metallineula katkennut juurihoidossa, aihettanut tulehduksen....

? ? ?

Mitäpä tehdä nyt?

22

4682

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fkfisdusys

      ota iso magneetti ja vedä pois

    • Katki

      Hammaslääkärikö kyselee??

      • näin tekisin

        Lekuri vastuuseen hoitovirheestä.


    • Umppu1

      Juurihoidon yhteydessä instrumentin katkeaminen ei ole edes kauhean harvinaista. Ahtaissa kanavissa neula saattaa joskus jäädä jumiin ja katketa. Kyseessä ei ole hoitovirhe vaan komplikaatio, joka ei välttämättä aiheuta edes mitään ongelmaa jos kyseisessä juuressa ei ole infektiota. Tällöin neula voidaan joskus jättää paikalleen, jos sitä ei saada irroitettua. Jos kanavassa on infektio, neula pitäisi saada pois tai ohittaa infektion hoitamiseksi. Muuten tulehdus ei yleensä parane kunnolla.

      Neulan katkeaminen ei kuitenkaan aiheuta tulehdusta juureen. Jos juuri on valmiiksi tulehtunut, se voi vaikeuttaa tulehduksen hoitoa.

      • meltorautaaa

        Luulisi että potilaalla on jos huono tuuri käy kaikki helvetin tuskat kun puudutus häviää ja juurikanavassa jossa on elävää hermokudosta on neulanpätkä. Kyllä minä pidän maallikkona hoitovirheenä intsrumentin katkeamista hampaaseen. Pitääkö potillaan vielä maksaakin tuosta "komplikaatiosta" eli kankenneen neulan poistamisesta hampaastaan.


      • Umppu1
        meltorautaaa kirjoitti:

        Luulisi että potilaalla on jos huono tuuri käy kaikki helvetin tuskat kun puudutus häviää ja juurikanavassa jossa on elävää hermokudosta on neulanpätkä. Kyllä minä pidän maallikkona hoitovirheenä intsrumentin katkeamista hampaaseen. Pitääkö potillaan vielä maksaakin tuosta "komplikaatiosta" eli kankenneen neulan poistamisesta hampaastaan.

        Juurikanavassa, johon neula katkeaa, ei ole yleensä enää elävää hermokudosta. Joskus juurihoito voidaan joutua tekemään elävään hampaaseen jossa ei ole infektiota. Jos neula tällöin katkeaa, se ei aiheuta mitään oireita ja voidaan jättää osaksi juurentäytettä. Ongelmia tulee vain, jos hampaan juuressa on infektio. Tällöin katkennut neula voi estää kanavan loppupään puhdistamisen.

        Joka tapauksessa katkennut neula itse ei aiheuta oireita. Oireet aiheuttaa tulehdus, jonka hoitoon instrumentin katkeaminen voi vaikuttaa tai sitten ei. Hyvin kapeassa kanavassa (kanavat umpeutuvat pikkuhiljaa iän myötä) neula pääsee herkemmin katkeamaan. Jos neulan katkeaminen ei johdu virheestä vaan on komplikaatio, joka ei ole ollut vältettävissä, se ei ole hoitovirhe eikä myöskään este laskutukselle.


    • hhgvjkk

      Mulle katkesi puudutusneula poskeen, ei ole ollut vaivaa.

    • hampilääkääri

      Mulla ottaa vaimo poskeen tänä iltana.

    • katkeamisista

      Jos juurihoitoneula katkeaa suoraan juurikanavaan, se voi olla hoitovahinko. Jos taas kanava on käyrä, kyseessä on "vättämätön riskinotto tai komplikaatio", eli käyrän juuren hoitaminen on niin paljon hankalampaa kuin suoran, että katkeamista ei voi pitää taitovirheenä tai hoitovahinkona.

      Valitettavasti katkeamisia sattuu huolellisesta käytöstä huolimatta. Yhtäkkinä neula vain tulee kanavasta lyhempänä ulos, ilman mitään suurempaa voimankäyttöä.

      Hyvin kriittisisä tilanteissa erikoishammaslääkäri voi onnistua poistamaan neulanpätkän. Onneksi näistä aika harvoin on suoranaista haittaa. Potilasta täytyy aina kuitenkin informoida aiheesta.

    • Käyränjuuren lääkäri

      > käyrän juuren hoitaminen on niin paljon hankalampaa kuin suoran,.....

      Eikö ole käyrän juuren hoitamiseen erikoistunutta hammaslääkäriä, kun on muitakin erikoislääkäreitä?

      • Anonyymi

        Eikö ole olemassa magneettia millä sen nostas ylös pienistä ahtaista reijistä voi vetää magnetilla tavaran ulos eikö tämmöstä oo viä hammaslääkärissä keksitty


    • lkjbhvgc

      ei kannata teettää juurihoitoo, poistata hammas

      • Yks vaan

        On noita Endodontteja eri juurihoidon erikoishammaslääkäreitä, jotka hallitsevat paremmin nuo hankalat juurikanavat.


      • pimp1

        teetä mielummin "poskihoito" paljonpaljon mukavimpaa.


      • Yks vaan

    • poisto kesällä vasta

      Minullakin huomattiin, että yhdessä hampaanjuuressa on katkennut neula. Se ei ole kyllä vaivannut, mutta ei tämä kyseinen hammaslääkäri viitsinyt asiasta minulle mainita. Sittemmin olen kuullut kyllä, että kanavani ovat kiemuraiset. Oli siis yksityinen hammaslääkäri, vuosia sitten kun me vanhat emme päässeet kunnalliseen eikä Kela korvannut mitään hammashoidoista.

      Toisessa juurihoidetun hampaan juuressa on nyt sitten tulehdus juurenpäissä. Se ilmeni kun menin näyttämään outoa valkoista pattia (ei afta) ikenessä. Kuvattiin, ja fistelihän se on. Eli menkää vaan näyttämään epämääräiset muutokset suussanne. Itse kun olen yhden syövän sairastanut, en jää itsekseni miettimään.

    • xhjkcfg

      Voi lähteä liikkeelle ja.ajautuu aivoihin.

      • tfgvsjsg

        Onko kokemusta?


    • Tsoko

      Etenkin luutuneita ja käyriä juurikanavia puhdistettaessa ohuet juurikanavaneulat voivat joskus katketa hampaan juuren sisään. Hampaan juurikanavaan katkennut juurikanavaneula pystytään joissain tilanteissa poistamaan, mutta aina katkenneen neulan poisto ei ole mahdollista. Silloin hammas saatetaan joutua poistamaan.

      Katso tästä vielä kuvitus, niin näet, miten juurihoito tapahtuu ja miks neula saattaa katketa, jos juurikanava on käyrä:

      http://fi.webdento.com/juurihoito-hampaan/

    • pojihugh

      Otata hammas pois ennekuin neula ajautuu aivoihin.

    • hus hus

      Joku idiootti on täällä taas pilaamassa asiallista keskustelua.

    • Kamalaa

      Mullakin katkes neula vaikka luki ettei nykyaikana mahdollista?! Käytetäänkö julkisella Aatamin aikaisia välineitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe