matala hemoglobiini

hb2014

Kenelläkään neuvoja miten saan hb:n nouseen? Kuukauden syönyt rautatabletteja (obsidan) ja silti on hb laskenut edellisestä neuvolakäynnistä.

7

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yalla yalla

      Minkä verran syöt Obsidania? Paljonko hemoglobiinisi nyt on? Millä viikoilla olet? Milloin otat tabletin, ethän vain syö siinä lähellä mitään, mikä estää raudan imeytymistä? Ruokavalioon voit lisärä runsaasti rautaa sisältöviä elintarvikkeita. Esimerkiksi veriletut sisältävät hyvin paljon rautaa! Aina hemoglobiini ei nouse rautalääkitykselläkään, mutta se kääntyy yleensä nousuun itsestään viimeisellä kolmanneksella.

    • ei rautaa automaatti

      Jollet kovasti oireile matalasta hempasta/ ellei se ole hurjan matala niin jättäisin raudat syömättä. Kuuluu ihan raskaudessa normisti asiaan, ettei veri ole kauheen paksua :)

      • mitä tekisi tosiaan?

        Minulla oli edellisessä raskaudessa Hb luokkaa 105 ja laski synnytyksessä (jouduin sektioon) 75:een. Nyt jälleen Hb 105 luokkaa ja keisarinleikkaus tulossa. Olen syönyt obsidania pari viikkoa. En tiedä, miten pikään uskaltaa syödä rautaa. Tutkimusten mukaan rauta hapettavana aineena altistaa raskausdiabetekselle (minulla oli aiemmin kyllä sokerirasitus normaali) ja raskausmyrkytykselle (minulla on ollut, enkä haluaisi kokea uudelleen niitä kauhun hetkiä), kun taas hieman heikommat rautavarastot suojaavat näiltä kauheilta sairauksilta. Pitäisiköhän minunkin jo lopettaa tuo raudan syöminen, etten aiheuta itselleni lisäharmeja...toisaalta rauta voi suojata keisarinleikkauksessa kun verta kuitenkin menettää runsaasti :(.


    • hb2014

      Otan kerran päivässä aamuisin tyhjään mahaan yhden ja syön siitä vasta 1-2h päästä. Olen viikolla 19. HB on nyt 105. Ei kauheita oireita ole ja mielelläni olisin syömättä noita kun menee vatsa hieman sekaisin niistä, puuttui vaan neuvolassa siihen, vaikka ei ole mielestäni vielä edes kovin alhainen arvo. Pitää syödä jatkossa ennen neuvolaa vaikka noita verilettuja :D

      • Eihän tuo ole edes

        vielä kovin alhainen arvo. Itselläni ollut arvona 99, enkä ole siitäkään huomannut mitään oireita tulevan. C-vitamiini auttaa myös rautaa imeytymään, eli kaikkea c- vitamiinipitoista suuhun. Välttämättä pilleristä saatu c-vitamiini ei aja samaa asiaa, kuin hedelmistä saatu.


      • minä-

        Ota lasillinen appelsiinimehua rautatabletin kanssa. Imeytyy paremmin. Täällä mennään viikolla 20 ja hb tippunut 134 -> 109.


    • ruuan kanssa otetaan

      HB:n viitearvot :
      Miehet: 134–167 g/l
      Naiset: 117–155 g/l

      Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

      Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

      Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

      Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

      Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

      Tätä rautavalmistetta suositellaan yleisesti myös raskaana olevillekkin sen hyvän imeytyvyyden takia. Otetaan maidottoman ruuan kera. Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja ite oon ostanut Citymarketista.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

      Tässä viljojen haitoista:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Lisäksi anemian paras mittari on ferritiini EI HB.

      Ferritiinin viitearvot:
      Naiset 13 - 150 ug/l
      Miehet 30 - 400 ug/l
      Lapset (6 kk-15v) 9 - 150 ug/l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe