Hiljaisimmat kesärenkaat

hiljaista tilalle

Mitkä ovat hiljaisimmat kesärenkaat joista teillä itsellänne on kokemusta? Tarkoitus olisi hankkia suurehkosta rengasmelusta kärsivään alemman keskiluokan farmariin mahdollisimman hiljaiset kesärenkaat koossa 195/65/15. Entiset Nokian Hakka Green merkkiset ovat liian meluisat joten hiljaisempaa pitäisi saada tilalle. Kokeiltu kitkarenkailla ajaa samaa autoa ja auto on niillä selvästi hiljaisempi myös puhtaalla asfaltilla. Mitä rengasmerkkejä/malleja suosittelette omien kokemustenne nojalla?

88

8681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä suuri guru

      rengastesteissä mitaan melua mittareilla ja kuuntelemalla, ei kun selaamaan nettiä ja autolehtiä.

    • 5+12

      goodyear f1 asymmetric 2

    • Meluisaa on

      Suomessa ovat kaikki renkaat meluisia, koska nastarenkailla on tiet jyrsitty sorateiksi.Jos haluat kokeilla hiljaista ajoa, niin käy Keski-Euroopassa kokeilemassa, millä tahansa kesärenkaillla. Sinne et tosin pääse nastarenkailla rouhimaan.

      • kuspäitä riittää

        Kitkapässi ei sitten osaa vastata kysymykseen, vai eikö ymmärrä kirjoitettua teksti?


      • Jorppo

        Tämä on taivaan tosi. Itse olin toissa kesänä Italiassa autolomalla. Tiet olivat koko matkan todella hienossa kunnossa. Päivässä ajoin menomatkan Saksalaisesta satamasta Milanoon saakka keskinopeudella yli 120 km/h. Suurin ero Suomen teihin oli rengasäänen puuttumien kokonaan. Suosittelen kokemusta muillekin.


      • ihania lomakuvia
        Jorppo kirjoitti:

        Tämä on taivaan tosi. Itse olin toissa kesänä Italiassa autolomalla. Tiet olivat koko matkan todella hienossa kunnossa. Päivässä ajoin menomatkan Saksalaisesta satamasta Milanoon saakka keskinopeudella yli 120 km/h. Suurin ero Suomen teihin oli rengasäänen puuttumien kokonaan. Suosittelen kokemusta muillekin.

        No mutta kun joku kysyy mikä rengas olisi hiljanen suomalaisilla teillä, mitä siihen pitää vetää jotain satunnaista lomareissua?
        Voihan kiesus mitä pässejä täälläkin luuhaa.


      • pissaa punttiin
        ihania lomakuvia kirjoitti:

        No mutta kun joku kysyy mikä rengas olisi hiljanen suomalaisilla teillä, mitä siihen pitää vetää jotain satunnaista lomareissua?
        Voihan kiesus mitä pässejä täälläkin luuhaa.

        Jyrsijä kusee omaan punttiinsa ja syyttää sitten muita, kun tulee vilu.

        "Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi"
        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049


      • renkaat kuluvat 5*
        pissaa punttiin kirjoitti:

        Jyrsijä kusee omaan punttiinsa ja syyttää sitten muita, kun tulee vilu.

        "Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi"
        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        Kuulemma kesärenkaatkin kuluvat noin 5- kertaisesti nompeammin Suomessa kuin normaalissa nastakieltomaissa. Onko tähänkin meillä varaa - teiden kunnostukseen sitä ei ainakaan enää ritä?


      • suurin murhe?
        renkaat kuluvat 5* kirjoitti:

        Kuulemma kesärenkaatkin kuluvat noin 5- kertaisesti nompeammin Suomessa kuin normaalissa nastakieltomaissa. Onko tähänkin meillä varaa - teiden kunnostukseen sitä ei ainakaan enää ritä?

        kyllähän autolijoilla on rahaa ja muutama viikko niin tiekin ovat taas sileämmät ja saat mielenrauhaa.


      • Anonyymi
        Jorppo kirjoitti:

        Tämä on taivaan tosi. Itse olin toissa kesänä Italiassa autolomalla. Tiet olivat koko matkan todella hienossa kunnossa. Päivässä ajoin menomatkan Saksalaisesta satamasta Milanoon saakka keskinopeudella yli 120 km/h. Suurin ero Suomen teihin oli rengasäänen puuttumien kokonaan. Suosittelen kokemusta muillekin.

        Ihan vaan näin jälkikäteen totean ettet ajanut saksalaisesta satamasta päivässä Milanoon ja jos ajoitkin, et ainakaan 120 km/h keskinopeudella. Mikäli joku meinaa ajaa 120 keskinopeudella, hän ajaa väkisinkin vähintään 150km/h eikä sitä jaksa kukaan ajaa 12 tuntia yhtäsoittoa. Jokainen pysähtyminen ja nopeuden alentaminen tietyön, kolarin tms. takia pudottaa keskinopeutta reilusti. Uskokaa jo, lyhyen matkan voi töytäistä kovaakin mutta pitkällä matkalla kaikki tasoittuu. Olen 30 vuotta täällä paikanpäällä asuvana oppinut näitä luonnonlakeja ja yritän pudottaa teitä siellä Suomessakin takaisin maan pinnalle. Muuten, Saksan tiet eivät ole missään loistavassa kunnossa uusia lukuunottamatta mutta maksulliset tiet esim. Ranskassa ja Italiassakin ovat. Eihän niistä muuten ilettäisi maksua periäkään.
        Terveisin Euroopaneläjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan näin jälkikäteen totean ettet ajanut saksalaisesta satamasta päivässä Milanoon ja jos ajoitkin, et ainakaan 120 km/h keskinopeudella. Mikäli joku meinaa ajaa 120 keskinopeudella, hän ajaa väkisinkin vähintään 150km/h eikä sitä jaksa kukaan ajaa 12 tuntia yhtäsoittoa. Jokainen pysähtyminen ja nopeuden alentaminen tietyön, kolarin tms. takia pudottaa keskinopeutta reilusti. Uskokaa jo, lyhyen matkan voi töytäistä kovaakin mutta pitkällä matkalla kaikki tasoittuu. Olen 30 vuotta täällä paikanpäällä asuvana oppinut näitä luonnonlakeja ja yritän pudottaa teitä siellä Suomessakin takaisin maan pinnalle. Muuten, Saksan tiet eivät ole missään loistavassa kunnossa uusia lukuunottamatta mutta maksulliset tiet esim. Ranskassa ja Italiassakin ovat. Eihän niistä muuten ilettäisi maksua periäkään.
        Terveisin Euroopaneläjä

        Todellakin, ihmeellistä " ulkomailla on kuumin kuumempi" ihannointia täällä.

        Ajoin joskus matkailutie "Romantische Strasse": n läpi Saksassa.
        Oli ikävä ajaa, kun pelkkää kuoppaa, paikkaa ja töyssyä koko tie.

        Ruotsissakin on aika kelvottomia teitä, toisin kuin E4 läpiajokokemuksella täällä väitetään.


    • Suosittelen

      No käy vaan sinäkin joskus Takahikiää kauempana ja mieti sitten onko erilaista!

      • hiljaasta on kuupass

        Käyty on ja varmaankin enemmän kuin sinä, mutta ei se kuitenkaan ole vastaus kysymykseen, dorka. Olet ilmeisesti ihan ensimmäisen ihmeellisen ulkomaanmatkan tehnyt, onnea.


    • nlo

      Micheliniä suositellaan. Primacy, mutta myös Energy Saver on hiljainen.

    • Ei Suomessa

      Ne ovat hiljaisia mutta eivät Suomessa, jossa kovametallipaloin on tiet jyrsitty sorateiksi.

      • ei jatkoon

        toinen nero, onnea.


    • Osta Mersu

      Huopatossut !

    • Keijoha

      Olen ollut alalla vuodesta -79 ,..joten jotakin tiedän asiasta ,yrittäjänä 27v Tracmax on Kiinalainen merkki joka on Ylivoimasti hiljasin rengas mikä tällähetkellä markkinoilla, on omani auton alla on 225/35-20 kysestä merkkiä Nokian renkaiden edustaja ajo 5 km lenkin autolla sanoi suoraan että ovat hiljasemmat kuin Nokian 205/55-16 Green .Jos on huonosti eristetty auto esim.Kia ,Seat niin parempaa ei saa (rengas jollain tapaa katkaisee melun tien ja korin väliin eli ej johdata sitä
      jos kysyttävää [email protected]

      • Kiinnostunu

        Tuotko Keijo itse noita renkaita maahan? Mikä firma?


    • 4mm ja vaihtoon

      Hiljaiset saadaan käyttämällä pehmeää kumiseosta, mutta samalla renkaan kulutuskestävyys heikkenee, vierintävastus kasvaa ja polttoaineen kulutus lisääntyy.

      Jos vierintävastus on 3 kertainen merkki-renkaaseen verrattuna, tarkoittaa se 20000km kesässä ajavalle 100 euron lisäkulun vuodessa.

      Toisaalta jos uudella halvalla renkaalla on edes keskinkertaiset muut ominaisuudet, lähinnä vesikelinominaisuudet, voi ostaa vuoden välein uudet renkaat.
      Silloin ajaa aina paremmilla renkailla kuin kuluneilla merkki-renkailla.

      Kallein on paras vain uutena ja vähän käytettynä.

      • jo uutena susia

        ja halpis ei edes uutena ole hyvä, tuskin edes kohtuullinen.


      • on nääs testattu
        jo uutena susia kirjoitti:

        ja halpis ei edes uutena ole hyvä, tuskin edes kohtuullinen.

        väittämääsi ei voi tänäpäivänä enää yleistää

        osataan niitä hyviä renkaita tehdä muuallakin, jopa kiinassa ja intiassa

        ja mikä on halpa?

        halpakin rengas voi olla hyvä ja rengas voi olla hyvä, vaikkei se olisi testivoittaja

        rengastestejä seuraamalla tietää enemmän ja varsinkin, kun seuraa useiden testaajien testejä

        mikä tahansa alle 4mm kulutuspinnan omaava merkkirengas on huono vesiliirto-ominaisuuksiltaan, oli se miten monikertainen testivoittaja tahansa
        sen voittaa silloin lähes mikä tahansa halpismerkki


      • kinkikuraa, ei
        on nääs testattu kirjoitti:

        väittämääsi ei voi tänäpäivänä enää yleistää

        osataan niitä hyviä renkaita tehdä muuallakin, jopa kiinassa ja intiassa

        ja mikä on halpa?

        halpakin rengas voi olla hyvä ja rengas voi olla hyvä, vaikkei se olisi testivoittaja

        rengastestejä seuraamalla tietää enemmän ja varsinkin, kun seuraa useiden testaajien testejä

        mikä tahansa alle 4mm kulutuspinnan omaava merkkirengas on huono vesiliirto-ominaisuuksiltaan, oli se miten monikertainen testivoittaja tahansa
        sen voittaa silloin lähes mikä tahansa halpismerkki

        väärin, halvalla ei saa hyvää. Intiassa tehdyn Apollon hintakin on vai hiuksen verran halvempi kuin laatumerkien ja tästäkin näkee se että kun rengas on hyvä se maksaa, ei niitä ominaisuuksia tehdä ilman kalliita tutkimuksia ja testejä.


    • marzi525

      Wanli s1023..kyl on hyvät rattaat :)

    • Kaikki ovat

      Kaikki renkaat ovat hiljaisia niissä maissa, joissa ei käytetetä nastarenkaita.

      • yksi hyvä

        hankookit tuli just laitettua ja tyytyväinen olen, tuskin kukaan omaa useita erimerkkisiä rengassarjoja, joita voisi vertailla keskenään, on täten vaan luotettava testeihin


      • Joo allekirjoitan
        yksi hyvä kirjoitti:

        hankookit tuli just laitettua ja tyytyväinen olen, tuskin kukaan omaa useita erimerkkisiä rengassarjoja, joita voisi vertailla keskenään, on täten vaan luotettava testeihin

        Goodyearit vaihtui Hankookkeihin. Ja kas - äänitaso renkaista hiljeni oleellisesti.


      • yleistys on kivaa
        Joo allekirjoitan kirjoitti:

        Goodyearit vaihtui Hankookkeihin. Ja kas - äänitaso renkaista hiljeni oleellisesti.

        ja vanhat kovbettuneet loppuunajetut vanhan mallin renkaat vastaa uudet. No sen verran voin sanoa, että älä ihmettele jos hanakookit kuluvat nopeasti alta.


    • näin se toimii

      Uusissa kesärenkaissa on sellainen tarra josta näkee melut, helppoa.

      • sisä- vs. ulkomelu

        Se meluluokitus kuvaa ainoastaan renkaan ympäristöön säteilemää, pääosin korkeataajuista *ohiajomelua*.

        Korkeataajuinen melu on helppoa vaimentaa, joten se ei pahemmin auton sisään kuulu, jos äänieristykseen on yhtään panostettu.

        Niinpä todelliset ongelmat ovatkin matalataajuiset äänet pyöräntuennan kautta koriin välittyvät värinät ja niiden synnyttämät resonanssiäänet.

        Näyttää menevän iloisesti ristiin auton sisämelu ja nämä meluluokitukset, joten niistä ei tässä lajissa ole hyötyä.

        Isosti ei hyötyä ole myöskään autolehtien melumittauksista, koska aikakin kaikki kotimaiset mittaavat väärin, käyttäen hiljaisille (alle 55 dB) äänille tarkoitettua A-painotusta, joka leikkaa matalat taajuudet pois. Tämän vuoksi matalataajuiset jurinat eivät lainkaan näy mittaustuloksissa. Mikä selittää senkin, miksi lehdissä joudutaan aina selittämään ristiriitaa kuulohavaintojen ja mittaustulosten välillä...


    • Jyrsimättömät

      Keski-Euroopan sileillä teillä kaikki renkaat ovat hiljaisia, kun teitä ei ole jyrsitty nastoilla.

      • muuta muualle!

        tuo on totta vain osittain. kyllä euroopassa on karkeitakin teitä, kaikki riippuu kivien määrästä ja koosta. asfalttimassa kuluu aina, myös ilman nastoja.


      • nastaa rahinaa
        muuta muualle! kirjoitti:

        tuo on totta vain osittain. kyllä euroopassa on karkeitakin teitä, kaikki riippuu kivien määrästä ja koosta. asfalttimassa kuluu aina, myös ilman nastoja.

        Eipä kulu asfaltti juurikaan pehmeän kumin alla. Mutta kovametalli, jota käytetään kiven murskaamiseen ja metallien työstöön hakkaa nopeasti bituin poies ja murskaa tien kiviaineksen santapaperin kaltaiseksi pinnaksi. Se kuluttaa rengasta nopeasti ja aikaansaa hirveän ajorahinan.


      • Hei Jyrsijä

        Uskotaan, etelässä pehmeät ja hiljaiset tiet. Miten ne tuotaisiin tänne niille ketkä joutuvat tai haluavat asua kotimaassaan? Aivan. Sama kuin joku kysyisi asunnon lämmittämisestä talvella ja selittäisit että etelässä on lämmintä talvellakin, yhtä vähän auttaa hijaisimpia kesärenkaita etsivää. Kaikki renkaat on riittävän hiljaisia etelässä mutta ne oikeasti hiljaiset renkaat ovat niitä juuri siedettäviä Suomessa. PS.T-paitakin on riittävän lämmin Pattayalla talvella...


      • Anonyymi
        muuta muualle! kirjoitti:

        tuo on totta vain osittain. kyllä euroopassa on karkeitakin teitä, kaikki riippuu kivien määrästä ja koosta. asfalttimassa kuluu aina, myös ilman nastoja.

        Keski- Euroopassa käytetään asfaltin kiviaineena hienojakeista hiekkaa ja asfatti tehdään ns. vettä läpäiseväksi huokoiseksi. Sillon rengamelu loistaa poissaolollaan. Suomessa ei sellaisista aineksista voi asfalttimassaa sekoittaa ja kokelut huokoisesta asfltista ovat johtaneet teiden vieläkin nopeampaan kulumiseen.


    • Masak00

      Kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat ovat hiljaisempia, kannattaa muuttaa rengaskokoa jos se on mahdollista. Adacin testeissä esim. Michelin Energy Saver ja Hankook K425 ovat hiljaisimmassa päässä.

      • Energy shaishhet

        Tänään tuli vaihdettua alle energy saver kokoa 205/60r16H ja voin sanoa että virhehän se tuli tehtyä on meinaa meluisin koskaan kokemani rengas ja minulla on ollut yli 30 autoa! Jopa edellinen loppuun kulunut continental premium contact 2 oli hiljaisempi ja rauhallisempi käytökseltään, nämä jopa vetelee uutena!


    • hpniemi

      No sen voin ainakin sanoa, että jos hiljaista etsit, älä ota mitään energy saveria tms. pienen vierintävastuksen rengasta, koska ne on kovia = äänekkäitä.

      Tosiasia on myös, että kitkarengas on kesällä hiljaisempi, kuin mikään kesärengas, mutta tämä onkin vain provo, joten ei tarvi kommentoida ;)

    • TIRED

      Laitettiin juuri alle Toyon Nanoenergyt ja Vanhasta Ventosta tuli yhtäkkiä aivan taksimersun tasoinen hiekkatielllä etenevä kissa. Ei olisi uskonut että voi noin paljon menoon vaikuttaa, mutta nythän mie vasta innostuinkin.Tuolla asialla on isompi merkitys kuin muutamalla kymmenellä tonnilla ylimääräistä.
      Toyon malli on kapea 175mm ja melko korkea eli 70%.R14. Eli kolmesenttiä tuli lisää.
      Siis vanhoihin 185/65 renkaisiin vaan.
      Nämä siis edessä.
      Lisäksi kantavuutta on liioiteltu eli se on 88T. Takana on vielä vanhat rupiset Nordmanit.
      Taakse on nyt ehdolla Toyojja vastaavat Landsailin halpikset.Ihan kokoeilun takia, josko tuo 210 km/h vielä tuo 88T:n päälle antasi lisämukavuutta.
      Landsail malli pitää olla Landsail LS388 175/70 R14 88H.

    • Matkako rengasv

      Pari linkkiä rengasasiaan
      http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/iso-vanne-rengaskoko-parempi-rullaavuus
      http://fin.afterdawn.com/miten/vastaus.cfm/miten_matala_profiili_olisi_hyva_ja_kulutus_samoin

      Oma kokemus vahvistaa kapean ja korkeaprofiilisen olevan hiljainen ja lisäävän jousitusmukavuutta, ei kiertele urissakaan pahemmin.

      Nyt 205/55 R16 Energy Saverit autossa MB 180 BE, meluisat ja kovat ovat ja suoraan ajo ei onnistu. En ymmärtänyt olla tarpeeksi tiukkana autokaupassa, jotta olisi tullut ohjekirjan mukaiset 195/65 R15 kiekot.

      Mikä siinä lieneekään, että uusiin autoihin asennetaan moiset "rautapyörät".

    • Masak00

      Tuskin 205/55 vs. 195/65 -välillä on juuri minkäänlaista eroa. Omaan autooni tuli 205/60R16 Energy Saverit viikko sitten ja on pakko myöntää, että kyllä nämä ovat aika meluisat rattaat entisiin Goodyeareihin verrattuna. Katsotaan miten kuluminen vaikuttaa asiaan, onneksi auton äänieristys on hyvä...

      • Oot väärässä...

        ...195/65 vaihto 205/55 lisää rengasmelua huomattavasti! Subjektiivisesti jopa kolmasosan kovempi melutaso aina kun noita kokoja olen samaan autoon vaihdellut.


      • yleinen harhaluulo
        Oot väärässä... kirjoitti:

        ...195/65 vaihto 205/55 lisää rengasmelua huomattavasti! Subjektiivisesti jopa kolmasosan kovempi melutaso aina kun noita kokoja olen samaan autoon vaihdellut.

        Pakko olla muutakin eroa kuin leveys - todennäköisesti nopeusluokka.

        Tuulilasi testasi muutama vuosi sitten kolmea saman merkin, mallin JA nopeusluokan kumia, muistaakseni 15", 16" ja 17" vanteille sovitettuna.

        Ja kas kummaa, eipä ollut melutasossa juuri mitään eroa ja muutoinkin aika pieniä. "Yllättäen" levein oli huonoin märällä, mutta kaarreajossa ja jarrutuksissa hitusen kumppaneitaan etevämpi. Aika /- nolla tulos, voittaja määräytyi aina sen mukaan, mitä ominaisuutta painotettiin.

        Leveitä läskejä ei saa kuin korkean nopeusluokan (=jäykkärunkoisina) kumeina ja kärrynpyörät on taas tarkoitettu mummon Micraan...

        Plus tietysti se, että eri merkkien/mallien välillä on isoja eroja, joten ei ole mikään ihme, että melutaso nousee uusien renkaiden . Näin voi käyda jopa koon pysyessä ennallaan, nimim. kokemusta on.

        Näköjään löytyi googlella tukea muistikuville:
        http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5449,25


      • 245/45-17
        yleinen harhaluulo kirjoitti:

        Pakko olla muutakin eroa kuin leveys - todennäköisesti nopeusluokka.

        Tuulilasi testasi muutama vuosi sitten kolmea saman merkin, mallin JA nopeusluokan kumia, muistaakseni 15", 16" ja 17" vanteille sovitettuna.

        Ja kas kummaa, eipä ollut melutasossa juuri mitään eroa ja muutoinkin aika pieniä. "Yllättäen" levein oli huonoin märällä, mutta kaarreajossa ja jarrutuksissa hitusen kumppaneitaan etevämpi. Aika /- nolla tulos, voittaja määräytyi aina sen mukaan, mitä ominaisuutta painotettiin.

        Leveitä läskejä ei saa kuin korkean nopeusluokan (=jäykkärunkoisina) kumeina ja kärrynpyörät on taas tarkoitettu mummon Micraan...

        Plus tietysti se, että eri merkkien/mallien välillä on isoja eroja, joten ei ole mikään ihme, että melutaso nousee uusien renkaiden . Näin voi käyda jopa koon pysyessä ennallaan, nimim. kokemusta on.

        Näköjään löytyi googlella tukea muistikuville:
        http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5449,25

        Kulunut kitkarengas on ylivoimainen. Itse ajan kesät 3,5 barin paineella.
        Toimii erinomaisesti.


      • henki on halpa
        245/45-17 kirjoitti:

        Kulunut kitkarengas on ylivoimainen. Itse ajan kesät 3,5 barin paineella.
        Toimii erinomaisesti.

        Joo, siinä on enempi liustoa ja vesiliirtoonkin pääsee pienemmällä nopeudella.


    • almera 2003

      Goodyear GT-3 pyörii autossani (Nissan Almera N16) tällä hetkellä alla koossa 185/65.15. Entiset renkaat oli juuri nuo Nokia hakka greenit, ja melkeinpä veri valui korvista niiden ollessa alla. Nämä uudet renkaat maksoivat Raahen renkaalla kuukausi sitten 330€ alle laitettuna. Desibelilukem
      a näissä on 67.

    • Harkitse tätä

      Kesärenkaista saa hiljaiset kun lopettaa talvikaudella asfattiteiden hakkaamisen sorateiden kaltaisiksi romuiksi. Harkitse jo nyt pystyisitkö ajotaitosi rajoissa ajamaan kitkarenkailla ensi talvesta lähtien. Se on ainoastaan omasta päätöksestäsi kiinni.

      • 20+7

        Joopa joo.
        Suomessa on talvi ja valitettavasti teitä suolataan kun osa, onneksi kuitenkin vain alle 20% ajelee suolausta edellyttävillä kitkoilla. No siitä seuraa teiden tuhoutumista ja nastarenkaiden kulutuksen huomattavaa kasvua. Suomeen ei saada Etelä- ja Keski-Euroopan olosuhteita lainsäädännöllä sitten millään, ei myöskään sikäläinen asfalttikoostumus käy Suomen talveen.
        On hieman vaikeata ymmärtää, miten jollekin tämä on mahdoton asia käsittää. No meitä on moneksi.

        Ajotaitoon liittyy muidenkin ja erityisesti turvallisuuden huomioiminen. Fiksut ihmiset ymmärtävät myös suolauksen ympäristövaikutukset, mutta joillekin näyttää ne olevan täysin yhdentekeviä, kunhan vai saa ajella suloisen pehmeillä kitkoilla. Tämä pehmeys ja 'mukavuus' tuntuu olevan jollekin hörhölle se tärkein talvirenkaan ominaisuus. Sen eteen tuhotaan tiet, ollaan valmiita vaarantamaan turvallisuus (joka talviolosuhteiden paikassa, jossa nastat on kielletty tai keinotekoisesti vähennetty on onnettomuudet ja henkilövahingot lisääntyneet, samoinsuomalaisissa tutkimuksissa on todettu onnettomuuksien kasvavan, esim jopa 20% suojatieonnettomuudet). Millään ei näytä olevan väliä..


    • Pientä huminaa

      Ovat mukavia ne uudet päällystetyt tiet ajaa.

      • Harmillista ...

        Totta. Onkin harmi, että tieliikenteeltä kerättyjä rahoja priorisoidaan muualle yli 6 miljardia kerätyistä 7 miljardista. Eipä ihme, ettemme pääse nauttimaan useinkaan uusista päällysteistä.


    • Järkevä ehdotus

      Nastarenkaiden käytön vuoksi rikkoutuneita teitä ei voi juurikaan enempää korjata, koska ruuhkat tulisivat pinnoitustyömaiden vuoksi aivan mahdottomiksi. Parempi olisi lopettaa nastarenkaiden käyttö ja ajaa hyvillä asfalttipinnoitteilla. Jotenkin sitä uskoisi, että kaikki pärjäisivät kitkarenkailla kun tärkeimmät kuljetukset pärjäävät ympäri vuoden kesärenkailla. Näitä ovat mm. linja- autot.

      • ile D-4D

        Kieltämättä keljuttaa ajaa Suomen jyrsityllä asfaltilla Puolan, Slovakian ja Unkarin äänettömyyteen ja kevyeen rullaukseen tottuneena. Ja alla ylipaineiset loppuunajetut keski-euroopan kitkat.


      • Fakta joskus paikallaan

        Nastarenkaiden kuluttamien teiden korjaus on vain siitä kiinni priorisoidaanko kerättyä rahaa niihin, muuta ongelmaa ei siinä ole. Puhtaasti kulumiskorjaukset on nopeaa ja se ei juuri häiritse liikennettä. Toista on suolan tuhoamien teiden korjaus, repeämät ja kuopat ovat varallisempia ja niiden korjaus on isompi työ, jos vähänkin viivytellään. Näin koska niistä seuraa teiden runkovaurioita.

        Pinnoitustöiden aiheuttamat ruuhkat eivät ole lisääntyneet, päinvastoin kun korjauksia tehdään selvästi vähemmän kuin aiemmin. Tänä kesänä en ole onnistunut lomamatkallani törmäämään yhteenkään päällystystyön aiheuttamaan liikenneruuhkaan, vaikka kävin autollani Lapissa länsirannikkoa meno ja keski- ja itäisen Suomen teitä takaisin. Tämän matkan olen ajanut lähes vuosittain ja tuolloin joskus on päällystystyöt hidastaneet matkaa. Nyt ei. Tiet ovat muuten pohjois-suomessa ja myös osin keski-suomessa selvästä etelää parempia. No varsinkin pohjoisessa ei teitä liuoteta kemikaaleilla läheskään niin massiivisesti kuin etelässä. Siellä ei ole tarvetta, kun kitkoja on vähemmän ja näinollen tiekemikaaleilla ei yritetä tehdä kesäkelejä väkisin. Näin tiestö pysyy paremmassa kunnossa, ei repeämiä, ei kuoppia, eikä myöskään nastojen kulutusvaikutus ole läheskään niin suuri kuin suolalla märkänä pidetyillä etelän teillä. Toki liikennettäkin on hieman vähemmän ja olosuhteetkin helpompia eli on kovempia pakkasia, mutta ei tämä selitä koko tilannetta.

        Uudet nastarenkaat kuluttavat teitä vain murto-osan aiempien vuosien rengasmalleista. Ja silti urautuminen on suurempaa kuin aikaisempina vuosina. Liikenteen kasvukaan ei selitä lisääntynyttä urautumista, koska siinä ei ole ollut merkittävää kasvua. Kyse on siis siitä, että tiestö jätetään tahallaan rapistumaan.
        Toki suolausta on ollut pakko lisätä eteläisessä Suomessa jonkin verran, koska kitkojen osuus on hieman kasvanut toisinaan kovankin propagandan vuoksi. Onneksi kuitenkin kokonaismäärä on edelleen reilusti alle 20%. Jos osuus kasvaa, niin tiekemikaalien määrää on lisättävä edelleen ja tiestö heikkenee entistä nopeammin.


      • Mikä on tärkeintä?

        Raskaan liikenteen osalta on yksi edellytys, että nastarenkailla tiet pidetään karheina. Ilman nastoja tiet kiillottuisivat todella liukkaiksi. Jos et usko, niin katsopa vaikkapa linja-autopysäkkien kohtia talvisin.
        Toinen vaihtoehto pikkupakkasilla, aina 6 pakkasasteeseen asti, on suolaus.

        Näistä ilman muuta luonnon ja tiestön kannalta parempi vaihtoehto on nastarenkaiden osuuden säilyminen suunnilleen nykytasolla. Vähintään.

        Turvallisuus on toinen asia, mutta sehän ei tunnu nastakieltoja tai väkinäistä nastojen vähentämistä ajavia lainkaan kiinnostavan. Ei, vaikka kaikki tehdyt tutkimukset näin toteavat ja näin on tapahtunut joka paikassa, missä nastat on kielletty ja olosuhteet ovat suunnilleen suomalaiset. Näin vaikka näissäkin maissa suolausta ja muuta talvikunnossapitoa on lisätty huomattavasti.


      • Niin, mikä järkevää

        Eihän parempien talvirenkaisen valitsemisessä ole kyse siitä etteikö huonommillakin pärjäisi. Sama koskee titysti kesärenkaitakin ja yleensäkin kaikkea hankintaa.
        Hyvä renkaat ovat hyviä sekä taitavien että vähemmän taitavien kuljettajien alla. Ja vastaavasti huonot ovat huonoja.

        Kyllä huonoillakin renkailla pärjää, jos kerran sellaiset hankkii. Hyvä kysymys onkin miksi sellaiset hankkii. Mikä on renkaiden merkitys turvallisuuden osalta itse kullekin ja kuinka suureksi sen arvostaa joihinkin muihin ominaisuuksiin nähden.


      • Liukk. torjuntaa?
        Mikä on tärkeintä? kirjoitti:

        Raskaan liikenteen osalta on yksi edellytys, että nastarenkailla tiet pidetään karheina. Ilman nastoja tiet kiillottuisivat todella liukkaiksi. Jos et usko, niin katsopa vaikkapa linja-autopysäkkien kohtia talvisin.
        Toinen vaihtoehto pikkupakkasilla, aina 6 pakkasasteeseen asti, on suolaus.

        Näistä ilman muuta luonnon ja tiestön kannalta parempi vaihtoehto on nastarenkaiden osuuden säilyminen suunnilleen nykytasolla. Vähintään.

        Turvallisuus on toinen asia, mutta sehän ei tunnu nastakieltoja tai väkinäistä nastojen vähentämistä ajavia lainkaan kiinnostavan. Ei, vaikka kaikki tehdyt tutkimukset näin toteavat ja näin on tapahtunut joka paikassa, missä nastat on kielletty ja olosuhteet ovat suunnilleen suomalaiset. Näin vaikka näissäkin maissa suolausta ja muuta talvikunnossapitoa on lisätty huomattavasti.

        Siis muka raskasta liikennettä varten pitää asfalttipinnoitteet rikkoa sorateiden kaltaisiksi? Miksi pinnoitetaan lainkaan?


    • 100 miljardia velkaa

      Nastarenkaan nasta hakkaa uuden asfaltin bitumin pois tien pinnasta muutamssa viikossa jo syyskuun aikana. Näin kiviaineksen välit paljastuvat keräten kosteutta kivien väleihin, rapauttaen tien ja tuhoten tien kantavat kerrokset pinnoitteen alta.

      Seuraavaksi itse kiviaines muuttuu pölyksi ja karhea asfaltti kulutta kaikki renkaat saunalekeiksi hyvin nopeasti. Renkaat kuluvat jopa 5- kertaisesti muihin maihin verratuna. Kustannus on kansantaloudelle suuri. Lisäksi tiet pitäisi rakentaa joka kesä uudelleen - siihen eivät mitkään rahat riitä.

      • 12+9

        Ja höpö höpö...
        Vanhemman mallin nastarenkaat kuluttavat teitä enemmän kuin nykyiset uudet. Mutta niidenkin kulutusvaikutus on aika pieni lopultakin. Se, että nyt kuluminen näkyy, johtuu tietysti siitä, että korjauksia ei vuosiin ole enää tehty. Jos suolaustarvetta voitaisiin vähentää, niin sekin vähentäisi kulutusvaikutusta.
        Suolauksella tiet pidetään keinotekoisesti märkinä, jolloin nastojen kuluttava vaikutus on huomattavan voimakas normaali tieolosuhteisiin nähden.
        Suolaus aiheuttaa asfaltin repeämisiä ja kuoppia, joista nautimme keväisin erityisen runsaasti. Jos näitä ei korjata välittömästi, niin vauriot pahenevat nopeasti.
        Suolauksen kustannus kansantaloudelle pelkästään teiden tuhoutumisen vuoksi on merkittävä. Jos sitten huomioidaan suolauksen myrkytysvaikutus luontoon ja pohjavesiin, niin kustannus nousee huikeaksi. Sen päälle tietysti ruostumis yms vauriot.

        Liikenteeltä kerätään kyllä teiden kulumisen aiheuttamat kustannukset moninkertaisesti, mutta jo pelkästään suolamyrkyn levittämisestä johtuvia luonnon tuhojen kustannuksiin nekään ei riitä.

        Tuo viisinkertainen kuluminen karkeiden teiden vuoksi on täyttä soopaa. Sen toki tiedät itsekin, mutta kun oikeita perusteluja et löydä, niin täytyy ilmeisestä tuollaista potaskaakin yrittää. Nykyisin kesärenkailla ajelen reilut kolme kesää. Väität siis, että niilla voisi ajaa viisitoista kesää, jos nastoja ei käytettäisi.
        Oletko noin hölmö?


      • Anonyymi

        Ylipainoiset rekat tuhosstiet

        Metsälän mäessä kun lähdetään Hämeenlinnaan päin ensimmäinen mäki.
        Aina kun adfaltoidssn kesällä uudestaan ilmestyy psripyörien urat jo elokuussa joten harvoilla alla nastat

        Rekat maanteiden tuhoo


    • Kädettömiä?

      Koska vastaanottimesi on viallinen niin totean vain, että valitettavasti suolausta ei Suomessa lopeteta koska linja- ja kuorma- autot ajavat aina kesärenkailla. Luulisi, että henkilöautot voisivat samalla tavalla pärjätä ilman asfalttia rikkovia kovametallisia piikkejä kun niille on jopa kitkarenkaatkin käytettävissä.

      • Aivottomia?

        Tuolla aiemmissa kirjoituksissa tuokin asia on todettu moneen kertaan nastojen ja suolauksen roolin osalta. Ymmärtämisvaikeuksia kirjoitetun tekstin suhteen? Vai mikä kun selvä asia ei aukea, vaan pitää toistaa jatkuvasti samoja asioita.
        Mitäpä jos yrittäisit vielä kerran lukea hitaasti ja keskittyen ne? Onnistuisiko? Ne ovat melkeinpä selkosuomellakirjoitettuj.


    • Maaottelu menossa

      Nastarenkaiden käytöä tullaan joka tapauksessa rajoittamaan lähiaikoina. Näin on tehty jo viimeisissäkin nastarenkaita käyttävissä maissa kuten esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Japanissa. Suomessa ja Neuvostol.. ei ku Venäjällä vielä saa tietyn aikajakson käyttää vapaasti.

      • amazon sutii

        Nykyautoilla olisi helppoa ajella kesiksillä läpi vuoden kun on luistonestot ja ABS:t. Ajettiinhan sitä 70-luvullakin eikä ollut mitään ongelmia kun jokainen tiesi, mitkä rinkulat siellä alla on. Loppuun ajettu kesis ja loska oli aika haastavaa, mutta toisaalta opettavaista.


      • hyvävuosi
        amazon sutii kirjoitti:

        Nykyautoilla olisi helppoa ajella kesiksillä läpi vuoden kun on luistonestot ja ABS:t. Ajettiinhan sitä 70-luvullakin eikä ollut mitään ongelmia kun jokainen tiesi, mitkä rinkulat siellä alla on. Loppuun ajettu kesis ja loska oli aika haastavaa, mutta toisaalta opettavaista.

        Kyllä "kitkapakko" voisi olla mahdollista. Suolattaisiin vain taajaman risteykset etteivät kiillottuisi aivan mahdottomiksi. Alkuperäiseen kysymykseen hiljaisimmista kesäkumeista. Goodyearin exellence pitäisi olla rengas missä panostettu myös sisämelun ehkäisyyn. Auto kannattaa rengastaa ohjekirjan kapeimmilla sallituilla. Jotkut kehuneet myös continentalin contipremium contact 5:tä myös hiljaiseksi. Kesäksi kuluneet kitkat heittäisin jo roskiin.


    • Toinen kirjoittaa

      kesärenkaista yks kouho huutaa kulkusuorana nastarenkaista,toinen kitkoilla kitkuttaa.Ettekö te mul`kut ymmärrä kirjoitettua tekstiä luettuna, painukaan sinne mistä teidät on maailmaan pullautettu.

    • Farmari nyt ajaa ...

      Tästä on jo vuosia, mutta itselleni suurin yllätys melun suhteen kartanoautossa on Blizzakin vaihto Pirelliin.

      Meliu kasvoi korvin kuultavasti ja sehän tarkoittaa 3-6 dB kasvua melutasossa.

      Samoilla teillä samoissa olosuhteissa.

    • Suzkarhu

      Olen ajellut n.4 vuotta Michelin energySaver renkailla ja ovat monia muita merkkejä hiljaisemmat, mutta hiukan kalliita ostettaessa, toki kulutuskestävyydessä hinta kuittaantuu. Auto Avensis mk1 (99).

      • ETlehteäLukemaanMars

        idiootti iski wanhaan ketjuun wanhoilla renkailla ja vielä aikas äänekkäillä sellaisilla. Kruununa -99 Anjovis, voihan setämiestä.


    • jore223
    • Anonyymi

      Olen huomannut että melun laatu/taajuus melkeinpä ratkaisevin. Riippuu varmaan rengaskoosta/profiista,/nopeusluokasta/paineista/autosta . Kolmet Misukat Energy Saverit ollu ja uutena hiljaiset,kuluneena meluisat. Nykyiset HakkaBlack2 aika miellyttävät ääneltään ja hyväntuntuiset muutenkin.

    • Anonyymi

      Michelin on minun kokemukseni mukaan aika hiljainen ja kestävä.

      • Anonyymi

        Micheliniä löytyy kymmeniä eri malleja ja lukemattomia kokoja ja kaikki vaikuttaa melun tasoon.
        On muuten aika vanha ketju ja paljon hölmöjä kirjoituksia.


      • Anonyymi

        Minun omakohtaisen kokemukseni mukaan, kumpikaan ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Micheliniä löytyy kymmeniä eri malleja ja lukemattomia kokoja ja kaikki vaikuttaa melun tasoon.
        On muuten aika vanha ketju ja paljon hölmöjä kirjoituksia.

        Viime kuussa oli Tekniikan Maailmassa rengastesti. Kaikki renkaat olivat huippuhiljaisia.
        Testi oli tehty Italian moottoriradalla jossa on uusi sileä asfaltti.
        Suomessa kaikki renkaat merkistä riippumatta ovat äänekkäät karkealla asfaltilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime kuussa oli Tekniikan Maailmassa rengastesti. Kaikki renkaat olivat huippuhiljaisia.
        Testi oli tehty Italian moottoriradalla jossa on uusi sileä asfaltti.
        Suomessa kaikki renkaat merkistä riippumatta ovat äänekkäät karkealla asfaltilla.

        Kyllä ja Autobildin rullalla tehdystö kulututuskestävyystestistä voi Suomen sepelikiviasfaltilla ottaa pois - 10tkm kestosta.


    • Anonyymi

      Se on totta että nastarenkaiden tietä rouhivan vaikutuksen takia meillä kesärenkaat kun ne sitten juhannuksena saadaan alle kuluvat nopeammin ja metelöivät merkistä riippuen ja autosta riippumatta, kun kanarialla tai vailla kosilla on ajellut toyotilla ovat ne todella hiljaisia oudon hiljaisia mutta siellä kun ei nastoilla ajeta eikä meilläkään pitäisi kun vaihtoehtokin on.
      Kitkarenkaat.

      Mutta lienee asenne; tuttava joka pitää rengasliikettä kertoi kun kysyin etteikö ihmiset jo tajua ja tiedosta mitä nastat tekee tielle kun talvet on mitä on?

      Niin rengasmestari sanoi siihen että kymmenittäin tulee nastarenkailijoita kymmenenkin vuotta vanhoilla renkaillaan joista nastoja pois 50-75%,
      tai on tullut hylky katsastuksessa juurikin nastojen määrästä( ehkä Pirkkalan Ykkös kats)
      Eivät ota kuuleviin korviin että osta kitkarenkaat , kun ajelet kovin vähän ja talvirenkaasi olivat kehnommat kuin mitkään kitkat , niin ei käy, nastat alle ja syyskuusta toukokuun puoleen mennään vaikkei lunta ole olut missään , eikä ainakaan nastojen paremmuuden tarpeeseen jäätä.

      Että ollaan vaan nastaajelijat hiljaa edes täällä kun tiestönkin pilaatte!

      • Anonyymi

        Jaa, mitähän yritit kertoa? Jäi epäselväksi taas kerran. Hengästyy kun yrittää lukea, pisteet ja pilkut puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, mitähän yritit kertoa? Jäi epäselväksi taas kerran. Hengästyy kun yrittää lukea, pisteet ja pilkut puuttuu.

        Hengästyy niin kun osuu ja uppoo,,,

        Miten tuosta voi jäädä epäselvää; etteikö nastarenkailija ajamalla paljaalla asfaltilla kuluttaen sen urille, tuhlaa yhteisen tien , kyllä se syö minunkin eväät.

        Niin tunnustan että olen ajanut 1982 vuodesta 2000 asti nastarenkailla pilaten asfalttia 30 000km / v nyt vasta parikymmentä vuotta kitkoilla.

        Eikä tiedossa ole sellaista etteikö ne tulisi olla jatkossakin autoissani ,
        eikä ole niin tarkkaa koska vaihtaa renkaat, vaikka nytkin on ollut kesärenkaat jo 4.4. 2020 alla on ollut pakkas aamuja ja luntakin on pyrytellyt useita senttejä mutta ei ne renkaat kesää tee, koskaan.


    • Anonyymi

      Kannattaa ostaa Misukat, kestävät ainakin pisimpään. Uutena kaikki "laaturenkaat" ovat yhtä meluisia tai meluttomia, riippuu enemmän autosta. Kuluneet renkaat meluavat kaikki.

      • Anonyymi

        Ei kestä misukat pisimpään, testin, eikä mutunkaan mukaan.


      • Anonyymi

        Kamasi nimi on mikä?...


    • Anonyymi

      Nuaoinoi on aivan hilijaset mikkä merkit ny alla omp kon ei tarttaa laisinkaa.

    • Anonyymi

      Ensimmäisen sarjan Goodyear EfficientGrip Performance. Nämä ovat ylivoimaisesti hiljaisimmat renkaat mitä olen autoissani omistanut. Ensimmäiset renkaat millä 19 vuotta vanhan auton moottorin ääni oli rengasääniä äänekkäämpi silloin kun sattui ajamaan tiellä, missä oli uutta hiljaisempaa asfalttia. Uudemmista Goodyear EfficientGrip Performance 2 renkaista ei ole vielä mitään kokemusta.

      Nokia Hakka Green 2 ovat myös aika hiljaiset renkaat.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti hiljaisimmat ovat pohjoismaiset kitkarenkaat.
      Niillä minä ajan, karkea asfaltti ikään kuin katoaa.

    • Anonyymi

      Ihan pellen hommaa hakea hiljaista rengasta jos sama pelle ajaa nastarenkailla talven.

      • Anonyymi

        Ihan pellen hommaa räksyttää tietämättä rengastusta.


    • Anonyymi

      Good year

      • Anonyymi

        Riippuu mallista, koosta ja profiilista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe