Sosiaalisten tilanteiden pelko ja vaikutukset työyhteisössä

pelkääjä

Onko kukaan sosiaalisista peloista kärsivä kokenut olevansa töiden jälkeen voimaton ja väsynyt siitä syystä, että on joutunut kokoajan pelkämään paniikkikohtauksia tms. työpäivän aikana?
Itse huomasin, kun aloitin uuden työn suuressa työyhteisössä (koko ajan joku vieressä, yleensä useampiakin edessä, takana ja sivulla). En tiennyt työhön mennessäni, että paikassa ollaan niin paljon tekemisissä muiden kanssa. Vaikka en joutuisi puhumaan mitään, niin ahdistaa pelkästään, että joku näkee mitä teen ja miten teen. Yhteiset kahvitauot ovat pelottavimpia. Välillä satutaan kahvihuoneen pitkän pöydän ääreen niin, että juurikaan yhtään paikkaa ei jää vapaaksi. Itselläni syntyy paniikkikohtaukset juurikin pienessä tilassa, kun ihmisiä on alle puolen metrin säteellä. En ole saanut tässä uudessa työpaikassa vielä paniikkikohtausta, mutta jotenkin alitajuntaisesti tiedostan ja pelkään saavani sellaisen.
Työnkuva on melko kevyttä (olen tottunut raskaampiin töihin aiemmissa työsuhteissani ja harrastuksissani) ja olen päivän päätteeksi ihan poikki. Töissä aika ei tunnu kuluvan millään. Kotona voisin käydä nukkumaan vaikka heti ja nukkuisin aamulähtöön asti ihan helposti.
Luuletteko, että yhtäkkiä työnaloittamisesta alkaen ilmestynyt väsymys johtuisi juurikin tuosta alitajuntaisesta pelkäämisestä ja jännittämisestä?

Hain kauan minua kiusanneeseen sosiaalisten tilanteiden pelkoon apua lääkäristä. Hän laittoi lähetteen psykiatrian puolelle. Yhteydenottoa ei ole vielä tullut, mutta asia on vireillä.

Haluan kuitenkin ensin tietää voiko jännittää niin koko kehollaan, että on päivän päätteeksi ihan poikki. En toivu edes viikonlopun aikana. Maanantaiksi korkeintaan, kun pitääkin mennä jo takaisin töihin..

24

5115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      No ihan varmasti voi johtua jännittämisestä.

      Väsytkö muuten helposti? Mietin vaan, että saatko tarpeeksi kaikkia vitamiineja. Esim. näin talvella d-vitamiinin puutos on yleistä jos ei syö ravintolisänä ja sehän herkistää väsymiselle.

    • tsemppii1

      En lukenu kun otsakkeen kun vähän kiire mut halusin vaan sanoo et mä väsyn tosi helposti ihmisistä kun sehän on aina rankkaa kun on tämä tauti ! Se on meille paljon rankempaa! Ja siitähän on vähän masennustakin joka väsyttää myös. Lepää tarpeeksi ja anna itelles aikaa. Ihailen et oot jaksanu mennä töihin mä en jaksa enkä pysty

    • Kyllä voi

      Kyllähän se väsyttää jos elimistö on stressissä ja paniikissa koko päivän. Tiedän kun olen vuosia samasta asiasta kärsinyt.

      Kofeiini lisää stressihormonien tuotantoa, eli jännittäjälle se ei sovi yhtään. Itse pääsin jatkuvasta jännittämisestä eroon kun lopetin täysin kahvin juonnin.

      • jännittäjä

        Kahvin itse kanssa lopettanut kokonaan vaikka vasta 3 kk ilman. Vaikuttaa ainakin mulla tärinöihin ja jännittämiseen mikä varmaan hyvin yksilöllistä.. parikymmentä vuotta tullut jännitettyä tavalla tai toisella ja vielä jatkuu.


    • alottaja

      Oli virhe mennä töihin (onneksi vaan lyhyt osa-aika työ) tuonne missä nyt olen. Sen pelon kanssa eläminen on kauheaa. Oon pitkään ollu ongelman kanssa yksin ja yritän aina vaan kohdata pelkoja ikäänkuin siedättäen, mutta mitään ei tapahdu, mikään ei ole muuttunut ja pelot senkun vahvistuu.

      Ja muuten en mielestäni väsy helposti. Siis touhuilen maatilan töiden parissa ja käyn paljon koirien kanssa lenkillä, silloin en ole väsynyt, muuta kuin joskus fyysisesti sieltä täältä kun kolottaa.

      Mutta tämä väsymys on ihan erilaista. Se on fyysistä ja henkistä. Totesin juuri, että olen unohtanut eilen jopa ruokkia koirat. En ole KOSKAAN aikaisemmin unohtanut. Eli ilmeisesti tämä on ihan vaan yliväsyneisyyttä työympäristön takia.

      Ensihoitona meinaan tuon työn loputtua levätä kotona. Elää niinkuin vapaapäivinä ja yritän olla hetken murehtimatta työ- sun muita kuvioita. Kesäksi kai on etsittävä taas uusia töitä, mutta kuten tähän asti, niin paikoista jossa saa tehdä hommia itsenäisesti.

      Kaikkein pahinta minulla tässä "taudin" kuvassa on, että pelkään aivan kamalasti tajuamatta asiaa. Alitajunnassani tapahtuu välillä asioita minun tiedostamatta niitä. Pari kuukautta sitten sain paniikkikohtauksen ihmisjoukossa, vaikken kokenut oloani tuolloin kovin ahdistuneeksi.

      Mutta voimia teille muillekkin, jotka kamppailette saman aiheen kanssa! Elämä ei missään nimessä oo helppoo.

    • jännittäjä

      Joo kyllä se väsyttää henkisesti niin paljon ,että mulla ei enää riittänyt viikonloputkaan palautumaan. Väänsin väkisin töissä niiiin...pitkään ,kunnes oli pakko jäädä pois . Nyt pari vuotta pois työelämästä mikä ei sekään tosiaan hyvä ole. Tsemppiä kaikille...

    • mies..

      Sama homma täälläkin, sosiaaliset työt ei mulle sovi koska olen päivien jälkeen ihan väsynyt enkä jaksa tehdä yhtään mitään ja viikonloput ei auta.
      Tällä hetkellä toimistotyö joka on suht epäsosiaalista joten olen ihan tyytyväinen.
      Kahvinjuonnin lopetin kanssa puolitoista viikkoa sitten kun tuntui pahentavan jännitysoireita

    • amanda85

      Sama homma minullakin. Varmasti se vaikuttaa siihen, kun elimistö on stressitilassa koko päivän. Jännittämisen lisäksi työni on fyysisestikin aika raskasta. Ei paljon illalla jaksa mitään. Yleensä yritän pakottaa itseni edes pienelle kävelylle, että saisi raitista ilmaa. Perjantai-illoille ei paljon tarvitse keksiä tekemistä. Saunan jälkeen kun yrittää katsoa tv:tä, niin meinaa nukahtaa sohvalle. Lomalla ei ole mitään väsymisongelmaa.

    • Vaikeita asioita nämä. Mulla on ollut vuosien varrella erilaista sosiaalisten tilanteiden välttelyä, välillä ovat olleet pieniä juttuja ja välillä vaikuttavat ihan konkreettisesti mun elämään kun en esim. uskalla tapahtumiin joissa on liikaa tuntemattomia tai ylipäätään ihmisiä joiden reaktioita pelkään, kaikki lähtee siitä että alitajuntani pelkää minun joutuvan muiden arvioitavaksi ja tuomittavaksi. Masennusta on yleisemmin ollut hoidettua terapiassa mutta itse sos.pelko ei ole ollut varsinaisesti suurennuslasin alla.

      Nyt tilanne on lähtenyt käsistä: muutin työn perässä ulkomaille. Aloitin uudessa kulttuurissa, uudessa työpaikassa (jossa kaikki pitää kysyä etukäteen, opetella uutta, pyytää koko ajan apua), ja uudessa asunnossa jossa mulla on kämppiksiä. Työkaverit ovat mukavia, samoin kämppikset.. mutta jotenkin tietty raja ylittyi ja nyt olen käynyt paikallisella terveyskeskuksella puhumassa ammattilaisen kanssa, olen soittanut jo kotosuomeen vanhalle terapeutille ja varmistanut että hänellä olisi minulle aikaa jos palaisin, ja olen kertonut työnantajalleni, että mulla on diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko.

      Pelkään keskustella työkavereideni kanssa koska kaikki keskustelut ovat joko apua kysyviä, epätietoisia tai potentiaalisesti perustuvat tyhmyyteeni - en osaa kysyä apua keneltäkään koska häpeän sitä, en osaa myöskään tehdä mitään koska pelkään tekeväni väärin (eikä ihme!), ja huomaan vain pyöritteleväni tietolähteitä edes takaisin näytölläni, vältteleväni kontaktia kaikkien kanssa, toivovani vain että pääsen pois joka hetki, joudun usein hengittelemään rauhallisesti, sulkemaan näytön, jne, jos tulee vastaan yksikin asia joka ei suju niinkuin toivoisin: jos kone valittaa jotain, jos minulta kysytään jotain, jos en löydä oikeita sanoja kielellä jota periaatteessa osaan mutten ymmärrä juuri lainkaan (ruotsi)..

      Nyt viikonloppuna pyrin keskittymään olennaiseen - koitan löytää keskittymiseni tehtävissä/hommissa joita keksin kotona, pidän oveni kiinni ja taistelen rutiinieni kanssa ("mennäkkö vessaan vai ei, kun en halua nähdä ketään ja saatan törmätä kämppikseeni") ja koitan psyykata itseni automatisoimaan touhuni ja hyväksymään sen että saa jännittää mutta pitää silti olla toimintakykyinen.. harkitsen jopa illalla kaupungille menemistä vaikka ajatus hirvittää ihan valtavasti. Mutta koen sen ehkä pakolliseksi. Maanantaina menen töihin ja kerron mitä mieltä olen, lähdenkö vai jäänkö.. haluaisin jäädä mutta en vain pysty juuri nyt elämään tällä tavalla, ja pelottaa ajatuksena että koko työrupeamani (3kk) olisi pelkkää pään hakkaamista seinään ja tätä samaa tunnetta joka mulla just on. Lääkkeitä tai terapiaa en suostu käyttämään muualla kuin kotona, koska jos myönnän tarpeen niille, olen toipilas - ja toipilaan on oltava turvallisessa ympäristössä, kotimaassa, oman kielen ja omien ystävien äärellä.

      Tämmöinen vuodatus - voimia teille kaikille jotka taistelette mahd. samantapaisen asioiden kanssa. Olen nyt katsonut paljon Youtube-videoita tästä aiheesta, jutellut ystävieni kanssa, avautunut nyt tänne.. toivon, että olemalla näin yhä enemmän sinut ongelmani kanssa, saan ehkä kiinni taas arjesta ja pystyn keskittymään olennaiseen.. pidän sormet ristissä.

    • Kataine33

      HERRAN VITUN JESTAS KOITTAKAA NYT HOITAA SE SOSFOBI ENNEN KU TÄYTÄTTE 25, IHAN TURHA KÄRSIÄ, KUN APUA ON TARJOLLA, JOS VAAN HALUAA SELVITYÄ. SE ON PELKKÄ AJATTELUMALLIEN KEHITYSHÄIRIÖ, KOITTAKAA NY HOITAA POIS NIIN VOI ALKAA VIHDOIN NAUTTIA ELÄMÄSTÄ SAATANA! SUOMI MAKSAA!!

      • näinsevaanonon

        Pakko sanoa tän verran tähän, että nykyään ajattelen yllämäinitulla tavalla, koska mulla totaalisesti meni hermo jatkuvaan pelkäämiseen ja siihen, ettei voi täysillä olla oma itsensä ja elää onnellista elämää.

        Ja kuinka totta onkaan, että kyse tosiaankin on vain opitusta käyttäytymis mallista. Toki taustalla on jotakin joka yleensä vaivan laukaisee, mutta olemalla itselleen rehellinen ja löytämällä vaivan todellisen syyn/syyt tilanne yleensä rauhottuu ja toipuminen alkaa.

        Minulla on vielä pitkä matka edessä tavalliseen elämään, mutta en todellakaan ryve siinä ajatuksessa, ettei mitään olisi tehtävissä ja eläisin koko loppuelämäni ahdistuneena ja epävarmana omasta ihmisyydestäni!

        Ottakaa itse ohjat käsiin ja etsikää tietoa asioista! Minulla on koko pienen ikäni ollut masntuneisuutta ja huono itsetunto ja ammattikoulun jälkeen paniikkihäiriö, masennus ja sosfob. Itsetunnon paranemisen myötä paniikki on alkanut häipymään, masennus häipyy sosfobian myötä. Nää kaikki on kuitenkin yhteydessä toisiinsa, joten järki käteen ja voimia kaikille oli elämäntilanne sitte mikä tahansa!:)


    • 20+10

      Ilmoittauduin mukaan vertaistukiryhmään mutta en taida uskaltaa mennä sinnekkään joten mitä muka enää on tehtävissä jos ei pysty menemään minnekkään?

    • Jänskättäjä

      Menkää ihmiset lääkäriin ja pyytäkää resepti Propal -beetasalpaajalle. Itse 20 vuotta jännittäjänä eläneenä voin suositella tuota lääkettä. Vituttaa se, että sain kuulla koko tuotteesta VASTA VUOSI SITTEN, koska sitä käyttäessä olen päässyt noista jännitys/paniikkihäiriöistä eroon totaalisesti. Olisi ollut hienoa jos olis aiemmin tuonkin tajunnut, kun luulin, että beetasalpaajat ovat ainoastaan rytmihäiriöiden hoitoon (joita itsellä on myös ollut teini-iästä saakka). Ottakaa selvää vaikka googlettamalla Propralista, ellette vielä tunne sitä. Ja olkaa hyvät vaan, toivottavasti edes joku tästäkin neuvosta johtuen saa TODELLA paljon helpomman elämän.

      • Sosiaalinenfobia

        Kärsinyt sos. tilanteiden pelosta jo nuoresta saakka ja nyt 40:senä en ole vieläkään tästä pirullisesta vaivasta päässyt eroon. Hain apua nuorena ja ensimmäiseksi määrättiin Propral:ia. Ei auttanut. Nyt nostettu annosta ja en tiedä onko korvien välissä vai tietoisuus siitä että olen Propralia ottanut, on helpottanut mutta niinkuin mainitsin, en osaa sanoa ovatko ne ns. pelastaneet ne vaikeat tilanteet. Vieläkään en pysty kahvittelemaan isossa porukassa, kädet menevät tunnottomiksi, tuntuu, että kuppi tippuu kädestä; vaikeinta on, kun muut jatkavat juttelua niitä näitä ja itse taistelee tällaisen asian kanssa..vain kahvikuppineurootikko tietää mitä se on. Hel---iä.
        Olen tosi iloinen puolestasi jos Propral on se lääke mikä tepsii sinulle, Jänskättäjä. Mutta minulla..noh…kait jotenkin muiden lääkkeiden ohessa. Rauhoittavia en enää ikinä syö, se on saletti. Pää ja tunteet menevät sekaisin. En suosittele.


    • sosfobia

      ^ Pakko sanoa että löytyy propalit ja p*rk*le rauhoittavat, ja tiedän täydellisesti syyt sosiaaliseen pelkooni. Ei ole loppunut! Järkyttävää paskaa on elämä ja vaikka kuinka olisin päättänyt että paranen, en parane. Jokainen työpäivä on yhtä vit*n pelkoa. Jatkuvasti keskityn siihen että lähellä on ihmisiä.

    • not-robot

      Mitä ajattelette ns. selän takana näistä ihmisistä joiden yhteydessä "joudutte" olemaan? On helpompi olla ystävien kuin viholliseten kanssa.

    • Hermopena

      Itse kärsin paljon jännittämisestä ja sain paniikkikohtauksia bussissa, junassa, ratikassa, kaikkialla, missä paljon ihmisiä. Jostain löysin sitten linkin Neurosonic-hoitoon ( Kellumo.fi ja on muuallakin ). En tiedä, mitä tapahtui, mutta kolmannen hoitokerran jälkeen hermostoni oli rauhoittunut. Kokeilkaa, se ei ole edes kovin kallis hoito. Suosittelen, sillä itselläni alkoi elämä jo kaventua liikaa. Tämä ei ole todellakaan mainos, haluan vain kertoa, että auttanut on. Googlaa lisätietoja.

      • Anonyymi

        Minulla on Neurosonic mobiilipatja, minun hermostoani se ei ole rauhoittanut.


    • Toistenmiellyttäjä

      Veemäinen vaiva todellakin. Itse kärsinyt jo lapsesta saakka tästä. 30 vuotta jo mennyt. Enää ei onneks niin paha kuin teininä. Tällä hetkellä ssri:t paniikkihäiriöön ja ahdistuneisuuteen. Ilman lääkkeitä en pärjäisi millään. Niiden avulla jaksan käydä töissä. Pidän pahimpana ongelman aiheuttajana sitä, kun ei pääse itkemälläkään tuosta liiallisesta itsetarkkailusta eroon. Sosiaalisissa tilanteissa keskityn siihen että ääneni ei alkaisi värisemään, ja hirveä ahdistuneisuuteni ei paljastuisi. No aika usein se paljastuu, ja sekös vituttaa. Tuo pinnallinen stressihengittäminenki jäänyt vuosien varrella päälle, ja sekin vaikeuttaa puhumista. Jännä kun en ahdistu tuiki tuntemattomien kanssa puhuessani, vain tuttuje- ja puolituttujen kanssa. Ja huvittavaa kun lepertelen koiran tai lapsen kanssa niin ahdistuksesta ei tietoakaan. No he ovatkin turvallisia kumppaneita, eivät arvostele ja hyväksyvät toisen ilman ehtoja. Pitäisi vaan oppia se, että ihmisistä harvat ovat vihamielisiä. Suurin osa on ihan ok tyyppejä eivätkä halua toiselle mitään pahaa.

    • varoittajana

      Olen ollut n. 25 vuotta sairauseläkkeellä eri tyyppisten psyykkisten syiden perusteella. Jo yli 30 vuotta sitten ajattelin, että elämäni on pilalla erilaisten sosiaalisten jännitysoireiden takia ja lähinnä näistä syistä lopetin esim. lukion ja ajauduin koulutusta vähän vaativiin sekalaisiin hanttihommiin kunnes ei minulle sopivaa työtä enää löytynyt. Näin jälkiviisaana pahin virheeni oli hakea apua ongelmiiini bentsodiatsepiineista (ainoastaan lyhytaikaiseen kriisikäyttöön korkeintaan) ja alkoholista. Päihdeongelmat ovat lopultakin kerrannaisvaikutuksineen pilanneet ja tuhlanneet minulle jo aika paljon kertyneitä elinvuosia. Kirkkaalla ajatuksella on mahdollista hakea apua, tehdä erilaisia harjoituksia yms. sosiaalisiin jännityoireisiin, jotka nyt jälkikäteen tuntuvat ongelmistani pienimmiltä (ei tietenkään silloin joskus nuorena).
      Yrittäkä hakea ihmeessä apua näihin ongelmiin, mutta muistakaa, että ajatusta turruttavilla aineilla voitte lakaista ongelman vain maton alle ilman käsittelyä ja pilata elämänne ja samalla ehkä myös joidenkin toisten..näin kävi itselleni pitkälti. Yritän saada korjattua elämästäni vielä sen, mikä on mahdollista. Edelleenkin hyvin jännityvänä sosiaaliset pelot tuntuvat hautautuvan paljon pahempien ongelmien peittoon.

    • ezki82

      Mä olen joka kerta työpaikkaa vaihtaessani kärsinyt samasta asiasta. Se on TODELLA uuvuttavaa, ja jokaisen työpäivän jälkeen takki on todella tyhjä. Työtä asian parissa on tullut tehtyä jo kohta parikymmentä vuotta. Välillä on ollut parempia jaksoja, kun töissä on ympäristö tullut tutuksi, eikä jännittämisoireet ole enää läsnä. Mutta sitten kun paikkaa vaihtaa, niin huomaakin, että se vanha "ystävä" olikin vaan talviunessa ja heräsi nyt taas ahdistelemaan.

      Nyt olen viimeaikoina ruvennut tutkimaan termiä "toxic shame", joka vaikuttaa yhdeltä hyvältä lähtökohdalta lähteä purkamaan tätä ongelmavyyhtiä sosiaalisten tilanteiden pelon suhteen.

      Voimia päiviisi, aurinko paistaa sinullekin vielä täydellä kirkkaudella!

      • Huomasinkin vasta jälkeenpäin, että olipas vanha ketju...


    • Anonyymi

      hyvä ketju.

    • Anonyymi

      Olin monta vuotta työyhteisössä mikä oli sosiaalista eri ammattiryhmien välillä. Ujona menin mutta siellä oppi rohkeutta ja itsevarmuutta ja lopulta olinkin yksi höpöttäjistä. Aikaa myöten sitten väsyin tähän rooliin, aina ei olis jaksanu kuunnella työkaverin samoja juttuja, olla aurinkoinen ja tekevä. Pääsin sitten viimein yksintyöskentelyyn ja olen viihtynyt erinomaisesti. Vanhat kollegat ihmettelee olenko yksinäinen, ei ainakaan yhtään tunnu siltä vaan tämä on mun juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe