Lamictalin lopetus

lääkityksen purkaja

Hei kaikki.
Minulla olisi ongelmana tällainen asia kun minulla on lamictal menossa annoksella 200mg/vrk. Tästä lääkkeestä ei ole ollut mitään hyötyä ja lääkärit on sanoneet että se pitäisi purkaa pois, mutta aina vaihtuu lääkäri eikä kukaan kerkeä/viitsi aloittaa sitä purkua. Siksipä kysynkin millä annoksilla tämän lääkkeen uskaltaa purkaa pois.

19

10673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diudiudiudiddidii

      Lamin voi lopettaa ilman annoksen pienentämistä kaksisuuntaisen hoidossa.

      Pakkausselosteesta otettu teksti:

      "Jos otat Lamictalia kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon
      Voi viedä jonkin aikaa ennen kuin Lamictal tehoaa, joten et todennäköisesti voi heti hoidon aloituksen jälkeen paremmin. Jos lopetat Lamictalin käytön, annostasi ei tarvitse pienentää vähitellen.
      Keskustele kuitenkin ensin lääkärin kanssa, jos haluat lopettaa Lamictalin käytön."

      • Lamoo suonessa

        Kaikki psykoaktiivisen aineet mukaan lukien psykiatriset lääkeaineet tulisi lopettaa aina asteittain. Lamotrigiinista voi tulla tuntuvia vieroitusoireita, joten potilasohjeen teksti on vähintääkin epäilyttävä... Suosittelen tutustumaan lamotrigiinin vieroitukseen internetitse, esim. www.BeyondMeds.com ista löytyy yksinäkemys asiaan. Tässä suora linkki lamo-vieroitusartikkeliin http://beyondmeds.com/lamictal-redux/ Kannattaa tsekkaa läpi. Muitakin sivustoja löytyy hakemalla. Kaikkihan ei saa viekkareita, ainakaan pahoja, mutta on hyvä tietää mitä voi olla edessä niin osaa sitten tunnistaa oireet.


    • lääkityksen purkaja

      Kiitos neuvoista ja linkeistä. Tutustun näihin ja alan purkamaan lääkettä.

    • buuguuuu

      Onko noi linkit epilepsiaan liittyen? Sillon Lamia ei saa lopettaa seinään mut bipossa saa. Tietty jos on herkkä lääkkeille ni voi vähentää annosta vähitellen. Ite lopetin seinään eikä tullu mitään. Jokainen tyylillään.

      • lääkityksen purkaja

        Asiaa tutkittua taidan itsekkin lopettaa lääkkeen ihan seinään. En ole herkkä lääkkeille, eikä tuosta todellakaan ole ollut mitään apua ei kyllä haittaakaan, mutta aina parempi mitä vähemmän lääkkeitä käytössä.


    • tsemppiii

      Aika kepeästi sen 200mg voi purkaa esim. 50mg asti ilman ongelmia parissa päivässä mutta siitä 50mg:sta voikin sitten aika hitaasti puolitella pillereitä olemattomiin muutamien tai parin viikon ajan ja ihan lopussa ottaa 25mg tai pienemmänkin määrän jokatoinen päivä. Vähentää vieroitusoireita mutta ei välttämättä estä niitä tulemasta. Tsemiä vaan!

      Niin ja tuo oli oma kokemus. Lääkärin kanssa se pitäisi tietenkin aina sopia. Aika monta kertaa sitä kyllä joutui yksin noita purkemaan samaisesta syystä kun lekurit vaihtu... huoh! Kannattaa omaa kehoa kuunnella ja sen mukaan, periaatteessahan tiedät itse parhaiten oman kehosi.

      • tsemppiii

        Hups, puhuitkin lamictalista etkä ketipinorista! Anteeksi siis siihen en osaa sanoa. Sitäkin tuli syötyä mutta se loppui lyhyeen ja vaihdettiin johonkin mitä en enää muista miksi ja miten. :/ Taisi tehdä mut vihaiseksi.


    • TarKas

      Syön Lamictalia 200 mg aamuisin, olen syönyt jo pari vuotta. Söin myös Ketipinoria 25 mg mielialaa tasaamaan ja unta varmistamaan (iltaisin) kolme vuotta ja halusin purkaa sen pois. Se tehtiin hitaasti, mutta vielä nyt, neljän kuukauden päästä en pysty nukkumaan, herään heti kun nukahdan. Aamuyön tunteina sitten nukun pätkittäin. Syön välillä nukahtamislääkkeitä muutaman yön saadakseni nukkua kunnolla, mutta välillä en saa nukuttua kunnolla niidenkään avulla. En myöskään halua riippuvaiseksi niistä, kun yritän pyristellä Ketipinoristakin eroon. Minulla ei ollut näin vakavia ja pitkäkestoisia uniongelmia ennen Ketipinorin aloittamista.

      Minulla oli myös erittäin, todellakin erittäin pahoja ahdistuksia Ketipinorin lopettamisen jälkeen. Lopetuksesta jäi myös sellainen oire, että suuni nykii, "suipistelee" koko ajan tahdottomasti, esimerkiksi keskittyessäni tai stresssaatuessani. Tätäkään oiretta minulla ei mielestäni ollut ennen lääkitystä. Ahdistun ja stressaannun edelleenkin vielä neljän kuukauden päästä helposti, onko syy siihen Ketipinorin mielialaa tasaavan vaikutuksen loppuminen vai vieroitusoireiden jatkuminen edelleen, en tiedä. Lääkityksen aloittaessani olin syvästi masentunut, stressaantunut ja myös ahdistunut.

      Lopetin Ketipinorin, koska koin, että se teki minut tönköksi robotiksi, sekä koska suvussamne on korkea veritulppariski. Luin sattumalta jostakin keskustelusta, että Ketipinor lisää veritulppariskiä. Tarkistin asian ja se piti paikkansa. Minulla oli koko Ketipinorin syömisen ajan myös pahoja rytmihäiriöitä, niin pahoja, että kävin jopa yksityisen kardiologin tutkimuksessa. Sydämeni osoittautui täysin terveeksi. Kun lopetin Ketipinorit, rytmihäiriötkin hävisivät lähes kokonaan. Nyt niitä tulee vain, kun olen erityisen stressaantunut.

      Nyt olen alkanut miettiä, missä määrin Lamictal aiheuttaa unettomuutta, kun potilas ei syö näitä "unta varmistavia" lääkkeitä ohessa. Haluaisinkin lopettaa Lamictalin nyt kevään edetessä, koska kevät ja kesä ovat minulle parasta aikaa, saattaisin kestää lääkevieroituksen paremmin. Mutta miten teen sen? Viime kesänä yritin lopettaa siten, että puolitin vuorokausiannoksen sataan milligrammaan ja tarkoitus oli syödä sitä annosta pari viikkoa ja puolittaa taas parin viikon ajaksi jne. Kuitenkin masennus tuli voimakkaana jo ekan viikon loppupuolella ja oli pakko palata takaisin 200 milligrammaan.

      Tärkein kysymykseni on siis se, johtuuko pahat nukahtamisvaikeudet Lamictalista? Ja jos johtuvat, niin miten saan lopetettua lääkkeen niin, ettei masennus iske päälle? Vai johtuuko unettomuus siitä, etten enää syö Ketiopinoria?

      Älkää sanoko, että kysy lääkäriltäsi. Hän ei halua minun lopettavan Lamictalia ja yrittää jatkuvasti saada minut aloittamaan Ketipinorin uudestaan. Ehkä hän on oikeassa? Kertokaa mielipiteitänne!

      Diagnoosini muuten on kaksisuuntainen mielialahäiriö.

      • tripolar

        Mulle ketipinor aiheutti vuosien syömisen jälkeen todella kovan riippuvuuden. Kesti kolmisen vuotta päästä siitä kokonaan irti. Ihan vaan pienensin annosta, kärsin sen jälkeen unettomuudesta, annoin tasaantua (pää tottuu ajan kanssa pienempään annokseen, kun vaan jaksaa lusia) ja pienensin sitten varovasti lisää.

        Itsellä tosin meni useamman vuoden 800-1000, josta sitten pienennys 600 => 300 => 200 => 100 ja tämä meni yllättävän siedettävästi. Sen sijaan satasesta nollille oli kova taistelu, joka kesti pari vuotta. Syynä oli tosiaan unettomuus: kun nukut kolme päivää putkeen 2 tuntia yössä, niin sitten ottaa ihan suosiolla napin, että saa unen päästä kiinni. 25 mg tablettikin oli aiheellista puolittaa ja lopulta puolikaskin puolittaa, jotta pääsi lopulta irti. Mulle sattui sopivasti hankala flunssakuume, jonka aikana väsytti niin vietävästi, että tajusin samalla jättää tabun murusen ottamatta.

        Mitään lääkärin lupaa vähentämiselle ei ikinä tullut, mutta eivät ne voineet mitään, kun rupesin hommiin. Se on ollut mun elämäni paras ratkaisu. Elämä muuttui ihan toisenlaiseksi, jaksan tehdä luovia hommia ja olen laihtunut melkein 30 kiloa nopeassa tahdissa. Vituttaa noi vuodet, jotka menivät hukkaan lääketokkurassa ja pilasivat mahdollisuudet. Bipona on riittämiin haasteita, mutta tuollainen ylimääräinen vuosien musta aukko CV:ssä on hyvin vaikea.

        Lääkefirmojen lobbarit ovat tehneet hommansa ja toisaalta lääkäreitä ei ihan kauheasti tunnu kiinnostavan potilaiden elämänlaatu noin yleisesti ottaen, vaan määrätään vaan iso laaki nappeja, jotta oireilu muka vähenee. Omalta osalta heikentynyt suoriutuminen kuitenkin johti ongelmiin ja antoi mm. syitä masennukselle. Lamictal tuntui mulle aiheuttavan lähinnä välinpitämättömyyttä tunne-elämän puolella ja jonkinlaista väsymystä. Mulla oli samaan aikaan deprakine ja noilla on yhteisvaikutuksia. Masennukseen siitä ei ollut ikinä mulle mitään hyötyä. Vaikka Lamictal on tarkoitettu bipoilla masennuslääkkeeksi, niin niiden potilaiden osuus, jotka siitä oikeasti hyötyvät voi olla melko pieni. En tiedä, pitäisi tutkia asiaa.

        Toi suun nykiminen voi olla ekstrapyramidaalioire. Saattaa hävitä kuvioista, jos lopetat lääkkeen tai sitten ei. Mulle tuli motorista levottomuutta, keskittymisvaikeuksia ja toiminnanohjaushäiriö näiden lääkevuosien aikana. Psykpolin mukaan johtuu sairaudesta, mutta toisaalta myös noi lääkkeet heikentävät kognitiivisia kykyjä. Tossa on lisää niistä haittavaikutuksista:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00033


      • epilamictal

        Lamictal ei ole psykoosilääke. Miksi siis lisäsit tuon linkin .


    • TarKas

      Eikö kukaan lue tätä viestiketjua? Haluaisin mielipiteitä ja ehdotuksia edellisen kommentin asioihin :)

    • Pipolaari

      Vähän tuntuu porukka lukevan näitä tai sitten eivät vaan vastaile :) Itsellä nyt jonkun aikaa Lamictal mennyt ja ei mielestäni vaikuta nukkumiseen. Katkonaista unta ehkä vähentänyt. Ketipinorista joskus lukenut, että voisi aiheuttaa unettomuutta tai tuhota unireseptoreita. Minullekin ehdoteltu Ketipinoria, vähän varauksella suhtaudun. 15 Vuotta syönyt unilääkettä, teho siinä on vaihteleva. Siinä mielessä harkinnut itsekin ketipinoria mutta sen monet haittavaikutukset toki mietityttää.

      • tripolar

        Unilääkekin voi olla aika ikävä: aiheuttaa riippuvuutta ja heikentää kognitiivisia kykyjä. Mutta varoitan vaan ketipinorista, ks. mun postaus yllä. En kuitenkaan usko, että se on erityisen huono valinta, jos käyttö on satunnaista. Parasta, jos unirytmin saisi muilla tavoille kuntoon.


    • Notta-

      Hei kaikki!

      Tulin tänne sivulle aiheena "Lamictalin lopetus".
      On epilepsialäääkkeeksi määrätty, mutta annos on mielestäni (ehkä) liian suuri (200mgx200mg) tai kertautunut pikkuhiljaa, koska "myrkytysoireita" (??) tullut ja väsyttää ihan kamalasti. On pitänyt tilata ambulanssikin pari kertaa kun lääkkenoton jälkeen pitää mennä seiniä pitkin istumaan pöydän ääreen, eikä jaksa päätä nostaa enää pöydästä. Siinä vain yrittää hengittää ja ei meinaa jaksaa edes sitä. Pää painaa yhtäkkiä 8kg ja ambuhoitaja huutaa korvaan, että "rouva nostaa päätä nyt ja avaa silmät... " - eivät usko kun sanon, etten mitenkään jaksa - sitten kun kovalla tahdonvoimalla saan itseni suoraan, niin valun seinääpäin. Sitten taas "rouva nousee vain nyt suoraan! :). Voivoi...
      Kysyin neuron polilta, voinko vähentää (itseasiassa jo vähensin lääkettä 300mg:aan aikaisemman 400mg:n sijasta). Ei ole neurologi ottanut kantaa...

      Minkälaisia vieroitusoireita saattaa tulla, kiinnostaa tietää?
      Uhkarohkealta tuntuu vähentää annosta, mutta olo oli ihan kamala. Tuntui, että myrkytyn. Nyt vähän parempi.

      On vielä kaksi muutakin lääkettä, joita pitää ottaa aamuin illoin; Vimpat ja Levetirasetam. En haluaisi niin voimakasta lääkitystä, vaan tarkempaa seurantaa ja olen kuullut, että lääkeainepitoisuuttakin voisi seurata. Minulla ei ole koskaan mitattu, vaikka olen syönyt lääkkeitä jo melkein 10 vuotta.

      • rajaarvoissako

        Epilepsialääkkeiden pitoisuuksia seurataan verikokein.

        Tuo onkin juuri ihme asia, niin monille epipotilaille määrätään aivan liian suuri epilepsialääkeannostus. Ovat sitten ihan tokkurassa päivät ja yöt.

        Jokaisen epipotilaan kannattaa itse kokeilla, millä annoksella kohtaukset pysyvät kokonaan poissa.

        Toiset ovat hyvin herkkiä kaikille lääkkeille, joten liian suuri annos tainnuttaa.

        Jos kohtaukset pysyvät poissa annoksella, jossa lääkeainepitoisuus veressä on matala ja alle viitearvojen, niin so what? Ihan hyvä niin. Ei kai ole tarkoitus sentään turruttaa ihmisiä lääkkeillä.?????

        Joillekkin kun taasen ei tehoa juuri muu kuin suuri annos eli se ylin mahdollinen.


    • arinpipo

      Mistäs tiedät ettei oo mitään apua???

      Varo ettet sekoo ja joudu omituisiin manioihin, kun lopetat. Muista ainakin pistää makuuhuoneen ovi säppeen ja rahat munalukkojen taakse.

    • Drugfree

      Söin n. 7v. 200mg annoksella lamotrigiinia bipo-diagnoosiin. Tänä keväänä päätin, että nyt saa riittää tää lääkettä. Lääkärit ovat aina olleet sitä mieltä, että lääkkeestä ei voi tulla vieroitusoireita ja nytkin ehdottivat, että lopetus onnistuisi niin, että viikon välein 50 mg pudotus. Itsellä on kuitenkin aina tullut vieroitusoireita jo alle vuorokaudessa, jos olen esim. unohtanut ottaa lääkkeen, mutta YKSIKÄÄN lääkäri ei ole tätä uskonut todeksi. Ovat sivuuttaneet huoleni täysin ja sanoneet, että kun "tutkimusten mukaan tuo ei ole mahdollista".

      Onneksi kävin lukemassa englanninkielisiä sivuja: "lamictal withdrawal" -hakusanoilla löytyy aika paljon kokemuksia siitä, mitä sivuvaikutuksia VOI tulla (eli ei tule kaikille, mutta joillekin tulee, ja joillekin tulee tosi pahoja). Itselläni on ollut kaikenlaista outoa: sormien kihelmöintiä, silmäluomien hermojen nykimistä, normaalia enemmän migreeniä, keskittymisvaikeuksia, näön tarkentamisen ongelmia, mielialanvaihteluja, ahdistusta, unettomuutta... Uskoisin, että tämä on nimenomaan oman elimistön totuttelua uuteen tilanteeseen ja minulla on vähän herkempi tämä järjestelmä.

      Olen vähentänyt (25 mg tabletteja hyödyntäen) 12,5 mg viikossa. Alle 50 mg annoksilla alkoivat vieroitusoireet voimistua, joten 25 mg:sta alaspäin olen pudottanut (5 mg tableteilla) 5 mg kerrallaan. Nyt ollaan loppusuoralla. Oireet tuntuu yleensä voimakkaimpina 3. ja 4. päivänä annoksen laskusta.

      Vinkkinä siis kaikille lamotrigiinia syöville: suomalaiset lääkärit eivät välttämättä tunne vieroitusoireita ja siksi neuvovat dramaattisempia pudotuksia. Jos ei ole kiire lopettaa lääkettä, kannattaa harkita hitaampaa pudotusta pienemmillä annoksilla. Pyydä lääkäriä kirjoittamaan noita pienempiä tabletteja ja etsi itsellesi sopvat pudotusvälit.

      Niille, jotka vasta ovat aloittamassa lamotrigiinia tai eivät ole vielä miettineetkään lopettamista: Jos aiotte joskus lopettaa lääkkeen, kannattaa varautua siihen, ettei se välttämättä ole ihan helppoa ja nopeaa. Varsinkin jos samaan aikaan pitää yrittää käydä töissä, hoitaa perhettä, ajaa autoa tai tehdä mitään, mikä vaatii keskittymiskykyä tai tarkkuutta.

    • TarKas66

      Kauheasti kiitoksia kaikille vastauksista. Syön edelleen Ketipinoria 25 mg iltaisin ja Lamictalia 200 mg. En ole uskaltanut lopettaa kumpaakaan, vaikka haluan eroon molemmista. Kumpikohan minun kannattaisi lopettaa ensin? Ketipinoria tosiaan yritin lopettaa n. vuosi sitten. Ensin 3/4-tablettia viikon, sit puolikasta viikon, sit 1/4-tablettia viikon (25 mg tabletti). Kun olin syönyt pari päivää tuota 1/4-tablettia, niin en pystynyt nukkumaan enää ollenkaan. Kun aloin nukahtaa, säpsähdin hereille. Nukahtaminen uneen asti ei kerta kaikkiaan onnistunut. Olen alkanut ajatella, että Ketiapiini taitaakin olla melkoinen myrkky.

      Just nyt olen lähdössä terapiaan ja laitoin terapeutille jo etukäteen viestiä, että suunnittelevat lääkrärin kanssa, miten saan lopetettua Ketipinorin ja ilmoitin myös, etten halua enää mitään tilalle. Lamictalia yritän lopettaa omin päin mahdollisimman hitaasti, kunhan ensin olen selvillä vesillä Ketipinorista. Näiden jälkeen jää Valdoxan, joka ainakin vielä tällä hetkellä näyttää olevan kirjoittelijoiden mielestä hyvä ja vaaraton lääke. Tiedä sitten, mutta kai mun täytyy sitä syödä ainakin sen aikaa, kun pääsen eroon noista kahdesta.

      Kunpa olisin terve :( Elänmäntilanteeni on kuitenkin tasoittunut niin paljon nuorimmaisenkin lähdettyä kotoa, että luulen pärjääväni ilman lääkkeitä. Pärjäsinhän ilman niitä liki neljäkymppiseksi, mutta sitten alkoi tulla niin paljon lunta tupaan niin monesta suunnasta, että sairauskin paheni ja masennukset syveni ihan mahdottomiksi. Tai ainakin ajattelen, että sairauden vakavoituminen liittyy kestämättömän raskaaseen elämäntilanteeseen. Olen eläkkeelläkin, joten työstressi ei minua enää kaada.

      Minullahan siis oli se kaksisuuntainen mielialahäiriö, taisi unohtua mainita. Mainitsenpa näin lopuksi, niin tarvitse koko viestiketjua lukea :) Minä siis aloitin tämän keskustelun tivaamalla neuvoja lääkkeiden lopetukseen :)

    • Nytjaaina

      Iltalehti on paskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe