Naurettava museoauto!

Halogenisti

Nykyään tuntuu olevan museoautoina aivan arkiautoja, WV kupla, Volvo 544, Volvo 144, Volvo 244, Nissan 100A, YM, YM. Ei paskankaan tekemistä museoauton kanssa, museoautoksi tulisi hyväksyä yli 50v. vanhat autot, niin olisi hiukan katsomistakin. Nykyisin juuri nämä pellet katsastaa näitä aivan tavallisia autoja museoautoiksi ja niitä on sitten myynnissä hintaan joka tahtoo ylittää uuden hinnan.
Pappatunturi syndrooma?

39

1143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelpo Mies

      Museoesineen tarkoitus on nimenomaan kertoa meenneistä aikakausista nimenomaan tavallisen arkipäivän esineistön kannalta.

      Mitähän sinäkin niissä museoautoissa katsot ? Auton muotokieli on kaunista iästä riippumatta.

      Jos hinta on sinulle liian kova, ei ole pakko ostaa, eikä ehkä kannata haaveillakaan.
      Kaikkein vähiten kannattaa täällä purkaa omaa katekeruuttaan niitä kohtaan, jotka tekevät mitä haluavat, eivätkä tarvitse siihen muiden lupaa.
      Jos elämässä asettaa tavoittelemisen arvoiseksi asiaksi hajuttoman ja mauttoman keskiverron, ei voi enempää saadakaan.

    • Toinen puolivalo

      Näin on, saatana. Kyllä vituttaa käydä paikallisessa kotiseutumuseossakin, kun siellä on ihan tavallisia vanhoja esineitä, kuten huonekaluja, keritsimiä, kirnuja, rukkeja ym arkipaskaa. Kyllä pitäisi olla pelkkää Rembrandtin maalausta ja Michelangelon veistosta.

    • aika juoksee...

      Kuusikymmenluvulla antiikkiautoina pidettiin 20-lukujen kanttikertaakantti -mobiileja. Parjaamasi noin 40 vuotta vanhat autot ovat tällä hetkellä suhteellisesti yhtä kaukaa menneisyydestä. Jos näitä ei pidetä kunnossa, yli 50 vuotta vanhojen museoautojen määrä putoaa lähitulevaisuudessa ratkaisevasti.

    • hämärähommia

      Aloittaja puhuu muuten pääsääntöisesti asiaa elikkäs näitä kansan katajaisen tusinakotteroja=pikkuFiiatit,kuplat,Angliat,Taunukset,Corttiinat..tai Datsun 100A,Sunnyt..Corollat/Carinat ja tosiaan 99,96 Saapit sekä Volvon 200-700 sarja ym peruskoslat monestikkin "museoidaan"juurikin halpojen käyttökulujen takia kun halvallakin hyviä perikunnan jäämistöistä tulee myyntiin,vähempi niitä kukaan ruosteisista rytöläjistä entisöi kun arvo on mitätön nyt-tulevaisuudessa eikä mielestäni anna mitään koko harrastukselle.
      Coupet,avot,farmarit sekä erikoismallit tai isompikoneiset eri asia kuin se hinnat alkaen malli riisuttuna...
      Menee vaan niin helposti huonotkin aihiot ja sinnepäin sutaistut MR kilpiin kun tietää minnepäin Suomea kannattaa suunnata....

      • Halogenisti

        Juuri näin. Voisi määrätä lailla paalattavaksi kaikki vanhat perusautot, niin eivät olisi pilaamassa autotapahtumia. Oikeastaan kaikki autot, joita on valmistettu yli 50000kpl menevät tähän kategoriaan, samoin kaikki nelioviset ja alle 1600cc moottorilla varustetut.


      • nissanmies
        Halogenisti kirjoitti:

        Juuri näin. Voisi määrätä lailla paalattavaksi kaikki vanhat perusautot, niin eivät olisi pilaamassa autotapahtumia. Oikeastaan kaikki autot, joita on valmistettu yli 50000kpl menevät tähän kategoriaan, samoin kaikki nelioviset ja alle 1600cc moottorilla varustetut.

        Ja alle 12-pyttyiset.


      • Mosseladat

        Museo-ihmiset valittaa, kun tavallisia kansanautoja ei löydy museoihin. Ne on yleensä hävitetty, ihmiset haluaa nähdä nuoruutensa ja lapsuuden aikaisia tavallisia autoja. Harvinaiset Gt ja urheiluautot kyllä säilytetään, mutta harvalla niihin liittyy muistoja.


      • saabsse

        Kuuleppas saabin 96ja99 herjaaja saab99ja96ovat pohjolan auton kulma kivet,uuden kaupungin ylpeidet,nämä autot ovat maimassa legendoja ja usassa kovassa kurssissa ja osia saa vaan harvoin ja usein ainoastaan glubbin kautta.vai onko saab 99sse yleinen niitä on tehty vain 1972-73 vain 100kpl,jäjellä on vain kolme koko mailmassa amerikan museossa on yksi ja kaksi muuta harrastajalla ja yksi minulla.nämä ovat arvoautoja eikä mitään muutaman tonnin vehkeitä


      • Kolmevaineljäkö

        Kirjoitustaitosi on melkein huonompi kuin laskutaitosi.


      • hthrhthrt

        Edelleen perikunnat kyllä säästävät kuplat ja pikkufiiatit taikka minit jos on. Nyt kyllä juuri ongelmana että jo harvinaiseksi käyneitä 80 -luvun autoja osata arvostaa.Arkikin hiukan eri tuolloin ja nuo erikoisjenkit tai luxus pelit jenkkituontina ovat yhtä ufoja kuin tuolloin mihin ei riitä lämpimiä muistikuvia jos toisille ainoa museoauto käsite.


    • Seppo Sepon Seppo

      Täällä taas Esson baarinmiehet leikkii asiantuntijaa.Tietävinään joka asiasta.Todellista tietoa vain ei ole sen korvaa luulotauti joka yleisin kansantautimme.

    • SUH-169

      On se vaan sääli paalata 26 vuotiasta arki taksi pösöä. Joka muuten kohta on ultraharvinainen. Liikenteessä ei ole tullut toista vastaan enää viiteentoista vuoteen.
      Aion museoida sen kun 30 v on täynnä. Ihan bvaan kiusaksi, kun sillä ajaminen on niin halpaa... katsastaakaan ei kovin tarvitse.
      Neekerit kyllä lähettelee ostotarjouksia

    • Ultraharvinainen,heh

      No älä paalaa!!
      Eikait se sen ihmeellisempää aikamiehellä ole , tarviiko sitä täällä itkeä ja sympatioita hakea vai mikä on?
      Eukkoko pakottaa paalaamaan ja munat kadonneet isännältä muualtakin kuin korista?
      Vanha taksi pösö tarkoittaa Suomi-Finland selkokielellä puoli miljoonaa-miljoonan ajettua(siis loppuunajettu)tylsää neliovista sedania D sepelimyllyllä eli myyt sen jollekkin Hassanille joka vie sen pois silmistä Afrikkaan ja on jopa onnellinen loppuelämänsä kun heimoveli sai auton.

    • pösö talteen ja saab

      Nyt Saabeja säilömään. Häviävät katukuvasta nopeasti, uusimmatkin.

    • SUH-169

      Jep Jep, kateus kourii Ultraharvinaista, heh, heh, heh

      Montako 26 v Familiale Peugeotia tuli tänä tai viime vuonna vastaan?
      Auto on katsastettu joka vuosi, ruosteeton ja ajettu alle 200 tkm.

      Pösöt muuten eivät juuri ruostu. Pösöt juuri kestävyytensä ja hyvien ajo-ominaisuuksien takia ovat olleet suosittuja taksissa.

      Taitaa kateellisella olla joku saksasta käytettynä tuotu loppuun ajettu romu alla.
      Johon en suurin surminkaan puuttuisi.

    • Mutzibur

      Oikeassa olet.Meillä Suomalaisilla kaksi kansantautia.Luulotauti ja kateus.Näihin ei ole lääkettä keksitty.

    • Vanhoja muistikuvia

      Eihän hintojen nousu mikään museoinnin ainoa tarkoitus ole, en tunne kuin yhden vanhan autokauppiaan, joka ei vanhanakaan ole päässyt hintakeinotteluvammastaan irti, ostaa ja myy edelleen.
      Itse perustelen omaa kokoelmaani ihmettelijöille: vanhoja Saabeja on niin mukava silmäillä ja joskus ulkoiluttaakin.

    • Museoikäinen

      Kyllä oli taas Pick-Nickissäkin valtavasti kalustoa, silmät pyöri päässä. Sopii käydä kateellisten valittajien siellä kyselemässä josko joku haluaisi autonsa paaliin...

    • Lähtökohta ratkaisee

      Niinkun heistäkö jotka olivat siellä autoineen vaiko joku joka miettii paalaisiko omat vähemmän hienon tai peräti raadon?
      Tuo jäi hiukan epäselväksi.
      Meinaan kun siinä on vissi ja iso ero jos puhutaan "entisöidystä"yksilöstä/hienosti säilyneestä orkkiksesta vaiko ruosteenraiskaamasta loppuunajetusta pommista vaikka merkki malli olisi just sama.

      Sen romun Apina Datsunin,Anglian,kajakin tai vaikka nyt pystylyhty taksi Mersun siihen kuntoon laittamiseen menee tuhansia euroja työ osarintamalla,riippuu tietty lähtökohdasta,mallista ja päämäärästä sekä omista taidoista,suhteista osien hankkimiseen/työhön,tallista,työkaluista,osavarastoista,vapaa-ajasta.....ja lopputuloksena voi olla jumalattoman kallis,aikansa tavallinen perheauto joita saisi pari-kolme todella hyvää samaan hintaan valmiiksi museokatsastettuna...

    • Museoautodiggari

      Yli 30 vuotta vanha museorekisteröity auto on kaikille alle 30 vuotiaille ihmisille mennyttä maailmaa. Jollekin vanhalle käppänälle sellainen kulkupeli on vain lapsuudessa ohi ajanut haave johon ei koskaan ollut varaa. Hienoa että ihmiset säilövät historiaamme ja vaalivat niitä niin että niistä riittää vielä pitkään iloa ja ihmetystä. Jos hienosti entisöity vanha auto on jollekin liian kallis kannattaa muistaa että sitä ei ole pakko ostaa.

    • Anti olla...

      Joo ja ei kai tää niin vakavaa ole. Miksi toisten harrastus aina harmittaa niitä jotka eivät harrasta mitään?

    • KYL OMAANKI TALLIIN KELPAIS JOKU SAABI TAI GRANADA AIKANAAN

    • paalikone

      Museoautojen säilytys paalattuna on varsin helppoa ja vie tilaa vähemmän.

    • Ei mitään sairautta

      Aika paljon kirjoitellaan kuinka museoauto pitäisi olla muka bisnestäkin.
      Monille harrastajille se työläs rakenteleminen ja varaosien etsiminen näyttää olevan kiinnostavaa ja tyydytystä tuottavaa, että tuonkin osasin korjata, ja nuokin osat netin kautta löysin.
      Ja sitten joskus pääsee tielle ja kylille vähän elvistelemäänkin.
      Huonompiakin harrastuksia voisi olla, sanovat vaimot.
      Ja useimmat harrastukset myös maksavat kuten tämäkin.
      Historian kannalta on merkitystä sillä, että arkisia pikkuautojakin säilyy kokoelmissa.
      Eikä kyseessä ole pelkkä tieliikennehistoria, vaan myös teollisuushistoria, jopa muotoilun kehittyminen.

    • saapit 9000

      On muuten merkillistä miten semmoinen esmes saapi onpi saksassa mininverroin kalliimpi kuin samanlainen suomessa.

    • totta puhut

      Samaa mieltä. Ja tätä on hiljattain ehdotettukin.

      Mielestäni pitäisi olla harkintaa: 50-vuotias otetaan aina museorekisteriin koska autokanta oli silloin vähäisempi ja vain vähän autoja on säilynyt, eikä sen ikäisiä peltiloodia kukaan jaksa käyttää arkiajossa.

      Mutta 25.vuotiasta pitäisi päästää museorekkariin vain erityisen harvinaiset mallit.
      Ymmärrän että jos jollain on 25-vuotias Lamborghini niin sen voi luokitella "harrasteajoneuvoksi" eikä sillä todennäköisesti ajella työmatkoja. Ehkä jotain sen ajan arkiautoakin voisi päästää museorekkariin tietyn määrän, mutta vain tietyn kiintiön verran. Mutta mitä järkeä on tarjota verotuksen porsaanreikää 1985-mallin jenkeille joita jenkeistä tuodaan ihan liikaakin, tai aivan normi arkiajoon kelpaavalle Mersulle?

      • gsbirotor

        Viestisi koomisuus tulee siinä ettei noita ns tavallisia malleja juurikaan säily vaan suurin osa on ns kalliimpia merkkejä/malleja.


    • Otin kantaa

      Ehdotan kaikille 35v.

    • Onkos

      ...aloittajalla muutakin harrastusta kuin trollailu?

    • pelkkäävolvoo
    • mrcaddy66

      Mutta hyvin pitää arvonsa jo PV544 vaikka se on naurettava sinun mielestä ..ja 144 kestää kyllä aikaa myös..kerroppas mikä se pitäs auton olla ettei naureta sinulle sitten.

    • ettänäinonse
    • MUSSARI

      ITTE OIS KIVA OMISTAA FIAT 124 SPECIAL
      FORD GRANADA MK1
      FIAT 124
      LADA 1500S 2103
      LADA 1200 2101
      LADA 1300 21011
      MERCEDES BENZ 240D W115
      MERCEDES BENZ 280E W123
      SAAB 99

    • arkiautoilua

      Missään ei ole määritelty että museoautoksi kelpaavat vain harvinaisemmat ja erikoisemmat mallit. Tänäkään päivänä ei uutena osteta jotain porscheja, ferrareita tai lamboja juuri nimeksikään eikä niitä näy arkiajossa juuri ollenkaan jolloin niillä ei ole merkitystä tämän päivän arjessa saati myöhemmin historiassa kun katsotaan millaista elämä oli vuonna 2015.
      Olisi historian vääristelyä sallia museoautoiksi vain harvinaisia eliittiautoja.

    • fomoco

      Nostakaa nyt sitä ikärajaa kohta mun käyttö Ford Sierra on Muka museoauto ei helvetissä .

    • shitterunlimited

      Kyllä ne museoautot alkaa vanhenemaan kohta. Nimittäin kukaan ei museoi enää 2000-luvun OBD-paskoja ellei joku koodaa open source softaa niille . Niillä on juuri yhtä paljon arvoa kuin 90-luvun tietokoneilla nyt - 0 .

      • Kuneitajua

        Tämä onkin mielenkiintoista nähdä, kuinka näille käy lopulta. Näinköhän noista tulee yhtä harvinaisia kuin alkuperäisistä T-Fordeista? T-Ford kun oli nykyään niin monen parjaama tavallinen perhe/käyttöauto.

        Eikä niitä arvostettu pätkääkään 50- tai varsinkaan 60-luvulla, jolloin suurin osa jäljellä olevistahan lähenteli jo 40 vuotta.

        Tässä tarkoitan alkuperäisellä niitä joihin ei ole jokaista peltiosaa teetetty, tai pahimmillaan rungonpalasta tehtyjä..

        Mulla on 70-luvun auto joka on todistettavasti hitsaamaton, alle 100 000 ajettu ihan tavallinen kauppakassi aikanaan.

        Kyllä noita erikoisempia näkee joka kokoontumisessa mutta harvoin olen muualla kuin lahdessa nähnyt ihan jokapäiväisiä autoja omalta ajaltaan. Kuplat (65-76 kai yleisin), 70-luvun lopun ja 80-luvun alun Fordit ja 60-70 luvun Toyotat pois laskettuna, niitä sentään näkee muuallakin.

        Jostain syystä samanikäiset 8 mukiset jenkit 80-luvun alkuun asti on olevinaan korkeammassa statuksessa kun sama vuosimalli, sama malli 6 mukisena (harvinaisempi varsinkin Suomessa) on olevinaan arvottomia...


    • Minä ihmettelen yleisesti niitä "tavallisia" ihmisiä, jotka eivät harrasta autoja. Heillä ei koskaan ole mitään muuta autoa kuin uudehko käyttöauto, ja jos jollain muulla on varaosa-autoja tontillaan, siitä ruvetaan valittamaan.

      Mikä sellaisia ihmisiä kiinnostaa, joilla ei koskaan ole mitään muuta autoa kuin vain uudehko käyttöauto? Mitä asioita he harrastavat? Itse kokisin elämäni tyhjäksi jos eläisin siten.

    • bnnghjnhn

      Aikansa kutakin.60-luvulla syntyneenä mielikuvat taas tuon ajan autoista sitten halveksittuina parisadan markan edes joku auto kulkupeleinä 70-luvun lopulla ja kuplia ja minejä rusikoitiin traktorin kanssa ja yksi PMC meni myös joukon mukana.
      Nämä kuutos jenkit sitten menivät isompien raggari touhuissa ja kun ei rahoja laittoon ja isoruokasia niin romikselle.Nyt sitten perikunnat mini ja kupla asenteella kun ainoat mitkä tuntee arvostaa niin pappojen silmäterä isot Japanilaiset kuin pakasta vedetyt niin kylmästi romuksi ja harvinaiset Premium Ranskalaiset autot muun muassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe