtautumista että sen merkitystä on pyritty laajentamaan muillekin lahjakkuusalueille.

        Nikin öljkjkkjh,njnh, teksti sisältää myös tällaisen laajennuspyrkimyksen. Hänen kuvaamiaan ominaisuuksia voisi nimittää monilla muillakin termeillä: seurallinen, sosiaalisesti lahjakas, hienovarainen, nokkela... mutta jostain syystä hän haluaa liittää ne älykkyyteen.

        Useat älykkyyden perinteisen määritelmän mukaan hyvin älykkäät henkilöt ovat aika introvertteja;sellainen oli esim. Paul Dirac joka oli eräs merkittävimmistä kvanttimekaniikan kehittäjistä. Hänen mukaansa on leikkimielisesti nimetty kommunikaationnopeuden yksikkö: yksi sana tunnissa. Nikki öljkjkkjh,njnh, luokittelun mukaan hän olisi ilmeisesti vähä-älyinen.


      • dlfheruoghtkghg.gkht
        1+18 kirjoitti:

        "Itselleni älykkyys subjektiivisesti - objektiivisestihan sitä käsitettä ei vielä kukaan ole osannut määritellä..."

        Ei älykkyys ole sellainen ominaisuus kuten vaikka ihmisen paino, joka voidaan määrittää luonnonlakien pohjalta. Älykkyydeksi on aikanaan alettu kutsua ihmisen kognitiivisia kykyjä joihin liittyy mm. päättelykyky, ongelmanratkaisukyky ja oppimiskyky. Näitä ominaisuuksia on alettu mitata testeillä joiden perusteella voidaan määrittää indeksi, ÄO. Ajan mittaan termiin älykkyys liittynyt niin paljon myönteistä suhtautumista että sen merkitystä on pyritty laajentamaan muillekin lahjakkuusalueille.

        Nikin öljkjkkjh,njnh, teksti sisältää myös tällaisen laajennuspyrkimyksen. Hänen kuvaamiaan ominaisuuksia voisi nimittää monilla muillakin termeillä: seurallinen, sosiaalisesti lahjakas, hienovarainen, nokkela... mutta jostain syystä hän haluaa liittää ne älykkyyteen.

        Useat älykkyyden perinteisen määritelmän mukaan hyvin älykkäät henkilöt ovat aika introvertteja;sellainen oli esim. Paul Dirac joka oli eräs merkittävimmistä kvanttimekaniikan kehittäjistä. Hänen mukaansa on leikkimielisesti nimetty kommunikaationnopeuden yksikkö: yksi sana tunnissa. Nikki öljkjkkjh,njnh, luokittelun mukaan hän olisi ilmeisesti vähä-älyinen.

        Sinä jaksoit kiitettävästi nähdä vaivaa, jos todella näpyttelit tekstiisi tuon epämääräisen kirjainsarjan mikä ei tarkoita mitään, mitä käytin tekstini nikkikentässäni. Suosittelisin kuitenkin, että jos sä otat lainauksia toisen tekstistä, että et katkaise lausetta. Joskin kun tiedän, että kyseessä ei ole mikään niin älykäs palsta, en ota itseäni turhan vakavasti. Nimillä toimimisen paikoissa jos keskustelu olisi, suuttuisin, jos mun tekstiä räävittäisiin.


        Miksi haluat väheksyä sosiaalista älyä? Sosiaalinen äly on kaikkialla se tekijä, joka rakentaa sopua ja puhun yhä vielä subjektiivisesti mielipiteestäni älykkyydestä, koska niin tekee kaikki muutkin. Minä en tiedä henkilöä josta sinä puhut, enkä ole kiinnostunut perehtymään kvanttimekaniikkaan, enkä tiedä siitä mitään.:) Minua kiinnostaa näissä Suomi24-palstoissa se, että miksi ihmiset janoavat niin paljoa älykkyyttä.


        Tieteestä yhtään mitään tietävät tietävät, että yleinen IQ- testaus erottaa länsimaalaisella tavalla älykkyyden käsitteen. Tulee ihan niinkun dé ja vu, että ikäänkuin olisin aiemminkin tässä Suomi24:ssa jankuttanut samaa näkemystä, mutta otan esimerkin että jos sinä olisit elänyt koko elämäsi vaikka savimajassa ilman että olisit voinut oppia edes kulttuurisi sosiaaliset rakenteet, kuten riistetyimpiä ihmisiä maailma kohtelee, sinä tuskin vaikka olisit kuinka älykäs, vetäisisit mistään Mensa- tms. testeistä kovia pisteitä, koska koko rakennelma älykkyyden käsitteen nykyiselle länsimaalaiselle määritelmälle on kulttuurisidonnainen. Tiedän monia Mensa - testeissä käyneitä, jotka eivät edes suuremmin arvosta koko kovia pisteitään sieltä, vaan pitävät koko juttua lähinnä vitsinä ja elitistikerhona.


        Minä en suinkaan väitä tai yritä väittää, että esimerkiksi Mensa- testeissä korkeat pisteet saaneet olisivat "tyhmiä" ( itse en koskaan ole testauttanut älyäni, eli en ole käynyt Mensa- testissä), mutta uskaltaisin väittää, että kyseinen testirakenne on silti sellainen, joka suosii tietyt kulttuuriset konventiot oppineita ja erit. matemaattisesti todella lahjakkaita, persooniltaan tietyntyyppisiä. En tiedä, mutta älykkäälle kertoisi paljon jo se asetelma, että mikä on maailman ihmisten suhdeluku määrällisesti siihen, että miten & missä Mensa- älytestejä maailmassa tehdään.


        Minä muuten en ole "hienovarainen" persoona vaikka olen sosiaalinen, eli olen varmaan sitten tyhmä. Tosin nimettömällä palstalla olisi mahdotonta ollakin "hienovarainen persoona sosiaalisesti".


        Älykkyys on mahdotonta määritellä, mutta kai ne usein on monilahjakkaita tai sitten jollakin yhdellä alalla aivan ylivertaisen älykkäitä. Esimerkiksi Einsteinin Albertti vaikka varmaan tosi nero oliikin, niin ei ollut mikään erityislahjakkuus, vaan sen vaimon saavutukset on jääneet siitä suhteellisuusteorian yhtlökehityksestä kai pois. Nykymaailmassa tietysti toivoisi,että ne jotka oikeasti ovat hyvin älykkäitä, että ne saisi kunnian älykkyydestään,mutta usein tiedemaailmassakin keskinkertaisuudet porskuttaa ja lahjakkuuksista suurinta osaa tajutaan kiittää vasta myöhemmin.

        Jos ja mikäli yrität humanismin vähättelyä, on tympeää.


      • 12+9
        dlfheruoghtkghg.gkht kirjoitti:

        Sinä jaksoit kiitettävästi nähdä vaivaa, jos todella näpyttelit tekstiisi tuon epämääräisen kirjainsarjan mikä ei tarkoita mitään, mitä käytin tekstini nikkikentässäni. Suosittelisin kuitenkin, että jos sä otat lainauksia toisen tekstistä, että et katkaise lausetta. Joskin kun tiedän, että kyseessä ei ole mikään niin älykäs palsta, en ota itseäni turhan vakavasti. Nimillä toimimisen paikoissa jos keskustelu olisi, suuttuisin, jos mun tekstiä räävittäisiin.


        Miksi haluat väheksyä sosiaalista älyä? Sosiaalinen äly on kaikkialla se tekijä, joka rakentaa sopua ja puhun yhä vielä subjektiivisesti mielipiteestäni älykkyydestä, koska niin tekee kaikki muutkin. Minä en tiedä henkilöä josta sinä puhut, enkä ole kiinnostunut perehtymään kvanttimekaniikkaan, enkä tiedä siitä mitään.:) Minua kiinnostaa näissä Suomi24-palstoissa se, että miksi ihmiset janoavat niin paljoa älykkyyttä.


        Tieteestä yhtään mitään tietävät tietävät, että yleinen IQ- testaus erottaa länsimaalaisella tavalla älykkyyden käsitteen. Tulee ihan niinkun dé ja vu, että ikäänkuin olisin aiemminkin tässä Suomi24:ssa jankuttanut samaa näkemystä, mutta otan esimerkin että jos sinä olisit elänyt koko elämäsi vaikka savimajassa ilman että olisit voinut oppia edes kulttuurisi sosiaaliset rakenteet, kuten riistetyimpiä ihmisiä maailma kohtelee, sinä tuskin vaikka olisit kuinka älykäs, vetäisisit mistään Mensa- tms. testeistä kovia pisteitä, koska koko rakennelma älykkyyden käsitteen nykyiselle länsimaalaiselle määritelmälle on kulttuurisidonnainen. Tiedän monia Mensa - testeissä käyneitä, jotka eivät edes suuremmin arvosta koko kovia pisteitään sieltä, vaan pitävät koko juttua lähinnä vitsinä ja elitistikerhona.


        Minä en suinkaan väitä tai yritä väittää, että esimerkiksi Mensa- testeissä korkeat pisteet saaneet olisivat "tyhmiä" ( itse en koskaan ole testauttanut älyäni, eli en ole käynyt Mensa- testissä), mutta uskaltaisin väittää, että kyseinen testirakenne on silti sellainen, joka suosii tietyt kulttuuriset konventiot oppineita ja erit. matemaattisesti todella lahjakkaita, persooniltaan tietyntyyppisiä. En tiedä, mutta älykkäälle kertoisi paljon jo se asetelma, että mikä on maailman ihmisten suhdeluku määrällisesti siihen, että miten & missä Mensa- älytestejä maailmassa tehdään.


        Minä muuten en ole "hienovarainen" persoona vaikka olen sosiaalinen, eli olen varmaan sitten tyhmä. Tosin nimettömällä palstalla olisi mahdotonta ollakin "hienovarainen persoona sosiaalisesti".


        Älykkyys on mahdotonta määritellä, mutta kai ne usein on monilahjakkaita tai sitten jollakin yhdellä alalla aivan ylivertaisen älykkäitä. Esimerkiksi Einsteinin Albertti vaikka varmaan tosi nero oliikin, niin ei ollut mikään erityislahjakkuus, vaan sen vaimon saavutukset on jääneet siitä suhteellisuusteorian yhtlökehityksestä kai pois. Nykymaailmassa tietysti toivoisi,että ne jotka oikeasti ovat hyvin älykkäitä, että ne saisi kunnian älykkyydestään,mutta usein tiedemaailmassakin keskinkertaisuudet porskuttaa ja lahjakkuuksista suurinta osaa tajutaan kiittää vasta myöhemmin.

        Jos ja mikäli yrität humanismin vähättelyä, on tympeää.

        Kritisoin sitä että termiä älykkyys yritetään omia mitä erilaisempia ominaisuuksia kuvaamaan. Miksi ei kelpaa esim. termi sosiaalinen taitavuus? Taitavuus on yleistermi jolla ei ole erityismerkitystä. Se kattaa sekä synnynnäisen että opitun komponentin mikä tyypillistä sosiaalisille kyvyille. Älykkyys sen sijaan on leimallisemmin synnynnäistä lahjakkuutta.

        En väitä että hyvin älykkäät (perinteiden määritelmän mukaan) olisivat parempia ihmisiä. Arvioisin että yli 90 % nykyisistä ammateista on sellaisia ettei niissä ole mensatasoisesta älykkyydestä juurikaan hyötyä; voi olla enemmän haittaa jos älykkyyteen liittyy sopeutumisvaikeuksia. Sosiaalisesta taitavuudesta on keskimäärin enemmän hyötyä nykyisessä työelämässä. Selvimmin älykkyys on käsittääkseni edistänyt tekniikkaa ja luonnontieteitä. Ilman huippuälykkäitä yksilöitä saattaisimme olla teknisessä kehityksessä nykyään keskiajan tasolla.


      • slkgjrgjgltijtyijh
        12+9 kirjoitti:

        Kritisoin sitä että termiä älykkyys yritetään omia mitä erilaisempia ominaisuuksia kuvaamaan. Miksi ei kelpaa esim. termi sosiaalinen taitavuus? Taitavuus on yleistermi jolla ei ole erityismerkitystä. Se kattaa sekä synnynnäisen että opitun komponentin mikä tyypillistä sosiaalisille kyvyille. Älykkyys sen sijaan on leimallisemmin synnynnäistä lahjakkuutta.

        En väitä että hyvin älykkäät (perinteiden määritelmän mukaan) olisivat parempia ihmisiä. Arvioisin että yli 90 % nykyisistä ammateista on sellaisia ettei niissä ole mensatasoisesta älykkyydestä juurikaan hyötyä; voi olla enemmän haittaa jos älykkyyteen liittyy sopeutumisvaikeuksia. Sosiaalisesta taitavuudesta on keskimäärin enemmän hyötyä nykyisessä työelämässä. Selvimmin älykkyys on käsittääkseni edistänyt tekniikkaa ja luonnontieteitä. Ilman huippuälykkäitä yksilöitä saattaisimme olla teknisessä kehityksessä nykyään keskiajan tasolla.

        Minä taasen en tiedä, että olenko tyhmä vaiko älykäs enkä ole kiinnostunut itseäni määrittelemään, mutta minua olisi kiinnostanut se, että mitä ketjun aloitustekstin laatija on mieltä aiheestaan.:( Ikävä vaan, että tässä Suomi24:ssa aloituskirjoitusten laatijat eivät sikäli sosiaalisesti älykkäitä ole, että keskustelisivat laatimistaan aloituksista aiheidensa mukaan ketjuissaan...


        Enkä tiedä olenko siinäkään tyhmä vaiko älykäs, vaiko omaanko molempia omainaisuuksia
        ( todennäköisesti), kun minusta on outoa ja kun olen tehnyt sellaisen tulkinnan, että täällä tyrkytetään jotakin luonnontieteilijöiden ylivaltaa "älykkyyden" käsityksen osalta, enkä tiedä onko sekään tyhmää vaiko älykästä ( varmaankin tyhmää), että jokaiseen ketjuun suurin osa kirjoittajista tunkee rasismia ja pakolla tyrkytettyä vihapuhetta monikulttuurisuutta vastaan. Oikeilla tiedepalstoilla keskustelu ei olisi niin epä-älyllisen kapea-alaista.


        Jos sotket "älykkyyden" ja "lahjakkuuden" käsitteet, sorrut muuten itse siihen näkemykseen, jota olet kritisoivinasi lukemani perusteella, koska "lahjakkuus" on loogisesti käsite, jota voi kehittää, se ei siis ole ns. "vakiomääräinen käsite" ja sinun mukaasiko siiskö älykkyyyskö on käsite, jota ihminen taasen ei voisi kehittää? Jätät älykkyyskäsityksesi - joka on muuten varsin subjektiivinen sinullakin, kuten kaikilla - ulkopuolelle myös sen, että ihmisen luonteella on vaikutusta siihen, miten älykkyyttään voi käyttää tai että miten ihminen älykkyyttään käyttää.


        Sosiaalinen taitavuus on erittäin käypä termi, mutta minusta mitään vikaa ei ole käsitteessä sosiaalinen älykkyys, koska se osoittaa sen, että älykkyys- määrettä ei ole yksioikoisesti haluttu tuupata minkään rasistisen määritelmän alle. Tietysti eri asia sitten, jos sosiaalista älykkyyttä ei pidetä yhtenä edes potentiaalisena älyn lajina tieteellisesti, voi olla kyse rasismista...


        En tiedä, mutta eikös mensalaisista jotkut ns. tutkimukset tms. mitä lie sano, että vasta jos se mitattu älykkyysosamäärä ihmisellä on todella huomattavan korkea, asia voi jopa vaikeuttaa ihmisen elämää? Ainakin muistan jostakin lukeneeni, että niillä Mensa-testatuilla, joilla mitattu IQ on jossakin välillä 130-150 (mikä sekin on jo huomattavan korkea tekninen älykkyys älyn nykymittareilla kaiketi), niin heillä menee yleensä mainiosti sekä työelämässä että muussakin elämässään. Suomessa yksi korkeimmista Mensa- tuloksista taisi yllättäen olla yhdellä entisellä tunnetulla suomalaisella Playboy- mallilla muistaakseni, ja hänkään ei kai erityisen korkealle sitä Mensa- touhua arvottanut, jos lehdistä oikein luin.


        Luulis, että tärkempää olisi se, miten ihminen pärjää arjessaan ja ihmissuhteissaan, kuin sinsänsä joku älykkyys. Täällä ylistetään naurettavuuteen asti jotakin Mensaa, hupaisaa tavallaan, kun foorumi on Suomi24, jonne tänne ei varmaan paljoa juuri älyköt jaksa kynäillä..


      • 7+1
        slkgjrgjgltijtyijh kirjoitti:

        Minä taasen en tiedä, että olenko tyhmä vaiko älykäs enkä ole kiinnostunut itseäni määrittelemään, mutta minua olisi kiinnostanut se, että mitä ketjun aloitustekstin laatija on mieltä aiheestaan.:( Ikävä vaan, että tässä Suomi24:ssa aloituskirjoitusten laatijat eivät sikäli sosiaalisesti älykkäitä ole, että keskustelisivat laatimistaan aloituksista aiheidensa mukaan ketjuissaan...


        Enkä tiedä olenko siinäkään tyhmä vaiko älykäs, vaiko omaanko molempia omainaisuuksia
        ( todennäköisesti), kun minusta on outoa ja kun olen tehnyt sellaisen tulkinnan, että täällä tyrkytetään jotakin luonnontieteilijöiden ylivaltaa "älykkyyden" käsityksen osalta, enkä tiedä onko sekään tyhmää vaiko älykästä ( varmaankin tyhmää), että jokaiseen ketjuun suurin osa kirjoittajista tunkee rasismia ja pakolla tyrkytettyä vihapuhetta monikulttuurisuutta vastaan. Oikeilla tiedepalstoilla keskustelu ei olisi niin epä-älyllisen kapea-alaista.


        Jos sotket "älykkyyden" ja "lahjakkuuden" käsitteet, sorrut muuten itse siihen näkemykseen, jota olet kritisoivinasi lukemani perusteella, koska "lahjakkuus" on loogisesti käsite, jota voi kehittää, se ei siis ole ns. "vakiomääräinen käsite" ja sinun mukaasiko siiskö älykkyyyskö on käsite, jota ihminen taasen ei voisi kehittää? Jätät älykkyyskäsityksesi - joka on muuten varsin subjektiivinen sinullakin, kuten kaikilla - ulkopuolelle myös sen, että ihmisen luonteella on vaikutusta siihen, miten älykkyyttään voi käyttää tai että miten ihminen älykkyyttään käyttää.


        Sosiaalinen taitavuus on erittäin käypä termi, mutta minusta mitään vikaa ei ole käsitteessä sosiaalinen älykkyys, koska se osoittaa sen, että älykkyys- määrettä ei ole yksioikoisesti haluttu tuupata minkään rasistisen määritelmän alle. Tietysti eri asia sitten, jos sosiaalista älykkyyttä ei pidetä yhtenä edes potentiaalisena älyn lajina tieteellisesti, voi olla kyse rasismista...


        En tiedä, mutta eikös mensalaisista jotkut ns. tutkimukset tms. mitä lie sano, että vasta jos se mitattu älykkyysosamäärä ihmisellä on todella huomattavan korkea, asia voi jopa vaikeuttaa ihmisen elämää? Ainakin muistan jostakin lukeneeni, että niillä Mensa-testatuilla, joilla mitattu IQ on jossakin välillä 130-150 (mikä sekin on jo huomattavan korkea tekninen älykkyys älyn nykymittareilla kaiketi), niin heillä menee yleensä mainiosti sekä työelämässä että muussakin elämässään. Suomessa yksi korkeimmista Mensa- tuloksista taisi yllättäen olla yhdellä entisellä tunnetulla suomalaisella Playboy- mallilla muistaakseni, ja hänkään ei kai erityisen korkealle sitä Mensa- touhua arvottanut, jos lehdistä oikein luin.


        Luulis, että tärkempää olisi se, miten ihminen pärjää arjessaan ja ihmissuhteissaan, kuin sinsänsä joku älykkyys. Täällä ylistetään naurettavuuteen asti jotakin Mensaa, hupaisaa tavallaan, kun foorumi on Suomi24, jonne tänne ei varmaan paljoa juuri älyköt jaksa kynäillä..

        Taidat sotkea asioita. Termi lahjakkuus lähtee sanasta lahja, se on siis synnyinlahja, jota ei voi kehittää syntymän jälkeen. Sen sijaan taitoja voi kehittää, ne riippuvat vain osin lahjakkuudesta, missä määrin, riippuu taidosta. Älykkyyden arvioidaan mm. kasostutkimusten perusteella riippuvan 50-80 %:sti synnynnäisestä lahjakkuudesta, testistä riippuen. Sosiaaliset taidot todennäköisesti vähemmän, samoin liikunnalliset taidot.


      • pornomies
        12+9 kirjoitti:

        Kritisoin sitä että termiä älykkyys yritetään omia mitä erilaisempia ominaisuuksia kuvaamaan. Miksi ei kelpaa esim. termi sosiaalinen taitavuus? Taitavuus on yleistermi jolla ei ole erityismerkitystä. Se kattaa sekä synnynnäisen että opitun komponentin mikä tyypillistä sosiaalisille kyvyille. Älykkyys sen sijaan on leimallisemmin synnynnäistä lahjakkuutta.

        En väitä että hyvin älykkäät (perinteiden määritelmän mukaan) olisivat parempia ihmisiä. Arvioisin että yli 90 % nykyisistä ammateista on sellaisia ettei niissä ole mensatasoisesta älykkyydestä juurikaan hyötyä; voi olla enemmän haittaa jos älykkyyteen liittyy sopeutumisvaikeuksia. Sosiaalisesta taitavuudesta on keskimäärin enemmän hyötyä nykyisessä työelämässä. Selvimmin älykkyys on käsittääkseni edistänyt tekniikkaa ja luonnontieteitä. Ilman huippuälykkäitä yksilöitä saattaisimme olla teknisessä kehityksessä nykyään keskiajan tasolla.

        Oikein hyvä vastaus. Itselläni äo156 ja esim armeijan palikkatestissä 9/9/9 (paras 70stä). Naurettavaa , että paskanpuhujat yrittävät omia läpinöitään jonkun sosiaalisen älykyyden nimiin. Olkoon mkitä vaan taitoa, mutta älykyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Älykyys on nimenomaan vain mekaanista loogista päättelykykyä, jos tutkitte miten työnantajat ja monet muut instanssit sitä testaavat päädytte samaan. Yhtä hyvin kova juoksija voisi sanoa, että hänellä on fyysistä älykkyyttä.


      • jos joku haluaa jutella ja ymmärtää mitä toinen kirjoittaa, ei tarvitse kauheasti miettiä mistä sivistyssanat löytää netissä.

        noista ihmisistä jotka ovat käyneet vain kansa-/peruskoulun tai ei sillä koulutuksella ole väliä vaikka ei olisi käynyt ollenkaan. jos jollain vain riittää mielenkiintoa tähtitieteeseen tai ihan mihintahansa muuhunkin alaan menee kirjastoon ja lainaa asiaa käsittelevän kirjan. jos "älykäs" ihminen ei tajua tälläistä hän ei ole älykäs.


    • Tavallinen tallaaja

      http://tieku.fi/ihminen/aivot/nelja-uskomusta-alykkyydesta

      "Viisautena pidetään syvällistä tietämystä ja ymmärrystä, joka perustuu tietoihin, taitoihin ja kokemuksiin, kun taas älykkyydellä tarkoitetaan valmiuksia omaksua ja soveltaa tietoa eli käsitys-, oivallus-, ajattelu- ja päättelykykyä. Älykkäällä ihmisellä on hyvät edellytykset tulla viisaaksi opintojen ja elämänkokemusten ansiosta. Voidaan siis sanoa, että kirjoja lukemalla viisastuu muttei tule älykkäämmäksi." - http://tieku.fi/ihminen/aivot/mita-alykkyys-on -

      Nyt oikeasti, viisaus ja älykkyyden ero selväksi

      • pornomies

        Ihan hyvä vastaus. Kai tuotakin pitää aina uusille sukupolville selvittää. Nuori ihminen voi olla vaikka kuinka älykäs, mutta eipä oikeastaan koskaan viisas.


    • Jingleballs

      Älykäs selviytyy tilanteista, joihin viisas ei joudu.

      • Hammaskeijo

        Viisas voi siis periaatteessa olla, vaikka olisi älyllisesti kehitysvammainen.


    • äo 115

      Sellainen on älykäs jolla on kaikki osa-alueet hallussa. Jos on mensan äo testi tulos 130. Mutta sosiaalisesti ei tule muiden kanssa toimeen. On hyvin tyhmä ihminen kuitenkin.

      • pancho1

        Taas tätä sontaa. Junttiurpojen keksintöä, että pitää muka olla kovin sosiaalinen ihminen. Kaikkia älykkäitä vaan ei huvita puhua tyhjänpäiväisiä päivästä toiseen, vaikka taatusti osaisikin. Rassaahan sellainen...


      • pancho1
        pancho1 kirjoitti:

        Taas tätä sontaa. Junttiurpojen keksintöä, että pitää muka olla kovin sosiaalinen ihminen. Kaikkia älykkäitä vaan ei huvita puhua tyhjänpäiväisiä päivästä toiseen, vaikka taatusti osaisikin. Rassaahan sellainen...

        Ihan sama kuinka paljon suustansa puhetta sylkee, sillä ei mitään tekemistä ole älykkyyden tai viisauden kanssa. Siittä vaan maailmaa pelastaan tunneälykkyydellä, sosiaalisellaälykkyydellä tai muulla yhtä turhanpäiväsellä.


    • äo 115

      Kerroin että sellainen ei ole älykäs joka " sosiaalisesti ei tule muiden kanssa toimeen".. Et ymmärtänyt viestiäni. Älykäs ymmärtää.

      • pancho1

        Vammaiset on sitten erikseen... Normaali ihmiselle kuuluu jonkin tasoiset sosiaaliset taidot. Luonnekysymys sitten, kuinka paljon huvittaa suutansa soittaa.


      • äo 115
        pancho1 kirjoitti:

        Vammaiset on sitten erikseen... Normaali ihmiselle kuuluu jonkin tasoiset sosiaaliset taidot. Luonnekysymys sitten, kuinka paljon huvittaa suutansa soittaa.

        Jos on paljon ongelmia muiden ihmisten kanssa, ja kohtelee heitä huonosti. Ei sellainen ihminen älykäs ole. vaikka testit näyttäisivät mitä tahansa.


    • äo 115

      Ei sillä ole älykkyyden kannalta niin isoa merkitystä onko ihminen puhelias vai ei, kuin miten hän tulee toimeen muiden kanssa.

      • pancho1

        Toisten kanssa toimeen tulemisella ei ole tekemistä älykkyyden tai viisauden kanssa.


      • äo 115
        pancho1 kirjoitti:

        Toisten kanssa toimeen tulemisella ei ole tekemistä älykkyyden tai viisauden kanssa.

        Totta kai on.


      • pancho1
        äo 115 kirjoitti:

        Totta kai on.

        Se kuuluu normaalina ihmisenä olemiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe