Mitä kannatatte lääkkeeksi bipoon?

tt-80

Mulla on juuri todettu kakkostyypin bipolaarinen. Tiedostan mielialojeni vaihtelut melko selkeästi ja haluan tähän ehdottomasti lääkkeen.
Mitä lääkkeitä te suosittelisitte?

33

1396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+5

      Abilify

    • Tytrt

      Litium

    • 2+5

      Liikuntaa, rentoutumista (vaikka jooga, meditaatio, muuta mitä keksit), terapiaa sekä totta kai täysin aliarvostettu oikeanlainen ruokavalio (lisätiedot ammattilaisilta).

      • hirveähirviii

        Tuo ruokavalio on yllättävän tärkeä. Ainakin itse lääkkeistä tajusin ekaa kertaa olevani yliherkkä. En pelkästään lääkkeille vaan kaikille substansseille mitä kehooni pistän kuten ruoka, stimulantit eli kahvi, alkoholi jne.

        Aivojeni bipo-ominaisuus sotkee minulla tämän tästä vuorokausirytmit ja nukkumattomuus ja liikaunisuus taas pahentaa oireita jotka muutoin onkin aika lievät niin ratkaisu oli yllättäen kuunnella omaa kehoa ja löytää balanssi kaikessa. Alokohlia en juo edes maistiaisiksi. Kahvia onneksi siedän hyvin sopivissa määrin. Unirytmihäiriöihin syön melatoniinia kuureina mutta sitäkin hiiren annoksen tämän yliherkkyyden vuoksi. Keho hyväksyy paremmin aineet pienissä määrin.

        Terapiaa komppaan myös. Ei tunnu kaikkia auttavan mutta monille sopii.


      • hirveähirviii
        hirveähirviii kirjoitti:

        Tuo ruokavalio on yllättävän tärkeä. Ainakin itse lääkkeistä tajusin ekaa kertaa olevani yliherkkä. En pelkästään lääkkeille vaan kaikille substansseille mitä kehooni pistän kuten ruoka, stimulantit eli kahvi, alkoholi jne.

        Aivojeni bipo-ominaisuus sotkee minulla tämän tästä vuorokausirytmit ja nukkumattomuus ja liikaunisuus taas pahentaa oireita jotka muutoin onkin aika lievät niin ratkaisu oli yllättäen kuunnella omaa kehoa ja löytää balanssi kaikessa. Alokohlia en juo edes maistiaisiksi. Kahvia onneksi siedän hyvin sopivissa määrin. Unirytmihäiriöihin syön melatoniinia kuureina mutta sitäkin hiiren annoksen tämän yliherkkyyden vuoksi. Keho hyväksyy paremmin aineet pienissä määrin.

        Terapiaa komppaan myös. Ei tunnu kaikkia auttavan mutta monille sopii.

        Ainiin ja lääkitys on TÄYSIN henkilökohtainen. Se täytyy vain kokeilla ja löytää, yleensä se on jonkinlainen coktail muutamia lääkkeitä eri oireisiin eikä vain yhtä. Ei ole ainoaa oikeaa vastausta. Yleensä lekuri aloittaa turvallisimmilla lääkkeillä ja harkitsee sen ihan asiakkaan lähtökohdista.


    • tt-80

      Voi olla että aloitan tuon valproaattilääkityksen. Lääkärin kanssa alustavasti keskustetu siitä ja se kuulemma auttaa juuri tämänmuotoiseen kaksisuuntaisuuteen mitä itselläni on.
      Minulla on hyvin terveelliset elämäntavat, kiitoksia vaan nm.2 5.
      Mutta kun ne eivät yksin tähän riitä. Lenkkeilen ja pelaan sulkista, tennistä käyn salilla, en juo, en polta. Toki noi on kaikki tärkeitä asioita mutta ei niillä tätä hoideta kuntoon. Kaikille tsemppiä!

      • 2+5

        Mutta miten sitten kuvittelet "hoitavasi sen kuntoon" kemikaaleilla? Ei sillä, että olisin sinua estämässä ottamasta mitään aineita, enhän sellaista voikaan tehdä, enkä haluakaan, mutta ihmettelen, että mitä odotat esim. valproaatilta? Kiinnostaa paljon tietää miksi tahdot ehdottomasti nimen omaan pillerin/lääkkeen? Toivottavasti saat mitä haet, se kai se tärkeintä on.


      • valproa jo 5v
        2+5 kirjoitti:

        Mutta miten sitten kuvittelet "hoitavasi sen kuntoon" kemikaaleilla? Ei sillä, että olisin sinua estämässä ottamasta mitään aineita, enhän sellaista voikaan tehdä, enkä haluakaan, mutta ihmettelen, että mitä odotat esim. valproaatilta? Kiinnostaa paljon tietää miksi tahdot ehdottomasti nimen omaan pillerin/lääkkeen? Toivottavasti saat mitä haet, se kai se tärkeintä on.

        Kyllä se nyt vaan niin on että tämä häiriö hoidetaan ja hoituu vain kemikaaleilla kuntoon, ihminen voi elää suht normaalia elämää.
        Mä olen syönyt valproaattia jo pitkään ja mulla ei ole oireita. Ilman lääkitystä niitä vaan olisi ja elämä olisi kuralla. Ajattelen myöskin muita tässä. On itsekästä kieltäytyä lääkkeistä ja ajaa jotain omaa asiaansa luonnonmukaisilla keinoilla.
        Terveet elämäntavat ovat yksi osa tämän hoitoa mutta ilman lääkitystä niillä ei ole juurikaan merkitystä.


      • 2+5
        valproa jo 5v kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan niin on että tämä häiriö hoidetaan ja hoituu vain kemikaaleilla kuntoon, ihminen voi elää suht normaalia elämää.
        Mä olen syönyt valproaattia jo pitkään ja mulla ei ole oireita. Ilman lääkitystä niitä vaan olisi ja elämä olisi kuralla. Ajattelen myöskin muita tässä. On itsekästä kieltäytyä lääkkeistä ja ajaa jotain omaa asiaansa luonnonmukaisilla keinoilla.
        Terveet elämäntavat ovat yksi osa tämän hoitoa mutta ilman lääkitystä niillä ei ole juurikaan merkitystä.

        Sinulla on totta kai oikeus mielipiteeseesi ja omaan ratkaisuusi vaikka kaikki eivät sitä jakaisikaan.


      • valproa jo 5v
        2+5 kirjoitti:

        Sinulla on totta kai oikeus mielipiteeseesi ja omaan ratkaisuusi vaikka kaikki eivät sitä jakaisikaan.

        niinkuin myös sinulla


      • hirveähirviii

        Minusta tuntuu että ei ole niinkään terveistä elämäntavoista vaan tasapainottelusta kiinni. Tai itse ainakin koen bipon aivojen toimintahäiriönä jossa aivoilla on hankaluuksia säädellä ja tasapainotella oloa. Esim. hypomaanisena liikaliikunta vaan agitoi lisää ja silloin pitää päinvastoin rauhoittaa koko keho kun huomaa hypomaanisen olon alkaneen. Olen joskus saanut melkoisen hypomanian kun sen alussa innostuin liikkumaan liikaa. En tosin tiennyt biposta mitään vielä silloin. Sinulla voi tietty olla ihan eri muotoinen sairaus. Tulipahan vain mieleen.


    • jhgvt

      Saatat saada hoidettua jonkin asian pois valproaatilla, mutta voit saada tilalle jotain muuta. Minulla se muu oli 20kg lisää painoa.

      • 2 muuta

        Toinen valproaatin sivuvaikutus on hyponatremia, vaikka Deprakine on natriumvalproaatti. Samoin kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole poissuljettu sivuvaikutus.


      • 3+6
        2 muuta kirjoitti:

        Toinen valproaatin sivuvaikutus on hyponatremia, vaikka Deprakine on natriumvalproaatti. Samoin kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole poissuljettu sivuvaikutus.

        äärimmäisen..HUOM! äärimmäisen harvinaisia nuo sivuoireet ja esim.hyponatremia on asteiltaan niin mietoa että eipä juuri elämään vaikuta siihen on saatavilla helpot niksit oloa helpottamaan. Yleisempää on se että mokaa elämänsä kun on ilman esim.valpro-lääkitystä. Lähes 100pros.varmuus että ilman lääkettä kaikki menee päin peetä ja kaikki kärsii. Pahimmillaan lääkkeettömyys koituu kuolemaksi.


      • Depran haitat
        3+6 kirjoitti:

        äärimmäisen..HUOM! äärimmäisen harvinaisia nuo sivuoireet ja esim.hyponatremia on asteiltaan niin mietoa että eipä juuri elämään vaikuta siihen on saatavilla helpot niksit oloa helpottamaan. Yleisempää on se että mokaa elämänsä kun on ilman esim.valpro-lääkitystä. Lähes 100pros.varmuus että ilman lääkettä kaikki menee päin peetä ja kaikki kärsii. Pahimmillaan lääkkeettömyys koituu kuolemaksi.

        Ilmiselvästi olet lääketeollisuuden markkinointipäällikkö, sillä et tiedosta Deprakinen vakavia sivuvaikutuksia:

        4. Mahdolliset haittavaikutukset
        Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat:

        vapina, kouristukset, uneliaisuus, muistin heikkeneminen, päänsärky, huimaus
        kuurous
        yliherkkyys
        pahoinvointi, vatsakipu, ripuli, erityisesti hoitoa aloitettaessa
        ruokahaluttomuus. painonlasku, painonnousu (ks. kohta ”Ole erityisen varovainen Deprakinen suhteen)
        ohimenevä hiustenlähtö
        verenvuoto
        maksavaurio
        veren insuliinipitoisuuden epätavallinen suureneminen
        HDL-kolesterolipitoisuuden pieneneminen
        kuukautishäiriöt, (ks. kohta ”Ole erityisen varovainen Deprakinen suhteen”)
        sekavuustila, aggressiivisuus ja keskittymisvaikeudet

        Muita mahdollisia haittavaikutuksia ovat:

        koordinaatiohäiriöt, epävakaisuus kävellessä, väsymys
        ihoreaktiot, kuten ihottumat
        kuulo-, näkö- ja puhehäiriöt
        psykoosi, ahdistuneisuus, masennus, aistiharhat
        puutuneisuus ja pistely
        jalkojen turvotus (edeema)
        vuoteenkastelu tai lisääntynyt virtsaamistarve
        hedelmättömyys miehillä.

        Kerro välittömästi lääkärille, jos sinulle ilmaantuu jokin seuraavista vakavista haittavaikutuksista. Voit tarvita välitöntä lääkärin hoitoa:

        tajunnantason muutokset, käyttäytymismuutokset, joihin saattaa liittyä kouristuskohtausten lisääntymistä tai voimistumista, väsymys, varsinkin, jos fenobarbitaalia ja topiramaattia käytetään samanaikaisesti tai jos Deprakinen annosta on muutettu äkillisesti
        toistuva oksentelu, voimakas väsymys, vatsakipu, uneliaisuus, heikotus, ruokahaluttomuus, vaikea ylävatsakipu, pahoinvointi, keltaisuus (ihon tai silmän valkuaisten keltaisuus), jalkojen turvotus, epilepsian paheneminen tai yleinen huonovointisuus
        mustelmien muodostuminen tai verenvuoto
        rakkuloiden muodostuminen ja ihon hilseily
        kuume ja hengitysvaikeus, jotka saattavat viitata valkosolujen vähenemiseen tai luuydinlamaan
        sekavuus, joka saattaa johtua veresi alentuneesta natriumpitoisuudesta
        allergiasta aiheutuva turvotus, johon liittyy kivuliaita, kutisevia läikkiä (useimmiten silmien, huulten, nielun ympäristössä, joskus käsissä ja jaloissa)
        oireyhtymä, johon liittyy lääkeihottuma, kuumetta, imusolmukkeiden laajenemista ja mahdollisesti muiden elinten toimintahäiriöitä
        ekstrapyramidaaliset häiriöt (esim. levottomat jalat tai jäykkyys).

        Deprakine voi myös vähentää verihiutaleiden tai punasolujen määrää, aiheuttaa veren hyytymishäiriöitä tai muutoksia munuaisten toiminnassa. Nämä haittavaikutukset tulevat esille vain lääkärin tekemissä tutkimuksissa.

        Luustomuutoksia, kuten osteopeniaa ja –poroosia (luun heikkenemistä) sekä murtumia, on raportoitu tämän lääkkeen käytön yhteydessä.


      • ......
        Depran haitat kirjoitti:

        Ilmiselvästi olet lääketeollisuuden markkinointipäällikkö, sillä et tiedosta Deprakinen vakavia sivuvaikutuksia:

        4. Mahdolliset haittavaikutukset
        Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat:

        vapina, kouristukset, uneliaisuus, muistin heikkeneminen, päänsärky, huimaus
        kuurous
        yliherkkyys
        pahoinvointi, vatsakipu, ripuli, erityisesti hoitoa aloitettaessa
        ruokahaluttomuus. painonlasku, painonnousu (ks. kohta ”Ole erityisen varovainen Deprakinen suhteen)
        ohimenevä hiustenlähtö
        verenvuoto
        maksavaurio
        veren insuliinipitoisuuden epätavallinen suureneminen
        HDL-kolesterolipitoisuuden pieneneminen
        kuukautishäiriöt, (ks. kohta ”Ole erityisen varovainen Deprakinen suhteen”)
        sekavuustila, aggressiivisuus ja keskittymisvaikeudet

        Muita mahdollisia haittavaikutuksia ovat:

        koordinaatiohäiriöt, epävakaisuus kävellessä, väsymys
        ihoreaktiot, kuten ihottumat
        kuulo-, näkö- ja puhehäiriöt
        psykoosi, ahdistuneisuus, masennus, aistiharhat
        puutuneisuus ja pistely
        jalkojen turvotus (edeema)
        vuoteenkastelu tai lisääntynyt virtsaamistarve
        hedelmättömyys miehillä.

        Kerro välittömästi lääkärille, jos sinulle ilmaantuu jokin seuraavista vakavista haittavaikutuksista. Voit tarvita välitöntä lääkärin hoitoa:

        tajunnantason muutokset, käyttäytymismuutokset, joihin saattaa liittyä kouristuskohtausten lisääntymistä tai voimistumista, väsymys, varsinkin, jos fenobarbitaalia ja topiramaattia käytetään samanaikaisesti tai jos Deprakinen annosta on muutettu äkillisesti
        toistuva oksentelu, voimakas väsymys, vatsakipu, uneliaisuus, heikotus, ruokahaluttomuus, vaikea ylävatsakipu, pahoinvointi, keltaisuus (ihon tai silmän valkuaisten keltaisuus), jalkojen turvotus, epilepsian paheneminen tai yleinen huonovointisuus
        mustelmien muodostuminen tai verenvuoto
        rakkuloiden muodostuminen ja ihon hilseily
        kuume ja hengitysvaikeus, jotka saattavat viitata valkosolujen vähenemiseen tai luuydinlamaan
        sekavuus, joka saattaa johtua veresi alentuneesta natriumpitoisuudesta
        allergiasta aiheutuva turvotus, johon liittyy kivuliaita, kutisevia läikkiä (useimmiten silmien, huulten, nielun ympäristössä, joskus käsissä ja jaloissa)
        oireyhtymä, johon liittyy lääkeihottuma, kuumetta, imusolmukkeiden laajenemista ja mahdollisesti muiden elinten toimintahäiriöitä
        ekstrapyramidaaliset häiriöt (esim. levottomat jalat tai jäykkyys).

        Deprakine voi myös vähentää verihiutaleiden tai punasolujen määrää, aiheuttaa veren hyytymishäiriöitä tai muutoksia munuaisten toiminnassa. Nämä haittavaikutukset tulevat esille vain lääkärin tekemissä tutkimuksissa.

        Luustomuutoksia, kuten osteopeniaa ja –poroosia (luun heikkenemistä) sekä murtumia, on raportoitu tämän lääkkeen käytön yhteydessä.

        Maniaa pukkaa? Ota lääkkeesi.


      • bipotar
        3+6 kirjoitti:

        äärimmäisen..HUOM! äärimmäisen harvinaisia nuo sivuoireet ja esim.hyponatremia on asteiltaan niin mietoa että eipä juuri elämään vaikuta siihen on saatavilla helpot niksit oloa helpottamaan. Yleisempää on se että mokaa elämänsä kun on ilman esim.valpro-lääkitystä. Lähes 100pros.varmuus että ilman lääkettä kaikki menee päin peetä ja kaikki kärsii. Pahimmillaan lääkkeettömyys koituu kuolemaksi.

        Näin olen myöskin ymmärtänyt että harvinaisia ovat. Hyvä lääke mulle ainakin Deprakine.


      • Faktaa:

      • sivusta seur.
        Faktaa: kirjoitti:

        http://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=997&d=16797&i=SANOFI_DEPRAKINE, DEPRAKINE DEPOT_DEPRAKINE 300 mg ja 500 mg depottabletti
        Milloin faktan löytyminen liittyy maniaan? SInulla pukkaa dementia ja ADHD.

        Sairautensa kieltäminen suht.lääkitykseen liittyy vahvasti maniaan. Tiedostatko itselläsi tuota? Oletko sinä muuten tämä lääkevastainen spämmääjä täällä?


      • Rispektii
        sivusta seur. kirjoitti:

        Sairautensa kieltäminen suht.lääkitykseen liittyy vahvasti maniaan. Tiedostatko itselläsi tuota? Oletko sinä muuten tämä lääkevastainen spämmääjä täällä?

        Ja joidenkin on ilmeisen vaikea ymmärtää, että bipoa parhaillaan lyödään jokatoiselle mielenterveystoimstossa asioivalle? Paljon tulee siis virhe diagnooseja..

        Joten me spämmääjät emme välttämättä ole maanikoita tai sairaudentunnottomia.

        Voisiko joku maanikko/sairaudentuntoinen myös hyväksyä tämänkin näkökannan?

        Bibolääkitys on erityisen tuhoisa ns terveille. Tottahan minä ainakin osaan olla kriittinen ja olen myös lukutaitoinen. Käypä Hoito sivuja lukiessa voi todeta ja huokaista helpotuksesta, että minulla ei tuota sairautta ole.

        Kyllä tasapainoinen ihminen pystyy ottamaan vastaan erilaisia katsontakulmia, eikä ensimmäisenä argumenttinä ole "sairaudentunnottomuus" tai "maaninen".


    • jotaint

      Täällä toimii suht hyvin lito ketiapiini.

    • bipolaarinen

      Ketiapiinin olen huomannut hyväksi itselleni.

    • bipo löysällä

      Lito Rivatril

    • 13+10

      - Jos mielialan muutoksiin liittyy psykoottisia oireita, niin säännölliseen lääkitykseen pitää sisältyä jokin antipsykootti eli käytännössä neurolepti, joita ovat esim. Seroquel, Zyprexa tai Abilify. Niitä käytetään myös masennuksen ja manian hoitoon, erityisesti akuuttivaiheessa.

      - Jos pääasiallisena oireena on masennus, niin Lamictalia kannattaa kokeilla. Se ei ehkäise maniaa, joten lisäksi tarvitaan jokin antimaaninen lääke.

      - Varsinaisia masennuslääkkeitä, joita ovat mm. SSRI, SNRI, Valdoxan ja Aurorix, pitää käyttää varoen kaksisuuntaisen hoitoon. Yleensä niitä käytetään tällöin vain masennusjakson yhteydessä.

      - Litium ja Deprakine ovat tavallisimmat mielialaa tasaavat lääkkeet. Ne sopivat hyvin kaksisuuntaisen hoitoon yksinään pitkäaikaiskäyttöön.

      - Bentsodiatsepiinien pitkäaikaiskäyttöä pitää välttää.

      Siitä suositukseni. Kaikki lääkkeet voivat aiheuttaa enemmän tai vähemmän sivuvaikutuksia. Pitkä lista mahdollisista sivu- ja haittavaikutuksista osoittaa, että lääketehtaat ilmoittavat tutkimuslöydöksistään avoimesti. Itse pidän sitä pelkästään positiivisena asiana.



      Tämä foorumi on aivan väärä paikka tiedon hankintaan. Lue mieluummin esim.

      http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../hoi50076

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00049 tai

      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo99524



      ...

    • musse1

      Säännöllisiä elämäntapoja sekä työtä,työtä,työtä

    • väärädiagnoosi

      Kilpirauhasen hoitaminen kuntoon poisti bipon... Aika jännä juttu.

      • ainaväärädiagnoosi

        Hyvä, että löysit ratkaisun tuota kautta!


      • hyväksy itsesi
        ainaväärädiagnoosi kirjoitti:

        Hyvä, että löysit ratkaisun tuota kautta!

        nm.väärädiagnoosi=ainaväärädiagnoosi


      • ainaväärädiagnoosi
        hyväksy itsesi kirjoitti:

        nm.väärädiagnoosi=ainaväärädiagnoosi

        ok


    • jäitä hattuun

      Jos tiede nähdään jonkinlaisena lopullisena totuutena maailmasta, ollaan harhateillä. Vielä sata vuotta sitten liki kaikki kemistit uskoivat, että aineen palaessa siitä irtoaa flogiston-nimistä ainetta. Kunnes tuli Antoine Lavoisier, joka osoitti, että palaminen onkin aineen yhtymistä happeen. Lukemattomat muut tieteelliset oletukset ovat puhjenneet kuin kuplat. Jos tieteen historia jotain osoittaa, se on tämä: mikään ei ole lopullista eikä varmaa. Ei ole tieteellisesti todistettuja totuuksia, ainoastaan pienempiä ja suurempia todennäköisyyksiä.

    • psyko

      mulla menee debrakine ja truxal.toimiva yhdistelmä mulla.tosin olen lihonnut 40 kiloa ja nukun 12 tuntia yössä mutta mieli on tasainen. ja varottaisin jos on psykoosiin taipuvuutta niin ilman lääkitystä se yleensä uusiutuu. mulla on 5 psykoottista jaksoa ollut aikuisiällä. ja nyt vasta uskon etten enää lopeta lääkitystä kesken. litium on vaarallinen lääke,mulle tuli sen käytön aikana myrkytys tila ja 3 päivää oksensin ja ulostin.

    • sairasakka

      Mulla menee lito, lamictal, tenox ja propral.

      Toki terveelliset elämäntavat on kaiken perusta, MUTTA KUN ON SAIRAANA, EI OIKEASTI PYSTY ELÄMÄÄN TERVEELLISESTI.

      Ahdistuneena en voi käydä edes kaupassa.. En siis syö. Maanisena en nuku, mania lisää myös alttiutta vetää viinaa jne..

      Lääkkeet tasaa ja jeesii, että jaksaa taas palloilla yhteiskunnan laitamilla.

      • 20+3

        Mulla sertralin, lamictal ja abilify. Lamictal on epilepsiaan ja mulla ei kyllä tasaa eikä ehkäise mitään 250mg vuorokausi annoksella. Masennunkin jos masennun joten masennuslääkekin on kosmeettinen. Mutta kyllä ne oloa helpottaa sekoilujen välillä. Abilify on ollut hyvä tasaaja. Huono juttu on tietysti se painon nousu. Mun lääkehistorian aikana on tullut 50kg lisää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe