Valkoiset madot valtasivat huonekasvini!

tuohtunut

Heipä hei.

Minulla on ikkunanlaudalla mango, passionhedelmästä kasvatettu köynnös, chilin ja viikunan siemeniä itämässä ja tomaatin taimia.

Ensimmäisenä huomasin valkoisia pieniä, noin millin ptuisia (korkeintaan) ja todella ohuita toukkia/matoja syömässä itämässä olleita kirsikansiemeniä. (Ällöä koska olleet kylmäkäsittelyssä jääkaapissa). Vein ne parvekkeelle.

Siitä on viikko, mutta tänään katsastin mangon juuria, ja huomasin mullassa niitä samoja valkoisia toukkia!

Ilmeisesti ne ovat siis tulleet mullan mukana? Ja niitä lienee myös muissa silmäterissäni.

Mitä nuo ovat? Olen googlettanu ripsiäisiä yms, mutta mikään ei vastaa nuita.
Miten pääsen niistä eroon?



(Laitoin saman kyssän mys tuholaiset-osioon, mutta laitoin tännekin koska siellä keskustelu ei ole niin vilkasta.)

3

6681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkitietävä

      Hei,

      Sinun kannaattaa;
      a) vaihtaa mult
      b) käydä esim. Plantagenissä kyselemässä, näyttäen pussin jossa multaa vielä on
      c) käyttää "Tuholaistorjuntaainetta"


      Kaikki nuo tehoavat matojen poistamiseen!

    • O-mukulakiurunkannus

      Kyseessä ovat todennäköisesti harsosääsken toukat. Harsosääsket ovat niitä ihan pieniä vilkkaita tummanharmaita pikkukärpäsiä, jotka viihtyvät kosteuden lähellä ja niitä pörrää kukkaruukkujen ympärillä.

      Harsosääskiä tulee kotiin melkein mistä vain, itse olen huomannut niitä saapuvan ainakin lehtisalaatin mukana. Aikaisemmin niitä oli valmiina esimerkiksi Biolanin mustassa mullassa. Niiden kurissa pitäminen on hankalaa. Minä olen aina ohikulkiessani ja harsosääsken nähdessäni ruiskauttanut keltaista perus-Raidia. Vaikka ne eivät siitä kaikki kuolisikaan, tulevat ainakin sen verran huonovointisiksi, etteivät lisääntymispuuhat ole ensimmäisinä mielessä.

      Harsosääskiä saattaa myös asustaa keittiön ja kylppärin viemäreissä tai vesipisteiden lähellä. Kannattaa silloin tällöin päästellä tosi kuumaa vettä tuutin täydeltä, niin kuolevat, sekä pitää huoli, ettei esim. kylppärin lattiakaivoon jää sopivaa materiaalia harsosääsken asustettavaksi.

      Ne pienet valkoiset toukat syövät todellakin juuren kärkiä - niitä, joilla kasvin on tarkoitus ottaa mullasta vettä ja ravinteita. Ihan pienet taimet ne syövät poikki ihan mullan pinnan alapuolelta. Iso kasvi ei välitä vähääkään, jos pari juurenkärkeä syödään, mutta pikkutaimille se on totaalituho, kun ei juuristoa vielä mainittavasti ole.

    • ansarijauhiainen

      Harsosääsken toukkia ovat. Mullan pinta kannattaa pitää kuivana ja kastella alusvadille.
      Mullan pinnalle voi laittaa myös kerroksen esim. vermikuliittia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe