Viestittääkö risti uskonnollisuutta?

von-kugelhantel

En ole aikaisemmin tätä pohtinut, ennen kuin tänään. Tai oikeastaan jo eilisestä lähtien. Meillä on töissä työpuvut päällä ja eilen jutellessani työkaverin kanssa kiinnitin ensimmäistä kertaa huomiota siihen, että hänellä oli iso kultainen risti-kaulakoru kaulassa ja näkyi siis työpuvun päällä. Ilmeisesti aikaisemmin ollut aina puvun sisäpuolella, kun en ole kiinnittänyt huomiota. Jotenkin se risti hämmensi mua kovasti ja mietin, onkohan työkaveri uskovainen?

311

8380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ristikuningaskoopra

      Onko hän ollut matkoilla?
      Onko hänellä ollut merkkipäivä hiljattain?
      Oliko koru aitoa kultaa, kissankultaa vai kullattu?
      Jos hän on saanut sen hiljattain.

      Kauan se ei ole ollut hänellä koska sitä pitää esitellä.
      Ei tarvitse olla uskossa. Kultainen risti on myös koru, symboli. Se voi olla kaunis ja kirjailtu. Siksi näyttämisen arvoinen.

      • Ei ole ollut matkoilla ja merkkipäivistä en tiedä.


      • pehmopappa

      • Voi olla blingbling
        pehmopappa kirjoitti:

        Minulle risti on pyhä asia, se viestittää, että Jumalan Poika Jeesus Kristus on kuollut minun ja myös maailman syntien tähden (Joh. 3:1-36) ja että uskomalla Häneen saa kaikki synnit anteeksi ja uuden elämän sekä silloin ikuisuuskohtalo muuttuu helvetistä taivaaseen.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=4524

        http://www.tv7.fi/vod/search/?searchPattern=Baxter

        "hänellä oli iso kultainen risti-kaulakoru kaulassa"

        Von-kugelhantel, kuinka iso tuo risti on? Jos kyseessä on jättimäinen (50 cm x 30cm) koko etupuolen peittävä risti, on kyseessä vain räppi helyjä, eikä mitään uskontoon liittyvää.


      • Kardinaali
        Voi olla blingbling kirjoitti:

        "hänellä oli iso kultainen risti-kaulakoru kaulassa"

        Von-kugelhantel, kuinka iso tuo risti on? Jos kyseessä on jättimäinen (50 cm x 30cm) koko etupuolen peittävä risti, on kyseessä vain räppi helyjä, eikä mitään uskontoon liittyvää.

        Työkaverisi on varmaan Kardinaali, jos hänellä on iso kultainen risti kaulassa. Onko myös kultainen sormus sormesssa?


      • ateisti
        pehmopappa kirjoitti:

        Minulle risti on pyhä asia, se viestittää, että Jumalan Poika Jeesus Kristus on kuollut minun ja myös maailman syntien tähden (Joh. 3:1-36) ja että uskomalla Häneen saa kaikki synnit anteeksi ja uuden elämän sekä silloin ikuisuuskohtalo muuttuu helvetistä taivaaseen.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=4524

        http://www.tv7.fi/vod/search/?searchPattern=Baxter

        miksi risti mikä muu uskonto käyttää kidutus vehkeitä symbolina miksei hirtto silmukkaa roviota peukaloruuvvia tai muuta vastaavaa


      • ateisti kirjoitti:

        miksi risti mikä muu uskonto käyttää kidutus vehkeitä symbolina miksei hirtto silmukkaa roviota peukaloruuvvia tai muuta vastaavaa

        :)

        Voi teitä ateisteja kun te sitte ootte! Aina suu täynnä ärripurrikeksiä!


      • tarkistappa
        pehmopappa kirjoitti:

        Minulle risti on pyhä asia, se viestittää, että Jumalan Poika Jeesus Kristus on kuollut minun ja myös maailman syntien tähden (Joh. 3:1-36) ja että uskomalla Häneen saa kaikki synnit anteeksi ja uuden elämän sekä silloin ikuisuuskohtalo muuttuu helvetistä taivaaseen.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=4524

        http://www.tv7.fi/vod/search/?searchPattern=Baxter

        Minkälaista Raamattua pehmopappa lukee, kun on sitä mieltä että ikuisuutta vietetään taivaassa. Raamatun mukaan uskovat viettävät iankaikkisuutta uudessa maassa (uudet taivaat ja uusi maa) jonka pääkaupunkina on Uusi Jerusalem. Raamatun mukaan taivaatkin tulevat tuhoutumaan ja kaikki luodaan uudelleen. Tiedätkö mistä kirkkoisät ottivat taivas opin? Filosofi Platonilta. Hänen mukaansa tämä maailma ei ole todellinen vaan pitää pyrkiä parempaan ideamaailmaan, taivaaseen.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=27983

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=32778

        Suosittelen lukemaan myös seuraavat kirjat (perustuvat Raamattuun):
        David Pawson: Onko Joh. 3:16 evankeliumi?
        Pekka Sartola: MILLENNIUM - tuhat rauhan vuotta


      • jeesuksen molo
        pehmopappa kirjoitti:

        Minulle risti on pyhä asia, se viestittää, että Jumalan Poika Jeesus Kristus on kuollut minun ja myös maailman syntien tähden (Joh. 3:1-36) ja että uskomalla Häneen saa kaikki synnit anteeksi ja uuden elämän sekä silloin ikuisuuskohtalo muuttuu helvetistä taivaaseen.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=4524

        http://www.tv7.fi/vod/search/?searchPattern=Baxter

        "Minulle risti on pyhä asia, se viestittää, että Jumalan Poika Jeesus Kristus on kuollut minun ja myös maailman syntien tähden"

        aika siistii

        oo sä kyllä upee :-)


      • Palvelija 2
        ateisti kirjoitti:

        miksi risti mikä muu uskonto käyttää kidutus vehkeitä symbolina miksei hirtto silmukkaa roviota peukaloruuvvia tai muuta vastaavaa

        Ristiä ei alun perin käytetty Kristinuskon symbolina, aluksi käytettiin kalaa, mitä vielä nykyisin näkee joskus autojen takaluukuissa käytettävän.

        Toisaalta risti symboloi loistavasti sitä mittaamatonta uhria, jonka KRISTUS JEESUS antoi puolestamme.

        Olisitko itse valmis antamaan henkesi toisten, vieläpä vihamielisten, ihmisten puolesta ????


      • Rantasalmi49

        Minulla risti kaulassa tarkoittaa etten ole muslimi, eikä ole muslimeja edes sukulaisenakaan..


      • hus pus
        jan-hus kirjoitti:

        :)

        Voi teitä ateisteja kun te sitte ootte! Aina suu täynnä ärripurrikeksiä!

        onhan se vähän erikoista käyttää tappovälinettä, siis kidutuslvälinettä symbolinaan ja iloita siitä että syytön mies kiusattiin hengiltä. syyllisten pitäisi itte kantaa tekonsa. raukkamaista paeta syyttömän taakse. yhtä raukkamaista jumalalta teloituttaa syytön. ihmiset tappoi jeesuksen eli teki syntiä. synnit siis saatiin anteeksi syntiä tekemällä. ei tuota voi käsittää. mutta se onkin vain mytologiaa.


      • hus pus kirjoitti:

        onhan se vähän erikoista käyttää tappovälinettä, siis kidutuslvälinettä symbolinaan ja iloita siitä että syytön mies kiusattiin hengiltä. syyllisten pitäisi itte kantaa tekonsa. raukkamaista paeta syyttömän taakse. yhtä raukkamaista jumalalta teloituttaa syytön. ihmiset tappoi jeesuksen eli teki syntiä. synnit siis saatiin anteeksi syntiä tekemällä. ei tuota voi käsittää. mutta se onkin vain mytologiaa.

        Tsaudetsau!

        Jos se on vain mytologiaa, niin miksi vedät siitä noin kovat kilarit?


        Olet varmaan aika peto nähdessäsi joulupukkeja ja puutarhatonttuja. Ne jos mitkä ovat mytologiaa. Mutta miksi kukaan mytologiaa näin esiintuova ei puhu esim. Rölli peikosta samaan, intohimoiseen sävyyn? Olisiko näitä kysymyksiä hyvä pysähtyä miettimään? Ehtiikö tänään enää kukaan edes pysähtymään?


      • Sepelkyyhky
        ateisti kirjoitti:

        miksi risti mikä muu uskonto käyttää kidutus vehkeitä symbolina miksei hirtto silmukkaa roviota peukaloruuvvia tai muuta vastaavaa

        JO s Jeesus olisi kuollut vanhuuteen ja sydänkohtaukseen, niin kantaisimme kaulassamme kultaisia sepelvaltimoriipuksia. Näin sanoi ismo leikola. Ja minä uskon ismoa.


      • Ateisti taas
        jan-hus kirjoitti:

        Tsaudetsau!

        Jos se on vain mytologiaa, niin miksi vedät siitä noin kovat kilarit?


        Olet varmaan aika peto nähdessäsi joulupukkeja ja puutarhatonttuja. Ne jos mitkä ovat mytologiaa. Mutta miksi kukaan mytologiaa näin esiintuova ei puhu esim. Rölli peikosta samaan, intohimoiseen sävyyn? Olisiko näitä kysymyksiä hyvä pysähtyä miettimään? Ehtiikö tänään enää kukaan edes pysähtymään?

        "Jos se on vain mytologiaa, niin miksi vedät siitä noin kovat kilarit?"

        Jos satu on typerä ja aiheuttaa väkivaltaa ja sen hyväksymistä ja kaiken lisäksi 2 miljardia ihmistä uskoo siihen, miksei siitä voisi vetää kovia kilareita? Itse en tosin vetäise, ennen kuin idiootit yrittävät tuputtaa sitä naamaani.

        Tyyppi jolle vastasit ei vaikuta kovin fiksulta vaikka pointti jos toinenkin hänellä onkin, mutta valitettavasti edes kaikki ateistit eivät ole fiksuja.


      • Maniac Santa
        jan-hus kirjoitti:

        Tsaudetsau!

        Jos se on vain mytologiaa, niin miksi vedät siitä noin kovat kilarit?


        Olet varmaan aika peto nähdessäsi joulupukkeja ja puutarhatonttuja. Ne jos mitkä ovat mytologiaa. Mutta miksi kukaan mytologiaa näin esiintuova ei puhu esim. Rölli peikosta samaan, intohimoiseen sävyyn? Olisiko näitä kysymyksiä hyvä pysähtyä miettimään? Ehtiikö tänään enää kukaan edes pysähtymään?

        Joulupukkiin, puutarhatonttuihin tai Rölliin vedotaan harvemmin silloin kun esimerkiksi lakeja halutaan muuttaa. En myöskään ole tavannut ketään, joka uhkailisi helvetillä, ja/tai muilla ikävillä asioilla, jos en usko edellä mainittuihin olioihin.
        Vaikkakin edellä mainitut ja jumalat kuuluvat samaan kategoriaan, ymmärrän kyllä miksi joku saattaa hermostua jumalien tuputtamisesta, mutta ei välitä vaikka joku kertoisi joulupukista. Et ehkä ymmärrä eroa.


      • korut
        Rantasalmi49 kirjoitti:

        Minulla risti kaulassa tarkoittaa etten ole muslimi, eikä ole muslimeja edes sukulaisenakaan..

        Ristikoru kaulassa olen saanut kummeilta lahjaksi, kun olen käynyt rippikoulun ja konfirmoitu.

        Ei siinä sen enempää.
        Joskus laitan kaulaan roikkumaan, riippuu aivan minkänlaisesta materiaalista( hopea vai kulta) se risti on. ( sopiiko muiden korujen kanssa.)

        Ei pidä miettiä, kaikkea liian syvällisesti, vähempikin riittää.


      • pyllypetteri

      • RIDDERBONDER8
        pehmopappa kirjoitti:

        Minulle risti on pyhä asia, se viestittää, että Jumalan Poika Jeesus Kristus on kuollut minun ja myös maailman syntien tähden (Joh. 3:1-36) ja että uskomalla Häneen saa kaikki synnit anteeksi ja uuden elämän sekä silloin ikuisuuskohtalo muuttuu helvetistä taivaaseen.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=4524

        http://www.tv7.fi/vod/search/?searchPattern=Baxter

        Miten arvioit jumalaa isänä ja kaikkivaltiaana, kun antoi tappaa poikansa. Todella kaikkivaltiasta touhua.


      • tyhjä nolla
        Palvelija 2 kirjoitti:

        Ristiä ei alun perin käytetty Kristinuskon symbolina, aluksi käytettiin kalaa, mitä vielä nykyisin näkee joskus autojen takaluukuissa käytettävän.

        Toisaalta risti symboloi loistavasti sitä mittaamatonta uhria, jonka KRISTUS JEESUS antoi puolestamme.

        Olisitko itse valmis antamaan henkesi toisten, vieläpä vihamielisten, ihmisten puolesta ????

        JEESUS PYYSI ISÄÄNSÄ OTTAMAAN POIS TÄMÄN KALKIN.

        Oli silläkin isä. Ei ottanut.

        Voi sen uhrin mitata. Se = O

        Täysin tyhjä nolla.


    • Tärkeämpää on pohtia, onko työkaverisi mahdollisella uskonnollisuudella vaikutusta suhtautumisessasi häneen?

      • Sitäkin mä pohdin tuossa ja fundeerasin, että kyllä suhtautumiseni häneen hieman vaikuttaa. Ei niinkään negatiivisessa mielessä.


      • RISTI
        von-kugelhantel kirjoitti:

        Sitäkin mä pohdin tuossa ja fundeerasin, että kyllä suhtautumiseni häneen hieman vaikuttaa. Ei niinkään negatiivisessa mielessä.

        Kun näen ristin jonkun kaulassa,esim. Jutta Urpilaisella on, niintiedän,että hän on uskossa. Silloin pidän häntä myös ihanana ihmisenä kun uskaltaa noinkin julkisella paikalla tunnustaa uskonsa. niin teen minä ja moni muu ,joka kantaa ristiä kaulalla. Olemme uskovaisia.


      • Kissankultaa
        RISTI kirjoitti:

        Kun näen ristin jonkun kaulassa,esim. Jutta Urpilaisella on, niintiedän,että hän on uskossa. Silloin pidän häntä myös ihanana ihmisenä kun uskaltaa noinkin julkisella paikalla tunnustaa uskonsa. niin teen minä ja moni muu ,joka kantaa ristiä kaulalla. Olemme uskovaisia.

        Ei ole koiraa karvoihin katsomista. Moni kakku päältä kaunis.

        Mitäs jos ei olekaan uskossa ja teet vääriä johtopäätöksiä heppoisin todistein, elät silloin harhassa, ja pohjalla vielä uskonnon oma harha, eli siis harhaa harhan päälle, siitä ei hyvä seuraa.


      • true faith?
        RISTI kirjoitti:

        Kun näen ristin jonkun kaulassa,esim. Jutta Urpilaisella on, niintiedän,että hän on uskossa. Silloin pidän häntä myös ihanana ihmisenä kun uskaltaa noinkin julkisella paikalla tunnustaa uskonsa. niin teen minä ja moni muu ,joka kantaa ristiä kaulalla. Olemme uskovaisia.

        urpilainen uskosa? just joo, saatanan tahtoa toteuttaa täysin tietoisesti valehtelee ja uraa kaikkensa eliitin(itsensä) hyväksi. Vertaa susi lampaitten vaatteissa, hän on kadotettu.


      • mitäelämän valinnat?
        true faith? kirjoitti:

        urpilainen uskosa? just joo, saatanan tahtoa toteuttaa täysin tietoisesti valehtelee ja uraa kaikkensa eliitin(itsensä) hyväksi. Vertaa susi lampaitten vaatteissa, hän on kadotettu.

        Jos ihmnen on kristitty, hän puolustaa Raamatun arvoja!

        http://www.kotipetripaavola.com/moraalinrappio.html


      • Huivi päähän.
        Kissankultaa kirjoitti:

        Ei ole koiraa karvoihin katsomista. Moni kakku päältä kaunis.

        Mitäs jos ei olekaan uskossa ja teet vääriä johtopäätöksiä heppoisin todistein, elät silloin harhassa, ja pohjalla vielä uskonnon oma harha, eli siis harhaa harhan päälle, siitä ei hyvä seuraa.

        Urpilainen ei kuitenkaan peitä päätään huivilla, niinkuin kaikkien kristinuskoisten naisten raamatun oppien mukaan tulisi tehdä ollessaan julkisilla paikoilla, rukoillessaan ja niin edelleen. Minusta se taas kertoo hänestä, että hän pilkkaa Jumalaa rohkeasti koko kansan edessä ja mikä tärkeintä Jumalan edessä.


      • Mitä vajakki
        RISTI kirjoitti:

        Kun näen ristin jonkun kaulassa,esim. Jutta Urpilaisella on, niintiedän,että hän on uskossa. Silloin pidän häntä myös ihanana ihmisenä kun uskaltaa noinkin julkisella paikalla tunnustaa uskonsa. niin teen minä ja moni muu ,joka kantaa ristiä kaulalla. Olemme uskovaisia.

        Urpilaisella on risti, jotta voi huijata sinun kaltaisilta vajakeilta äänen.


      • inssi vaan
        Huivi päähän. kirjoitti:

        Urpilainen ei kuitenkaan peitä päätään huivilla, niinkuin kaikkien kristinuskoisten naisten raamatun oppien mukaan tulisi tehdä ollessaan julkisilla paikoilla, rukoillessaan ja niin edelleen. Minusta se taas kertoo hänestä, että hän pilkkaa Jumalaa rohkeasti koko kansan edessä ja mikä tärkeintä Jumalan edessä.

        Raamatusta pään peittämisestä

        7 Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.
        8 Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä;
        9 eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.
        10 Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
        11 Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa.
        12 Sillä samoin kuin vaimo on alkuisin miehestä, samoin myös mies on vaimon kautta; mutta kaikki on Jumalasta.
        13 Päättäkää itse: sopiiko vaimon rukoilla Jumalaa pää peittämätönnä?
        14 Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi;
        15 ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi.

        ja jae kuusitoista

        16 Mutta jos joku haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä Jumalan seurakunnilla.

        (1. Korinttolaiskirje)


      • hiukset peittävät jo
        Huivi päähän. kirjoitti:

        Urpilainen ei kuitenkaan peitä päätään huivilla, niinkuin kaikkien kristinuskoisten naisten raamatun oppien mukaan tulisi tehdä ollessaan julkisilla paikoilla, rukoillessaan ja niin edelleen. Minusta se taas kertoo hänestä, että hän pilkkaa Jumalaa rohkeasti koko kansan edessä ja mikä tärkeintä Jumalan edessä.

        Missä siitä huivista puhutaan Raamatussa? Tai edes Koraanissa? Peittää voi vaikka Rannilan peltikatolla, otsonikerroksella tai sateenvarjolla. Rättipäisyys on äijien keksintöä.


      • RTIDDERBONDER

    • Todennäköisyysarvioni

      uskis 72,4%
      ei uskis 27,6%

      • Noinko suuri ero? Hmm, maybe.


      • da vinci

        Kyllä mun mielestä on automaattisesti hihhuli,jos pitää ristiä kaulassa!


      • da vinci kirjoitti:

        Kyllä mun mielestä on automaattisesti hihhuli,jos pitää ristiä kaulassa!

        hyvä ¨da vinci¨,mä en ole hihhuli vaikka pidänkin ristiä.pidän Suomen leijona-vaakunaa ristiä ja mulle ne merkitsevät Suomen valtiota,markkaa/euroa,isänmaata,sitä etten ole muslimi ja sitä että yritän noudattaa ja puolustaa Suomen lakeja vaikka olenkin >50v.


      • KristittyN90
        da vinci kirjoitti:

        Kyllä mun mielestä on automaattisesti hihhuli,jos pitää ristiä kaulassa!

        Hihhuli jos pitää ristiä kaulassa? Olenko minäkin hihhuli kun kannan ristiä kaulassa (rippikoulu ajasta lähtien) Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen, MUTTA en saarnaa siitä kenellekkään, katson televisiota, käyn elokuvissa, juon viiniä tai pari siideriä viikonloppuisin joskus menen jopa syntiseen yökerhoonkin viikonloppuna ja teen aivan normaaleja asioita kun nämä "EI hihhulit!!"

        Ristin merkki on minulle sama kun esimerkiksi vasemman käden kihla&vihki sormukset. Ne vaan kuuluvat siihen.. eihän kaikki vihityt/kihloissakaan olijat käytä sormuksia. joten ei kaikki uskossakaan olijat käytä ristikorua. Itse käytän (kumpiakin kihla&vihkisormusta ja ristiä kaulassani) ehkä vain kertoakseni suuntautumiseni...


      • Sinivalkoinen nainen
        fak591 kirjoitti:

        hyvä ¨da vinci¨,mä en ole hihhuli vaikka pidänkin ristiä.pidän Suomen leijona-vaakunaa ristiä ja mulle ne merkitsevät Suomen valtiota,markkaa/euroa,isänmaata,sitä etten ole muslimi ja sitä että yritän noudattaa ja puolustaa Suomen lakeja vaikka olenkin >50v.

        Mikäli aatteessasi on rahtunenkin väkivaltaa ja vieroittuminen veljen auttamista kohtaan, olet epäisänmaallinen ja häpeä isillesi, olitpa minkä ikäinen tahansa. Muista se.


      • hihhui hihhui hui
        KristittyN90 kirjoitti:

        Hihhuli jos pitää ristiä kaulassa? Olenko minäkin hihhuli kun kannan ristiä kaulassa (rippikoulu ajasta lähtien) Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen, MUTTA en saarnaa siitä kenellekkään, katson televisiota, käyn elokuvissa, juon viiniä tai pari siideriä viikonloppuisin joskus menen jopa syntiseen yökerhoonkin viikonloppuna ja teen aivan normaaleja asioita kun nämä "EI hihhulit!!"

        Ristin merkki on minulle sama kun esimerkiksi vasemman käden kihla&vihki sormukset. Ne vaan kuuluvat siihen.. eihän kaikki vihityt/kihloissakaan olijat käytä sormuksia. joten ei kaikki uskossakaan olijat käytä ristikorua. Itse käytän (kumpiakin kihla&vihkisormusta ja ristiä kaulassani) ehkä vain kertoakseni suuntautumiseni...

        Hihhuli mikä hihhuli


      • ateisti
        KristittyN90 kirjoitti:

        Hihhuli jos pitää ristiä kaulassa? Olenko minäkin hihhuli kun kannan ristiä kaulassa (rippikoulu ajasta lähtien) Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen, MUTTA en saarnaa siitä kenellekkään, katson televisiota, käyn elokuvissa, juon viiniä tai pari siideriä viikonloppuisin joskus menen jopa syntiseen yökerhoonkin viikonloppuna ja teen aivan normaaleja asioita kun nämä "EI hihhulit!!"

        Ristin merkki on minulle sama kun esimerkiksi vasemman käden kihla&vihki sormukset. Ne vaan kuuluvat siihen.. eihän kaikki vihityt/kihloissakaan olijat käytä sormuksia. joten ei kaikki uskossakaan olijat käytä ristikorua. Itse käytän (kumpiakin kihla&vihkisormusta ja ristiä kaulassani) ehkä vain kertoakseni suuntautumiseni...

        lukekaa sitä teille niin pyhää kirjaa älkääkä soveluta sitä omien tarpeiden mukaan.esmes 10 käskyä toimaa ei tarvii edes olla kristitty että ymmärtää hyvän ja pahan eron mutta eikö toi jessus sanonut niin.miksi edelleen tapetaan ihmisiä uskonnon varjolla?pitäiskö lutteri tulla pyyhkimään politiikan pois ns.kristin uskosta?miksi muslimit tappa muka kristittyjä?uskonnon takiako?niiden pitäisi ruokkia ja majoittaa uskonnon tähden kaikki ulkopuoliset.no koska olet päässyt kristittyjen pöytään tois uskovaisena/ateistina.ei ole pitkä aika kun ihmisiä poltettiin elävältä noitina ja nyt katsotaan kivitykset barbaanisena toimintana ja silti pommitetaan rahan vuoksi lapsia ja naisia edelleen,miksi?


      • ateisti kirjoitti:

        lukekaa sitä teille niin pyhää kirjaa älkääkä soveluta sitä omien tarpeiden mukaan.esmes 10 käskyä toimaa ei tarvii edes olla kristitty että ymmärtää hyvän ja pahan eron mutta eikö toi jessus sanonut niin.miksi edelleen tapetaan ihmisiä uskonnon varjolla?pitäiskö lutteri tulla pyyhkimään politiikan pois ns.kristin uskosta?miksi muslimit tappa muka kristittyjä?uskonnon takiako?niiden pitäisi ruokkia ja majoittaa uskonnon tähden kaikki ulkopuoliset.no koska olet päässyt kristittyjen pöytään tois uskovaisena/ateistina.ei ole pitkä aika kun ihmisiä poltettiin elävältä noitina ja nyt katsotaan kivitykset barbaanisena toimintana ja silti pommitetaan rahan vuoksi lapsia ja naisia edelleen,miksi?

        :)

        Huomenna sitten vasemmalla jalalla ylös vuoteesta, eikö?

        Ärripurrikeksiä..


      • Sieltä jä täältä
        KristittyN90 kirjoitti:

        Hihhuli jos pitää ristiä kaulassa? Olenko minäkin hihhuli kun kannan ristiä kaulassa (rippikoulu ajasta lähtien) Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen, MUTTA en saarnaa siitä kenellekkään, katson televisiota, käyn elokuvissa, juon viiniä tai pari siideriä viikonloppuisin joskus menen jopa syntiseen yökerhoonkin viikonloppuna ja teen aivan normaaleja asioita kun nämä "EI hihhulit!!"

        Ristin merkki on minulle sama kun esimerkiksi vasemman käden kihla&vihki sormukset. Ne vaan kuuluvat siihen.. eihän kaikki vihityt/kihloissakaan olijat käytä sormuksia. joten ei kaikki uskossakaan olijat käytä ristikorua. Itse käytän (kumpiakin kihla&vihkisormusta ja ristiä kaulassani) ehkä vain kertoakseni suuntautumiseni...

        Yhteiskunnallista liehakointia,ihmisyyden kahlehtimista,tapakulttuuria ja näkyvien ihanteiden seuraamista ovat kristillisyyden kahleet sen kaikissa olomuodoissa.


      • asdasdddddd
        da vinci kirjoitti:

        Kyllä mun mielestä on automaattisesti hihhuli,jos pitää ristiä kaulassa!

        Riippuu miten päin se on ripustettu ;)

        ristiä käytetään viestittämään muutakin kuin sitä että maksat enemmän veroja


      • tyypillistä
        jan-hus kirjoitti:

        :)

        Huomenna sitten vasemmalla jalalla ylös vuoteesta, eikö?

        Ärripurrikeksiä..

        Tyypillinen himouskovaisen kommentti

        -Ei liity asiaan tai sen yhteyteen millään tavalla.
        -Ympäripyöreä.
        -Ei logiikkaa.


      • tyypillistä kirjoitti:

        Tyypillinen himouskovaisen kommentti

        -Ei liity asiaan tai sen yhteyteen millään tavalla.
        -Ympäripyöreä.
        -Ei logiikkaa.

        Ja edellinen "Tuo tyhmä vei minun hiekkalapion" - kommentti ilmentää jotain syvempää viisautta ilmeisesti?

        Voin purkaa viestini sinulle, jos olet siitä onnettomassa asemassa, että olet nauttinut tähän asti saamasi informaation valmiiksi pureksittuna:

        - Asiayhteys löytyy keskustelusta ylempää ja sillä viitataan itseään ateisteina pitävien ja aiheesta ylpeyttä kantavien, mutta aggressiivisten nettikeskustelijoiden myötäsyntyiseen pahantahtoisuuteen kristinuskoa kohtaan. On ihmisiä, jotka perustavat ateisminsa muuhunkin kuin itkupotkuraivareihin. Heidän kanssaan on ilo olla eri mieltä ja keskustella.

        - Oletko koskaan kuullut sanontaa "nousta väärällä jalalla vuoteesta"? Tämä on toki hieman vaativa asia lukea sisään tekstiin, mutta oletuksena on, että lukija ymmärtää kommentin vasemmasta jalasta viittaavan lausumattomaan hypoteesiin siitä, että mikäli kirjoittaja nousi tänä aamuna oikealla jalallaan vuoteesta se on silloin se ns "VÄÄRÄ JALKA".. Ha ha haa!

        Nuo loput ranskalaiset viivasi humisevat tyhjyyttään. Ensimmäiseen pystyi jotenkin vastaamaan.

        Olisi mukava kuulla lisää pohdintojasi "himouskovaisista". Olet varmasti asiaan perehtynyt.

        Muutoin, kommenttisi alleviivaa omia sanojasi. Vaihtakaamme himo-sanan perään -kommentoija.

        Kauniita unia! ja SIUNAUSTA!! :)


      • Moro vajakki
        jan-hus kirjoitti:

        Ja edellinen "Tuo tyhmä vei minun hiekkalapion" - kommentti ilmentää jotain syvempää viisautta ilmeisesti?

        Voin purkaa viestini sinulle, jos olet siitä onnettomassa asemassa, että olet nauttinut tähän asti saamasi informaation valmiiksi pureksittuna:

        - Asiayhteys löytyy keskustelusta ylempää ja sillä viitataan itseään ateisteina pitävien ja aiheesta ylpeyttä kantavien, mutta aggressiivisten nettikeskustelijoiden myötäsyntyiseen pahantahtoisuuteen kristinuskoa kohtaan. On ihmisiä, jotka perustavat ateisminsa muuhunkin kuin itkupotkuraivareihin. Heidän kanssaan on ilo olla eri mieltä ja keskustella.

        - Oletko koskaan kuullut sanontaa "nousta väärällä jalalla vuoteesta"? Tämä on toki hieman vaativa asia lukea sisään tekstiin, mutta oletuksena on, että lukija ymmärtää kommentin vasemmasta jalasta viittaavan lausumattomaan hypoteesiin siitä, että mikäli kirjoittaja nousi tänä aamuna oikealla jalallaan vuoteesta se on silloin se ns "VÄÄRÄ JALKA".. Ha ha haa!

        Nuo loput ranskalaiset viivasi humisevat tyhjyyttään. Ensimmäiseen pystyi jotenkin vastaamaan.

        Olisi mukava kuulla lisää pohdintojasi "himouskovaisista". Olet varmasti asiaan perehtynyt.

        Muutoin, kommenttisi alleviivaa omia sanojasi. Vaihtakaamme himo-sanan perään -kommentoija.

        Kauniita unia! ja SIUNAUSTA!! :)

        Vajakki oli taas täynnä katkeruutta ja tuskaa. Huomenna on vajakilla terapiaa, turhaa sekin sillä vajakki on pilalla lopullisesti. Ressukka ei uskalla ees lopettaa itseään, mikä olisi parasta koko maailmalle.


      • cross4
        da vinci kirjoitti:

        Kyllä mun mielestä on automaattisesti hihhuli,jos pitää ristiä kaulassa!

        Mitä pahaa siinä on jos pitää ristiä kaulassa, ja on uskossa?
        Ei voi noin häiritä, ellei ole tunnontuskia(ko)


      • inssi vaan
        ateisti kirjoitti:

        lukekaa sitä teille niin pyhää kirjaa älkääkä soveluta sitä omien tarpeiden mukaan.esmes 10 käskyä toimaa ei tarvii edes olla kristitty että ymmärtää hyvän ja pahan eron mutta eikö toi jessus sanonut niin.miksi edelleen tapetaan ihmisiä uskonnon varjolla?pitäiskö lutteri tulla pyyhkimään politiikan pois ns.kristin uskosta?miksi muslimit tappa muka kristittyjä?uskonnon takiako?niiden pitäisi ruokkia ja majoittaa uskonnon tähden kaikki ulkopuoliset.no koska olet päässyt kristittyjen pöytään tois uskovaisena/ateistina.ei ole pitkä aika kun ihmisiä poltettiin elävältä noitina ja nyt katsotaan kivitykset barbaanisena toimintana ja silti pommitetaan rahan vuoksi lapsia ja naisia edelleen,miksi?

        Uskonto on pahasta. Se on ulkokohtaista. Fariseukset ja kirjanoppineet olivat uskonnon harjoittajia.

        Usko on eri asia. Se on lahjan vastaanottaminen ilman tekoja parannus ja katuminen ainoina tekoina.

        Uskonnossa elävät tekevät oman tahdon mukaisesti paljon pahaa uskoen sen olevan oikein.

        Uskova haluaa tehdä Jeesuksen tahdon.


      • Nasdaq
        inssi vaan kirjoitti:

        Uskonto on pahasta. Se on ulkokohtaista. Fariseukset ja kirjanoppineet olivat uskonnon harjoittajia.

        Usko on eri asia. Se on lahjan vastaanottaminen ilman tekoja parannus ja katuminen ainoina tekoina.

        Uskonnossa elävät tekevät oman tahdon mukaisesti paljon pahaa uskoen sen olevan oikein.

        Uskova haluaa tehdä Jeesuksen tahdon.

        Tyypillinen uskovaisen kommentti. Vähättelee muiden uskontoja ja niiden edustajia. Kuvittelee oman uskontonsa olevan jotenkin poikkeustapaus muiden joukossa. Katsoo itselleen ja samoin ajatteleville kuuluvan megajättipottipalkinnion, niille muille "fariseuksille" taas tulee kamala rangaistus.

        Siis jos tämä ei ole omahyväistä, niin sitten en tiedä omahyväisyys on!


      • 090909
        Moro vajakki kirjoitti:

        Vajakki oli taas täynnä katkeruutta ja tuskaa. Huomenna on vajakilla terapiaa, turhaa sekin sillä vajakki on pilalla lopullisesti. Ressukka ei uskalla ees lopettaa itseään, mikä olisi parasta koko maailmalle.

        Onko sinulla paha olo?


      • sinivalkoinen valhe?
        Sinivalkoinen nainen kirjoitti:

        Mikäli aatteessasi on rahtunenkin väkivaltaa ja vieroittuminen veljen auttamista kohtaan, olet epäisänmaallinen ja häpeä isillesi, olitpa minkä ikäinen tahansa. Muista se.

        nousen kyllä barrikadeille niinkuin esi-isätkin muinoin..auttamisessa rajansa,tämän maan tummakulmia on jo hyysätty tarpeeksi!! leikataan joka puolelta jotta tummakulmat voivat soittaa kännyköillään kansan piikkiin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Varo Mikkeliä
        ateisti kirjoitti:

        lukekaa sitä teille niin pyhää kirjaa älkääkä soveluta sitä omien tarpeiden mukaan.esmes 10 käskyä toimaa ei tarvii edes olla kristitty että ymmärtää hyvän ja pahan eron mutta eikö toi jessus sanonut niin.miksi edelleen tapetaan ihmisiä uskonnon varjolla?pitäiskö lutteri tulla pyyhkimään politiikan pois ns.kristin uskosta?miksi muslimit tappa muka kristittyjä?uskonnon takiako?niiden pitäisi ruokkia ja majoittaa uskonnon tähden kaikki ulkopuoliset.no koska olet päässyt kristittyjen pöytään tois uskovaisena/ateistina.ei ole pitkä aika kun ihmisiä poltettiin elävältä noitina ja nyt katsotaan kivitykset barbaanisena toimintana ja silti pommitetaan rahan vuoksi lapsia ja naisia edelleen,miksi?

        En ole koskaan himoinnut naapurini karjaa. En koskaan.

        Sehän on laissakin kiellettyä se eläimiin sekaantuminen. Ja mikkeliläisiin.


    • Fangs

      Onko hänellä myös valkosipuliletti käsilaukussa? Jos vastaus on kyllä, niin työkaverisi on varustautunut vampyyrien torjuntaan, ei siinä sen kummempaa. (On mahdollista, että hän uskoo jopa sinun olevan vampyyrin.)

      • En ole koskaan muistaakseni nähnyt hänellä käsilaukkua. Joku kassi hänellä kyllä on, mutta ei tuoksu kyllä valkosipulille yhtään. :D


      • Huuhaata. Uskovainen ei tarvitse valkosipulilettiä. Meillä on Jeesus, joka ajoi riivaajia sanalla ja nämä pakenivat. Jumala on antanut omilleen vallan ajaa riivaajia ja tehdä samoja tekoja kuin Jeesus teki. Johanneksen evankeliumi, 14. luku. Seuraa aikaasi, nykyään tapahtuu paljon ihmeparantumisia ym. rukouksella.


      • Yhtä hulluja kaikki

        Silloin kyseessä on mielisairaus, eikä edes mikään hyväksyttävä Jumalaan liittyvä mielisairaus, vaan sekava vamppyyrihulluus.


      • näytän "värini" ?

        Itse kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen kristillisessä uskossa (yhtäläisyysmerkki näiden välillä ei automaattinen). Uskovien seurassa eri seurakunnissa olen huomannut yllätyksekseni yllättävän monien olevan ilman ristiä. Joskus olisin halunnut pitää näkyvillä pinssiä tai pientä hengellistä lausetta. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että monet eivät pidä uskoaan salassa, vaan ajattelevat sen aitona näkyvän elämästä muutenkin. Tästä syystä oma ristinikin on ainakin toistaiseksi laatikossa. Ehkä tulevaisuudessa "leimaan" itseni jollakin näkyvällä merkillä Jeesuksen seuraajaksi (?).


      • Itse ainakin ne
        näytän "värini" ? kirjoitti:

        Itse kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen kristillisessä uskossa (yhtäläisyysmerkki näiden välillä ei automaattinen). Uskovien seurassa eri seurakunnissa olen huomannut yllätyksekseni yllättävän monien olevan ilman ristiä. Joskus olisin halunnut pitää näkyvillä pinssiä tai pientä hengellistä lausetta. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että monet eivät pidä uskoaan salassa, vaan ajattelevat sen aitona näkyvän elämästä muutenkin. Tästä syystä oma ristinikin on ainakin toistaiseksi laatikossa. Ehkä tulevaisuudessa "leimaan" itseni jollakin näkyvällä merkillä Jeesuksen seuraajaksi (?).

        jotka tiedän helluntailaisiksi, ovat ihan yhtä jumalattomia kuin joku "maallisempi" ihminen.

        Samalla tavalla esim kiroilevat, ryyppäävät oikeassa seurassa ja puhuvat rivoja. Tuskin siellä omiensa keskellä tuota harjoittavat, kun osa kuulemma on jotain päättävää elintäkin niissä piireissä ja perheineen käyvät niissä seuroissa.

        Miesporukassa ne on kyllä julkeimmasta päästä ja aina äänessä ensimmäisenä.


      • vasara ja nauloja
        näytän "värini" ? kirjoitti:

        Itse kuulun helluntaiseurakuntaan ja olen kristillisessä uskossa (yhtäläisyysmerkki näiden välillä ei automaattinen). Uskovien seurassa eri seurakunnissa olen huomannut yllätyksekseni yllättävän monien olevan ilman ristiä. Joskus olisin halunnut pitää näkyvillä pinssiä tai pientä hengellistä lausetta. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että monet eivät pidä uskoaan salassa, vaan ajattelevat sen aitona näkyvän elämästä muutenkin. Tästä syystä oma ristinikin on ainakin toistaiseksi laatikossa. Ehkä tulevaisuudessa "leimaan" itseni jollakin näkyvällä merkillä Jeesuksen seuraajaksi (?).

        Otapa omat naulat mukaan. Ja vasara.


    • Villi ja vapaa

      Ai että ihan yöunet menneet kun mietit asiaa. En ymmärrä miten se sinua niin kauheasti mietityttää. Onhan meillä jokaisella oikeus olla tai olla olematta uskovainen. Kysy kaverilta suoraan jos kantti kestää. Tee sitten tarpeelliseksi katsomasi johtopäätökset ja ratkaisut.

      • Ei tietenkään kantti kestä, siksipä päätinkin kysyä täällä teiltä. :D


    • 11+13

      On minullakin kultainen risti-kaulakoru. Aikoinani sain kummitädiltäni rippilahjaksi ja kaunis onkin. Käytän mielelläni ihan koko ajan olematta sen enempää uskovainen vaikka kuulun kirkkoon, entä sitten? En erityisesti sitä esittele, joskus se on vaatteen alla, joskus päällä, ei sen kummempaa.
      Itse en todellakaan olettaisi jonkun ihmisen olevan uskovainen vain sen vuoksi että kaulassa roikkuu kultainen risti.

      • Karl

        Risti kaunis?

        Tämä on kuitenkin fakta: se on vain ja ainoastaan barbaarinen teloitusväline, rinnastettavissa mestauskirveeseen, hirsipuuhun tai sähkötuoliin. Hidas kidutuskuolema ristiinnaulittuna on oksettavan tuskallinen.


      • Karl kirjoitti:

        Risti kaunis?

        Tämä on kuitenkin fakta: se on vain ja ainoastaan barbaarinen teloitusväline, rinnastettavissa mestauskirveeseen, hirsipuuhun tai sähkötuoliin. Hidas kidutuskuolema ristiinnaulittuna on oksettavan tuskallinen.

        no siksihän se varmaan valittiinkin symboliksi ,.


      • ateisti

        Mullakin on erään sortin killutin vaikka ateisti olenkin.


      • vakaumuksellinen
        ateisti kirjoitti:

        Mullakin on erään sortin killutin vaikka ateisti olenkin.

        Itse olen kristitty, ja olen ottanut rippiristin (jolla ennen kaikkea tunnearvoa!) nyt käyttööni opiskelessani kirkon alaa. TUleva seurakunnan työntekijä siis olen. Vaikka kyllähän risti on itselleni myös tärkeä ennen kaikkea jo henk. koht. vakaumukseni vuoksi. Nyt omaksuessani vielä jotain uutta identiteettiini tulevaa työtä ajatellen ajattelen sen myös tuovan siunausta ja varjelevan "pahalta silmältä" elämässäni.

        Koru ei ole kultaa (siihen ei ole ollut varaa), on siis hopeaa, mutta pidänkin enemmän hopeakoruista noin muutoinkin. Mielestäni yksinkertaisesti kauniimpi! Yhtään kultakorua en siis omista, ja jos joskus vihille astun, sormukseni saisi jo tuonkin vuoksi olla valkokultaa (mut hui, kalliimpaa) - tai sitten yksnikertaisesti terästä. Hopea ei kai niin kestä käytössä? tummuu?

        Tuo hopea kertoo itselleni myös jonkinlaisesta vaatimattomuudesta, vähään tyytymisestä. Sanotaanhan jo raamatussakin jotenkin tähän tapaan, että "älkää kerätkö aarteita maan päälle, vaan Taivaaseen."


      • eki64_
        Karl kirjoitti:

        Risti kaunis?

        Tämä on kuitenkin fakta: se on vain ja ainoastaan barbaarinen teloitusväline, rinnastettavissa mestauskirveeseen, hirsipuuhun tai sähkötuoliin. Hidas kidutuskuolema ristiinnaulittuna on oksettavan tuskallinen.

        Karl, vaikutat joltain todistelijalta. Tiedoksi teille, että risti ei ole murha-ase vaan
        naulat. Risti toimii symbolina, osoitteena ja muistomerkkinä. Maailma on täynnä taikauskoa ja roskaa, esim. lentokoneissa ja joissain hotelleissa ei ole 13. kerrosta tai huoneennumeroa. Jos jossain talossa tapetaan ihminen, niin voiko siihen osoitteeseen enää muuttaa ?


      • vakaumuksellinen kirjoitti:

        Itse olen kristitty, ja olen ottanut rippiristin (jolla ennen kaikkea tunnearvoa!) nyt käyttööni opiskelessani kirkon alaa. TUleva seurakunnan työntekijä siis olen. Vaikka kyllähän risti on itselleni myös tärkeä ennen kaikkea jo henk. koht. vakaumukseni vuoksi. Nyt omaksuessani vielä jotain uutta identiteettiini tulevaa työtä ajatellen ajattelen sen myös tuovan siunausta ja varjelevan "pahalta silmältä" elämässäni.

        Koru ei ole kultaa (siihen ei ole ollut varaa), on siis hopeaa, mutta pidänkin enemmän hopeakoruista noin muutoinkin. Mielestäni yksinkertaisesti kauniimpi! Yhtään kultakorua en siis omista, ja jos joskus vihille astun, sormukseni saisi jo tuonkin vuoksi olla valkokultaa (mut hui, kalliimpaa) - tai sitten yksnikertaisesti terästä. Hopea ei kai niin kestä käytössä? tummuu?

        Tuo hopea kertoo itselleni myös jonkinlaisesta vaatimattomuudesta, vähään tyytymisestä. Sanotaanhan jo raamatussakin jotenkin tähän tapaan, että "älkää kerätkö aarteita maan päälle, vaan Taivaaseen."

        Surulllista, jos ajattelet, että risti siunaa ja varjelee. Onhan se vertauskuvana Jeesuksen rististä, mutta kyllä ihmisellä pitää kuitenkin olla henkilökohtainen usko Jeesukseen ja otettu Jeesuksen pelastusteko omakohtaisesti lahjana vastaan. Siis synnit sovitettu Jeesuksen veressä. Tärkeää on myös rukoilla Pyhän Hengen lahjaa, jota ilman kokisin itse uskoni melko tyhjäksi. Kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi. Siunausta.


      • ihminen.....
        Hevosrakas kirjoitti:

        Surulllista, jos ajattelet, että risti siunaa ja varjelee. Onhan se vertauskuvana Jeesuksen rististä, mutta kyllä ihmisellä pitää kuitenkin olla henkilökohtainen usko Jeesukseen ja otettu Jeesuksen pelastusteko omakohtaisesti lahjana vastaan. Siis synnit sovitettu Jeesuksen veressä. Tärkeää on myös rukoilla Pyhän Hengen lahjaa, jota ilman kokisin itse uskoni melko tyhjäksi. Kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi. Siunausta.

        Vain Jeesus Pelastaa.

        Ihminen helposti haluaa laittaa uskonsa johonkin objektiin; ristiin, kuvaan jne. Mutta nämä ovat kaikki tarpeettomia ja voivat toimia esteenä Jumalan ja Sinun välillä.

        Ostin kerran hopeisen ristin ja se painoi kuin lyijy...nimittäin uskoin, että ko. risti suojaa minua, ja vahvistaa suhdettani Jumalaan jne. Uskoin valhetta. Oikeastaan olin epäuskoinen! Ei usko Jumalaan ja elo Jumalassa ole esineestä kiinni. Jumala varoittaa siitä, jos palvoo kätten töitä. Se on epäjumalanpalvontaa. Itse olin tekemässä rististä idolin...ihminen voi idolisoida sekä ihmisiä että esineitä. Idolisointi on syntiä. Jumala sanoo sanassaan että idolisoijat eivät pääse Taivaan valtakuntaan.

        Usko, ttunnusta syntisi Jeesukselle, tee parannus ja käänny synneistäsi, noudata Jumalan Sanaa, tunnusta Jeesuksen nimeä ihmisten edessä jne.

        Täällä ihmisten todistuksia Taivaasta ja Helvetistä:

        www.divinerevelations.info


      • Karl
        eki64_ kirjoitti:

        Karl, vaikutat joltain todistelijalta. Tiedoksi teille, että risti ei ole murha-ase vaan
        naulat. Risti toimii symbolina, osoitteena ja muistomerkkinä. Maailma on täynnä taikauskoa ja roskaa, esim. lentokoneissa ja joissain hotelleissa ei ole 13. kerrosta tai huoneennumeroa. Jos jossain talossa tapetaan ihminen, niin voiko siihen osoitteeseen enää muuttaa ?

        "Lentokoneissa ja joissain hotelleissa ei ole 13. kerrosta tai huoneennumeroa."

        En tiennytkään, että on olemassa noinkin valtavia lentokoneita. No, aina oppii uutta kun vierailee Kahvikeskusteluissa.


      • uskovainen
        ihminen..... kirjoitti:

        Vain Jeesus Pelastaa.

        Ihminen helposti haluaa laittaa uskonsa johonkin objektiin; ristiin, kuvaan jne. Mutta nämä ovat kaikki tarpeettomia ja voivat toimia esteenä Jumalan ja Sinun välillä.

        Ostin kerran hopeisen ristin ja se painoi kuin lyijy...nimittäin uskoin, että ko. risti suojaa minua, ja vahvistaa suhdettani Jumalaan jne. Uskoin valhetta. Oikeastaan olin epäuskoinen! Ei usko Jumalaan ja elo Jumalassa ole esineestä kiinni. Jumala varoittaa siitä, jos palvoo kätten töitä. Se on epäjumalanpalvontaa. Itse olin tekemässä rististä idolin...ihminen voi idolisoida sekä ihmisiä että esineitä. Idolisointi on syntiä. Jumala sanoo sanassaan että idolisoijat eivät pääse Taivaan valtakuntaan.

        Usko, ttunnusta syntisi Jeesukselle, tee parannus ja käänny synneistäsi, noudata Jumalan Sanaa, tunnusta Jeesuksen nimeä ihmisten edessä jne.

        Täällä ihmisten todistuksia Taivaasta ja Helvetistä:

        www.divinerevelations.info

        Minulla on usko lahjana otettuna henkilökohtaisesti vastaan, mutta sen lisäksi ajattelen, että risti siunaa ja varjelee..

        Esim. olen nähnyt erään ihmisen reaktion, näin kunnioituksen, kun näki ristin kaulassani, ja jätti pahat aikeensa sikseen - (vaikken sitä ristiä näyttele - milloin näkyy, milloin ei. Riippuu, millainen paita päällä - ), ja tuo ihminen muutti asennettaan muhun -

        Ei tehdä perin yksinkertiasesta asiat atämän vaikeaa (esim. mitä nyt pelastukseen tulee, ja miten siihen uskomme - )


      • edellisellkin -
        uskovainen kirjoitti:

        Minulla on usko lahjana otettuna henkilökohtaisesti vastaan, mutta sen lisäksi ajattelen, että risti siunaa ja varjelee..

        Esim. olen nähnyt erään ihmisen reaktion, näin kunnioituksen, kun näki ristin kaulassani, ja jätti pahat aikeensa sikseen - (vaikken sitä ristiä näyttele - milloin näkyy, milloin ei. Riippuu, millainen paita päällä - ), ja tuo ihminen muutti asennettaan muhun -

        Ei tehdä perin yksinkertiasesta asiat atämän vaikeaa (esim. mitä nyt pelastukseen tulee, ja miten siihen uskomme - )

        Olen siis se sama, kuin vakaumuksellinen.


      • onnenamuletti!
        edellisellkin - kirjoitti:

        Olen siis se sama, kuin vakaumuksellinen.

        ei siin mitään pahaa oo -


      • 66688

        Et ole Uskovainen, mutta kuulut kirkkoon ja kannat ristiä.

        Way to go.

        En luottaisi sinun kaltaiseesi ihmiseen, joka selkeästi käytöksellään ja ulkoasultaan viestittää muuta kuin todella on.


      • aiipkpp
        eki64_ kirjoitti:

        Karl, vaikutat joltain todistelijalta. Tiedoksi teille, että risti ei ole murha-ase vaan
        naulat. Risti toimii symbolina, osoitteena ja muistomerkkinä. Maailma on täynnä taikauskoa ja roskaa, esim. lentokoneissa ja joissain hotelleissa ei ole 13. kerrosta tai huoneennumeroa. Jos jossain talossa tapetaan ihminen, niin voiko siihen osoitteeseen enää muuttaa ?

        Risti ei ole murha-ase vaan naulat... niinpä niin: eihän pyssykään ole murha-ase vaan luoti. Sama logiikka.


      • Ne ovat moniosaisia
        aiipkpp kirjoitti:

        Risti ei ole murha-ase vaan naulat... niinpä niin: eihän pyssykään ole murha-ase vaan luoti. Sama logiikka.

        Kyseessä on molemmissa tapauksissa useasta osasta tehty murha-ase.

        Et kai miellä autoakaan joksikin tietyksi osaksi, tai vain bensiiniksi, vaan kokonaisuudeksi. Numeroitakin pyöristellään selkeytyksen vuoksi.


      • vilpitön
        66688 kirjoitti:

        Et ole Uskovainen, mutta kuulut kirkkoon ja kannat ristiä.

        Way to go.

        En luottaisi sinun kaltaiseesi ihmiseen, joka selkeästi käytöksellään ja ulkoasultaan viestittää muuta kuin todella on.

        Et sinä minua tunne. Isä taivaassa tuntee, ja pitää huolta. Tärkeintä se - (jos nyt tuo edes mulle oli - )


      • 66688
        vilpitön kirjoitti:

        Et sinä minua tunne. Isä taivaassa tuntee, ja pitää huolta. Tärkeintä se - (jos nyt tuo edes mulle oli - )

        Ei ollut.


      • Uuunnni
        aiipkpp kirjoitti:

        Risti ei ole murha-ase vaan naulat... niinpä niin: eihän pyssykään ole murha-ase vaan luoti. Sama logiikka.

        Raamatussa sanotaan jeesuksen kuolleen ristinkuoleman. Joten äläpä saivartele.


    • no mitäs siitä sitte jos onkin uskovainen ,. sehän on sallittua touhua vapaassa maassa ,.

      • unto

        kuinka moni uskoon kastettu lapsi on vapaasti valinnut uskonsa?

        Emme saa unohtaa, että risti on murha-aseen tunnus ja että rikollinen kristinusko on uskovaisille se tunnus on myös miekan tunnus. Rikollisen miekka sivistykseen suomalaisetkin pakotettiin miekan voimalla, joututuivat luopumaan kristillisyydestään ja ottamaan vastaan kristittyjen opit ja perisynnit. Ennen sitä suomalaiset olivat kristillisiä ja sitä todistaa Jeesuksen opetuslapsen vierailu suomalais heimon luona:
        http://www.fkf.net/Kadonneet/Missionary_Journeys.pdf
        Vielläkin suomalaisten joukossa on ihmisiä jotka taikauskoisina pelkää ristiä niin paljonkin, että eivät koskaan laita vahingossakaan haarukkaa ja veitseä ristiin.


      • Mr 53 uskis..
        unto kirjoitti:

        kuinka moni uskoon kastettu lapsi on vapaasti valinnut uskonsa?

        Emme saa unohtaa, että risti on murha-aseen tunnus ja että rikollinen kristinusko on uskovaisille se tunnus on myös miekan tunnus. Rikollisen miekka sivistykseen suomalaisetkin pakotettiin miekan voimalla, joututuivat luopumaan kristillisyydestään ja ottamaan vastaan kristittyjen opit ja perisynnit. Ennen sitä suomalaiset olivat kristillisiä ja sitä todistaa Jeesuksen opetuslapsen vierailu suomalais heimon luona:
        http://www.fkf.net/Kadonneet/Missionary_Journeys.pdf
        Vielläkin suomalaisten joukossa on ihmisiä jotka taikauskoisina pelkää ristiä niin paljonkin, että eivät koskaan laita vahingossakaan haarukkaa ja veitseä ristiin.

        "Ennen sitä suomalaiset olivat kristillisiä ja sitä todistaa Jeesuksen opetuslapsen vierailu suomalais heimon luona"

        Ensikertaa tuollaista kuulen tai luen. Vai että oltiin sitä evankeliumi saatu ennen
        keskieurooppalaisten tai ruotsalaisten ristiretkiä - enpähän usko ollenkaan?

        Ei varmaan löydy kansanperinteestä (Kalevala ym.) mitään tuollaiseen viittaavaa.
        Tai voitko kertoa yliopistomaailmasta (historia teologia) asiaan liittyviä juokaisuja
        tai henkilöitä, jotka tällaista on jotenkin esille tuoneet?

        Tulee vaan mieleen, että mihin tällaisilla saduilla ja tarinoilla pyritään... Luomaan
        jokin uusi uskonto ja rikastumaan kuten rapakon takana...vai?!

        Minä olen uudestisyntynyt kristitty (jo 32-vuotta) ja saanut syntini anteeksi Jee-
        suksen kalliin sovintoveren tähden - en ristiksi liitettyjen puupöliköiden takia.

        Kyseessähän on roomalaisen käyttämän teloitusvälineen kuva. Toisaalta risti
        on mielestäni hyvä kristillisyyden symboli, koska se tuo esille sen, että Jeesus
        oli verensä vuodattanut vapahtaja eikä vain jokin suuri opettaja (uskonnollisuus).


    • tekopyhiä

      Oman kokemuksen mukaan ainakin naiset on pervompia ja syntisempiä kun heillä on ollut risti -kaulakoru.

      • Mr 53 uskis..

        Pitää täysin paikkansa, että ristiriipusta on käyttäneet jos jonkinlaiset pervo-
        taiteilijat halki vuosikymmenten. Siksi esimerkiksi en ole innokas itse sellaista
        kantamaan vaikka olenkin uudestisyntynyt kristitty.

        Ja sulle joka mahdollisesti haluat olla hankala ja vaadit esimerkkiä niin voit
        laittaa Google-hakuun esim. Sini Tarkkinen ja kuvahaku.

        Kyseessähän on roomalaisen käyttämän teloitusvälineen kuva. Toisaalta risti
        on mielestäni hyvä kristillisyyden symboli, koska se tuo esille sen, että Jeesus
        oli verensä vuodattanut vapahtaja eikä vain jokin suuri opettaja.


    • LastManS

      Sentään risti? Olisit ongelmissa, jos siinä roikkuisi puolikuu;)

    • ripari

      ehkä rippilahjaksi saatu

      • 66688

        Rippilahjaksi saatu risti (ta muu rippilahja) viestittää, että henkilö on konfirmoinut (vahvistanut) uskonsa, ja on siis uskovainen.


      • konfirmoitu vapaa-aj
        66688 kirjoitti:

        Rippilahjaksi saatu risti (ta muu rippilahja) viestittää, että henkilö on konfirmoinut (vahvistanut) uskonsa, ja on siis uskovainen.

        Tai vanhemmat ovat pakottaneet konfirmaatioon. Tai on käynyt rippikoulun, "kun kaikki muutkin käyvät" edes ymmärtämättä oikeasti mistä on kyse. Tai päästäkseen osalliseksi rippilahjoista.
        Minun konfirmaatiostani on kyllä 30 vuotta, mutta pääsyy kyllä taisi olla tuo toinen noista mainitsemistani kolmesta. Sain minäkin jotain koruja lahjaksi, mutta lakkasin käyttämästä viimeistään siinä vaiheessa, kun ymmärsin mitä ne symboloivat.


    • jkhkhh

      Onko sillä loppujen lopuksi väliä?

      Risti on tuhansia vuosia vanha symboli joka sittemmin liitettiin kristinuskoon. Todennäköistähän on että siihen se liittyy. Tai sitten ei.

      • ukko6

        Risti on Tammus jumalan symboli -miehen fallosta tarkoittava .Liittyy sukupuoliorgioihin .Ei mitään tekemistä Jeesuksen kanssa .


    • Usko mitä vaan

      Luotatko uskovaan työtoveriin vähempi kun uskottomaan uskomattomaan?
      Eikös monella kiellettyjäaineita käyttäneellä urheilijallakin roiku oikein kallis
      jopa umpikultainenkin risti kaulakoru kaulassa?
      Miks et kysy suoraan ko.henkilöltä vai etkö uskalla?

      • gdf

        Menee nyt vähän sivuraiteille keskustelusta, mutta...
        Minä ainakin luotan uskovaiseen työkaveriin vähemmän kuin uskonnottomaan. Syy on se, että uskovaisella menee oman "lahkon" (riippumatta siitä mikä lahko on kyseessä) ja sen jäsenten etu kaiken muun edelle.


      • Usko mitä vaan
        gdf kirjoitti:

        Menee nyt vähän sivuraiteille keskustelusta, mutta...
        Minä ainakin luotan uskovaiseen työkaveriin vähemmän kuin uskonnottomaan. Syy on se, että uskovaisella menee oman "lahkon" (riippumatta siitä mikä lahko on kyseessä) ja sen jäsenten etu kaiken muun edelle.

        ja ne edut menee ehkä myös päinvastoin etenkin rahanhimossa ynnä muussa
        synnissä.


      • bisnes kuin bisnes
        Usko mitä vaan kirjoitti:

        ja ne edut menee ehkä myös päinvastoin etenkin rahanhimossa ynnä muussa
        synnissä.

        Rikastuminen ikävä kyllä vaatii suuremmanluokan kusetuksen/ryöstön.

        Kuka ikinä raamattua alkoi rustaamaan, ei varmaan silloin vielä tiennyt että sillä tullaan repimään rahaa ja saat vastineeksi tyhjänpäiväisiä lupauksia ja jorinoita.

        Jos kirkko yms on niin jumalan sanaa levittävä niin miksi siitä tarvii veron muodossa maksaa?
        Joku lyö rahoiksi sinun veroillasi.

        Uskonto on bisnestä.

        Jokaisen ramseksen tulisi sulattaa se kylmä totuus.


    • -uskisasiantuntija-

      No katsotaan..parilla lisäkysymyksellä tämä selvitetään..

      -onko kova TUPAKANVASTUSTAJA?
      -puhuuko kirjakieltä?
      -Vähämeikkinen ja vaatetus ei muotojakorostava?

      Raptyypeillä saattaa olla isot ristit kaulassa vaikkka eivät olisi uskovaisia vaan pikemminkin pilvenpolttajia ja rastafareja tai muita vastaavia=) Myös Hippiliikkeessä saattoi olla rauhanmerkkien lisäksi ristejä kauloissa - vaikka hippiliike oli kapinaa näitä tiukkoja seksuaali ja muita siveysnormeja vastaan.

      Ja lopuksi? Pelottaako sinua jonkun uskossaolo? pelkäätkö jo valmiiksi.. "voi v1ttu jos se alkaa tuputtaan"

      • 66688

        Rastafarismihan perustuu suurilta osin kristinuskoon.
        Eivät e tosin ristejä käytä (?).


    • Shappel

      Mielestäni se ei viestitä sen enempi uskovaisuudesta kuin
      kirkossa käyminen. Ihmisellä voi olla omatunto vaikka hän olisi
      ateisti. Sensijaan on uskovaisia joilla ei omaatuntoa ole.

    • Risti laatikossa

      Suomalaisista 75 % kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon. Lähes kaikilta löytyy esim. rippilahjaksi saatu ristikoru jostain pöytälaatikosta. Aika moni niitä pitää kaulassaankin. Kuitenkin vain pieni osa kansasta on sillä tavalla uskovaisia, että se näkyisi jotenkin elämässä. Eli kyllä se risti kristittyyn viittaa, mutta ei välttämättä kerro mitään uskon "tasosta".

    • jep jep semmonen

      Mullakin ristikaulassa, koska sen nyt satuin lahjaksi saamaan ripillä. Kirkkoon en kuulu ja jumalaan en usko.

    • Olen uskovainen ja minulla on risti siksi, että usko ja Jeesus ovat minulle tärkeitä. Jos minulta kysytään ristin merkitystä itselleni, kerron sen mielelläni. Valitettavasti moni pitää ristiä vain koruna, eikä usko merkitse heille mitään. Mutta sinä voit kysyä asiaa työkaverilta. Joka rohkenee uskonsa tähden pitää ristiä kaulalla, rohkenee myös kertoa sen merkityksestä. Siunausta elämääsi.

      • uskismummeli

        Hei,minä myös olen uskossa,mutta ei minulla mitään kummempia riipuksia ole.Joten sitähän voi pitää,jos on saanut vaikka lahjaksi.Toinen asia on jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksesi,niin se on totuus.Aivan hyvin voit kysyä häneltä,tuskin hän siitä loukkaantuu,jos on todellakin uskossa.Ei lapsikaste vie ketään taivaaseen ,vain ja ainoastaan henkilökohtainen usko on pelastuksemme lähde.


      • Simple life
        uskismummeli kirjoitti:

        Hei,minä myös olen uskossa,mutta ei minulla mitään kummempia riipuksia ole.Joten sitähän voi pitää,jos on saanut vaikka lahjaksi.Toinen asia on jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksesi,niin se on totuus.Aivan hyvin voit kysyä häneltä,tuskin hän siitä loukkaantuu,jos on todellakin uskossa.Ei lapsikaste vie ketään taivaaseen ,vain ja ainoastaan henkilökohtainen usko on pelastuksemme lähde.

        Olet oikeassa uskismummeli. Eivät ne helyt ja merkit ihmisestä uskovaa tee, taitaapi olla enemminkin toisinpäin.


    • 876tyuo

      Mitä vitun väliä jos ei ala tyrkyttämään elämäänsä.

    • Kuuluuko kirkkoon?

      Jos kuuluu kirkkoon on uskis, Eli suurin osa suomalaisista.

      • Suurin osa ihmisistä kuuluu kyllä kirkkoon, mutta vain murto-osa on sydämeltään uskovaisia. Uskovaisia eivät ole kaikki, jotka uskovat, että on olemassa joku korkeampi voima tai yleensä jonkinlainen Jumala. Uskovainen on ihminen, joka on henkilökohtaisesti ottanut vastaan Jeesuksen ristillä valmistaman pelastuksen ja pyytänyt ja saanut syntinsä anteeksi. Hän on myöskin tehnyt parannuksen syntisestä elämästään ja usein myös täyttynyt Pyhällä Hengellä ja nämä seikat ihmisestä yleensä myös huomataan.


      • Uskovainen??
        Hevosrakas kirjoitti:

        Suurin osa ihmisistä kuuluu kyllä kirkkoon, mutta vain murto-osa on sydämeltään uskovaisia. Uskovaisia eivät ole kaikki, jotka uskovat, että on olemassa joku korkeampi voima tai yleensä jonkinlainen Jumala. Uskovainen on ihminen, joka on henkilökohtaisesti ottanut vastaan Jeesuksen ristillä valmistaman pelastuksen ja pyytänyt ja saanut syntinsä anteeksi. Hän on myöskin tehnyt parannuksen syntisestä elämästään ja usein myös täyttynyt Pyhällä Hengellä ja nämä seikat ihmisestä yleensä myös huomataan.

        Jos maksan kirkollisveron, uskon et pappi hoitaa piletit taivaaseen. Eli olen uskovainen.


      • Ristin Kantaja

        Kirkkooon kuuluminen on vain rekisteröinti.
        Henkilökohtainen uskonratkaisu on tie taivaaseen, ei kirkollisveron maksaminen.


      • täysikuu

        Noilla kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään. Voi siis olla, mutta ei automaattisesti.


    • Itse olen uskovainen ja pidän päivittäin ristikaulakorua. Toinen syy on se, että se on kaunis ja muistutus kuolevaisuudesta.

      • Ateisti

        Itse olen 100% ateisti, mutta 3 vuotta on risti roikkunut kaulassa.. Syy siihen on että se on yksinkertainen ja kaunis (valkokultaa ja timantti keskellä). En edes enää ajattele että se roikkuu kaulassani.. Joihinkin juhliin otan sen pois jos vaihdan tilalle näyttävämmän korun. Risti on minulle ihan sama kuin kaulassa roikkuisi pieni sydän tms..


      • Ateisti kirjoitti:

        Itse olen 100% ateisti, mutta 3 vuotta on risti roikkunut kaulassa.. Syy siihen on että se on yksinkertainen ja kaunis (valkokultaa ja timantti keskellä). En edes enää ajattele että se roikkuu kaulassani.. Joihinkin juhliin otan sen pois jos vaihdan tilalle näyttävämmän korun. Risti on minulle ihan sama kuin kaulassa roikkuisi pieni sydän tms..

        Rohkaisen sinua rukoilemaan ja pyytämään Jumalaa ilmestymään sinulle, jos Hän on olemassa. Tulet kokemaan yllätyksen. Sillä Jumala on yhtä todellinen kuin sinä ja minä. Katsopa uusinta viime perjantian Inhimillisestä tekijästä, jossa 2 ihmistä kertoi kokeneneensa taivaskokemuksen hetkellisen kuoleman jälkeen. Toinen oli anestesialääkäri, toinen naistaiteilija.


    • Autetaan yhdessä

      Totta kai on uskovainen.

      Risti kaulassa kertoo koulutustasosta ja sivistyksen puutteesta.

      Apua voit tarjota ja neuvoa mistä mielenterveysongelmiin saa apua, mutta tod.näk. turhaa.
      Pyri pitämään etäiset välit tällaiseen ihmiseen.

      • Olen ollut 40 vuotta tosiuskovainen ja käynyt aktiivisesti seurakunnassa ja muissa hengellisissä tilaisuuksissa. Suurin osa uskovaisista on hyvin koulutettuja, hyvin paljon on myös korkeammin kuin yo-koulutuksen saaneita. Todella fiksuja ihmisiä. Yllättävän vähän oli työläisiä mukana. Ilmeisesti älykkäät ihmiset ovat tajunneet saman kuin tutkijat, että tyhjästä ei voi syntyä ihmistä eikä mitään elämää.


      • Säälin sinua

        Hei autetaan yhdessä, sinä olet mielenterveysongelmainen. Moni etevä lääkäri ja kirurki on uskossa, samoin tuomareitaon uskossa,ei se uskon asia ole koulutuksesta kiinni ,vaan Jumalan suurta armoa,että on sen täällä maanpäällä tajunnut, myöhäistä on kuoleen enään tulla uskoon, toisella puolella kun olet silmäsi aukenevat totuuteen, armoa vaan ei taida sinulle tulla.


      • ohhoh
        Hevosrakas kirjoitti:

        Olen ollut 40 vuotta tosiuskovainen ja käynyt aktiivisesti seurakunnassa ja muissa hengellisissä tilaisuuksissa. Suurin osa uskovaisista on hyvin koulutettuja, hyvin paljon on myös korkeammin kuin yo-koulutuksen saaneita. Todella fiksuja ihmisiä. Yllättävän vähän oli työläisiä mukana. Ilmeisesti älykkäät ihmiset ovat tajunneet saman kuin tutkijat, että tyhjästä ei voi syntyä ihmistä eikä mitään elämää.

        no eipä se ihminen kyllä ihan tyhjästä ole syntynyt niin kuin ei elämäkään. :D se oli katos se niin niin niiin niiiin niiiiin hemmetin tihee pikkupiste mikä sit räjähti ja siitä tää kaikki evoluutio kehitys lähti liikenteeseen. sopivalla tuurilla tästä maasta sitten kehittyi elinkelpoinen planeetta ihmisen raiskattavaksi.


      • eksynyt lammas

        Risti kaulassa kertoo koulutustasosta ja sivistyksesä....Eiköhän se ole toisinpäin. Urheilijat pitävät ristiä,kaulassa....Sybooliinen/kunnioitusta herättävä ele,kalleimmasta lahjasta,minkä jeesus meille kuolevaiselle antoi/lahjoitti...SIELUNRAUHAN.


    • Jeesus on Herra

      Vaikea sanoa toisten puolesta, että kuka milläkin motiivilla pitää mitäkin korua tai tunnusta. Itse pidän ristiä, koska uskon Jeesukseen ja Hän on ainoa toivoni päästä kuolemani jälkeen Taivaaseen. Hän on syntieni sovittaja, lunastaja.

      "Minä olen tie, totuus ja elämä, eikä kukaan tule Isän tykö muuten kuin minun kauttani".

      • isin polvelle mars

        ""Minä olen tie, totuus ja elämä, eikä kukaan tule Isän tykö muuten kuin minun kauttani". "

        Jammu-setäkö se siellä on erotteleva tiukat arssit turhista läpihuutavista lörpöistä?


    • nutturapää_

      Hui kauhistus, sehän on kamalaa, jos uskoo Jumalaan ja elää elämäänsä kristinuskon etiikan mukaan. Ne on sisäisiä valintoja, jotka eletään todeksi oman elämän kautta.
      Olipa siellä kaulassa sitten mikä tahansa riipus, tasaväkisiä ihmisiä me kaikki olemme vakaumukseen tai muuhun katsomatta eikä kukaan ole toinen toistaan missään suhteessa parempi. Alasti tänne tullaan ja alasti täältä lähdetään ja oma aikamme täällä kepsutellaan.
      Jokainen elää omanlaisensa elämän ja tekee omat valintansa ja ratkaisunsa ja itse kantaa elämänsä aikana niistä koituvan vastuun ja seuraukset iloineen ja suruineen. Jotta elämä ei olisi niin yksinäistä vastuineen, on mukava jakaa se kaikenlaisten ihmisten kanssa vakaumukseen katsomatta.
      Kristityillä on toivo tulevasta : tyhjä ristihän ei symbolisoi kuolemaa, vaan elämää ja ylösnousemusta.

    • Ei jumalauta

      Onko kukaan koskaan kertonut sinulle, tai oletko kenties itse pannut merkille kuinka idiootti oikeasti olet?

      Hanki vittu elämä!

    • "Viestittääkö risti uskonnollisuutta?"

      Hevosrakas kirjoitti hyvin että joillekin se on vain koru mutta joillekin jotain muuta kuten minulle se merkitsee useita asioita joita en nyt jaksa kertoa.
      Erosin vasta kirkosta mutta silti uskon, asia on niin fresh etten osaa sitäkään selittää.
      Olen pitänyt ristikoruista nuoresta saakka mutta se ei ole minulle pelkkä koru vaan jonkinlainen muistutus.

      Jos jotain negatiivista pitäisi sanoa niin hieman hämmentää jotkut "räppäri-ristit" jotka ovat erittäin suuria ja koristeltuja.

      Mut kaikki tyylillään ei ole kovin mukavaa jos menee "repimään toisen koruja kaulasta" uskonnollisuutta tai ei.

    • Minullakin on kultainen risti kaulassa jatkuvasti. Olen saanut ristin lahjaksi ja sillä on todella paljon tunnearvoa,olisihan se voinut olla sydän,ankkuri tai mikä tahansa muukin,ei sen tarvitse kuvata minun uskonnollisuuttani muille :o Uskon tai en,se on oma asiani,mutta risti kaulassa pysyy.

    • itse uskovainen

      Mitä ihmettä varten et kysy asiaa ihmiseltä itseltään, kukahan tältä sivustolta pystyy antamaan oikean ja luotettavan vastauksen. Onko se niin vaikeaa kysyä? Onko helpompi elää epätietoisena. Jos hän onkin uskossa, onko se niin kamala asia?
      saisit ainakin oikeaa tietoa, ei se uskovaisuus tartu ellet sitä itse halua. Menetät ehkä hyvän ihmissuhteen, mutta omapa on vahinkosi.

    • Iloista elämää

      Uskovaiset ovat ihan tavis ihmisiä. Ei tarvitse pelätä. Tulet sen huomaamaan. Hyvät arvot. Meistä kukaan ei ole täydellinen, mutta hyvä jos pyrkii elämään hyvillä arvoilla.

      Iloa elämään sinulle. Raamattu on hyvä kirja.

      • jhgrty89

        Uskovaiset ne vasta ovatkin tuomitsevia ja ahdasmielisiä.


    • yxsuskis

      Sana rististä on hullutus niille jotka kadotukseen joutuvat .
      Mutta meille jotka pelastumme se on Jumalan voima !

      • Oletko valmis

        Aamen! Jeesus on Herra, ja tulette kaikki notkistamaan polvenne Hänen edessään. Fakta peräisin Raamatusta.


    • Hyvänen aika, mitä täällä tapahtuu? Pelästyin, kun on alkanut vastauksia satelemaan yhtäkkiä. :D

      Nopea katsaus kirjoituksiinne: Ei, en pelkää uskonnollisuutta/uskovaisuutta. Näen asian jopa positiivisena. Itselläni ei ole ristiä kaulassa, enkä ole ns. kiihkouskovainen, mutta kuulun kirkkoon ja uskon Jumalaan.

      Hevosrakas sekä makelampp, kiitos teille hyvistä vastauksista. Joukossa oli myös muutama muu asiallinen kommentti. Hienoa huomata, että aihe herättää keskustelua niin puolesta kuin vastaan. Joku kirjoittaja kyseli, onko kukaan koskaan kertonut minulle, että olen idiootti. Aivan varmasti on. :)

      • Aihe nostettu...

        Aihe on nostettu etusivulle. Ilmeisesti yleisen houkuttelevuuden vuoksi siksi vastaustulva ja pahemmaksi menee kun määrän mukana tulee törkyä.

        Itse asiaan oma mielipide että kaikki uskonnolliset jengitunnukset on kitschiä.


    • monta totuutta

      Oletko miettinyt, kuinka paljon kohtaat päivittäin uskovaisia ihmisiä, joilla ei ole ristiä kaulassa?

      Mitä sitten uskonnollisuus merkitsee? Itselleni se merkitsee kiitollisuutta siitä, mitä on ja mahdollisuutta toivoon ja turvaan silloinkin, kun jäljelle jää ainoastaan usko, minkä puoleen kääntyä. Mielestäni usko on jokaisen oma valinta, samoin kuin se, mihin uskoo.

      Kuinka paljon tyytyväisempiä olisimme, jos päivittäin hiljentyisimme hetkeksi rukoukseen ennen ruokailua ja miettisimme, miten hyvässä asemassa olemme tässä maailmassa?

      • Ajattelemisen aihetta, hyvä kirjoitus.


      • reeta 12v uskis

        "ja miettisimme, miten hyvässä asemassa olemme tässä maailmassa? "

        tuohan opn ihan tavallista.

        Kaikki ahneet ihmiset miettivät tuota myös käydessään nukkumaan.


    • Atte Ateisti

      "Jotenkin se risti hämmensi mua kovasti ja mietin, onkohan työkaveri uskovainen? "

      On.

      Vai onko sellaista vaihtoehtoa, että ristiä kaulassaan pitävä olisi ateisti, joka vain haluaa pilkata kristinuskoa?

      Itse olen ateisti eli en usko jumalolentoihin.

      Keksi syy, miksi minulla olisi ristit kaulassa?

      • gfdgfdgfd

        Itse olen ateisti ja minulla oli pitkään rippiristi kaulassani kuten yllä olevassa viestissä mainitsin. Ateistille uskonto on yhdentekevää. Miksi en voisi pitää ristiä kaulassani? En varsinaisesti ole antiteisti.


      • resfdsfds
        gfdgfdgfd kirjoitti:

        Itse olen ateisti ja minulla oli pitkään rippiristi kaulassani kuten yllä olevassa viestissä mainitsin. Ateistille uskonto on yhdentekevää. Miksi en voisi pitää ristiä kaulassani? En varsinaisesti ole antiteisti.

        Alla olevassa viestissä siis.


    • ytfhgfhfg

      Itse pidin rippiristiäni pitkään kaulassa ihan vain tavan takia. Oli mukava pitää kaulassa korua, jonka olin saanut vanhemmiltani. Sitten ketju meni poikki ja korjaaminen jäi tekemättä, joten risti jäi kaappiin enkä ole viitsinyt sitä enää kaulaani laittaa.

      Eli kyseessä voi olla vain tapa tai sitten pitävät kyseistä symbolista. Todennäköisin vaihtoehto on tosin uskonnollisuus.

    • sehän asia kiinnostaa selventävä on mutta missä ja n. 10 miljardia ... kaukaa menneisyydestä .... "virkakieli" .... kaukaa nykyisyyteen vaihteleva "sinä käännät minun sydämeni minun sukuni puoleen" - "minä muistan luvun seitsemäntoista sinä tulet minua tapaamaan" -------------------------------------------------------------------

      • for Isa Mesih

        arvioida ristiä ei kaulassa voidaan monella eri tähtäimellä, koin lähiomaisen silmien alla ja silmälläpitää Jumalan Herran vasemman silmän alla samanlaisen välähdyksen kuin on Pyhäsalmen alttarilla risti kehyksin tumma ja vaalea keskus risti ja Venäjällä kaste altaan jäähän leikatun lumella (valkoinen) ja vesi oli tummaa, sitten sellaisen ristin koin kuin on Hakapellon hautausmaalla erään seinämän mukaan, Naantalissa ja sitten mitä risti sisältöön on nimetty vuosien aikana, en arvioi mistä kaikki uskonto symboliikkaan tulee, mutta voidaan arvailla, joten Jeesus Kristus ... sanoissasi ja ohjelmissasi tarkastramisen varaa, Rukoillen


      • selkokielinen
        for Isa Mesih kirjoitti:

        arvioida ristiä ei kaulassa voidaan monella eri tähtäimellä, koin lähiomaisen silmien alla ja silmälläpitää Jumalan Herran vasemman silmän alla samanlaisen välähdyksen kuin on Pyhäsalmen alttarilla risti kehyksin tumma ja vaalea keskus risti ja Venäjällä kaste altaan jäähän leikatun lumella (valkoinen) ja vesi oli tummaa, sitten sellaisen ristin koin kuin on Hakapellon hautausmaalla erään seinämän mukaan, Naantalissa ja sitten mitä risti sisältöön on nimetty vuosien aikana, en arvioi mistä kaikki uskonto symboliikkaan tulee, mutta voidaan arvailla, joten Jeesus Kristus ... sanoissasi ja ohjelmissasi tarkastramisen varaa, Rukoillen

        Sananvälit sentään maltoit pötköösi pistää...


      • verbaaliruikku?

        Huh, huh! Upeaa tajunnanvirtaa - varmaan ilman ajatusta.


      • Rukoilkaamme
        verbaaliruikku? kirjoitti:

        Huh, huh! Upeaa tajunnanvirtaa - varmaan ilman ajatusta.

        Tajunnanulostetta, kuten suolelta voinnet odottaakin. Ei yllätä.


    • Taasnäitä

      Minusta siihen voisi liittää myös teilipyörän ja piikkitynnyrin. Saataisiin ne keskeisimmät vanhan ajan kidutusvälineet samaan koruun. Vähän niinkuin usko, toivo, rakkaus.

    • Huijarin risti

      Isoa ristiä pitävät ammattirikolliset ja huijarit. Sen varjolla he hankkivat luottamusta, jonka saatuaan on helppo varastaa, tehdä petoksia ja muita huijauksia.

      • Pienen omistaja

        Isoa? Mikä mahtaa olla kokoraja?


      • Tarkoitus huijata
        Pienen omistaja kirjoitti:

        Isoa? Mikä mahtaa olla kokoraja?

        Pientä pitää pikkuhuojari.


    • Enkelimummu

      Mulla on risti roikkumassa autossa näkyvällä paikalla.Sain ristin mummulta.Risti on arvoton materiaaliltaan,alpakkaa ja mustassa nauhassa,mutta todellisuudessa se on arvokkaampi kultaa. Joka kerta,ennen kuin lähden autoilemaan,kosketan ristiä.muistan edesmennyttä mummua ja pyydän suojelusta matkoilleni ja yleensäkin jokapäiväiseen elämääni,itselleni ja läheiselleni. Niin ja olen muuten uskossa aina ollut ja vaikka vaikeuksiakin on ollut paljon,niistä on selvitty ja usko ja toivo kantaa läpi elämän ,kun siihen lisätään ripaus onnea ja positiivista asennetta. Rukoushetket antavat myös voimaa ja energiaa minulle.Ristiä kannan myös kaulassani ja enkelikoruja.

    • Ristin kantaja

      Mitä vikaa ristissä on? Monet saavat sen jo rippilahjaksi ja monet pitävät sitä myös todistuksena uskostaan Jumalaan!
      Kaikenmaailman killukkeita on kaulassa, korvissa, nenässä, huulissa, jopa sukuolielimissä....Hulluutta on monenlaista mutta risti EI ole hulluutta!

      • joo o2

        no onhan se aika hulluutta et lapset kastetaan uskoon heidän ymmärtämättä asiasta mitään.


    • Todistus.

      Risti on todistuksena uskosta Jeesukseen Kristukseen joka kuoli ristillä syntiemme tähden.. Risti viestii ja muistuttaa ihmisiä siitä että "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan mene Isän luo muuten kuin minun kauttani". Joh 14:6
      Joka häneen uskoo ei kuole koskaan. Kristinusko on usko Jeesuksen armontyöhön, uskonnollisuus kätkee sisään väärät uskonnot, vain usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa, ei mikään muu.

      Ikävää että ristiä pidetään aivan huvinkin vuoksi kaulassa vaikkei tunnusteta Jeesuksen armontyötä, eikä uskota edes häneen, sellainen on väärin ja tuomittavaa.

      • pa-pakanako?

        Tuomiosi on väärä!
        Risti sinällään viestittää aina, olipa se missä tahansa, ristin sanomaa, aivan riippumatta siitä, missä se on kiinni!
        Myöskin "uskovaisen" kaulassa roikkuessaan, se saattaa kertoa seuraavaa: "vaikka tuo ristin kantaja ei tänäänkään toiminut mitenkään kristillisesti, lähimmäisenrakkauskin oli tipotiessään, juoruaminen huipussaan, jne".
        Niin risti kertoo kuitenkin omalta osaltaan: myös tälläistä ihmistä Jumala rakastaa ja on uhrannut poikansa Jeesuksen Kristuksen, hänen syntiensä sovitukseksi.


    • My lord JESUS WITH

      Jaossa varmaan niin kaikki turha (ulkomaan kieli) riipus-roju, mistä se kertoo muusta kuin epäonnistuneesta ... voi myös osoittaa olevansa ilmiö -------- merkkikieli oli vanhastaan tunnettua varmaan jo verrattain aarre löytyneenä sanoo Jeesus, ylösnoussut kuolemasta kuolleista kuolemisesta ... ovi edessä ja jälkeen jääneen viisauden tavoittaa Tuomas - risti, mistä se nimikkeiden paljous eri Ristien riipus-tasoa esillä ja huntujen kaula aukoissa ja pidellyissä salassa ja mailman kaikki merkit, päästä miehestä, joka merkkejä seuraa

      • Lausejako kuntoon

        Olipa sekavaa. Taidat olla peruskoulussa.


      • 66688
        Lausejako kuntoon kirjoitti:

        Olipa sekavaa. Taidat olla peruskoulussa.

        Itse veikkaisin esikoulua.


    • Ei-rättipää

      Uskovaisuudesta en nyt niin tiedä, mutta minä ryhdyin käyttämään ristiä ihan vain siksi, että se tuntuu suuresti vituttavan luokalle pesiytyneitä tiesmitäsomaleja.

      • Vapautta!

        JESS!
        Risti myös kertoo, että pidämme arvossa meikäläistä yhteiskuntajärjestystä, länsimaista ihmiskäsitystä ja -kulttuuria. Vapautta. Tasa-arvoa. Demokratiaa.
        = kaikki sinällään perustuu kristilliseen vaikutukseen, joka on muovannut länsimaisen olomme.
        Taidampa hankkia kanssa kaula-risti-riipuksen


      • 66688
        Vapautta! kirjoitti:

        JESS!
        Risti myös kertoo, että pidämme arvossa meikäläistä yhteiskuntajärjestystä, länsimaista ihmiskäsitystä ja -kulttuuria. Vapautta. Tasa-arvoa. Demokratiaa.
        = kaikki sinällään perustuu kristilliseen vaikutukseen, joka on muovannut länsimaisen olomme.
        Taidampa hankkia kanssa kaula-risti-riipuksen

        Länsimaista vapaus, tasa-arvo ja demokratia näyttävät toteutuvan lähinnä Sveitsissä, jossa tasa-arvoon ymmärretään kuuluvan myös uskonnollinen tasa-arvo, toisin kuin Suomessa.


      • pehmopappa
        66688 kirjoitti:

        Länsimaista vapaus, tasa-arvo ja demokratia näyttävät toteutuvan lähinnä Sveitsissä, jossa tasa-arvoon ymmärretään kuuluvan myös uskonnollinen tasa-arvo, toisin kuin Suomessa.

        valheet eivät pelasta, vain ristin evankeliumi.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=6409


      • 66688

    • hellaluja

      Varmaan ihmiset ajattelee asioista eri tavalla tässäkin asiassa, mutta itse pidän ristiä merkkinä uskonnollisuudesta. Kävin kyllä rippikoulun suvun takia ja sain kummilta ristikaulakorun lahjaksi, pidinkin sitä silloin kaulassa kun se tuntui "siistiltä", mutta heivasin sitten pöytämaatikkoon pölyttymään kun säikähdin että muut saattavat luulla että olisin jotenkin enemmänkin uskonnollinen. Risti symboloi uskoa, ankkuri toivoa ja sydän rakkautta, eikös se niin mene. Töissä on ihan se ja sama mihin kukakin uskoo kunhan ei vaikuta työhön.

    • Totuutta

      Ei risti kaulassa vielä ihan kaikkea 'uskovaisuudesta' kerro.

      Vasta silloin , kun ristin ydinsanoma, Jumalan rakkaudesta koko ihmiskuntaa kohtaan, tulee sydämesi kalleimmaksi aarteeksi, niin silloin sinä muutut.

      Muutos, se kestävä, kun alkaa aina sydämestä, ei ulkoisin merkein.
      Koska riivaajatkin uskovat, ja pakenevat.

      Ristin sanoma on tälle maailmalle hullutus, mutta meille jotka uskomme, se on Jumalan voima!

      • Allah tulee

        Ristin sanoma on mielisairaus.


    • Von-kugelhantel

      Säikähditkö etusivun juttua? :)
      Minusta aihe oli erittäin hyvä ja ehkä monet pohtii samaa asiaa pelkästä rististä kaulalla. Itse en ehkä menisi utelemaan asiasta työkaveriltasi saattaa olla ihan hk. juttu.

      Nyt kun sain viimein herättyä niin risti tarkoittaa minulle muistutusta taakasta jota joudun kantamaan mutta myös taakkaa joita muut joutuvat kantamaan.
      Toinen nimeni on muuten Christopher.

      • kristitty1

        Moi!
        Mull ei oo ristiä kaulassa roikkumassa, en oo uskovainen, uskis, mutta olen kristitty.
        Vaikka nuo on vain sanoja, mielestäni niillä on iso merkitys.
        Ajattelen niin, että "uskovainen" on jotenkin itse uskonsa ansainnut ja kokee siten sitä omistavansa. Kristitty taas luottaa siihen että Kristus on sovittanut synnit Jumalan edessä ja valmistanut hänelle mahdollisuuden olla kristitty. Kristitty on vain ottanut vastaan lahjan, jonka toinen on valmistanut. Kristitty on yhtä syntinen paha / hyvä, kuin kuka tahansa muukin, ainoa ero on siinä, että kristityn synnit on Jumalan Poika sovittanut Taivaallisen Isän edessä ja sovituksen saa lahjana - ilman omaa ansiota. Tietty kristitty "nauttii" myös Jumalan siunausta elämässään ja olossaan sekä saa sekä huoliensa, että kiitostensa kanssa kääntyä Taivaan Isän puoleen. Tuohon Taivaan Isän siunaukseen kuuluu myös huolenpito koko elämästä, sen kaikista jutuista.
        Kuulostaa "hullulta", eikö vain? Mutta, hämmästyttävintä, että se toimii.


      • uskismummo1
        kristitty1 kirjoitti:

        Moi!
        Mull ei oo ristiä kaulassa roikkumassa, en oo uskovainen, uskis, mutta olen kristitty.
        Vaikka nuo on vain sanoja, mielestäni niillä on iso merkitys.
        Ajattelen niin, että "uskovainen" on jotenkin itse uskonsa ansainnut ja kokee siten sitä omistavansa. Kristitty taas luottaa siihen että Kristus on sovittanut synnit Jumalan edessä ja valmistanut hänelle mahdollisuuden olla kristitty. Kristitty on vain ottanut vastaan lahjan, jonka toinen on valmistanut. Kristitty on yhtä syntinen paha / hyvä, kuin kuka tahansa muukin, ainoa ero on siinä, että kristityn synnit on Jumalan Poika sovittanut Taivaallisen Isän edessä ja sovituksen saa lahjana - ilman omaa ansiota. Tietty kristitty "nauttii" myös Jumalan siunausta elämässään ja olossaan sekä saa sekä huoliensa, että kiitostensa kanssa kääntyä Taivaan Isän puoleen. Tuohon Taivaan Isän siunaukseen kuuluu myös huolenpito koko elämästä, sen kaikista jutuista.
        Kuulostaa "hullulta", eikö vain? Mutta, hämmästyttävintä, että se toimii.

        Minä olen samaa mieltä,että minun ja koko maailman synnit Jeesus kantoi ristillä.Olkoon symbooli mikä hyvänsä,mutta tämä on totuus,vaikka maailma huutaa toisinpäin,mutta niinhän sen kuuluu tehdäkin.Vain ristintyöhön uskomalla pelastutaan,Jeesus on luvannut antaa meille voimaa kestää paholaisen hyökkäykset,Mutta muistakaa ihmiset ,että viimeinen elonpäivä koittaa jokaiselle,niin senjälkeen ei armahdusta enää anneta,Uskokoon kuka sitten mihin tahansa tai olkoon uskomatta.Olen itse ollut kuoleman partaalla,mutta kiitos Ristintyön,olen saanut ns,lisäaikaa,Kaikille kuitenkin hyvää kesän odotusta.Hän antaa aurinkonsa loistaa niin pahoille kuin hyvillekin,Vaikka its ekoen olevani silti armahdettu syntspoloinen.


      • Mihinkähän se vastaukseni oikein katosi. Netti ilmeisesti tökki, eikä viesti lähtenyt etiäpäin. Piti vaan tiedustella tuon toisen nimesi alkuperää. Kaunis nimi ja suomalaiseksi ehkä hieman harvinainen, onko sukujuuresi ulkomailta vai vanhemmat muuten vaan mieltyneet tuohon nimeen aikanaan?


    • Moikkelimoi

      Itse olen pitänyt ristiä kohta 4 vuotta kaulassa koko ajan, mutta mulla se ei ole kuin koriste. Uskonnollisista höpinöistä en välitä hevon helvettiä, mutta risti on minusta hieno koru.

    • totuus777

      ei risti kaulassa uskovaista tee, sydämen asenne tekee.

      • eitotuus

        ei vaan aivojen asenne tekee. sydämellä ei ajatella eikä tunneta mitään, sori.


    • isoäiti

      Minulla on risti kaulassa lähes aina. Haluan viestittää, että ole kristitty (uskovainen), mutta siti ihan tavallinen ihminen. Itse en ole huomannut, että risti olisi vaikuttanut ihmisten suhtautumista minuun.

    • Lätkässä

      Kun yllättäen huomaa ristin sellaisen työkaverin kaulassa, johon on ollut vähän lätkässä ja ehkä hieman likaisetkin ajatukset mielessä, niin suhtautuminen saattaa muuttua yllättävän äkisti neutraaliin suuntaan. Tai toisaalta voi ne lämpimät tunteet vahvistuakin jos uusi suhde jostain syystä oikeesti toteutuukin riippuen siitä miten kenelläkin on suhteita "yläkertaankin". Kaikenkaikkiaan kyllä se risti yleensä kuvastaa puhtaan kiltin tytön tai pojan omaa minää.

      • Persoonapronominit

        "Kun yllättäen huomaa ristin sellaisen työkaverin kaulassa, johon on ollut vähän jne..."

        = Kun yllättäen huomaan ristin sellaisen työkaverin kaulassa, johon olen ollut vähän jne...

        Varsin tyypillistä Suomalaista puhetyyliä jossa minä = joku kaikkia ihmisiä tarkoittava yleistys, ehkäpä tämä Suomen vaatimaton asenne on syynä siihen miksi täällä ei puhuta itsestään, vaan jostain määrittelemättömästä henkilöstä.

        Ei tosin ole Suomen oma keksintö tämä yleistyksien taakse oman itsensä piilottaminen, englannin kielessä on samanlainen ilmiö.

        Kun englanninkielellä kertoja kertoo tarinaa missä kertoja itse on ollut jotain asiaa/tapahtumaa kokemassa, hän ei välttämättä käytä sanaa me eli minä, vaan hän käyttääkin itseään tarkoittavana sanana you eli sinä. Eli ihan niinkuin minä tarinan kuulija, olisinkin muka se henkilö jolle kaikki se kertojan itsensä kokema on tapahtunut...naurettavaa sanon minä.

        Lisäksi englanninkielestä on tullut ärsyttävä "meistä" puhuminen, varsinkin tiedemiehet puhuvat "meistä". He siis laittavat kaikki maailman ihmiset yhteen ja samaan "me" kategoriaan, vaikka kertovat todellisuudessa lähinnä itsestään ja kavereistaan. Jotkut heistä jopa hieman kuin ottaisivat itsensäkin pois siitä "me" sarjasta ja puhuvat kuin "teistä", te ihmiset.

        Faktaa on että moni vain matkii puhumista ilman että juurikaan edes miettii mitä sanoo ja miten. Mielestäni kirjoittamista ei ole pakollista tavallisten ihmisten opetella, en itsekään sitä täysin sääntöjen mukaan osaa, mutta miksi ihmeessä ihmiset eivät enää jaksa edes puhua suurinpiirtein oikein, että edes Persoonapronominit tarkoittaisivat oikeasti jotain henkilöä eikä vain mitä lie salattua henkilöä tai ketä tahansa random ihmistä.


      • Huomauttaja
        Persoonapronominit kirjoitti:

        "Kun yllättäen huomaa ristin sellaisen työkaverin kaulassa, johon on ollut vähän jne..."

        = Kun yllättäen huomaan ristin sellaisen työkaverin kaulassa, johon olen ollut vähän jne...

        Varsin tyypillistä Suomalaista puhetyyliä jossa minä = joku kaikkia ihmisiä tarkoittava yleistys, ehkäpä tämä Suomen vaatimaton asenne on syynä siihen miksi täällä ei puhuta itsestään, vaan jostain määrittelemättömästä henkilöstä.

        Ei tosin ole Suomen oma keksintö tämä yleistyksien taakse oman itsensä piilottaminen, englannin kielessä on samanlainen ilmiö.

        Kun englanninkielellä kertoja kertoo tarinaa missä kertoja itse on ollut jotain asiaa/tapahtumaa kokemassa, hän ei välttämättä käytä sanaa me eli minä, vaan hän käyttääkin itseään tarkoittavana sanana you eli sinä. Eli ihan niinkuin minä tarinan kuulija, olisinkin muka se henkilö jolle kaikki se kertojan itsensä kokema on tapahtunut...naurettavaa sanon minä.

        Lisäksi englanninkielestä on tullut ärsyttävä "meistä" puhuminen, varsinkin tiedemiehet puhuvat "meistä". He siis laittavat kaikki maailman ihmiset yhteen ja samaan "me" kategoriaan, vaikka kertovat todellisuudessa lähinnä itsestään ja kavereistaan. Jotkut heistä jopa hieman kuin ottaisivat itsensäkin pois siitä "me" sarjasta ja puhuvat kuin "teistä", te ihmiset.

        Faktaa on että moni vain matkii puhumista ilman että juurikaan edes miettii mitä sanoo ja miten. Mielestäni kirjoittamista ei ole pakollista tavallisten ihmisten opetella, en itsekään sitä täysin sääntöjen mukaan osaa, mutta miksi ihmeessä ihmiset eivät enää jaksa edes puhua suurinpiirtein oikein, että edes Persoonapronominit tarkoittaisivat oikeasti jotain henkilöä eikä vain mitä lie salattua henkilöä tai ketä tahansa random ihmistä.

        "hän ei välttämättä käytä sanaa me eli minä"

        Pikemminkin moisissa tilanteissa sanaa i eli minä?


      • Huomauttaja 2
        Huomauttaja kirjoitti:

        "hän ei välttämättä käytä sanaa me eli minä"

        Pikemminkin moisissa tilanteissa sanaa i eli minä?

        "I" kirjoitetaan aina isolla kirjaimella.


    • jaacob

      Ei näinä päivinä tiedä kun se on niin trendiasuste mutta jos hän ei ole muuten kovin korullinen tai materialistinen, kyllä se sitten aika varmasti tarkoittaa uskoa.

    • Kolme myrkkyä

      Mitä kahviin tulee niin kahvista kyllä tykkään muttei omaa konetta sentään ole, työpaikalla en juo, ja jos kotona kahvia haluttaa niin käyn kahvilassa.

      Määristä vielä sen verran että yksi kuppi päivässä riittää minulle, joskus vähemmän ja joskus pari kuppia.

      Parasta olisi vain olla ilman, eihän se mitään tupakkaa sentään ole muttei kyllä mitään terveellistäkään. Lisäksi kahvi aiheuttaa riippuvuutta, kokeilkaa vaikka niitä kahvin ja kahvittomuuden eroja edestakaisin. Ensin kahviton viikko, sitten kahvillinen ja sitten taas kahviton niin kyllä sen eron vain huomaa. Kun on kahviton viikko on väsyneisyyttä ja kaikenlaista haluttomuutta asioihin ja melankoliaa.

      Parasta olisi jos kahvi, tupakka ja alkoholi vedettäisiin pois myynnistä. Tietysti moni yksilö voi nuo omassa elämässään lopettaa, mutta parempi olisi yhteiskunta kokonaisuudessaan ilman noita kolmea kansan sortoainetta.

      Nuo kolme tosiaankin aiheuttavat valtaosan kaikesta häiriöstä, eikä vain julkisia järjestyshäiriöitä, vaan häiriöitä ihmisten omissa henkilökohtaisissa elämissä, nuo aineethan vaikuttavat suoraan mieleen.

      Se että nuo aineet ovat myynnissä on joidenkin mielestä (kauppiaiden) valinnan vapautta, vaikka todellisuudessa noiden aineiden käytöstä aiheutuu jokaiselle käyttäjälle vain ja ainoastaan negatiivisia haittavaikutuksia.

      • Että näin

        Tämä ei taida liittyä kovinkaan keskustelun aiheeseen? :D


      • Kolme myrkkyä
        Että näin kirjoitti:

        Tämä ei taida liittyä kovinkaan keskustelun aiheeseen? :D

        Uskon silti vakaasti että näiden kolmen aineen lailla kieltäminen tekisi maailmasta paremman, ja itse asiassa vastoin monien harhaluuloa, myöskin coolimman ja nuorekkaamman.

        Mistä lie sekin ajatus on tullut että kaikki siistit tyypit juo kahvia, ja polttaa tupakkaa, ja juo alkoholia, ja ties mitä huumeita käyttävät? Jostain murrosikäisten epämääräisistä fantasioista kai. Juuri vanhat ihmiset ja höperöt ovat päihteiden suurimpia kuluttajia.

        Kieltolaki päälle vain kaikkiin kolmeen.

        On totta että mustanpörssin laitonkauppa alkaa heti, mutta juuri siitä voi myös päätellä että tässä asiassa on aikoinaan lusmuiltu, ja kun laki on ollut hampaaton tekemään mitään, niin on vain annettu periksi. Annettu periksi aivan kuten lapselle joka parkuu ja haluaa jotain ja lopulta vanhempi luovuttaa. Se periksi antaminen ei ole ollut kenenkään etu.

        Olen lähes varma että 100-200 vuoden sisällä nämä aineet ovat laittomia ja luokiteltu koviksi huumeiksi jos kehitys jatkuu ilman suuria mullistuksia. Tämän päivän kovat huumeet ja vähemmän kovat hippihuumeet puolestaan luokitellaan tuolloin vähintään myrkyllisiksi.


      • Kukasta foliohattuun
        Kolme myrkkyä kirjoitti:

        Uskon silti vakaasti että näiden kolmen aineen lailla kieltäminen tekisi maailmasta paremman, ja itse asiassa vastoin monien harhaluuloa, myöskin coolimman ja nuorekkaamman.

        Mistä lie sekin ajatus on tullut että kaikki siistit tyypit juo kahvia, ja polttaa tupakkaa, ja juo alkoholia, ja ties mitä huumeita käyttävät? Jostain murrosikäisten epämääräisistä fantasioista kai. Juuri vanhat ihmiset ja höperöt ovat päihteiden suurimpia kuluttajia.

        Kieltolaki päälle vain kaikkiin kolmeen.

        On totta että mustanpörssin laitonkauppa alkaa heti, mutta juuri siitä voi myös päätellä että tässä asiassa on aikoinaan lusmuiltu, ja kun laki on ollut hampaaton tekemään mitään, niin on vain annettu periksi. Annettu periksi aivan kuten lapselle joka parkuu ja haluaa jotain ja lopulta vanhempi luovuttaa. Se periksi antaminen ei ole ollut kenenkään etu.

        Olen lähes varma että 100-200 vuoden sisällä nämä aineet ovat laittomia ja luokiteltu koviksi huumeiksi jos kehitys jatkuu ilman suuria mullistuksia. Tämän päivän kovat huumeet ja vähemmän kovat hippihuumeet puolestaan luokitellaan tuolloin vähintään myrkyllisiksi.

        Kahvi on myöskin yhdensortin salaliitto, sitä ei ole edes ketään ohjailemassa paitsi kofeiini itse.

        Moni muukin salaliitto on ilman "mastermind" solua joka muka kontrolloisi asiaa, se ei silti poista itse asiaa ja salaliiton olemassa oloa.


    • Deadlift

      Tänää uskossa huomenna askossa!

      Yhtä saatanan pelleilyä!!!

      • vain eräät jotka...

        Niistäkin Raamattu puhuu, koska eräät eivät ole oikeasti tuleet uskoon tai sitten myyvät Jeesuksen synnin pettämänä esim. rahasta tai ihmiskunniasta (Juudas Iskariot, Deemas). Yksi syy uskon menettämiseen on juurtumattomuus Raamatun sanaan ja/tai kristillisen elämän, Jumalan Pyhän Hengen täytyden ja/tai uskovien kasteen hylkääminen.

        1. Tim. 6:9

        "Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen."

        2. Tess. 2:10-16

        "ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, 11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
        13 Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.
        14 Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.
        15 Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.
        16 Ja meidän Herramme Jeesus Kristus itse ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja armossa antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. "


        http://www.youtube.com/watch?v=M7YP_4-il8o


    • Mlla

      Itse tykkään käyttää ristikoruja, koska ne ovat kauniita. Toisaalta: en ole juurikaan uskovainen ihminen, mutta uskon sen verran, että mieluummin kera kuin ilman.

      • Hanna22v

        Minäkin tykkään pitää hakaristiä kaulassa koska se on kaunis merkki. Onneahan se edustaa ja useat ihmiset haluavat kokea olevansa onnekkaita. Ja kyllä meillä Suomessakin oli tuo edustettuna vielä 60 vuotta sitten joten haluan edustaa myös perinteitä. Arvostan perinteisiä arvoja.

        Ja tottahan se on että ristikin on kaunis koru. Oli se sitten rautaristi mikä roikkuu kaulassa tai jos se poikkisuunnassa oleva hakanen onkin hieman alempana kuten Pietarin ristissä niin sekin on ihan kaunis. Kauneus on katsojan silmässä. Eli minun silmässä, ei sinun koska minulla on sinua kauniimmat silmät.


      • Oletko sittenkin 12v
        Hanna22v kirjoitti:

        Minäkin tykkään pitää hakaristiä kaulassa koska se on kaunis merkki. Onneahan se edustaa ja useat ihmiset haluavat kokea olevansa onnekkaita. Ja kyllä meillä Suomessakin oli tuo edustettuna vielä 60 vuotta sitten joten haluan edustaa myös perinteitä. Arvostan perinteisiä arvoja.

        Ja tottahan se on että ristikin on kaunis koru. Oli se sitten rautaristi mikä roikkuu kaulassa tai jos se poikkisuunnassa oleva hakanen onkin hieman alempana kuten Pietarin ristissä niin sekin on ihan kaunis. Kauneus on katsojan silmässä. Eli minun silmässä, ei sinun koska minulla on sinua kauniimmat silmät.

        Totta varmaan tuokin noin yksilötasolla, mutta maailmassa on muitakin ihmisiä joita täytyy ottaa huomioon, kauneudestaan huolimatta hakaristi ei kyllä anna mitään positiivista kuvaa sinusta niille jotka sen ristin näkevät, vaan pelkästään rasistista ahdaskatseista päähänpinttymää.

        Et voi päättää yksin sitäkään että keskisormi merkin näyttäminen tarkoittaa iloista tervehdystä, ja kun näyttelet sitä kadulla kaikille hymyillen, heidän pitäisi jotenkin ymmärtää että tuossa on varmastikkin tämä uusi iloisenpäivän toivotus menossa.


    • fgsf

      Ei sitä tiedä, joillekin se on vain rekvisiittaa jolla ei ole sen kummempaa merkitystä, mutta kai se liki poikkeuksetta jonkinklaista uskonnolisuutta , peruspositiivisuutta kristinuskonn viestii. Tuskin ainakaan tiedostava asteisti ristiä kantaisi.

      Uskovaisuuden astetta siitä ob vaike päätellä tapauskovainen tai tosiuskovainen tai siltä väliltä. Tosiuskovaisuus kyllä varmastikin tulee muutenkin esiin, ei tarvi risteistä arvuutella.

    • Korsun perut

      Joo, ja yhdellä kaverillani on hopeinen sydän. Siis mitä se tarkoittaa, tarkoittaako se sitä että hänen sydämessään on titaanisia varaosia vai että hänen sydämensä on jäätynyt umpeen? Ja kerran hänellä oli Hello Kitty-koru. Mitä SE tarkoittaa? Onko hän lapsiinsekaantuja? Hihhuli? Uskis? Kukkahattutäti? Ja millä todennäköisyydellä, 78 vai 79% ? Entäs muovikoru? Ei ainakaan vihreitä äänestä sellainen, varmasti kookomusta äänestää. Ja jos on persu, niin mitä koruja silloin kantaa?

      Mitäpä jos keskittyisimme kukin ihan vain omiin töihimme....

    • lainalaisuudet

      Seurakunta on syntiä ja risti edustaa pakanuutta.

    • kristitty lisko

      Ite käytän ristiä asusteena, vaikka olenkin uskovainen.

    • ihminen.....

      Todistuksia Taivaasta ja Helvetistä:

      www.divinerevelations.info

      Jumalan Sana, Raamattu, on Totuus.

      • antipyhä

        Todella tekohauskoja nämä jotkut kommentit, joita ilmeisesti tyhjäpäät kirjoittelee. Niistäkin yli puolet varmasti tiukan paikan tullen turvautuvat rukoilemaan. Meistä jokainen uskoo johonkin. Se on kuitenkinhenkilökohtainen asia. Monelle se on myös niin herkkä tai omasta mielestään häpeällinen asia, että ennen laskee asilla leikkiä, kun myöntää sen. Itse pidän ristiä ja se on minusta hyvä tapa. Asiasta en puhu. Rukoilen kait päivittäin kun suljen silmäni. En ole tekopyhä. Olen siinä syntinen kuin muutkin. Juon, käyn joskus vieraissa, mutta siinä kai syntiä onkin jo tarpeeksi, että on syytäkin rukoilla : )


      • parannus tekemättä
        antipyhä kirjoitti:

        Todella tekohauskoja nämä jotkut kommentit, joita ilmeisesti tyhjäpäät kirjoittelee. Niistäkin yli puolet varmasti tiukan paikan tullen turvautuvat rukoilemaan. Meistä jokainen uskoo johonkin. Se on kuitenkinhenkilökohtainen asia. Monelle se on myös niin herkkä tai omasta mielestään häpeällinen asia, että ennen laskee asilla leikkiä, kun myöntää sen. Itse pidän ristiä ja se on minusta hyvä tapa. Asiasta en puhu. Rukoilen kait päivittäin kun suljen silmäni. En ole tekopyhä. Olen siinä syntinen kuin muutkin. Juon, käyn joskus vieraissa, mutta siinä kai syntiä onkin jo tarpeeksi, että on syytäkin rukoilla : )

        Jeesus sanoo: "Kukaan ei voi palvella kahta Herraa"


        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=9738


    • lahjattomat ihmiset

      mun työkaveri lestatiolainen ja voiko paskempaa olla. LOukoi mitä sylki suuhun tuo ja loukkasi kaikkia ohimennessään. Sitten ihmetteli kun on hieman "TUNNELUKKOJA"

    • watsii roi

      Mulla on kultainen buddha ketjussa kaulassa. Ja kyllä se jotain ihmisen uskonnollisuudesta kertoo oli symboli mikä hyvänsä.

      • merkki totuudesta

        Buddha kaulassasi kertoo väärästä jumalasta. Vain Jeesus Kristus, Jumalan Poika kykenee pelastamaan, eikä mikään muu.

        Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa;
        sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmiselle
        annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.
        Apt. 4:12


    • uskis nainen

      Olen uskovainen kristitty kolmekymppinen nainen ja olen itse aikuisena, uskoon tultuani, ostanut itselleni pienen ristiriipuksen kaulaan.

      Pidän sitä siksi, että se on minusta kaunis symboli evankeliumista, jolle elämäni perustuu. Minusta on kiva nähdä risti joka kerta, kun päivän mittaan vilkaisen peiliin. Myös esteettisesti ristin muoto viehättää minua. Lisäksi se kertoo uusille ihmisille kenties jotain ajatus- ja arvomaailmastani - ei tule yllätyksiä, ehkä :) Ristiriipus kenties voi jossain tilanteessa toimia keskustelunavauksena uskonasioihin, jolloin voin kertoa evankeliumin.

      Olen huomannut itse ajattelevani, että pieni sileä risti, jollainen minulla on, todennäköisesti kertoo kantajansa olevan uskovainen kristitty. Tai sitten tapauskovainen arvokonservatiivi, joka kuuluu kirkkoon, mutta ei välttämättä ole tullut pelastavaan uskoon. Suomen kaltaisessa perinteisen kristillisessä maassa jälkimmäisiä on suht paljon.

      Itse myös näen sen niin, että jos jollakulla on iso, koristeellinen risti tai huomiotaherättävä krusifiksi kaulassaan, kyse on tyylistä ja pelkästä koristautumisesta eikä uskon symbolista, vrt. poptähti Madonna 90-luvulla, hiphopparien isot kultaristit, joidenkin pornotähtien (tms) tyyli pitää koristeellista ristikorua avonaisella kaula-aukolla rintojen välissä jne. Em. tapauksissa ristikoru on lähes aina koristeellinen, hieman kookkaampi, roikkuu alempana kaulassa ja siinä saattaa olla upotettuja korukiviä.

      • merkki totuudesta

        Juuri noin uskis nainen, sinä kannat kunnialla ja kunnioittaen ristiäsi kaulallasi, hänen muistokseen joka on tärkeintä meille ihmisille.


    • uskossa

      www.tv7.fi ja www.tv7plus.fi, näkyy myös telkussa. Hengellistä ohjelmaa.

    • Tammi1

      Risti vietii ylös nouseesta kristuksesta,joka on kuoleman voittaja.

    • ei-ristitty

      Minulle ristikaulat viestittävät tyhmyyttään ja heidän kanssansa en halua olla missään tekemisissä.

    • ironmaiden

      Jos joku kantaa roomanvallan aikaista kidutustusvälineen pienoismallia kaulassaan niin tiedän heti hänen olevan joku täysi mielipuoli sadisti. Oli se hyvä kun ristiinnaulitsivat etteivät esim. hirttäneet jesseä, olisi kamalampaa katsella kun jengi kulkisi hirttoköysi kaulassa.

    • juoolutta halvempaa

      Ei oo mitään merkitystä jos käyttää koruissa ristiä. Itselläni on, en kuulu kirkkoon ja en tod oo uskovainen

    • jgkadsjgls

      Uskonnollisuus ja uskovaisuus on kaksi eri asiaa. Puhutaan uskonnollisuuden hengestä, jolla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.

      • Ironic man

        Black Sabbathin soittajat käyttivät myös ristiä kaulassaan ja taitaa Ozzy Osbournella olla vieläkin sellainen.


      • Kolo tus
        Ironic man kirjoitti:

        Black Sabbathin soittajat käyttivät myös ristiä kaulassaan ja taitaa Ozzy Osbournella olla vieläkin sellainen.

        Ozzyahan kutsutaan nimellä "Prince Of Darkness" ja ihan oikein päin on risti kaulassa. Ehkä se on uskovainen.


      • Harry vai Voldemort
        Kolo tus kirjoitti:

        Ozzyahan kutsutaan nimellä "Prince Of Darkness" ja ihan oikein päin on risti kaulassa. Ehkä se on uskovainen.

        En keksi tieteellisestä näkökulmasta mitään eroa näiden erinäköisten demonien välille.

        Yhden demonin nimi on Jeesus ja toisen demonin nimi Saatana jne...ja kun kaikki demonit ja vähemmän demoniset ovat yhtä keksittyjä kuin zombit ja vamppyyrit, niin mitä sillä nyt sitten on väliä mistä demonista tykkää?


    • Sini 58

      Kaulakoruna ristiä voi pitää kuka tahansa.

      Luterilaisen perinteen mukaan rippilapselle
      ostettiin risti lahjaksi.
      Toki korulla voi olla syvällisempi merkitys.

      • URL kpl

        Ehkä risti voisi olla muistutus odottavasta kuolemasta ja elämän katoavaisuudesta. Se voisi muistuttaa myös suvaitsemattomuudesta, kidutuksesta, ihmisten mielivallasta ja siitä mitä tietämättömyys aiheuttaa.


      • Sananen c
        URL kpl kirjoitti:

        Ehkä risti voisi olla muistutus odottavasta kuolemasta ja elämän katoavaisuudesta. Se voisi muistuttaa myös suvaitsemattomuudesta, kidutuksesta, ihmisten mielivallasta ja siitä mitä tietämättömyys aiheuttaa.

        Risti voisi muistuttaa siitä että esim. homoja ei pidä naulata ristille vaan antaa kaikkien kristuksien elää tavallaan.


    • Minulle kultainen risti kaulassani EI VIESTITÄ uskonnollisuutta, vaan uskoa Jeesukseen Kristukseen. Ristin ostin itse nuorena aikuisena, ja siitä asti se on kulkenut kaulassani - eli yli 20-vuotta.

      En hyväksy vihamielisiä ja mollaavia puheita rististä historiallisena kidutusvälineenä, vaikka sitähän se ateisteille, JOTKA OTTAVAT KAIKEN KUNNIAN OMISTA ONNISTUMISISTAAN ITSELLEEN, onkin.

      Kristityille risti symboloi sitä, että Jeesus kuoli ristillä KAIKKIEN MEIDÄN SYNTIEMME SOVITTAMISEKSI, jotta meillä olisi iänkaikkien elämä. (Sovitusta viattoman Jeesuksen kautta tarvitsemme, koska yksikään meistä muista ihmisistä ei ole synnitön - vain Jumalan poika Jeesus. Koska synnin palkka on kuolema, joutuisimme ikuiseen kadotukseen, ilman Jeesuksen sovitustyötä.)

      Juutalaisillahan ei ole ristisymbolia, koska he EIVÄT TUNNUSTA Jeesusta VAPAHTAJAKSEEN, vaan odottavat yhä Messiastaan tulevaksi - maan päälle. Juutalaisuus onkin pitkälti LAKIUSKONTO, koska heidän uskossaan korostuu Mooseksen lain 10 käskyä. Juutalaisethan eivät tunnusta, Jeesuksen elämästä ja kuolemasta kertovaa Uutta testamenttia, vain Vanhan testamentin.

      Uusine testamentteineen kristinusko on ( ainakin nykyisin) armon uskonto, jossa USKOTAAN SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEEN JA IÄNKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.

      On ollut todella hyvällä tavalla sykähdyttävää seurata TV:sta sitä suurehkoa kultaristiä, joka on heilunut mm. Sotshissa kunnostautuneen hiitäjän Iivo Niskasen kaulassa! (Toivon Jumalan siunausta kaikille hänen hiihdoilleen, ja koko elämälleen.)

      Uskoani en ole koskaan kenellekään tyrkyttänyt, mutta olen siitä valmis kyllä keskustelemaan, jos joku SIITÄ ELÄVÄSSÄ ELÄMÄSSÄ, KASVOKKAIN tulee asiallisesti kysymään.
      Netin NIMETTÖMIIN ILKEILYIHIN TAI PUSKISTA VAADITTUIHIN PERUSTELUIHIN en välttämättä vastaa mitään.

      • Ilmiöt 9

        Niin EI USKO kaipaa mitään PERUSTELUJA. Se on sitä kun JUMALAN ÄÄNI sisälläsi HUUTAA. Syntiä, syntiä, kaikki on syntiä! Vapaus ja vapaa tahto Jumalaa palvoen, se on sitä, just sitä' Hävetkää pakanat! Täältä tulee Jeesusta ja nyrkkiä!


      • Jori:/
        Ilmiöt 9 kirjoitti:

        Niin EI USKO kaipaa mitään PERUSTELUJA. Se on sitä kun JUMALAN ÄÄNI sisälläsi HUUTAA. Syntiä, syntiä, kaikki on syntiä! Vapaus ja vapaa tahto Jumalaa palvoen, se on sitä, just sitä' Hävetkää pakanat! Täältä tulee Jeesusta ja nyrkkiä!

        Minä tulin uskoon 15 vuotiaana ja silloin myös hankin itselleni ristin. Naulasin ja sidoin sen kahdesta koivunpätkästä. Olen kulkenut sen kanssa nyt 30 vuotta. Töitä en ole saanut, eikä vaimoa ole.


      • inssi vaan
        Ilmiöt 9 kirjoitti:

        Niin EI USKO kaipaa mitään PERUSTELUJA. Se on sitä kun JUMALAN ÄÄNI sisälläsi HUUTAA. Syntiä, syntiä, kaikki on syntiä! Vapaus ja vapaa tahto Jumalaa palvoen, se on sitä, just sitä' Hävetkää pakanat! Täältä tulee Jeesusta ja nyrkkiä!

        LOL


    • moi.

      Rippilahja, aitoa kultaa.
      Ihan perus ev-lut oon, kastettu, kirkkohäät tahdon ja sitten hautapaikan kun kuolen.
      Muistuttaa elämän hauraudesta joka päivä.

      • John West

        Minua se muistuttaa haureudesta..


      • Taikahulluus
        John West kirjoitti:

        Minua se muistuttaa haureudesta..

        Minua se muistuttaa sairaudesta, mielensairaudesta!


    • ?..

      Mitä tatuoinnit ja lävistykset tai kummallinen pukeutuminen sitten mahtaa viestittää.
      Tai homssuinen rähjälook crokseineen.

      • Ainakin näitä

        Homo/lesbo seksuaalisuutta.


    • aikamies isä pappa

      minä ainakin uskon,ojä erilaisia koristeellisia ja sileitä.en ole huomannut ristin elämääni sotkevan.harrastan hiihtoa lenkkeilyä metsästystä.eikä uskonto ja uskominen rajoita mitään.on vaimo lapsi ja lapsenlapsi joskus päräytän koviakin sanoja mutta silti uskon.ei se rajoita elämää paremminkin etu elämässä.käyn myös ulkomailla kirkoissa jotka myös nähtävyys.olen mennyt venäjällä kirkkoon jossa on ollut hautajaiset ym menoja.ja olen paljon rikkaampi kokemuksita kuin kirkkoa kiertävät.

      • Ristinisti

        Ristissä on se huono puoli että se on aina johonkin suuntaan väärinpäin. Jos vaikka sängyssä röhnöttää niin siinä on mahan päällä risti väärinpäin!


    • annie1000

      Minäkin aloin pohtia, mitä työtoverin mahdollinen uskovaisuus vaikuttaa asenteisiisi, jotain siitä sitten jo yllä kyllä avasitkin. Itselläni on kaulassa (ei tosin tänään nyt juuri) yleensä kultainen kasteristini, joskus joku muu ristikoruni, ja joskus pitää ottaa risti pois, kun haluan käyttää jotain muuta koruani jossain tilaisuudessa. Olen uskossa, ollut lapsesta asti, mutta jotenkin minulla on vasta aikuisena herännyt halu pitää ristiä kaulassani lähes päivittäin. Ehkä se on aikuisen sivistynyt tapa vihjata uskostaan (kun toki niitä voi muustakin syystä käyttää, esim. muistolahjana joltain läheiseltä), kun asemassani ei kouluvuosien tapaan oikein olisi luontevaa tai mahdollistakaan käyttää jotain "Jeesus antaa voimaa" -paitaa. Toisaalta juuri kasteristini (mikä ettei konfirmaatioristikin sinänsä) on itsellenikin näkyvä muistutus siitä, että minut on jo vauvana kastettu Taivaan Isän lapseksi ja Jeesuksen omaksi, ja kuulun hänelle edelleen. Siksi pidänkin sitä mielelläni kaulassa usein myös illalla kotona iltasuihkuun asti.

      • Muotitajua

        "asemassani ei kouluvuosien tapaan oikein olisi luontevaa tai mahdollistakaan käyttää jotain "Jeesus antaa voimaa" -paitaa"

        Ei sellaista höhläpaitaa kannata käyttää, käytä mieluummin paitaa, jossa lukee :

        Jeesus antaa "voimaa"

        Ja käytä sitä aina kun on huonoja päiviä kuten meillä kaikilla varmasti silloin tällöin on, ja muista näyttää apealta ja henkisesti väsyneeltä.


    • Jasmine.

      Onhan tää provo onhan?
      Ite en oo ikinä mieltänyt ristiä mitenkään uskovaisuuteen. Olen kantanut aina ristiä kaulassani, enkä viestitä sillä mitään uskontoa. Ristejä näkee siellä, täällä ja tuolla. Se on äärimmäisen yleinen koruissa. Niitä näkee rokkareilla, perusjampoilla, hoppareilla, yms. Sen sijaan jos laitat kaulaasi kristinuskon toisen symbolin, eli sen kalatunnuksen, niin sillä voi jo viestiä vähän enemmän. Monet uskovaiset laittavatkin useimmiten autoonsa tms. just sen logon, koska ristillä itsellään ei voi viestiä oikeastaan yhtään mitään!

      • Johtotähti

        Ja niitä kolmehaaraisia tähtiristejä on kans autoissa, mitä lie hörhöjä hekin.


    • nyt tuli turpiin :D

      Jos asiaa syvällisimmin miettii, niin ei uskovaisen kannata ristiä roikottaa kaulalla. Oli minullakin monta vuotta risti, jota palvoin kauniina ja pyhänä asianana. Mutta, aloin ajatella asiaa, ettei oikea uskovainen tarvitse mitään ristiä esittääkseen uskovaista. Eikö se ole jonkun asian palvomista? Niinkuin Raamatussa palvottiin jotain kultaista vasikkaa. Nykyään minulla ei ole mitään koruja, joita 'palvoa'.

    • muotijuttu 789

      nykyään nuo ristit ja kaikki vastaavat symbolit ovat muotia. gina tricossa myydään mm. huiveja, joissa on ristikuvioita, ja tuskin ginan asiakkaat ovat kaikki kovia uskovaisia..

    • llllllllllllllllllll

      Prkl ku kristinuskon on tarvinnu se ristisymbolikin itselleen vohkia. Vtuttaa kun ei voi ristiäkään käyttää leimautumatta uskovaiseksi. Minusta se on muuten vaan kaunis symboli.

    • Multa kysy

      yks ristitty hihhuli suoraan, kun näki mun kaulassa sellasen kotka-riipuksen, että "mikäs symbooli tuo on". Ei häpeillyt kysyä yhtään tuohon tyyliin.

      On joku sielunhoitoterapeutti ja ohjaa muita heikkouskoisia uskonto-ongelmissaan.

    • Omasta puolestani voin sanoa, että olen kyllä uskossa, siis uskon siihen mitä Raamatussa puhutaan, jne, mutta vaikka itsekkin olen myös joskus ristikaulakorua käyttänyt, niin en siitä syystä, että uskon johonkin, koska pidän uskon asioitani henk. kohtaisena asiana, josta syystä en jokaiselle niistä tuolla kaupungilla tai muutenkaan tykkää avautua. Vain harvoille ja valituille, ns. . Syy siihen miksi aloin ristiä käyttämään, oli/olisi varmaan edelleen rock`n roll:ssa, ja siihen aikaan ylä-asteen alussa yllätys, yllätys, Black Sabbath:issa ja Ozzy Osbournessa. Kun näihin tämän tyyppisiin asioihin niin fanaattisesti suhtaudun, niin kun heilläkin oli, katsoin että kuuluu asiaan ja tyyliin, aloin itsekkin pitämään. Tällä hetkellä minulla ei ole ristiä vaan esim. Led Zeppelinin Swan Song-levymerkin logo, "Icaros" kaulakoruna .

    • Kikka 34

      Mielestäni kritinuskon "logo" on aivan kauhea. Sehän on kidutusväline. Alkuristillisyydessä oli kala symboolina; ehkä apostolien ammatti vaikutti siihen. ja sekä se, kun apostolit tulivat levittää Roomaan kertomaan pelastuksen sanaa Jeesuksesta ja he kokoontuivat Rooman katakombeissa ja kalan uintisuunta kertoi missä Jeesukseen uskovat kokoontuivat. Olen koko elämäni ajan miettinyt mihin hävisi alkukrstillisyys. Lahkoja on tänä päivänä joka lähtöön ja kirkko on kautta aikain kerännyt ihmisiltä viimesetin rovot, tappaneet mitä hirveimmällä tavalla ihmisiä jotka ajattalevat omilla aivoillaan Ja saatikka uskonsodat. Ku pakotetaan vasten omaatuntoa uskomaan ties mihin.
      Joten sinun ei todellakaan tarvitse kaulassasi pitää kaulassasi riipusta kidutusvälineestä.

      • Se on lopun ajan Pedon merkki, jota kaikki sen pettämät ja tekopyhittämät ihmiset kaulassaan roikuttavat.

        Ja jolla tuo Peto on kaikki jumalanhuoneensa koristellut.

        Ilm.13: 7-8

        Sille annettiin myös lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja niin sen valtaan annettiin kaikki heimot, kansat, kielet ja maat.

        Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan.


    • murhaväline.. uhreil

      Se risti on tuomioonpanoväline ollut aikoinaan, niinkuin seivästykset ja muuta vallanpitäjällä. Ristinpitäminen kertoo ihmisen teoista.
      Myös kristitty, se on sanana kirosana, alkujaan, pakanoiden antama haukkumanimi.

      Näin pääset sisälle siihen ristin sanomaan. Se on tappovälineen kuva, murhaväline uhreille, jotka tuomittiin kuolemaan.

      Siksi en kanna ristiä, en kannata pakanallista kidutusta.

    • rippiristi

      Mielestäni risti ei aina merkitse uskossa olemista. On vain kristitty, monestihan saadaan riparilahjaksi risti.
      Henkilökohtaista suhtautumista häneen ei kannata muuttaa, ei se risti sitä merkitse että alat hymistelemään ja tarkoin miettimään mitä voi sanoa. Suhtaudut häneen reilusti samoin kuin tähänkin asti.

      Risti on kaunis koriste, ainakin itselleni.

    • joorrrmaaaXXX

      Kyllä se on monille semmoinen seksiasia: että on saanut naimaluvan...

    • ollako vai ei

      Miksi et kysy ko. henkilöltä suoraan onko hän uskossa. Ei täältä oikeaa vastausta saa.

    • Ihmiset ovat ennakko

      luuloisia ns. kristittyjä kohtaan. Luullaan, että kristitty on jotenkin yli-ihminen, aina täydellinen, ei koskaan ajattele seksiä ym. Hah, samanlaisia me olemme, kuin kaikki muutkin. Olemme vain ottaneet Jeesuksen elämäämme, mutta samanlaista elämää, iloineen ja suruineen me elämme, kuin muutkin. Jos joku ihminen uskoontulemisen jälkeen on jotenkin erikoinen ja erilainen, niin ehkä hän ei oikeasti ole sinut uskonsa kanssa. itse uskon Jeeukseen ja uskon, että Jumala on luonut kaiken, en silti elä missään pilvilinnoissa, enkä ole yli-ihminen. Kunnioitan muita, mutta en pelkää kertoa olevani kristitty. Vaatii tietysti hyvää itsetuntoa ym. että uskaltaa kerto asiasta jollekin toiselle. Heti on alttiina kiusale, pilkalle ym. Naurettavaa, miten ennakkoluuloisia ei-uskovat ovat ihmisetä kohtaan, jolla on periaatteita ja vakaumus. Nykyään uskolla on jopa suurempi merkitys, kuin aiemmin, maailma on muuttunut ja muuttuu koko ajan.

      Maailma vihaa Jeesuksen omia

      18 "Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. 19 Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä.
      20 "Muistakaa, mitä teille sanoin: ei palvelija ole herraansa suurempi. Jos minua on vainottu, vainotaan teitäkin. Jos minun sanaani on kuultu, kuullaan myös teidän sanaanne. 21 Kaiken tämän ihmiset tekevät teille minun nimeni tähden, siksi etteivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt. 22 Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, he eivät olisi syyllisiä, mutta nyt heidän on mahdotonta puolustella syntiään. 23 Joka vihaa minua, vihaa myös Isääni. 24 Ellen olisi tehnyt heidän keskuudessaan tekoja, joita kukaan toinen ei ole tehnyt, he eivät olisi syyllisiä. Mutta nyt he ovat nähneet minun tekoni ja vihaavat sekä minua että Isääni. 25 Näin täytyi käydä, jotta toteutuisi heidän kirjoitustensa sana: 'He ovat syyttä vihanneet minua.'

      26 "Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. 27 Myös te olette minun todistajiani, olettehan olleet kanssani alusta asti.

      • Juuri näin...

        asia on. Ristin kantaminen on ihmiselle samalla sekä siunaus, että taakka. Helpompaa olisi olla uskomatta mihinkään, mutta kun ei usko. Pääsisi vain pian taivaan kotiin, pois tästä kaikesta turhasta, katoavasta, voimia vievästä, masentavasta, epätäydellisestä, pahasta maailmasta :(


    • Natro.

      Risti ei viesti mitään. Ristejä on kautta aikain ollut, myös ennen kristinuskoa.
      Ristit ovat todella yleisiä koruissa. Ei niillä voi viestiä sitten yhtään mitään, ellei sitten kanna kaulassaan krusifiskiä.

    • Babaas

      Ei tuosta voi mitään päätellä. Itselläni risti kaulassa vaikken ole edes kristitty. Ei rippikoulua,,en kuulu mihinkään seurakuntaan , ei kastettu jne

      Sääliksi käy näitä aivopestyjä reppanoita, jehovalaisia ja hellluntalaisia jne, jotka saarnavat joka paikassa maailmanlopusta ja herätyksestä, tulevat oven taakse, tunkevat lappusia postilaatikkoon jne

      Jokainen saa pitää ristiä kaulassa, jos halua, mitä se muille kuuluu.

      • Tuota tuputusta en tosiaankaan arvosta. Jokainen saa uskoa, mihin haluaa. Raja menee tasan tarkkaan siinä, että mun oven taakse ei tulla pimputtamaan ja tyrkyttämään mitään uskontoa. Samoin kadulla pysäyttämiseen ja lippulappusten jakelemiseen.


      • inssi vaan

        "Sääliksi käy näitä aivopestyjä reppanoita, jehovalaisia ja hellluntalaisia jne, jotka saarnavat joka paikassa maailmanlopusta ja herätyksestä, tulevat oven taakse, tunkevat lappusia postilaatikkoon jne"

        Tuota - millä sinä autat meitä irti aivopesusta jos olemme aivopestyjä?Itse toivoisin olevani aivopesty, niin että unohtaisi menneet pahat asiat.

        Kaikki arkumentit mitkä on nostettu Jumalan tuntemista vastaan - mitä olen tähän mennessä lukenut tai kuullut ovat todistaneet Raamatun ja Jumalan puolesta.

        Soisin sinun aivan oikeasti perehtyvän Raamattuun ja meidän reppanoiden viestiin.

        Sinä kerrot viestillä pelkääväsi, että tulet itse aivopestyksi. Sitä me reppanat emme halua sinulle tapahtuvan - älä pelkää!


    • 313

      Risti on alkujaan ristin uskon merkki voihan se joillekinolla sitä vieläkin, mutta nykymaailmassa siitä on tullut vain lähes riipus muiden joukossa, katso tuosta videosta jo ensimmäisen minuutin aikana mitä Udon kaulassa riippuu niin oli muistaakseni jo Acceptin aikoina.
      http://www.youtube.com/watch?v=4_j4zk5nbr8
      Jos ihminen on uskossa ja kysyt kuka on hänen Herransa ja hän vastaa että Jeesus on Herrani on ihminen uskossa, ei taida ei uskovaiselta luonnistua tuon sanominen/tunnustaminen.

    • P Huppunen Sastamala

      Hyi hitto, se on äpäräkristuksen teuraslauta.

    • annie1000

      Lukioaikana (vaikken käyttänyt ristikorua) minut tiedettiin uskovaksi, ja oli jotenkin tragikoomista, että koulukavereista osa suhtautui siihen jotenkin pelolla. Ellei sitten suuri osa. Kerran pidin aamunavauksen, jota kukaan ei uskaltanut kommentoida, vaikka halusin herättää keskustelua. Ja ihmiset pelkäsivät, mitä vastaan, jos kysytään, jne. Jotkut taas pitävät uskovia kehitysvammaisina, ja luullaan, ettei uskovia kiinnostaa seksi. Kyllä kiinnostaa, vaikka haluaisi odottaa hääyötä. Miksi sitä naimisiin menisi, jos ei halua seksiä, hä?
      Jotkut luulevat, että kristityt eivät käytä aivojaan. Enemmän sitä luokiossa joutuu kristittynä aivojaan käyttämään kuin ateistina - tai niin oli ainakin meillä oppikirjat täynnä ateistipropagandaa, että ihan omilla avoilla piti pohtia, mitä siitä uskon ja mitä en. Onko lähetystyö kulttuuri-imperialismia? Onko kristillinen maailmankuva keskiaikainen? Onko evoluutio totta, ja kumoaako se luomisen? Onko Raamattu täynnä virheitä? Onko Aabrahan historiallinen henkilö, ja voiko arkeologia kertoa yksittäisestä ihmisestä? Ihmisestä, joka asui teltoissa? Uskonko Occamin partaveitsiperiaatteeseen? jne. jne. Ei-kristittynä olisin voinut niellä purematta kaiken, mitä oppikirjoissa luki, ja sen jälkeen katsoa "typeriä" kristittyjä nenänvartta pitkin.

      Nykyisin usein mietin vähän turhautuneena, kuvittelevatko ihmiset uskon jotenkin pilaavan elämän. Kun haluan kolmikymppisenä käydä sunnuntaisin kirkossa, niin ajattelevatko kaverini minun ikään kuin täyttävän lakihenkisesti jonkinlaista uskonnollista velvoitetta? Vai tajuavatko, että jos en pääse kirkkoon, tuntuu, että joutuu tekemään kaksi työviikkoa putkeen. Hyvästä syystä yksittäisen kerran se onnistuu, mutta pidempään jatkuessaan syö pahasti työhyvinvointia - kuten sekin, jos vaikka iltatöiden vuoksi en ehdi raamattupiiriin. Voiko kristinuskoa ylipäätään ymmärtää ulkopuolelta?

      • Älä vaivaudu

        Mielipiteesi ei ole oikeasti tärkeä tai kiinnostava.


      • inssi vaan
        Älä vaivaudu kirjoitti:

        Mielipiteesi ei ole oikeasti tärkeä tai kiinnostava.

        Tämä on ilmeisesti vain sinun tai muutaman muun mielipide.

        Yrität kumota mielipiteen mielipiteellä.

        Oikeasti olet loukkaantunut ja jos totta puhutaan et ole tuota mieltä


      • Liebe

        "Miksi sitä naimisiin menisi, jos ei halua seksiä, hä?"
        Eikö naimisiin mennä yleensä rakkauden takia? Tai voi tietysti mennä seksinkin takia, jos on uskovainen.


    • Ordoksin risti

      Ortodoksit saavat jo vauvana kaularistin jota tulisi pitää koko elämän. Ortoristi on yleensä hopeinen ja varsin pieni, reunoiltaan vähän lovellinen. Sitä ei sotke helyristeihin.


      Minua harmittaa, että kadotin oman ristini. Pitäisi ostaa uusi ja käydä kirkossa siunauttamassa. Minulle se ei ole yhdentekevä hely, vaan merkki uskosta.

      • inssi vaan

        Hieno ele "...käydä kirkossa siunauttamassa...".

        Tosin Jeesus kehoitti siunaamaan eläviä ihmisiä - ei esineitä. Siunaamaan heitä ruokkimalla nälkäisiä, juottamalla janoisia, lohduttamaan yksinäisiä ja murheellisia sekä kertomalla evankeliumi.


    • hoijoi....

      Ei välttämättä. MInulle se merkitsee sitä, että pidän risteyksistä ja erityisesti sellaisista jossa on väistämäisvelvollisuus ja etuajo-oikeus !! Idiootit....kuka näitä juttuja keksiin??? No mitähän se mahtaa tarkoittaa jos kaullassa on uskonnollinen symboli? Mitähän se mataa tarkoittaa jos kaulasta roikkuu hakaristi?? Tarkoittako se sitä, että kannattaa enemmän kaurapuuroa kuin riisipuuroa?

    • Ei se välttämättä uskosta kerro, itse käytän melkein aina ristikaulakorua jonka sain isältäni lahjaksi vähän ennenkuin isä kuoli. Tosin eikai sen pitäisi mitenkään sinua haitata jos työkaverisi uskoo, jokaisen oma asia se kuitenkin on :)

    • Hakaristi

      Hakaristikin on symboli, ja kauniimpi kuin kristillinen risti. joku hemmetin fasisti vaan pilas sen symbolin. ihmisten eka ajatus olis, että viihaan juutalaisia ni en voi käyttää sitä kaunista ristiä.

      • Työ työnä

        Tuli vaan mieleen voisko töissä tehä ihan töitä ja jättää pois työkavereiden henkilökohtaisuuksien arviointi.


      • Työ työnä kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen voisko töissä tehä ihan töitä ja jättää pois työkavereiden henkilökohtaisuuksien arviointi.

        Työaikana teen työtä. Vapaa-ajalla teen, mitä haluan. :)


      • puhut soopaa
        von-kugelhantel kirjoitti:

        Työaikana teen työtä. Vapaa-ajalla teen, mitä haluan. :)

        Tuskin teet ja vapaa-aikana työkavereiden yksityiset asiat voisit jättää rauhaan. Ne kun ei pervo kuulu sinulle eikä muille paitsi ihmiselle itselle.


    • meenysiittä

      olisiko hän silmissäsi jotenkin huonompi jos olisi uskovainen?

      • Olen jo pariin kertaan tähän vastannut, että ei. Pikemminkin päinvastoin.


    • on uskon symboli

      Minulla kaularisti kertoo uskostani. Tavoite ei ole viestiä muille uskostani vaan ikään kuin muistuttaa minua itseäni siitä, mihin uskon. Uskon ristin voimaan...kuten Mooses seisoi ristinmuodossa kädet sivuilla ja hänen joukkonsa voittivat amalekilaiset. Ristin vinottainen poikkipuu myös muistuttaa minua ryöväreistä, joista toinen uskoessaan Kristukseen oli ensimmäinen pelastettujen joukosta...Risti on minulle kuin rukous...

      • risti kaulassa

        itse näkisin ristin samoin rukouksena


    • Ateisti

      Käytän ristiä välillä kaulassa vaikka en ole uskovainen millään tavoin. Minulle on vain koru muiden joukossa.

    • Luulis jot on tär..?

      Mitäs semmoinen kaulakoru "viestittää" sinulle missä roikkuu kultakettingis
      Suomen Vaakuna eläin Leijona?
      OOkko aivan bimbo?
      Jos päättelet jotain siitä mikä koru kelläkin roikkuu kaulassa?
      Ei ihme et luulotiedolla eetään...ja harhadatalla kootaan..
      Aivopesty ohjelmoitu.

    • jii777

      Valitettavan monelle risti on pelkkä symboli. Kaunis koru, ilman sen syvällisempää merkitystä. Taasen itselläni ei ole tällä hetkellä ristiä, vaikka uskonkin Herraan kaikesta sydämmestäni...

      heavenseven7.blogspot.fi

    • Verinen avaruus

      näistä risti esillä on paljon paremmin vaiettava eräissä maissa Apostoli Paavali, sanotaan Hänet kohdanneena Jeesus ... jota Alias Saulus Tarsolainen vainosi ja kehitti intomielisellä uskonnon puolesta vainajia - ylösnousemus on Jeesuksessa Kristuksessa - suuri mies Johannes Ja Jeesus Ja sivuilla saa käydä nyt, toisin kuin mahdollisen suvivirren iloitsemisen maassa, puhuttaessa mitä vuosia latinaa ja muita kieliä taitamattomana [PUHUN KIELILLÄ] ja parhain osa elämääni on säästynyt, hallinnassa perikunnan ja kyläyhteisön päivärutiinit tai kaupungissa tietää taitaa leipäjonot ja vierailut, se on vähän siihen nähden mitä histroriallinen totuus ihmisestä sisältää, täyttä totta Jumala ja maallinen olemassa olomme ........... Herran Vierailuja Itsekullekkin Ilosta Riemusta Rauhasta Pyhässä Hengessä

    • von-kugelhantel, valtaisan viestiketjumenestyksen on kysymyksesi saanut aikaan! Kristinuskon symboli, risti on valtavasti ihmisillä käytössä. Toisilla tietoisesti omaa uskoa kuvaavana, joillakin "puolivillaisesti" tyyliin: tiedän, että se edustaa ja symboloi hyvää ja sitten useilla niin, että se on vain koru, ilman suurempia tunne tai aatelatauksia. Olennaista tässä kai on se, mikä sai sinut asiaa miettimään. Voiko työkaverilta aiheesta kysyä, jos se sinua kiinnostaa? Muuttaisiko vastaus sinun suhtautumistasi häneen, olipa vastaus sitten mitä tahansa?

      Minusta tuo uskovaisuus termi on pulmallinen. Samoin kun kysytään, oletko uskossa? Se asettaa uskon sellaiseen on/off mittariin. Mikä on silloin, jos on kastettu ja kyselee, etsii, haluaa luottaa, mutta ei saa varmuutta?

      Kristittyjä olemme, näkyvillä risteillä tai ilman.

      Aurinkoisen päivän terveisin, Tiina - ohjaaja

      • Kiitos kommentistasi. Olen aina ollut kiinnostunut uskonnosta ja joskus mietin syntyjä syviä. En osaa selittää, miksi se ristin näkeminen pysäytti minut ja asia jäi vaivaamaan. Minun mielestä tuollainen asia on kuitenkin jollain tavalla tabu, enkä uskaltanut kysyä työkaverilta suoraan, onko hän uskossa.

        Jotenkin koin kuitenkin, että minun oli pakko päästä purkamaan tätä aihetta ja päätin pohjustaa avaukseni selittämällä yleisölle, mistä kyseisen asian pohtiminen johtuu ja minua kiinnostaa se, näkevätkö/kokevatko muut ristin uskonnollisena vai onko se vain pelkkä kapistus.

        Itse uskon Jumalaan ja kuulun kirkkoon. Jotkut ihmiset eroavat kirkosta kirkollisveron takia. Itse en ikinä pystyisi tekemään samanlaista ratkaisua. Kokisin sen Jumalalle selän kääntämiseksi. Ja nyt nimenomaan MINÄ koen asian niin. Muut saavat erota kirkosta tai olla uskomatta Jumalaan ihan vapaasti.
        Ristikaulakorua minulla itselläni ei ole.


      • Idem
        von-kugelhantel kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Olen aina ollut kiinnostunut uskonnosta ja joskus mietin syntyjä syviä. En osaa selittää, miksi se ristin näkeminen pysäytti minut ja asia jäi vaivaamaan. Minun mielestä tuollainen asia on kuitenkin jollain tavalla tabu, enkä uskaltanut kysyä työkaverilta suoraan, onko hän uskossa.

        Jotenkin koin kuitenkin, että minun oli pakko päästä purkamaan tätä aihetta ja päätin pohjustaa avaukseni selittämällä yleisölle, mistä kyseisen asian pohtiminen johtuu ja minua kiinnostaa se, näkevätkö/kokevatko muut ristin uskonnollisena vai onko se vain pelkkä kapistus.

        Itse uskon Jumalaan ja kuulun kirkkoon. Jotkut ihmiset eroavat kirkosta kirkollisveron takia. Itse en ikinä pystyisi tekemään samanlaista ratkaisua. Kokisin sen Jumalalle selän kääntämiseksi. Ja nyt nimenomaan MINÄ koen asian niin. Muut saavat erota kirkosta tai olla uskomatta Jumalaan ihan vapaasti.
        Ristikaulakorua minulla itselläni ei ole.

        Onniteluni, erinomainen valinta! Tulet pääsemään Taivaan Iloon ja vältät loppumatoman kidutuksen.


    • En usko ristin kaulakoruna välttämättä osoittavan uskonnollisuutta sen enempää.

      • Jeesus Alttarilla Me

        eräs H rannalla kysymys 200 markkaa ja saadaan whiskyä, ajatella, vaarallinen riipus viikinki sydän kirves tai oikeimmin ei risti, tai muistanko sydän ja ,,,,, tämä riipus näyttää esim. suuntaa antava kokonaisuus ... uskonnon puitteissa ristillä uskontokunnan todellisuus, mitään suurempaa näyttöä ei uskovaisuus ajatusta ristillä ilmaise ellei Roomalaiskatolisilla ja sielun Taivaaseen vilahtajilla muuta lisätttävää ole, kiintoisaa määritellä mailman Risti - riipusten paljoudesta mistä on kysymys, käsiteltäessä onko Risti tai päähinen uskovaista tavaraa, silpominen eli ympärileikkauskin lopetettiin käytännössä niin, kun ei enää autiomaan materia hiertänyt sukupuoli elimiä, se on autiomaan menestys uskovaisuus ja naisten esim. ympärileikkaus


    • Ateisti

      Minulla risti kaulassa, ja kaksi risti korvakorua risti, siivet ja linnut selässä, mutta en ole uskovainen, en usko jumalaan, sitä ei ole.
      Minun mielestäni risti ei ole uskonnollinen aina, jokainen henkilökohtaisesti määrittelee itselleen sen ristin merkityksen.

      Jumalaan uskovat voivat siis tunkea mielipiteensä ***** !!

    • mitä sanoin sitä

      luulen sisällyttävämme mailman laki tiedon ja taidon ihmisten väittämään mitä he ovat, kokeneena raskaasti ... "jo Jeesus ja asiaa harrastava väestö saa Jeesus virkamiehiltä ohjeen olla kuulematta uskovaisia, Jumalaakin on jo esivallan mukaan tai mitä haluamme julkistaa jää edelleen oikeus on olemassa" missä muuta ilmaistaan se näkyy siinä missä on terveytemme tilaa Jeesukselle Kristukselle ... kuvastossahan Ukrainassa salaa ampujaa tai Krimillä tai missä se milloinkin ilmenee papit ristiriipuksella ... käsittelivät, tässä varmasti esimerkillinen ristiriipuksen kaulassa hyödyllinen esiintymä

    • lhsh

      itse tulkitsen asian niin,että henkilö, joka käyttää ristiä kaulassaan uskoo Jeesukseen ja tahtoo tällä tavalla siunata itseään.Vertaa rukousnauha, jota voi kantaa mukanaan.
      Itseasiassa minussa herättää luottamusta henkilö,jonka kaulassa näen ristin,se on merkki rehellisyydestä.Kävin lääkärissä ja huomasin hänen kaulallaan ristin,se herätti tunteen , että olen hyvissä käsissä.Jumala siunaa hänen kättensä työt.

      • Tuntematon potilas

        Itsekin ajattelen että ristiä kaulassaan kantamaton lääkäri on epäluotettava. Hänen mahdolliset epäonnistumisensa hoitotyössä johtuvat todennäköisesti siitä että kätten töitä ei ole Jumala siunannut: vaikkapa vaikea leikkaus epäonnistuu, mutta me tiedämme sille syyn.


      • Läppä
        Tuntematon potilas kirjoitti:

        Itsekin ajattelen että ristiä kaulassaan kantamaton lääkäri on epäluotettava. Hänen mahdolliset epäonnistumisensa hoitotyössä johtuvat todennäköisesti siitä että kätten töitä ei ole Jumala siunannut: vaikkapa vaikea leikkaus epäonnistuu, mutta me tiedämme sille syyn.

        Mutta onneksihan sinun sormenosoittelu parantaa toimintaa entisestään?


      • Tuntematon potilas
        Läppä kirjoitti:

        Mutta onneksihan sinun sormenosoittelu parantaa toimintaa entisestään?

        Kenen sormea olen osoitellut? Ja toiseksi: "läppä" tällaisissa asioissa ei ole mielestäni asiaan kuuluvaa.


    • Leimaisin

      Risti kuin risti

      Niin oli myös hakaristi, joka sai pahan maineen natsien myötä.

      Jos näet ihmisellä riipuksen jossa on hakaristi, leimaatko hänet natsiksi?
      Totuus voi olla toinen.

    • Nainen21

      Itse ainakin pidän rippiristiäni silloin tällöin kaulassa ihan vaan sen takia että se on hienon näköinen. Kalevala-koru ja semmonen vähä "rosompi" ku perus rippiristit yleensä.

    • RISTILLÄ EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ KRISTILLISYYDEN KANSSA

      Suomen kielinen sana kristitty on alunperin Latinalaistettu, Kreikankielinen sana Khri·sti·a·nos′, joka esiintyy ainoastaan kolme kertaa Raamatun Kreikkalaisissa kirjoituksissa, tarkoittaa Kristuksen Jeesuksen seuraajia, kristillisyyden edustajia (Apostolien teot 11:26; 26:28; 1Pi 4:16).

      ”Juuri [Syyrian] Antiokiassa opetuslapsia kutsuttiin Jumalan sallimuksesta ensimmäisen kerran kristityiksi.” (Ap 11:26.)

      Mm. Kuningas Herodes Agrippa II sanoi Paavalille:
      ”Lyhyessäpä ajassa taivuttaisit minut tulemaan kristityksi.” (Ap 26:28.).

      Siis sana Kristitty tarkoittaa Kristuksen Jeesuksen seuraajia.

      Vaikka Suomen kielinen sana Risti kuulostaa, melkein samalta. On risti ollut vain tappoväline, johon murhattiin ihmisiä.

      Esim. Suomessakin tehtiin sisällissodan aikana ns. kenttäteloituksia, joissa ihmisiä tapettiin vakaumuksensa puolesta kiväärillä ampumalla. Harva silti kantaa kultaista kiväärin pienoismallia kaulassaan kunniotuksesta vakaumuksensa puolesta kuolleita kohtaan.
      On aivan yhtä rumaa kantaa kaulassaan tappoväline ristin pienoismallia.

      Ihminen, joka käyttää risti symboolia viestii itsestään sen, että hänen Raamatun tuntemuksensa on vähäinen.

      Raamattu ei opeta Jumalaa ja Jeesusta rakastavia ihmisiä käyttämään mitään esineitä, tai kuvia, siksi ne ovat epäkristillisiä, joita tosi Kristityt eivät käytä.

      Ristin käytössä on vain kysymys siitä, kumpaa ihminen haluaa palvella kirkkoa ja kirkon pappien opettamia perinteitä (Matteus 15:3; Markus 7:13).
      Vai Jumalaa (1. Johanneksen kirje 5:3; Johannes 4:23-24).

    • Mikäs merkki se risti oikein onkaa, eli mitä se tarkoittaa, lipeä, tai happopullon kyljessä?

      No lapsetkin sen tietävät, että risti on myrkyn merkki.

      Ns. Maailman kristikunnan kirkkojen katoillakin on tämä myrkyn merkki, joka varoittaa ihmisiä menemästä sellaiseen paikkaan, jossa voi saastua Raamattua vääristelevien pappien, epäterveellisistä hengellisistä perinteistä.

      Jumala Sanassaan Raamatussa varoitaa Ilmestys kirjassa ihmisiä näin:

      Ilmestys 18:2 Ja hän huusi voimakkaalla äänellä sanoen: ”Se on kukistunut! Suuri Babylon on kukistunut ja tullut demonien asuinpaikaksi ja jokaisen epäpuhtaan henkäyksen piilopaikaksi ja jokaisen epäpuhtaan ja vihatun linnun piilopaikaksi!

      Ilmestys 18:4 Ja minä kuulin erään toisen äänen sanovan taivaasta: ”Lähtekää siitä ulos, minun kansani, jos ette tahdo osallistua hänen kanssaan hänen synteihinsä ja jos ette tahdo saada osaa hänen vitsauksistaan.

    • Hohhoi.

      Ei viesti vähimmässäkään määrin. Minulla on aina ollut risti kaulassa ja tulee jatkossakin olemaan. En todellakaan viesti sillä mitään uskovaisuutta!

    • Lisähavaintoja. Oon nyt nähnyt sen ristin hänen kaulassaan päivittäin ja yhtä esillä se on aina. Itselläni on tapana höpötellä Putouksen hokemia, mutta en ole tainnut aikaisemmin hokea niitä hänelle, muille työkavereille ja pomoilleni kylläkin. Tänään sanoin lähtiessäni työvuorosta hänelle, että saapa nähdä, minkälainen meininkileisson huomenna töissä on. Hän katsoi mua jotenkin tosi hölmistyneenä, eikä osannut sanoa siihen oikein mitään. No minähän hämmennyin tuosta tilanteesta täysin ja sönkötin jotain, joo heipparallaa, huomiseen! :)

      Eli joko hänellä ei ole edes telkkaria tai sitten hän ei ole katsonut lainkaan Putousta, kuten ei reilu 4 miljoonaa muutakaan ihmistä.

      Näihin tunnelmiin ja mietteisiin, hyvää yötä.

    • Rakkaus voittaa aina

      Itselläni on pienen pieni hopeinen sydän kaulassa. Ajattelen, että usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus. Sitäpaitsi mottoni on...

    • Hankala sanoa, ellet tunne häntä henkilökohtaisesti. Hän voi olla myös hyvin hengellinen tai uskovainen ilman minkäänlaisia uskonnollisia symboleita, tai ateisti niiden kera. Mikset ota sitä puheeksi hänen kanssaan?

      Ovatko kaikki kirkossa käyvät hengellisiä tai uskovaisia? Tai ovatko kaikki kirkon ulkopuolella ateisteja?

    • Hyviä kysymyksiä esitit tuohon loppuun. Itse näkisin, että kirkossa käyvä on hengellinen. Ainakin aikuisiällä käydessä. Jäin pohtimaan rippikoulua, joka yleensä käydään teini-ikäisenä. Tuleeko silloin oikeasti syvennyttyä asiaan vai koetaanko se vain "pakkona", jonka suoritettuaan sinulla on mahdollisuus toimia kummina tai mennä kirkossa naimisiin.

    • Siitä vaan
    • kysy siltä!

      no meillä suomessa rippiristi löytyy monelta sen kummempia periaatteita uskomattomilta... jos se sua häiritsee tai mietityttää, niin kysy! jos se on vaan rippiristi, niin siitä kysyminen ei haittaa, ja jos se onkin tärkeä symboli, niin sitä pitävä mielellään siitä kertoo :)
      ei se muuta mitään...

    • Vain symboli

      Itse en ole varsinaisesti uskossa, en suko jumalaan tai Jeesukseen, vaikka välillä onkin sellaisen olo, että on olemassa jokin suurempi voima. Pidän kuitenkin rippiristiäni kaulassa muistona isovanhemmistani, joilta sen sain, samassa ketjussa on myös muutama muu tärkeä koru symboloimassa elämäni tärkeimmistä henkilöistä.

    • Jeesus on voimani :)

      Ei ole mitään ulkoista merkkiä, ristiä tai muutakaan, minulla vaikka uskon sydämestäni Jeesukseen, elän tavallista elämää sen kummemmin korostamatta uskovaisuuttani. Jos joku kysyy asiasta niin tietenkin kerron ja jos kysyvä haluaa opastan myös mitä todella raamattu sanoo uskosta, iankaikkisesta elämästä ja Jumalasta.

    • ateisti2014

      en usko mihinkään jeesusteluihin mut omistan montakin ristiä kun ne ovat niin kauniita ja ihossakin on jokunen risti......

    • Uskovainen
    • Tammi1

      Voihanse olla jonkin lainen viesti,uskonnosta,ketoo ettei ole minkä tahansa tien kulkija.

    • Kysy?

      Kysy sitä siltä niin ei tarvii täällä ihmetellä! Mulla on ollut kaulassa koru jossa roikkui joku hampaan tapanen. Eikä se todellakaan tarkottanut että uskon pettämättömästi hammashuoltoon;D

    • inkkaritar

      Ompahan pitkä ketju :=0

      En ole koskaan mieltänyt ristikaulakorua merkiksi henkilön uskonnollisuudesta. Etenkin nuorilla koru voi olla rippilahja ja monikohan käy rippikoulun henk.koht uskonnollisuuden vuoksi.

    • uskovainen

      Risti on myös juutalaisten opin mukaan paholaisen merkki.

      Risti vakiintui "ristinuskon" merkiksi vasta niin sanotujen ristin ritareiden aikoihin, kun niin sanotut uskovaiset "ristinritarit" sotivat muslimeja vastaan.

      Jos pitää uskon merkkiä kaulassa se viestittää että pitää niistä opeista kiinni mitä uskon merkki edustaa. paidan päällä ei saa minkään opin mukaan pitää ristiä jos ei toimita tai mene herran huoneeseen.

    • kristitty minäkin

      Mitä väliä sillä on miksi risti on kaulassa? Se voi myös olla lahja joltain rakkaalta tai se voi olla muisto jostain rakkaasta ihmisestä ja sitä haluaa kantaa mukanaan ja koska suurin osa meistä suomalaista on kristittyjä niin se on silloin aika luonnollistakin!
      Se on voinut myöskin olla hänellä kauan, mutta nyt kumartelun tai muun syyn vuoksi sattui olemaan enemmän näkyvillä, kenties et ole sitä aiemmin vain huomannut.

      Pitäisiköhän sinun kysyä sitä häneltä itseltään??!!

    • voi jeesus paskaako se sulle kuuluu on uskovainen tai ei,keskitä tarmosi vaan työ tekemiseen äläkä toisten kyttäämiseen!!!!

    • Tosi asiat

      Korkeintaan siitä voi päätellä sen, ettei käyttäjä ole kiihkeä muun uskonnon edustaja tai kiihkeä ateisti.

      • kidutusväline

        Millainen on kiihkeä ateisti?

        Kantaako hän kidutusvälineitä mukanaan?


    • tunnearvo

      Risti.
      Minä -57 syntynyt sain siskoltani rippilahjaksi kultaisen ristin, joka on kulkenut kaulallani melkein jokaisena päiväni sen saatuani. Kerran oli muutaman viikon hukassa, mutta löytyi odottamatta.
      Itselläni siinä piilee tunnearvo, ja myös kolmelle tyttärelleni olen ostanut rippilahjaksi kultaisen ristin. Heille se ei ole samanlainen tunnearvoltaan kuin itselleni, ehkä siitäkin syystä koska heillä paljon muitakin koruja, joita taas minulla ei nuorena ollut.

    • Töissä oli eräs kaveri, joka oli näitä ns. uskoon tulleita. Eli hän oli kärsinyt alkoholi ja taisi olla myös huumeongelmasta. Muuten mukava kaveri, mutta yritti käännyttää meitä muita työkavereita uskoon. Kerrankin yhdellä työkaverilla oli polvi kipeänä, niin tämä jumalan mies alkoi rukoilla jumalaa parantamaan kipeän polven. Polvi oli tullut kuulemma entistä kipeämmäksi.

    • en tiedä

    • Rosoner

      Itse ainakin käytän kultaista ristiä vain koristeena. Kun meidän uskonnonope ekan kerran äkkäsi, että se katolinen eikä luterilainen ritsti niin katto vähän että mitääh? Sain siinä sitten selittää että juu, pelkkä kaunis koriste. :D

    • RIDDERBONDER

      Kidutusvälineen käyttö kirkkojen katoilla on sinänsä kauheaa.

      Olemme unohtaneet ristinpuun hirveänä kidutusvälineenä.

      Jopa lipussamme se on.

      Jeesuksen olisi ollut parempi kuolla vaikka vanhuuteen.

      • Mutta Jeesushan kuoli jopa sinun syntiesi tähden,hänen täytyi tehdä pahin mahdollisin uhraus,jotta ehkä sinäkin tyhmyyttäsi ymmärtäisit!


    • RIDDERBONDER

      Ikärajat elokuvissa on oikein mutta kirkossa ei ole ikärajaa??????

    • Ei välttämättä viestitä, asiaa voi aina tiedustella kohteliaasti työtoverilta, niin saa sen mielenrauhan. =) Suora kysymys on epäkorrekti ja epäasiallinen, mutta pieni sutkautus kahvitauolla voi paljastaa enemmän.

      Vaikea se on tietää, tykkääkö vain pitää koruja vai uskooko ja haluaa sen ilmentää esineillä.

      Aiheesta poiketen on pakko sutkauttaa huumorilla. =)

      Usein näen näitä rautaristiä kantavia kavereita, eikä ne silti usko kolmanteen valtakuntaan. :P (saati tiedä, mitä se heidän kantamansa merkki edes ilmentää)

    • kidutusta

      Kidutusvälinettä kaulassaan kantava henkilö on perverssi eikä ymmärrä sen kauheutta.

    • Onko se ongelma?Itse olen kristitty ja mieheni on muslimi!Miltä planeetalta olet?Ihminen ihmisenä!

      • Ei, se ei ole minulle ongelma. Nimenomaan ihminen ihmisenä, miksi vetää siihen joku älytön planeetta kyssäri? Oudon hyökkäävä asenne teikäläisellä. Minua alkoi kiinnostamaan tuo teidän eri uskonnot perheessä, mutta en taida uskaltaa kysyä mitään, ettet enempää raivostu. Kivaa sunnuntaita sinulle. :)


    • ei risteille

      Jos minulle tuo kävisi, että joku työkaveri astelee reteästi risti heiluen vastaan työpaikan käytävällä, niin kävisin kättelemässä työnjohtoa ja nostaisin kytkintä.

    • en kanna

      Koska vanhempani olivat uskovaisia niin en koskaan laittaisi ristiä kaulaan kun en ole samaa mieltä asioista ja risti sinänsä ei tuo minulle mitään ylpeyden tunnetta sen sanomasta vaan vääristää ihmisen tarkoituksen, kaikki ristinkantajat uskovat vihaan ja ihmisten eriarvoisuuteen.

    • Matti 82

      ebay.com tai google.com ja hakee kuvahaulla!! ja käyttää hakusanoina gold cross necklace tai silver cross necklace.
      klikkailee ristin kuvista liikkeen sivuille ja monesta voi visalla tilata.
      Valikoima USAssa laaja ja tulevat yleensä sieltä edullisia ja hyviä. eikä niinkuin junttisuomen ristit lyhyet ketjut ja pieni risti kuka poika noita muka pitäs varsinkaan isona.

    • Matti 82

      Valikoima kunnon RISTEJÄ

      ebay.com ja hakusanoilla gold cross necklace tai silver cross necklace. Tai google.com ja käyttää kuvahakua ja samoilla hakusanoilla, ja klikkailee sieltä sitten liikkeen kotisivuille ja visalla maksaa tulee postissa yleensä Amerikasta missä kaikki on hienompaa. Suomesta ei löydy kun mummojen kaulaan Ristejä lyhyt ketju jaa tyyliton risti kuka noita muka pitäs.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3361
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      164
      1386
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1092
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe