Paino vain putoaa putoamistaan

Kuihtuva äiti

Heippa!

Mulla on siis kohta 7kk ikänen lapsi, jota vielä osittain imetän muun ruuan ohella. Olen siis 155cm ja ennenko aloin oottamaan painoin 45kg ja raskausaikana paino nousi vaivaset 7kg. Vaikka syön ja syön, niin paino putoaa putoamistaan ja mulla kokoajan heikottaa. Lapselle kyllä tulee pituutta ja painoa hyvin, mut itse painan tällä hetkellä just ja just sen 40kg. Mitä enemmän olen lisänny syömistä, niin sitä enemmän se paino vaan tippuu.. Onko muilla samanlaisia kokemuksia??

16

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähän samaa joo

      Kun syöt riittävän kaloripitoista ruokaa riittävästi (mikä on PALJON), niin et laihdu. Ellei sitten kyseessä ole esim. kilpirauhasen liikatoiminta. Sitä pitää selvitellä lääkärillä, jos sellaista epäillään. Itsekin laihduin vähän turhankin helposti imetysaikana ja mielestäni söin paljon, mutta kun oikein tarkkaan aloin laskea syömisiä, niin ei niistä riittävästi kaloreita tullutkaan. Suosittelen pitämään hetken ruokapäiväkirjaa, jotta näet mitä oikeasti syöt ja kuinka paljon.

    • Ei margariineja

      Ei tuo painosi nyt aivan kamalan alhainen, koska olet noin hirmusen lyhyt. Olet kuitenkin merkittävän alipainoinen. Itse olen sinua 15 cm pidempi ja olen laihimmillaan painanut vain 4 kg enemmän (vaikea alipano).
      Minulla ei tosin ollut mitään heikotusta, koska olen aina ollut hoikka ja elimistöni on tähän tottunut. "Lihottaminen" on vaikeampaa kuin laihtuminen tai lihominen eli pakkosyömisellä ei liho. Sinun pitää vain löytää ruuan kulinaristiset nautinnot. Älä syö liian "terveellisesti". Suosi runsasravinteista ruokaa ja luonnollisia rasvoja.

      • Nimimerkitönkunenkeksimi

        Tuttu juttu! Mä olin ennen raskauksia 165cm ja 52 kg. Ekasta raskaudesta painoa tuli 13kg - ja lähti ehkä 17kg. Imetyksen lopetuksen jälkeen päädyin samaan painoon, kun ennen raskautta. Tokasta tuli raskausaikana 7 kg ja yli 15kg lähti. Alimmillaan paino oli 42kg:n tuntumasssa. Tunsin itseni tosi laihaksi ja kaikki vaatteet oli liian isoja.. Tuntui, että söin kaksin käsin, muuten vaan ehtinyt syömään kaikkea energiaa, jota kuopus kiskoi.. Maitoa tuli hyvin. Ekaa imetin 2v. Ja kuopusta 2,5v. Nyt kuopuskin on jo 4v. ja mä painan taas sen 51-52kg.


    • äitix

      Mitä sitten syöt? Salaatteja ja keittoja vai? Ja leivän päälle kevytlevitettä ja rasvatonta leikkelettä?

      Lisää joka lautaselliseen puoli desiä hyvälaatuista kylmäpuristettua öljyä ja ota jälkkäriksi suklaapatukka. Leivälle voita ja rasvaista juustoa ja leikkelettä. Eiköhän ala paino nousta, jollet sitten ole jotenkin sairas.

      Sekä laihduttaessa että lihottaessa pitää kiinnittää eniten huomiota ruuan LAATUUN, ei vain sen määrään. Heiniä ja liemiä saa syödä vaikka miten paljon saamatta riittävästi kaloreita. Toisaalta jos syö pelkkää läskiä ja suklaata, saattaa olla nälissään ja silti lihoa, koska ruoka-aineet ovat niin energiatiheitä.

      Älä siis vain lisää syömistä, vaan lisää nimenomaan energiatiheiden ruoka-aineiden (rasva, sokeri, hiilarit) saantia. Jos haluat silti syödä terveellisesti, syö avocadoja, rasvaista kalaa ja kasviöljyjä. Jälkimmäisiä voi kietaista huiviin vaikka lasista juomalla, jos ei se ruuassa mene.

      • Ei margariineja

        Muuten hyvä ohje, mutta päivittäinen suklaansyönti ei lihotusmielessäkään ole suotavaa. Mieluummin tilalle jotain muuta kuin karkkia tai sokeria, joissa ei ole mitään ravintoaineita. Jos sokeria pitää syödä, niin sitä voi nauttia hedelmien muodossa. Kasvisöljyn juominenkaan ei kyllä taida ihan tuosta noin vaan keneltäkään onnistua. :)

        Avaaja, teepä kermassa haudutettua uunilohta ja lisää kermaan vielä vaikkapa koskenlaskija-juustoa. Kyytipojaksi perunamuussia, johon laitat luomutäysmaitoa (n. 4% rasvaa) ja voita. On niin hyvää, että tuota voi syödä tupla-annoksen.

        Jälkkäriksi laitat mansikkakermarahkaa. Vatkaa 2 dl kermaa, heitä sekaan purkki rahkaa, 1-2 rkl sokeria, 1-2 tl vaniljasokeria ja muussattuja pakastemansikoita noin 400 g. Kaiken vatkaat hyrskyn myrksyn vatkaimella tai yleiskoneella. Tuota sitten vetelet nassuun pitkin iltaa.

        Kun teet ruokaa, tee siitä niin hyvää, ettet voi olla syömättä. Pelkkä tiheäenerginen ruoka ei käy, jos se maistuu yökölle.


      • äitix
        Ei margariineja kirjoitti:

        Muuten hyvä ohje, mutta päivittäinen suklaansyönti ei lihotusmielessäkään ole suotavaa. Mieluummin tilalle jotain muuta kuin karkkia tai sokeria, joissa ei ole mitään ravintoaineita. Jos sokeria pitää syödä, niin sitä voi nauttia hedelmien muodossa. Kasvisöljyn juominenkaan ei kyllä taida ihan tuosta noin vaan keneltäkään onnistua. :)

        Avaaja, teepä kermassa haudutettua uunilohta ja lisää kermaan vielä vaikkapa koskenlaskija-juustoa. Kyytipojaksi perunamuussia, johon laitat luomutäysmaitoa (n. 4% rasvaa) ja voita. On niin hyvää, että tuota voi syödä tupla-annoksen.

        Jälkkäriksi laitat mansikkakermarahkaa. Vatkaa 2 dl kermaa, heitä sekaan purkki rahkaa, 1-2 rkl sokeria, 1-2 tl vaniljasokeria ja muussattuja pakastemansikoita noin 400 g. Kaiken vatkaat hyrskyn myrksyn vatkaimella tai yleiskoneella. Tuota sitten vetelet nassuun pitkin iltaa.

        Kun teet ruokaa, tee siitä niin hyvää, ettet voi olla syömättä. Pelkkä tiheäenerginen ruoka ei käy, jos se maistuu yökölle.

        Miksi suklaan syönti olisi sen pahempi kuin tuommoinen määrä kovaa eläinperäistä rasvaa? Tuolla dieetillä menevät suonet tukkoon. Hoikkakin ihminen voi sairastua sydäntauteihin.

        Puoli desiä terveellistä öljyä menee alas yhdellä huikalla. Miksi se ei onnistuisi?

        Toki on minunkin mielestäni järkevämpää tehdä herkullista ruokaa ja nautiskella. Vaan luulenpa, että ap ei liene kovasti ruuanlaiton tai herkuttelun perään luonnostaan; eihän hän muuten olisi alipainoinen. Ruuanrakastajat ja sen valmistamista harrastavat pysynevät luonnostaan hyvässä lihassa... Jos ei ruoka kiinnosta, pitää ottaa asia vain sen kannalta, että puoli desiä oliiviöljyä ääntä kohti ja sillä selvä. Ei se ole nautinto, mutta ravintoa on saatava. Toinen vaihtoehto on lisätä se ruokaan, mutta jos ruuan syöminen takkuaa niin...


      • Pirjo Yrjölä
        Ei margariineja kirjoitti:

        Muuten hyvä ohje, mutta päivittäinen suklaansyönti ei lihotusmielessäkään ole suotavaa. Mieluummin tilalle jotain muuta kuin karkkia tai sokeria, joissa ei ole mitään ravintoaineita. Jos sokeria pitää syödä, niin sitä voi nauttia hedelmien muodossa. Kasvisöljyn juominenkaan ei kyllä taida ihan tuosta noin vaan keneltäkään onnistua. :)

        Avaaja, teepä kermassa haudutettua uunilohta ja lisää kermaan vielä vaikkapa koskenlaskija-juustoa. Kyytipojaksi perunamuussia, johon laitat luomutäysmaitoa (n. 4% rasvaa) ja voita. On niin hyvää, että tuota voi syödä tupla-annoksen.

        Jälkkäriksi laitat mansikkakermarahkaa. Vatkaa 2 dl kermaa, heitä sekaan purkki rahkaa, 1-2 rkl sokeria, 1-2 tl vaniljasokeria ja muussattuja pakastemansikoita noin 400 g. Kaiken vatkaat hyrskyn myrksyn vatkaimella tai yleiskoneella. Tuota sitten vetelet nassuun pitkin iltaa.

        Kun teet ruokaa, tee siitä niin hyvää, ettet voi olla syömättä. Pelkkä tiheäenerginen ruoka ei käy, jos se maistuu yökölle.

        Hyi yök, ykäisin tuollasen setin jäölkeen!!!!!!


      • Ei margariineja
        äitix kirjoitti:

        Miksi suklaan syönti olisi sen pahempi kuin tuommoinen määrä kovaa eläinperäistä rasvaa? Tuolla dieetillä menevät suonet tukkoon. Hoikkakin ihminen voi sairastua sydäntauteihin.

        Puoli desiä terveellistä öljyä menee alas yhdellä huikalla. Miksi se ei onnistuisi?

        Toki on minunkin mielestäni järkevämpää tehdä herkullista ruokaa ja nautiskella. Vaan luulenpa, että ap ei liene kovasti ruuanlaiton tai herkuttelun perään luonnostaan; eihän hän muuten olisi alipainoinen. Ruuanrakastajat ja sen valmistamista harrastavat pysynevät luonnostaan hyvässä lihassa... Jos ei ruoka kiinnosta, pitää ottaa asia vain sen kannalta, että puoli desiä oliiviöljyä ääntä kohti ja sillä selvä. Ei se ole nautinto, mutta ravintoa on saatava. Toinen vaihtoehto on lisätä se ruokaan, mutta jos ruuan syöminen takkuaa niin...

        Höpsistä, ei tuossa olut mitään suonia tukkivaa rasvaa. Kovetetut kasvisrasvat tukkivat suonet - ei suinkaan luonnollinen maitorasva. Olette reppanat näitä "virallisten ravitsemissuositusten" uhreja. Kerma, voi ja luomumaito ovat terveellisiä ja ennenkaikkea hyvänmakuisia ja niillä pysyy kolesterolit kunnossa. Kyllä tekin tämän tajuatte ehkä 10-15 vuoden kuluttua, kun ravitsemussuosituksia on vihdoin pakko muuttaa virheellisistä oikeiksi.


      • Ei margariineja
        Pirjo Yrjölä kirjoitti:

        Hyi yök, ykäisin tuollasen setin jäölkeen!!!!!!

        Pirjo Yrjölän mielipiteet eivät terveitä, puhtaasta ravinnosta nauttivia ihmisiä kiinnosta


    • Äitiliini.

      Täällä myös yks kuihtunut äiti.. Lapsi reilun vuoden ja imetystä aletaan pian lopettelemaan. Olen 167cm ja painan nyt jotain 46kg. Ennen raskautta painoin 52kg, eli hoikka olen kyllä aina ollut, mutta nyt itteenikin hirvittää tämä alipaino. Käytän voita, kermajuustoa, täysmaitoa ym, mutta tiedän että en syö tarpeeksi paljon. Esim olen aina syönyt vain yhden lämpimän ruuan päivässä, lisäksi mussutan leipää, jogurttia ym... Ennen imetystä se riitti, mutta nyt ei. En vaan osaa/jaksa muuttaa ruokailutottumuksiani, eli oma vika. Jospa se paino siitä vähän nousisi kun imetys loppuu!

      • ...

        Yleensä tuo, että syö vain yhden lämpimän ruuan päivässä ja mussuttaa paljon leipää pikemminkin lihottaa kuin laihduttaa. Sinä et kuitenkaan syö niin paljon kuin pitäisi, kuten olet tiedostanutkin. Itselläni sokeroidut jugurtit lisäävät näläntunnetta.

        Jos itse söisin vain yhden lämpimän aterian päivässä, en pystyisi pitämään annoskokoa sopivana, vaan tulisi takuulla santsattua. ;)

        Liian pitkät ateriavälit hidastuttaisivat aineenvaihduntaani ja uskoisin, että lihoisin, kenties?


    • Realistinen äiti

      Et ole kuihtumassa, sillä olet vain lapsen pituinen, miksi siis painaisitkaan sen enempää kuin 10-11-vuotias lapsi? 19-vuotias tyttäreni on sinua 13 cm pidempi ja painaa 10 kg enemmän, eikä hän näytä yhtään kuihtuneelta, vaan on ns. missin mitoissa.

      • Vittu mikä urpo oot

        NO HALOO! Ei aikuisen kuulu painaa kehittymättömän lapsen verran, vaikka olisikin lyhyt.

        Ja sinun 19-kakarasi on myös vielä kehittyvä teini, vaikka virallisesti aikuinen onkin. Ja ihan vaikka painoindeksejä laskemalla voit todeta, että ei pituuden ja painon suhde ole suoraan verrannollinen eri pituisilla ihmisillä.

        Ps. jos et tiedä niin harva voi oikeasti hyvin niissä vitun missinmitoissasi.


      • Realistinen äiti
        Vittu mikä urpo oot kirjoitti:

        NO HALOO! Ei aikuisen kuulu painaa kehittymättömän lapsen verran, vaikka olisikin lyhyt.

        Ja sinun 19-kakarasi on myös vielä kehittyvä teini, vaikka virallisesti aikuinen onkin. Ja ihan vaikka painoindeksejä laskemalla voit todeta, että ei pituuden ja painon suhde ole suoraan verrannollinen eri pituisilla ihmisillä.

        Ps. jos et tiedä niin harva voi oikeasti hyvin niissä vitun missinmitoissasi.

        Ei tuon pituinen naisenpätkä ole kuihtunut, mitä tuo avaaja on. :)

        Sinulla on ehkä kakaroita, mutta minulla lapsia ja hän voi missin mitoissaan hyvin, koska se on hänelle luonnollinen, hyvänolon paino. Eikä 19 -vuotias ole kehittyvä teini.


      • Terve ruumiinkuva
        Realistinen äiti kirjoitti:

        Ei tuon pituinen naisenpätkä ole kuihtunut, mitä tuo avaaja on. :)

        Sinulla on ehkä kakaroita, mutta minulla lapsia ja hän voi missin mitoissaan hyvin, koska se on hänelle luonnollinen, hyvänolon paino. Eikä 19 -vuotias ole kehittyvä teini.

        Valitettavasti sinulla on vääristynyt kuva normaalipainosta. Tämä ei ole mikään mielipideasia. Aloittaja on tuolla painolla merkittävästi alipainoinen, vaikka onkin lyhyt. Aikuisen naisen paino on todellakin eri asia kuin teini-ikäisen tytön mitat, puhumattakaan lapsen pituuden ja painon suhteesta verrattuna aikuisen vastaaviin. Ja tyttäresi on tosiaankin vielä teini. Teini-ikä on 13-19 (vrt. engl. teenager, thirteen-nineteen) vuotta ja tyttösi on 19-vuotias. Parikymppisen tytön hontelous on ihan ok, mutta aikuisen naisen kohdalla tilanne on vähän erilainen.

        Kannattaa vähän miettiä, millainen se oma ruumiinkuva on. Toki osasta anorektikotkin näyttävät hyviltä, mutta se ei tee anorektikosta tervettä tai normaalipainoista.


      • Terve ruumiinkuva
        Realistinen äiti kirjoitti:

        Ei tuon pituinen naisenpätkä ole kuihtunut, mitä tuo avaaja on. :)

        Sinulla on ehkä kakaroita, mutta minulla lapsia ja hän voi missin mitoissaan hyvin, koska se on hänelle luonnollinen, hyvänolon paino. Eikä 19 -vuotias ole kehittyvä teini.

        Ja vielä: normikaavalla laskettava painoindeksi koskee 20-60 -vuotiaita, mutta vaikka tyttäreesi sitä sovellettaisiin, on hänen painoindeksinsä korkeampi kuin aloittajan. Tyttäresi painoindeksi noilla mitoilla (168 cm, 50 kiloa) on 17,7, aloittajan painoindeksi taas vain 16,6.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe