Vaikea unettomuus

firestarter2

Heippa, lääkäri ehdotti tuossa osastolle menoa, koska olen kärsinyt vaikeasta unettomuudesta jo parin kuukauden ajan. Onko kellään kokemuksia unettomuuden sairaalahoidosta?

Tähän mennessä ollaan testattu ketipinor, seroquel, azona, doxal, tenox, temesta, melatoniini ainakin. Näistä ei ole ollut apua. Pystyn nukkumaan kerralla ehkä pari tuntia ja sekin parin vuorokauden valvomisen jälkeen. Kaikki muut mahdolliset kotikonstit olen kokeillut, mutta ei ole apua ollut. Tämä alkaa jo olemaan todella hankala vaiva ja haittaa toimintakykyä

81

7367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko mahdollista...

      että unettomuuden syy ovat nuo lääkkeet ?

    • firestarter2

      Olen toki koittanut myös ilman lääkkeitä nukkua, joko täysin ilman tai pelkällä melatoniinilla. Ei apua. Abilifyä käytän myös ja sen annosta on piennetty pienimpään mahdolliseen ettei vaan se aktivoisi liikaa ja aiheuttasi unettomuutta.

      • Niinpä niin,

        onko mahdollista että tuollaisen satsin jälkeen elimistömn unimekanismi on hajalla ? Eiköä unta tulee enää muuta kautta kuin ikuinen "unilääke". Senvuoksi lainausmerkeissä, etteihän tuo aine mitään paranna, kuten lääkkeillä on tapana, vaan tekee jotain muuta...


      • Miranette

      • Anonyymi

        Kokeile zopinox 7,5 mg. Puolikas tai kokonainen pilleri, toimii


    • sisar

      En edes tiennyt, että insomniaa voi edes hoitaa (jos tuo nyt on edes oikea nimitys), kun olen nähnyt dokumentteja joissa ihmiset ovat vain oppineet elämään sen kanssa.. Kuinka paljon olet kokeillut meditointia/rentoutumista? Youtubessa on monia äänitteitä sitä varten ainakin enkuksi..

      Voimia!

    • firestarter2

      Niin en tiedä, että ovatko nuo lääkkeet itsessään vaikuttaneet unimekanismiin jo. Tosin pienillä annoksilla noita on syöty ja lyhyitä aikoja, kuten niitä yleensä määrätäänkin unettomuuteen.

      Olen kokeillut rentoutumista. Olen ollut rentoutusryhmissä mukana, jota kautta oppinut rentoutumaan, mutta ei ole apua ollut oikein. Samoin olen testannut korvamagneetit, jotka auttavat joitain saamaan unen paremmin.

      • Faktaa pöytään.

        "Unilääkkeet". Yleinen tietous asiassa on se että unilääke koukuttaa lähes 100%:a tapauksia jo muutaman pillerin jälkeen.
        Tämä on siis yleinen tieto asiassa, riippumatta mitä siitä sanovat lääkärit tai ihmiset jotka syövät koko ajan "unilääkkeitä".


    • unta kaaliin

      Ehkä jos yhdistäisi lääkkeettömät hoitokeinot lääkkeiden kanssa niin se voisi auttaa. Onhan noita toki muitakin unta häiritseviä aineita kuten kofeiini, alko ja tupakka. Joillekin niiden poisjättäminen on auttanut huomattavasti.

    • firestarter2

      Unta tosiaan pitäisi saada palloon. Viikonloppu meni parilla tunnilla ja nyt on aika sekava olo jo. Olen koittanut kyllä jättää kahvin juontia pois jo alkaen iltapäivästä. Samoiten alkoa en ole voinutkaan käyttää kun on noita nukkulääkkeitä testailtu kuureina. Tupakkaa kyllä poltan ja sitä en ole vielä pystynyt vähentämään. Auttaa hieman ajan kulumiseen öisin kun ramppaa tupakalla.

      • joo.

        Nyt on selvinnyt mitä teet yöllä kun ei nukuta. Voisitko kertoa mitä teet päivällä ? Minkälainen on elämäsi rytmi ja tekemiset yleensä ja muuten ?

        Oletko kokeillut tälläkin palstalla usein mainittuja;
        - melatoniinia
        - teaniinia
        - kauranverosuutetta
        Jos olet kokeillut, niin minkälaisilla annoksilla ?

        Kauanko olet käyttänyt ja minkälaisilla annoksilla noita ns. "virallisia unilääkkeitä" ?


    • firestarter2

      Päivät on viimeaikoina menny melkoisessa sumussa kun tämä unettomuus on kestänyt jo aika kauan ja alkaa vaikuttamaan toimintakykyyn. Ei oikein pysty itsestä huoletimaan kunnolla enää. Juuri ja juuri jaksaa kaupassa käydä. Olen kuitenkin koittanut joka päivä ulkoilla ainakin sen puolisen tuntia joskus tuntikin jos on parempi ja virkeämpi olo. Melatoniinia olen koittanut ja syönyt sitä oikeastaan alusta asti, eli sen pari kk. Annos on 1-3 3mg tablettia. Yleensä otan sen 3.

      Virallisia unilääkkeitä olen ottanut annoksilla. Tenoxia 20mg 1-2, Temesta 1mg 1-2. Imovanea testattiin aluksi ja zopinoxia myös. Eivät toimineet mitenkään. Niiden annostusta en muista enää. Tuli vaan paha metallin maku suuhun. Noita muita luonnontuotteita en ole kokeillut.

      Nyt lääkäri oli määrännyt olantsapiinia muistaakseni 5mg annoksella. Se oli apteekista juuri loppunut kun äsken kävin siellä, eli saan huomenna vasta aloitettua olantsapiini -kuurin. Siihen päälle tenoxia ja temestaa ja melatoniinia. Pitäisi kuulema unta tulla. Saas nähdä.

      • joo.

        Ymmärsinkö oikein että "päiväaktiviteettisi" rajoittuu puolen tunnin ulkoiluun ?

        Unettomuutesi ja unilääkkeiden käyttösi on kokonaisuudessaan 2 kk vanha asia ?

        Etkä ole käyttänyt tälläkin palstalla mainittuja luontaistuotteita muuta kuin melatoniinia 3-9 mg/ilta ?

        Haluatko mainita ikäsi ?

        Oletko lukenut kirjan; Stefan Borg: Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista ?


    • firestarter2

      En tiedä oletko koskaan ollut unettomana, mutta se on aika lamaava tila. Sitä ei juurikaan lähdetä monen tunnin lenkeille luonnonhelmaan tai vietetä aikaa muissa aktiiviteeteissä. Suihkussa käyminen on jo äärimmäisen raskasta tällä hetkellä.

      Unettomuus alkoi noin 2kk sitten, jolloin sain ensimmäiset lääkkeet tähän vaivaan. Sittemmin on testattu monia eri lääkkeitä tuloksetta. Unta ei vaan yöllä tule, vaikka miten väsynyt olisi henkisesti ja fyysisesti. Olen vähän päälle kolmekymppinen jeppe. En ole lukenut tuota kirjaa.

      • joo.

        "En tiedä oletko koskaan ollut unettomana". Olen. Ja voittanut unettomuutta vierottautumisen, luontaistuotteiden, sinnikkyyden sekä asioihin tutustumisen ja sen avulla että olen ottanut itse vastuuta asiassa.

        Tuosta kertomuksestasi voisi päätellä yksinkertaisesti sen että sinulla on ollut tilapäinen unihäiriö, mikä sen syy sitten onkaan ollut. Ja senjälkeen nuo mainitsemasi "unilääkkeet" ovat pilaamassa elimistösi unimekanismia, sanokoot lääketehtaiden juoksupojat (lääkärit) mitä haluavat. Minä tunnen tuon höpöttämisen, niillä ei ole muuta tarjota kuin uutta myrkkyä. Sain aikoinaan tarpeeksi kun huomasin, onneksi ajoissa, että nimenomaan nuo "lääkkeet" aíheuttavat unetomuutta. Toki monen lääkkeen laajassa tuoteselosteessa tuo myös mainitaan.

        Jos haluat että syöt lopun elämääsi unilääkkeitä, tee se. Ompahan ainakin joku varoittanut.

        Siitä huolimatta kehottaisin sinua lukemaan tuon kirjan, senkin on kirjoittanut lääkäri, joka tosin taitaa ajatella asioista eri tavalla kuin nuo lääketehtaiden juoksupojat. Tuo kirja kertoo pääsääntöisesti bentsoista, mutta myös muista. Tämän päivän "nukahtamislääkkeet" ovat vaikutusmekanismiltaan aivan samanlaisia kuin tuossa kirjassa mainitut.

        Omalla kohdallani vieroitus noista myrkyistä kesti toista vuotta vaikka olin käyttänyt "unilääkkeitä vain vähän aikaa ja pienillä annoksilla". Minulla vierottautuminen onnistui "pienentämällä lääkeannosta" ja "suurentamalla luontaistuoteannosta", pikkuhiljaa. Eikä se siitä huolimatta ollut helppoa.

        Käyttämäni luontaistuotteet ovat olleet melatoniini, teaniini, kauranverosuute ja REILUILLA MAKSIMIANNOKSILLA yhtä aikaa kaikkea aluksi, nyt vain melatoniinia 2-4mg ja hiukan muita jos siltä tuntuu. Lisäksi yritän pienentää koko ajan myös melatoniiniannosta. Siitäkin on hyvä päästä eroon...

        Ja viimeiseksi lopuksi; terve elämä on hyvän unen perusta. Se tuntuu hullulta, mutta niin se vain on. Sitten jokainen päättää mitä on "terve elämä" omalla kohdallaan, mutta on myös vastuussa siitä.
        Mutta terve elämäkään ei yksinään riitä jos elimistön unimekanismi on sekaisin tai pilalla. Sen saaminen toimimaan uudestaan ei ole helppoa, jokainen päättäköön siihen ryhtymisestään omalla kohdallaan ja kantakoon kaikista ratkaisuista vastuun.


    • firestarter2

      Hmm, eli minun pitäisi unohtaa lääkkeet heti alkuunsa ja alkaa koittamaan noita mainitsemiasi luontaistuotteita sen sijaan? Jos sallit, niin olen hieman skeptinen tämän suhteen. Mielestäni unettomuuteni on sen verran vakavaa jo, että pelkillä luontaistuotteilla sitä ei pysty hoitamaan vaan tarvitaan nimenomaan tämän unettomuuden katkaiseva lääkitys, jonka ei tietty tarvitse olla niin pitkäaikainen, että olisi vaara tehdä hallaa itselleen tai jäädä koukkuun niihin.

      Toisaalta olen kyllä avoin kaikille ehdotuksille. En minä sitä, mutta olen kyllä koittanut kaikki kotikonstit sun muut jo ilman merkittäviä tuloksia. En kyllä osaa arvellakaan, että mistä tämä oma unettomuuteni voisi johtua. Elämässäni on kaikki hyvin tällä hetkellä. Raha-asiat on kuosissa, sukulais- ja ystäväsuhteet kunnossa, oma asunto, duunipaikka. Ihan kaikki pitäisi olla hyvin, eli huolia ja murheita ei pitäisi olla.

      • Nainen40vee

        Olen nimimerkin Joo kanssa samoilla linjoilla. Itselläni on ollut nukkumisen kanssa ongelmia 13 VUOTTA! Kun ongelma alkoi, niin se oli pahana viitisen vuotta. Kokeilin hetken aikaa lääkkeitä. Ne tekivät kaiken vielä pahemmaksi. Jokin minussa sanoi, että tämä ongelma pitää ratkaista muilla keinoin.

        Olen kokeillut todella monet luontaishoidot. Niistä on ollut eri määrissä apua. Yksi parhaimmista on hermoratahieronta ja rosen terapia. Hermoratahieronta hoitaa keskushermostoa, sisäelimiä ja ylipäätään koko kehoa ja on tehokas apukeino unettomuuteen.

        Toinen on rosen terapia. Uniongelmat ovat usein yhteydessä lapsuuteen ja siellä oleviin kokemuksiin. Minun kohdallani äidin raskauden loppuaika oli vahingollinen minulle. Isäni meinasi kuolla ja äitini oli voimakkaiden pelkojen vallassa. Lapsen hermosto rakentuu erityisesti 6 kuukauden jälkeen ja äidin voimakas stressi on ollut myrkkyä kehittyvän sikiön hermostolle. Tähän traumaan lisättynä turvaton lapsuus, jossa ei ollut vanhempien syliä ja rakkautta, rakensi minun sisääni syvän perus turvattomuuden ja pelkoja.

        Olen terapiassa purkanut paljon menneisyyttä. Sisältäni on noussut asioita, joiden olemassaolosta en ole ollut edes tietoinen.

        Olen näiden vuosien aikana nähnyt kaiken nukkumisen saralla. Nykyäänkin nukkumiseni on vaihtelevaa.. on hyviä ja huonoja jaksoja, mutta kokonaisuudessaan kun katselen taaksepäin, niin parempaan suuntaan olen ollut koko ajan menossa.

        Unettomuuden hoidossa on erittäin tärkeää huolehtia kokonaisvaltaisesta terveydestä, liikuntaa sopivasti, terveellinen ruoka, rytmit kuntoon, terapiaan, meditaatiota, venyttelyä, kaurapakkaus, luontaituotteet.. kannattaa kokeilla monenlaista.

        yksi tärkeimmistä asioita on tämä!! Unettomuuden jatkuva ajattelua ja siitä puhuminen vahvistaa ongelman pysymistä. Se on kuin muistutus alitajunnalle, että se pitää uniongelmaa yllä. Uni ongelma täytyy opetella unohtamaan. Sen kanssa täytyy elää mahdollisimman normaalia elämää ja tehdä sen helpottamiseksi minkä pystyy.

        Olen itse valvonut aivan helvetisti ja olen edelleenkin terve järkinen ja toimintakykyinen. Jos olen ihan sika väsynyt, niin huomaan unohtavani asioita ja muuta sellaista.. tiedostan senkin ja hyväksyn asian. Ihmisillä on kaikenlaisia ongelmia ja niiden kanssa täytyy elää ja samalla uskoa, toivoa ja rukoilla, että jonain päivänä niistä parantuu.


    • Exembolikko

      Unettomuus ei sinänsä ole sairaus, vaan seuraus jostain sairaudesta.
      Onko mitään muuta ongelmaa. Entä miten liikunta vaikuttaa oloosi?
      Oletko yrittänyt liikkua pidempään kuin sinne kauppaan. Mitä sen jälkeen tulee.

      Mulla oli tulppa keuhkos, enkä nukkunu moneen kk.n
      Sitten kun tulppa pli pois unikin palasi heti.
      Sulla on varmaan jokin sairaus joka aiheuttaa unettomuuutta

    • firestarter2

      Niin en osaa sanoa tuohon, että onko unettomuus itsessään sairaus vai johtuuko se tosiaan jostain muusta sairaudesta mahdollisesti. Kipuja tms. muita ongelmia ei ole. Liikunta ei oikeastaan vaikuta oloon juuri mitenkään. Ei auta nukkumaan sen paremmin eikä kyllä tee fyysistä tai psyykkistä oloakaan paljon paremmaksi. Koitan tosiaan muiden pakollisten askareiden (kaupassa käynnit sun muut apteekissa käynnit) lisäksi liikkua sen 30min - 1h per päivä. Ihan siis kävelylenkkejä teen.

      Toivottavasti ei ole toki mitään sairautta, mutta eipä sitä voi sulkea mitään poiskaan kun näin yllättäen katosi uni kokonaan.

    • Tunnistan tuskasi

      Hei! Alussa mainitsemasi lääkkeet ovat kaikki myös minulle kokeiltuja. Käytin lisäksi nukahtamiseen 2 mg Rivatrilia, koska minulla on myös levottomien jalkojen oireyhtymä.
      Sairaalajaksolla otettiin Rivatril ja unilääkkeet kokonaan pois. Sain Ataraxia aika isoja määriä, josta ei kuitenkaan ollut apua. Lopulta kokeiltiin Lyricaa ja sen avulla nukuin 5- 6 h. Hermostuin iltaa kohden, kun aloin pelätä seuraavaa yötä, se puolestaan ruokki unettomuuttani.

      Tsemppiä Sinulle, toivottavasti saisit avun olantsapiinista.

    • firestarter2

      Kiitokset tsempistä. Kyllä tämä tästä kunhan vaan antaa ajan kulua ja oikeat lääkkeet löytyvät. On sitä pahoissa paikoissa ennenkin oltu ja niistä noustu :)

      Mulla on kanssa Rivatril käytössä ahdistusoireisiin, mutta se enemmänkin aktivoi ja pistää toimimaan meikäläiset kuin väsyttää. Sopivasti käytettynä poistaa ahdistuksen ja auttaa tekemään päivän askareita. Nyt on Rivat tosin loppu ja toistaiseksi en ole hakenut lisää, koska on kaksi muuta bentsoa käytössä.

      Viime yönä puolisen tuntia unta sohvalla. Ihmeen virkeä olo on kuitenkin. Jospa tosiaan tuosta olatsapiinista olisi apua ja toivon melkein pääseväni käymään osastohoidossa lähiaikoina. Sieltä voisi saada hyvinkin avun ja katkaistua tämän unettomuuskierteen.

    • joo.

      Kertomasi perusteella voi miettiä seuraavaa;
      - jos sinulla ei ole fyysistä sairautta, niin unettomuutesi johtuu todennäköisesti reilusti pielessä olevasta "lääkityksestä". Saat uskoa tai olla uskomatta. Ensinnäkin unettomuutesi on vielä "pientä" jos kertomuksesi kahdesta kuukaudesta pitää paikkansa. Tietenkin jos se on täydellistä unettomuutta, silloin se on vaarallista.

      Tietenkin voit tuhota terveytesi noilla "unilääkkeillä", omapahan on asiasi. Minä vain varoitan että noiden "lääkekokeilujen" jälkeen lääketeollisuus on päässyt päämääräänsä, eli olet täysin riippuvainen unilääkkeistä ja lääkeporhot lihovat. Samalla sinä olet menettänyt oman persoonallisuutesi. Saat uskoa tai olla uskomatta, minua ei kiinnosta.
      Kuten kerroin aikaisemmin lyhytkin lääkekokeilu, varsinkin pilleristä toiseen hyppely tuhoaa hermostojärjestelmää. Olen kuulut riittävän monen lääkäeri sanovan, "unilääkettä voi käyttää korkeintaan viikon."
      Voit kokeilla luontaistuotteita tai olla kokeilematta, päätös on sinun.
      Kirjoituksesi perusteella olet täyspäinen joten pystyt itse vastaamaan päätöksistäsi.

      • unikko

        Paljon on hyviä neuvoja kun vain itsekin löytäisin sopivan " tavan" selvitä unettomista öistä. Olen käyttänyt unilääkettä jo vuosia ja ei ole aiemmin tullut suurempia vaikeuksia. En suurempia määriä mutta aika säännöllisesti. Nyt ei enään auttaneet ja sain sivuvaikutuksia .Olen nyt viime kuukausien aikana yrittänyt valvoa öitä montakin peräjälkeen,javain silloin kun on jotain tärkeää menoa otan 1/2 imovania silloin olen huomannut että saan nukuttua paremmin. Yritän nyt pitää 3 päivää väliä ilman unilääkkeitä ja jos onnistuisin siitäkin vähentää pikku hiljaa.Olen kokeillut Valeriaanaa sain siitä huonon olon ei sovi mulle eikä täältä missä asun ei myydä Melatoonia pitäis tulla Suomesta ostaan. Olisin myöskin kiitollinen erilaisille ehdotuksille josta olisi minullekin apua. Ja "tsemppiä" kaikille jotka kampailee näiden vaikeuksien kanssa tämä ei ole niin helppo juttu kun joku ehkä luulisi.


      • Käytetyimmät
        unikko kirjoitti:

        Paljon on hyviä neuvoja kun vain itsekin löytäisin sopivan " tavan" selvitä unettomista öistä. Olen käyttänyt unilääkettä jo vuosia ja ei ole aiemmin tullut suurempia vaikeuksia. En suurempia määriä mutta aika säännöllisesti. Nyt ei enään auttaneet ja sain sivuvaikutuksia .Olen nyt viime kuukausien aikana yrittänyt valvoa öitä montakin peräjälkeen,javain silloin kun on jotain tärkeää menoa otan 1/2 imovania silloin olen huomannut että saan nukuttua paremmin. Yritän nyt pitää 3 päivää väliä ilman unilääkkeitä ja jos onnistuisin siitäkin vähentää pikku hiljaa.Olen kokeillut Valeriaanaa sain siitä huonon olon ei sovi mulle eikä täältä missä asun ei myydä Melatoonia pitäis tulla Suomesta ostaan. Olisin myöskin kiitollinen erilaisille ehdotuksille josta olisi minullekin apua. Ja "tsemppiä" kaikille jotka kampailee näiden vaikeuksien kanssa tämä ei ole niin helppo juttu kun joku ehkä luulisi.

        luontaistuotteet unettomuuteen lienenvät seuraavia;
        - melatoniini (hormoni)
        - teaniini (aminohappo)
        - kolmantena mainitsisin kauranversouutteen.
        Melatoniinia on ainakin 4 laatua;
        - nopeavaikutteinen (saa ainakin jenkeistä)
        - normaali, saa joka paikasta
        - hidasvaikutteinen (saa ainakin Suomesta reseptillä)
        - normaalin ja hitaan yhdistelmäpilleri (saa ainakin kaukoidässä, mm. Hongkongissa)

        Tiedän seuraavilla tuotteilla olevan myönteisiä vaikutuksia uneen;
        - nopeavaikutteinen melatoniini
        - http://www.iherb.com/Natrol-Melatonin-Strawberry-Flavor-1-mg-90-Tablets/48755#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=Natrol, Melatonin, Fast Dissolve&rc=22&sr=null&ic=5
        - hidasvaikutteinen
        - http://www.iherb.com/Natrol-Melatonin-TR-Time-Release-1-mg-90-Tablets/41639#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=Natrol, Melatonin TR&rc=50&sr=null&ic=3

        Sitten kauranversouutteen ja teaniinin yhdistelmäpilleri;
        - Vida Theanine;
        - https://www.terveysmarket.fi/tuoteryhmat/62-stressi-jannittaminen-muisti/tuote/1545-vida-vahva-l-theanine-kasviuute/
        Kauranverosuutelisänä olen käyttänyt joskus tätä;
        - http://www.iherb.com/Action-Labs-Avena-Sativa-Wild-Oats-1000-mg-2-fl-oz-59-ml/3385

        Jenkeissä olevat tuotteet olen ostanut jenkeissä käydessä.

        Olen käyttänyt noita aluksi reiluilla maksimiannoksilla kaikkia yhdessä, myöhemmin vähentänyt.. Toimii ihan kohtuullisesti. harmittaa vaan kun uni"lääkkeet" pääsi pilaamaan kehon toimivuutta. Noiden "unilääkkeiden" käytön jälkeen uni ei ole oikein koskaan palannut alkuperäiseen kuntoonsa. Mutta ehkä pikkuhiljaa paranee ja sitä se kyllä tekee, mutta aika hitaasti.


      • unikko
        Käytetyimmät kirjoitti:

        luontaistuotteet unettomuuteen lienenvät seuraavia;
        - melatoniini (hormoni)
        - teaniini (aminohappo)
        - kolmantena mainitsisin kauranversouutteen.
        Melatoniinia on ainakin 4 laatua;
        - nopeavaikutteinen (saa ainakin jenkeistä)
        - normaali, saa joka paikasta
        - hidasvaikutteinen (saa ainakin Suomesta reseptillä)
        - normaalin ja hitaan yhdistelmäpilleri (saa ainakin kaukoidässä, mm. Hongkongissa)

        Tiedän seuraavilla tuotteilla olevan myönteisiä vaikutuksia uneen;
        - nopeavaikutteinen melatoniini
        - http://www.iherb.com/Natrol-Melatonin-Strawberry-Flavor-1-mg-90-Tablets/48755#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=Natrol, Melatonin, Fast Dissolve&rc=22&sr=null&ic=5
        - hidasvaikutteinen
        - http://www.iherb.com/Natrol-Melatonin-TR-Time-Release-1-mg-90-Tablets/41639#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=Natrol, Melatonin TR&rc=50&sr=null&ic=3

        Sitten kauranversouutteen ja teaniinin yhdistelmäpilleri;
        - Vida Theanine;
        - https://www.terveysmarket.fi/tuoteryhmat/62-stressi-jannittaminen-muisti/tuote/1545-vida-vahva-l-theanine-kasviuute/
        Kauranverosuutelisänä olen käyttänyt joskus tätä;
        - http://www.iherb.com/Action-Labs-Avena-Sativa-Wild-Oats-1000-mg-2-fl-oz-59-ml/3385

        Jenkeissä olevat tuotteet olen ostanut jenkeissä käydessä.

        Olen käyttänyt noita aluksi reiluilla maksimiannoksilla kaikkia yhdessä, myöhemmin vähentänyt.. Toimii ihan kohtuullisesti. harmittaa vaan kun uni"lääkkeet" pääsi pilaamaan kehon toimivuutta. Noiden "unilääkkeiden" käytön jälkeen uni ei ole oikein koskaan palannut alkuperäiseen kuntoonsa. Mutta ehkä pikkuhiljaa paranee ja sitä se kyllä tekee, mutta aika hitaasti.

        Kiitos neuvoista,sinulla niitä olikin tarjota aika liuta. Kysyin apteekista täällä ei saa myydä melatiiniä se on otettu pois käytöstä en tiedä sitten miksi. En tiedä sitten noista muista luontaistutteista esim.kauraversouutteesta löytyykö sitä. Ehkä voisin kysyä lääkäriltäni näistä.En ole jutellut oman lääkärini kanssa suuremmin näistä unettomuuteeni koskevasta asiasta sen jälkeen kun hän vaihtoehtoisesti halusi kirjoittaa reseptin Mirtzopia joka olisi vaihtoehto lääke. Minä en alkanut syömään masennus lääkkeitä koska ei ole ollut koskaan tarvetta,yhden pillerin söin tuli kamalan huono olo seuraavaan ilta päivään asti,tykkäsi vähän huonoa kun sanoin että en halua syödä masennus lääkkeitä. Nyt koitan omin avuin menä eteen päin jos saisin pikku hiljaa nukuttua ilmankin,vielä se ei käy en nuku yhtään niinä öinä kun valvon. Tälläkin kuulla olen kai valvonut ilman tablettia joka viikko 3 yötä peräkkäin,aika rankkaa se on vie kuntoa alas väsymyksestä.


      • zzz...zz....zz......
        unikko kirjoitti:

        Kiitos neuvoista,sinulla niitä olikin tarjota aika liuta. Kysyin apteekista täällä ei saa myydä melatiiniä se on otettu pois käytöstä en tiedä sitten miksi. En tiedä sitten noista muista luontaistutteista esim.kauraversouutteesta löytyykö sitä. Ehkä voisin kysyä lääkäriltäni näistä.En ole jutellut oman lääkärini kanssa suuremmin näistä unettomuuteeni koskevasta asiasta sen jälkeen kun hän vaihtoehtoisesti halusi kirjoittaa reseptin Mirtzopia joka olisi vaihtoehto lääke. Minä en alkanut syömään masennus lääkkeitä koska ei ole ollut koskaan tarvetta,yhden pillerin söin tuli kamalan huono olo seuraavaan ilta päivään asti,tykkäsi vähän huonoa kun sanoin että en halua syödä masennus lääkkeitä. Nyt koitan omin avuin menä eteen päin jos saisin pikku hiljaa nukuttua ilmankin,vielä se ei käy en nuku yhtään niinä öinä kun valvon. Tälläkin kuulla olen kai valvonut ilman tablettia joka viikko 3 yötä peräkkäin,aika rankkaa se on vie kuntoa alas väsymyksestä.

        Noita kaikkia saa tilata, ainakin Suomeen EU:sta, josta noita kaikkia mainitsemiani luontaistuotteita löytyy. En sitten mitä tarkloitat sanonnalla "Kysyin apteekista täällä ei saa myydä melatiiniä", mitä merkitsee "täällä" ? Pohjoismaissa ainakin saa, samoin ainakin Virossa.

        Hyvän unen perusta on silti "hyvä elämä", ei niinkään hyvät lääkkeet tai hyvät luontaistuotteet.


    • uneton.

      Oma kokemukseni Tampereen taysin osastosta oli kamala. Sinua kuuntelematon Psykiatri joka yrittää väkisin keksiä mielenterveyddiagnooseja ja töykeä henkilökunta joka koettaa ärsyttää sinua tahallaan. En suosittele ainakaan Tampereella sitä osastoa.

    • firestarter2

      Lääkäri määräsi sellaista unilääkettä kuin Insomin. Koitin sitä tässä päiväseltään jo kun kertakaikkiaan oli pakko unta saada. Sain tunnin nukuttua jopa, eli on luvassa taas yksi uneton yö. On tämä kyllä melkoisen kurjaa tämä unettomuus. Vie kaikki mehut miehestä. Tuntuu, että pää ei toimi ollenkaan enää. Sekava ja välinpitämätön olo.

      No, onneksi en ole Tampereelta kotoisin, niin ei tarvitse taysiin mennä jos sieltä on huonoja kokemuksia.

      • Joo.

        Jos olet KAHDEN kuukauden aikana kokeillut seuraavat "unilääkkeet";
        "Tähän mennessä ollaan testattu ketipinor, seroquel, azona, doxal, tenox, temesta, melatoniini ainakin ja lisäksi Insomin", niin ei voi todeta muuta kuin että lääkärisi on täysidiootti joka näyttää tuhoavan sinun terveytesi.

        Mutta omapahan on asianne.

        Minkälaisesta häiriöstä unettomuus alkoi ? Taivaastahan se ei tipahda, sille on jokin fyysinen tai psyykkinen syy.


    • uneton 10 vuotta.

      Minulla on fyysinen syy. Mutta vaikka on selkeät oireet ja myös diagnooseja. Sairaus vaivaa vain yöllä. Sitä ei osata hoitaa ja pistetään unettomuus pään piikkiin.

    • firestarter2

      En usko, että lääkärini on täysidiotti. Ensin testasimme väsyttävät masennuslääkkeet ja väsyttävät antipsyykootit. Ne eivät toimineet unettomuuteen, joten nyt vasta olemme päässeet "virallisten" unilääkkeiden kategoriaan, eli Tenox ja Insomin. Kävin osastolla tarkkailussa yhden yönseudun tuossa ja siellä kummakyllä sain nukuttua ihan kohtuullisesti viime aikoihin nähden, eli nukuin kuutisen tuntia viime yönä.

      Lääkäri määräsi myös Efexorin vähennyksen ja kilpirauhaskokeet, jotta Efexor ei aiheuttaisi liikaa aktivointia ja jopa maniaa sekä kilpparitestit jossa katsotaan ettei ole liikatoimintaa ja vajaatoimintaa.

      • Oletko tai oletko

        ollut työelämässä tai jossakin muussa säännöllisessä toiminnassa.


      • Mikä oli

        viime yön lääkkeen nimi ?


      • Paawo

        Joo ei lääkärisi ole täysidiootti, vaan erittäin moitteettomasti lääketeollisuutta kohtaan velvollisuutensa suorittava lääkäri, jonka keskeisin tehtävä on saada ihmiset mahdollisimman pitkälle riippuvaisiksi lääkkeistä. Älä ole piittaamaton, sinunkin kansalaisvelvollisuutesi on tuottaa mahdollisimman paljon hynää häikäilemättömälle lääketeollisuudelle . Siksi sinäkin olet tärkeä!


    • entinen uneton

      kokeile triptyliä

    • firestarter2

      Olen kärsinyt vaikean masennuksen ja olen mukana kuntouttavassa työtoiminnassa tällä hetkellä, eli teen osa-aikahommia 6h per päivä. Nyt olen ollut tauolla toiminnasta kun on tätä unettomuutta ollut.

      Viime yöksi sain osastolla olantsapiinia, melatoniinia ja temestan. Nukuin tosiaan sillä annoksella 6h joka on aikamoinen ennätys viimeaikoihin nähden. Samat lääkkeet on myös kotona olleet käytössä, mutta en ole saanut niillä niin pitkiä unia. Mielestäni kotona ei ole mitään häiriötekiöitä, jotka voisivat vaikeuttaa nukkumista. Enemmän häiriöitä tuolla osastolla oli kun porukka ramppasi ovista jne.

      Lääkäri väläytti myös kaksisuuntaisen mahdollisuutta kun on ylä- ja alamäkiä esiintynyt mielialassa. Tänään esim. ollut aamusta asti mahdottoman hyvä olo ja korkea mieliala. Virtaa on riittänyt vaikka miten paljon ja tuntuu, että tekisi mieli touhottaa kokoajan vaikka mitä. En sitten tiedä tuosta kaksisuuntaisesta, että olisiko moista meikällä. Katselin netistä hieman sen oireistoa ja osa sopisi ja osa taas ei.

      • ???

        Milloin masennus alkoi ? Kauanko sitä on kestänyt "
        Mikä on syy masentumiseen ? Konkreettisia muutoksia syynä masentumiseen tai "masentumiseen" ?

        Oliko unettomuutta ennen masentumista ?

        Olitko töissä tai opiskelemassa (päätoimisesti) ennen masentumista ?


      • Ihan vaan tiedoksi;

        Lekurit kutsuvat kirjoista tai lehdistä löydettyä sairautta usein vls-oireyhtymäksi = viimeksi löydetyn sairauden oireyhtymä. Sitä esiintyy erityisen paljon 1-2 vsk:n lääketieteen opiskelijoilla... sairaidet paranevat myöhemmillä vuosikursseilla ilman hoitoa...


    • firestarter2

      Masennukseni alkoi noin kaksi ja puoli vuotta sitten ja nyt olen mielestäni päässyt jo eroon siitä lääkityksen ja terapiakäyntien ansioista. Olin silloin mukana työelämässä ja elämäni kunnossa ennen masennusta. Työ oli kerrassaan mahtavaa ja elämä kukoisti. Kuitenkin pikkuhiljaa alkoi tulla masennusoireita ja ahdistusta. Nämä esiintyivät kotona ollessani enemmän ja viikonloput olivat vaikeita. Lopulta masennusoireet tulivat myös töihin mukaan jolloin lähdin hakemaan apua työterveyshuollosta. Siellä oli osaava lääkäri joka aloitti lääkityksen ja passitti puolen vuoden sairaslomalle.

      Masennus yllätti hieman salakavalsti mielestäni. Mitään mullistavaa ei elämässäni tapahtunut, että se olisi laukaissut masentuneisuuden. Töissä oli mahtavaa, ihmissuhteet olivat kunnossa, rahahuolia ei ollut, oman kämpän hommasin jne jne. Ei mitään vikaa missään, mutta silti ahdisti ja masensi niin maan penteleesti että.

      Tiedän toki, että jos alkaa googlettamaan jotain sairautta, niin se kyllä "löytyy" itsestä helposti :) Siksi en usko ollenkaan, että sairastaisin kaksisuuntaista tai muuta mielisairautta, vaan nuo vauhtijaksot kuuluvat luonteeseen.

      • tmv.

        Ihan vaan tiedoksi; "vitutus" eli masennus ei koskaan ala salakavalasti. Sillä on aina syy ja se syy on lähes aina konkeettinen, kaikki muu on paskanjauhamista ja manipulointia lääkkeiden syöntiin.
        Mutta jos "vitutusta" hoidetaan nykyisillä lääkkeillä, seuraukset voivat olla maailman kauheimpia tai lievempiä, joihin kuuluu mm. unettomuus. Nuo sivuvaikutukset löytyvät lääkkeiden laajoista tuoteselosteista.


    • firestarter2

      Hmm, kun tässä mietin niin masennukseni ei alkanut salakavalasti vaan oireita oli pitemmän aikaa jo. En vaan oikein osannut/pystynyt/halunnut lähteä hakemaan apua ennen kuin oireet menivät todella vaikeiksi. Toitotin itselleni vaan kyllä se tästä menee ohi. Mitä liene vitutusta. Jälkeenpäin mietittynä olisi pitänyt jo heti ensioireiden ilmaannuttua painua lääkärin puheille.

      Syy voi olla konkreettinen minunkin kohdallani. En vaan vieläkään tiedä, että mikä se oikeasti oli. Siitä on monet kerrat keskusteltu terapiassa ja menneisyyttä on kaiveltu josko sieltä jotain löytyisi joka sitten laukaisi masennuksen. Mitään ei ole oikein löytynyt.

      • joo tmv.

        Vitutus ei vaadi lääkärinhoitoa missään tapauksessa.

        Ihmisellä itsellään on vastuu itsestään vitutuksen yhteydessä.

        Jos ei osaa hoitaa asiaan kuntoon, silloin kannattaa ottaa itseään korvista kiinni ja puistella vähän aikaa.

        Ja jos ei osaa hoitaa itseään kuntoon tuossa tapauksessa, silloin on vain se tilanne että on kasvatettu pilalle tai pieleen. Mutta senkin osaa hoitaa kuntoon ilman lääkäreitä (ainakin ilman veroilla maksettuja lääkäreitä, naapurin piikkiin ei saa tuollaista "sairastaa").


      • niin joo...

        Tuolla sairastelulla on myös toinen nimi; valepotilas tai valesairastelu, samalla viisiin kuin on olemassa valelääkäreitä, on olemassa myös valepotilaita...


    • gunnari

      mä nukun hyvin, kun otan 100mg triptyyliä. sen saa ottaa 3 tuntia ennen nukkuun menoa

      • mitä muuta teet....

        .................


      • hukie
        mitä muuta teet.... kirjoitti:

        .................

        Jätä se rööki.


    • Massu täyteen
    • Marru111

      Kaksisuuntaisuuteenhan voi tosiaan liittyä hankalaa unettomuutta. Vaikka tauti olisi lieväkin (syklotymia). Ja siihen ei auta, vaikka terapiassa kaiveltaisi menneisyyttä kuinka paljon. Se tarvitsee ihan omat lääkkeet. Sen verran hankalalta tilanteesi kuulostaa, että kannattaisi varmaan lääkärin kanssa tutkailla tuo kaksisuuntaisenkin mahdollisuus.

    • firestarter2

      Kiitos kaikille vastauksista ja vinkeistä. Tuosta poimin tuon kaksisuuntaisen mahdollisuuden ja ensi kerralla kun käyn juttelemassa tuolla psykipolilla, niin tehdään MDQ -testi. Lääkäri nimittäin juurikin toi esille tuon kaksisuuntaisen mahdollisuuden.

      Itse olen sitä pohtinut tässä ja en ihan sulje sitä mahdollisuutta pois. On joitain lieviä maniajaksoja ollut elämässä ja nyt tietty tämä keskihankala masennus. Efexor ollaan laskettu alas melkoisen nopeaa tahtia ja tilalle olisi tarkoitus ottaa Lamictal. Lääkäri oli myös sitä mieltä, että tuo Efexor voi aihettaa manian oireita ja pahentaa unettomuutta aktivoimalla lisää. Efexoria menee nyt 75mg/päivä ja mitään sivuoireita ei vähennyksestä ole tullut. Ennen söin sitä 225mg/päivä.

      Tupakointia olen onnistunutkin vähentämään aika hyvin. Ennen meni aski päivässä nyt hyvällä tuurilla 5-6 savuketta. Se on vähentynyt aikalailla itsestään ilman, että olen kiinnittänyt siihen juurikaan huomiota. En tiedä mistä johtuu, mutta hyvä näin. Ruokailupuoleen olen kiinnittänyt myös huomiota enemmän ja hiilaripitoiset appeet on jätetty iltapuoleen.

      Nykyisin nukkuminen on kaikenkaikkiaan hieman parempaa. Ei ole enää tarvinnut valvoa koko yötä, vaan ainakin sen 2-3h saan nukuttua. Joskus enemmän ja joskus se menee tuolla parilla tunnilla. Nyt käytössä on Insomin Mirtatsapiini. Ne kyllä väsyttää, mutta eivät oikein auta pysymään unessa. Kun nukahdan lääkkeillä tai ilman olen hereillä parin tunnin päästä lähes automaattisesti. Joskus uni tulee uudelleen silmään heti kun taas joskus joutuu valvomaan tunnin - pari ennen kuin koittaa uudelleen nukkumista.

    • säästäkää kommentit

      Huvittaa hyvin nukkuvien kommentit täällä. Ollaan niin tietävinään kaikesta, ilman kokemusta.
      Ei paljon Melatoniinit, kauranversot ym. autakun on vaikea unettomuus. On vielä sellainenkin ryhmä ihmisiä, joille lääkkeet tehoavat aivan eri tavalla, mitä esim. valtaosalle testattuja.
      Ei voi koskaan yleistää, jos itselle joku sopii, että se on ok. lääke myös toisille.

    • assuri

      Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, kuinka monet hyvin nukkuvat antavat neuvoja unettomuudesta kärsiville. Itselläni takana jo lähes kolmekymmentävuotta eri tasoisia unettomuus jaksoja. 27 vuotta sitkeilin ilman lääkkeitä vaikka keho alkoi olla aika huonossa kunnossa. Kolme vuotta sitten sain sydäninfarktin ja meinasi henki lähteä. Yksi suurimmista syistä infarktiin oli unen puute. Nyt olen kokeillut useita eri unilääkkeitä ja tälä hetkellä käytän ketipinoria pienellä annoksella. Ketipinor tyrmää ihan kiittettävästi ja saan tällä hetkellä nukuttua jopa kuusi tuntia yössä.
      Ärsyynnyn aina kun luen ihmisten ohjeita siitä kuinka kaikkien pitäisi ola ilman lääkkeitä. Nämä ohjeistajat eivät tiedä mitä kaikkea kirjoittajan taustaan kuuluu.

      • Niinpä niin...

        Viututtaakosua kun jotkut ovat päässeet irti myrkyistä (lääkkeistä) tavalla tai toisella. Jos ärsyynnyt jätä lukematta, ei kaikkien tartte olla lääketehtaiden mannekiineja. Ja kaiken hyvän lisäksi luonnollinen uni, joka on saatu luonnollisilla tuotteilla on aina tavoittelemisen arvoinen asia. Etkö kaiken hyvän lisäksi ole ainoa joka on kokenut vaikeita sairauksia, sanonpa vain että on olemassa helvetinpaljon vakavampiakin sairauksia kuin infarkti (olen kokenut myös tuon).


      • erkmerk
        Niinpä niin... kirjoitti:

        Viututtaakosua kun jotkut ovat päässeet irti myrkyistä (lääkkeistä) tavalla tai toisella. Jos ärsyynnyt jätä lukematta, ei kaikkien tartte olla lääketehtaiden mannekiineja. Ja kaiken hyvän lisäksi luonnollinen uni, joka on saatu luonnollisilla tuotteilla on aina tavoittelemisen arvoinen asia. Etkö kaiken hyvän lisäksi ole ainoa joka on kokenut vaikeita sairauksia, sanonpa vain että on olemassa helvetinpaljon vakavampiakin sairauksia kuin infarkti (olen kokenut myös tuon).

        Niin lääketehtaiden "mannekiinista" luontaistuotekauppiaiden malliksi. Lääkefirmojen ahneutta valittavat unohtavat myös luontaistuotteiden olevan liiketoimintaa. Usein luontaistuotteet ovat lisäksi kalliimpia kuin samaan vaivaan tarkoitetut lääkkeet.
        Unettomuus, masennus ja ahdistus tulee ottaa vakavasti. Kaikenlaiset "ota itseäsi niskasta kiinni sekä popsi lääketieteellistä tutkimusta vailla olevia rohtoja"-neuvot ovat asiattomia.


      • Niinpä niin...
        erkmerk kirjoitti:

        Niin lääketehtaiden "mannekiinista" luontaistuotekauppiaiden malliksi. Lääkefirmojen ahneutta valittavat unohtavat myös luontaistuotteiden olevan liiketoimintaa. Usein luontaistuotteet ovat lisäksi kalliimpia kuin samaan vaivaan tarkoitetut lääkkeet.
        Unettomuus, masennus ja ahdistus tulee ottaa vakavasti. Kaikenlaiset "ota itseäsi niskasta kiinni sekä popsi lääketieteellistä tutkimusta vailla olevia rohtoja"-neuvot ovat asiattomia.

        Vituttaakosua kun jotkut ovat päässeet irti myrkyistä (lääkkeistä) tavalla tai toisella. Jos ärsyynnyt jätä lukematta, ei kaikkien tartte olla lääketehtaiden mannekiineja. Ja kaiken hyvän lisäksi luonnollinen uni, joka on saatu luonnollisilla tuotteilla on aina tavoittelemisen arvoinen asia. Etkä kaiken hyvän lisäksi ole ainoa joka on kokenut vaikeita sairauksia, sanonpa vain että on olemassa helvetinpaljon vakavampiakin sairauksia kuin infarkti (olen kokenut myös tuon).


      • säästäkää kommentit
        Niinpä niin... kirjoitti:

        Vituttaakosua kun jotkut ovat päässeet irti myrkyistä (lääkkeistä) tavalla tai toisella. Jos ärsyynnyt jätä lukematta, ei kaikkien tartte olla lääketehtaiden mannekiineja. Ja kaiken hyvän lisäksi luonnollinen uni, joka on saatu luonnollisilla tuotteilla on aina tavoittelemisen arvoinen asia. Etkä kaiken hyvän lisäksi ole ainoa joka on kokenut vaikeita sairauksia, sanonpa vain että on olemassa helvetinpaljon vakavampiakin sairauksia kuin infarkti (olen kokenut myös tuon).

        Kylläpä ihmisten pitää vastailla ilkeästi, kyllä infarkti on mielestäni hyvin vakava sairaus. Samoin noiden "sivistyssanojen" käyttö omien juttujen tehosteena on mielestäni tarpeetonta.

        On jokaisen unettoman oma asia, mitä käyttää. Kun on OIKEASTI UNETON, sitä ottaa ihan mitä vaan saadakseen unta. Ei tänne kannata tulla tuomitsevalla asenteella määräilemään, kuinka unettomien tulee pidättäytyä lääkkeistä. Jos on itse päässyt tyydyttävään olotilaan, niin hyvä on.


      • Niinkin voi olla.
        säästäkää kommentit kirjoitti:

        Kylläpä ihmisten pitää vastailla ilkeästi, kyllä infarkti on mielestäni hyvin vakava sairaus. Samoin noiden "sivistyssanojen" käyttö omien juttujen tehosteena on mielestäni tarpeetonta.

        On jokaisen unettoman oma asia, mitä käyttää. Kun on OIKEASTI UNETON, sitä ottaa ihan mitä vaan saadakseen unta. Ei tänne kannata tulla tuomitsevalla asenteella määräilemään, kuinka unettomien tulee pidättäytyä lääkkeistä. Jos on itse päässyt tyydyttävään olotilaan, niin hyvä on.

        "On jokaisen unettoman oma asia, mitä käyttää. Kun on OIKEASTI UNETON, sitä ottaa ihan mitä vaan saadakseen unta."
        Kerroin sitten luontaistuotteista ja luonnollisista elämäntavoista JOIDEN AVULLA JOKU ON SAANUT TAKAISIN LUONNOLLISEN UNEN, niin saan vastaukseksi;
        - Kaikenlaiset "ota itseäsi niskasta kiinni sekä popsi lääketieteellistä tutkimusta vailla olevia rohtoja"-neuvot ovat asiattomia.
        - Ei paljon Melatoniinit, kauranversot ym. autakun on vaikea unettomuus.
        jne.

        Parempi kuitenkin on uskoa että JOTKUT ihmiset saavat takaisin luonnollisen unen, mm. lääkäri Tolosen neuvojen ja mm. lääkäri S Borgin "Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista" kirjan avulla. Ja mm. sillä että muistavat elää luonnollista tervettä elämää, johon kuuluu hyvät ihmissuhteet, lempiminen, ja vaikkapa fingerborgillinen konjakkia illalla. Etc muut terveet elämäntavat. Monilla tällä tavalla unen takaisin saaneella on ollut myös synteettisten lääkkeiden käyttöä tai kokeilua ja he ovat todenneet ko aineet itselleen vaarallisiksi. Jos tätä ei saa tuoda esiin. niin mitä sitten. He ovat rehellisiä ajatuksissaan. Ja he ovat myös tiedostaneet sen että ehkäpä 100% synteettisisistä lääkkeistä on sellaisia että ne tuhoavat elimistön oman unimekanismin. Vähän samalla tavalla kuin metformiini tuhoaa haiman kyvyn tuottaa insuliinia ja senjälkeen olet insuliinipiikittäjä lopun elämääsi.
        Lisäksi tämän hetkinen kansainvälinen terveyskeskustelu varoittaa aika vakavasti uni- ja masennuslääkkeiden käytöstä.
        Tosiasia lienee se että jotkut ovat päässeet lopullisesti irti synteettisistä unilääkkeistä ja jotkut eivät ole. So what ?

        Suomi on kuitenkin vielä vapaa maa ja täällä saanee vapaasti keskustella, myös ne jotka ovat saaneet luonnollisen unen takaisin ja kertoa tästä kokemuksestaan.


    • assuri

      Eimuavituta se, että Unettomuudesta kärsinyt pääsee eroon lääkkeistä. Eikös sen pitäisi olla tavoite johon pitää pyrkiä. Minua ärsyttää se kuinka moni on neuvomassa (enkä puhu nyt suomi24.fi keskustelupalstasta) kuinka minun pitäisi olla ilman lääkkeitä, koska ne ovat myrkkyä. Sairastan tällä hetkellä useaa eri sairautta ja joudun syömään yhdeksää eri lääkettä. Todennäköisesti kuolisin, jos lopettaisin lääkitykseni. Moni on sanonut, että vaihda ne lääkkeet, luontaistuotteisiin. Luotan kuitenkin sen verran koululääketieteeseen, että syön lääkkeeni ja yritän pysyä hengissä. Luontaistuotteet sopivat monelle mutta niitä ei pidä tyrkyttää niille jotka oikeasti tarvitsevat lääkkeitä.

      • Voin paremmin

        Suosittelen kokeilemaan mirtatsapiinia PIENELLÄ annoksella 7.5mg. Ei ole varsinainen unilääke mutta toimii kokemukseni mukaan hyvin!


      • valovasti
        Voin paremmin kirjoitti:

        Suosittelen kokeilemaan mirtatsapiinia PIENELLÄ annoksella 7.5mg. Ei ole varsinainen unilääke mutta toimii kokemukseni mukaan hyvin!

        Oikeasti hyvä jos se sinulla toimii, syöppäs sitä pidempään niin olet ihmeissäsi kun unta ei saa ilman pilleriä. Nerokas lääke, siitä aiheutuva unettomuus aiheuttaa unettomuuden johon ei auta mitkään muut lääkkeet ja siitä on omakohtaista kokemusta.
        Tutkikaa ensin sivuvaikutuksia, eikä kuten minä päättömänä... http://www.benzobuddies.org/forum/index.php?topic=80102.0.


    • firestarter2

      Mirtatsapiini on mulla käytössä tällä hetkellä ja olen koittanut sitä 15mg ja 7,5mg. Tuntuu väsyttävän hieman, mutta nukahtamisen jälkeen olen hereillä taas tunnin - kahden päästä. Eli ei auta oikein jatkamaan unta hyvin. Olen myös koittanut vielä puolittaa tuon 7,5mg murun, mutta eipä sekään ole auttanut sen kummemmin.

    • pilleristikö?

      Mulla menee dormicum ja auttaa vaihtelevasti. Mutta täytyy sanoa, ettei tartte unta odotella 10:ntä minuuttia kauempaa, harmi vain, kun niin tottunut tohon lääkkeeseen, ettei enää tuu uni kylään kuin vain pariksi tunniksi. Aiemmn jopa koko yö. Mun unettomuutta kestäny useita vuosia, mut jotenkin täs vaan sinnittelee ilman untakin ja/tai yht. tunnin - kahden yöunilla. Suvussa unettomuutta, olen alkanut hyväksyä tilanteen. Pidän toki taukoja dormicumissa, joskus pitkiäkin sellaisia, että vaikuttaa taas kuin eka kertaa ottaisi, mutta muutaman kk:n jälkeen elimistö taas tottuu. Sit on taas paussia pidettävä. Itse käyttäisin ilomielin rivatriliä, koska se sopii minulle aamuisin otettuna todella hyvin (2mg), mutta kun nykyinen lääkärini ei kirjoita reseptiä siitä minulle. Ärsyttää, kun viimeinkin olisi lääke, joka sopisi minulle päivälääkkeeksi virkistäen ja auttaen selviytymään päivästä, niin siitä ei saa reseptiä. Ja ilman reseptiä ei saa mistään. Ei ees ulkomailta.

    • no sleep

      Ompa enemmän ku ihmeellistä ettei Rivaa kirjoteta ja Dormicumia saa!!!!!!Tääl itä-suomessa päin puolestaan niin ettäDormicumia saa vaan erityisluvalla mutta Rivaa kyllä kirjottaa ihan tk-lääkäri!!!!!

    • Kaloriina

      Samanlainen unettomuus kuin minullakin, kestin max 3h yöunia puolitoista vuotta. Kaikki lääkkeet käyty läpi, eikä mikään auttanut.

      Lukuisia verikokeita, eikä missään vikaa. Epäilen, että jotain häikkää oli kortisoleissa tai sitten kilpirauhasessa. Epäilys heräsi, kun sain nenän tukkoisuuteen kortisonikuurin ja olo oli silloin mitä mainioin. Lääkärin siunauksella kokeiltiin kilpparihormonia ja parin kk sisään olo melkein normalisoitui. Lääkkeen pystyi jättämään pois.

      Jos epäilet että on jotain häikkää kilpparissa elä missään nimessä syö hiilareita illasta. Kortisolieritys voi olla päälaellaan ja hiilarit lisää kortisolin eritystä. Voi olla että kaikki on lähtenyt kilpparista, ollut liikaeritystä ja elimistö meni kierroksille ja ei nyt palaudu kilpparin normalisoitumisen jälkeen.

      En jaksanut kaikkea lukea, mutta jätä ainakin kaikki lisäravinteet pois mikäli sellaisia syöt. D-vitamiini myöskin aiheuttaa joillekin tuollaisen tilan ( ja liika valo )

    • firestarter2

      Kilpparitestit otettiin juuri pari viikkoa sitten ja olivat ihan kunnossa. Tuosta kortisolista en osaa taasen sanoa mitään. Ihan uutena asiana tulee mulle. Lääkärikään ei ole maininnut asiasta mitään. Tällä hetkellä en syö lisäravinteita. Joskus popsin D-vitamiinia 100mikroa per vuorokausi kun sitä hypetettiin paljon, mutta eipä tuosta ollut apua oikein mihinkään. Ei ainakaan tuntunut, että olisi ollut.

      Pari leipäviipaletta iltasella toimii mulla yhtä hyvin unilääkkeenä kuin Insominit sun muut bentsot, eli nukahdan kyllä hyvin. Uni vaan ei edelleenkään kestä kuin pari tuntia kerrallaan, eli 2h unta --> 2h valveilla --> 2h unta ja sitten onkin jo aamu. Ei oikein virkistävää unta saa ja päivisin on rättiväsynyt.

      • kandee kokeilla;

        pitkävaikuitteista melatoniinia 5-10mg, teaniinia 100-200mg, tryptofaania 200-500mg.... joo


      • Kaloriina

        Niinpä minullakin arvot oli ok, nostettiin yläkolmannekseen niin vaiva lievittyi. Tosin helposti menee liikatoiminnan puolelle ja siitä seuraa tarkalleen samanlainen tila. Aika tasapainottelua. Tietäisi mistä se alun perin johtuisi, mutta eipä kukaan tunnu tietävän. Liekö ei sitten kilpirauhashormonit pääse vaikuttamaan tai jotain.


    • lyäkärui

      Halcion tai Dormicum kera ataraxin ja kylkeen Anafranil Retard tai Ketipinor. Uskoisin että uni tulee ja pysyy. Melatoniinia tarvittaessa

    • tuhoedessä

      Itse taas alan olla jo niin väsynyt että en ajattele muuta kuin itseni tappamista. Täältäkin tuli kommenttia ettei tähän vaivaan mikään auta.

    • hgjk87u

      Hei teille kaikille,

      Tässäpä neuvoja, ottakaa opiksi ja toimikaa.


      Itse olen valvonut viisi vuotta. Uni ei tule ja olen tottunut tilanteeseen. Lääkärit ovat kirjoitelleet unilääkkeitä, joita vakyhtiö ei maksa. Vetoaa leikkauksen jälkeiseen tilaan. Siis tila joka johtuu leikkauksesta ja se on syynä nykyiseen unettomuuteen.
      Asia on muutoksenhakulautakunnassa, se siitä. Tiedän tulevani häviämään.

      Asiaan. Kyllä unettomuuden kanssa tulee hyvin toimeen. Ei kannata valittaa, siitä voi lähteä. Katselee elämässään muita asioita. Ei lääkärit teitä pelasta tai auta. Tappavat tai jättävät kitumaan. Vain itse voi auttaa itseään.

      Muistakaa, kun vituttaa niin silloin vituttaa. Myös pitäkää mielessä... Saksa on paska maa. Onhan näitä atorismejä.

    • hankittu_tapa
    • typeräähommaa

      Osastohoito ja unettomuus.

      Voin kertoa että psykiatrien ammattitaito unettomuuden hoidossa ei ole suuri. Mulle meni olantsapiini, tenox ja Opamox samaan aikaan illalla osastolla. Tulos: kaamea pillerikierre, ja pahentunut unettomuus johon lääkäri kokeili 10 mg melatoniinia.
      Mun unettomuus paheni lääkekokeilujen myötä. Ja olo.

      Uni on kemiaa.. kun alat sotkemaan välittäjäaineita, tulos on huono.

      • GoodSleep

        Mulla vaikea unettomuus pysyy hallinnassa lääkekombolla stilnoct-melatoniini-atarax. Takana jo 15 vuotta hyvin nukuttuja öitä. Lääkehoidon lopettaminen tai edes vähentäminen ei sitten tule kysymykseenkään...


      • bkkkvvb

        Miten muuten toimintakyky? Nukutko päiväunia? Tunnetko itsesi energiseksi ja virkeäksi aamulla? Onko pitkä stilkkarikoukku vaikuttanut muistiin?

        Lääkeuni ei ikinä ole oikean veroista. Lyhyempikin oikea uni voi olla palauttavampaa kuin lääkehuuru-uni.Z-lääkkeitä ei suositella kuin max 4 viikon käyttöön, melatoniinin pitkäaikaiskäytöstäkään ei oikein tiedetä, Ataraxista en tiedä.

        Kun unipillerikoukkuun lähtee niin niitä saa vetää sitten vaikka koko elämänsä.


      • GoodSleep

        Hyvin menee edelleen, kiitos kysymästä (anteeksi, kun huomasin tän vähän myöhään). Toimintakyky ok, töissä käyn, ei päiväunia, virkeä aamuisin ja muisti pätkii vain kun... no, en muista missä ;-)
        Unilääkekoukku on tosiasia, mutta vaihtoehto saattaa olla vielä huonompi. Z-lääkkeillä kyllä saa ihan "oikeaa" unta, mitä se sitten tarkoittaakaan. Kukaan ei pysy hengissä ja toimintakykyisenä kymmeniä vuosia, jos ei muka saisi.


    • sairaalssaeinuku

      Sairaalassahan sitä saakin nukkua! Huonekaveri kulkee edestakaisin ja hoitaja käy tunnin välen laittamassa valopäälle. Sairaalassa ei todellakaan pysty nykkumaan.

      Kaverini oli unettomuuden takia sairaalassa ja se todella auttoi, kun hän ei ollut sairaalassa nukkunut 4 vrk silmällistäkään, hän kirjoitautu sieltä ulos. Hän pyysi sitten minut seurakseen kotiinsa ja hän todella nukkui. Illalla hoidin hänet kyllä sänkyyn kuin pikkulapsen ensin iltalenkki pimeässä vain mukavia jutellen, kevyt iltapala hämärässä, lämmin suihku hämärässä, sitten laitoin hänet kuuntelemaan Veikko Huovista unetavalla äänellä luettuna ja hieroin jalkateriä ja pohkeita ensin peiton alla ja sitten peiton päältä. Sinne jäi ja heräsi vasta aamulla.
      Kun nyt itse olin sairaalassa kuukauden nukuin sen jälkeen lähes viikon putkeen, ehkä keuhkokuumellakin oli osansa väsymykseeni tai sitten se vaan johtui levottomista yskivistä huonekavareista ja yököistä, jotka laittavat kaikki valot päälle ½ tunnin välein, kun meillä kävi kaksi eri yökköä, kun 4 henkeä oli jaettu kahdelle eri hoitotiimille.

      • hyuhbuy7y

        Anna hänen kokeilla. Se vuorokausi maksaa vähän sairaalassa. Joskus toiselle homma toimii, ainakin näkee miten siellä voi olla. Minusta kannattaa ehkä kokeilla.


    • cxrrcw

      "Heippa, lääkäri ehdotti tuossa osastolle menoa, koska olen kärsinyt vaikeasta unettomuudesta jo parin kuukauden ajan. Onko kellään kokemuksia unettomuuden sairaalahoidosta?"

      Mene sitten nyt juuri sinne, tarvitset lepoa ja rauhaa kaikesta "stressistä"., joka tulee toimeentulon hankaluudesta mm. MInusta tämä on paras idea pitkään aikaan. Jos pääset, mene.

    • kokemuksellavoinsanoa

      Kuullostaa yliväsymykseltä,itellä on yliväsyneenä melko mahdoton saada unta. Veikkaan että kun saat ton yliväsymyksen pois niin homma helpottuu. Ikäni oon kärsiny noista uniongelmista mutta luojan kiitos ne ei ole menny pahemmaks. Toi sun ongelmas kyllä kuullostaa melko pahalta.

    • bdfkno

      ,mitä vittua,täähän on vanha juttu,heheh :)

    • nukkumaanig

      Valot vie unet. pistät tuvan pimeeksi vaikka verhoilla ja et touhaa ehtoosin. Naapurit pitää pimeenä mutta saahan uni rytmin elämäänsä.

    • sykeongelma

      Laitan tähän ketjuun omat havaintoni unettomuuden syistä. Itselläni ainakin huomaan leposykkeen nousevan yön ajaksi. Päivällä leposyke taas on huomattavan matala. Uni tulee tietenkin luonnostaan silloin, kun keho on rentona eli vailla nopean sykkeen adrenaliinia. Eli unettomuutta pitäisikin oikeastaan hoitaa beetasalpaajilla, eikä muilla nykyisin käytössä olevilla lääkkeillä. Onneksi en ole itse lääkäri, sillä mahdollisuus voisi olla joutua tämän korruptoituneen alan pannaan tällä tietämykselläni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe