Kutsutta änkeävät

piikkilanka aitako

Ristus, kun ärsyttää nämä itse itsensä toisen möksälle
kutsuvat ääliöt. Tullaan niin sanottuun valmiiseen pöytään,
vai keksipaketti mukana ja kersat kiljuu kurkut suorina,
talloin kasvimaan mustalle mudalle.

Hankkikaa se saatanan mökki itse ja meuhkatkaa siellä.

66

1917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+16

      Eikö niille voisi kohtalaisen suoraan sanoa? Tai ihan suoraankin, jos eivät muuten ymmärrä. Älkää passatko.

      • Oeyutta

        Juuri näin. Sama juttu, mutta "vieras" on 60v serkkuni, erittäin lievästi kehitysvammainen ns. "metsien mies", joka asuu mökistä n. 2km päässä (pellon pientareita pitkin mitattuna) ja yleensä ilmaantuu paikalle aina pienessä kaasussa =)

        Kun hän ilmaantuu paikalle, alan esim. leikkaamaan nurmikkoa, sahaamaan rankakasaa tai raivaamaan raivurilla lähipusikkoa. Ja jos satun olemaan hänen saapuessaan sisällä, niin aika pian sieltä ulos, jotain puuhailemaan, jolloin tuo sisällä notkunta-aika jää minimiin (sateella hän tuskin paikalle ilmaantuu). Ja kaikkein viimeisimmäksi alan hänelle kahveja keittämään tai tarjoamaan, jos satun itse olemaan juuri silloin kahvittelemassa tai syömässä...

        Toki tätä "käytöstä" helpottaa paljon se, että oleilen (siis lepäilen =)) yksin siellä mökillä. Jos mukana ois emäntä ja lapset, niin tuo olisi paljon haasteellisempaa, myönnettäköön...:>


      • vajokki5
        Oeyutta kirjoitti:

        Juuri näin. Sama juttu, mutta "vieras" on 60v serkkuni, erittäin lievästi kehitysvammainen ns. "metsien mies", joka asuu mökistä n. 2km päässä (pellon pientareita pitkin mitattuna) ja yleensä ilmaantuu paikalle aina pienessä kaasussa =)

        Kun hän ilmaantuu paikalle, alan esim. leikkaamaan nurmikkoa, sahaamaan rankakasaa tai raivaamaan raivurilla lähipusikkoa. Ja jos satun olemaan hänen saapuessaan sisällä, niin aika pian sieltä ulos, jotain puuhailemaan, jolloin tuo sisällä notkunta-aika jää minimiin (sateella hän tuskin paikalle ilmaantuu). Ja kaikkein viimeisimmäksi alan hänelle kahveja keittämään tai tarjoamaan, jos satun itse olemaan juuri silloin kahvittelemassa tai syömässä...

        Toki tätä "käytöstä" helpottaa paljon se, että oleilen (siis lepäilen =)) yksin siellä mökillä. Jos mukana ois emäntä ja lapset, niin tuo olisi paljon haasteellisempaa, myönnettäköön...:>

        Tästä saisi hyvän keskusteluosion:Vajokit mökillä!!!HahAhahahaaaa....


    • 8hgf543cvb09

      Puhelin ja netti, sun muut on keksitty, ei tarvitse
      savumerkkejä käyttää, mutta paljon on niitä, että kun
      tietää toisilla olevan lomaa, niin ajatellaan, että heillä on
      aikaa passata vieraita. Yes, on aikaa, muttei halua, kuin
      silloin, kun itse haluaa.

      Olen henk. koht. sellainen, että viihdyn YKSINKIN
      viikon, ilman mitään häslinkiä.

    • hämmästynyt

      Nytkö ne jo sinne änkeää?

      • mökitön

        joo, jos on talviasuttava mökki, niin viikonloppuisin
        voi ilimatteeksi ängetä muiden riesaksi. Eikö ole
        mukavaa.


    • meitä monex

      Tulin eilen mökille,,no kohta pöllähti naapurit kylään,
      ei ehtinyt edes kunnolla takkaa sytyttää, kun huhuilivat.

      Ei siinä muuten mitään ongelmaa, mutta työviikon jälkeen,
      haluaisi olla ja rauhoitua.

      On heistä, kun ovat eläkkeellä, niin sellainen apu,
      että pitävät silmällä, ettei liiku epäilyttäviä vierailijoita
      ja kun on itse levännyt, niin käydään kalalla ym.

      Välillä olen ihan yksin mökillä. Psyykkaan itseäni,
      lököttelen vaan ja katselen avaruuteen

      • Olen tyytyväinen.

        Toki on luonnollista, kuten meikällä, vapaa-ajan asumus 400 km päässä ja kun sinne menee talvenkin jälkeen, on luonnollista, että muutama naapuri tai tuttu käy morjestamassa ja vaihtamassa pinta kuulumiset.
        Usein se tapahtuu ihan siinä pihalla ja on kuin sanaton sopimus, että he osaavat kunnioittaa toisen mökkirauhaa että käynnit jää pikaiseksi, ellei toisin sovita, että keitelläänpä kahvit ja istutaan.

        Jos taas näen jota kuta kylällä ja ihmettelen, ettet ole poikennut, on hän vähän silleen ja toteaakin, että eipä ole viitsinyt höäiritä sinun rauhaasi, ennen kuin asetut ja "onhan sinulla sitä laittamista" muutenkin.

        Että kaikkiaan olen tyytyväinen ihmisiin ja he minuun ja ennen kuin todella poistun sieltä, kutsun kunkin vuorotellen tai yhtä aikaa grillaamaan ja kahvittelemaan ja jos jollekin maistuu, viiniäkin löytyy kera kaljojen. Itse en käytä alkoholia.

        Sukua ei tule koskaan yhtä aikaa, ellei toisin sovita (talo on toki käytettävissä kaikkien halukkaiden) ja pääasiassa käymmekin ja lomailemme eri aikoihin. Yllätysvieraita siis ei tule koskaan. Jos niin olisi, asiasta voisi sanoa suoraankin jos ei halua sinne ylimääräisiä.


    • ei ole pakko sietää

      Juu, rasittavia ovat seurankipeät mökkinaapurit ja muutkin, myös kaupungissa.
      Kuitenkin pitää yrittää sovussa elää naapureidensa kanssa, niistä ei pääse ihan niin helposti eroon. Ja toisaalta ei kannata hankaloittaa elämäänsä ja ruveta ärsyyntymään ihan mitättömistäkin asioista.

      Toista on kutsumattomat vieraat, joille olen kyllä tehnyt selväksi useaankin otteeseen ettei tarvitse toista kertaa tulla. Jos ei sanallinen viesti mene perille, niin rupeaa siinä pakkaamaan omaa autoaan ja sanoo: "just oltiin lähdössä kaupunkiin, kun täältä on kaikki ruoka loppu, sähköt meni juuri poikki maksamattomien laskujen takia ja penskalle puhkesi rokko"..Yleensä tulee kutsumattomiinkin vipinää, lähtevät kiireellä toiseen suuntaan. Mutta välillä sekään ei tehoa, jäisivät vaikka keskenään MEIDÄN mökille, silloin on sanottava suorat sanat. Kaikkia sukulaisia ei tosiaankaan kannata edes kutsua mökille, olemmekin pitäneet salaisuutena sen missä mökkimme tarkalleen sijaitsee.

    • omaarauhaakiitos

      Niinpä, onko se sitten, kiva hiipiä omaan rauhan
      tyys-sijaan, ETTÄ pelkää kenenkään "änkeävän" heti
      toivottamaan tervetulleksi OMALLE mökilleen.

      Minä ainakin haluan asettua rauhassa....

    • Saatanan saatana

      TOIKO
      NE VIERAAT EES VIINAA????????
      HITto jos rupeevat sun viinakki juomaan!!!!

    • kyrsii

      Minä möin mökin pois, se oli sellainen tosi rauhallinen
      mörkölä. Sain perintönä tontin ja rakennutin sinne
      uuden, talviasuttavan kesäpaikan, mutta omaa rauhaa,
      ei ole, kun suku pyörii yhtenään kylässä.

      Vitut'taa ihan totaalisesti.

      • mek

        Miksi myöt mökin pois kun olisit tehnyt sukulaisille selväkse että heitä ei täällä kaivata ja lopettanut kaikki passaamiset ja se siitä.


      • ihanaa omistaa jotai

        Ihan oikein!Sun pitääkin passata niitä ja ruokkia,koska sinä olet se suvun"rikas"jolla on varaa mökkiin!!!Mäkin tuun käymään,onks sulla viinaa?


    • roopekin

      piikkilanka aitako: Hankkisit sen mökin ensin ennenkuin trollaat täällä

      • kutsutta änkeävät

        Mökki on, mutta sinulla ei taida olla, kun noin veti
        katkeraksi.


    • Varalla

      Yllätys vieraille on aina tekemistä. Aitan kulmalla on haravia ja kottikärryt että siitä lähtee. Yleensä lähtee myös vieraat :) Ei tämä mikään lepokoti ole.
      Nämä on juuri kiitti vi***ti juttuja. "Tuotiin kahvipaketti, mitä grilllataaan, milloin laitat saunan lämpenemään, rannassa on lasten mielestä lohikäärmeitä."
      Jooo kiiitos ei.
      Ostakoon oman mökin tai sopikoon tulostaan. Mielummin pysyköön pois.

    • Punaisesta torpasta

      Jaksan aina ihmetellä näitä itse itsensä kylään kutsuvia. Ette sitten osaa sanoa EI?

      Meillä on ollut mökki 20 vuotta, eikä sinne ole kukaan tullut kutsumatta, niin kuin ei tule kotiinkaan. Ei kenellekään tarvitse ilmoittaa mökin osoitetta, jos ei halua vieraita, eikä huonosti käyttäytyvien sukulaisten ja tuttavien tarvitse tietää, milloin mökilläsi oleskelet.

      Kutsumattomat vieraat kannattaa laittaa töihin, esimerkiksi huussin tyhjennys on oikein sopivaa hommaa tällaisille ääliöille.

      • mek

        EIhän mökin osositetta tartte ilmoittaa kenellekkään mutta sen saa selville paikkakunnan rakennusvirastosta jos vähän kyselee kun ne ovat julkisia tirtoja jos tontille on rakennuslupa myönnetty ja se siitä. Ei tule meidänkään mökille kutsumattomia vieraita kun ei olla levitetty tirtöa missä se on ja se siitä. Eivät tiedä eden vanhalla kotipaikkakunnalla missä se mökkion jonka isä aikoinaan rakensi ja se siitä.


      • liirumlaarum22
        mek kirjoitti:

        EIhän mökin osositetta tartte ilmoittaa kenellekkään mutta sen saa selville paikkakunnan rakennusvirastosta jos vähän kyselee kun ne ovat julkisia tirtoja jos tontille on rakennuslupa myönnetty ja se siitä. Ei tule meidänkään mökille kutsumattomia vieraita kun ei olla levitetty tirtöa missä se on ja se siitä. Eivät tiedä eden vanhalla kotipaikkakunnalla missä se mökkion jonka isä aikoinaan rakensi ja se siitä.

        Mä en kans tajua sitä ettei osata sanoa suoraan. Kaikenlaisten tekosyiden kertominen on ihan idioottimaista, enkä kyllä halua niitä vieraita edes tyhjäämään mun paskahuusiani, ite voin tehdä senkin.

        Olen sanonut aina, että haluan olla mökillä nyt rauhassa enkä ota vastaan ketään vieraita.


    • kunsaisollayksin

      Kyllä minutkin tuntevat tietää, että kutsun, jos haluun
      vieraita, mutta joku siinä on, että näitä ykskas pöllähtviä,
      vain tuppaa. Kun itse on varautunut tiettyihin sapuskoihin,
      niin, jaa ne sitten useamman kanssa.

      Ehkä minun naamasta näkee, että terve menoa, eikä
      takaisin tuloa, koska jäädään odottelemaan kahveita
      kakun kanssa.

      Minä halua olla mökillä rauhassa, en kestitä naapureita.

    • Helppo homma

      Hankkikaa saarimökki niin saatte olla rauhassa, sinne ei tunge kutsumattomia vieraita.

      • Klassikko

        Tulihan se sieltä. Kun vähän jaksoi odottaa.


      • Klassikko

        Unohdit mainita ettei ole itikoitakaan.


      • Lassikkoo
        Klassikko kirjoitti:

        Unohdit mainita ettei ole itikoitakaan.

        Eikä sähköjä.


    • kewl kewl . ..

      Paras oli kun vanhemmat hankki mökin. Tehtiin oikeen mansikkamaat ja kaikkee. Sitten oltiinkin sitä kitkemässä ja hoitamassa hurumykke.

      Noh, puolitutut tuli mökille ominluvin, poimi mansikat ja jätti kiitos mansikoista lapun. Siihen loppu mökkeilyt ja se pistettiin myyntiin x)

      • mek

        Minä olisin tehnyt rikoisilmoituksen omaisuuden varastamisesta ja kun oli vielä todisteetkin tai käynyt laittamassa mansikoiden rosvoajaa kunnolla turpiin niin hyvä tulee. Itse olen ajatellut laittaa kunnon puomin meidän oman tien alkuun ja lukon niin ei pääse kuka vaan pihaan tulemaan.


      • Jordgubbs Lisa

        No, ette ihan fiksuja olleet kyllä itsekään. Ensin teitte mansikkamaan, kitkitte ja ahersitte, ja kun mansikat kypsyivät, lähditte muualle ja annoitte puolitutuille tilaisuuden kerätä mansikat parempaan talteen... No, onhan se tietysti ihan mahdollista. Ei se teidän mökkeilynne kyllä kovin mukavaa puuhaa voinut olla, jos tosiaan tuollainen-sinänsä kyllä harmillinen- mansikkaepisodi teki lopun koko mökkeilystä.


      • Oyutta
        mek kirjoitti:

        Minä olisin tehnyt rikoisilmoituksen omaisuuden varastamisesta ja kun oli vielä todisteetkin tai käynyt laittamassa mansikoiden rosvoajaa kunnolla turpiin niin hyvä tulee. Itse olen ajatellut laittaa kunnon puomin meidän oman tien alkuun ja lukon niin ei pääse kuka vaan pihaan tulemaan.

        Tuo puomi, vaikkakin tulee, oman tien alkuun, pitää pyytää lupa kunnanvirastosta. Veikkaan, että siellä jäärät ei sitä myönnä =)


      • Yksityin
        Oyutta kirjoitti:

        Tuo puomi, vaikkakin tulee, oman tien alkuun, pitää pyytää lupa kunnanvirastosta. Veikkaan, että siellä jäärät ei sitä myönnä =)

        Jos se on yksityistie mille ei ole myönnetty valtionavustusta niin ei tarvitse mitään lupia. Senkun laittaa puomin.
        Yksityistien puomissa on sellainen kiva juttu. Sen voi maalata vaikka maastoväreillä. Jos siihen joku kohelo törmää niin omapa on vikansa.


      • Halooooooooo!!!
        Yksityin kirjoitti:

        Jos se on yksityistie mille ei ole myönnetty valtionavustusta niin ei tarvitse mitään lupia. Senkun laittaa puomin.
        Yksityistien puomissa on sellainen kiva juttu. Sen voi maalata vaikka maastoväreillä. Jos siihen joku kohelo törmää niin omapa on vikansa.

        Jättävät auton siihen puomille ja tulevat kävellen. Mikä pöljän väläys tuollainen puomi on???


    • suositus

      Kertokaa puolitutuillekin mökkinne sijainti mahdollisimman tarkasti.
      Myös rappukäytävän ilmoitustaulua voi käyttää.

    • tuohan

      kuulostaa kuin kertoisit eukon sukulaisista. oikeita maanvaivoja, ei mene jakeluun vaikka olen (kännissä) sanonu suoraan...

    • Saari on aina saari

      Olkoon klassikko tai ei. Saaressa ei tuota ongelmaa ole, kaikki tulevat kiltisti kutsuttuina. Mutta myönnän, että aika ikävä homma kun ei haluaisi olla ilkeä tai ikävä eikä toisaalta "pilata" omaa aikaa. Huonomminkin vois olla, ei mökkiä minne ängetä :/

    • 6+20

      Kyllä meillä mökillä saaressa käy kutsumattomia vieraita, tosin ovat kyllä mieleisiä.

      • Kutsutta änkeävät

        Näin ketjun aloittajana jatkan, että minulla hyviä ystaviä,
        joita kutsun joskus vierailulle ja silloin minä varaan
        tarjottavat, sapuskat sun muut, mutta olen närästynyt
        muutamaan asiaan, eli jos pöllädetään kutsumatta
        toisen mökille, niin tuo sitä hiivatin syötävääkin mukanaan.

        Kauppaan on 20km matkaa ja ei siellä viitsi yhtenään
        hypätä, varsinkaaan, kun varannut itselle sapuskat.

        Niin ja kun vieraat pöllähtää siihen aikaan, että kyläkauppa on, kiini, joten käyttäkää älliiänne, tai pysykää kotona.

        Ja se viellä kerran, että omalla mökillä, pitäisi OMA
        RAUHA, Vai onko se olevinaan kaikkien, pikavisiittien
        (eikun joskun sinne unohtuvien hoitola)


      • mariekeski
        Kutsutta änkeävät kirjoitti:

        Näin ketjun aloittajana jatkan, että minulla hyviä ystaviä,
        joita kutsun joskus vierailulle ja silloin minä varaan
        tarjottavat, sapuskat sun muut, mutta olen närästynyt
        muutamaan asiaan, eli jos pöllädetään kutsumatta
        toisen mökille, niin tuo sitä hiivatin syötävääkin mukanaan.

        Kauppaan on 20km matkaa ja ei siellä viitsi yhtenään
        hypätä, varsinkaaan, kun varannut itselle sapuskat.

        Niin ja kun vieraat pöllähtää siihen aikaan, että kyläkauppa on, kiini, joten käyttäkää älliiänne, tai pysykää kotona.

        Ja se viellä kerran, että omalla mökillä, pitäisi OMA
        RAUHA, Vai onko se olevinaan kaikkien, pikavisiittien
        (eikun joskun sinne unohtuvien hoitola)

        Vien aina sukulaisten mökille mennessäni mariekeksi paketin koska se maksaa vain 0.89€.Sillä saa syödä koko viikonlopun.


    • oma rauha

      Samanlaista se oi olla kaupunki kodissakin......Työnnytään kylää ilmoittamatta etukäteen,ei ole fiksua touhua.Se ottaa päähän ! ovea en aukaise

    • Mökki tienpäässä

      Olin kerran mökillä näin mustikoita poimiessani kun tuttavat ajoivat ohi mökkiläinen kohti soitin heille että missä ootte kun ette kotona oo kun olen teidän pihassa grillattavien kanssa ja olutkori takakontissa. Pahoittelivat että voi kun oltais kotona kun kerran eväät sulla on mukan a mutta kun ollaan kyläilemässä. Arvatkaa oliko naurussa pidättämistä kun ajoivat poispäin kovaa vauhtia otti varmaan pattiin kun ajoivat 159 km turhaan.minä sain nauttia mustikoistani viikonlopun rauhassaan.

    • 8+4

      Itse en kutsumatta mene minnekään. Joskus olen jossain hädässä naapurin ovikelloa soittanut (kun rivarin piha oli täynnä hälytysajoneuvoja) vaan eipä auennut ovi. Jos jonkun mökille menen huom kutsuttuna, niin ruoat vien ja juomat ja niin paljon että isäntäväki saa syödä seuraavanakin päivänä. Meitä on moneen junaan vieraitakin.

      • Rajansa kaikella

        No hei, jos sinut kutsutaan, niin eihän sinne tarvitse
        raahata kassitolkulla sapuskaa/juomista, koska sehän
        on puolestaan loukkaus isäntäperhettä kohtaan.


      • ....................
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        No hei, jos sinut kutsutaan, niin eihän sinne tarvitse
        raahata kassitolkulla sapuskaa/juomista, koska sehän
        on puolestaan loukkaus isäntäperhettä kohtaan.

        Niinkö sinä uskottelet itsellesi.
        Tottakai ovat kiitollisia, että tuo omat ruuat mukanaan, edes sen verran kuin itse syö.
        Eivät he tietenkään sitä kehtaa pyytää, mutta ovat todella kiitollisia hiljaa mielessään kun ruokaa viet. Älä puhu paskaa!
        Kukaan ei pidä lokkeilemisesta, ei kukaan!


    • Turjottaja..

      Yllätysvieraat ovat parhaita vieraita. Ennen sanottiin , että talo elää tavallaan ja vieraat tulevat ajallaan. Minun mielestä kylään voi mennä ja tulla käymään vaikka ei ilmoittaisikaan etukäteen, kunhan valitsee soveliaan ajan. Yökylään tuleminen ja meneminen on toinen juttu. Välttelen käymästä sellaisissa kyläpaikoissa, joissa pitää tarkalleen sopia milloin voi tulla kylään. Meillä käy vieraita ilman etukäteisilmoitusta, on sanottukin ,että voi tulla koska vaan. No jos tulee kaukaa, niin on hyvä varmistaa, että ollaan kotona. Jos itse tiedän jonkun, joka ei halua vieraita, niin en mene koskaan kylään sellaiseen paikkaan, Suomi on vapaa maa ja saa jokainen elää niin kuin haluaa, vaikka turjottaa yksin loppuikänsä kotonaan ja mökissään.

    • mökki on jees

      Juu kyllä minäkin olen periaatteessa sosiaalinen ja vieraanvarainen ihminen ja olen aina postiivisesti ilahtunut myös yllätysvieraista. Mutta tätä keskustelua kun lukee niin on vieraita ja vieraita. Minulle on ihan ok, jos joku ystävistäni tulee mökille ilmoittamatta, sillä yleensä joko viipyvät vain iltapäivän tai jos yötä niin korkeintaan pari ja aina tuovat jotain mukanansakin. Tämä on kaiketi yleinen käytäntö.

      Sitten täällä ilmenee näitä kauhukertomuksia, joissa näköjään porukka tulee koko perheen ja yhden kahvipaketin voimin viettämään ilmaista lomaa ja passausta. Se on mielestäni käsittämätöntä moukkamaisuutta enkä ymmärrä sellaisia mökki-isäntiä/emäntiä, jotka eivät tällaisissa tapauksissa sano suoraan, että ei kiitos, voitteko mennä.

    • kärpänen

      Kesä tulee ja mökittömät jo hioo nystyröitään, että
      kenen mökille kantsii tunkea itsensä parhaiten, siis
      missä paras palvelu ja muonat.

      • ihanaa on suku

        IHANAAAAA!Pääsee taas puputtaa ilmasia muonia kun käy sukulaisten mökeillä!IHANAAAA!


    • Töihin siitä!

      Minulla on niin pitkä lista töitä keväälle, että otan vastaan vain talkoovieraita. Luulenpa saavani olla aika rauhassa.

      • Vieraita odotteleva.

        Samat sanat. Tein hiljattain listan kaikista kunnostamisista ja jutuista mitä on tulevan kesän ohjelmassa, kokonainen A-4 arkki. Viime viikolla postitin sen suunnilleen kaikille, jotka ovat mökilläni käyneet aiemmin kuka kutsuttuna kuka yllättäin.
        Listan loppuun laitoin kaneetin, olisi mukavaa jos tulisitte käymään yhtä aikaa, saisin apuja muutamana päivänä kun yksin ei voi tehdä kaikkea. Alkaen ulkohuusin tyhjennys ja kunnostus....
        Saa nähdä, miten puree :)))


    • Hehee

      Vouti se jaksaa.

    • voi närästys

      Käyn mökillä ympäri vuoden, mtta kun kesä tulee, niin
      näitä (piipahtajoita) tarkoittaa kätännössä yökylää ja
      krillausta/sanomisineen, sun muuta passausta, pyörii
      nurkissa. Kun itse pidän rauhallisesta olemisesta, johon
      hyvin harvoin kuuluu edes saunakalja, niin sitten tullaan
      kassit kilisten paikalle ja heti poksahtaa, kun saavat
      ahterinsa penkkiin.

      Miten sanoa näille, etteivät tunkisi kylään,,kun ei
      vähempää kiinnosta se hösöys ja yömyöhään
      romuaminen. Pitäisikö vain pamauttaa suoraan, että
      juopottelu kielletty, mutta sitten saa nihilistin leiman
      otsaansa.

      • Hyvät vieraat

        Ihmeellistä, ei meille tule kutsumettomia vieraita. Lapsetkin ilmoiittavat tulostaan.
        Kerran kesässä käy mieluisa ystäväpariskunta ja he tekevät pyytämättä töitä ja laittavat yhdessä ruokaa kanssamme. Meillä on sopimus, että me ostamme ruoat ja he tekevät töitä. Tekevät mielellään ja hyvin.


      • mökkeilijä saimaalta
        Hyvät vieraat kirjoitti:

        Ihmeellistä, ei meille tule kutsumettomia vieraita. Lapsetkin ilmoiittavat tulostaan.
        Kerran kesässä käy mieluisa ystäväpariskunta ja he tekevät pyytämättä töitä ja laittavat yhdessä ruokaa kanssamme. Meillä on sopimus, että me ostamme ruoat ja he tekevät töitä. Tekevät mielellään ja hyvin.

        "Meillä on sopimus, että me ostamme ruoat ja he tekevät töitä. Tekevät mielellään ja hyvin. "

        Meillä taas ei kutsutut vieraat töitä tee. Meille on sama kutsummeko vieraamme kotiinmme vaiko kesäpaikkaan, vieraat tulevat visiitille johon kuuluu hauska yhdessäolo ja seurustelu, ei työnteko.

        Talkoot on sitten asia erikseen, niihin kutsutut vieraat tietävät tulevansa nimenomaan johonkin tiettyyn työsuoritukseen.
        Me isäntäväkenä tietenkin huolehdimme talkooväen hyvinvoinnista, ruokaa ja juomaa riittävästi, kunnon löylyt ja tarjoilut työsuorituksen jälkeen.

        Myönnettäköön että talkoovieraille niitä täydenpalvelun kutsujakin tulee jaettua huomattavasti runsaammin kuin muille.


      • saakonauraa
        Hyvät vieraat kirjoitti:

        Ihmeellistä, ei meille tule kutsumettomia vieraita. Lapsetkin ilmoiittavat tulostaan.
        Kerran kesässä käy mieluisa ystäväpariskunta ja he tekevät pyytämättä töitä ja laittavat yhdessä ruokaa kanssamme. Meillä on sopimus, että me ostamme ruoat ja he tekevät töitä. Tekevät mielellään ja hyvin.

        Siis mitä, ettäkö vieraat töihin.


    • huh hellettä

      Olen laittanut mökin vuokralle, viikko silloin ja viikko
      tällöin..Tuli mieleen, että täytyy ilmoittaa tuttaville, koska
      ei ole suotavaa, jos mennä tupsahtavat sinne.

    • kiva suku

      Kivaa kun muilla on mökki eikä itellä niin ei tarvi maksaa kuluja,mutta on aina kiva tunkea viikonlopuksi jonkun sukulaisen luokse syömään ja saunomaan/ryyppämään ilmaiseksi.Minä kiitän jo etukäteen sillä TÄÄLTÄ TAAS TULLAAN KOKO REVOHKAN KANSSA!!

      • Varoitus

        Tie on miinoitettu.


    • Arubi

      Hah, aika hauskaa lukea näin aloittelevana mökkiläisenä kokemuksianne. On näköjään aika paljon erilaisia tapoja, ystäviä, sukua ja käytäntöjä. Itse muistan, miten joskus menin viikonlopuksi sukulaiseni vuokramökille kyläilemään. Ostin varmaan liki 100,- pihvejä, makkaraa ja muuta tuliaista, käytännössä muovikassillisen ruokaa, josta itse söin loppujen lopuksi yksinäisenä ihmisenä murto-osan. En tiedä, oliko sekään oikein...loppujen lopuksi.

      Meillä on siis ensimmäinen oma mökkikesä tulossa ja olen mieheni kanssa jutellut näistä vieraista ja heidän kutsumisestaan. En halua että mökistä tulee jokin ryyppypaikka, kun onhan sinne mökille mukavampi kavereita kutsua viettämään iltaa, saatikka tänne pieneen kerrostalokotiin, jos on se liki 30 hellettä vielä...Toisaalta taas olemme muutenkin paljon kahdestaan, niin onhan se mukavaa että sinne tulee sitten ystäviä kylään.

      Onko siis tapana että jos me kutsumme vieraita, me tarjoamme myös kaiken? Mitään työtä tai tekemistä siellä nyt ei varsinaisesti ole...Ottavatko vieraat omat petivaatteensa mukaan vai onko teillä tarpeeksi peittoja ja sen sellaista kaikille? Minne saatte kaiken mahtumaan? En tosiaan tiedä mitään kirjoittamattomia sääntöjä, kun perheillämme ei ole ollut mökkiä, joten opettelemme tähän mökkielämään nyt vasta aikuisena :-)

      • mökillä on mukavaa

        En ymmärrä näitä puheita kutsumattomista vieraista. Meidän mökille ei ole kukaan tullut kutsumatta. Kun kutsumme vieraita, toki silloin kustannamme tarjoamiset. Vieraat tuovat jotain pientä tullessaan, kuten vierailulle on yleensä tapana jotain tuoda, mitään krääsää en mökille haluakkaan vaan kukkia kahvia/teetä tai grillattavaa, kynttilöitä, saunatavaroita yms tarve tavaraa. Vieraat eivät raahaa petivaatteita mukanaan sen olen heille sanonutkin, ettei tarvitse lakanoita ja pyyhkeitä tuoda. Kone pesee ja tuuli kuivattaa nopeasti.
        Hyvien ystävien luona on sitten vuorostaan mukava viihtyä ja syödä hyvää ruokaa.
        Vuoroin vieraissa. Mökillä vieraat osallistuvat ruoan laittoon yhdessä kanssamme.
        Muitakin mökkihommia teemme, jos viipyvät pidempään. Jos viipyvät pidempään käymme yhdessä kaupassa, jolloin vieraat maksavat osan kauppalaskusta ihan oma-aloitteisesti. Mukavaa yhdessäoloa. Ikäviä vieraita emme kutsu.


    • Nyytti Kesti

      Tietenkin kylän mennään vain jokin symbolinen lahja mukana korkeintaan. Jos sinne mennään ruokakasseja ja olutlavoja hinaten niin sehän tarkoittaa ettei varattomalla isntäväellä uskota olevan rahaa vieraille tarjottavaan kestitykseen.

      • ....................

        Älä jauha paskaa.
        Voit ehkä uskotella tuota lööperiä itsellesi, ettei sinun tarvitsisi viedä mitään, mutta pidä hörönlörön juttusi aivan omana tietonasi. Eivät pidä paikkaansa juttusi alkuunkaan.


    • Voi meitä mökkiläisi

      Nyt kun itsellä on mökki en kutsu ketään. Ikäviä kokemuksia. Enkä enää mene vierailemaan toisten mökeillä: olen aina ostanut ruokaa ja juomaa reilusti koko porukalla-sitten jäänyt miettimään oliko se nyt sen arvoista?

      Omalle mökille kun on kutsuttu vieraita niin useimmat tuo tullessaan juomaa ja ruokaa ja tuliaisia. Jotkut ei tuo mitään, eivätkä lähde kulumallakaan. Omia juomia saatetaan juoda salaa! Parhaassa tapauksessa isäntien pitää vielä hoitaa kotiinkuljetuskin...Onpa niitäkin jotka arvostelevat kaiken ja moittivat ja vaativat parannuksia. Tämä on totta.

      Nyt on huilikesä näissä jutuissa. Vaikka toisaalta-nyt jälkeenpäin naurattaa. On sitä itsekin tullut töppöiltyä.

    • no vähän otti pat.

      Mikäpä siinä, mutta minulle tupsahti serkkulikka viettämään
      muutaman päivän LOMALLE. No tuli yllätyksenä, että
      hän olikin lepakko ja siinä sitä kuhertelua, sit yritin
      kestää, koska itse ole hetero nainen.

      Ei varsinaiseti ole mitään lesboja vastaan, mutta tuli
      tunne, että häipyisivät jo jo.............

    • heheheeeeh

      Anna talikko kouraan ja sano käyppä tulijaisiks tyhjentämässä tuo paskahuussi. Ja kun oot saabu tuon tehtyä niin sitten pilkot tuon ison läjän pöllejä haloiks. Sitten vasta saadaan sauna päälle. Sitten vetelet olutta kuistilla ja katselet työntekoa. Voin sanoa kokemuksesta että eivät tule toiste.

    • Lehtori lomalla.

      Lähes jokaisessa kommentissa on lukuisia kirjoitusvirheitä, heh! Olisi hyvä jos mökkivieraaksenne kutsuisitte äidinkieltä hallitsevia ihmisiä. He voisivat opettaa esim ruokapalkalla äidinkieltä, heh.

      • kirotus virhe

        Jopas olit vitsikäs.


    • erakko

      Mä oon sanonut ihan suoraan, että haluan olla mökillä yksin. Aina. Piste.
      Varmaan mua pidetään kamalana hapankalossina, mutta paskat siitä.
      Menen mökille nimenomaan rauhoittumaan työelämän stressistä ja hullutuksista, haluan vain OLLA siellä.
      Mökillä en halua puhua kenenkään kanssa, en katsella kännisiä ihmisiä, haluan vain istua ja tuijottaa järveä.
      Sanokaa ihmiset suoraan, että tahdotte mökillä olla rauhassa, ei siinä ole toisilla nokan koputtamista. Jos joku vetää siitä herneen, se on voi voi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4320
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4225
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3996
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2837
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2531
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2094
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2013
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1659
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe